Książka to pierwsze opracowanie dotyczące bóstw tworzących panteon Bengalu. Autorka zajęła się omówieniem średniowiecznych poematów narracyjnych, zwanymi mangala. Postacią dominującą w tej poezji jest czczona od wieków małżonka Śiwy. Mangala pisane przez wybitnych poetów Bengalu stworzyły nowe mity i równocześnie nowe wcielenia bogini małżonki Śiwy. Mangale prezentują najbardziej żywotne tradycje religijne Bengalu - kulty bogiń, pochodzące z dawnych domowych rytuałów. Podstawowy materiał źródłowy to Ćandimangali, czyli poematy narracyjne, prezentują one dotychczasowy stan wiedzy na temat bogini indyjskiej w jej wersji klasycznej i bengalskiej. Książka napisana jest prostym językiem i ma przejrzystą konstrukcję. Autorka stworzyła wzorcowy podręcznik akademicki, który wzbogaca naszą ubogą wiedzę o religii, kulturze i literaturze Indii.
Podręcznik adresowany jest przede wszystkim do studentów i wykładowców orientalistyki we wszystkich ośrodkach uniwersyteckich kraju, może być także wykorzystywany na innych wydziałach: kulturologii, literatury, religioznawstwa, antropologii, etnografii i folklorystyki akademickiej.
Co czyni nas ludźmi? - zastanawia się w swojej najnowszej książce słynny neurolog V. S. Ramachandran, badając mózg zwłaszcza wtedy, gdy dzieje się w nim coś niezwykłego. Najrozmaitsze zaburzenia - czy to wrodzone, czy będące skutkiem nieszczęśliwych wypadków - mówią nam bowiem wiele o mechanizmach działania mózgu. Stanowią również punkt wyjścia dla zrazu fantastycznie brzmiących przypuszczeń, które często znajdują później nie tylko potwierdzenie empiryczne, ale i praktyczne zastosowanie w terapii. Wybitny znawca problemów związanych z kończynami fantomowymi przedstawia tu swoje koncepcje na temat neuronalnego podłoża procesów umysłowych odróżniających nas od zwierząt. Opisuje hipotezę dotyczącą funkcji tzw. neuronów lustrzanych, które jego zdaniem są podstawowym czynnikiem warunkującym powstanie i rozwój języka, a tym samym szeroko pojętej kultury. W kolejnych rozdziałach tej książki wyjaśnia mechanizmy percepcji wzrokowej i estetyki, synestezji, autyzmu, samoświadomości i jej zaburzeń, dokumentując swoje rozważania opisami fascynujących przypadków medycznych oraz pomysłowych eksperymentów naukowych. Książka ta - napisana żywym, jasnym i obrazowym, a miejscami nawet żartobliwym językiem - jest znakomitą lekturą dla wszystkich osób zainteresowanych wiedzą o mózgu, zarówno laików, jak i studentów oraz specjalistów z różnych dziedzin: lekarzy, neurokognitywistów, psychologów i filozofów. Wciąga jak powieść dzięki niezwykłym umiejętnościom popularyzatorskim autora, który ma dar wynajdywania zaskakujących skojarzeń, często w swej prostocie wręcz olśniewających.
Twórczość Jacka Goody'ego jest dobrze znana polskim czytelnikom zainteresowanym antropologią. Goody, choć osiągnął już sędziwy wiek, nadal jest aktywnym naukowcem i autorem interesujących publikacji. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego oferują czytelnikom cykl rozmów z Goodym, jakie w 1996 roku przeprowadził francuski historyk Pierre-Emmanuel Dauzat. Niezbyt obszerna, lecz niezwykle inspirująca książka pozwala na zapoznanie się z dorobkiem naukowym słynnego antropologa, a także z życiowymi wyborami i sympatiami Goody'ego. Z pewnością publikacja ta zainteresuje czytelników, którzy prowadzą badania antropologiczne, kulturoznawcze czy religioznawcze.
Publikacja znanego amerykańskiego socjologa Paula Connertona została napisana w bardzo przejrzysty sposób, jest krótka lecz niezwykle bogata w treści. Porusza wiele zagadnień oraz odwołuje się do co najmniej kilkunastu nurtów w badaniach nad pamięcią. Studia nad pamięcią kulturową jawią się w świetle rozważań Connertona jako przedsięwzięcie "nieparadygmatyczne" i "transdyscyplinarne", bazujące na socjologii, historii, psychologii, krytyce literackiej, antropologii, naukach politycznych i wielu innych dyscyplinach. Publikacja ukazała się po raz pierwszy w 1989 r. w prestiżowej serii Themes in the Social Sciences wydawanej przez Cambridge University Press. Od tego czasu doczekała się aż osiemnastu kolejnych wydań, przełożono ją na wiele języków europejskich oraz azjatyckich.
Książka wybitnego brytyjskiego antropologa Jacka Goody'ego, współtwórcy teorii piśmienności, podejmuje problematykę uznawaną za klasyczną dla badań antropologicznych. Goody redefiniuje i reinterpretuje tytułowe pojęcia, a także dokonuje rewizji własnego stanowiska w kwestii teorii piśmienności, sformułowanego i zaprezentowanego prawie pół wieku temu. Publikacja adresowana jest do antropologów, kulturoznawców oraz religioznawców.
Celem niniejszej publikacji jest zaprezentowanie najnowszego dorobku socjologii edukacji i wychowania. Poruszone w niej zagadnienia i problemy wiążą się bezpośrednio z debatami nad systemem nauczania w Polsce. Problematyka edukacji wymaga obecnie zaangażowania specjalistów z rozmaitych dziedzin, poczynając od socjologów, pedagogów i psychologach, a kończąc na ekonomistach i politykach.
Książka adresowana jest do studentów i wykładowców akademickich socjologii, pedagogiki, psychologii, polityki społecznej czy nauk o rodzinie. Zainteresuje też z pewnością nauczycieli, metodyków, a także działaczy oświatowych i samorządowych zajmujących się edukacją.
Jedzenie, w którym ucieleśnia się dialektyczny związek naszej biologicznej indywidualizacji z naszą społeczną tożsamością, pozwala nam prześledzić procesy, które stanowią o specyfice relacji między nimi w naszych czasach postkapitalizmu i ponowoczesności. Na pierwszy plan wysuwa się tu symboliczne znaczenie pola emocjonalnego otaczającego ciało i związane z nim czynności.
Fragment Wprowadzenia
Publikacja jest zbiorem tekstów dotyczących szeroko rozumianych zagadnień życia codziennego, a także analizy tego pojęcia jako kluczowej kategorii refleksji nad sferą codzienności. Problematyka codzienności była i wciąż jest lekceważona przez socjologię, filozofię czy psychologię, tymczasem pojęcie świata życia codziennego ma ważne odbicie w naukach społecznych oraz długą, wywodzącą się z tradycji fenomenologicznej historię. Głównym celem autorów była próba dostrzeżenia w następujących obecnie zmianach społeczno-kulturowych konsekwencji praktyk życia codziennego, możliwych do uchwycenia i zaobserwowania przez badacza. Zawarte w tym tomie teksty są wynikiem refleksji nad kulturą współczesną, jej formami, funkcjami oraz transformacjami, zakorzenionymi w "paradygmacie życia codziennego". Książka przeznaczona jest dla studentów i wykładowców akademickich socjologii, filozofii czy psychologii.
Księga jubileuszowa dedykowana wybitnemu logikowi prof. Mieczysławowi Omyle z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin przygotowana przez jego uczniów i przyjaciół z Instytutu Filozofii UW. W tomie tym znajdują się teksty nawiązujące do zagadnień należących do bliskiej Jubilatowi logiki niefregowskiej - m.in. Bogusława Wolniewicza "O sensie i znaczeniu zdań", Jana Woleńskiego "Logicy polscy o równoważności i identyczności" i Andrzeja Wrońskiego "Zasada Fregego i wewnętrzna logika struktur algebraicznych", a także artykuły poświęcone związkom między logiką a filozofią, jak Jerzego Pogonowskiego "Intuicja matematyczna w działaniu", Kazimierza Trzęsickiego Filozofia matematyki a informatyka czy Stanisława Krajewskiego "Wnioskowania prawomocne i mocne: jednolite podejście do wnioskowań prawomocnych i uprawdopodobniających".
Rozprawa naukowa poświęcona jest dziełu klasyka myśli pedagogicznej Jana Amosa Komeńskiego (1592-1670) Orbis sensualium pictus (Świat w obrazach), uznawanemu za pierwowzór obecnych podręczników. Podstawowe pytanie badawcze tej pracy brzmi: w jakim stopniu Orbis pictus, którego pierwsze wydanie ukazało się w Norymberdze w 1658 roku, było rzeczywiście innowacyjne w połowie XVII wieku, a w jakim wpisywało się we wcześniejszą tradycję podręcznikarską i pedagogiczną. Konsekwencją tego pytania jest kolejne: w jakim stopniu na treść i formę Orbis pictus wpłynął sam Komeński, a w jakim jego środowisko, jego lektury i doświadczenia dydaktyczne całego twórczego życia. W podręczniku tym znalazła między innymi zastosowanie zasada poglądowości w nauczaniu. Jego sukces był ogromny: miał do dziś ponad 200 wydań i przetłumaczono go na 20 języków. Cenili go zarówno wielcy tamtych czasów, jak i - co może w kontekście oddziaływania społecznego jeszcze ważniejsze - setki tysięcy pedagogów, nauczycieli, rodziców i dzieci, zwykłych ludzi. Już choćby z tego powodu Orbis pictus należy do najważniejszych źródeł w historii wychowania, a poświęcona mu monografia zasługuje na wnikliwą lekturę nie tylko historyków oświaty, badaczy i studentów kierunków pedagogicznych, ale i wszystkich zainteresowanych zmieniającym się w dziejach podejściem do szkolnych podręczników.
Zebrane w książce artykuły ukazują wielorakie czynniki konstruujące seksualność. Ich autorzy dowodzą, że seks nie istnieje poza społeczeństwem, kulturą, historią, polityką i gospodarką. Przedstawiają też konkretne strategie zmiany społecznej, które pozwalają skuteczniej bronić praw seksualnych w różnorodnych kontekstach kulturowych i społecznych.
Co kształtuje naszą seksualność? Jak bronić praw seksualnych? Jak przygotować kreatywny kulturowo program edukacji seksualnej? Co to jest seksualne obywatelstwo? Jak połączyć tradycje narodowe z globalnym aktywizmem na rzecz praw lesbijek, gejów, osób biseksualnych i transpłciowych?
Autorzy zebranych w książce artykułów starają się znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych aktualnych i trudnych pytań.
Stosując interdyscyplinarne podejście, poparte rzetelną analizą historyczną, socjologiczną, teologiczną i literacką, Autorka przedstawia temat, który w polskiej historiografii w tak obszernym opracowaniu nie istnieje, a jest nim znaczenie i funkcja pracy oraz bogactwa w anglosaskiej etyce protestanckiej.
W rozprawie zostały przedstawione powiązania pomiędzy zaistnieniem i funkcjonowaniem purytańskiej ideologii wyrażonej w rozmaitych dziełach (publicznych i prywatnych) oraz procesami społeczno-politycznymi a ich realnym wpływem na rzeczywistość purytańską szesnastowiecznej Anglii i siedemnastowiecznej Ameryki kolonialnej.
Monografia ukazuje także wpływ purytańskiego etosu pracy oraz akumulacji bogactwa na życie współczesnego społeczeństwa amerykańskiego.
Monografia poświęcona pojęciu świata przeżywanego w socjologii, które zostało wprowadzone do języka nauk społecznych przez Alfreda Schutza. Próba dotarcia do genezy pojęcia, analiza badań prowadzonych przy jego zastosowaniu, ocena przyszłych perspektyw badawczych.
Jak w okresie transformacji ustrojowej i ekonomicznej zmieniało się w Polsce macierzyństwo? Jak ewoluowały wzorce, ideologie, postawy, reprezentacje, a także praktyki życiowe związane z rolą matki? Autorki książki odpowiadają na te pytania w sposób kompleksowy i wielowątkowy, stawiając jednocześnie świetnie udokumentowaną, a przy tym prowokacyjną hipotezę: że mit Matki Polki w naszej kulturze się wyczerpał i pora się z nim ostatecznie pożegnać.
Zbiór tekstów dotyczący inspiracji i kontekstów oraz strategii badawczych literatury poświęconej Juliuszowi Słowackiemu. Książka jest próbą spojrzenia na dzieło genezyjskie wybitnego romantyka w świetle najnowszych badań oraz ustaleń i to nie tylko literaturoznawczych, ale także religioznawczych i historyczno-filozoficznych.
Autorzy podejmują wiele zagadnień ważnych i wciąż aktualnych w badaniach twórczości Słowackiego, jak na przykład problem relacji lektury dzieła i lektury biografii czy opisu (i wydawania!) nieciągłego, wielowariantowego dzieła poety. "Stare" problemy - jak choćby agon Mickiewicza i Słowackiego lub sprawa religijności poety i jego stosunku do Kościoła - nabierają nowych znaczeń w świetle współczesnej myśli humanistycznej.
Prezentowany tom obejmuje studia o powojennej walce z epidemią chorób wenerycznych, o ustawie z 1956 r. dotyczącej kwestii aborcji, o oddziałach położniczych w PRL oraz o początkach ruchu gejowskiego w Polsce. Jest próbą pójścia w kierunku pogłębienia badań nad życiem seksualnym, prokreacją i sytuacją demograficzną w Polsce Ludowej, na podstawie analizy kilku fragmentów rzeczywistości PRL. Stosunek państw komunistycznych do spraw związanych z seksualnością i prokreacją pozostaje bowiem w dużym stopniu do przebadania, co nie jest łatwe z powodu małej liczby sformalizowanych stanowisk i w ogóle ograniczonych wypowiedzi na ten temat.
Polska Ludowa - kraj od 1956 r. znacznie mniej przestrzegający doktryny niż inni "bracia" i czyniący ją coraz bardziej mętną - w sprawie rodzenia dzieci nie miała, jak się zdaje, wyraźnej polityki. Mimo wszelkich negatywów takiej sytuacji, mogła ona mieć jednak swoje zalety - w porównaniu np. z Rumunią Ceauşescu. Nawet gejom było tu lepiej niż w niektórych krajach obozu, co nie znaczy, że generalnie dobrze.
Książka wydana w koedycji z Instytutem Pamięci Narodowej.
Dziennik kapitana Jurija Lisianskiego, dowódcy okrętu "Newa" w pierwszej rosyjskiej wyprawie dookoła świata na początku XIX wieku (drugim okrętem tej wyprawy była "Nadieżda", dowodzona przez Iwana Kruzenszterna). Pierwsze polskie wydanie zapisu tej niezwykłej podróży, prowadzącej przez słabo wówczas jeszcze poznane tereny, takie jak Alaska, Hawaje czy Wyspa Wielkanocna. Książkę te wypełniają opisy odkryć geograficznych (imię Lisianskiego nosi jedna z wysp na Pacyfiku) oraz relacje z życia na żaglowcu i z dramatycznych zmagań z żywiołem - siłami oceanu, sztormami i wcale nie mniej groźną w czasach sprzed wynalezienia silników spalinowych - ciszą morską. Książka ta jest również bogatym źródłem informacji na temat obyczajów ludów zamieszkujących Alaskę i inne egzotyczne obszary. Wiele miejsca Lisianski poświęcił opisom rozpoczynającej się wówczas kolonizacji Alaski i roli, jakiej odegrała w niej słynna Kompania Rosyjsko-Amerykańska, zajmująca się w dużej mierze handlem futrami żyjących tu zwierząt i wykorzystująca bezlitośnie rodzimych mieszkańców tych terenów. Porywająca lektura nie tylko dla miłośników morskich opowieści. Barwne historie autora dziennika uzupełniają przypisy współczesnych znawców kartografii, marynistyki, etnografii itp., co pozwala dzisiejszym czytelnikom na ocenę relacji Lisianskiego w kontekście aktualnej wiedzy na temat opisywanych tu zjawisk i zdarzeń.
Prezentowana publikacja ma na celu analizę i przedstawienie form oddziaływań pomocnych w procesie ponownej socjalizacji, stosowanych w jednym z wybranych zakładów karnych. Wyniki przeprowadzonych badań oraz raport stworzony na ich podstawie stanowią odpowiedź na pytanie o przyczyny i zakres wzorowego funkcjonowania Zakładu Karnego w Białej Podlaskiej.
Autorzy mają nadzieję, że opracowanie to stanie się inspiracją dla osób pomagających skazanym powrócić do życia w społeczeństwie.
Praca dotyczy działalności Carlo Goldoniego, poważnego reformatora XVII-wiecznego włoskiego teatru, a nie tylko autora fars oraz scenariuszy dell'arte. Przejął on wiele struktur oraz motywów z komedii dell'arte, korzystał z bogatych zasobów tej tradycji, począwszy od postaci, przez metody kompozycyjne, użycie chwytów dramaturgicznych, które zaliczył potem do reliktów dawnego teatru. Relację z widownią budował na wypróbowanych przez aktorów schematach w walce o godność zawodu. Dla wzmacniania autorytetu poety komediowego, zaprezentowania swojej poetyki oraz dla polemizowania z rywalami i krytykami użył sceny jako trybuny, z której ustami swych aktorów przemawiał do widzów.
Rozprawa poświęcona współczesnej filozofii edukacji - zwłaszcza w jej odmianie anglosaskiej - w której centralne miejsce zajmuje znaczenie relacji między namysłem filozoficznym a praktyką pedagogiczną. Prezentowane w niej rozważania dotyczą zarówno analitycznej koncepcji filozoficznej refleksji nad wychowaniem i kształceniem, jak również ram, w których refleksja ta nabrała charakteru interpretacyjnego. Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: Czym jest dziś filozoficzny namysł nad wychowaniem i kształceniem? Czy współczesna refleksja nad edukacją wydobywa rzeczywiste dylematy praktyki pedagogicznej? Czy odzwierciedla złożoność doświadczeń pedagogicznych współczesnego człowieka? Wśród przywoływanych myślicieli znaleźli się klasycy anglosaskiej filozofii edukacji: Louis A. Reid, Richard S. Peters, Israel Scheffler, a także autorzy współczesnych anglojęzycznych prac filozoficznych dotyczących wychowania i kształcenia między innymi: Gert Biesta, Paul Fairfield, Pádraig Hogan, Max van Manen, Nel Noddings oraz Paul Standish.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?