Jeden z najważniejszych dogmatów nowoczesności sprowadza się do wiary, że naturalnym stanem ludzkich wspólnot politycznych jest pokój. To złudzenie. Starożytni Grecy patrzyli na rzeczywistość bardziej trzeźwo. Wiedzieli, że normę stanowi wojna. Nigdy nie jest ona tak odległa, by nie mogła się wydarzyć. Niemal zawsze nawiedza życie zbiorowe w tej lub innej formie – jeżeli nie otwartego konfliktu, to w postaci gorących sporów, które już za chwilę mogą przeobrazić się w otwartą przemoc. W garnku, w którym ludzie pichcą własną historię, niemal zawsze bulgoce. Momenty oddechu należą do rzadkości. Co gorsze, wiele wskazuje na to, że to sama natura człowieka – naraz wspaniała, groźna i niezmienna – sprawia, że ludziom prędko przejada się dobrobyt, a pokój zaczyna im pachnieć nudą. To od nas – i od nikogo innego – zależy bieg dziejów. Ale to również my, nieprzymuszani do tego przez żadne spiżowe prawa historii, sprawiamy, że świat wypada z zawiasów.
Jan Tokarski (1981) – eseista, filozof. Redaktor kwartalnika „Kronos” i „Przeglądu Politycznego”. Wcześniej opublikował książki: Zderzenia (2018), Obecność zła. O filozofii Leszka Kołakowskiego (2016), Czas zwyrodniały (2014), Historie przyszłości. Wizje bolszewizmu w Rosji 1917–1921 (2012) oraz Neokonserwatyści a polityka USA w nowym wieku (2006). Mieszka w Warszawie.
Wzbogacony o liczne fotografie zbiór najsłynniejszych, wzruszających przemów tych sprzed kilku wieków i tych współczesnych. Przemów wygłoszonych i niewygłoszonych. Pełnych siły i determinacji, ale także bólu, rozpaczy i niezgody.~ przemowa Nicka Cave'a w Royal Festival Hall o pisaniu piosenki miłosnej,~ przemowa Malali Yousafzai do Zgromadzenia Młodzieży w siedzibie ONZ, zawierająca słowa: Umarły słabość, strach i beznadzieja. Narodziły się siła, moc i odwaga,~ homilia świętego Jana Pawła II w czasie pierwszej podróży apostolskiej do Polski w 1979 roku,~ przemowa Ryana White'a, chłopca chorego na AIDS, dyskryminowanego i odrzuconego przez kolegów, koleżanki, nauczycieli i mieszkańców swojego miasteczka,~ przemowa rannego Theodore'a Roosevelta chwilę po postrzale,~ wystąpienie Tildy Swinton na gali z okazji wystawy poświęconej Davidowi Bowiemu,~ przemowa Jerzego Owsiaka po pogrzebie prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza,~ mało znane przemówienie Alberta Einsteina na nowojorskiej wystawie w 1940 roku, chwalącego ideę Muru Sławya oprócz tego mowy królowej Elżbiety I, Sokratesa, Pabla Picassa, Meghan Markle, Virginii Woolf, Victora Hugo, Richarda Nixona i wielu, wielu innych wspaniałych ludzi: pisarzy, poetów, polityków, działaczy, muzyków i naukowców.Przemowy niezapomniane to świadectwo walki o najważniejsze wartości: prawa człowieka, dostęp do edukacji, pokój i równość, a także dowód na to, że słowa mają wielką moc.
Wydanie poprawione i uzupełnione książki Szelest kart, z 2011 roku. Publikacja jest hołdem złożonym sztuce drukarskiej i typograficznej. Przedstawia książki stojące na półkach u Andrzeja Tomaszewskiego i które miały istotne znaczenie w kształtowaniu jego świadomości zawodowej. Komentarze są preludium dla nowicjuszy oraz skarbnicą wiedzy dla bibliofilów, wydawców czy typografów. »Szelest kart« to niezwykła bibliografia, skatalogowana jak na bibliotekarza przystało. To cenny dokument, odkrywający sieć powiązań, zależności i szczegółów z życia artystów i rzemieślników, którzy stworzyli stylistykę i estetykę współczesnej książki. Czytelnik znajdzie tam anegdoty z życia bibliofilów, krytyków literackich, grafików, publicystów, bibliotekarzy, wykładowców akademickich, typografów i samouków zakochanych w książce. To również przewodnik po najnowszej historii typografii, gdyż wiele wymienionych w tym katalogu pozycji to branżowe podręczniki-arcydzieła, które wpłynęły na formę i estetykę dzisiejszych książek.
Tytułowa plecionka symbolizuje Górny Śląsk. Jej miąższ, niczym skarby śląskiej ziemi, niczym prawe serca starzyków i starek, opow i omow, ukrywa się głęboko pod twardą skórką. Kiedy skruszysz twardą skórkę, to dotrzesz do ciepłego i delikatnego wnętrza.
Plecionka to zapach i smak szczęśliwego dzieciństwa. To wieczność i przemijanie.
Akcja Plecionki rozpoczyna się w XIX-wiecznym Załężu – wówczas samodzielnej gminie, a obecnie jednej z najstarszych dzielnic Katowic. Po drodze „plecionka” rozpada się na dwie części, z których jedna przypada Polsce, a druga Niemcom. Jakimś cudem znikają wówczas Górnoślązacy; w części polskiej są sami Polacy, a w niemieckiej – Niemcy.
W tym miejscu można by zapytać: czy potrzebna była jeszcze jedna książka na ten temat?
Moim zdaniem tak, ponieważ w żadnej z dostępnych publikacji nie natknąłem się na rzetelny opis losów Górnoślązaków, którzy, nie bacząc na zachodzące zmiany, nigdy nie opuścili swej małej ojczyzny zwanej hajmatem. Na owe zmiany prości ludzie nie mieli większego wpływu, więc za każdym razem musieli szukać nowego sposobu na przeżycie. Jednak to, co w danej sytuacji było optymalne, często po zmianie okazywało się chybione. Ostatnie słowo należało bowiem do zwycięzców, to oni decydowali, kto ma na Górnym Śląsku pozostać, a kto musi go opuścić.
Publikacja zawiera wypowiedzi Michaela Großa, Norberta Lammerta, Marii Anny Potockiej, Christiny Rossi i Michała Rusinka, a także obszerną rozmowę z artystką, przeprowadzoną przez Delfinę Jałowik i Jürgena Kaumköttera. W części albumowej prezentujemy ponad 80 kolaży Herty Müller wraz z ich tłumaczeniami na język polski i angielski.
Bystrość spostrzeżeń, odwaga myślenia, inwencyjny język – eseje Tomasza Genowa to brawurowe „sprawozdanie z różności świata”
Na debiutancki tom Tomasza Genowa składa się trzydzieści esejów, w których autor skrupulatnie porządkuje znane konstelacje znaczeń oraz odkrywa nowe, zaskakujące układy sensów, by opisać kosmos naszej językowej codzienności. Mieszając w zastygłym tworzywie języka, Genow zdaje sprawę z nieprzebranego bogactwa i oszałamiającej zmienności ludzkiego doświadczenia.
Nagroda główna w I Ogólnopolskim Konkursie na Książkę Literacką „Nowy Dokument Tekstowy'' w kategorii esej
Tom esejów Tomasza Genowa stanowi świadectwo myślenia, które demonstruje się w żywym, inwencyjnym języku, umiejętnie wiążącym leksykę oficjalną i półoficjalną, a posługującym się zarazem subtelnym, nienachalnym dowcipem. A kto potrafi posługiwać się językiem, potrafi również myśleć. Uwagę zwraca bogactwo spostrzeżeń i poszukiwanie własnej drogi, wszakże niestanowiące jedynie zapisu porozrzucanych impresji, lecz poddane próbie porządkowania wedle interesującego zamysłu. Mamy do czynienia z potencjałem autentycznego myśliciela, niebędącego - znowuż - próżnym estetą ni pasywnym kujonem, lecz człowiekiem z krwi i kości.
(dr Paweł Armada, prof. Michał Januszkiewicz)
W Bezsilności i zemście prawdy Konrad T. Lewandowski wziął pod lupę cywilizację Zachodu. Czy sukces lewicy wziął się z piekła Verdun? Dlaczego prawica – i wartości, jakie reprezentuje – są praktycznie w odwrocie? Jakie zagrożenia niosą ze sobą feminizm oraz pauperyzacja nauki i mediów? Czy religia ma przed sobą przyszłość, a jeśli tak – to jaką? I czy czas wyczekiwać nowego Księcia?
Today’s antisemitism is difficult to recognize because it does not come dressed in a Nazi uniform and it does not openly proclaim its hatred or fear of Jews. This book looks at the kind of antisemitism which is tolerated or which goes unacknowledged in apparently democratic spaces: trade unions, churches, left-wing and liberal politics, social gatherings of the chattering classes and the seminars and journals of radical intellectuals. It analyses how criticism of Israel can mushroom into antisemitism and it looks at struggles over how antisemitism is defined. It focuses on ways in which those who raise the issue of antisemitism are often accused of doing so in bad faith in an attempt to silence or smear. Hostility to Israel has become a signifier of identity, connected to opposition to imperialism, neo-liberalism and global capitalism; the ‘community of the good’ takes on toxic ways of imagining most living Jewish people.
Rozwinięcie i uzupełnienie koncepcji zapoczątkowanej w książce »Szelest kart« (wydanie II / wydanie I). A więc subiektywnego i autorskiego wyboru i opisania lektur niezbędnych w życiu i pracy każdego miłośnika książek. Wraz z »Szelestem kart« »Szelest wtóry« stanowi skompletowany komplet (wyjaśnienie zasadności tego pleonazmu jest opisane we wstępie do książki).
Natura nie ma konturów, lecz ma je wyobraźnia.Natura nie ma melodii, lecz ma ją wyobraźnia.Niczego nadnaturalnego nie ma w naturze, toteż rozpada się ona, wyobraźnia jest wiecznością.William BlakePomiędzy twoim wzrokiem a kartką papieru jest wolna przestrzeń. Nie jest niczyja. Jest zarezerwowana dla twojej wyobraźni. Masz ogromne szczęście, kiedy uświadomisz sobie, jak wielki skarb jest w twoim posiadaniu. Darmowy, bez abonamentu, bez limitu, pielęgnowany będzie ci wierny do końca życia. Niedoceniona wyobraźnia źródło największych inspiracji, przepustka do innego świata. Śpi w twoim wnętrzu, a ty nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Zakurzona, zapomniana, ignorowana. Tymczasem codziennie dla ciebie pracuje. To dzięki niej widzisz niewidzialne, wyobrażasz sobie przyszłość i wspominasz przeszłość. Czy to nie jest magiczne widzieć, nie posługując się wzrokiem? Czy to nie fascynujące, że to, na co patrzysz, jest niedostrzegalne dla nikogo? Dzięki niej malujesz obrazy, tworzysz dzieła o niespotykanej głębi. Wymyślasz i projektujesz. Dopóki jej nie oswoisz, twoja sztuka będzie płytka. Będzie piękna, ale płytka. Przebudź ją najdelikatniej, jak jest to możliwe. Weź za rękę i zaprowadź do swojego świata. Nakarm ją, napój, wpuść do siebie i już nigdy jej nie wypuszczaj. Będzie twoim wiernym towarzyszem w artystycznym świecie. Odwdzięczy ci się za miłość, jaką ją obdarzysz. Dostarczy ci pomysłów, o jakich nie śniłeś, będzie boską inspiracją i nieustającą weną. Do szpiku kości poczujesz się artystą i już nigdy nie będziesz chciał tego zmienić. To uzależniające odczucie i świadomość nieustannego wsparcia!
An award-winning Financial Times columnist exposes the threat that Big Tech poses to our democracies, our economies and ourselves
Today Google and Facebook receive 90% of the world's news ad-spending. Amazon takes half of all ecommerce in the US. Google and Apple operating systems run on all but 1% of cell phones globally. And 80% of corporate wealth is now held by 10% of companies - not the GEs and Toyotas of this world, but the digital titans.
How did we get here? How did the tech industry get to dominate our world so completely? How did once-idealistic and innovative companies come to manipulate elections, violate our privacy, and pose a threat to the fabric of our democracy? In Don't Be Evil, Financial Times global business columnist Rana Foroohar documents how Big Tech lost its soul - and became the new Wall Street.
Through her skilled reporting and unparalleled access - won through nearly 30 years covering business and technology - she shows the true extent to which the 'Faang's (Facebook, Apple, Amazon, Netflix and Google) crush or absorb any potential competitors, hijack our personal data and mental space and offshore their exorbitant profits. What's more, she reveals how these threats to our democracies, our livelihoods and our minds are all intertwined. Yet Foroohar also lays out a plan for how we can resist, creating a framework that fosters innovation while also protecting us from the dark side of digital technology.
Książka stanowi krytyczną edycję wybranych tekstów publicystycznych Jana Łady Gnatowskiego (1855–1925) – kapłana, publicysty, tajnego szambelana papieskiego, nauczyciela, cenionego pisarza, który pozostawił po sobie bogaty dorobek literacki. Współczesny czytelnik może zapoznać się z fragmentami jego utworów uporządkowanych w bloki tematyczne. Tom zawiera teksty najważniejsze, najczęściej komentowane w prasie tamtego okresu, a także najbardziej znaczące dla politycznej, społecznej i religijnej myśli autora. Zdając sobie sprawę z selektywnego charakteru zbioru, autorka uzupełniła literaturoznawczy komentarz do poszczególnych publikacji Gnatowskiego informacjami biograficznymi oraz prezentacją kontekstu historycznoliterackiego.
Żyjemy w czasach, w których ateiści, materialiści i niewierzący naukowcy przekonują, że bardziej racjonalna jest wiara, że wszechświat i człowiek powstały z niczego, niż że powołał je do istnienia Bóg. Jaka jest prawda?
Co o nauce, wierze i Bogu myśli profesor fizyki, uczony, który był szefem Katedry Fizyki Kwantowej? Książka jest zapisem dociekliwej rozmowy, podczas której padają fundamentalne pytania o Boga, wiarę, naukę i ich wzajemne powiązania. Interlokutorem w tym fascynującym wywiadzie jest Mariusz Błochowiak, doktor fizyki, student prof. Zbigniewa Jacyny-Onyszkiewicza, wydawca „Miesięcznika Egzorcysta”.
Czy może istnieć konflikt między wiarą a nauką?
Czy wiara w Boga jest racjonalna?
Czy nauka odkrywa rzeczywiście prawdę?
Czy cuda są sprzeczne z prawami fizyki?
Czy nauka podważa istnienie diabła i posługę egzorcystów?
Jak wyglądały spotkania z Janem Pawłem II w Castel Gandolfo?
Czy żyjemy w Bożym matriksie?
Czy istnieje życie poza Ziemią?
Czym jest materia?
Czy filozofia realistyczna ma jeszcze rację bytu w świetle fizyki kwantowej?
To zaledwie garść zagadnień, poruszanych podczas rozmowy.
The Legendary Philanthropist Tackles the Dangers We Must Face for the Survival of Civilisation
'Soros has become a standard bearer for liberal democracy' - Financial Times
George Soros - universally known for his philanthropy, progressive politics and investment success, and now under sustained attack from the far right, nationalists, and anti-Semites around the world - gives an impassioned defence of his core belief in open society.
George Soros is among the world's most prominent public figures. He is one of the history's most successful investors and his philanthropy, led by the Open Society Foundations, has donated over $14 billion to promote democracy and human rights in more than 120 countries. But in recent years, Soros has become the focus of sustained right-wing attacks in the United States and around the world based on his commitment to open society, progressive politics and his Jewish background.
In this brilliant and spirited book, Soros offers a compendium of his philosophy, a clarion call-to-arms for the ideals of an open society: freedom, democracy, rule of law, human rights, social justice, and social responsibility as a universal idea. In this age of nationalism, populism, anti-Semitism, and the spread of authoritarian governments, Soros's mission to support open societies is as urgent as it is important.
W książce Rafała Mazura zostały przedstawione najistotniejsze teorie dotyczące proporcji w architekturze oraz zostały zdefiniowane podstawowe pojęcia, których znaczenie jest często odmiennie interpretowane, co stanowi jedną z ważniejszych przeszkód w dyskusjach na temat estetyki. Autorską koncepcją pracy jest przywołanie zasady jedności przeciwieństw i według nich analiza sensu proporcji dokonywana na bazie siedmiu par antynomicznych pojęć: porządek – złożoność, subiektywizm – obiektywizm, abstrakcja – empatia, niewymierność – miara, kultura – natura, nowatorstwo – kanon, inżynieria – sztuka. Praca nie jest zamknięciem lub podsumowaniem tematu, lecz ciekawą propozycją nowego rodzaju dyskusji o proporcjach.
The five laws that confirm our worst fears: stupid people can and do rule the world.
Since time immemorial, a powerful dark force has hindered the growth of human welfare and happiness. It is more powerful than the Mafia or the military. It has global catastrophic effects and can be found anywhere from the world’s most powerful boardrooms to your local pub. This is the immensely powerful force of human stupidity.
Seeing the shambolic state of human affairs, and sensing the dark force at work behind it, Carlo M. Cipolla, the late, noted professor of economic history at the University of California, Berkeley, created a vitally important economic model that would allow us to detect, know and neutralise this threat: The Basic Laws of Human Stupidity.
If you've ever found yourself despairing at the ubiquity of stupidity among even the most 'intellectual' of people, then this hilarious, timely and slightly alarming little book is for you. Arm yourself in the face of baffling political realities, unreasonable colleagues or the unbridled misery of Christmas day with the in-laws with the first and only economic model for stupidity.
The final collection of essays from the internationally acclaimed and bestselling author of The Name of the Rose and The Prague Cemetery, on the subjects of art and culture.
In this collection of essays we find Umberto Eco’s perennial areas of interest explored in a lively and engaging style, accompanied by beautiful reproductions of the art he discusses. In these wide-ranging pieces he explores the roots of our civilization, changing ideas of beauty, our obsession with conspiracies and the emblematic heroes of the great narrative, amongst other fascinating topics.
Umberto Eco was one of the most influential, and entertaining, intellectuals of the last century, as well as being a critically acclaimed and bestselling writer of both fiction and non-fiction.
One of the last surviving members of the futurist generation, Bruno Munari's Design as Art is an illustrated journey into the artistic possibilities of modern design translated by Patrick Creagh published as part of the 'Penguin on Design' series in Penguin Modern Classics.
'The designer of today re-establishes the long-lost contact between art and the public, between living people and art as a living thing'
Bruno Munari was among the most inspirational designers of all time, described by Picasso as 'the new Leonardo'. Munari insisted that design be beautiful, functional and accessible, and this enlightening and highly entertaining book sets out his ideas about visual, graphic and industrial design and the role it plays in the objects we use everyday. Lamps, road signs, typography, posters, children's books, advertising, cars and chairs - these are just some of the subjects to which he turns his illuminating gaze.
How do we see the world around us? The Penguin on Design series includes the works of creative thinkers whose writings on art, design and the media have changed our vision forever.
Bruno Munari (1907-1998), born in Milan, was the enfant terrible of Italian art and design for most of the twentieth century, contributing to many fields of both visual (paint, sculpture, film, industrial design, graphics) and non-visual arts (literature, poetry). He was twice awarded the Compasso d'Oro design prize for excellence in his field.
If you enjoyed Design as Art, you might like John Berger's Ways of Seeing, also available in Penguin Modern Classics.
'One of the most influential designers of the twentieth century ... Munari has encouraged people to go beyond formal conventions and stereotypes by showing them how to widen their perceptual awareness'
International Herald Tribune
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?