Książka prezentuje szerokie spektrum przemian stylistycznych polskiego meblarstwa w pierwszym ćwierćwieczu powojennej Polski. Nie koncentruje się jedynie na formach wówczas nowoczesnych, ale również na tych związanych z tradycją, a pomijanych w opracowaniach.
Przeprowadzona przez autorkę szczegółowa analiza materiałów archiwalnych pozwoliła na ustalenie powtarzających się wzorców egzemplifikowanych często zupełnie nieznanymi obiektami wybitnych projektantów.
Z recenzji wydawniczych:
[…]powstała interesująca – nasycona bogatą treścią – całość o charakterze faktograficzno-źródłowym, zakomponowana pod kątem problemowo-chronologicznym, napisana językiem literackim ale z wykorzystaniem najlepszych zasad akrybii naukowej, z myślą o wymagającym czytelniku. I chociaż przy opisach poszczególnych mebli i ich części składowych, nie brakuje specjalistycznych sformułowań, to jednak zarówno opisy jak i pozostałe fragmenty książki czyta się z przyjemnością. Jej lektura dostarczanie tylko mało znanych, bądź też w ogóle nie funkcjonujących w powszechnej świadomości informacji o meblach i ich twórcach, ale przybliża również wyczerpująco wiele kwestii teoretycznych, projektowych i materiałowych. […]Uważam książkę Pani Anny Kostrzyńskiej-Miłosz, Polskie meble 1945–1970. Idee i rzeczywistość, za publikację ze wszech miar dojrzałą, bardzo potrzebną, która pozwala spojrzeć na interesujący temat po raz pierwszy w polskiej literaturze naukowej tak szeroko i wszechstronnie.
prof. dr hab. Lechosław Lameński
Opracowanie Polskie meble 1945-1970: idee i rzeczywistość stanowi chronologicznie kontynuację poprzedniej publikacji Anny Kostrzyńskiej-Miłosz – Polskie meble 1918-1939: forma – funkcja – technika (2005), wypełniając rażącą lukę w historii polskiego wzornictwa okresu cieszącego się obecnie ogromną popularnością w kręgach kolekcjonerskich.
dr hab. Iwona Luba, prof. UW
Książka przedstawia polsko-marokańskie relacje artystyczne w obszarze różnych dziedzin sztuki: w malarstwie, grafice, filmie i praktykach konceptualnych. Omawia przyjazd Farida Belkahii do Warszawy, „warszawską” twórczość Ahmeda Cherkaouiego i innych marokańskich studentów na polskich uczelniach artystycznych, a także działania polskich twórców w Maroku. W chronologicznym ujęciu, na tle ówczesnych przemian artystycznych, ukazuje znaczenie transkontynentalnych i transnarodowych związków na globalnej mapie sztuki czasu zimnej wojny.„[…] krytyczna geografia, jaka legła u podstaw niniejszej książki stanowi część szerzej zakrojonych badań młodego pokolenia historyków sztuki, którzy rozpracowują sieci kontaktów z Afryką, Ameryką Południową i Azją, zgodnie z logiką wpływów ZSRR i tzw. demokracji ludowych. […] Autor wskazuje na relacje polsko-marokańskie jako ważne połączenia w globalnym networku, przypisuje analizowanym dziełom transkulturowe genealogie i proponuje transregionalną historię sztuki”.z recenzji naukowej prof. dr. hab. Anny MarkowskiejPrzemysław Strożek — adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, pracownik naukowy w Archiv der Avantgarden w Dreźnie, kurator wystaw, autor książek naukowych z zakresu historii sztuki. Stypendysta Fulbrighta i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. W obszarze jego zainteresowań znajdują się m.in. studia nad awangardą i globalnym modernizmem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?