Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Autorka skupia swoją uwagę na kształtujących współcześnie wyobraźnię antropologiczną nurtach, takich jak: posthumanizm, ontologia relacyjna, teoria aktora-sieci czy antropologia krajobrazu. Warto dodać, że liczba opracowań sposobów przenikania tych nurtów do praktyki badań antropologicznych jest niewielka w skali światowej, w skali krajowej jest dramatycznie mała. Z tego powodu publikacja ma szansę przyczynić się do zwiększenia samorefleksyjności wśród praktyków, ale też uruchomić debatę nad stanem teorii w badaniach antropologicznych w ogóle, ponieważ zarówno krytycznie opracowane w pracy nurty, jak i tezy ogólne ich dotyczące prowokują do dyskusji, rozwijają kontrowersyjne wątki, wobec których czytelnicy nie pozostaną obojętni (do takich wątków należy m.in. sama koncepcja „laboratorium antropologicznego”, problem „defamiliaryzacji” jako fundamentu poznania w antropologii).
Dwory na Suwalszczyźnie to tytuł, który może zaskoczyć wielu Czytelników. Zdziwić może liczba opisanych miejsc, jak i objętość tej książki. Przecież w dzisiejszym krajobrazie Suwalszczyzny w ogóle nie widzimy dworków. Owszem, wielu zna ruiny pałacu gen.Ludwika Michała Paca w Dowspudzie lub pozostałości po dworze w Starej Hańczy nad jeziorem Hańcza, niektórzy - ze względu na funkcjonujący pensjonat - wiedzą o istnieniu folwarku Huta, i to wszystko.
Dlaczego więc ta książka? Otóż jest próbą wydobycia, przypomnienia i utrwalenia świata, który już nie istnieje (bez chęci jego idealizacji i mitologizacji). Zniknął zarówno w przestrzeni, jak i w pamięci. Stało się tak w wyniku naturalnych procesów, ale także planowanych działań, motywowanych ideologia i polityką.
Tom, podobnie jak poprzednie w tej serii, jest niejednorodny tematycznie. Przynosi kolejne artykuły dotyczące drugiego obiegu, wykracza także poza problemy polskiego niezależnego ruchu wydawniczego. Już w pierwszym tekście zaprezentowany został zarys historii czechosłowackiej literatury niezależnej. Inne artykuły poświęcone są m.in. kolportażowi wydawnictw niezależnych, debiutowi Andrzeja Stasiuka w niezależnym obiegu wydawniczym, publicystyce gdańskiego „Impulsu”.
Przygotowywanie ksiąg pamiątkowych to piękna uniwersytecka tradycja upamiętniająca dokonania konkretnej osoby, ale przede wszystkim pozwalająca wyrazić wdzięczność Jubilatce/Jubilatowi za jego obecność w świecie nauki. […] Przedstawione do recenzji teksty są interesujące, wartościowe merytorycznie, napisane przez wybitnych specjalistów z zakresu bibliologii, informatologii i biblioterapii praktycznie ze wszystkich ośrodków naukowych w Polsce, w których zagadnienia mieszczące się w obrębie szeroko rozumianej kultury książki i informacji są przedmiotem naukowej refleksji.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Tałuć
After reading this voluminous and, contrary to what the title might suggest, engaging study, I have no doubt that it is a great scientific achievement. Firstly, the authors managed to develop an approach to the otherwise sensitive subject of the IDO heritage that enables a cool, albeit not entirely distanced way of looking at the history of a certain institution, as well as at the entanglement of many people in its activity. The fact that the institution was established in dark times, and, in addition, by Hans Frank, should not a priori put it in the context of regular Nazi propaganda and degenerated science. The authors managed to separate what in the IDO output was based on objective research from what could never be defined as scientific. Secondly, the high level of competence of the papers in this tome makes one confident about the applied methods of presentation and interpretation of the available material, which, moreover, is still subject to further verification. This publication is not yet the final outcome of several years of research and queries, but a stop-over, an important one, on the way to further work, which is signaled throughout the book. So it is an example of work in progress.
Prof. dr hab. Wojciech Józef Burszta
Książka Janusza Łastowieckiego to istotne osiągnięcie w badaniach nad gatunkiem medialnym, jakim jest słuchowisko radiowe. Autor dokonał syntezy problemów zarówno poetyki, jak i odbioru, a także przedstawił ewolucję tej formy radiowej i dźwiękowej. Publikacja proponuje nowy, oryginalny opis genologiczny, wykraczający poza istniejące ustalenia badawcze. Książka Janusza Łastowieckiego przedstawia materiał w wielkim stopniu nieznany lub niebadany. Proponuje całościowe, precyzyjne metodologiczne spojrzenie na zagadnienie słuchowiska.Z recenzji wydawniczej prof.dr.hab.Andrzeja Zawady
27 tom czasopisma z serii „Język a Kultura” dotyczy aspektu diachronicznego badań nad językowo-kulturowym obrazem świata. Odniesienie do przeszłości pozwala autorom tomu nie tylko na pełniejsze odtworzenie współczesnego rozumienia wybranych pojęć, lecz także stanowi podstawę rekonstrukcji różnych sposobów ujmowania świata poprzez język w ciągu wieków. Zamieszczone w tomie artykuły zawierają analizę obecnych we współczesnej polszczyźnie form leksykalnych i struktur gramatycznych, często trudnych do wyjaśnienia na płaszczyźnie synchronicznej. Autorzy koncentrują się także na zagadnieniach związanych z dawnym dyskursem urzędowym i dydaktycznym oraz przedstawiają genezę i ewolucję niektórych pojęć, takich jak na przykład humor, nowa ewangelizacja, totalitaryzm i propaganda. Kilka artykułów w prezentowanym tomie opisuje wyniki badań nad językowym obrazem świata w odniesieniu do różnych języków i kultur (funkcjonowanie konceptu młodzież w językach rosyjskim i chińskim, obraz kobiety w językach angielskim i polskim oraz łaciński językowo-kulturowy obraz domu).
The great Norse Myths are among the most dramatic and unforgettable stories in all human history. These fascinating, fantastical tales have inspired centuries of art, culture and literature, including the storytelling of Tolkien, Neil Gaiman, George RR Martin’s Game of Thrones, Wagner’s Ring Cycle and Marvel Comics.
The Norse Myths takes us on a thrilling journey through the Norse cosmos, from the creation of the world to Ragnarok, the final world-destroying conflict; via the Nine Worlds, and the exploits of the mighty gods and goddesses – mystical Odin, malicious Loki, mighty Thor and more – and their quarrel with the giants.
Bringing to life the magical world of monsters and mythical creatures, this also introduces the adventures of humankind: folk heroes and tricksters; Sigmund’s great battle in the Volsung Saga; the exploits of Kings and Princes; and Viking exploration and settlement of new lands including Iceland, Greenland, America, and Viking life in the Mediterranean and the East.
As well as a treasure trove of these epic stories of heroism and cruelty, squabbles and seductions, The Norse Myths is a comprehensive study of their origins, survival and interpretations – as academically important as it is exhilarating.
Czy Wschód przestał dziś interesować Zachód i jak definiowano „nowy Wschód” po przemianach 1989 roku? Jaką rolę odegrał Dniepr w kształtowaniu się ukraińskiej tożsamości narodowej i dlaczego przyszłość tego kraju związana jest z rzeką? Kto wygrał niepisany konkurs na współczesnego bohatera narodowego Mołdawii? Czego możemy nauczyć się od Tatarów krymskich? Czy Europa zaczęła się w Gruzji i co dało Partnerstwo Wschodnie krajom Kaukazu Południowego?
Partnerstwo Wschodnie, realizowane przez Polskę przy wsparciu Szwecji, jest częścią Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Zainicjowane w 2009 roku, obejmuje trzy kraje wschodnioeuropejskie: Białoruś, Mołdawię i Ukrainę, oraz trzy południowokaukaskie: Armenię, Azerbejdżan i Gruzję. Dziesięć lat funkcjonowania programu to naturalny moment do podsumowań, ale zarazem moment szczególny, jako że w ciągu dekady zarówno Europa, jak i jej geopolityczny kontekst zmieniły się diametralnie. Nowe wyzwania, a także kulturowe i historyczne aspekty wschodniego sąsiedztwa są tematem tego numeru.
Paweł Kowal przypomina genezę Partnerstwa Wschodniego, Krzysztof Czyżewski opowiada o znaczeniu „małych centrów świata” w budowaniu dialogu międzykulturowego, Mykoła Riabczuk, Katarzyna Kotyńska i Mykoła Kniażycki, Anna Łazar, Ramin Mazur, Wojciech Górecki, Ewa Polak i Michał Jurecki prezentują kraje należące do Partnerstwa Wschodniego, Rafał Dutkiewicz opisuje historię pomnika polskich profesorów na Wzgórzach Wuleckich we Lwowie, a Adam Balcer i Żanna Komar odsłaniają dziedzictwo Krymu i Tatarów krymskich. W numerze znalazł się tez tekst Johna Maciuika przypominający setną rocznicę powstania Bauhausu i analizujący jego oddziaływania na sztukę, architekturę i dizajn Europy Środkowej.
O twórczości Romana Brandstaettera przez lata pisano niewiele, choć jego utwory miały licznych czytelników. Pisarz zyskał rozgłos zwłaszcza dzięki tetralogii Jezus z Nazarethu, esejom o tematyce biblijnej i franciszkańskiej oraz wierszom ze zbioru Pieśń o moim Chrystusie. Jednak nie tylko był znawcą i popularyzatorem Biblii, ale także niejednokrotnie nawiązywał do bogactwa cywilizacyjnego Europy i poszukiwał korzeni etosu współczesnego Europejczyka. Fascynował się kulturą antyczną, podróżował często do Italii, znał świetnie tradycję żydowską, bez trudu obcował z dorobkiem krajów niemieckojęzycznych, ze szczególnym zaś pietyzmem odnosił się do zdobyczy kulturowych nad Wisłą. To wyliczenie nie oddaje zresztą pełnego spektrum jego refleksji o kulturze. Wskazuje jednak na kierunek poszukiwań, do których wprowadzeniem jest niniejsza książka. Zebrane teksty stanowią bowiem próbę przyjrzenia się mniej znanej sferze dokonań Brandstaettera, która może zainteresować zupełnie inne grono czytelników.
Przestrzeń publiczna jest fizycznym, namacalnym obszarem, który z reguły można dość precyzyjnie określić. Jednocześnie stanowi także konstrukt myślowy wyposażony w liczne atrybuty konotujące idee m.in. z dziedziny prawa, polityki bądź estetyki. Naukowe rozpoznanie miejskiej przestrzeni publicznej to jeden z kluczy do zrozumienia tego nieskończenie skomplikowanego układu fizyczno-społeczno-mentalnego, jakim jest miasto.
W niniejszym tomie, drugim w serii „Architektura w mieście, architektura dla miasta”, publikujemy teksty przedstawicieli dwóch różnych dziedzin humanistyki: historyków i historyków sztuki. To wspólny namysł nad rolą, znaczeniem i funkcjonowaniem przestrzeni publicznej w ujęciu naukowców, którzy operując nieco odmiennymi kategoriami, przemawiają do nas wspólnym językiem. Teksty te przedstawiają różne interpretacje przestrzeni publicznej w miastach dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie zaborów. Studia te uzupełniają artykuły o dziewiętnastowiecznych miastach z krajów ościennych: monarchii habsburskiej, Rosji i Prus, co daje szeroki materiał porównawczy i otwiera nowe horyzonty badawcze.
This surprising study of online political mobilization shows that money and organizational sophistication influence politics online as much as off, and casts doubt on the democratizing power of digital activism.
The internet has been hailed as a leveling force that is reshaping activism. From the Arab Spring and Occupy Wall Street to Black Lives Matter and #MeToo, digital activism seemed cheap, fast, and open to all. Now this celebratory narrative finds itself competing with an increasingly sinister story as platforms like Facebook and Twitter—once the darlings of digital democracy—are on the defensive for their role in promoting fake news. While hashtag activism captures headlines, conservative digital activism is proving more effective on the ground.
In this sharp-eyed and counterintuitive study, Jen Schradie shows how the web has become another weapon in the arsenal of the powerful. She zeroes in on workers’ rights advocacy in North Carolina and finds a case study with broad implications. North Carolina’s hard-right turn in the early 2010s should have alerted political analysts to the web’s antidemocratic potential: amid booming online organizing, one of the country’s most closely contested states elected the most conservative government in North Carolina’s history.
The Revolution That Wasn’t identifies the reasons behind this previously undiagnosed digital-activism gap. Large hierarchical political organizations with professional staff can amplify their digital impact, while horizontally organized volunteer groups tend to be less effective at translating online goodwill into meaningful action. Not only does technology fail to level the playing field, it tilts it further, so that only the most sophisticated and well-funded players can compete.
"Although an elusive concept, ""camp"" can be found in most forms of artistic expression, revealing itself through an aesthetic of deliberate stylization. Fashion is one of the most overt and enduring conduits of the camp aesthetic. As a site for the playful dynamics between high art and popular culture, fashion both embraces and expresses such camp modes of enactment as irony, humor, parody, pastiche, artifice, theatricality, and exaggeration.
Drawing from Susan Sontag's seminal essay ""Notes on Camp"", the book explores how fashion designers have used their metier as a vehicle to engage with the camp aesthetic in compelling, humorous, and sometimes incongruous ways. As a sartorial manifestation of the camp sensibility, this thought-provoking publication contributes new theoretical and conceptual insights into the camp canon through texts and images. Stunning new photography by Johnny Dufort highlights works by such fashion designers as Virgil Abloh, Thom Browne, Jean-Charles de Castelbajac, John Galliano, Jean Paul Gaultier, Marc Jacobs, Karl Lagerfeld, Alessandro Michele, Franco Moschino, Miuccia Prada, Richard Quinn, Yves Saint Laurent, Elsa Schiaparelli, Jeremy Scott, Anna Sui, Gianni Versace, and Vivienne Westwood."
A comprehensive presentation of Ai Weiwei’s recent Public Art Fund exhibition Good Fences Make Good Neighbors, a powerful reflection on the global refugee crisis
Internationally renowned Chinese artist and activist Ai Weiwei (b. 1957) transformed over 300 sites across New York City into a compelling, ambitious public art exhibition concerned with the global refugee and migration crises. Good Fences Make Good Neighbors (on view from October 2017 to February 2018) consisted of immersive large-scale sculptures for city monuments, fences on building facades and bus stops, and portraits of refugees and immigrants displayed on outdoor banners. This publication documents the extraordinary project from conception to final installation, giving a behind-the-scenes look at the research, preparatory drawings, planning, and fabrication that brought it to life. The book includes an in-depth interview with Ai Weiwei about the project’s personal significance, an essay by curator Nicholas Baume, and statements from a wide variety of individuals—including Olafur Eliasson, David Miliband, Hans Ulrich Obrist, and Jorge Ramos, among many others—about their interactions with the artworks. As Baume asserts, “Ai Weiwei created a remarkable model for what great public art strives to be—emotionally engaging and politically resonant, conceptually and formally inventive yet broadly accessible.”
In 1911 the French couturier Paul Poiret challenged Edward Steichen to create the first artistic, rather than merely documentary, fashion photographs, a moment that is now considered to be a turning point in the history of fashion photography. As fashion changed over the next century, so did the photography of fashion. Steichen's modernist approach was forthright and visually arresting. In the 1930s the photographer Martin Munkacsi pioneered a gritty, photojournalistic style. In the 1960s Richard Avedon encouraged his models to express their personalities by smiling and laughing, which had often been discouraged previously. Helmut Newton brought an explosion of sexuality into fashion images and turned the tables on traditional gender stereotypes in the 1970s, and in the 1980s Bruce Weber and Herb Ritts made male sexuality an important part of fashion photography. Today, following the integration of digital technology, teams like Inez & Vinoodh and Mert & Marcus are reshaping our notion of what is acceptable-not just aesthetically but technically and conceptually-in a fashion photograph. From glossy pages in Vogue and Harper's Bazaar to framed prints on museum walls, fashion photography encompasses both commercial advertising and fine art. This survey of one hundred years of fashion photography updates and reevaluates this history in five chronological chapters by experts in photography and fashion history. It includes more than three hundred photographs by the genre's most famous practitioners as well as important but lesser-known figures, alongside a selection of costumes, fashion illustrations, magazine covers, and advertisements.
What characterize Armani's style and make it so contemporary and relevant are crossovers of identity and culture, as can be seen from the mannish taste that influences many of his recent collections. But what has marked out Armani's research and continues to set it apart is the ethics from which he derives his aesthetics. From his very first interviews, he has always explained his choices in terms of concepts like dignity, rigor, freedom and authority. A way of accentuating the qualities of strength in women that complement the courage to display sensuality and tenderness in men. This interpretation of the nature of cross gendering is the strongest indication of the contemporary nature of his creations: to illustrate this phenomenon thoroughly, going beyond what the success of the Armani jacket is usually attributed to, the book establishes connections between art, culture and society, for the Armani style is the representation of a liquid society, in which every boundary is crossed and redrawn. What emerges is a vivid, intriguing picture of society and its changes and of the man who, through fashion, has been able to interpret and even anticipate them.
Ai Weiwei (born 1957) is recognized around the globe for his conceptual installations that generate dialogue between the contemporary world and traditional Chinese modes of thought and production. Ai’s multifaceted installation at the Marciano Art Foundation includes Life Cycle, a sculptural response to the global refugee crisis, and a series of figures based on mythic creatures from the Classic of Mountains and Seas, crafted from bamboo and silk.
This is the third book in the PERSPECTIVES IN CURATING series, which offers timely reflections by curators, artists, critics, and art historians on emergent debates in curatorial practice around the world.
Comradeship is a collection of essays by Zdenka Badovinac, the forward-thinking Slovenian curator, museum director, and scholar. Badovinac has been an influential voice in international conversations rethinking the geopolitics of art after the fall of communism, a ferocious critic of unequal negotiations between East and West, and a historian of the avant-garde art that emerged in socialist and post-socialist countries in the last century. She has been, moreover, an advocate for radical institutional forms: museums responsive to the complexities of the past and commensurate to the demands of the present.
Gathering writings from disparate and hard-to-find sources alongside new texts, this book offers an essential portrait of a major thinker, and a crucial handbook of alternative approaches to curating and institution-building in the 21st century.
“Whip smart, politically astute, curatorially inventive: Zdenka Badovinac is nothing less than the most progressive and intellectually rigorous female museum director in Europe. This anthology includes key essays accompanying her series of brilliant exhibitions in Ljubljana, and is essential reading for anyone interested in the differences between former east and former west. For anyone seeking curatorial alternatives to the neoliberal museum model of relentless expansion and dumbed- down blockbusters, Badovinac is a galvanizing inspiration.”
—Claire Bishop, art historian and critic
Founded by Yves Saint Laurent and Pierre Bergé in 1961, shortly after the young couturier left his post at the helm of Christian Dior, Yves Saint Laurent would soon become one of the most successful and influential haute couture houses in Paris. Introducing Le Smoking, the first tuxedo suit for women, in 1966, Saint Laurent also presented iconic art-inspired creations, from Mondrian dresses to precious Van Gogh embroidery and the famous Ballets Russes collection.
This definitive publication opens with a concise history of the house, followed by a brief biographical profile of Yves Saint Laurent, before exploring the collections themselves, organized chronologically. Each collection is introduced by a short text unveiling its influences and highlights, and illustrated with a gallery of carefully curated catwalk images. These showcase hundreds of spectacular clothes, details, accessories, beauty looks and set designs – and, of course, the top fashion models who wore them on the runway. A rich reference section concludes the book.
W procesie zakładania i budowy miast ogniskował się postęp. W ich formach nabierały realnych kształtów wizje kolejnych jednostek przedstawiające najbardziej efektywne w danym czasie sposoby organizacji życia wspólnotowego. Miasta były i są barometrem kondycji państw i regionów, a także jedną z najtrwalszych pozostałości po przodkach, wciąż powszechnie użytkowaną.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?