Jeśli ktoś ma problem z kontrolą nad jedzeniem, ta książka jest właśnie dla niego – bez względu na wiek, płeć czy wagę. Wybitny międzynarodowy autorytet, Christopher G. Fairburn, przedstawia tutaj wszelkie informacje konieczne do zrozumienia napadowego objadania się oraz uzyskania nad nim kontroli. Jego naukowy program samopomocy został sprawdzony w wielu badaniach klinicznych i uznany za główną formę leczenia problemów z napadowym objadaniem się.
Znajdziemy tutaj szczegółowe opracowanie kwestii związanych z obrazem ciała oraz wzmocnionych strategii osiągania – i utrzymywania – odmiennego stosunku do jedzenia i własnego ciała.
W części pierwszej, posługując się obrazowymi przykładami, autor w jasny sposób wyjaśnia kto ulega napadom objadania się i dlaczego, jaka jest różnica między napadowym objadaniem się a zwykłym przejadaniem się, czy napadowe objadanie się jest uzależnieniem, jakie są emocjonalne i fizyczne skutki napadowego objadania się oraz jakie terapie okazały się skuteczne.
Część druga zawiera szczegółowe objaśnienie zastosowania programu Fairburna, zarówno we współpracy z terapeutą, jak i samodzielnie. Można tam znaleźć praktyczne narzędzia i rady, które pomogą dostosować do własnych potrzeb program prowadzący do przezwyciężenia pokusy objadania się, uzyskania kontroli nad tym, co i kiedy się je, uwolnienia się od rygorystycznej diety i innych zwyczajów, które mogą się przyczyniać do napadów objadania się, wprowadzenia stałych, zdrowych wzorców odżywiania, a także poprawy obrazu własnego ciała i ograniczenia ryzyka nawrotu zaburzenia.
Ten podręcznik samopomocy jest pełen określonych narzędzi, które mogą pomóc w pozbyciu się niezdrowych zwyczajów, od wielu lat trzymających nasze życie w garści. Dr Fairburn pomaga utrzymać regularne zwyczaje odżywiania, odciągnąć uwagę od łaknienia, pokonać emocjonalne jedzenie oraz rozwiązać problemy z obrazem własnego ciała.
Dr Robert L. Leahy, autor książki Lekarstwo na zmartwienia
Uważa się obecnie, że osoby po przebytej traumie zachowują utajoną pamięć traumatycznych zdarzeń w swoich mózgach i ciałach. Pamięć ta często wyraża się w objawach zespołu stresu pourazowego – koszmarach, flashbackach, reakcjach przestrachu i zachowaniach dysocjacyjnych. W gruncie rzeczy ciało takiej osoby nie pozwala o sobie zapomnieć.
Zmniejszając przepaść między teorią naukową a praktyką kliniczną oraz między terapią werbalną a terapią ciała, Rothschild przedstawia zasady i techniki pracy z ciałem, które nie wymagają dotyku. Mając na względzie zastosowania kliniczne, gromadzi w jednym miejscu aktualną wiedzę na temat psychobiologii reakcji stresowej zarówno w trudnych sytuacjach codziennego życia, jak i podczas skrajnej i długotrwałej traumy. Dzięki temu klinicyści reprezentujący różne dyscypliny zyskują podstawę do poznania genezy objawów ich pacjentów i do uwzględnienia pracy z ciałem w swojej praktyce. Techniki somatyczne zostały tak dobrane, aby uczynić terapię traumy bezpieczniejszą przy jednoczesnym zwiększeniu integracji między umysłem a ciałem.
Pełna zajmujących przykładów klinicznych książka Ciało pamięta ukazuje integrację ciała i umysłu w leczeniu zespołu stresu pourazowego. Jej lektura będzie interesująca dla klinicystów, badaczy, studentów i zwykłych czytelników.
Chociaż dyscypliny zajmujące się zdrowiem psychicznym nadal dokonują ważnych odkryć w zakresie psychofizjologii urazu psychicznego, jest bardzo niewiele prac, które by omawiały znaczenie tych ustaleń dla leczenia osób po przebytej traumie. Książka Babette Rothschild z powodzeniem wypełnia tę lukę.
Onno van der Hart, Ph.D.,
profesor psychologii klinicznej na Uniwersytecie w Utrechcie, Holandia
Jest to pierwsza publikacja, która w spójny sposób łączy z sobą teorię, badania i praktykę, umożliwiając osobom po przebytej traumie odzyskanie nadziei, powrót do równowagi i uniknięcie dolegliwości somatycznych wynikających z długotrwałego stresu traumatycznego.
Charles R. Figley, Ph.D.,
dyrektor i profesor Instytutu Traumatologii na Stanowym Uniwersytecie Florydy, Stany Zjednoczone
Oddając do rąk Czytelników pracę dotyczącą czerniaka błony naczyniowej i różnicowania łagodnych oraz złośliwych nowotworów wewnątrzgałkowych, autorki mają nadzieję, że jej lektura pozwoli na przybliżenie Koleżankom i Kolegom okulistom problemów związanych z diagnostyką i leczeniem tych potencjalnie groźnych dla życia nowotworów gałki ocznej. Książka jest poszerzona o prezentację przypadków klinicznych, co w zamyśle ma ilustrować problemy diagnostyczne oraz sposoby i wyniki leczenia czerniaka błony naczyniowej. Autorki Ogromne doświadczenie i wiedza Autorek oraz bogaty materiał ilustracyjny dotyczący histopatologii, obrazowania i leczenia umożliwiły opracowanie wyjątkowo cennego podręcznika. Wysokiej jakości zdjęcia zamieszczone w Atlasie pomagają w poznaniu i zrozumieniu patologii oraz zagadnień klinicznych guzów gałki ocznej. Z recenzji prof. dra hab. n. med. Wojciecha Omuleckiego Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Okulistycznego Głównym celem publikacji Atlasu jest udostępnienie praktykującym okulistom najnowszych metod diagnostyki nowotworów wewnątrzgałkowych i możliwości ich wykorzystania w codziennej praktyce lekarskiej. Materiały zawarte w kolejnych rozdziałach książki prezentują nowoczesną wiedzę służącą edukacji okulistycznej. Autorki tomu zasługują na najwyższe uznanie, gdyż tego rodzaju publikacja - pierwsza na polskim rynku wydawniczym - przyniesie znaczące korzyści czytelnikom, a szczególnie lekarzom specjalizującym się w onkologii okulistycznej. Z recenzji prof. dr hab. n. med. Wandy Romaniuk Konsultanta Krajowego w dziedzinie okulistyki
Według mojej znajomości przedmiotu niniejszy podręcznik to pierwsza udana próba tematycznego ograniczenia się do obszaru schorzeń chirurgicznych jamy ustnej (...). Zawartość podręcznika została przemyślana w najdrobniejszych szczegółach i obejmuje pierwszy pełny kurs farmakologii schorzeń chirurgicznych jamy ustnej, począwszy od leków przeciwbakteryjnych, poprzez znieczulenie miejscowe i ogólne, terapię bólu, krwawień, stanów nagłych, aż do premedykacji. Na szczególne uznanie zasługuje wprowadzenie rozdziału farmakoterapii w okresie ciąży i laktacji, jak i całego rozdziału poświęconego błędom w farmakoterapii schorzeń stomatologicznych(...). Bardzo wysoko oceniam przedstawioną pozycję pod względem zawartości merytorycznej. Kwalifikacje autorów gwarantują wysoką jakość publikacji. W mojej opinii istnieje zapotrzebowanie na podręczniki, w których wiedza farmakologiczna jest ściśle wyselekcjonowana dla obszarów wąskiej praktycznej użyteczności."" Z recenzji prof. dr. hab. med. Ryszarda Korbuta
Dogen Kigen (1200-1253) to jeden z najwybitniejszych myślicieli japońskich, nauczyciel buddyzmu zen, założyciel japońskiej szkoły zen soto. Jego najbardziej znane dzieło - Oko i Skarbiec Prawdziwego Prawa - jest zbiorem kazań omawiających rozmaite aspekty buddyjskiej doktryny i praktyki. Stanowi ono niewyczerpane źródło inspiracji dla filozofów i wyznawców buddyzmu.
Dziewięć lat po ukazaniu się pierwszego tomu przekładu Oka i Skarbca Prawdziwego Prawa przedstawiamy Czytelnikom tom drugi, obejmujący zwoje od 17 do 40. Tym samym praca nad tłumaczeniem tego opus magnum japońskiego filozofa osiągnęła półmetek. Prawdziwym dziedzictwem, jakie pozostawił Dogen, są liczne pisma zawierające bogactwo jego myśli i doświadczenia. Oko i Skarbiec Prawdziwego Prawa jest - ze względu na zakres podejmowanych w nim zagadnień - najważniejszym z nich. Doświadczenie stało zawsze w centrum zainteresowań Dogena, praktyka zaś była zawsze punktem wyjścia i prowadziła go do podejmowania zagadnień filozoficznych. Żaden inny japoński myśliciel czy nauczyciel buddyjski nie jest tak chętnie studiowany przez współczesnych filozofów. Żaden nie jest tak chętnie porównywany z wielkimi współczesnymi filozofami Zachodu.
„Tworzymy ład z «ja» i czynimy z tego cały świat. Każdą istotę i każdą rzecz w ty m całym świecie należy postrzegać jako czas i czas. Każda z rzeczy nie jest dla siebie wzajem przeszkodą, tak jak czas i czas nie są sobie przeciwne. Dlatego istnieje wzbudzenie umysłu [pragnącego przebudzenia] w tym samym czasie i wzbudzenie czasu takiego samego umysłu. Z praktyką i osiągnięciem Drogi jest tak samo. Tworzymy ład z «ja» i «ja» patrzy nań. Zasada, że ja sam jestem czasem, jest właśnie taka".
Zwój «Byt-i-czas
Podręcznik przygotowano z myślą o studentach, którzy zamierzają się specjalizować w psychologii zdrowia, ze szczególnym jej odniesieniem do populacji dzieci i młodzieży, jak również o tych, którzy swoje zainteresowania skupiają na psychologii klinicznej dziecka, aby w przyszłych decyzjach zawodowych uwzględniali ścisłe powiązania między organizmem i psychiką, zwłaszcza te sprzyjające rozwojowi oraz podwyższające jakość życia młodego człowieka.
Będzie on przydatny dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich, gdyż w każdym przedszkolu, szkole i innych instytucjach edukacyjnych uczą się dzieci ze specyficznymi potrzebami zdrowotnymi, które muszą być brane pod uwagę w planowaniu i realizacji działań dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych. Mogą z niego korzystać również studenci medycyny, pielęgniarstwa i socjologii, aby lepiej rozumieć potrzeby swoich przyszłych pacjentów czy podopiecznych. Jednym słowem, książka może zainteresować każdą osobę, dla której zdrowie dzieci i młodzieży jest ważną wartością.
Ze Wstępu
Napisana żywym i przystępnym językiem książka Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego jemy to, co jemy, oraz stanowi bezcenne źródło informacji zarówno dla laików, jak i specjalistów pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat zachowań związanych z jedzeniem.
Książka zawiera szczegółowe omówienie najnowszych badań dotyczących tej rozległej dziedziny. Chociaż w analizie różnych zachowań związanych z jedzeniem autorka nawiązuje do socjologii, psychiatrii i innych pokrewnych dyscyplin, kładzie ona nacisk przede wszystkim na psychologię odżywiania się ujmowaną z punktu widzenia społecznego, zdrowotnego i klinicznego. Zostały tu poruszone takie tematy, jak istota zdrowego odżywiania się, sposób dokonywania wyborów dotyczących jedzenia, stosowanie diet czy kwestia niezadowolenia z ciała, a także przyczyny otyłości, bulimii i anoreksji oraz metody ich leczenia.
Najważniejsze dzieło przystępnie prezentujące dialog motywujący (DM) – efektywną metodę wspomagania zmiany. Obecne wydanie przedstawia nowy model DM oparty na czterech procesach: angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania. Jego twórcy – William R. Miller i Stephen Rollnick – pokazują, jak procesy te wyglądają w praktyce, opisują liczne zastosowania oraz rzetelnie dowodzą ich skuteczności. Książka rozpoczyna się od gruntownego omówienia ducha i metody DM. Kolejne rozdziały zawierają szczegółowe wskazówki dotyczące ustanowienia silnej relacji roboczej, określenia przedmiotu uwagi i kierunku, wywołania i wzmocnienia u klienta motywacji do zmiany oraz sformułowania konkretnego planu działania. Autorzy opisują podstawowe umiejętności komunikacyjne wykorzystywane w DM, a zamieszczone przez nich przykłady dobitnie ilustrują, co należy robić, a czego unikać w trakcie skutecznego wdrażania DM w rozmaitych kontekstach. Przedstawiają także sposoby rozwijania biegłości w DM, integrowania go z innymi metodami oraz oceniania wierności wdrożenia interwencji. Podręcznik wzbogacają rozszerzona bibliografia oraz słowniczek terminów. Książka stanowi obowiązkową lekturę dla specjalistów reprezentujących różne dziedziny opieki zdrowotnej, m.in. terapeutów uzależnień, psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników socjalnych, terapeutów rodzinnych, doradców, pielęgniarek, lekarzy i edukatorów medycznych.
Nie sposób przecenić znaczenia książki Mentalizowanie w praktyce klinicznej autorstwa znakomitych badaczy i klinicystów Jona G. Allena, Petera Fonagya i Anthony'ego Batemana. Zapoznaje nas ona z koncepcją mentalizowania, która wyjaśnia istotne zjawiska zachodzące w procesie rozwoju psychicznego człowieka, będąc pomostem pomiędzy teoriami psychoanalitycznymi, badaniami nad rozwojem małego dziecka i danymi wniesionymi przez neuronaukę. Co więcej, pokazuje ona, iż mentalizowanie jest rdzeniem skutecznych oddziaływań terapeutycznych niezależnie od tego, czy dokonuje się ono w ramach podejścia psychoanalitycznego, poznawczego, interpersonalnego, czy systemowego, niezależnie od tego, czy pracujemy z dziećmi, osobami dorosłymi, rodzinami, czy też parami. To odniesienie teorii i badań do praktyki klinicznej terapeuty jest szczególnie wartościową i inspirującą częścią pracy. dr hab. Barbara Józefik Pracownia Psychologii i Psychoterapii Systemowej Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Uniwersytet Jagielloński
Podręcznik obejmuje problematykę związaną z prawidłowym przygotowaniem wszystkich postaci leku recepturowego. Zamieszczone w książce przykłady są odpisami oryginalnych recept lekarskich. Przyjęto nazewnictwo środków farmaceutycznych, będących substancjami leczniczymi, zalecone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) zgodnie z Farmakologią Polską. Układ podręcznika pozostawiono taki sam, jak w poprzednich wydaniach. Dokonano jednak w poszczególnych rozdziałach pewnych zmian, aktualizacji informacji, a także poprawek. Niektóre rozdziały zostały na nowo opracowane.
Prezentowana publikacja przedstawia wybrane zagadnienia diagnostyczne i psychoterapeutyczne, związane z leczeniem ofiar i sprawców przemocy w rodzinie, oparte na przeglądzie najnowszej literatury i własnych doświadczeniach psychoterapeutycznych.
Jeśli myślicie, że w Nowym Jorku poczujecie się jak w domu, to czeka was zawód. Jeśli przybywacie do miasta, aby oddawać się swoim marzeniom, to się tu nie odnajdziecie. Znaleźć się tutaj - oto marzenie. Będąc już na miejscu, trzeba zachowywać czujność. Nowy Jork jest stolicą świata, bo każdemu obiecuje, że znajdzie tutaj to, czego szuka. 5400 wieżowców, prawie 170 języków i jedyne miasto w Stanach Zjednoczonych, w którym Amerykanie chodzą pieszo - Nowy Jork jest jedyny w swoim rodzaju. Ma największe wyrwy w drogach, najbardziej katastrofalne przerwy w dostawie prądu, najwyższe podatki miejskie i ceny wynajmu mieszkań, które doprowadzą was do łez. Jednocześnie odznacza się najsłynniejszym dworcem wielkomiejskim, najodważniejszymi rowerzystami, wciąż jeszcze zapierającą dech w piersi panoramą i niesamowitą wręcz różnorodnością ludzi. Verena Lueken ukazuje miasto, w którym świat znajduje się tuż za progiem, a nieodłącznym elementem codzienności są rzeczy, których nikt się nie spodziewa. Do teatru można tu pójść w szortach i kapciach, a mimo to obowiązujące tutaj zasady ubierania się są jeszcze bardziej konserwatywne niż gdziekolwiek indziej. Stara się zgłębić zamiłowanie nowojorczyków do wszystkiego, co się wiąże z numerami. Ich ambicję, żeby ze swojego miasta uczynić zieloną metropolię, z nadziemnymi parkami i strefami wyłączonymi z ruchu samochodowego, znajdującymi się w samym środku Manhattanu. Ich asertywność, którą wykazują się już podczas wsiadania do wagonów metra. Ich energię, dzięki której z każdego kryzysu wychodzą jeszcze silniejsi. I ich przekonanie, że do ich miasta należy przyszłość.
Jest więc zasługą autorki, że przedstawia Czytelnikom pracę nie tylko nowoczesną i erudycyjną, lecz także taką, która opisuje zjawisko zaburzeń jedzenia wielowymiarowo, czy – by odwołać się do metafory cytowanego przez Barbarę Józefik Michaela White’a - poprzez ukazanie szerokiego krajobrazu. Być może jednak najważniejszą częścią pracy są uwagi autorki o praktyce terapeutycznej. Perspektywa konstrukcjonizmu społecznego, a więc spojrzenie, które wydaje się najbardziej zasadne w odniesieniu do zjawiska pozostającego „na styku natury i kultury”, jest – jak łatwo się może Czytelnik przekonać – znana Barbarze Józefik z codziennej pracy z pacjentkami. To sprawia, że uwagi autorki mogą być ważne dla psychoterapeutów szukających skutecznych metod. Warto tu podkreślić, że spojrzenie autorki na zagadnienia terapeutyczne dalekie jest od ortodoksji, co wzmacnia wiarygodność jej refleksji. Autorka opisuje praktykę postępowania terapeutycznego w ramach głównych dyskursów: psychoanalitycznego, systemowego, poznawczego oraz feministyczno-genderowego, modelowi narracyjnemu zaś poświęca najwięcej uwagi, wskazując, że ta właśnie perspektywa jest szczególnie inspirująca. Z recenzji prof. dr. hab. n. med Bogdana de Barbaro Prezentowana książka ma na celu zarysowanie kulturowego tła istotnego dla rozumienia znaczeń, których ciało jest nośnikiem, opisanie wielości dyskursów, w ramach których można interpretować zaburzenia jedzenia, w tym dyskursu narracyjnego, oraz, spójnie do tego ostatniego, przedstawienie założeń narracyjnej terapii anoreksji i bulimii. Opisanie dyskursów ciała i jedzenia wydaje się szczególnie ważne dla poszerzenia rozumienia zjawiska podejmowania diety, ograniczania jedzenia i rozwoju zaburzeń odżywiania. Ma także znaczenie w procesie leczenia. Może być więc przydatne zarówno dla tych, którzy utożsamiają się z perspektywą kliniczną, psychoterapeutyczną, jak i dla badaczy wrażliwych na kontekst kulturowy czy osób zainteresowanych konstruowaniem projektów prewencyjnych. Ze wstępu autorki
,,Książka wpisuje się w ogólnoświatową dyskusję na temat superwizji. Jest wartościowym i pierwszym w Polsce podręcznikiem poświęconym zagadnieniom superwizji w terapii poznawczo-behawioralnej. Prezentuje zestaw podstawowych problemów dotyczących superwizji, które mogą być wykorzystane w różnych modelach/sposobach psychoterapii (wykraczających poza terapię poznawczo-behawioralną). Praca ma wybitne walory dydaktyczne nie tylko dla psychoterapeutów i superwizorów, ale także dla nauczycieli akademickich i studentów, zwłaszcza takich kierunków jak psychologia kliniczna, psychiatria czy pedagogika specjalna."" Z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Marszal-Wiśniewskiej ,,Szkolenie w psychoterapii me może być już ujmowane jako przedsięwzięcie prywatne, ale jako proces, który dotyczy zdrowia publicznego. Superwizja odgrywa główną rolę w trakcie szkolenia, gwarantując, że psycho-terapeuci nieustannie zapewniają swoim klientom wysoki standard opieki - są efektywni, skuteczni, z pasją zaangażowani w problemy pacjenta i empatyczni oraz przestrzegają zasad etycznych."" Prof. Eduardo Keegan, Uniwersytet w Buenos Aires, Argentyna ,,Co decyduje o tym, że ktoś jest dobrym superwizorem? Niewątpliwie taka osoba musi mieć umiejętność modelowania i wspierania rozwoju umiejętności terapeutycznych oraz być zajmująca, inspirująca i godna. Wielcy superwizorzy zapewniają swoim uczniom doświadczenia, które będą pamiętane, roztrząsane i wykorzystywane przez lata. Ukazują tajemnicę, możliwości i atrakcyjność skutecznej psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Niniejsza książka pomoże Ci stać się jeszcze bardziej zajmującym, inspirującym i godnym zapamiętania superwizorem. Pomoże Ci stać się superwizorem wyjątkowym."" Prof. Mark A. Reinecke, PhD, ABPP, ACT Wydział Psychiatrii i Nauk Behawioralnych Uniwersytet Northwestern, Stany Zjednoczone
Terapia terapia akceptacji i zaangażowania (ACT) opiera się na założeniu, że główną przyczyną depresji, lęku i wielu innych form cierpienia jest brak elastyczności psychologicznej. Celem terapii jest pomóc pacjentom, tak by potrafili zrezygnować z nadmiernej zależności od trybu myślenia opierającego się na rozwiązywaniu problemów oraz rozwinąć w sobie bardziej otwarte, skupione i zaangażowane podejście do życia. Autorzy przedstawiają skuteczne, nowatorskie metody rozwijania elastyczności psychologicznej dzięki pracy nad wskazanymi sześcioma podstawowymi procesami: defuzją, akceptacją, kontaktem z chwilą obecną, Ja jako perspektywą, określaniem wartości oraz zaangażowanym działaniem. Tekst przeplatany jest przykładami ćwiczeń terapeutycznych i rozmów między pacjentem a terapeutą.
Niniejsza publikacja zawiera najbardziej autorytatywny opis ACT, sporządzony przez twórców tej terapii. Niniejsze wydanie ukazuje ogromny postęp, jaki dokonał się w zastosowaniach klinicznych, rozbudowę teorii, na której opiera się terapia, oraz wyniki badań. Przeredagowano je tak, aby stało się bardziej przystępne i lepiej służyło klinicystom. Skupia się na rozwijaniu elastyczności psychologicznej.
Ta wyczerpująca publikacja zawiera cenne refleksje oraz narzędzia kliniczne ułatwiające pracę wielu specjalistom z szeroko pojętej dziedziny zdrowia psychicznego, w tym psychologom klinicznym, psychiatrom, pracownikom socjalnym i doradcom. Zainteresuje także badaczy zajmujących się psychoterapią. Stanowi ważną pozycję również jako podręcznik psychoterapii na studiach magisterskich.
Jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich osób zajmujących się psychoterapią lub terapią behawioralną, jak również dla studentów rozpoczynających pracę w tych dziedzinach. Terapia akceptacji i zaangażowania jest jedną z niewielu książek mających solidne oparcie w danych naukowych, a jednocześnie wyrastających z twórczej, nowatorskiej teorii.
David H. Barlow, PhD, ABPP, Professor of Psychology and Psychiatry, Boston University, założyciel i emerytowany dyrektor Center for Anxiety and Related Disorders
Autorzy prezentują wiarygodne uzasadnienie kliniczne oraz jasne wytyczne, jak wdrażać ACT. Największą zaletą książki są rozdziały poświęcone kolejnym fazom terapii, omawiające rozliczne strategie i interwencje oraz podające przykładowe ćwiczenia, rozmowy między pacjentem a terapeutą oraz wskazówki pomocne w dalszej pracy.
Leslie S. Greenberg, PhD, Distinguished Research Professor, Department of Psychology, York University, Kanada
Bogata mozaika ram interpretacyjnych zachowań żywieniowych stanowi o tym, iż książka jest nowatorska i daje podwaliny - poprzez wskazanie przedmiotu, jego wagi i zasięgu, stosowanej metodologii - nowej subdyscypliny socjologii medycyny, jaką jest socjologia żywienia. W oferowanych ujęciach interpretacyjnych odczytujemy siłę kulturowo-społecznych imperatywów, często pokazywanych przez Autorów w perspektywie intersekcjonalnej tj. płci, klasy społecznej, etniczności, religii, wieku (dzieci, dorośli, ludzie starsi).
Poruszana tematyka w zakresie socjologii żywienia jest oryginalna na gruncie polskim. Zasadniczo brak lektur całościowo podejmujących tę tematykę, a recenzowana praca posiada zasadniczo ten walor. Podstawowym celem tej książki jest dostarczenie polskim Czytelniczkom i Czytelnikom złożonej, wielowymiarowej i intersekcjonalnej wiedzy na temat zachowań żywieniowych, osadzonej głęboko w kontekście globalnych problemów zdrowotnych (np. otyłość), przy jednoczesnym przede wszystkim odniesieniu tej problematyki do ustaleń badań zagranicznych. Wykorzystywanie badań międzynarodowych w tej tematyce pokazuje z jednej strony obecny stan rozwoju socjologii żywienia w Polsce, osiągnięcia, podejmowane tematy, ich specyfikę, deficyty, a z drugiej zaś strony pozwala dopatrywać się międzykulturowych i ponadkulturowych podobieństw zagadnień zdrowotnych, żywieniowych, profilaktycznych, prozdrowotnych.
Książka będzie pomocna w prowadzeniu zajęć z zakresu socjologii zdrowia, socjologii żywienia, gender studies, współczesnych problemów społeczeństwa polskiego, demografii, socjologii medycyny, a także w prowadzeniu poszczególnych segmentów zajęć dydaktycznych w szeroko pojętych naukach medycznych i społecznych. Może stać się także swoistym drogowskazem dla społecznych inicjatyw podejmowanych w celu budowania dobrych praktyk i zachowań zdrowotnych.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany
Dlaczego w obliczu porażki niektórzy ludzie niezwykle szybko odzyskują równowagę, a inni pogrążają się w rozpaczy? Dlaczego niektórzy są tak bardzo wyczuleni na otoczenie jakby mieli zdolności parapsychologiczne, podczas gdy inni popełniają gafę za gafą? Dlaczego pewni ludzie mają zawsze dobry nastrój, a inni są ciągle przygnębieni? Odpowiedzi na te pytania możemy znaleźć w niniejszej książce, gdzie Richard J. Davidson, przedstawia całkowicie odmienny model naszych emocji, określający ich pochodzenie, siłę i plastyczność. Davidson odkrył, że każdy z nas składa się z sześciu podstawowych „stylów emocjonalnych”: odporności, nastawienia, intuicji społecznej, samoświadomości, wrażliwości na kontekst i uwagi. Nasz osobisty emocjonalny odcisk palca stanowi rezultat pozycji, jaką zajmujemy na kontinuum każdego z tych stylów. Aby przedstawić ów nowy model emocjonalnego mózgu, Davidson wyjaśnia wzorce aktywności mózgu, stanowiące podstawę każdego ze stylów. Zapoznaje nas również ze strategiami, które pozwolą nam określić własny styl emocjonalny oraz zmienić nasz mózg i emocje – jeśli tylko tego chcemy. Napisana wspólnie z Sharon Begley, ta oryginalna i ekscytująca książka daje nam szansę na to, aby przyjrzeć się sobie, zadbać o swoje dobre samopoczucie i nadać sens życiu. Życie emocjonalne mózgu to objawienie, dzieło pełne przełomowych badań, które zmienią sposób, w jaki postrzegamy siebie i wszystkie znane nam osoby. Richard J. Davidson i Sharon Begley tworzą gwiazdorski zespół: nowatorskie odkrycia przedstawione zostały przez nich w zachwycającej, uzależniającej formie. Niezwykła książka. Dr Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej Bez względu na to, czy zajmuje się pomiarem aktywności mózgu w laboratorium, czy przemierza Himalaje, aby spotkać się z Dalajlamą, Davidson jest niestrudzonym badaczem, który całe życie próbuje zgłębić tajemnicę uczuć ludzkich. Nie przegapcie tego mądrego i inspirującego dzieła światowego eksperta w dziedzinie emocji i mózgu. Dr Daniel Gilbert, autor książki Na tropie szczęścia Moim zdaniem najlepsza książka na temat tego, jak zmienić swoje życie, wykorzystując fascynujące odkrycia neuronauki. Fantastyczna lektura – naukowa powieść przygodowa, w której Sherlock Holmes spotyka Watsona i Cricka, a ich doradcą jest Dalajlama. Dr Jack Kornfield, autor książki The Wise Heart
Niniejsza książka, napisana przez czołowego eksperta w dziedzinie terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz terapii par i rodzin, jest rezultatem połączenia nowatorskich badań i mądrości klinicznej. Frank M. Dattilio pokazuje, w jaki sposób techniki terapeutyczne - początkowo opracowane z myślą o indywidualnych pacjentach - zostały z powodzeniem zaadaptowane do pracy z parami i rodzinami zmagającymi się z problemami w związku oraz ze stresującymi zdarzeniami życiowymi.
Książka łączy najnowszą wiedzę z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej z teoriami i ustaleniami dotyczącymi systemów rodzinnych, przywiązania, neurobiologii i regulacji emocji. Autor przedstawia praktyczne wnioski z badań pozwalające lepiej zrozumieć trudności, które skłaniają pary i rodziny do podjęcia terapii, oraz mechanizmy zmiany terapeutycznej. Koncentrując się na podstawowych założeniach i zasadach przeprowadzania interwencji, opisuje skuteczne metody:
identyfikacji i modyfikacji myśli automatycznych,
restrukturyzacji dysfunkcjonalnych schematów w kontekście rodziny,
pracy nad problemami związanymi z regulacją emocji,
poprawy umiejętności komunikowania się i rozwiązywania problemów,
dokonywania wzajemnie uzgodnionych zmian w zachowaniu,
ćwiczenia i utrwalania nowych umiejętności.
Terapia poznawczo-behawioralna par i rodzin dostarcza niezbędnych narzędzi wszystkim klinicystom leczącym pary i rodziny, w tym terapeutom oraz doradcom małżeńskim i rodzinnym, psychologom klinicznym, pracownikom socjalnym, opiekunom duszpasterskim i psychiatrom. To nieocenione źródło wiedzy dla studentów i adeptów psychoterapii.
Zaburzenia osobowości należą do najbardziej rozpowszechnionych zaburzeń psychicznych, zarówno w społeczeństwie, jak i w populacjach klinicznych. Terapia psychodynamiczna stanowi niezbędny element ich leczenia - i często jest metodą z wyboru. Do opracowania tego wszechstronnego przeglądu teorii psychodynamicznej, patologii osobowości, poszczególnych metod leczenia zaburzeń osobowości oraz dowodów na rzecz ich skuteczności Clarkin, Fonagy i Gabbard zebrali czołowych ekspertów w tej dziedzinie (grupa, do której sami się zaliczają). Jest to obowiązkowa lektura dla każdego pracownika psychiatrycznej opieki zdrowotnej, który ma do czynienia z zaburzeniami osobowości.
Robert Michels, MD, profesor medycyny i psychiatrii na Uniwersytecie Cornella;
analityk szkoleniowy i superwizor w Center for Psychoanalytical Training and Research
przy Uniwersytecie Columbia
Ten dobrze udokumentowany i przejrzyście napisany podręcznik zbiera w jednym miejscu teorię i badania dotyczące psychodynamicznej terapii każdego z zaburzeń osobowości z osi II. Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny zawiera prace 22 autorów, oprócz trzech głównych, Johna F. Clarkina, Petera Fonagy'ego i Glena O. Gabbarda. Każdy autor ma rozlegle doświadczenie kliniczne, a niektórzy także doświadczenie badawcze związane z diagnozą i leczeniem poszczególnych zaburzeń osobowości. Przedmiotem tej książki jest psychodynamiczna konceptualizacja, diagnoza oraz leczenie zaburzeń osobowości opisanych w DSM-IV-TR. Autorzy formułują wniosek, że - ku zaskoczeniu wielu - według nowych badań i przeglądów badań psychodynamiczne metody leczenia są skuteczne w przypadku zaburzeń osobowości, a ich wpływ jest tak duży jak metod poznawczo-behawioralnych.
Sakuteiki, czyli Zapiski o zakładaniu ogrodów, to najstarsze japońskie a zarazem prawdopodobnie pierwsze w literaturze światowej dzieło poświęcone sztuce ogrodnictwa. Liczący bez mała tysiąc lat tekst (powstały w połowie XI wieku) jest zbiorem zasad dotyczących projektowania i pielęgnowania ogrodów, układania kamieni, przebiegu cieków wodnych, jak również wielu estetycznych i filozoficznych aspektów sztuki kreowania krajobrazu. Traktat wywodzi się długiej tradycji przekazywanej ustnie przez pokolenia japońskich ogrodników i odzwierciadla ideały panujące szczytowej fazie epoki Heian (VIII-XII w), długim okresie wewnętrznego pokoju w dziejach Japonii, który sprzyjał rozkwitowi wyrafinowanej kultury arystokracji dworskiej.
W świat Zapisków o zakładaniu ogrodów wprowadza czytelnika obszerny wstęp, przedstawiający historyczne, społeczne i filozoficzne tło sztuki ogrodniczej okresu Heian.
Książka powinna być obowiązkową lekturą zarówno miłośników kultury japońskiej, jak i osób zajmujących się lub zainteresowanych tworzeniem. Sprzyjają temu liczne szkice i fotografie ilustrujące omawiane w tekście detale. Dzięki rozbudowanemu aparatowi krytycznemu książka może służyć także jako rzetelne opracowanie naukowe przeznaczone dla studentów japonistyki oraz japonistów.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?