Czy wiesz, co widzisz? Czy widzisz, co wiesz? Książka odpowiada na pytanie, jak radzi sobie odbiorca, widz i słuchacz w procesie komunikacji, podczas którego docierają do niego bodźce werbalne i niewerbalne. Autorka ukazuje procesy, które pozwalają nam wykorzystywać wszelkie środki znaczeniotwórcze (np. słowa czy gesty) do porozumiewania się, nawet wtedy, gdy robimy to poza świadomą kontrolą. Przywołane w książce koncepcje językoznawcze, neurobiologiczne, psychologiczne i filozoficzne stanowią podstawę tezy o nieuchronnym rozumieniu znaków niewerbalnych na równi z werbalnymi, a liczne badania eksperymentalne wnikliwie tu opisane są tego dowodami.
Głównym tematem książki jest gest i jego usytuowanie wśród werbalnych i obrazowych środków komunikacji; usytuowanie na równi z nimi. Autorka dowodzi, że gest nie tylko wzmacnia przekaz werbalny i jego np. perswazyjność, lecz także jest pełnoprawnym środkiem komunikacji «współtworzącym semantykę interakcji komunikacyjnej». Dowodząc, uruchamia nie tylko kontekst językoznawczy czy neurobiologiczny, lecz także filozoficzny, antropologiczny czy psychologiczny. Kiedyś, dawno temu, swego rodzaju rewolucji w językoznawstwie i teorii komunikacji dokonała książka Johna Austina How To Do Things With Words, pokazując, że komunikatu nie można oddzielać od szeroko pojętego kontekstu, składającego się na akt mowy. Książka Anety Załazińskiej poszerza ten kontekst (i akt mowy) o gest, który na nowo definiuje. Pod tym względem także ma charakter rewolucyjny.
Z recenzji Michała Rusinka
Książka w naukowy sposób obala wiele mitów dotyczących komunikacji niewerbalnej, a jednocześnie – wykorzystując najnowsze badania z zakresu komunikacji międzyludzkiej – udowadnia, że gesty i słowa stanowią nierozerwalny związek w procesie porozumiewania się ludzi.
Wie tylko, że dni spędzone z matką w domu, w którym panowała żałoba, łączyły się jak kolejne ogniwa, uniosły i owinęły wokół jej szyi. Kiedy rozeszły się tłumy żałobników, ucichł szelest urzędowych papierów, światło pojawiało się wieczorem w tylko jednym pokoju, każde pukanie do drzwi sprawiało, iż myślały, że przyszedł, jakby nie umarł, i może właśnie dlatego, to znaczy, kiedy zostały same w domu, zawsze wysprzątanym, żeby zmarły ojciec mógł znaleźć kurtkę, papierosy i okulary tam, gdzie je zostawił, gdy wróci, i wiele tygodni później, kiedy zdały sobie sprawę z tego, że naprawdę zostały same razem…
(fragment książki)
Utrzymane w melancholijnym tonie opowiadania Oguz dotykają psychologicznego i politycznego wymiaru żałoby. Punktem wyjścia jest śmierć ojca autorki, należącego do pokolenia 1968 roku, pokolenia, które doznało wielu krzywd podczas przewrotu wojskowego w Turcji lat osiemdziesiątych. Ha! jest więc opowieścią pogrążonej w żałobie córki, która rozpaczliwie próbuje się pogodzić z osobistą stratą, usiłując jednocześnie rozliczyć się z trudną historią swojego kraju, wciąż nieprzyznającego się do popełnionych zbrodni.
Książka gromadzi wyniki badań prowadzonych w polu problemowym wyznaczonym przez trzy kluczowe pojęcia: religię, religijność i duchowość. Badania te dotyczą najrozmaitszych aspektów zjawisk religijnych, a podejmowane są z wielu perspektyw teoretycznych – psychologicznej, socjologicznej, historycznej i filozoficznej.
Swoistym zwornikiem i punktem odniesienia tych różnorodnych tematycznie i dyscyplinarnie tekstów jest osoba i twórczość polskiego pioniera badań nad psychologią duchowości – dr. hab. Pawła M. Sochy. To właśnie Jemu dedykują swoje prace koledzy i uczniowie, penetrujący niewystarczająco zbadane lub w ogóle dotąd pomijane obszary poznawcze i poszukujący nowych perspektyw badawczych. Wielość poruszanych tematów, mnogość przyjętych stanowisk teoretycznych oraz różnorodność zastosowanych metod badawczych pozwalają na ukazanie fascynującego spektrum problemów wyłaniających się na stykach dyscyplin naukowych zajmujacych się zjawiskiem religii. Wszystko to sprawia, że książka może stanowić źródło inspiracji nie tylko dla przedstawicieli dyscyplin podejmujących naukową refleksję nad religią, lecz w ogóle dla wszystkich czytelników zainteresowanych bogactwem współczesnych przejawów religii, religijności i duchowości.
Podstawowe pytanie etyki okazuje się dzisiaj postawione na nowo. Dotychczas było nim pytanie: jak żyć? Ale wydaje się, że pojawiła się potrzeba, by zastąpić je innym, mianowicie: kim jest człowiek? Pytanie to jest pytaniem etycznym, ponieważ wskazuje na to, co stanowi cechę wyróżniającą człowieka na tle przyrody: zdolność do odróżniania dobra od zła, a zatem do pojmowania dobra i zła, która jest dyspozycją wybitnie ludzką. Dla istot prymitywnych dobre jest to, co zaspokaja ich biologiczną strukturę, pozwala trwać, gdyż przetrwanie jest ich naczelnym zadaniem. Zwierzę je, aby żyć, i żyje, aby jeść. Dla człowieka dobro oznacza coś więcej niż to wszystko, co mu służy na płaszczyźnie fizjologiczno-popędowej. Czynności, które podejmujemy, żeby utrzymać się przy życiu, nie mają związku z moralnością. Człowiek rozpoznaje dobro dzięki władzy sądzenia. Jeśli ma być człowiekiem, musi sądzić. Z tego sądu wyrasta poczucie moralnej satysfakcji albo odrazy, spokój sumienia albo wina i odpowiedzialność. Człowiek ma pewne moralne dyspozycje, moralności jednak nie bierze skądkolwiek.
Fragment z książki
Książka jest pierwszym na gruncie polskim wydaniem i przekładem trzech łacińskich traktatów z XV wieku o „sztuce umierania". Traktaty ars moriendi, czyli średniowieczne dzieła moralistyczne, służące przygotowaniu człowieka do bezpiecznego (a więc zgodnego z zaleceniami wiary i przy zachowaniu rytuałów ustanowionych przez Kościół) odejścia z tego świata, pojawiły się w Europie właśnie z początkiem XV stulecia. Oczywiście, rozprawy poświęcone śmierci i umieraniu powstawały znacznie wcześniej, ale można powiedzieć, że trzy przedstawione w tej książce traktaty: Jana Gersona De arte moriendi, przypisywana m.in. Mateuszowi z Krakowa Ars moriendi i nieznanego autorstwa Speculum artis bene moriendi, dały początek nowej odmianie gatunkowej, określanej mianem „traktatów de arte bene moriendi", realizującej pewien schemat pouczeń o sposobie przygotowywania się do „dobrej" śmierci.
Niniejsze opracowanie zawiera fotokopie stron piętnaste wiecznych edycji tych traktatów, łacińską transkrypcję tekstu i jego polski przekład oraz ilustracje towarzyszące wywodom w dziełku przypisywanym Mateuszowi z Krakowa. Całość poprzedza wstęp, przedstawiający m.in. genezę i rozwój „sztuki dobrego umierania" oraz charakterystykę trzech traktatów „wzorcowych", a edycja tych traktatów opatrzona została obszernymi komentarzami, w których oprócz aparatu krytycznego znalazły się szczegółowe objaśnienia tekstu i ilustracji.
Kazimierz Moszyński swego czasu skonstatował, że medycyna ludowa stanowi „istotny węzeł gordyjski, w którym najzawilej splątane są z sobą technika, wierzenia czy w ogóle typowe przejawy religijnego życia”. Autorka prezentowanego studium od paru lat konsekwentnie węzeł ten usiłuje – chyba z powodzeniem – rozplątać, umiejętnie stosując metodologię pragmalingwistyczną i sięgając – jak chociażby w opisie ludowego obrazu chorób – do ujęć językoznawstwa kognitywnego. W toku analizy posiłkuje się przy tym opracowaniami etnograficznymi z zakresu słowiańskiej medycyny ludowej i wcale licznymi już słownikami etnolingwistycznymi. Powstało studium rzetelne, wieloaspektowe i – co również zasługuje na podkreślenie – wręcz pasjonujące. Kreśli w nim Autorka zapomniany obraz ludowych interpretacji stanów chorobowych i wyobrażeń o tych ostatnich oraz szczegółowo rozpatruje zachowane i zapisane przez pasjonatów lecznicze formuły magiczne.
Z recenzji dr hab. Haliny M. Chodurskiej, prof. UP w Krakowie
Prezentowane w książce studia ze spotkań krakowsko-bratysławskich dotyczą istotnych faktów z teorii i historii wychowania na Słowacji i w Polsce.
Zdominowała je problematyka recepcji pedagogiki zachodniej i kierunków jej rozwoju na Słowacji w latach 1918–1938 (Milan Krankus), rozwój pedagogiki rodziny w obu krajach (Janina Kostkiewicz, Mária Potočárova) oraz humanistyczny i personalistyczny zarazem kierunek rozwoju uspołecznienia uczniów w systemie oświatowym współczesnej Słowacji (Ivan Podmanický). Uprzystępniane w kolejnych studiach fakty i refleksje z jednej strony świadczą o prężności rozwoju myślenia humanistycznego i społecznego w obu krajach, z drugiej zaś pokazują międzynarodową wspólnotę dyskursu pedagogicznego Europy Środkowej. Jak się bowiem okazuje, wiele inspiracji – dotyczących kierunków rozwoju pedagogiki w obu krajach – jest wspólnych. Do ich śledzenia, odkrywania i porównywania autorzy zapraszają wszystkich zainteresowanych. Pozostajemy z nadzieją, że dwujęzyczność pracy (ze względu na powszechne rozumienie języka naszych południowych sąsiadów) nie będzie przeszkodą dla potencjalnych Czytelników.
To kontynuacja publikacji z 2004 roku pod redakcją Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej, której tematem była m.in. Twórczość filmowa Edwarda Żebrowskiego, Jerzego Skolimowskiego, Marka Koterskiego, Wojciecha Marczewskiego, Jerzego Stuhra, Jana Jakuba Kolskiego.
W kolejnych dwóch tomach przedstawiają eseje naukowe uznanych autorytetów filmoznawczych oraz młodych badaczy z różnych ośrodków akademickich całego kraju, poświęcone filmom i sylwetkom kolejnych reżyserów - współtwórców historii, a także dnia dzisiejszego polskiego kina.
Autorzy kina polskiego to kontynuacja publikacji z 2004 roku pod redakcją Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej, której tematem była m.in. twórczość filmowa Edwarda Żebrowskiego, Jerzego Skolimowskiego, Marka Koterskiego, Wojciecha Marczewskiego, Jerzego Stuhra, Jana Jakuba Kolskiego.
W kolejnych dwóch tomach Grażyna Stachówna i Bogusław Zmudziński przedstawiają eseje naukowe uznanych autorytetów filmoznawczych oraz młodych badaczy z różnych ośrodków akademickich całego kraju, poświęcone filmom i sylwetkom kolejnych reżyserów ? współtwórców historii, a także dnia dzisiejszego polskiego kina.
W tomie II zamieszczono teksty:
Joanny Preizner o Aleksandrze Fordzie
Krzysztofa Kornackiego o Ewie i Czesławie Petelskich
Konrada Klejsy o Stanisławie Barei
Grażyny Stachówny o Henryku Klubie
Małgorzaty Radkiewicz o Jerzym Domaradzkim
Nataszy Korczarowskiej o Januszu Zaorskim
Romana Włodka o Waldemaru Krzystku
Artura Majera o Juliuszu Machulskim
We współczesnym dyskursie na temat rozwoju podkreśla się potrzebę odnalezienia równowagi pomiędzy ekonomią i wzrostem gospodarczym a społecznym dobrostanem i psychospołecznymi potrzebami każdego człowieka. Uczeni, poszukując alternatywnych dróg rozwoju, wskazują na nowy lokalizm, jako szczególnie obiecującą drogę tworzenia zintegrowanych planów rozwoju lokalnego, włączania zmarginalizowanych społecznie jednostek, a tym samym restytucji podmiotowości społecznej. Niniejszy tom stanowi przegląd najważniejszych koncepcji przemian i rozwoju społeczności lokalnych w dobie globalizacji, proponując jednocześnie ich syntezę. Autorka - na podstawie gruntownych studiów literatury przedmiotu i własnych badań empirycznych w śląskiej społeczności górniczej - wskazuje zakres, w jakim możliwy jest przebieg rozwoju alternatywnego. Szczególną uwagę zwraca na procesy kapitalizacji kultury lokalnej, argumentując, że szeroko rozumiana kultura, tj. tradycja, instytucje obywatelskie i wzory partycypacji, jak również wszelkie formy rozrywki kulturalno-sportowej i uczestnictwa w kulturze stanowią najważniejsze zasoby oraz instrumenty rozwoju społeczności lokalnej. Autorka analizuje ponadto mechanizmy, za pomocą których `rozwój poprzez kulturę` wzmacnia inkluzję społeczną i usprawnia lokalny proces demokratyczny. `Nowatorska książka Marty Klekotko charakteryzuje się wysokimi walorami poznawczymi i dydaktycznymi. (...) Z pewnością będzie pozycją cieszącą się zainteresowaniem nie tylko profesjonalnych socjologów, lecz także wszystkich, dla których dobrze zorganizowane społeczności lokalne stanowią istotną wartość`. Z recenzji prof. Pawła Starosty
Miasta różnią się między sobą. Każde z nich dostarcza odmiennych możliwości konsumpcji kulturowej i stwarza swoiste nisze dla rozwoju przemysłów kultury. To od nich zależą zdolności przyciągania turystów i pożądanych grup mieszkańców, kulturowy potencjał rozwoju i tym samym przyszłość miasta. Niniejsza książka stanowi skondensowany wykład teorii z zakresu kulturowych studiów miejskich, w którym autorzy rozwijają własną perspektywę kulturową badania przekształceń współczesnych miast. Proponują oni nowatorski model teoretyczny oraz dostarczają narzędzi analitycznych, które następnie wykorzystują do pomiaru i opisu dynamiki kulturowej polskich miast i miasteczek. Przedstawiają profile i wymiary ich zróżnicowania kulturowego, a także opisują ich kulturowy charakter.Otrzymujemy wykład koncepcji wyjaśniającej znaczenie kultury w mieście, ale przede wszystkim interesujące i pobudzające do dyskusji wyniki badań nad wymiarami kulturowymi polskich miast. Uważam, że publikacja będzie stanowić ważny wkład zarówno w refleksję nad rolą kultury w odradzaniu się miast, jak i dyskusję nad specyfiką miejskiej sceny kulturowej w Polsce. Naukowcy, praktycy i pasjonaci otrzymają narzędzie do określania sytuacji miast w Polsce, porównywania ich położenia i wytyczania strategii dalszego rozwoju. Zapowiada się istotna dla dorobku polskich urban studies pozycja.Z recenzji dr. hab. Tomasza Nawrockiego, prof. UŚ
2 miliony słów. 37 tomów. Jedyna w swoim rodzaju historia. Talmud bywał zakazywany, cenzurowany i palony na stosach, roztrząsany przez uczonych i rabinów, analizowany przez filozofów i poetów, orędowników republiki i królów. Porusza tematy tak różnorodne jak prawo, wiara, medycyna, magia, etyka, seks, humor czy modlitwa. To niezwykle skomplikowane i imponująco logiczne dzieło, którego zrozumienie często przysparza trudności. Harry Freedman snuje pasjonującą opowieść o słynnym antycznym dziele, które jest prawnym i mistycznym filarem judaizmu. Przedstawia księgę, która pod wieloma względami odzwierciedla dzieje narodu żydowskiego. Freedman opisuje historię Talmudu, rolę, jaką odegrał oraz jego wpływ na tradycyjny judaizm. Znakomicie ukazuje to jedno z najważniejszych dzieł kulturowych, historycznych i religijnych naszych czasów. Majstersztyk o jednej z największych świętych ksiąg świata, prezentujący nowe spojrzenie na ewolucję religii i tożsamości żydowskiej na przestrzeni wieków oraz jej wpływ na dzieje świata, jego religię i kulturę. Lektura obowiązkowa. Prof. Efraim Karsh, King's College w Londynie i Uniwersytet Bar-Ilan
Trzecie wydanie niniejszej książki zawiera nowe wprowadzenie, w którym Geertz ponownie przywołuje znamienną dla swej twórczości ideę relacji między wiedzą abstrakcyjną i konkretną w antropologii - tego, jak krążymy między rozumieniem idei i rzeczy a rozumieniem kultur, które je tworzą. Wykorzystując tarcia między tymi obszarami rozumienia, Geertz zachęca czytelników, by do swych doświadczeń przykładali inną miarę.
Podręcznik szeroko omawia projektowanie studium przypadku i wykorzystanie jego metodologii jako solidnego narzędzia badawczego. Pokazuje praktyczne zastosowania metody i przywołuje przykłady z szerokiego spektrum dyscyplin akademickich i nauk stosowanych. Znakomita praca o tym, jak rzetelnie i solidnie przeprowadzić badanie naukowe, uzupełniona charakterystyką „wzorcowego studium przypadku”. Książka jest świetnie napisana –potwierdza w praktyce to, czego uczy o wypowiadaniu się na piśmie. Przykłady są bardzo pomocne, wszystko zostało przedstawione zwięźle i z zadziwiającą jasnością. Dr Lee Robbins, Golden Gate University Podręcznik Yina jest dla studentów doskonałym przewodnikiem na drodze od badań ilościowych do jakościowych, choć sam autor podkreśla szczególną użyteczność badań mieszanych. Joy C. Phillips, East Carolina University Niewątpliwą zaletą opracowania jest to, że, choć odnosi się ono głównie do metod studium przypadku, może znaleźć zastosowanie we wszystkich metodach badawczych. Jest to najlepszy sposób potraktowania każdego typu badań, niezależnie od metodologii. Michael F. Ruff, Bentley University Studium przypadku cechuje się godną podziwu zwięzłością. Yin przedstawia materiał w sposób zrozumiały, bez wielosłowia i powtórzeń. Dr Jon Patterson, Chicago State University
Według mojej wiedzy nie istnieje w polskim języku opracowanie o takim zasobie informacji na temat psychiatrii środowiskowej, przygotowane wspólnie przez profesjonalistów i pacjentów. Nie ma ich też wiele w literaturze światowej. Zwłaszcza takich, które przekonująco tę wspólność przybliżają. Jest to wyjątkowa pozycja jako podręcznik dla terapeutów środowiskowych i dla rodzin z brzemieniem choroby, a także dla tych, którzy korzystają z psychoedukacji: dla terapeutów i pacjentów. Jej znaczenie w nauczaniu nowoczesnej psychiatrii w programie przeddyplomowym i dydaktyce podyplomowej trudno przecenić.
Z recenzji prof. dra hab. n. med. Jacka Bomby
Andrzej Cechnicki i Anna Liberadzka zaproponowali oryginalną perspektywę spojrzenia na proces zdrowienia osób doświadczających kryzysu psychicznego. Otrzymujemy wnikliwy i wieloaspektowy obraz przeżyć osób, które zdrowiejąc, zmagają się z wieloma zarówno subiektywnymi, jak i bardziej zewnętrznymi, społecznymi problemami i trudnościami. Książka stanowi ważne i wartościowe przedsięwzięcie wydawnicze, jest cenna zarówno pod względem poznawczym, jak i praktycznym, doskonale wpisuje się w najlepsze tradycje krakowskiej, akademickiej psychiatrii. Posłaniem książki jest przekonanie mówiące o tym, iż dla psychiatrii nadszedł czas radykalnych zmian, dla pacjentów czas przejmowania większej odpowiedzialności w swoje ręce, a dla wszystkich czas współpracy. Umacnianie i zdrowienie. Dać nadzieję doskonale dokumentuje ten właśnie proces i przekonuje o jego głębokim sensie.
Z recenzji prof. dra hab. Józefa K. Gierowskiego
Fortuna abo Szczęście to zbiór przepowiedni, które na początku XVI wieku ułożył Stanisław z Bochnie Gąsiorek. Wróżby rozstrzygają dylematy codzienności: czy szybko wyjdę za mąż? czy odnajdzie się rzecz zgubiona? czy spełnią się moje plany? czy mam zostać kupcem? czy będę bogaty? czy warto się żenić? czy znajdę szczęście w miłości? Żeby dostać odpowiedź, należy rzucić dwiema kostkami, a potem dać się poprowadzić przez kolejne etapy gry - aż do wskazanej przez los przepowiedni, którą włożono w usta jednej z dwunastu Sybilli. Fortuna była bestsellerem w wiekach XVI i XVII, ale zaczytano egzemplarze kolejnych wydań książki. Oddawaną do rąk czytelników edycję przygotowano na podstawie jedynej znanej dziś kompletnej kopii Fortuny, którą niedawno odkryto w bibliotece w Pradze.
„Tom odkryty w Pradze jest jedynym zachowanym w całości egzemplarzem Fortuny Stanisława Gąsiorka z Bochni, dzieła niezwykle popularnego, wielokrotnie wydawanego drukiem. Takie teksty trudno uważać za arcydzieła literackie, często się je lekceważy, a przecież - jak wykazała w erudycyjnym wstępie Autorka - »księgi losów«, do których należy tekst Kleryki, funkcjonowały w piśmiennictwie europejskim w wielu językach i były czytane (może lepiej powiedzieć: używane) przez wieki. Edycja Justyny Kiliańczyk-Zięby dodaje do naszych lektur ów tekst, ale także budzi nadzieję na rozwój badań nad literaturą i książką popularną, co jako wychowanek prof. Stanisława Grzeszczuka witam z wielką satysfakcją. Chyba warto wracać do pytania o funkcję tekstów zaspokajających apetyt zwykłych czytelników, nieobytych z kulturą wysoką i erudycją humanistyczną, a przecież stanowiących znaczącą część publiczności literackiej".
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza S. Gruchały
Dialektyczna terapia behawioralna, stworzona z myślą o leczeniu osobowości chwiejnej emocjonalnie, okazała się skuteczna w leczeniu wielu schorzeń psychicznych, zwłaszcza tych charakteryzujących się występowaniem przytłaczających emocji. Badania dowodzą, że terapia ta może zwiększyć umiejętność radzenia sobie ze stresem, nie powodując utraty kontroli ani destrukcyjnych zachowań.
Książka pokazuje jak krok po kroku stosować proste ćwiczenia, by wywołać rzeczywistą i trwałą zmianę. Rozwija umiejętności w zakresie czterech sfer: tolerancji dyskomfortu psychicznego, uważności, regulowania emocji i efektywności interpersonalnej.
Osoby zmagające się z przytłaczającymi emocjami i terapeuci stosujący dialektyczną terapię behawioralną odniosą znaczne korzyści z lektury niniejszej publikacji. McKay, Wood i Brantley zwiększyli zasób umiejętności składających się na DBT i ukazali ich praktyczne zastosowanie, sprawiając, że słynne osiągnięcia Linehan w zakresie rozwijania umiejętności emocjonalnych są bardziej przystępne i łatwiejsze do zastosowania w życiu codziennym.
Kate Northcott, Mindfulness Therapy Associates
Niniejsza książka to próba odpowiedzi na pytanie, czy rozwój człowieka jest możliwy pomimo choroby, deficytów, upływu czasu i związanych z nimi ograniczeń, pomimo dysfunkcji i kryzysów rodzinnych. Autorzy artykułów opisują procesy, które stymulują, wspierają lub uruchamiają zatrzymany rozwój jednostki i rodziny.
Zarówno ze względu na przegląd współczesnych teorii psychologicznych, jak
i dane empiryczne publikacja może stanowić użyteczną pozycję bibliograficzną przede wszystkim dla studentów psychologii, ale też innych kierunków humanistycznych, oraz dla praktyków zajmujących się dziećmi, młodzieżą i rodzinami.
Ze wstępu Bogusławy Piaseckiej
Książka stanowi interesujący przegląd problemów związanych z rozwojem w biegu życia oraz koniecznością rozumienia prawidłowości rozwoju, aby móc go stymulować czy też wspierać. Autorzy, wykazując się dojrzałością, wiedzą i umiejętnością jej przekazania, wskazali na różne aspekty towarzyszenia w rozwoju jednostce i rodzinie, na konieczność rozumienia drugiego człowieka i kontekstu kulturowego, w jakim żyje.
Z recenzji dr hab. Grażyny Makiełło-Jarży
Opisywanie rodziny wydaje się nie mieć końca, dlatego że rodzina się zmienia pod wpływem warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Próżno szukać praprzyczyny, ale warto zastanowić na przykład nad tym jak procesy indywidualizacji wpływają na rodzinę, jej strukturę, formę, realizację ról wewnątrzrodzinnych. Warto spróbować odpowiedzieć na pytania dlaczego dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami albo co się dzieje gdy w domu pojawia się zmywarka? Po wejściu do UE istotne jest pytanie jakie konsekwencje mają zarobkowe migracje rodziców?
Bezdyskusyjny jest fakt, ze ważną rolę we współczesnym świecie odgrywają media, które biorą udział w konstruowaniu społecznego świata. W książce przedstawiamy wizerunki kobiet , mężczyzn i mężczyzn-ojców w mediach. Różnie zaprojektowane badania i analizy prowadzone na zupełnie innych materiałach dają zaskakująco podobne rezultaty.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?