Ellen Notbohm i Veronica Zysk proponują mnóstwo zabaw i ćwiczeń, które pozytywnie wpłyną na rozwój dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Te skuteczne wskazówki pomogą dziecku odnosić sukcesy w domu,w szkole i w codziennych kontaktach z ludźmi. Przedstawione rozwiązania i strategie dostosowane są do różnych stylów uczenia się i zdolności dzieci. Wiele porad zmodyfikowano z myślą o nastolatkach i wyzwaniach, jakim muszą one sprostać, żyjąc z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 1001 porad… to niezwykle pomocna pozycja dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
„Lektura obowiązkowa dla tych, którzy kochają dzieci z autyzmem, żyją z nimi lub pracują. Porady autorek są profesjonalne i dają nadzieję. Co jednak najważniejsze – oferują konkretne rozwiązania problemów. Ten podręcznik zawiera pomysły, sugestie, informacje o źródłach wiedzy oraz ogromną dawkę inspiracji i wsparcia”.
Jennifer McCammon, wydawca, „Portland Family Magazine”
„Zaskoczyła mnie liczba i jakość pomysłów, polecam rodzicom czytanie i wykorzystywanie porad w praktyce. Sam wiele się nauczyłem!”
Tony Attwood, autor książki Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik
ialog motywujący w terapii zaburzeń lękowych to mądra i pragmatyczna książka zawierająca szczegółowe omówienie skutecznych strategii wzmacniających zaangażowanie klienta w terapię. Henny A. Westra pokazuje, jak stosować metody dialogu motywującego (DM) w terapii poznawczo-behawioralnej i innych typach terapii. Dostarcza skutecznych narzędzi pozwalających pomóc klientom z zaburzeniami lękowymi w pokonaniu sprzecznych emocji i zbudowaniu wewnętrznej motywacji do przeprowadzenia zmiany.
Autorka tłumaczy podstawowe pojęcia z dziedziny DM, a także ich znaczenie w terapii zaburzeń lękowych oraz skojarzonych z nimi problemów, szczególnie depresji. Opisuje konkretne sposoby wykorzystania DM w charakterze interwencji poprzedzającej terapię lub podczas terapii, gdy pojawia się impas motywacyjny.
Książka zawiera odniesienia do problemów, z jakimi klienci najczęściej zgłaszają się na terapię, oraz głębokie przemyślenia, które mogą prowadzić do skuteczniejszych interwencji, dzięki czemu jest bezcennym źródłem wiedzy dla psychologów klinicznych, pracowników socjalnych, terapeutów, psychiatrów oraz studentów.
„Westra po mistrzowsku opisuje koncepcje leżące u podstaw DM oraz sposoby jego zastosowania w terapii zaburzeń lękowych. Książka powstała na podstawie dowodów empirycznych, a jednocześnie zawiera jasne, wciągające opisy przypadków klinicznych i objaśnienia. Pozwala zrozumieć, jak można się posługiwać DM w celu rozwiązania problemów wiążących się z terapią zaburzeń lękowych. To jeden z nielicznych podręczników, które wpisałbym na listę lektur obowiązkowych dla wszystkich praktykujących klinicystów".
dr David A. Clark, Wydział Psychologii Uniwersytetu Nowego Brunszwiku w Kanadzie
„Autorka opracowała doskonały podręcznik przydatny w terapii klientów z zaburzeniami lękowymi i problemami pokrewnymi. Z wyczuciem i kompetencją doradza terapeutom, jak elastycznie stosować DM oraz wykorzystywać potencjał i wiedzę klienta. Książka wnosi cenny wkład w literaturę przedmiotu".
dr Lizabeth Roemer, Wydział Psychologii Uniwersytetu Massachusetts w Bostonie
Książka jest bardzo udaną próbą pogłębionej i wielokierunkowej analizy zależności, jakie zachodzą między pojęciem czy konstruktem empatii a tymi wewnętrznymi regulatorami aktywności człowieka, które można bezpośrednio powiązać ze strukturalnymi i funkcjonalnymi właściwościami mózgu. W swoim podstawowym zamyśle praca stanowi próbę komplementarnego ujęcia dwóch głównych nurtów badań nad zjawiskiem empatii. Pierwszy z nich ma charakter ściśle psychologiczny i dotyczy zarówno analizy mechanizmów samego zjawiska empatii, jej typów, manifestacji, kształtowania się w toku rozwoju i dojrzewania, jak i jej społecznych oraz interpersonalnych konsekwencji. Drugi nurt badań nad empatią ma wymiar zdecydowanie bardziej biologiczny i jest związany ze spektakularnym rozwojem neuronauk spowodowanym przede wszystkim szerokim zastosowaniem nieinwazyjnych metod badania funkcjonującego mózgu oraz odkryciem neuronów lustrzanych.
Przedstawione przez autorów rozważania znacznie poszerzają wiedzę o skomplikowanych relacjach, jakie zachodzą między mózgiem, w tym zwłaszcza wewnętrznymi regulatorami zachowania, które można odnieść bezpośrednio do jego strukturalnych i funkcjonalnych właściwości, a rozwojem i stanem empatycznych dyspozycji. Rozważania i wnioski zawarte w monografii mają też ważny aspekt praktyczny. Będą przydatne zarówno w pracy klinicznej, na przykład podczas rozważań nad genezą tych zaburzeń osobowości, które manifestują się różnymi deficytami emocjonalnymi, jak i dla neuropsychologów analizujących zaburzenia różnorodnych funkcji i procesów psychicznych. Korzystać też z nich będzie można w opiniowaniu sądowo-psychologicznym, w profilaktyce, prewencji czy oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Istnieje także możliwość i potrzeba wykorzystania wyników badań w programach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, w opiece postpenitencjarnej lub też w codziennej praktyce instytucji zajmujących się wychowaniem, zaburzeniami socjalizacji i rozwoju społecznego.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa K. Gierowskiego Książka jest bardzo udaną próbą pogłębionej i wielokierunkowej analizy zależności, jakie zachodzą między pojęciem czy konstruktem empatii a tymi wewnętrznymi regulatorami aktywności człowieka, które można bezpośrednio powiązać ze strukturalnymi i funkcjonalnymi właściwościami mózgu. W swoim podstawowym zamyśle praca stanowi próbę komplementarnego ujęcia dwóch głównych nurtów badań nad zjawiskiem empatii. Pierwszy z nich ma charakter ściśle psychologiczny i dotyczy zarówno analizy mechanizmów samego zjawiska empatii, jej typów, manifestacji, kształtowania się w toku rozwoju i dojrzewania, jak i jej społecznych oraz interpersonalnych konsekwencji. Drugi nurt badań nad empatią ma wymiar zdecydowanie bardziej biologiczny i jest związany ze spektakularnym rozwojem neuronauk spowodowanym przede wszystkim szerokim zastosowaniem nieinwazyjnych metod badania funkcjonującego mózgu oraz odkryciem neuronów lustrzanych.
Przedstawione przez autorów rozważania znacznie poszerzają wiedzę o skomplikowanych relacjach, jakie zachodzą między mózgiem, w tym zwłaszcza wewnętrznymi regulatorami zachowania, które można odnieść bezpośrednio do jego strukturalnych i funkcjonalnych właściwości, a rozwojem i stanem empatycznych dyspozycji. Rozważania i wnioski zawarte w monografii mają też ważny aspekt praktyczny. Będą przydatne zarówno w pracy klinicznej, na przykład podczas rozważań nad genezą tych zaburzeń osobowości, które manifestują się różnymi deficytami emocjonalnymi, jak i dla neuropsychologów analizujących zaburzenia różnorodnych funkcji i procesów psychicznych. Korzystać też z nich będzie można w opiniowaniu sądowo-psychologicznym, w profilaktyce, prewencji czy oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Istnieje także możliwość i potrzeba wykorzystania wyników badań w programach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, w opiece postpenitencjarnej lub też w codziennej praktyce instytucji zajmujących się wychowaniem, zaburzeniami socjalizacji i rozwoju społecznego.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa K. Gierowskiego
W prezentowanej książce omówiono dwanaście przypadków, przybliżających opracowany przez Richarda F. Summersa i Jacuesa P. Barbera model terapii opartej na dowodach. Dotyczą one podstawowych problemów psychodynamicznych depresji, obsesyjności, strachu przed porzuceniem, niskiego poczucia własnej wartości, lęku napadowego i traumy. Każdy opis rozpoczyna się od wywiadu i przedstawienia problemów pacjenta, następnie zapoznaje czytelnika z psychodynamicznym opracowaniem przypadku, planem terapii i całym jej przebiegiem aż do zaplanowanego zakończenia, a kończy się wnioskami zawierającymi ocenę postępów. Konkretne przykłady dialogu terapeutycznego odkrywają szczegóły budowania porozumienia z pacjentem, odkrywania jego problemów oraz zmiany emocjonalnej, percepcyjnej i behawioralnej.Ten pragmatyczny i przystępny zbiór historii przypadków jest niezastąpioną lekturą dla praktyków i studentów psychologii klinicznej, psychiatrii, klinicznej pracy socjalnej, doradztwa psychologicznego i opieki psychiatrycznej. Autorzy otwarcie wypowiadają się o tym, co udało im się osiągnąć i co się nie powiodło, zwracając uwagę na przeżycia emocjonalne zarówno pacjenta, jak i terapeuty.Ta zajmująca, przystępnie napisana książka podejmuje ważne pytania nurtujące klinicystów, zgłębiających świat ludzkiej psychiki: Czym jest terapia psychodynamiczna? Dlaczego kompetentny klinicysta powinien ją poznać? Na czym właściwie ona polega? Opisywane bez naukowego żargonu przypadki z praktyki klinicystów wywodzących się z różnych szkół, i wykorzystujących szeroką paletę technik psychodynamicznych, ilustrują przebieg leczenia.
Gary Paul Nabhan zabiera czytelnika w podróż w czasie i przestrzeni, pachnącą przyprawami którymi handlowano już 3 tysiące lat p.n.e. Podąża śladami kupieckich karawan, które wędrowały wzdłuż najważniejszych szlaków handlowych. Fascynująca historia handlu korzennego pomaga zrozumieć procesy globalizacji i życie codzienne ludzi, żyjących z obrotu przyprawami i rozmaitymi wonnościami. Ogromnym walorem książki są także przepisy, zachęcające do przyrządzenia potraw, których tradycja sięga kilku tysięcy lat. Kumin, kakao i karawana pokazuje historię ukrytą w szczypcie curry.
Książka zawiera syntetyczną analizę zmieniającego się znaczenia żywności w życiu współczesnego człowieka, zarówno w wymiarze pozytywnym, jak i negatywnym. Podkreśla jej zasadniczą funkcję odżywczą, ale podejmuje też tematykę antropogenizacji żywności. Człowiek bowiem ingeruje we wszystkie etapy powstawania żywności: „od pola rolnika do stołu użytkownika”. W żywności zatem mogą się znaleźć: obce i naturalne nieodżywcze substancje związane z produkcją i obrotem, związki pochodzące z emisji przemysłowych, środków transportu i obróbki termicznej, a także dodatki do żywności celowo dodane oraz alergeny pokarmowe. Dlatego zasadniczego znaczenia nabiera poruszany w podręczniku problem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej.
Prof. dr hab. n. med. Emilia Kolarzyk
Tematyka podręcznika jest różnorodna, a przedstawione zagadnienia wymagają interdyscyplinarnego ujęcia, stąd też Autorzy opracowujący poszczególne problemy reprezentują różne dziedziny wiedzy medycznej i przyrodniczej. Sprawia to, że poziom merytoryczny podręcznika jest wysoki, a rozdziały opracowane są w sposób rzetelny i kompetentny. Zostały uwzględnione najnowsze osiągnięcia naukowe oraz aktualne piśmiennictwo i uregulowania prawne, obowiązujące zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Unii Europejskiej. Tak napisany podręcznik znajdzie na pewno szerokie grono odbiorców.
Z recenzji prof. dr. hab. n. med. Andrzeja Borzęckiego
Z satysfakcją pragnę podkreślić, że rozdziały związane z toksykologią prezentują szczególnie wysoki poziom naukowy, i wyrażam przekonanie, że takie będzie również odczucie Czytelników. Z całą odpowiedzialnością rekomenduję Czytelnikom podręcznik Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka pod redakcją Emilii Kolarzyk, stworzony przez interdyscyplinarne grono wysokiej klasy specjalistów.
Z recenzji prof. dr. hab. n. med. Janusza Pacha
HIPOTERMIA może być dla naszych pacjentów błogosławieństwem albo przekleństwem. Kardiochirurgia, neurochirurgia i intensywna terapia to dziedziny, w których ochłodzenie ciała zwiększa szanse na powrót do zdrowia. Na całym świecie prowadzone są badania naukowe, które mają otworzyć drzwi do wykorzystania hipotermii również w innych specjalnościach medycznych. Niestety, hipotermia może również odbierać życie. Może być przekleństwem ludzi, którzy żyją, pracują lub odpoczywają w zimnym klimacie, a także tych żyjących w ubóstwie tuż obok nas...
Hipotermia potrafi uderzyć mocno i zdecydowanie, ale potrafi być również podstępna i wyrachowana. I o tej właśnie, złowrogiej stronie hipotermii opowiada książka, którą oddajemy do rąk Czytelników. Została napisana przez grono ludzi, którzy od lat poznawali tajniki wychłodzenia – lekarzy, ratowników medycznych, ratowników górskich i specjalistów w dziedzinach technicznych. Mamy nadzieję, że wiedza w niej zawarta posłuży do poznania i zrozumienia hipotermii oraz wskaże kierunki nowoczesnego leczenia. Postęp technologiczny daje nam coraz to nowe narzędzia skutecznego i bezpiecznego ogrzewania. Ogrzewanie pozaustrojowe nie powinno być jednak traktowane jako „leczenie ostatniej szansy”.
Wczesne rozpoznanie, identyfikacja czynników ryzyka i kwalifikacja pacjentów do leczenia pozaustrojowego umożliwiają skuteczniejsze leczenie. Wielokrotnie spotykane w praktyce opóźnienia w zgłaszaniu chorych i niezrozumiałe blokady decyzyjne wpływają na ostateczne rokowanie w tej grupie chorych.
Każdy, kto zajmuje się badaniem i leczeniem pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, powinien się zapoznać z najnowszym wydaniem podręcznika DSM-5® bez tajemnic, który stal się podstawową pozycją na świecie w zakresie stawiania diagnozy. James Morrison rzetelnie i przystępnie prezentuje cale spektrum kategorii diagnostycznych DSM-5. Jego książka charakteryzuje się głęboką mądrością i humorem, które sprawiają, że może być ona cennym źródłem dla tysięcy klinicystów.
Pierwsze spotkanie lekarza z chorym psychicznie pacjentem może nastąpić podczas krótkiego badania przesiewowego, ambulatoryjnego badania diagnostycznego, pobytu na oddziale ratunkowym lub konsultacji w sprawie farmakoterapii czy psychoterapii. Ten rzetelny podręcznik wszechstronnie, z odwołaniem do rozmaitych kontekstów, opisuje proces skutecznego prowadzenia wywiadu z dorosłym pacjentem w celu postawienia diagnozy.
Korzystając ze swoich doświadczeń w pracy z ponad 15 tysiącami pacjentów psychiatrycznych, James Morrison krok po kroku wyjaśnia, jak zbierać informacje na temat objawów pacjenta, jego życia osobistego i chorób w rodzinie, jak oceniać jego stan psychiczny, czynniki ryzyka oraz inne istotne kwestie. Uczy, jak budować zaufanie i relację terapeutyczną, oraz przedstawia najlepsze metody formułowania pytań diagnostycznych. Książka napisana przystępnym, gawędziarskim stylem zawiera wiele przydatnych przykładów i opisów przypadków.
Autor podaje najważniejsze zasady diagnozy różnicowej i tworzenia planu leczenia. Pisze o tym, jak informować o wynikach wywiadu pacjenta i jego rodzinę oraz jak ująć te wyniki w formie raportu. Aneksy obejmują szczegółowy, częściowo ustrukturalizowany wywiad, narzędzia pozwalające na dokonanie jego oceny, transkrypcję przykładowego wywiadu, raport pisemny oraz opracowanie przypadku.
Lektura obowiązkowa dla każdego specjalisty bez względu na długość stażu pracy. Nie znam żadnej innej publikacji, która mogłaby się równać z tym dziełem.
dr Robert L. Leahy, American Institute for Cognitive Therapy; Department of Psychiatry, Weill Cornell Medical College
Dzięki licznym refleksjom zawartym w tej książce moi obecni oraz przyszli pacjenci będą otoczeni lepszą, troskliwszą opieką.
dr Alana Iglewicz, Department of Psychiatry, University of California, San Diego
Długo wyczekiwane nowe wydanie Psychiatrii psychodynamicznej w praktyce klinicznej zostało zmienione i zaktualizowane w świetle nowych kryteriów diagnostycznych DSM-5®, nie utraciło jednak nic ze swojego ukierunkowania na złożoną sytuację i jednostkowe potrzeby każdego pacjenta.
Autor nadał książce nową strukturę, pozwalającą lepiej zrozumieć i wykorzystać jej treść. Pierwsza część pracy, koncentrująca się na podstawach teoretycznych i podejściach terapeutycznych, stanowi nieoceniony fundament zarówno dla studentów, jak i dla praktykujących klinicystów. Część druga zawiera dynamiczne koncepcje leczenia zaburzeń sklasyfikowanych w DSM-5®. Każdy z rozdziałów został zaktualizowany o zmiany w koncepcji diagnostycznej, nowe badania i doświadczenie kliniczne.
Książka Gabbarda jest podręcznikiem używanym na całym świecie i została uznana za klasykę literatury psychiatrycznej. Przemyślane, autorskie uporządkowanie tekstu pozwala włączyć w treść nowe kryteria DSM-5® bez utraty ducha wcześniejszych wydań, co sprawia, że ta przełomowa pozycja zachowuje wszystkie swoje walory.
Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej jest zarówno idealna dla początkujących terapeutów, jak i interesująca dla tych zaawansowanych i doświadczonych w pracy z pacjentami. To wielkie osiągnięcie. Książka jest niezbędna w bibliotece każdego poważnego klinicysty.
Dr Elizabeth L. Auchincloss, Vice-Chair, Graduate Medical Education, Department of Psychiatry, Weill Cornell Medical College
Spośród licznych publikacji na temat autyzmu ta jest jedną z niewielu, które polecam rodzicom od razu po zdiagnozowaniu zaburzeń u ich dzieci.
Dr Tony Charman, Instytut Psychiatrii, King’s College, Londyn
Czytelnicy znajdą tu ciekawe przykłady i rozwiązania podstawowych problemów. Większość książek o zespole Aspergera i autyzmie osób wysokofunkcjonujących dotyczy jedynie wczesnej terapii i podstawowych umiejętności, ta natomiast oferuje pomoc także starszym dzieciom i dorosłym, co jest niezwykle cenne.
Library Journal
Książka jest niezbędnym przewodnikiem dla rodziców, którzy poszukują informacji o zaburzeniach ze spektrum autyzmu u dzieci wysokofunkcjonujących. Wybitni eksperci w dziedzinie badań nad autyzmem pokazują w nim, jak sobie radzić z niezwykłą niepełnosprawnością dziecka i jak wykorzystywać jego zdolności. Prawdziwe historie i anegdoty z życia uczą, jak pomóc dzieciom swobodniej porozumiewać się z rówieśnikami, opanować zasady poprawnego zachowania i odnosić sukcesy w szkole. Publikacja wyjaśnia także, na jakiej podstawie diagnozuje się ASD i które rodzaje terapii oraz wsparcia edukacyjnego są naprawdę skuteczne.
Życie w XXI wieku nie jest łatwe. Pragnienie dobrobytu sprawia, że większość ludzi odczuwa nieustanną presję. Dążymy do sukcesu nie tylko w życiu zawodowym, ale również w prywatnym i usiłujemy dostosować się do wymagań nowoczesnego świata. Dobrze byłoby więc mieć mocną psychikę, zdolność działania ze spokojem i pewnością siebie.
Psychologowie od dawna wierzą w tajemniczą siłę, dzięki której podnosimy się po porażce, patrzymy z optymizmem w przyszłość i odpieramy krytykę. Christina Berndt pokazuje, w jaki sposób wzmacniać psychikę, jak pokonywać życiowe kryzysy i radzić sobie ze stresem. Tym, którym siły zwanej rezyliencją brakuje, udziela praktycznych rad. Bo chociaż fundamenty pod rezyliencję kładzie się już we wczesnym dzieciństwie, można je utwardzać także później, stosując odpowiednie strategie.
Wyczerpująca i przekonująca ... To poradnik domowego życia.
kultur-punkt.ch
Fascynujący podręcznik, który zachęca do tego, by zacząć myśleć o własnej higienie psychicznej.
Tina Groll, Der Tagesspiegel
Christina Berndt studiowała biochemię na Uniwerystecie Witten/Herdecke w Hanowerze. Jako dziennikarka naukowa pisała artykuły medyczne i badawcze do Der Spiegel, Deutsche Presseagentur, Suddeutsche Rundfunk i Suddeutsche Zeitung. W 2006 roku otrzymała nagrodę European Science Writers Junior Award. Odkryła manipulacje ludzkimi organami, co przyniosło jej renomowaną nagrodę Wachtepreis. W 2013 roku została nominowana do nagrody Henri Nanne w kategorii "Investigation". Zajęła 3 miejsce na liście dziennikarzy naukowych 2013 roku.
Książka znakomicie wpisuje się w to, co jest istotą naszej (psychiatry, psychoterapeuty, psychologa czy po prostu terapeuty) relacji z pacjentem, a więc w dialogowość, rozumianą jako wymienność ról – nadawca (terapeuta lub pacjent) staje się za chwilę odbiorcą (pacjent lub terapeuta). Ta wymienność ról dialogowych jest często zaniedbywana w kontakcie lekarz – jego pacjent i odtworzeniu tej cechy dialogu z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne w dużej mierze poświęcona jest książka Bartosza Grabskiego. Jest ona znakomitym przykładem tego, że podręcznik akademicki w dziedzinie zbliżającej się do nauk normatywnych (definicje, granice, wyjątki) może być fascynującą lekturą, o bardzo podmiotowym podejściu do badanych, a przede wszystkim w dużej mierze posługującą się językiem chorych, ich narracjami. Myślę, że książka ta powinna być lekturą nie tylko dla studentów, lecz również dla doświadczonych już klinicystów – dla mnie była taką lekturą.
Z recenzji prof. dra hab. n. med. Andrzeja Czernikiewicza
Autor często wprost nawiązuje do myśli prof. Antoniego Kępińskiego i innych podobnie myślących klinicystów. Przedstawione wskazówki są spójne z wizją uprawiania psychiatrii promowaną od wielu lat przez ośrodek krakowski, która na pierwszym miejscu stawia bezwzględny szacunek dla osoby chorego oraz jego podmiotowość.
Z przedmowy prof. dra hab. Józefa Krzysztofa Gierowskiego
Książka praktycznie i przystępnie pokazuje, jak skonstruować użyteczne klinicznie, dynamiczne opracowanie przypadku. Uczy, w jaki sposób analizować czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne, kulturowe, duchowe i rozwojowe, które mogą powodować problemy u pacjentów w wieku od 4. do 18. roku życia. Liczne przykłady ilustrują etapy tworzenia opracowania przypadku oraz wykorzystanie go do zaplanowania skutecznej, zindywidualizowanej terapii. Szczególną uwagę autorka poświęciła sposobom pokonywania najczęstszych trudności występujących na tym etapie terapii.
Książka jest cennym źródłem wiedzy dla psychologów klinicznych pracujących z dziećmi i młodzieżą, opiekunów, pracowników społecznych, psychiatrów i pielęgniarzy psychiatrycznych. Omówiono w niej proces opracowania przypadku w różnych grupach wiekowych, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb przedszkolaków, dzieci w wieku szkolnym oraz młodzieży.
Manassis łączy ogromne doświadczenie kliniczne z zaangażowaniem na rzecz opartej na dowodach praktyki psychiatrycznej. Ta książka powinna być obowiązkową lekturą dla wszystkich klinicystów, którzy chcą zapewnić optymalną terapię dzieciom i ich rodzinom.
Mina K. Dulcan, MD, Department of Psychiatry, Robert and Anna H. Lurie Children's Hospital of Chicago and Northwestern University Feinberg School of Medicine
Ten kompleksowy i profesjonalny podręcznik zawiera wykresy, diagramy i opisy przypadków, które pomogą zarówno doświadczonym, jak i początkującym klinicystom stworzyć właściwe opracowanie przypadku.
Robert D. Friedberg, PhD, dyrektor i wykładowca Center for the Study and Treatment of Arraous Youth, Pało Alto University
Autorzy pokazują, jak wykorzystać ogólną wiedzę na temat zmiany zachowań – zwłaszcza model etapów zmiany - aby skutecznie leczyć zaburzenia związane z nadużywaniem substancji psychoaktywnych. Książka zawiera cenne dla klinicystów informacje dotyczące oceny klientów, zwiększania ich motywacji i zaangażowania oraz strategii terapeutycznych, które przynoszą najlepsze rezultaty na różnych etapach wychodzenia z nałogu. Uczy, jak pracować z pojedynczymi osobami, grupami osób, parami i rodzinami oraz jak leczyć uzależnionych o szczególnych wymaganiach – osoby popełniające przestępstwa pod wpływem substancji psychoaktywnych oraz kobiety nadużywające alkoholu i narkotyków.
Praca ta, oparta na najnowszych teoriach i badaniach naukowych, powinna się stać lekturą obowiązkową wszystkich specjalistów zajmujących się leczeniem uzależnień, w tym psychologów klinicznych, pracowników socjalnych, pielęgniarzy i pielęgniarek z oddziałów psychiatrycznych, terapeutów i psychiatrów. Może też być doskonałym materiałem pomocniczym dla wykładowców prowadzących zajęcia na temat nadużywania substancji psychoaktywnych oraz sposobów leczenia uzależnień w ramach studiów i szkoleń podyplomowych.
Problemy sensoryczne – nazywane zaburzeniami integracji sensorycznej – wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Ten praktyczny podręcznik zawierający liczne obserwacje kliniczne, rozwiązania rzeczywistych problemów i opisy konkretnych przypadków rzuca światło na doświadczenia sensoryczne ? niezwykle istotny aspekt zachowania dziecka. W zrozumiały sposób informuje, czym są problemy sensoryczne, jakie mają związki z innymi zaburzeniami zdrowia psychicznego i jak je najlepiej leczyć.
Lindsey Biel jasno i ze współczuciem tłumaczy, że zapoznanie się z trudnościami z integracją sensoryczną jest niezwykle ważne w skutecznym leczeniu dzieci. Daje klinicystom praktyczne wskazówki mające na celu zrozumienie istoty tego typu zaburzeń, przekazując im całą wiedzę potrzebną do zwiększenia ich świadomości w zakresie problemów sensorycznych i udzielania właściwej, kompleksowej opieki.
„Autorka przedstawia znakomite opracowanie najlepszych praktyk terapeutycznych i wychowawczych, służących zrozumieniu dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i pracy z nimi oraz wspomagających je dzięki użyciu różnorodnych strategii, narzędzi i zasobów. Niezastąpiony podręcznik dla specjalistów, wspierający samodzielność oraz sukces dzieci i rodziców w radzeniu sobie z potrzebami sensorycznymi”.
Dr Topher Collier, psycholog kliniczny i neuropsycholog, członek American Board of School Neuropsychology
„Ta książka to bezcenny skarb dla osób zajmujących się leczeniem zaburzeń integracji sensorycznej i lektura obowiązkowa dla wszystkich opiekujących się dziećmi”.
Dr n. med. Brock L. Eide, dr n. med. Fernette F. Eide, autorzy książek The Misbehaved Child i The Dyslexic Advantage
Ten praktyczny podręcznik napisany przez znakomitych znawców tematu zawiera klarowne opisy procedur, które można stosować w pracy z pacjentami. Autorzy łączą doświadczenie kliniczne z danymi empirycznymi i refleksją nad zawodem terapeuty. Omawiają podstawy medytacji uważności i psychologii buddyjskiej z uwzględnieniem podobieństw łączących je ze współczesną teorią i praktyką psychoterapeutyczną. W rozdziałach poświęconych relacji terapeutycznej pokazują, że kultywowanie uważności pogłębia akceptację i empatię, dając pacjentom (i terapeutom) nowe poczucie wolności emocjonalnej. Książka zawiera szczegółowe opisy nowatorskich zastosowań technik uważności w kontekście konkretnych problemów i populacji klinicznych. Przedstawia także problematykę terapii depresji, zaburzeń lękowych, przewlekłego bólu, traumy i uzależnień oraz metody stosowania zasad uważności w pracy z dziećmi. Ostatnia część odwołuje się do historycznych korzeni tej koncepcji, zgłębia najnowsze odkrycia w dziedzinie neurobiologii i analizuje dziedziny łączące uważność z psychologią pozytywną.
To nieocenione źródło wiedzy, przydatnych uwag i wskazówek technicznych dla psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników opieki społecznej, konsultantów z dziedziny zdrowia psychicznego, terapeutów pracujących z parami i rodzinami oraz duchownych – również tych, którzy dopiero poznają ideę uważności.
Oto wszechstronny, przystępny i rzetelny podręcznik, który pokazuje, jak włączyć teorię i praktykę uważności w psychoterapię. Szczególnie cenne jest nowe ujęcie problemu współczucia i etyki w prowadzeniu terapii.
Dr John D. Teasdale, Cambridge, Wielka Brytania
Książka jest pierwszą pełną prezentacją skutecznego programu wdrażanego w wielu krajach z udziałem dzieci i rodziców, którzy napotykają trudności w sferze przywiązania. Osadzony w najnowszej wiedzy na temat przywiązania i wczesnej interwencji, Krąg ufności pomaga opiekunom w rozwijaniu większej wrażliwości na emocjonalne potrzeby swoich dzieci. Twórcy tej metody wyjaśniają założenia programu oraz przedstawiają nowatorskie strategie diagnostyczne i terapeutyczne, a także opisują, w jaki sposób ufne więzi między rodzicem a dzieckiem sprzyjają rozwojowi zdrowych, szczęśliwych i dobrze przystosowanych dzieci. Praca jest bezcennym narzędziem dla wszystkich specjalistów, którzy pracują z małymi dziećmi i ich opiekunami, w tym dla psychiatrów, psychologów klinicznych, pracowników socjalnych i wychowawców.
Krąg ufności uczy, jak diagnozować problemowe wzorce przywiązaniowe i określać przedmiot, na którym koncentruje się terapia. Autorzy omawiają również procedurę 20-tygodniowej terapii grupowej, której celem jest kształtowanie zdolności rodziców do dodawania dziecku otuchy oraz rozwijania jego eksploracji i autonomii. Prezentację metody uzupełniają liczne przykłady kliniczne.
„Co za niezwykła książka! Wnikliwa, pełna współczucia, poruszająca, przejrzyście napisana, ogromnie przydatna. Proponuje najlepsze połączenie rzetelnej wiedzy, głębokiego doświadczenia klinicznego i spójnych wskazówek dla terapeutów, z jakim kiedykolwiek miałem do czynienia. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć i rozpowszechniać skuteczne rodzicielstwo".
Dr Phillip R. Shaver, profesor psychologii, Uniwersytet Kalifornijski, Davis
„Prawdziwa mądrość w połączeniu z praktycznymi strategiami terapeutycznymi to prezent dla każdego klinicysty, który chce poprawić jakość opieki nad dziećmi i zapobiec przypadkom ich złego traktowania".
Dr Alicia F. Lieberman, Ining B. Harris, Infant Mental Health, Uniwersytet Kalifornijski, San Francisco
Proponowany tekst czyta się bardzo żywo - jest interesujący, wciąga czytelnika w wir barwnych, zaskakujących doświadczeń pacjentów, niosących w sobie niebłahy ładunek emocji. Pobudza czytelnika, wręcz domaga się od niego reakcji, zajmowania stanowiska, dyskusji. W zasadzie czyta się go jednym tchem, co nie zdarza się w przypadku typowych tekstów psychiatrycznych. Poruszana tematyka jest w Polsce rzadko obecna i dość odległa od zainteresowań establishmentu psychiatrycznego"", a jednak znużenie dominującymi w ostatnich dekadach wysiłkami na rzecz biologicznej redukcji doświadczeń klinicznych może sprawić, że książka Jerzego Zadęckiego znajdzie spore grono czytelników, łaknących nowej inspiracji i nowego języka do opisu doświadczeń klinicznych i do refleksji nad nimi. Tym bardziej że w sposób bardzo subtelny, ale jednak zauważalny wchodzi w swego rodzaju dyskusję z dziełem Antoniego Kępińskiego, zachowującym dotąd monopolizującą pozycję w refleksji nad osobowym kontekstem kryzysu schizofrenicznego. Z recenzji prof. dra hab. Jacka Wciórki, Instytut Psychiatria Neurologii, Warszawa. Treść omawianej książki jest ożywcza jak kąpiel po długim dniu. Psychiatra o sporym stażu klinicznym ma szansę, czytając ją, otrząsnąć się z pyłu namolnych pouczeń, jakimi traktują go modni zwolennicy obiektywizmu naukowego w medycynie. Młodzi psychiatrzy i adepci tej dyscypliny medycznej mogą w niej znaleźć odtrutkę na zawężające myślenie i ograniczające jego samodzielność wymogi programów szkolenia podyplomowego. Z przedmowy prof. dra hab. Jacka Bomby
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?