TRADYCJA GROZY NA WYSPACH BRYTYJSKICH TO NIE TYLKO M.P. SHIEL, E.F. BENSON, H.G. WELLS, ALE I BARRY PAIN... Barry Pain (1864-1928) - podobnie jak W.W. Jacobs i Jerome K. Jerome - był w angielskiej literaturze popularnej znany jako humorysta. Ale podobnie jak wspomniani jego koledzy po piórze pisał także opowiadania niesamowite. Taki zbiór jego historii polecił August Derleth w swym liście z roku 1934 znajomemu i twórcy podobnych opowieści: H.P. Lovecraftowi. A ten, zachwycony lekturą, uznał, że w kolejnym wydaniu eseju „Nadnaturalny horror w literaturze” musi wspomnieć i o tym pisarzu... I choć okoliczności sprawiły, że stało się inaczej, to w historii gatunku Barry Pain znalazł swoje miejsce - o czym świadczą współczesne wznowienia jego budzących strach opowieści...
NIESAMOWITE PRZYPADKI Z DZIEJÓW SŁYNNEGO OKULTYSTY. Algernon Blackwood (1869-1951) w historii literatury niesamowitej zapisał się mistrzowskimi opowieściami „Wierzby” i „Wendigo”, ale z jego bogatej twórczości wysoko jest także oceniany cykl o okultystycznych sprawach, które rozwiązuje John Silence. Opis sześciu przypadków, jakie przyszło mu rozwikłać w oparciu o wiedzę o zjawiskach nadprzyrodzonych, do dziś urzeka czytelników mimo ich edycji ponad wiek temu. A to, co wydaje się w nich najbardziej fascynujące, to przerażenie narastające powoli, czasem nieznośnie powoli... Jak na mistrza przystało.
BLACKWOOD DLA... „POCZĄTKUJĄCYCH”. NAJLEPSZE Z NAJLEPSZYCH. „Wierzby” i „Wendigo” w ocenie krytyków i badaczy gatunku to dwa najsłynniejsze opowiadania Algernona Blackwooda, a ich mistrzowskiego oddania atmosfery niesamowitości jak dotąd nikomu nie udało się przewyższyć. A pozostałe: „Tajemniczy lokator”, „Urok śniegu”, „Przejęcie”, „Współwinny ante factum” i „Drugie Skrzydło” tylko potwierdzają, że to jeden z wielkich twórców fantastyki niesamowitej.
DZIESIĘĆ UPIORNYCH OPOWIEŚCI GROZY JEDNEGO Z ULUBIONYCH AUTORÓW H.P. LOVECRAFTA Matthew Phipps Shiel (1865-1947) na poczesne miejsce w literaturze niesamowitej zasłużył opowieścią tytułową niniejszego zbioru. Zachwyciła ona samego H.P. Lovecrafta, czemu dał wyraz w legendarnym eseju „Nadprzyrodzona groza w literaturze” - określając to opowiadanie wręcz arcydziełem gatunku. Inne historie tego brytyjskiego pisarza hinduskiego pochodzenia także zadziwiają kunsztownym poziomem narracji, choć równie intrygujące są tutaj miejsca i czas zaskakujących wydarzeń - od współczesnych autorowi, aż po starożytność.
TRZYNAŚCIE OPOWIEŚCI GROZY FRANCUSKIEGO MISTRZA NOWELISTYKI
Guy de Maupassant (1850-1893) nie miał sobie równych w tworzeniu genialnych opowiadań. I pisząc opowieści grozy, tylko potwierdził tę klasę. A w historii gatunku zapisał się jako autor legendarnej noweli „Horla”. I nie można sobie wyobrazić żadnej antologii francuskich opowieści niesamowitych bez tego utworu. Już samo jego powstanie jest intrygujące. Bo znany jest w... trzech wersjach! Najpierw jako „List szaleńca”, potem jako klasyczna opowieść, która nie zadowoliła jednak autora, więc rozwinął tę historię, zmieniając sposób narracji na zapis z dziennika. W wyborze nowel francuskiego mistrza oprócz tych trzech wersji „Horli” przedstawiamy dziesięć innych opowiadań – równie zaskakujących i oryginalnych, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że od ich powstania minęło półtora wieku...
DWANAŚCIE OPOWIEŚCI GROZY AUTORA „WIERZB” I „WENDIGO” Kolejny już wybór opowiadań Algernona Blackwooda (1869-1951) potwierdza, że jego bogaty dorobek literacki szedł w parze z jakością. I nie bez powodu H.P. Lovecraft nazwał go „absolutnym i niekwestionowanym mistrzem niesamowitej atmosfery”. Wykreowanym przez niego obrazom działań tajemnych, nadprzyrodzonych sił Natury trudno zarzucić naiwność - chociaż powstały przecież w tak dalece innej epoce. Zachwycają wręcz nie tylko swoją staroświeckością, ale i kunsztem w kreowaniu narastającej grozy.
Georges Simenon nie dostał za życia żadnej ważnej nagrody literackiej ? ani we Francji, ani w ojczystej Belgii, ani w żadnym innym kraju. A jednak to właśnie w jego powieściach znaleźć można więcej prawdy o mrocznej stronie zwykłych ludzi niż w setkach książek noblistów. Sebastian Chosiński, esensja.pl Do biura komisarza Maigreta ciągle przychodzi panna Ccile Pardon, mieszkająca z ciotką w jej kamienicy. Skarży się, że ktoś regularnie nawiedza nocą ich dom. Na co koledzy komisarza pokpiwają z niego, że ma cichą wielbicielkę, która szuka pretekstu, by się z nim widzieć. Sprawa przestanie być jednak zabawna, gdy okaże się, że Ccile zniknęła, a do Maigreta dotarła tylko jej ostatnia wiadomość: ?Koniecznie musi pan mnie przyjąć. Dziś w nocy zdarzył się straszny dramat?. Georges Simenon (1903-1989) to pisarz wielbiony za swój styl od pokoleń. Jako autor ponad 200 powieści zasłużył sobie na miano mistrza fabuły, a jako twórca postaci komisarza Maigreta na miejsce w każdej encyklopedii literatury kryminalnej. ?Maigret i panna z kamienicy? to kolejny z kilkudziesięciu nowych tomów z cyklu o Maigrecie, jakie w ciągu najbliższych lat ukażą się nakładem naszego wydawnictwa.
DZIEWIĘĆ OPOWIEŚCI GROZY AUTORA „ŻÓŁTEGO ZNAKU” POTWIERDZAJĄCYCH KLASĘ ROBERTA W. CHAMBERSA
Oprócz legendarnych historii z tomu „Król w Żółci” spod pióra amerykańskiego klasyka gatunku wyszło jeszcze kilka innych ghost stories zebranych w tym tomie. Intrygujący jest już sam „Purpurowy Cesarz” - prequel opowiadania „Posłaniec”. A duch lovecraftowskich klimatów unosi się nad „Kapitanem portu”. Nie brakuje też upiornych opowieści o duchach – „Hrabianka d’Ys” czy „Z samego dna”. I można tylko żałować, że dorobek Chambersa w dziedzinie literatury grozy jest tak skromny...
Fitz-James O’Brien (1828-1862) był postacią barwną i romantyczną. Urodził się w Irlandii, ale po awanturniczych perturbacjach z przepuszczeniem majątku i romansie z żoną angielskiego oficera uciekł do Ameryki. Tworzył opowieści spod znaku grozy na tyle oryginalne, że do dziś w antologiach tego gatunku są umieszczane niektóre z nich – zwłaszcza dwie, już legendarne: „Diamentowa soczewka” i „Co to było?”. Poza nimi w tym tomie prezentujemy z dorobku O’Briena kilka innych, wyjątkowo pomysłowych nowel, jak chociażby „Wondersmith” o perfidnym wykorzystaniu dziecięcych zabawek czy „Utracony pokój” o dziwnych gościach w pewnym domu...
Georges Simenon nie dostał za życia żadnej ważnej nagrody literackiej ? ani we Francji, ani w ojczystej Belgii, ani w żadnym innym kraju. A jednak to właśnie w jego powieściach znaleźć można więcej prawdy o mrocznej stronie zwykłych ludzi niż w setkach książek noblistów. Sebastian Chosiński, esensja.pl Maigret znalazł się w holenderskim miasteczku Delfzijl, bo oskarżono tam francuskiego wykładowcę prawa o popełnienie zbrodni. To Jean Duclos był tam z odczytem, a później ściskał w dłoni rewolwer, z którego zastrzelono Conrada Popingę, lokalnego notabla. Duszna atmosfera tutejszej społeczności wcale nie pomoże Maigretowi, który nawet nie zna miejscowego języka, ale przecież zachowania ludzkie wszędzie są takie same... Georges Simenon (1903-1989) to pisarz wielbiony za swój styl od pokoleń. Jako autor ponad 200 powieści zasłużył sobie na miano mistrza fabuły, a jako twórca postaci komisarza Maigreta na miejsce w każdej encyklopedii literatury kryminalnej. ?Maigret w Holandii? to kolejny z kilkudziesięciu nowych tomów z cyklu o Maigrecie, jakie w ciągu najbliższych lat ukażą się nakładem naszego wydawnictwa.
ZIESIĘĆ OPOWIADAŃ, KTÓRE DO DZIŚ PRZERAŻAJĄ I ZACHWYCAJĄ. Tytułowa opowieść tego zbioru, pisana na przełomie 1934 i 1935 roku, była ostatnim z wielkich tekstów Lovecrafta. Kosmiczna skala tego dzieła - jak pisał S.T. Joshi w biografii HPL-a (polski przekład Mateusza Kopacza) - stawia je na wysokim miejscu w dorobku mistrza nadnaturalnego horroru. Z kolei "Zeznanie Randolpha Cartera", "Szczury w murach" i "Model Pickmana" należały do tych ulubionych przez samego autora. A spośród innych jakże proroczo brzmi treść historii "Gdy dna już wyschną mórz"...
„Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość”. Jedno z najsłynniejszych zdań w literaturze światowej - w niedościgłym przekładzie Ariadny Demkowskiej-Bohdziewicz - kończy tę opowieść o biednym chłopaku i bogatej dziewczynie, pozornie rodem z taniego romansu. Ale kiedy historię Jaya Gatsby’ego i Daisy Buchanan opowiada tak zawile i przekornie jej świadek, wielkoduszny agent giełdowy Nick Carraway, ten złudny „wyciskacz łez” zamienia się w błyskotliwą kronikę zwodniczego świata szalonych lat dwudziestych w Ameryce.
Francis Scott Fitzgerald (1896-1940) to najwybitniejszy przedstawiciel tzw. straconego pokolenia pisarzy amerykańskich, a wydana w roku 1925 powieść „Wielki Gatsby” zagwarantowała mu poczesne miejsce w panteonie literackich sław.
ARCYDZIEŁO DWUDZIESTOWIECZNEJ PROZY
W ten czerwcowy słoneczny dzień 1923 roku Clarissa Dalloway organizuje w swym londyńskim domu kolejne przyjęcie dla śmietanki towarzyskiej. I tego samego dnia Septimus Warren Smith, udręczony weteran wojenny, podejmie najśmielszą w swym życiu decyzję. A chociaż oboje się nie spotkają, tragiczna postać Septimusa zakłóci porządek rutynowego i nudnego przyjęcia w domu Clarissy – wydaje się, że tylko na jedną chwilę...
Virginia Woolf (1882-1941) to jedna z najwybitniejszych pisarek dwudziestego wieku. W roku 1925 ukazała się „Pani Dalloway”, dwa lata później „Do latarni morskiej”, a w roku 1931 „Fale” – trzy kanoniczne dziś przykłady literatury modernistycznej.
Rudyard Kipling (1865-1936) był nazywany piewcą brytyjskiego imperializmu. I chociaż do historii literatury przeszedł jako autor „Księgi dżungli” i powieści „Kim”, to wielbiciele jego twórczości cenią opowieści spod znaku horroru i grozy - i nie tylko te rozgrywające się w indyjskim krajobrazie. Osiem zebranych w tym tomie nowel dowodzi niebywałego talentu Kiplinga w łączeniu realizmu z niesamowitością. Krążą na tych stronach widmowe riksze, widzialne i niewidzialne dzieci, ale także pozornie ciche i skromne panny do towarzystwa...
Wszystko miało wyglądać inaczej, gdy mieszkający w malowniczym Dordogne emerytowany kolega z Policji Kryminalnej zaprosił komisarza na urlop. Już w pociągu Maigret trafił na uciążliwego współpasażera. A gdy ten wyskakuje pomiędzy stacjami, komisarz bez wahania go naśladuje. I wtedy zostaje postrzelony... Kiedy budzi się w szpitalu w miasteczku Bergerac, wszyscy biorą go za szaleńca, który grasuje w okolicy i napada na kobiety...
Georges Simenon (1903-1989) to pisarz wielbiony za swój styl od pokoleń. Jako autor ponad 200 powieści zasłużył sobie na miano mistrza fabuły, a jako twórca postaci komisarza Maigreta na miejsce w każdej encyklopedii literatury kryminalnej. „Maigret i szaleniec” to kolejny z kilkudziesięciu nowych tomów z cyklu o Maigrecie, jakie w ciągu najbliższych lat ukażą się nakładem naszego wydawnictwa.
Algernon Blackwood (1869-1951) odegrał kluczową rolę w rozwoju literatury grozy XX wieku. Przede wszystkim jako autor dwóch chyba najlepszych opowiadań w tym gatunku: „Wierzby” i „Wendigo”. Jednak to zbiór „Niewiarygodne przypadki”, wydany w 1914 roku, sam S.T. Joshi nazwał arcydziełem za jego niesłychane bogactwo opisywanych wrażeń. Tych pięć historii dzieje się „za zasłoną rzeczywistości” i niewiele ma wspólnego z tradycyjnymi opowieściami o duchach. Pogańska ceremonia, alpinistyczna wyprawa, nawiedzony dom, starożytna kraina czy wieczna miłość to w mistrzowskim ujęciu słowa u Blackwooda tylko punkty wyjścia dla rozważań nad tajemną siłą Natury – złowróżbną, niepojętą dla gatunku ludzkiego.
Margaret Oliphant (1828-1897) to szkocka przedstawicielka epoki wiktoriańskiej w literaturze.
Choć większość jej dorobku stanowią powieści i studia historyczne, to po latach najwyżej oceniane są - zgodnie przez krytyków i czytelników - jej nowele grozy, objętościowo zwykle dłuższe od tradycyjnych historii o duchach.
Spośród zebranych w tym tomie opowiadań, dwa uznawane są za wybitne przykłady literatury grozy. „Okno biblioteki” zyskało status kultowego, trafiając do legendarnego zbioru "Opowieści z dreszczykiem". A tytułowe „Otwarte drzwi” to zdaniem samego M.R. Jamesa - autora "Opowieści starego antykwariusza" - jedna z najlepszych nowel w całym gatunku.
Joseph Gastin to nauczyciel z nadmorskiej wioski niedaleko La Rochelle. Wyjechał stamtąd potajemnie, oskarżany o zamordowanie Lonie Birard, najbardziej wrednej staruszki w okolicy. Chce uprosić komisarza, by ten pojechał z nim do Saint-Andr i wytropił prawdziwego mordercę. W końcu Maigret dzieciństwo spędził na wsi i zna te realia... Maigret marzył o krótkim urlopie i mógłby na to przystać. Ale chyba najbardziej skłoniła go do tej podróży wizja tarasu w hoteliku, gdzie przy szumie morza będzie zajadał ostrygi i popijał miejscowe białe wino... Georges Simenon (1903-1989) to pisarz wielbiony za swój styl od pokoleń. Jako autor ponad 200 powieści zasłużył sobie na miano mistrza fabuły, a jako twórca postaci komisarza Maigreta na miejsce w każdej encyklopedii literatury kryminalnej. ?Maigret w szkole? to kolejny z kilkudziesięciu nowych tomów z cyklu o Maigrecie, jakie w ciągu najbliższych lat ukażą się nakładem naszego wydawnictwa.
TE WIDMA,WIEDŹMY I KLĄTWY W GOTYCKICH HISTORIACH DO DZIŚ WYWOŁUJĄ DRESZCZE I DZIAŁAJĄ NA WYOBRAŹNIĘ...
Émile Erckmann (1822-1899) i Alexandre Chatrian (1826-1890) stworzyli spółkę autorską, która zasłynęła z wybornych opowieści grozy. We francuskiej literaturze tego gatunku Erckmann-Chatrian obok Guy de Maupassanta i Théophile’a Gautiera to najważniejsi jej przedstawiciele. A pochwały, jakich doczekali od mistrzów tej prozy, H.P. Lovecrafta i M.R. Jamesa, wystarczą tytułem rekomendacji. Wybór siedmiu najsławniejszych historii – od legendarnej noweli „Hugon Wilk” po niesamowitego „Pająka” czy szokującą tytułową opowieść – pozwoli czytelnikowi polskiemu zapoznać się po latach (a nawet wiekach!) z tą owianą legendą twórczością Francuzów.
Jako właściciel kilku dobrze prosperujących nocnych kabaretów na Montmartrze, Emile Boulay mógł mieć wrogów. Zwłaszcza gdy odmówił płacenia haraczu gangsterowi Mazottiemu, a ten niedługo później został zastrzelony... Dlatego wszyscy w rodzinie Boulaya drżą na myśl, co naprawdę mogło go spotkać, gdy którejś nocy nie wrócił do domu. A wcześniej wyszedł z lokalu, mocno zdenerwowany, na spotkanie z nieznajomym. I nawet komisarz Maigret długo pozostaje bezradny, nie trafiając na żaden trop... Georges Simenon (1903-1989) to pisarz wielbiony za swój styl od pokoleń. Jako autor ponad 200 powieści zasłużył sobie na miano mistrza fabuły, a jako twórca postaci komisarza Maigreta na miejsce w każdej encyklopedii literatury kryminalnej. ?Gniew Maigreta? to kolejny z kilkudziesięciu nowych tomów z cyklu o Maigrecie, jakie w ciągu najbliższych lat ukażą się nakładem naszego wydawnictwa.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?