Lektura obowiązkowa dla każdego, kto cierpi razem ze swoim bliskim dotkniętym demencją. Książka jest pełna mądrości naukowca i ciepła terapeuty rodzinnego.
Dr Vern L. Bengtson, były prezes Amerykańskiego Towarzystwa Gerontologicznego
Ta książka wyraża uczucia i przeżycia opiekunów. Za ich sprawą osoby opiekujące się chorymi z demencją zyskują ?przestrzeń? do wyrażania wielu swoich emocji.
Dr Peggye Dilworth-Anderson, Department of Health Policy and Management,
University of North Carolina-Chapel Hill
Znakomity i bardzo potrzebny poradnik przedstawiający sprawdzone strategie radzenia sobie z przewlekłym stresem i żalem. Pauline Boss wskazuje, jak zachować odporność podczas sprawowania opieki nad osobą cierpiącą na demencję. Niesie otuchę ludziom doznającym ?niejednoznacznej straty?, kiedy chory jest obecny fizycznie, ale nieobecny psychicznie. Książka jest przeznaczona dla wszystkich, którzy zajmują się osobami z demencją: opiekunów, członków rodzin, przyjaciół, sąsiadów, a także i specjalistów. Opracowanie napisane zrozumiałym, przystępnym językiem jest oparte na solidnych badaniach i licznych doświadczeniach zdobytych w trakcie pracy klinicznej.
Pauline Boss jest emerytowanym profesorem Wydziału Socjologii Rodziny na Uniwersytecie Minnesota, członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Amerykańskiego Towarzystwa ds. Terapii Małżeńskiej i Rodzinnej
W tym nowatorskim opracowaniu przygotowanym przez grupę najwybitniejszych badaczy zajmujących się diagnostyką i leczeniem zaburzeń odżywiania omówiono wszystkie kategorie tych zaburzeń, a także stany wykraczające poza uznane obecnie kryteria diagnostyczne. Oparta na solidnej empirycznej podstawie, transdiagnostyczna wzmocniona terapia poznawczo-behawioralna szybko zyska miano najlepszej formy leczenia zaburzeń odżywiania.
David H. Barlow, PhD, ABPP, profesor wydziałów psychologii i psychiatrii, Uniwersytet Bostoński
Fairburnowi i jego współpracownikom należy się uznanie za przełożenie wyników najnowszych badań na język praktyki.
Robert L. Leahy, PhD,
wydział psychiatrii, Weill Cornell Medical College, New York Presbyterian Hospital
Książka jest pierwszym, wyczerpującym przewodnikiem po wzmocnionej terapii poznawczo-behawioralnej (CBT-E), najnowszej wersji podstawowego, potwierdzonego doświadczeniem sposobu leczenia zaburzeń odżywiania. Autorzy podejmują problematykę wykorzystania ujęcia transdiagnostycznego w leczeniu różnych rodzajów zaburzeń odżywania spotykanych w praktyce klinicznej. Christopher Fairburn i współpracownicy szczegółowo opisują, jak dopasować wzmocnioną terapię poznawczo-behawioralną do potrzeb poszczególnych pacjentów oraz jak zaadaptować ją do leczenia nastolatków i pacjentów wymagających hospitalizacji. Ponadto wskazują, jak sobie radzić z częstymi w takich przypadkach zaburzeniami współwystępującymi.
Autor uświadamia nam istnienie swoistego ?ukrytego? czy nawet ?wstydliwego? wymiaru wojny. Co więcej, podaje liczne argumenty na rzecz tezy o celowym, powszechnym i mniej lub bardziej wyrafinowanym stosowaniu narkotyków oraz substancji psychoaktywnych w warunkach bitewnych. Nie unika przy tym kontrowersyjnych z tradycyjnego punktu widzenia tez dotyczących roli farmakologii na wojnie. Choć na pierwszy rzut oka praca mieści się w obrębie nauk historycznych, to w bardzo ciekawy sposób wplata wątki o charakterze m.in. filozoficznym, kulturoznawczym, socjologicznym i psychologicznym. Wykorzystuje zatem interdyscyplinarność jako metodę pozwalającą na pogłębienie obszaru badań w celu uzyskania imponującego efektu jakościowego. Książka łączy zalety wartkiego, potoczystego wykładu z dziedziny historii wojskowości z publicystyką naukową w najlepszym wydaniu.Z recenzji dr. hab. Artura Gruszczaka,Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJTa wnikliwa analiza ?dopalaczy? wojny autorstwa politologa jest w znacznej mierze nieopowiedzianą dotąd historią roli, jaką środki odurzające odegrały na przestrzeni wieków w podtrzymywaniu żołnierzy na polach bitew, oraz roli, jaką odegrają w przyszłości w napędzaniu wojny. Na długie lata książka ta stanie się tekstem klasycznym.Prof. Christopher Coker, Department of International Relations,London School of Economics and Political Science
Zarys toksykologii klinicznej stanowi kompendium wiedzy o rozstroju zdrowia, powstającego w wyniku działania substancji toksycznych występujących w Polsce.
Książkę napisał zespół znanych, cenionych specjalistów z zakresu toksykologii klinicznej pod kierunkiem profesora Janusza Pacha.
Publikacja zgodnie z zamierzeniem autorów służyć ma poszerzeniu wiedzy dotyczącej zasad postępowania diagnostycznego i leczniczego w zatruciach ksenobiotykami.
W książce znajdują się:
wiadomości ogólne o toksykologii klinicznej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów farmakokinetyki i toksykokinetyki, których znajomość jest niezbędna dla prawidłowego postępowania lekarskiego;
wiadomości dotyczące zespołów objawów klinicznych i uszkodzeń narządowych powstających w wyniku działania trucizn;
dane z zakresu toksykologii klinicznej szczegółowej, dotyczące najczęściej występujących zatruć w Polsce.
Publikacja adresowana jest do studentów wydziałów lekarskich, ratowników medycznych oraz lekarzy wszystkich specjalności.
Mieszanka wybuchowa pogłębiających się dysproporcji między ludźmi i rosnącej skali ich cierpienia, dewaluowanego jako ?uboczne?, wyrasta na jeden z najdramatyczniejszych problemów naszych czasów.
Klasa polityczna zwyczajowo postrzega ubóstwo w kategoriach prawno-dyscyplinarnych ? jako kwestię tego, jak powinno się postępować z jednostkami, które popadły w konflikt z prawem, na przykład z bezrobotną młodzieżą. Traktowanie ubóstwa w wymiarze problemu przestępczości przesłania jednak społeczne korzenie nierówności, które z jednej strony tkwią w konsumpcjonistycznej filozofii życiowej krzewionej i wpajanej przez nakierowaną na konsumenta gospodarkę, z drugiej zaś w błyskawicznym zawężaniu się dostępnych ubogim szans życiowych. W płynno nowoczesnym świecie, w którym żyjemy, ubodzy są ofiarą uboczną napędzanego zyskiem, nakierowanego na konsumenta społeczeństwa, są ?obcymi we własnym kraju?, pozbawionymi praw, jakimi dysponują inne podmioty ładu społecznego.
W swojej nowej książce Zygmunt Bauman ? jeden z najbardziej oryginalnych i wpływowych myślicieli społecznych współczesności ? przygląda się cząstkowemu podobieństwu między nierównościami społecznymi a coraz powszechniejszym występowaniem ?strat ubocznych?, poddając pod rozwagę jego implikacje i koszty.
Jeśli kiedykolwiek się zastanawiałeś, dlaczego twoje dziecko ma problemy z nauką lub zachowaniem ? mimo że ma ?wszystko, co trzeba?, by odnieść sukces, ta książka powinna być dla ciebie lekturą obowiązkową.
Dr Sam Goldstein, współautor książki Raising Resilient Children
Autorzy przekładają najnowsze badania na konkretne, praktyczne, dobrze zorganizowane i łatwe do realizacji strategie, które rodzice mogą zastosować, żeby zwiększyć naturalne zdolności wykonawcze swoich dzieci. Ta znakomita książka jest zdecydowanie najlepszym opracowaniem w tej dziedzinie, z jakim się dotychczas spotkałem.
Dr Russell A. Barkley, autor Taking Charge of ADHD
Nie ma nic bardziej frustrującego niż patrzenie jak nasze bystre, uzdolnione dziecko ma problemy z wykonywaniem codziennych zadań, takich jak odrabianie lekcji, odkładanie zabawek na miejsce czy słuchanie poleceń w szkole. ?Zdolne, ale rozkojarzone? dziecko może też mieć trudności z przyjmowaniem rozczarowań lub opanowaniem złości. Peg Dawson i Richard Guare pokazują, co mogą zrobić sami rodzice, żeby pomóc swojemu dziecku. Najnowsze badania w dziedzinie rozwoju dziecka wskazują, że wiele dzieci, które mają wystarczająco dużo serca i rozumu, by świetnie sobie radzić, odstają pod względem rozwoju istotnych ?umiejętności wykonawczych? ? podstawowych nawyków umysłowych potrzebnych, żeby dziecko umiało się zorganizować, utrzymać koncentrację oraz kontrolować impulsy i emocje. Rozpoznaj mocne i słabe strony swojego dziecka oraz zastosuj sprawdzone metody zwiększania konkretnych umiejętności. Niewielkie zmiany mogą przynieść wielką poprawę, ? a ta inspirująca książka pokaże ci, jak tego dokonać.
Dr Peg Dawson jest psychologiem w Centrum Leczenia Zaburzeń Uczenia się i Uwagi w Portsmouth, New Hampshire, którym kieruje dr Richard Guare. Autorzy mają ponad 30-letnie doświadczenie pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami uwagi i innymi problemami behawioralnymi.
Znakomita praca na temat taoizmu, pióra jednej z najwybitniejszych specjalistek z tej dziedziny. Stanowi przystępne, przejrzyście uporządkowane wprowadzenie do tradycji taoistycznej".
Philip Clart, University of Missouri
.Zwięźle i ciekawie napisana praca przybliżająca początkującemu badaczowi złożony świat taoizrnu - jego filozofii i praktyki - od czasów starożytnych aż do dziś".
Alan Chan, National University ot Singapore
Livia Kohn analizuje podstawowe kierunki i szkoły taoizmu oraz ukazuje korzenie tej tradycji w dziełach starożytnych filozofów, takich jak Laozi f Zhuangzi, a także w najdawniejszych praktykach samodoskonalenia l kosmologii chińskiej. Autorka bada również rolę taoizmu we współczesnych Chinach oraz omawia jego zachodnie adaptacje.
Każdy rozdział zawiera zarys najważniejszych wydarzeń historycznych danego okresu, przybliża czołowe postacie, święte pisma i praktyki taoistycz-ne oraz przedstawia zagadnienia związane z obrzędowością, doktryną, medytacjami, mitologią i poezją.
Livia Kohn jest emerytowanym profesorem Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Bostońskiego.
Taoizm Wprowadzenie
Spis treści:
Wykaz ilustracji Chronologia dynastii Chin Wymowa nazw chińskich Podziękowania Mapa Chin
Wprowadzenie: podwaliny taoizmu
Kult przodków i mantyka w okresie panowania dynastii Shang
Yijing
Szkoły filozoficzne
Konfucjanizm
CZĘŚĆ I. Fundamenty
1. Tao, którego nie sposób nazwać Tekst Daodejing
Tao
Tworzenie i zamieranie
Mędrzec
Interpretacje Daodejing
Pan Lao
Zastosowania obrzędowe
2. Spokój ducha w doskonałym szczęściu Zhuangzi
Świat Zhuang Zhou
Życie idealne
Adaptacje poetyckie
Związki z zenem
3. Od zdrowia do nieśmiertelności Układ energetyczny ciała Pielęgnowanie qi Ćwiczenia zdrowotne
Adepci sztuk magicznych i nieśmiertelni
4. Kosmos, bóstwa i rządy Yin i yang
Pięć faz przemiany
Chiński kalendarz
Bóstwa, demony i boscy władcy
Ideał Najwyższego Pokoju
CZĘŚĆ II. Rozwój
5. Główne szkoły chińskiego średniowiecza Niebiańscy Mistrzowie
Najwyższa Czystość Magiczny Klejnot Te ok racja Trzy Groty Religia panująca
6. Etyka i wspólnota Niebiańskie powinowactwo Struktury mi len ary styczne Koła adeptów samodoskonalenia Organizacje świeckie
Sztuka tao i styczna Życie monastyczne
7. Powstanie świata i panteon Powstanie świata
Zaklęcia, diagramy i talizmany
Nieba i piekła
Bóstwa, przodkowie i nieśmiertelni
8. Praktyki religijne Techniki przedłużania życia Oddychanie i seks Medytacja Wizualizacja Przekształcanie ciała Sprawowanie rytów
Część III. Epoka nowożytna
9. Taoizm w epoce nowożytnej Nowe teksty i bóstwa Mistrzowie obrzędów Szkoła Urzeczywistnienia Prawdy Polilyka dworu wobec taoizmu Rozbudowa panteonu
10. Podążając ku tao Praktyki transowe Alchemia wewnętrzna Uzdrawianie i sztuki walki Spekulacja filozoficzna
Powieści pisane językiem potocznym
11. Taoizm we współczesnych Chinach Przemiany w czasach najnowszych Struktura i administracja
Życie taoistyczne Czynności obrzędowe Związki z qigong
12. Adaptacje zachodnie Działalność w Azji Wschodniej Interpretacje zachodnie Świątynie i wspólnoty religijne Praktyki zdrowotne
CZĘŚĆ IV. Garść refleksji
13. Istota taoizmu i studia nad nim
Najważniejsze cechy taoizmu
Ewolucja studiów taoistycznych
Kierunki najnowsze
Inicjatywy i zasoby
Aneks I. Chronologia dziejów taoizmu
Aneks 2. Kanon taoistyczny Glosariusz
Indeks
Wywiad motywujący ma tak silne podstawy teoretyczne i empiryczne, że powinien stanowić część standardowego wykształcenia z zakresu ochrony zdrowia somatycznego bądź psychicznego. Niniejsza książka jest znakomitym wprowadzeniem do wywiadu motywującego i atrakcyjnym opracowaniem przeglądowym jego zastosowań w pracy z nastolatkami, czyli w rozwijającej się dziedzinie zasługującej na dalsze badania. Publikacja zawiera także wskazówki dotyczące etyki oraz ustawicznego samokształcenia, dlatego powinna być lekturą obowiązkową dla osób zainteresowanych wykorzystaniem wywiadu motywującego w interakcjach z młodzieżą i młodymi dorosłymi.
Dr Bradley H. Smith, Wydział Psychologii, Uniwersytet Karoliny Południowej
Książka oparta na licznych pracach badawczych jest przeznaczona dla psychologów klinicznych, specjalistów zajmujących się leczeniem uzależnień, pracowników socjalnych, terapeutów oraz psychiatrów zajmujących się młodzieżą. Może również zainteresować pediatrów, pielęgniarki oraz innych pracowników służby zdrowia, którzy chcą skutecznie wspierać swoich pacjentów.
Książka prezentuje skondensowany przegląd wiedzy na temat patogenezy (mechanizmów powstawania) chorób, ich zasadniczych objawów i charakteryzujących je makro- oraz mikroskopowych zmian morfologicznych. Czytelnik znajdzie tu wyjaśnienie najważniejszych pojęć dotyczących patologii, a wnikliwa lektura pozwala zrozumieć podstawowe zagadnienia patologii komórki, patologii schorzeń zapalnych, autoagresyjnych, chorób układu krążenia, nowotworowych, wybranych schorzeń metabolicznych i genetycznych oraz środowiskowych. Publikację wzbogacają osobne rozdziały poświęcone zasadniczym metodom badawczo-diagnostycznym stosowanym w patomorfologii. Jest to więc w istocie zwięzły podręcznik patologii chorób człowieka nie ograniczony tylko do (pato)morfologii, ale umożliwiający zrozumienie w podstawowym, a także w szerszym zakresie patologii człowieka w znaczeniu ogólnym, zawiera bowiem również elementarną wiedzę dotyczącą patofizjologii i symptomatologii. Książka adresowana jest głównie do studentów wszelkich dyscyplin medycznych i biomedycznych, zwłaszcza nielekarskich, jak również do studentów medycyny i stomatologii. Może ona także ułatwić przygotowanie do części ćwiczeń i seminariów z patomorfologii. Dr hab. med. Dariusz Adamek
Autorka opisuje założenia i procedury oceny klinicznej, zachowując równowagę między gromadzeniem potrzebnych informacji a opisem tematów, które chce poruszyć pacjent. Następnie za pomocą konkretnych praktycznych przykładów i obserwacji szczegółowo ukazuje różne aspekty konceptualizacji dynamicznej. Przedstawia proste, wolne od żargonowych wyrażeń wskazówki służące do oceny temperamentu pacjenta, jego problemów rozwojowych, mechanizmów obronnych, afektów, identyfikacji, wzorców relacyjnych, potrzeb związanych z poczuciem własnej wartości oraz patogennych przekonań.
Książka przedstawia wszechstronną koncepcję rozpoznawania zespołu stresu pourazowego (PTSD), depresji, lęku i innych objawów związanych z urazem psychicznym oraz wskazówki do opracowania elastycznego planu terapii przystosowanego do indywidualnych potrzeb. Chociaż model ten jest oparty głównie na teorii poznawczo-behawioralnej, autorzy kładą także znaczny nacisk na czynniki rozwojowe, znaczenie systemu rodzinnego oraz wartości humanistyczne. Przykładowe instrukcje, przypadki kliniczne oraz wskazówki dotyczące przezwyciężania możliwych trudności pomagają terapeucie w zachęceniu dzieci, nastolatków i ich rodziców do wspólnej pracy nad kształtowaniem i utrwalaniem zasadniczych umiejętności w takich sferach, jak regulacja emocji i bezpieczeństwo. Szczególną uwagę poświęcono sposobom dopasowania terapii do potrzeb pacjentów wywodzących się z różnych kultur oraz tych ze złożonymi problemami klinicznymi, a także trudną sytuacją rodzinną. W przydatnych aneksach można znaleźć listę lektur, ulotki oraz informacje na temat uzyskania dodatkowego przeszkolenia.
Miarodajny, bardzo praktyczny przewodnik, stanowi niezbędną pozycję wśród lektur psychologów i psychiatrów klinicznych, pracowników socjalnych oraz specjalistów w dziedzinach pokrewnych. Jest to także nieocenione źródło dla badaczy i studentów zainteresowanych terapią dzieci oraz PTSD.
Nowoczesny podręcznik, stanowiący zwięzłe kompendium wiedzy o najczęstszych chorobach okresu dziecięcego. Adresowany jest do specjalistów pediatrii i lekarzy rodzinnych oraz studentów medycyny i pielęgniarstwa. Zawarte w nim informacje ujęto w przejrzysty sposób, ułatwiający przyswajanie wiadomości.
Książka ta jest bardzo przydatna w praktyce klinicznej, ucieszyłem się więc, gdy do mych rąk trafiło jej poprawione wydanie. Uwzględniając najbardziej aktualne teorie i techniki, Michael L. Bloomquist przesunął akcent z patologii na analizę drogi rozwojowej dziecka. Podstawowe założenia pozostawił jednak takie same: rodzice mają największe możliwości, żeby pomóc swoim dzieciom, dlatego należy im zapewnić najlepsze do tego warunki. Ta książka będzie dla nich oraz dla współpracujących z nimi terapeutów najważniejszą pozycją wykorzystywaną w pracy z dziećmi?.
Dr Sam Goldstein, Neurology, Learning and Behavior Center i Uniwersytet Utah, Salt Lake City
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunku analityki medycznej. Mogą z niego również korzystać studenci innych kierunków medycznych oraz nauk przyrodniczych, a także osoby rozpoczynające pracę w placówkach badawczych i diagnostycznych, wykorzystujących techniki mikroskopowe.
Książka omawia założenia i zasady pracy z mikroskopami oraz przygotowania materiału biologicznego do badań mikroskopowych, nie jest natomiast zbiorem szczegółowych procedur laboratoryjnych. Tylko przy najprostszych i najczęściej stosowanych technikach podano ograniczony wybór przepisów praktycznych, które mogą być wykorzystywane w ramach ćwiczeń studenckich lub wstępnego szkolenia laboratoryjnego.
Tematy omówione w podręczniku:
mikroskopy świetlne i elektronowe;
rutynowe techniki histologiczne;
histochemia;
immunohistochemia i histochemia lektyn;
hybrydyzacja i PCR in situ;
badanie żywych komórek: fluorescencyjne znaczniki organelli i poziomu
jonów, metoda FRET, białka fluoryzujące;
autoradiografia;
hodowla komórek i tkanek;
cytometria, morfometria i cyfrowa analiza obrazu
Podręcznik zawiera podstawowe informacje na temat fizjologii oddychania, nerek, równowagi kwasowo-zasadowej i płynów ustrojowych oraz opis najważniejszych aspektów klinicznych z nimi związanych.
W rozdziale dotyczącym oddychania wyczerpująco przedstawiono wentylację, przepływ krwi i dyfuzję wraz z opisem przepływu krwi przez płuca. Omówiono zasady hemodynamiki krążenia płucnego, mechanizmy nerwowej i chemicznej regulacji oddychania, a także oddychanie podczas wysiłku fizycznego, snu i w zmienionych warunkach otoczenia. Scharakteryzowano krążenie nerkowe, jego autoregulację, filtrację kłębuszkową, czynności kanalików nerkowych i nerkowe mechanizmy zagęszczania oraz rozcieńczania moczu.
Przybliżono również udział nerek i układu oddechowego w równowadze kwasowo-zasadowej oraz neurohormonalną regulację objętości płynów ustrojowych, w tym regulację objętości krwi i płynu zewnątrzkomórkowego z uwzględnieniem układu renina-angioten-syna-aldosteron i wazopresyna.
Autorka tej przełomowej publikacji przedstawia ujęcie terapii pacjentów uzależnionych od substancji psychoaktywnych, mające na celu ukojenie ich bólu wynikającego z PTSD. Pokazuje, w jaki sposób ten sam terapeuta może leczyć oba zaburzenia równocześnie. Ta książka jest przewodnikiem dla wszystkich terapeutów zajmujących się pacjentami z tymi zaburzeniami.
Aaron T. Beck
Fantastyczna książka dostarczająca praktycznych, jasno opisanych procedur leczenia trudnej grupy pacjentów. Najważniejszą częścią tej wszechstronnej terapii są: skupienie uwagi na bezpieczeństwie pacjenta, równoległe leczenie nadużywania substancji psychoaktywnych i PTSD, włączenie do terapii ideałów i wartości, interwencje poznawczo-behawioralne oraz koncentracja na relacjach międzyludzkich i potrzebach pacjenta.
Marsha M. Linehan
Lisa M. Najavits prezentuje pierwszą w literaturze światowej rozbudowaną i spełniającą bardzo wysokie standardy merytoryczne koncepcję, a zarazem praktyczny podręcznik dotyczący psychoterapii osób z podwójną diagnozą. [...] Autorka rekomenduje podejście umożliwiające leczenie osób z diagnozą uzależnienia od substancji psychoaktywnych, oraz ich nadużywania a także osób z historią traumy, nawet wówczas gdy nie spełniają diagnostycznych kryteriów PTSD.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Lis - Turlejskiej
Poradnik dla osób pragnących poświęcić się reżyserii w teatrze.
Szulczyński precyzyjnie a nie nachalnie ukazuje rozległość wiedzy niezbędnej w zawodzie reżysera. Pokazuje podstawowe wiadomości z filozofii, historii, kultury, szeroko pojętej sztuki, historii i teorii literatury, oczywiście teatru od antyku do współczesności (uwzględniając premierę sprzed kilku miesięcy). Charakteryzując zwięźle epoki, style gatunki, konwencje, nie traci z pola widzenia wybitnych twórców, szczególnie tych z XX wieku.
Autor jest wyjątkowo cennym, wiarygodnym, kompetentnym informatorem i doradcą. Łączy doświadczenie praktykującego reżysera z ponadćwierćwiekowym doświadczeniem pedagoga. Teatr zna nie tylko z licznych opracowań (bibliografia wykorzystanych pozycji z wielu dziedzin, m.in. teatru, zajmuje pięć stron), także z bezpośredniej obserwacji procesu twórczego najwybitniejszych a bardzo różnych indywidualności polskiego teatru (Tadeusz Kantor, Konrad Swinarski, Jerzy Jarocki) i wreszcie własnej pracy artystycznej. Encyklopedyczna wiedza niejednokrotnie bywa wspierana, uzupełniana własnymi spostrzeżeniami, przemyśleniami.
Z recenzji prof. dra hab. Jana Michalika
Książka jest nowoczesnym podręcznikiem do anatomii, opracowanym przez wielu specjalistów, pracowników zarówno Katedry Anatomii, jak i Katedry Fizjologii UJ CM oraz kilku zaprzyjaźnionych klinik.
Redaktorzy postawili sobie ambitne zadanie przygotowania nowatorskiego podręcznika odpowiadającego wymogom nauczania przedmiotu w obecnej dobie, przeznaczonego dla studentów kierunków medycznych, przede wszystkim Wydziału Farmacji i kierunku Analityki Medycznej, ale także innych kierunków: pielęgniarstwa, ratownictwa medycznego, dietetyki, inżynierii biomedycznej, tak studiów licencjackich, jak i jednolitych studiów magisterskich.
Niniejsze opracowanie, o charakterze kompendium, powstało na podstawie wieloletniego doświadczenia dydaktycznego pracowników Katedry Anatomii UJ CM i uwzględnia aktualne mianownictwo anatomiczne. Właściwie dobrane i starannie wykonane ryciny stanowią dodatkowy atut podręcznika. Szczególnym novum są rozdziały z zakresu fizjologii układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego i moczowo-płciowego. Studentom Wydziału Farmacji dedykowany jest zwłaszcza rozdział dotyczący leków stosowanych w schorzeniach układu sercowo-naczyniowego. Materiał ten został opracowany przez specjalistów klinicystów.
Książka jest skierowana przede wszystkich do studiujących na wydziałach medycznych, a także na studiach przyrodniczych.
Do rąk studentów nauk medycznych i przyrodniczych trafia nowoczesne wydanie książki Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne. Zawiera ona podstawowe informacje o funkcjonowaniu układu trawiennego i wydzielania wewnętrznego, wzbogacone wiadomościami o zmianach, które w nich zachodzą w ważniejszych stanach chorobowych. Takie ujęcie materiału daje niezbędne przygotowanie do podjęcia studiów z zakresu gastroenterologii i endokrynologii klinicznej. Intencją Autora jest przekazanie tej niezwykle złożonej wiedzy w sposób łatwy do przyswojenia, bez zbytniego obciążenia pamięciowego.
Znakomite pod względem dydaktycznym dzieło, przede wszystkim z powodu rzadko w polskiej historiografii wykorzystywanej fikcji literackiej jako podstawy źródłowej. (?) Także dla profesjonalisty jest to lektura nad wyraz inspirująca i świeża, zwłaszcza na tak ważnym i w gruncie rzeczy zaniedbanym polu badań, jakim jest historia kultury. Na rynku polskim nie było dotąd dzieła poświęconego historii kultury dziewiętnastowiecznej Europy o równie wysokich wartościach merytorycznych i zarazem dydaktycznych.
Z recenzji prof. UW dr hab. Grażyny Szelągowskiej
Książka Hannu Salmiego jest ambitną, błyskotliwą syntezą historii niezliczonych kultur, które składają się na historię kultury Europy dziewiętnastego wieku. Można ją polecić zarówno specjalistom, jak laikom. Jej kosmopolityzm oraz to, że autor z taką samą uwaga traktuje szczegóły codziennego życia, co wielkie wydarzenia historyczne sprawiają, że książka ta jest niezbędnym, a także bardzo przyjemnym w czytaniu wprowadzeniem do tej ważnej dziedziny badań.
Matthew Beaumont, University College London
W książce tej znajdziemy tak bardzo potrzebne świeże spojrzenie na kulturę europejską w czasach od rewolucji francuskiej do pierwszej wojny światowej. Omówione zostały wszystkie ważniejsze kwestie związane z tym okresem, od powstania nacjonalizmu na początku dziewiętnastego wieku po pesymizm fin de siécle. Praca ta jest próbą szerokiego spojrzenia na wiek dziewiętnasty, obejmującego życie codzienne z jego sferą psychiczną, materialną i obyczajową. Koncentrując się przede wszystkim na sposobach myślenia, mentalności i uczuciach, autor buduje inny obraz epoki, wykraczający poza historię ?izmów?, czy też nurtów artystycznych i intelektualnych.
Hannu Salmi jest wykładowcą historii kultury na uniwersytecie w Turku w Finlandii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?