W książce dokonano próby skonfrontowania wybranych szkół myśli ekonomicznej z pewnym wycinkiem rzeczywistości gospodarczej – pracą kobiet. Pojęcie pracy wykracza tu poza wąską koncepcję zatrudnienia i obejmuje także nieodpłatne czynności wykonywane na rzecz gospodarstwa domowego oraz opiekę. Do analizy wybrano główny nurt ekonomii i jedną ze szkół heterodoksyjnych – szkołę feministyczną, która za podstawowy temat swoich rozważań przyjęła doświadczenia kobiet. Problematyka pracy kobiet jest w dużej mierze uwarunkowana rolami społecznymi odgrywanymi przez kobiety i mężczyzn, przy czym najbardziej determinująca jest rola matki i opiekunki. W rezultacie pozycja kobiet na rynku pracy jest uzależniona od innych czynników niż pozycja mężczyzn, a jeden z najważniejszych stanowi obciążenie pracą nieodpłatną dla gospodarstwa domowego. W takiej sytuacji ta nierówna pozycja kobiet i mężczyzn przekłada się na dalsze zróżnicowanie płci. Stosowanie instrumentów polityki gospodarczej, które są postrzegane jako neutralne ze względu na płeć, w rzeczywistości ma ogromne znaczenie dla kobiet, zwiększa bowiem lub utrwala istniejące nierówności.
Rozważania podjęte w tomie koncentrują się na jednym z segmentów skomplikowanego procesu globalizacji dotyczącym nierówności, ich wymiarów i możliwości mierzenia. Podział dobrobytu, tak na świecie, jak i w poszczególnych państwach, nie jest równomierny, co ważniejsze, występujące dysproporcje wciąż poszerzają skalę i głębokość, a nauka ani polityka nie znajdują racjonalnych rozwiązań łagodzenia tego procesu W gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej pojawiają się też nowe elementy kreujące nierówności, takie jak: kapitał finansowy, upowszechnienie informacji, rozwój badań naukowych i innowacji technologicznych, złożone zasoby kreujące nadzwyczajną wartość, ale i te, warunkujące komunikację i współdziałanie ludzi oraz ich bezpieczeństwo.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?