Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem wykorzystania przestrzeni przez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji oraz analizuje rozumowania, które pozwalają na podstawie tej wiedzy budować proksemiczne taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne lub ich obserwacja, do realizacji celów typowych dla negocjacji. Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich skuteczności oraz sposób uszczegółowiania się tych warunków w konkretnych sytuacjach działania.
Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii, oraz systematyzującą, to jest porządkującą dostępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości wykorzystania proksemiki w tworzeniu taktyk negocjacyjnych. Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, tradycyjnie zaliczane do filozofii. Ujawniając i badając rolę tych założeń w tworzeniu taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje klasyczną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.
Co jest kryterium decydującym o rezultacie wyborów samorządowych: opcja czy osoba? Dylemat zawarty w tytule książki pojawia się przy okazji wielu zjawisk towarzyszących wyborom lokalnym. Wybory to przecież nie tylko sam akt wrzucenia głosu do urny - to wielomiesięczny proces będący wypadkową zachowania licznych podmiotów. Autorzy strukturyzują ten proces zgodnie z modelem swoistej matrycy samorządowej, na którą składają się trzy zasadnicze obszary analizy: po pierwsze, rozwiązania instytucjonalne, w ramach których wybory są realizowane; po drugie, publiczność, występująca w roli wyborców; i wreszcie, po trzecie, media, odgrywające ważną rolę w komunikowaniu towarzyszącym wyborom.
Wspólna prezentacja wyników badań w jednym tomie pozwoliła autorom na wieloaspektową analizę zjawisk towarzyszących wyborom samorządowym, umożliwiła podjęcie próby odpowiedzi na pytania dotyczące czynników wpływu na preferencje wyborcze oraz odwołanie się, w wielu miejscach publikacji, do wyników badań z roku 2006.
Książka wpisuje się w nurt badań polskich politologów, socjologów i medioznawców dotyczących funkcjonowania lokalnych scen politycznych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemu zróżnicowania zachowań aktorów politycznych w skali mikro i makro oraz wpływu mediów, w tym również Internetu, na funkcjonowanie lokalnych aren. Podjęty przez autorów problem badawczy dotyczący odpowiedzi na pytanie, na ile na zachowania wyborców wpływa ich ocena kandydującej osoby, a na ile stosunek do ugrupowania, które ona reprezentuje, pozostaje cały czas aktualny. Publikacja stanowi istotny wkład do badań nad lokalnym życiem politycznym w Polsce i wyborami samorządowymi.
Z recenzji dr. hab. Dariusza Skrzypińskiego
Co się zmieniło w świadomości zbiorowej Polaków po roku 1989? Jaki jest stan obecnej refleksji nad polityką w Polsce? W jaki sposób filozofia polityki uczestniczyła w dziejącym się na naszych oczach politycznym procesie transformacji? Pytania te zadają sobie i próbują na nie odpowiedzieć autorzy prezentowanych w tomie tekstów - wybitni uczeni, którzy te polityczne przemiany współtworzyli, ale także filozofowie należący do młodszej generacji, którzy swą naukową karierę rozpoczynali już w wolnej Polsce.
"Filozofia polityczna po roku 1989 stanowi zbiór prac wartościowych poznawczo, a także - choć w różnym stopniu - ważkich i ciekawych. Każda z nich jest wynikiem indywidualnie podejmowanej przez autorów próby udzielenia cząstkowej odpowiedzi na postawione pytanie, dotyczące tego, czy i jak proces polityczny rozpoczęty w przełomowym roku 1989 odzwierciedlony został w refleksji filozoficznej tego okresu".
Z recenzji dr. hab. Pawła Kaczorowskiego, prof. UKSW/ISP PAN
Praca daje bardzo obszerny i w miarę pełny obraz duchowości chrześcijańskiej w aspekcie szkół duchowości, ruchów jakie pojawiły się w średniowieczu i w czasie reformacji, jak również pewnych zjawisk kulturowych jak humanizm, duchowość pasyjna, devotio moderna, liturgia i Eucharystia, wizja Kościoła. (…) Opracowanie może być wykorzystane nie tylko w studiach z historii duchowości, ale również historii kultury, historii myśli europejskiej, politologii, ekumenizmu.
Z recenzji ks. dr. hab. Jana Machniaka,
prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
O wyjątkowej naukowej wartości dzieła świadczy już sam fakt doboru autorów, którzy opracowali poszczególne tematy tej pracy zbiorowej. Są tam nazwiska 25 znanych w świecie historyków idei i kultury, historyków Kościołów i ekumenizmu, teologów systematycznych, porównawczych i znawców szeroko rozumianej ideologii duchowości. Dobór autorów nie został ograniczony konfesyjnie – są tam wybitni znawcy (John Meyendorff), luteranizmu (Mark Lienehard), teologii reformowanej (Fritz Büsse, William Bouwsman), anglikańskiej (Bernard McGinn), a także teologii katolickiej (Keith J. Egan. James D. Tracy).
Z recenzji ks. prof. dr. hab. Piotra Jaskóły
Jedna z najlepszych pozycji tego rodzaju, jakie kiedykolwiek ukazały się drukiem – z pewnością stanie się wkrótce podstawowym źródłem dla historyków religii.
New Oxford Review
W książce tej wybitne analizy naukowe łączą się z pozbawionym uprzedzeń przeglądem chrześcijańskiego życia duchowego w latach 1150–1600 (…). Dzięki skupieniu na duchowości, zamiast na doktrynie, studium to poszerza zakres badań religioznawczych, które obejmują perspektywę popularną i akademicką, obrzędową i pojęciową, żeńską i męską. Stajemy wobec wyzwania, by na nowo przemyśleć swoje stanowisko w obrębie niezwykle bogatej, lecz zarazem wspólnej tradycji.
Theological Studies
Szeroki zakres tematów, a co za tym idzie metodologii, odzwierciedla zamysł Redaktorek tomu, by dokonać całościowego oglądu sytuacji społecznej Polek. Poszczególne teksty dopełniają się, tworząc panoramę zagadnień dotyczących kobiecości w polskim społeczeństwie i kulturze.
Książka na pewno okaże się przydatna dla osób, które dopiero zaczynają badać sytuację kobiet w Polsce i poszukują informacji o podstawowych narzędziach. Artykuły zawarte w niniejszym zbiorze mogą służyć za wskazówkę, dostarczając inspiracji bibliograficznych, a także pokazując, jak poszczególne źródła można wykorzystać w praktycznych analizach.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Radkiewicz
Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości. Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość.
W Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i społecznym zabarwieniu. Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.
Z Wprowadzenia
Autor podjął ambitny trud opisania i zanalizowania procesu zarządzania mediami w ujęciu systemowym. Jego książka ma charakter pionierski na gruncie polskim, gdzie ten obszar funkcjonowania mediów jest stosunkowo słabo penetrowany, choć prof. Nierenberg należy do grona badaczy, których prace wyznaczają standard w tej dziedzinie.
Książkę uznaję za niezwykle wartościową i potrzebną, należącą do najlepszych opublikowanych w ostatnich kilku latach pozycji medioznawczych i politologicznych. Przyjęte przez Autora konstrukcja i metodologia pozwoliły mu na zrealizowanie w pełni zamierzeń badawczych. Zamysł dokonania systematyzacji problematyki, opisu i analizy kwestii zarządzania mediami ? z własną ?wartością dodaną? ? w pełni się powiódł. Podkreślić też wypada jasność wywodu, świetny język, a także trud włożony w przedstawienie wielodyscyplinarnej literatury i analizę zgromadzonego materiału empirycznego.
Bez wątpienia, należy uznać niniejszy tom za użyteczny materiał dla wszystkich zajmujących się lub zamierzających się zająć zarządzaniem w mediach elektronicznych, a także studentów istniejących lub nowo powstałych specjalistycznych kierunków.
Podsumowując, stwierdzam, że jest to książka znakomita, ważna, prezentująca wszechstronną panoramę zarządzania mediami. Jestem pewny, że wysoki poziom naukowy publikacji zapewni Autorowi miejsce wśród uznanych specjalistów w tej tematyce, sama zaś praca z pewnością stanie się czymś w rodzaju reference book dla przyszłych badaczy.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Jędrzejewskiego, prof. ALK
W tomie zebrane zostały studia poświęcone rytuałom praktykowanym w różnych religiach oraz wyznaniach ? pochodzącym z różnych kręgów cywilizacyjnych i różnych epok historycznych od starożytności po czasy współczesne. Zamieszczono w nim prace historyczne, poświęcone między innymi rytuałom starożytnych Greków czy rytuałom funkcjonującym w średniowiecznych herezjach dualistycznych. Nie zabrakło również analizy rytuałów praktykowanych w wybranych wyznaniach chrześcijańskich, takich jak konfirmacja w protestantyzmie, eucharystia w Kościele Starokatolickim Mariawitów czy intronizacja Jezusa Chrystusa we współczesnym katolicyzmie.
Rozważania podjęte w tomie koncentrują się na jednym z segmentów skomplikowanego procesu globalizacji dotyczącym nierówności, ich wymiarów i możliwości mierzenia. Podział dobrobytu, tak na świecie, jak i w poszczególnych państwach, nie jest równomierny, co ważniejsze, występujące dysproporcje wciąż poszerzają skalę i głębokość, a nauka ani polityka nie znajdują racjonalnych rozwiązań łagodzenia tego procesu W gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej pojawiają się też nowe elementy kreujące nierówności, takie jak: kapitał finansowy, upowszechnienie informacji, rozwój badań naukowych i innowacji technologicznych, złożone zasoby kreujące nadzwyczajną wartość, ale i te, warunkujące komunikację i współdziałanie ludzi oraz ich bezpieczeństwo.
Niniejsze opracowanie poświęcono tym problemom zarządzania wiedzą w organizacjach, które do tej pory były relatywnie słabo reprezentowane w publikacjach naukowych. Są nimi w szczególności: rola wiedzy w funkcjonowaniu współczesnych gospodarek, wpływ wiedzy na procesy zarządzania zasobami ludzkimi, a także wyłaniająca się i coraz bardziej liczna kategoria tak zwanych pracowników wiedzy, identyfikacja wybranych źródeł pochodzenia wiedzy organizacji, wybrane determinanty procesów generowania wiedzy w organizacjach.
Być może zabrzmi to niewłaściwie w tym miejscu, ale niniejsza książka nie ma stwarzać iluzji, że zostaje w niej odkryte coś zupełnie nowego. Rację miał Stanisław Kozyr-Kowalski, twierdząc, że „władzę tworzenia rzeczy absolutnie nowych posiadają jedynie bogowie, geniusze i hochsztaplerzy intelektualni”. Zamiast szukać całkiem nowych rozwiązań, zestawiane i łączone są funkcjonujące już autonomicznie koncepcje. Synteza rozmaitych pomysłów teoretycznych w czasach daleko posuniętej specjalizacji badawczej pozwala spojrzeć na posiadaną wiedzę z nowej perspektywy.
Przywołane w tytule koszmarne scenariusze to sformułowanie zaczerpnięte od Ulricha Becka, jednego z bohaterów ostatniej części książki. Scenariusze, o których mowa, można rozumieć na dwa sposoby. Po pierwsze, traktuje się je jako niepokojące wizje rozwoju globalnej rzeczywistości społecznej. Po drugie, mianem scenariuszy (ang. script lub scenario) w analizie dyskursu określa się czasami konwencjonalne w danym kontekście społecznym zachowania komunikacyjne. Tytułowe scenariusze odnoszą się więc nie tylko do ponurych wizji rozwoju współczesnego świata, lecz także do typowych - a może nawet rytualnych - sposobów mówienia i pisania o globalizacji.
Ze wstępu
Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś paniki, strachu w niektórych miejscach, czułeś się nieswojo w pewnych sytuacjach, albo jeśli przez długi czas odczuwasz lęk bez wyraźnego powodu – ta książka może ci pomóc.
Niniejsze wydanie tego klasycznego, bestsellerowego podręcznika dla osób cierpiących na zaburzenia lękowe zawiera aktualne informacje na temat nowych leków stosowanych w terapii lęku, stanów somatycznych, które mogą potęgować lęk oraz metod medytacji służących opanowaniu lęku.
Lęk i fobia to praktyczny i wszechstronny poradnik dla wszystkich, którzy zmagają się z napadami paniki, agorafobią, lękami społecznymi, lękiem uogólnionym, zachowaniami obsesyjno-kompulsywnymi i innymi zaburzeniami lękowymi. Szczegółowe zalecenia, kwestionariusze i ćwiczenia pomogą w przyswojeniu sobie umiejętności i dokonaniu zmian w stylu życia niezbędnych do osiągnięcia pełnego i trwałego wyleczenia. Podręcznik ten można wykorzystać do opracowania własnego programu samopomocy lub jako dodatkową pomoc w terapii. W miarodajny sposób omawia on szeroki zakres zagadnień
i metod terapeutycznych, w tym takie, których nie można znaleźć w innych książkach poświeconych zaburzeniom lękowym.
Każdy, kto zmaga się z napadami paniki i lękami, znajdzie tu mnóstwo ćwiczeń i wskazówek pomagających w przezwyciężeniu lęku i stresu, od zaleceń dotyczących asertywności do opracowania pozytywnej strategii leczenia. (Midwest Book Review)
Podręcznik ten zawiera praktyczne i wszechstronne wskazówki dla każdego, kto próbuje sobie radzić z wielorakimi przejawami paniki i lęku. (Child and Behavior Therapy)
Podręcznik opisuje zmodyfikowane techniki dialektycznej terapii behawioralnej o udokumentowanej skuteczności w leczeniu nastolatków mających wiele problemów psychicznych, w tym narażonych na najwyższe ryzyko zachowań samobójczych i samouszkadzających. Autorzy ? doświadczeni klinicyści ? przedstawiają przesłanki konceptualne i empiryczne terapii oraz krok po kroku wyjaśniają cały jej proces.
Początkowe rozdziały opisują kluczowe czynniki ryzyka związane z występowaniem zachowań samobójczych wśród młodzieży oraz zawierają przegląd literatury fachowej. Następnie przedstawiony jest zarys dialektycznej terapii behawioralnej ze szczególnym uwzględnieniem sposobów adaptowania jej dla celów leczenia nastolatków. Książka wyjaśnia, co, dlaczego i jak należy poddać ocenie w przypadku nastolatków cierpiących na silną dysregulację emocjonalną, aby zaplanować właściwe leczenie, zaangażować w nie pacjenta oraz skutecznie wdrażać starannie ustrukturyzowane interwencje terapii indywidualnej, rodzinnej i grupowej. Wskazówki obejmujące całość problematyki ? od diagnozy po zakończenie leczenia ? przeplatane są przykładami dotyczącymi pacjentów oraz fragmentami rozmów.
Książka daje terapeutom niezwykle wartościowe narzędzia do pracy klinicznej z nastolatkami oraz z ich rodzinami. Powinna zagościć na biurkach wszystkich specjalistów związanych z opieką psychiatryczną: psychologów klinicznych, psychiatrów oraz pracowników socjalnych.
Jest to książka wybitna. Stanowi ogromny wkład w zapobieganie samobójstwom wśród nastolatków. Szczegółowo informuje klinicystów, jak stosować ten skuteczny rodzaj leczenia psychospołecznego, pracując z nastolatkami, u których na początku leczenia występują specyficzne czynniki ryzyka. Została napisana przez pionierów dialektycznej terapii behawioralnej. Jest obowiązkową lekturą dla każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, niezależnie od doświadczenia i wyszkolenia.
Cynthia R. Pfeffer, MD, Department of Psychiatry,
Weill Medical College, Cornell University
Alec L. Miller, PsyD jest profesorem psychiatrii i nauk behawioralnych. Kieruje sekcją psychologii dzieci i nastolatków, jest dyrektorem programu leczenia depresji i zachowań samobójczych u nastolatków oraz dyrektorem opieki psychiatrycznej w ramach programu zdrowotnego dla szkół PS 8 School-Based Health Program.
Jill H. Rathus, PhD jest profesorem psychologii, założycielką i dyrektorem programu dialektycznej terapii behawioralnej oraz dyrektorem jednostki zajmującej się przemocą w rodzinie.
Marsha M. Linehan, PhD jest profesorem psychologii oraz wykładowcą psychiatrii i nauk behawioralnych w University of Washington, Seattle, gdzie pracuje także jako dyrektor kliniki badań behawioralnych i terapii behawioralnej.
Zróżnicowanie tematyczne tekstów niniejszej książki nie jest duże, dotyczy bowiem tylko jej bezpośredniej warstwy. W swej głębi i istocie artykuły należą do obszaru myśli pedagogicznej, o której można powiedzieć, że łączy dwie wielkie tradycje - realizmu i chrześcijaństwa.
Chrześcijaństwo, jako niejednorodna wizja człowieka i świata, przejawia się tutaj w kulturze katolickiej (nieobecna jest tradycja bizantyjsko-prawosławna i protestancka). Autorzy podejmują jej wybrane wątki i dokonują ich oglądu, własnej interpretacji, prób oceny - czynią to z perspektywy młodego, współczesnego pedagoga usiłującego znaleźć uzasadnienie dla - najczęściej własnej - misji wychowania człowieka.
Ze Wstępu
Autorka książki jest filologiem klasycznym, wykładowcą w Jagiellońskim Centrum Językowym UJ. Od początku łączy pracę dydaktyczną z działalnością naukową, której owocem są opublikowane przez nią artykuły i rozprawy na temat literatury starożytnej, jak np. Nowele Petroniusza i ich milezyjski charakter, ?Meander" 1998, Pieśń I19 Sarbiewskiego jako barokowa parodia, ?Terminus" 2005.
Książka o Tertulianie jest próbą zdefiniowania na podstawie bogatej twórczości tego pisarza kartagińskiego z przełomu II i III wieku ideału chrześcijanina jako wzoru czy kanonu życia dla wyznawców Chrystusa, którzy zdaniem autora Apologetyki powinni postępować w taki sposób, aby osiągnąć zbawienie wieczne. Autorka dowiodła w swojej rozprawie, że nie tylko osobiste doświadczenia Tertuliana, ale także jego wykształcenie w dziedzinie kultury i literatury klasycznej, wiedza o Biblii i religii chrześcijańskiej pozwoliły mu stworzyć w swoich pismach ideał chrześcijanina. Dr Bieniek starała się w swej pracy zrekonstruować ów ideał w szerokim kontekście historycznym z uwzględnieniem zarówno poglądów współczesnych Tertulianowi apologetów chrześcijaństwa, jak i kartagińskiej wspólnoty chrześcijańskiej. Autorka książki, stosując z powodzeniem metodę analizy filologiczno-historycznej, wykazała tu jednocześnie świetną znajomość samych pism Tertuliana oraz dawniejszej i nowej literatury naukowej, a także współczesnej mu myśli chrześcijańskiej, sytuacji Kościoła kartagińskiego i całości ówczesnych relacji między poganami a wyznawcami Jezusa Chrystusa.
Niewątpliwą zaletą niniejszej publikacji jest umiejętność wykorzystania przez autorów różnych źródeł, przede wszystkim sondażowych. Są nią także wieloaspektowość i kontekstualizacja
zamieszczonych analiz. Piotr Długosz i Marian Niezgoda (...) starają się zastosować do zebranego materiału techniki analizy danych wychodzące poza proste rozkłady. Co ważniejsze, zgromadzone dane interpretują, pokazując socjologiczny sens pojawiających
się związków statystycznych.
(...) Książka Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia podejmuje ważne społecznie i teoretycznie zagadnienia. Jest wartościowym głosem w dyskusji nad sposobem funkcjonowania współczesnego polskiego systemu kształcenia i wyzwań, jakie przed nim stoją.
Z recenzji prof. Zygmunta Seręgi
Zaufanie w organizacji to ważny czynnik ułatwiający kooperacje oraz koordynacje społecznych interakcji. Zmniejsza potrzebę monitorowania zachowań pracowniczych i jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na satysfakcje z pracy. Brak zaufania wiąże się z kolei z dużymi kosztami ponoszonymi przez pracownika, głównie emocjonalnymi i transakcyjnymi, a umiejętność ich niwelowania odzwierciedla istniejący poziom zaufania. Brak zaufania w organizacji przyczynia się do jej dysfunkcjonalności. Uniemożliwiając podejmowanie dobrych decyzji, utrudnia tez rozwój więzi społecznych. Zaufanie znacznie ogranicza negatywne następstwa zmian organizacyjnych i ułatwia dokonywanie zmian w grupie pracowniczej.
Przeprowadzono wiele badań, z których wynika, ze zaufanie umożliwia skuteczne uczenie się i wychodzenie organizacji z kryzysu, sprzyja integracji, produktywności i wprowadzaniu zmian oraz decyduje o jakości stosunków międzyludzkich. Jest kapitałem społecznym, którego nie wolno zmarnować. Stało się ono tak cenną wartością, że niektóre większe organizacje (np. Volvo, Nordstrom Nissan, Wakefern Food, Wainwright, Boeing) próbują badać poziom zaufania klientów wewnętrznych i zewnętrznych, tworzą strategie budowania zaufania, organizują specjalne szkolenia oraz artykułują zaufanie w dokumentacji. Zaufanie jest wiec cennym kapitałem a nie mamy go za dużo.
Błyskotliwa analiza, ożywcza i zabawnie ujęta w słowa ? oto dzieło mistrza w jego najlepszej dyspozycji. Marshall Sahlins istotnie powinien przeprosić Tukidydesa, który już nigdy nie będzie taki sam dla czytelników tego inteligentnego i obrazoburczego studium pokazującego, jak przez ostatnie dwa tysiąclecia budowano historię. Jako rozwiązanie kwadratury koła tego, co jednostkowe i tego, co zbiorowe, historii i kultury, jest to obowiązkowa lektura dla historyków, antropologów, a także wszystkich, którzy chcą poznać prawdę o wojnie peloponeskiej lub wojnie polinezyjskiej, dowiedzieć się, jak Giants zwyciężyli w rozgrywkach baseballowej National League w 1951 roku, lub zrozumieć, dlaczego Al Gore nie został prezydentem Stanów Zjednoczonych.
Thomas R. Trautmann, University of Michigan
Marshall Sahlins jest emerytowanym profesorem antropologii University of Chicago. Napisał wiele książek, w tym Jak myślą tubylcy? O kapitanie Cooku, na przykład. Jest członkiem American Academy of Arts and Sciences i National Academy of Sciences.
Książka jest pod każdym względem opracowaniem profesjonalnym, reprezentującym wysoki poziom naukowy. Przy ocenie zawartych w niej artykułów ważne są dwie zasadnicze kwestie:
po pierwsze, poruszają one sprawy mało znane, wprowadzając je do obiegu w polskiej literaturze naukowej dotyczącej szeroko rozumianej problematyki kulturoznawczej i ?wypracowanej? w jej ramach metodologii; po drugie, oparte są na mało znanych lub w niewielkim stopniu wykorzystanych materiałach źródłowych, a przede wszystkim na rzadko cytowanej literaturze przedmiotu.
Z recenzji dr. hab. Mieczysława Smolenia, prof. UJ
Ta książka to nie tylko kamień milowy: jest ona także niezbędnym narzędziem krytyka. Dlatego z wielką radością należy powitać jej nowe i rozszerzone wydanie.
Peter Hulme, Uniwersytet Essex, Wielka Brytania
Imperialne spojrzenie jest wysoko cenioną interdyscyplinarną książką, która w krótkim czasie zyskała rangę fundamentalnego dzieła z dziedziny literatury podróżniczej i krytyki postkolonialnej. Autorka bada, w jaki sposób pisarstwo podróżnicze budowało obraz świata poza Europą i ukazywało go europejskim czytelnikom. Mary Louise Pratt koncentruje się na utworach dotyczących Ameryki Południowej i Afryki oraz ich relacji do europejskiej ekspansji politycznej i ekonomicznej; dzięki uważnej lekturze tych książek uczona ukazuje, jak dzieła literackie łączyły się z różnymi formami wiedzy i ekspresji, które charakteryzowały ich epokę.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?