Szkice z pogranicza religii i obyczajowości. Autor opisuje obrzędy i zwyczaje związane z świętami liturgicznymi Roku Kościelnego. O eseistyce Smosarskiego pisał ks. Janusz St. Pasierb: Książka zaskakująco spójna ukazuje różne ścianki precyzyjnie oszlifowanego tego samego cennego kamienia, skrzy się wielobarwnym blaskiem polskiej kultury religijnej. Dawna obrzędowość, jaka otaczała kult liturgiczny, daje nam, Polakom, podwójne zakorzenienie: w kulturze europejskiej i w tym, co jedyne, nasze, rodzinne.
Nowy Brewiarz Europejczyka to głęboko zmieniona i rozszerzona wersja Brewiarza Europejczyka, który przed pięciu laty podbił licznych czytelników. W tej nowej swojej postaci książka zachowuje wartość niezależną, będąc jakby butelką rzuconą w morze zagadkowego XXI wieku. Jednocześnie współbrzmi i łączy się w jedną całość z wydanym w roku 2000 Uśmiechem kore. Oba zbiory stanowią syntezę wielu minionych lat eseistycznego pisarstwa Zygmunta Kubiaka. Swymi dramatycznymi niekiedy opowieściami Autor towarzyszy lękom, rozpaczom i nadziejom naszej epoki. Mówi o dziedzictwie polskim, czyli europejskim. Polacy bowiem, oporni wobec prób okłamywania ich i wobec ciężkich prześladowań, nigdy nie dali się oderwać od swojej macierzystej Europy. Czytelnicy znajdą w tych książkach, oprócz wielkich problemów, także utrwaloną cierpliwym piórem tajemniczą urodę spraw zwykłego życia.
Czy Kościół w 2019 roku jest nadal święty? Czy jest Mistycznym Ciałem Chrystusa? I czy ktoś może temu zaprzeczyć, skoro Kościół nie jest z tego świata?
A zatem szokujące gesty i słowa papieża Franciszka, który mówi o sobie, że jest tylko „biskupem Rzymu”, we włoskim więzieniu umywa nogi muzułmańskiej dziewczynie w Wielki Czwartek, uroczyście obchodzi 500. rocznicę reformacji i każe wyławiać z Tybru wyrzucone tam przez wiernych figurki pogańskiego bóstwa amazońskich Indian, Pachamamy (wcześniej uroczyście wniesione do rzymskiego kościoła podczas ostatniego synodu), to prowokacja, czy wyraz bezradności wobec presji świata, jaką przejawia Pontifex Maximus? A odwoływanie się hierarchów na każdym kroku do praw człowieka, wychwalanie „pluralizmu” i „poszanowania różnorodności”, gdy ulicami miast ciągną parady homoseksualistów, czy nie jest smutną komedią omyłek? Czy ci, którzy z najwyższych ambon głoszą dziś pokój na świecie, braterstwo ludzi i troskę o „Matkę-ziemię”, są jeszcze w stanie obronić wiarę i nadzieję chrześcijańską?
Café Katedra ukazuje wstrząsający dramat, jaki od czasu ostatniego Soboru narasta w Kościele, a którego najbardziej donośne akordy rozbrzmiewają podczas obecnego pontyfikatu. Synod amazoński jest jego swoistym apogeum, ujawnieniem tego dramatu w całej pełni.
Książka Ewy Polak-Pałkiewicz to praca (niemal) detektywistyczna, efekt wielowątkowego „śledztwa”; autorka docieka przyczyn kryzysu na wielu polach, próbuje wyjaśnić szeroki kontekst i całą złożoność dramatu, broniąc zarazem Kościoła przed jego oszczercami.
„Gdybym mógł wygłosić tylko jedno kazanie, wybrałbym takie, które mocno zirytuje wiernych, zwracając ich uwagę na Kościół, bezustannie rzucający rękawicę diabłu z jego diabelską pychą”, stwierdzał Chesterton. Café Katedra z pewnością niejednego zirytuje. Bohaterowie tej książki (m.in. zapominany papież św. Pius X i „wyklęty” arcybiskup Marcel Lefebvre) reprezentują Kościół walczący. Zawsze zwycięski.
Patronat medialny książki: Do Rzeczy, Arcana, Egzorcysta, Zawsze Wierni, Republika, Radio WNET
Ewa Polak-Pałkiewicz
Autorka książek, m.in. Prosto w oczy. Rozmowa-rzeka z Janem Olszewskim (1997), Patrząc na kobiety (2009), Rycerze wielkiej sprawy (2013), Powrót pańskiej Polski (2015), Czego chcą od nas biedni Niemcy (2017, nominacja do Nagrody Identitas).
The bestselling classic that redefined our view of the relationship between beauty and female identity
Every day, women around the world are confronted with a dilemma – how to look. In a society embroiled in a cult of female beauty and youthfulness, pressure on women to conform physically is constant and all-pervading. In this iconic, gripping and frank exposé, Naomi Wolf exposes the tyranny of the beauty myth through the ages and its oppressive function today, in the home and at work, in literature and the media, in relationships between men and women, between women and women. With pertinent and intelligent examples, she confronts the beauty industry and its advertising and uncovers the reasons why women are consumed by this destructive obsession.
What begins as the record of W. G. Sebald’s own journey on foot through coastal East Anglia, from Lowestoft to Bungay, becomes the conductor of evocations of people and cultures past and present. From Chateaubriand, Thomas Browne, Swinburne and Conrad, to fishing fleets, skulls and silkworms, the result is an intricately patterned and haunting book on the transience of all things human.
‘A novel of ideas with a difference: it is nothing but ideas… Formally dexterous, fearlessly written (why shouldn't an essay be a novel?), and unremittingly arcane; by the end I was in tears’ Teju Cole, Guardian
How does time function? What is ecstasy? What is illusion?
Tantra is a set of beliefs and practices that originated in India, and combines eroticism, magic and metaphysics. The extraordinary visual imagery of Tantrik wisdom, often misunderstood, is clearly explained here, revealing the most essential patterns of human symbolic expression.
Looking at art through the lens of psychedelic experience and culture, New York Times critic Ken Johnson reveals an unexpected and illuminating dimension of art since the 1960s.
Art changed in a big way in the 1960s; it was no longer something just to look at and appreciate for its aesthetic qualities. The traditional ideal of connoisseurship was out; art as consciousnessaltering experience was in. Boundaries between conventional media such as paintings and sculpture stretched and dissolved. Hierarchical distinctions between high and low culture became irrelevant. Weird new forms proliferated. Would art have developed as it did in the past fifty years, would it be the way it is now, if psychedelics and psychedelic culture had not been so popular?
To answer that question, Ken Johnson, the veteran art critic of The New York Times, has examined a broad array of art of the past half century, from Robert Smithson’s Spiral Jetty to Pipilotti Rist’s recent swooningly trippy video installation at the Museum of Modern Art and Richard Serra’s warped, spiraling mazes ofinches-thick Corten steel, looking not just for obvious signs of psychedelic style but for an underlying psychedelic ethos animating the art. Extensively illustrated in color, Johnson’s pioneering study may change the way we see contemporary art.
Gdybym miał się pokusić o samoocenę, powiedziałbym pewnie, że jestem genetyczną krzyżówką realisty z optymistą. Gołym okiem widzę, że jest źle. To nie znaczy jednak, że jest beznadziejnie. A skąd! Co zrobić, żeby było dobrze? To, o czym już na tych łamach pisałem. Co najmniej tyle czasu, ile poświęcamy na walkę ze złem, poświęcić na wspieranie dobra. Ile pomyj wylewamy na złych polityków, tyle miodu wylać na polityków (czy kandydatów) dobrych. Ile psioczenia na niemądrych hierarchów, tyle lajków (na różne sposoby wyrażanych) dla tych, którzy robią rzeczy dobre. Ile energii wydanej na krytykowanie wstrętnych mediów, tyle wspierania tych uczciwych i mądrych.
Chcemy lepszej Polski, lepszego Kościoła? Samo się, proszę Państwa, nie zrobi.
Teraz albo nigdy to wybór najciekawszych i zawsze aktualnych tekstów Szymona Hołowni publikowanych na łamach „Tygodnika Powszechnego” w latach 2017–2019. Autor podejmuje w nich najważniejsze tematy dotyczące społeczeństwa, Kościoła, świata.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Few readers will want, or be able, to resist this modern bestiary. Here you will find the familiar - Gryphons, Minotaurs and Unicorns - as well as the Monkey of the inkpot and other undeniably curious beasts. Borges' cunning and humorous commentary is sheer delight.
If you ve ever dreamed of embarking on an epic car journeyl, The 50 Greatest Road Trips is packed full of the most exotic, exciting and iconic drives across the Americas, Asia, Europe and Africa.
From the Amalfi Coast to the Draa Valley, the Silk Road to the Alaska Highway, the North Coast 500 to the Historic Route 66, it showcases the ultimate in car adventures.
This unmissable selection will make you feel the urge to climb into an old Chevrolet, crank up the tunes on the stereo, flick the sunroof open and settle back for one heck of a ride on the open road.
Whether negotiating the fractured limestone pavements of Ireland's Burren Way or rock scrambling through Utah's Buckskin Gulch, the rush of life is slowed when all you need for the day is on your back and your only goal a well-grassed campsite.
The summation of the existentialist philosophy threaded throughout all his writing, Albert Camus' The Myth of Sisyphus is translated by Justin O'Brien with an introduction by James Wood in Penguin Classics.
In this profound and moving philosophical statement, Camus poses the fundamental question: is life worth living? If human existence holds no significance, what can keep us from suicide? As Camus argues, if there is no God to give meaning to our lives, humans must take on that purpose themselves. This is our 'absurd' task, like Sisyphus forever rolling his rock up a hill, as the inevitability of death constantly overshadows us. Written during the bleakest days of the Second World War, The Myth of Sisyphus (Le Mythe de Sisyphe) argues for an acceptance of reality that encompasses revolt, passion and, above all, liberty.
This volume contains several other essays, including lyrical evocations of the sunlit cities of Algiers and Oran, the settings of his great novels The Outsider and The Plague.
Albert Camus (1913-60) is the author of a number of best-selling and highly influential works, all of which are published by Penguin. They include The Fall, The Outsider and The First Man. Awarded the Nobel Prize for Literature in 1957, Camus is remembered as one of the few writers to have shaped the intellectual climate of post-war France, but beyond that, his fame has been international.
Książka ""Moje komiksy Vol. 1. Od Tajfuna do Supermana"" zabiera czytelnika w nostalgiczną, ale także pełną odniesień do współczesności, podróż przez fantastyczne światy. Wszystko zaczyna się na odległej planecie, terroryzowanej przez straszliwe monstrum, a kończy w świecie opanowanym przez superbohaterów. W trakcie tej wyprawy dowiecie się, co Tytus zawdzięcza radzieckiemu Sputnikowi, czym Łamignat zezłościł Swaroga oraz dlaczego Superman zakłada majtki na rajtuzy!Paweł przelał na papier swoją wieloletnią miłość do medium, które nie raz i nie dwa było uważane za dziecinne i gorsze. W niniejszej publikacji nie tylko obcuje ze sztuką komiksu, ale punktuje najważniejszych przedstawicieli gatunku i tytuły, które ukształtowały go jako odbiorcę popkultury komiksowej i nie tylko. Przybliża fantastyczne światy z wirtuozerską precyzją!Marcin Andrys, ParadoksBez akademickiego zadęcia, z pełną miłością do medium, ale jednocześnie bez zaślepienia nostalgią. Drobiazgowa wiedza przepleciona różnymi ciekawostkami tworzą pozycję, którą czyta się z prawdziwym zainteresowaniem.Damian ""Damex"" Maksymowicz, DC ManiakPaweł nadał swojej książce przewrotny tytuł. Opisując, czasem w sposób bardzo osobisty i emocjonalny, tych kilka komiksów, które wywarły na nim największe wrażenie, oferuje solidną dawkę rzetelnej wiedzy oraz faktów na temat poszczególnych autorów i ich dzieł.Marcin Osuch, EsensjaPaweł włożył w tę książkę całe serce. Serce, które bije dla komiksu.Jakub Syty, ThorgalverseMoje komiksy to książka pełna emocji. Zarówno poprzez sentymentalne podróże do czasów dzieciństwa, jak i współczesne spojrzenie na zjawisko komiksu i dyskusje, jakie się wokół tego gatunku toczą. To pozycja intrygująca, która jest żywym świadectwem fana, pełnym miłości do tej formy sztuki.Jakub Wołosowski, KZ
Szanowny Czytelniku, jeżeli szukasz poradnika dobrych manier, nie bierz tej książki do ręki! Ona jest dla tych, którzy znają dobre maniery. Nierzadko znają je już od pokoleń. Nie ma tu porad, jak wiązać krawaty, dobierać spinki do mankietów, zegarki do garniturów, na ile guzików zapinać marynarkę, ani jak jeść bezy. O tym już pisuje liczne grono Autorów. Ekspertów dobrych manier mamy więcej, niż dobrych manier.
Po wojnie, kiedy Polska wkroczyła na trakt awansu społecznego, na łamach Przekroju dobre maniery krzewił z powodzeniem Demokratyczny Savoir-Vivre. Wtedy nie było biznesu, upaństwowiono przemysł i handel. Dzisiaj biznes jest, lecz za to Polskę ogarnia kryzys wartości. Za mało w niej zaufania, za dużo kłamstw, arogancji.
Książka adresowana jest do środowisk gospodarczych. Sednem biznesu jest transakcja, sednem transakcji porozumienie stron, sednem porozumienia – wzajemne zaufanie. Etykieta może wspomóc zaufanie, przysłużyć się porozumieniu. Na tym polega kreowana przez nią wartość. Autor wskazuje, na czym ta wartość polega i jak ją spożytkować.
Bret Easton Ellis is most famous for his era-defining novel American Psycho and its terrifying anti-hero, Patrick Bateman. With that book, and many times since, Ellis proved himself to be one of the world’s most fearless and clear-sighted observers of society – the glittering surface and the darkness beneath.
In White, his first work of non-fiction, Ellis offers a wide-ranging exploration of what the hell is going on right now. He tells personal stories from his own life. He writes with razor-sharp precision about the music, movies, books and TV he loves and hates. He examines the ways our culture, politics and relationships have changed over the last four decades. He talks about social media, Hollywood celebrities and Donald Trump.
Ellis considers conflicting positions without flinching and adheres to no status quo. His forthright views are powered by a fervent belief in artistic freedom and freedom of speech. Candid, funny, entertaining and blisteringly honest, he offers opinions that are impossible to ignore and certain to provoke.
What he values above all is the truth. ‘The culture at large seemed to encourage discourse,’ he writes, ‘but what it really wanted to do was shut down the individual.’ Bret Easton Ellis will not be shut down.
Czy nazizm, komunizm i faszyzm są przyrodnim rodzeństwem liberalizmu? Czy korzenie XX-wiecznych obozów zagłady można wyprowadzać z francuskiej rewolucyjnej Wandei? Kto upomni się o ofiary rewolucji i religijnych prześladowań, wyciągnie na światło dzienne pudrowaną prawdę o ich katach i zbrodniczych ideologiach? Panorama historii nieznanej i skazanej na niepamięć politycznej poprawności: prześladowania Kościoła w Europie: od reformacji, poprzez rewolucję francuską i XIX–wieczny liberalizm po faszyzm, nazizm i komunizm. Ucisk i męczeństwo chrześcijan w krajach islamskich w XX wieku i naszym stuleciu. Karty kroniki Kościoła, które próbuje się dziś przemilczeć lub obłudnie tłumaczyć ceną postępu. W podręcznikach i encyklopediach niewiele znajdziemy wzmianek o oporze angielskiego ludu i duchowieństwa wobec narzuconej ""reformy Kościoła"" w XVI wieku, o bohaterstwie wandejskich czy belgijskich chłopów, którzy bronili chrześcijaństwa przeciw barbarzyństwu rewolucjonistów francuskich w XVIII. A także o ofiarach bezwzględnej walki, jaką z Kościołem toczył liberalizm i totalitaryzmy, w Niemczech, we Włoszech, Rosji, Hiszpanii, Meksyku... 500 lat nienawiści do Jezusa i Kościoła Grzegorz Kucharczyk (ur. 1969) doc. dr hab., Kierownik Pracowni Historii Niemiec i Stosunków Polsko-Niemieckich IH PAN w Poznaniu. Autor kilkudziesięciu prac naukowych, w tym książek: Niemcy i racja stanu. Myśl polityczna Jacquesa Bainvillea, Kielknią i cyrklem. Laicyzacja Francji w latach 1871-1914, Pierwszy holocaust XX wieku, Ostatni cesarz. Współautor serii podręczników do gimnazjum oraz Małej historii wielkiej Polski i Małej historii polskiej myśli politycznej.
"‘Two days after Notre Dame burned, I flew to Paris to appear on the TV programme La Grande Librairie for a discussion about cathedrals. The following morning I had breakfast at the Hotel Bristol with my French publisher and she asked me to write a short book about Notre Dame and what it means to all of us. She said she would donate the publisher’s profits to the rebuilding fund and, if I wished, I could do the same with my royalties. Yes, I said; of course, I’d love to.’
Ken Follett
In aid of the crucial restoration work to restore Paris’s great cathedral, Notre-Dame: A Short History of the Meaning of Cathedrals is a moving, short piece of non-fiction celebrating the stunning history of this beloved building, from Ken Follett, author of the multi-million copy selling Kingsbridge series.
This edition contains an exclusive extract from The Evening and the Morning, a prequel to The Pillars of the Earth, publishing Autumn 2020.
A minimum of 50p per copy on each sale of this book will go to the charity La Fondation du Patrimoine."
Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone piętnem depresyjnej pornografii. O tym mniej więcej opowiada ta ekstrawagancko radosna książka. Dzień z życia modelowego przedstawiciela posępnej generacji jest realistycznym portretem współczesności. Rozkręca się depresyjny wyż, przybiera jego fala. Oto obraz cywilizacji, która w szaleńczym tempie produkuje kolejnych pacjentów – zdiagnozowanych i nie. Ta frywolnie smutna książka jest o nich. O was? O nas wszystkich? Książka stanowi także poczet „świętych depresyjnego wyżu”: Davida Fostera Wallace’a, Marka Fishera, B.S. Johnsona, Cesarego Pavesego, Virginii Woolf, Stiga Dagermana.
***
Są słynne kryminały, których akcja rozgrywa się w dwa dni. Są słynne powieści, których akcja rozgrywa się przez jedną dobę. Jest kapitalny esej, który mówi o 16 godzinach z życia jednego człowieka. Ten człowiek nazywa się Michał Tabaczyński, zobaczycie go wszędzie: gdy szykuje się rano z córką do wyjścia na miasto, gdy idzie do pracy, do lekarza, na zakupy, liczy wydatki. Może nawet wyda się aż nadto do Was podobny: słuchacie tej samej muzyki, zajmujecie się dziećmi, chodzicie wciąż tymi samymi ulicami i wchodzicie do tych samych sklepów, przeżywacie chwile depresji i nie mieszkacie w willi na Riwierze. Nie wiem jak Wy, ale Michał Tabaczyński umie też świetnie pisać, bawić się i śmiać, zwłaszcza z siebie samego, a niekiedy pasjonująco się smucić. No i przenikliwie czytać: bez książek nie byłoby nic, nie byłoby sensu, nie byłoby tlenu naszego codziennego, nie byłoby Michała Tabaczyńskiego. Konkret codzienności i lektury pozostają nierozdzielne jak bracia syjamscy. Muszę to powiedzieć górnolotnie: te cudne strony są hołdem dla literatury i ukłonem w stronę życia od szóstej rano.
Marek Bieńczyk
***
Michał Tabaczyński (1976) – eseista i tłumacz (z czeskiego i angielskiego). Autor m.in. antologii współczesnej poezji amerykańskiej Parada równości (2005) oraz książek eseistycznych: Widoki na ciemność (2013), Legendy ludu polskiego (2014) i Maszyny. Do pisania (2018).
Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, podobnie jak i jego filozofia polityki, nie są łatwe do intelektualnego przyswojenia. Mimo że był filozofem amerykańskim i ewidentnie bliska była mu anglosaska tradycja analityczna w filozofii, która odznacza się dążeniem do jasności stylu i ogólnej klarowności intelektualnej, to jednak czytelnik jego Teorii sprawiedliwości i w nieco mniejszej mierze innych prac z pewnością nie ma łatwego zadania. Śledzenie meandrów myśli Rawlsa jest bowiem trudne i wymaga wielkiej koncentracji. W tym sensie wprowadzenie do jego teorii sprawiedliwości i filozofii polityki to rzecz z pewnością bardzo potrzebna, więc projekt Krzysztofa Kędziory należy przywitać z radością. Jego wykonanie także budzi szacunek i uznanie.
Z recenzji prof. Andrzeja Szahaja
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?