Niewielki katalog towarzyszący wystawie malarstwa Marka Sobczyka w 2002 roku. Publikacja zawiera wybór reprodukcji prac prezentowanych oraz eseje autorstwa: Hanny Wróblewskiej, Waldemara Baraniewskiego, Marka Krajewskiego, Mateusza Falkowskiego oraz trzy teksty Marka Sobczyka: Hierachia głodów Tolmana, Maluję głody (po raz drugi)(sześć w kolejności jak u Tolmana i wymyślam VII głód pornografii), Trzynaście słów.
Katalog wystawy współczesnej sztuki norweskiej, która miała miejsce w Zachęcie. Ideą prezentacji było rozbudzenie w polskiej publiczności zainteresowania aktualną sceną artystyczną w Norwegii, a także stworzenie szerokiego spektrum dla percepcji i zrozumienia sztuki tego kraju. Kuratorzy projektu skoncentrowali się na uwypukleniu charakterystycznych tematów i wątków. Dla ostatecznego kształtu prezentacji ważne są zarówno analogie, jakie można odnaleźć w sztuce norweskiej i polskiej, ale też różnice, które mogą być dla polskiej publiczności szczególnie interesujące, jako przykład odmiennego spojrzenia na rzeczywistość. Prezentowani artyści: Marte Aas, Knut Asdam, Vanessa Baird, Bjorn Bjarre, AK Dolven, Bjorre Larsen, Tor-Magnus Lundeby, Per Maning, Mikkel McAlinden, Bjarne Melgaard , Marius Morch, Sven Pahlsson, Torbjorn Rodland, Jenny Rydhagen, Tiril Schroder, Fin Serck-Hanssen, Thorbjorn Sorensen, Vibeke Tandberg, Mette Tronvoll. Publikacja została wydana w wersji dwujęzycznej polsko-angielskiej.
Katalog oparty na wystawie Roberta Maciejuka, która odbyła się w Zachęcie w 2006 roku. Zawiera liczne reprodukcje, teksty teoretyczne oraz wywiad z artystą. Autorami esejów są Hanna Wróblewska, Renee Tobe, Bożena Czubak, Jarosław Lubiak.
Katalog towarzyszył ekspozycji Jarosława Kozakiewicza podczas wystawy w Pawilonie Polskim na 10 Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Oprócz szczegółowego zapisu fotograficznego konceptualno-urbanistycznego projektu, zawiera teksty teoretyczne autorstwa Gabrieli Świtek, Josepha Rykwerta, Marty Leśniakowskiej, Moniki Bakke i Stacha Szabłowskiego.
Pięknie wydany, dwujęzyczny katalog towarzyszył wystawie Xawerego Wolskiego w Zachęcie, która była pierwszą tak dużą prezentacją jego dzieł w Polsce. Specjalnie na tę okazję artysta przygotował nowe prace oraz aranżację wystawy wkraczającą w przestrzeń galerii, integrującą reliefy, obiekty i rysunki z przestrzenią sal.Czas Tu i Tam jest pierwszą większą prezentacją jego prac w Polsce. Artysta zebrał bogate doświadczenia i posiadł znajomość rozmaitych tradycji, mieszkając i studiując we Francji, Włoszech, Meksyku, a ostatnio w Nowym Jorku. Jest to jego własna historia wędrówki czeladniczej i mistrzowskiej, doświadczeń różnych klimatów i materiałów, środowisk i tradycji. Agnieszka Morawińska
Książka towarzysząca wystawie amerykańskiego fotografa w Zachęcie. Pięknie wydana i bogato ilustrowana publikacja prezentuje liczne zdjęcia Allana Sekuli, częściowo zestawione z różnorodnymi cytatami zebranymi przez artystę. Książka zawiera także teksty teoretyczne na temat twórczości artysty.
Tłumaczenie tekstów opublikowanych w katalogu "Gender Check. Feminity and Masculinity in the Art of Eastern Europe" wydanym przez Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien. Wydawnictwo zawiera także listę prac pokazanych na wystawie "Płeć? Sprawdzam!".
Nominowanymi w trzeciej odsłonie konkursu byli: Galeria Rusz (Joanna Górska, Rafał Góralski, Rafał Jakubowicz, Olga Lewicka, Karol Radziszewski, Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor), Janek Simon, Michał Stachyra. Zwycięzcą został Janek Simon, natomiast laureatem II nagrody, wyłonionym w oryginalny sposób w czasie performansu Grupy Sędzia Główny w trakcie gali konkursowej, okazała się Anna Molska. W plebiscycie publiczności zwyciężył Michał Stachyra. artyści: Joanna Górska (Galeria Rusz), Rafał Góralski (Galeria Rusz), Rafał Jakubowicz, Olga Lewicka, Karol Radziszewski, Aleksandra Kubiak (sędzie główny), Karolina Wiktor (sędzia główny), Janek Simon, Michał Stachyra
Jest to książka dokumentująca szczególny okres w dziejach warszawskiej galerii Kordegarda, który przypadł na czas transformacji ustrojowej kraju, ale też ważny dla samej galerii z powodu barwnej osobowości ówczesnej prowadzącej, Danuty Wróblewskiej. Stworzyła ona autorski program, uczyniła z Kordegardy miejsce tętniące życiem, otwarte, przyjazne twórcom i odbiorcom sztuki. Udało się jej skupić wokół galerii szerokie grono artystów, krytyków, miłośników sztuki różnych profesji wiernie towarzyszących odbywającym się tam wydarzeniom. Książka składa się z dwóch głównych części. Pierwsza, mówiąca o charakterze galerii, zawiera teksty historyczki i krytyczki sztuki Andy Rottenberg, krytyka sztuki Andrzeja Osęki oraz malarza i teoretyka sztuki Jacka Sempolińskiego. Część druga prezentuje wszystkie wystawy, jakie odbyły się w tym czasie w galerii Kordegarda. Książkę zamykają dwa teksty o bardziej osobistym charakterze: krótki toast autorstwa Andrzeja Wata oraz opis pożegnalnej imprezy zorganizowanej dla Danuty Wróblewskiej przez grono przyjaciół. Artyści: Barbara Jonscher, Józef Czapski, Daniel Mróz, Jerzy Stajuda, Andrzej Czeczot, Jerzy Jarnuszkiewicz, Janusz Eysymont, Alfons Karny, Jacek Baltoś, Jerzy Panek, Zdzisław Czermański, Magdalena Abakanowicz, Konstanty Brandel, Jankel Adler, Henryk Gotlib, Franciszka Themerson, Feliks Topolski, Marek Żuławski, Hilary Krzysztofiak, Zbysław Marek Maciejewski, Maria Anto, Teresa Pągowska, Aleksandra Jachtoma, Edward Baran, Jerzy Tchórzewski, Grzegorz Kowalski, Krystiana Robb-Narbutt, Jerzy Kalina, Irving Petling, Jacek Antoni Zieliński, Barbara Zbrożyna, Leszek Sobocki, Igor MItoraj, Jacek Babicki, Lilia Serafin, Henryk Błachno, Irena Wilczyńska, Tadeusz Brzozowski, Efraim Seidenbeutel, Menasze Seidenbeutel, Romuald Oramus, Przemysław Brykalski, Andrzej Bielawski, Eugeniusz Get-Stankiewicz, Małgorzata Piekarska-Nelke, Henryk Stażewski, Xawery Wolski, Stanisław Rodziński, Jacek Sempoliński, Wojciech Sadley, Aliska Lahusen, Dirk Reinartz, Jerzy Piotrowicz, Ewa Zawadzka, Grzegorz Bednarski, Barbara Falender, Stanisław Fijałkowski, Jan Kosiński, Tadeusz Kantor, Łukasz Korolkiwicz, Józef Łukomski, Witold Lutosławski, Magdalena Więcek, Jaanna Wierusz, Rajmund Ziemski, Marek Szczęsny, Andrzej Jackowski, Anna Goebel, Tadeusz Gustaw Wiktor, Maria Kuczyńska, Krystyna Piotrowska, Radosław Gryta, Andrzej Mierzejewski, Zbigniew Bajek, Emilia Piekarska-Freundenreich, Hanna Sidorowicz, Jerzy Nowosielski, Jolanta Owidzka, Józef Jarema, Iwona Ornatowska-Semkowicz, Mirosław Maszlanko, Elżbiera Sikorska, Jerzy Panek, Piotr Bujnowicz, Jan Kosiński, Andrzej Kurzawski, Włodzimierz Cygan, Leon Lewkowicz, Wojciech Krzywobłocki, Jan Kucz, Jan Lebenstein, Leszek Hołdanowicz, Nikifor, Andrzej Wajda, Urszula Kołaczkowska, Tomasz Struk, Ryszard Stryjecki, Jerzy Mierzejewski, Adam Myjak, Grzegorz Pabel, Aleksander Kobzdej, Jacek Sienicki, Gabriela Morawetz, Jacek Gaj, Andrzej Kreutz-Majewski, Tadeusz Wielecki, Andrzej Okińczyc,Cyprian Kamil Norwid.
Katalog wydany we współpracy z Bunkrem Sztuki, Kraków. Broszurowy katalog towarzyszył wystawie Anny Senkary w Zachęcie w 2010 roku. Zawiera opis spotkań artystki z Romanem Szlachciem, który będąc byłym żółnierzem Armi Ludowej przeszedł przez wszystkie szczeble kariery w służbach bezpieczeństwa PRL. Zaznał zarówno życia w dostatku, a nawet zbytku jak i upadku, kiedy odsunięto go od władzy. W rozmowy wplecione zostały osobiste notaki Szlachca z 1975 roku. Całość uzupłeniają kadry z fimu prezentowanego na wystawie.
Katalog towarzyszący wystawie prezentującej sztukę współczesnych artystów meksykańskich tworzących w Meksyku, Guadalajarze, Monterrey, Tijuanie, San Diego i Los Angeles. Książka ukazuje jak wielowątkowa i różnorodna jest sztuka meksykańska tworzona tak w kraju jak i na emigracji. Tematyka prezentowanych prac obejmuje zarówno tradycję i historię, jak i aktualne kwestie takie jak globalizacja, ekologia, granice, i migracje, subkultury. Katalog jest bogato ilustrowany. artyści: Lucia Sanroman, Daniel Malone, Scoli Acosta, Maria Alos, Carlos Amorales, Gustavo Artigas, Mery Barragan, Gabriel Boils, Bulbo, Miguel Calderon, Tania Candiani, Giacomo Castagnola, Alida Cervantes, Claudia Fernandez, Gabriela Galvan, Maximo Gonzalez, Ken Gonzalez-Day, Lourdez Grobet, Daniel Guzman, Gabriel Kuri, Gonzalo Lebrija, Augusta Marban, Marcelay Gina, Jorge Mendez blake, Nuevos Ricos, Ruben Ochoa, Yoshua Okon, Hulio Orozco, Damian Ortega, Irma Sofia Poeter, Yavier Ramirez Limon, Pedro Reyez, Artemio Rodriquez, Daniel Ruanova, Sergio De La Torre, Vicki Funari, Ruben Ortiztorres, Jesse Lerner, Yvonne Venegas, Nahomi Ximenes, Hector Zamora, Felipe Zuniga
Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, została wydana we współpracy z Narodowym Centrum Kultury Filmowej przy okazji wystawy Mariusza Wilczyńskiego Zabij to… w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki. Nie jest jednak katalogiem wystawy ani opracowaniem krytycznym filmu — w ciągu ostatnich dwóch lat powstało o nim wiele tekstów w Polsce i za granicą. Zabij to i wyjedź z tego miasta dzięki swojej złożoności formalnej i konstrukcji czasoprzestrzennej pozwala odbiorcom podążać różnymi ścieżkami, skupić się na plastyce, muzyce, postaciach, dialogach, miejscach, głosach, fantazjach i realiach. Z inspirującą siłą tego obrazu zmierzyła się trójka pisarzy, którzy mieli całkowitą wolność w doborze tematu i formy literackiej, w interpretowaniu filmu lub wejściu z nim w dialog. Dorota Masłowska w eseju Pamiętnik znaleziony w skórze zwraca uwagę na cielesność animacji Wilczyńskiego. Jakub Żulczyk w Kilku refleksjach o bluesie podąża za muzyką jako ważną inspiracją dla autora i podkreśla jej znaczenie jako elementu konstrukcji filmu. Maciek Bielawski w opowiadaniu Najlepszy kolega przywołuje własną historię, w literackiej formie oddając czasoprzestrzenną płynność wspomnień.
Jednak zasadniczą część tej książki artystycznej, zaprojektowanej przez Annę i Magdalenę Piwowar, stanowią obrazy i sceny ze świata wykreowanego przez Mariusza Wilczyńskiego, z jego charakterystyczną kreską i niezapomnianym światłem. Mamy możliwość przyjrzeć się bliżej bohaterom jego wspomnień i wyobraźni. A przede wszystkim dostajemy szansę, by w każdej chwili móc powrócić do filmu Zabij to i wyjedź z tego miasta — w zupełnie innym medium”. [ze wstępu Marty Miś]
Katalog jest zapisem książkowym wystawy przygotowywanej przez InstytutTeatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Zachętę Narodową Galerią Sztuki wewspółpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w ramach RokuGrotowskiego.Wątki z twórczości Grotowskiego zaprezentowane zostały przez pryzmat sztukwizualnych: filmowa dokumentacja z prób, przedstawień, ćwiczeń aktorskich orazwywiady z reżyserem zestawione zostały z dziełami artystów, których łączą z nimwspólne inspiracje lub jednakowe podejście do sztuki, ciała, duchowości.Wystawa Peformer wyrosła z potrzeby przemyślenia twórczości Grotowskiegojako zjawiska istotnego nie tylko w perspektywie rozwoju teatru, ale też wkontekście szerzej rozumianych przemian kulturowych drugiej połowy XX wieku,których sztuki wizualne, teatr, literatura i filozofia stały sięświadectwem.artyści: Jerzy Grotowski, Marina Abramović, Marina Abramović/Ulay, VitoAcconci, Gnther Brus, Lygia Clark, Roman Dziadkiewicz, Joan Jonas, AnaMendieta, Otto Muehl, Bruce Nauman, Hermann Nitsch, Gina Pane, CaroleeSchneemann, Rudolf Schwarzkogler, Grzegorz Sztwiertnia, Zbigniew Warpechowski,Hannah Wilke
Katalog stanowi bogato ilustrowaną dokumentację projektu badającego transformację przestrzeni miejskiej i publicznej Warszawy w kontekście podobnych procesów zachodzących w innych postsocjalistycznych miastach. Odnosi się do niedokończonych projektów socjalistycznej modernizacji, a także współczesnych przemian związanych z globalizacją i kapitalizmem, utopii społecznych i osobistych wyobrażeń lub pamięci o lepszym, innym życiu.
Szósty tom zainicjowanej przez Gabrielę Świtek w 2012 roku serii Archiwum Zachęty, w której publikujemy opracowania archiwaliów poświęcone historii i działalności wystawienniczej Galerii.
Polskie wydanie książki towarzyszącej wystawie Zimna rewolucja. Społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec socrealizmu, 19481959.Publikacja w fascynujący sposób opisuje związki pomiędzy kulturą wizualną lat 50. a radykalną rewolucją społeczną, jaka dokonała się w Europie Środkowo-Wschodniej w tamtych latach.W zimnym klimacie narastających napięć międzynarodowych i umacniania się dyktatur komunistycznych doszło do głębokich przeobrażeń prowadzących do ustanowienia nowych hierarchii społecznych i urzeczywistnienia się dyktatury proletariatu. Autorki i autorzy, których teksty znalazły się w książce, dogłębnie badają przemiany społeczne lat 50. Poddając analizie materiał wizualny epoki, pokazują jak w zimnie socrealistycznej sztuki zakonserwowała się część prawdy o rzeczywistości tamtego okresu. Tym samym podejmują polemikę z utrwalonym przekonaniem, że socrealizm był odciętym od rzeczywistości społecznej spektaklem, który kreował nową rzeczywistość (Evgeny Dobrenko).Na publikację składają się eseje z pogranicza historii społecznej, historii kultury i sztuki oraz analizy wybranych przykładów z dziedziny malarstwa, architektury i urbanistyki, designu, fotografii, filmu i grafiki, reprezentatywnych dla krajów byłego bloku wschodniego: Polski, NRD, Czechosłowacji, Bułgarii, Rumunii i Węgier.Książka towarzyszy wystawie Zimna rewolucja. Społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec socrealizmu, 19481959, którą jeszcze do 19 września można oglądać w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.Książka w wersji z dwiema okładkami.
Bogato ilustrowany katalog zawiera fotograficzną dokumentację prac Artura Żmijewskiego. Artysta używa nowych mediów do analizy takich zagadnień jak religia, choroba, emigracja czy też odwołuje się do fundamentalnych dla naszej świadomości wydarzeń takich jak holocaust.Katalog zawiera dokumentację pracy prezentowanej na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2005 roku, będącej powtórzeniem kontrowersyjnego eksperymentu profesora Zimbardo.Katalog w wersji polsko-angielskiej.
Książka towarzysząca dużej wystawie Jarosław Kozakiewicz. Zawrót głowy w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki bada, w jaki sposób rzeźby i rysunki Kozakiewicza łączą intymną skalę ludzkiego ciała ze znacznie większym wymiarem architektury i, wreszcie, nieskończonej przestrzeni kosmosu. Kozakiewicz jest bodaj najbardziej znany ze swoich spekulatywnych i utopijnych planów architektonicznych, w których proponuje alternatywne sposoby interakcji z naturą i środowiskiem.Książka odnosi się też do innego z kluczowych motywów w praktyce artystycznej twórcy jego długotrwałego zainteresowania intymną geometrią ciała. Teksty słynnego historyka architektury Josepha Rykwerta, krytyczki i teoretyczki sztuki Patrycji Cembrzyńskiej i kuratora wystawy Davida Crowleya mówią o tym, w jaki sposób Kozakiewicz w swojej twórczości odnosi się do ludzkiego ciała jako mikro- i makrokosmosu.
Publikacja wydana z okazji pierwszej instytucjonalnej, przeglądowej wystawy prac Anny Ostoi w Polsce, która odbyła się w Zachęcie na przełomie 2017i 2018 roku. Składają się na nią teksty Marii Brewińskiej, Jefa Dolvena, Pauliny Pobochy i Jovany Stokic, interpretujące twórczość tej polskiej artystkimieszkającej w Nowym Jorku, autorki m.in. obrazów, kolaży odwołujących się do modernistycznych i postmodernistycznych narracji i praktyk. W labiryntowym charakterze jej twórczości kryje się czasoprzestrzenna wędrówka dotykająca kwestii historii, rynku sztuki, ekonomii, feminizmu czy masculine power. Publikacja została zilustrowana zdjęciami z wystawy w Zachęcie, a takżereprodukcjami wszystkich prezentowanych prac.
WERSJA ANGIELSKJAWystawie Trouble in Paradise w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury 2021, towarzyszy książka, w której znalazły się eseje m.in. Platona Issaiasa & Hameda Khosraviego, Piera Vittoria Aureliego, Andrei Alberto Dutto, Katarzyny Kajdanek, Łukasza Molla, fotoesej Jacentego Dędka, a także teksty zespołu PROLOG +1, fotograficzna Panorama polskiej wsi oraz wizualizacje projektów. Książka dostępna w formie cyfrowej do pobrania ze strony www.labiennale.art.pl.Trouble in Paradise to krytyczne studium obejmujące społeczno-przestrzenne elementy obszarów wiejskich w Polsce. Celem projektu kuratorskiego przygotowanego dla Pawilonu Polskiego jest zakwestionowanie dotychczasowego rozumienia opozycji miejskiewiejskie poprzez umieszczenie jej w perspektywie multidyscyplinarnej. W tym kontekście wystawa zwraca szczególną uwagę na teoretyczne luki w opracowaniu trwającej od lat migracji z miasta na tereny wiejskie. Projekt kuratorski proponuje całościowe spojrzenie na terytorium jako przestrzeń, w której formy osadnictwa, rodzaje pracy, tryb życia, stosunki rodzinne, wzajemne relacje, ale również konflikty społeczno-polityczne kształtują to, jak razem żyjemy.Platon Issaias, Hamed Khosravi
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?