Książka dra hab. Andrzeja Szczerskiego porusza bardzo istotny problem, który nie doczekał się całościowego opracowania ani w polskiej, ani w zagranicznej literaturze przedmiotu. Książka wypełnia więc istotną lukę w naszej wiedzy dotyczącej najnowszej sztuki polskiej oraz sztuki naszych bliższych i dalszych sąsiadów. Autor umiejętnie łączy w swoim tekście problematykę ogólną ze szczegółowo zaprezentowanymi według przyjętej przez niego koncepcji przykładami dzieł i projektów artystycznych twórców wywodzących się z państw Europy Środkowo-Wschodniej. Pomaga mu w tym także doświadczenie kuratorskie – był kuratorem paru istotnych wystaw poświęconych sztuce współczesnej.
prof. dr hab. Tomasz Gryglewicz
Dr hab. Andrzej Szczerski – historyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem i Uniwersytecie w St Andrews. Wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA (2013–2015) i prezes Sekcji Polskiej AICA (2009–2017). Autor publikacji poświęconych sztuce XIX i XX wieku oraz sztuce współczesnej, w tym książek Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918–1939 (Łódź 2010), Views of Albion. The Reception of British Art and Design in Central Europe, 1890–1918 (Oxford 2015) i Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku (Kraków 2015). Kurator wystaw, m.in. „Symbolism in Poland and Britain” w Tate Britain w Londynie (2009), The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland” w BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli (2011), „Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm” w Muzeum Architektury we Wrocławiu (2016–2017) i „#dziedzictwo” w Muzeum Narodowym w Krakowie (2017–2018).
Książka stanowi zbiór materiałów do ćwiczeń z biochemii z elementami chemii, biochemii jamy ustnej oraz biochemii ogólnej i żywienia prowadzonych w Katedrze Biochemii Lekarskiej UJ CM dla studentów Wydziału Lekarskiego. Opracowane ćwiczenia mają na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami badania procesów biochemicznych. Ich celem jest ułatwienie zrozumienia prezentowanych w toku nauczania zagadnień poprzez obserwację i interpretację wykonanych doświadczeń.Tematyka ćwiczeń obejmuje wybrane zagadnienia z chemii ogólnej i organicznej, biochemii białek i kwasów nukleinowych, enzymologii, przemian metabolicznych oraz biologii molekularnej.Pierwsza część opracowania stanowi zbiór instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych, zawierających krótkie wprowadzenia oraz listę wymaganych zagadnień teoretycznych do przygotowania przed przystąpieniem do zajęć. Druga część zawiera listę zajęć laboratoryjnych dla poszczególnych kursów oraz formularze sprawozdań z ćwiczeń.Oprócz podstawowych technik laboratoryjnych student poznaje nowoczesne metody badawcze, takie jak analiza ekspresji genów i badanie cytotoksyczności, a także uczy się korzystania z internetowych baz danych w celu uzyskania potrzebnych informacji o genach czy strukturze białek.
Żyjemy w czasach, w których dostęp do Internetu przestał być wyborem. W dobie sieciowego społeczeństwa informacyjnego niekorzystanie z sieci może skutkować wykluczeniem z wielu sfer życia, zarówno prywatnego, jak i publicznego. Rozwój i upowszechnienie dostępu do Internetu, a także pojawienie się narzędzi Web 2.0 początkowo spowodowały wybuch entuzjazmu. Internet stał się symbolem demokratyzacji, postrzegany był jako remedium na wiele bolączek współczesnego świata. Niektórzy w rozwoju ICT, powszechnej komputeryzacji i informatyzacji dopatrywali się potencjalnego źródła zrównoważonego rozwoju i narzędzi pozwalających redukować nierówności społeczne. Szybko jednak okazało się, że przestrzeń internetowa została zdominowana przez duże firmy świadczące usługi informacyjno-komunikacyjne, a ich działania budzą coraz więcej obaw.
W ciągu kilku ostatnich lat Facebook stał się integralnym elementem przestrzeni internetowej. Mimo licznych kontrowersji,związanych zwłaszcza z polityką prywatności, liczba jego użytkowników stale wzrasta, a w 2017 roku przekroczyła dwa miliardy. Coraz częściej można się spotkać z opinią, że Facebook stanowi współcześnie „drzwi do całego Internetu”. Rodzą się jednak pytania: Jakie są społeczne konsekwencje tak ogromnej popularności założonego przez Marka Zuckerberga serwisu? Czy korzystanie
z Facebooka jest dziś dla internautów wyborem, czy może koniecznością? Jakie są doświadczenia osób, które zdecydowały się opuścić serwis? Co się stanie, kiedy spróbujemy na kilka dni usunąć swój profil? Książka stanowi próbę odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących fenomenu amerykańskiego serwisu społecznościowego
Książka przedstawia kompletny obraz dylematów stojących przed osobami decydującymi się na zrezygnowanie z korzystania z Facebooka. Można ją określić jako ambitną i interdyscyplinarną próbę analizy zjawiska w kategoriach jakościowych, rozszerzoną o osadzenie omawianej problematyki w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa sieciowego i mediów społecznościowych. Badanie empiryczne to nadzwyczaj udana jakościowa analiza przyczyn dołączenia i „wypisywania się” ze społeczności FB oraz dyskomfortu i niepokoju z tym związanego (głównie obawy przed missing out, charakterystycznej dla strategii pokolenia FB i konieczności doinformowania się w dobie nadmiaru informacji).
Z recenzji prof. dr. hab. Bohdana Junga
Malwina Popiołek – doktor nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego na stanowisku adiunkta. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki dotyczącej funkcjonowania mediów (zwłaszcza nowych) i technologii informacyjno- komunikacyjnych we współczesnym świecie. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych na temat różnych kontekstów rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym zarządzania prywatnością w Internecie, e-administracji i podziałów cyfrowych.
Oderwij wzrok od smartfona i dowiedz się, dlaczego to takie trudne!
Żyjemy w epoce uzależnień. Obsesyjnie sprawdzamy, czy pojawiła się nowa wiadomość w naszej skrzynce mailowej, nowy wpis na Facebooku albo polubienie na Instagramie. Godzinami oglądamy kolejne odcinki seriali i filmiki na YouTube’ie. Ale przede wszystkim, średnio przez trzy godziny każdego dnia wpatrujemy się w ekrany naszych smartfonów. Prawie połowa z nas nie wyobraża sobie bez nich życia, a dzieci wychowane w świetle ekranów mają kłopoty z budowaniem więzi z rówieśnikami w świecie rzeczywistym.
Adam Alter przekonuje, że w odpowiednich okolicznościach każdy z nas może się uzależnić, a twórcy nowych mediów dbają o to, by takich pokus stworzyć jak najwięcej. Odsłaniając mechanizmy uzależnień behawioralnych, autor wyjaśnia, dlaczego jest nam tak trudno oprzeć się udogodnieniom oferowanym przez współczesne technologie.
Uzależnienia 2.0 tłumaczą, w jaki sposób możemy bardziej świadomie korzystać z nowych mediów, a dzięki temu łatwiej się komunikować, zarządzać finansami i wytyczać granice miedzy pracą a rozrywką. A co najważniejsze, pokazują jak zmniejszyć szkodliwy wpływ nowych uzależnień na zdrowie nasze i naszych dzieci.
”Jak gdyby chcąc jeszcze dobitniej wyrazić swoje przesłanie, Adam Alter napisał książkę, która uzależnia, o tym, skąd się biorą nasze dzisiejsze uzależnienia. Przedstawia w niej fascynującą i pilnie potrzebną analizę jednego z najbardziej niepokojących zjawisk współczesnych czasów.”
Malcolm Gladwell
Adam Alter jest wykładowcą marketingu w Stern School of Business Uniwersytetu Nowojorskiego, pisarzem i publicystą. W 2009 roku obronił doktorat z psychologii społecznej na Uniwersytecie Princeton. Prowadził zajęcia na wielu amerykańskich uczelniach, w tym na Harvardzie, Yale i MIT. Autor książki Siła podświadomości: co wpływa na nasze myśli, odczucia i zachowanie?, która znalazła się na liście bestsellerów dziennika „The New York Times”. Współpracuje m.in. z takimi gazetami jak: „The New York Times”, „The New Yorker”, „The Atlantic”, „WIRED”, „Slate”, „The Washington Post” i „Popular Science”.
Odkryj swoje prawdziwe emocje i znowu ciesz się życiem!
Często towarzyszy Ci obniżony nastrój i niepokój? Rano nie masz ochoty wstawać z łóżka, perspektywa stawienia czoła codziennym zadaniom budzi w Tobie lęk i zniechęcenie, a przy tym stopniowo odsuwasz się od swoich znajomych? Choć te objawy przypominają depresję, ich źródłem wcale nie musi być choroba, ale tłumione emocje!
Autorka książki Niekoniecznie depresja udowadnia, że prawidłowe przeżywanie wszystkich emocji, nawet tych bolesnych - jak gniew, smutek czy strach - pełni ważną, biologiczną funkcję w naszym organizmie.
Hillary Jacobs Hendel prezentuje unikatowe narzędzie zwane Trójkątem Zmiany. Pozwala ono zidentyfikować mechanizmy obronne i emocje hamujące oraz przepracować je, by móc prawidłowo przeżyć emocje podstawowe. Prowadzi to do stanu otwarcia emocjonalnego i osiągnięcia większego spokoju, poczucia szczęścia oraz poprawy więzi z bliskimi. Wykorzystanie tej metody pomaga poradzić sobie zarówno z codziennymi wyzwaniami, jak i złagodzić zaburzenia lękowe czy depresję, a dodatkowo rozwija naszą wrażliwość emocjonalną.
Samodzielne zastosowanie Metody Trójkąta Zmiany ułatwiają zawarte w książce ćwiczenia, przykłady z przeprowadzonych przez autorkę terapii oraz jej osobiste doświadczenia. To idealna lektura zarówno dla psychologów i psychoterapeutów, jak i wszystkich tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o swoich uczuciach i poprawić jakość życia.
Czytelnik książki Hilary Jacobs Hendel nauczy się, jak korzystać z bogactwa emocji oraz zrozumie, że uczucia to niezwykle skuteczne drogowskazy, podpowiadające, jak wyleczyć dawne rany, poprawić własne samopoczucie oraz żyć efektywnie i szczęśliwie.
Dr Diana Fosha, z Przedmowy
„Niekoniecznie depresja to wyjątkowo przydatna pozycja, która spełnia bardzo ważną rolę wśród poradników zajmujących się rozwiązywaniem problemów życiowych. W moim przekonaniu publikacja ta niezwykle pomoże szerokiemu gronu odbiorców – profesjonalistom, ale przede wszystkim osobom, które nie zajmują się terapią zawodowo. [...] Czytelnik, dzięki codziennemu stosowaniu metody Trójkąta Zmiany, poprawi swoje samopoczucie i odkryje, jak odczuwać satysfakcję z życia. Autorka pisze w sposób klarowny, wciągającym, zabawnym i urzekającym stylem. Z tych powodów moim klientom, kolegom, przyjaciołom i rodzinie będę w pierwszej kolejności polecał właśnie tą książkę.”
Benjamin Lipton, certyfikowany pracownik społeczny
„Oddaję dwa głosy na TAK. Niezwykle przejrzysta struktura książki bardzo ułatwia czytanie. Według mnie wyróżnia ją przede wszystkim fakt, że dotyczy pracy własnej. Autorka nie doradza, jak wesprzeć przyjaciela. Wyjaśnia, jak pomóc samemu sobie. Dopiero gdy zatroszczysz się o siebie, możesz tą świetną książkę polecić bliskiej osobie”
Arwen z Nowego Meksyku.
Hilary Jacobs Hendel jest certyfikowaną psychoanalityczką i psychoterapeutką oraz superwizorką metody intensywnej psychoterapii dynamicznej opartej na doświadczaniu. Licencjonowany pracownik pomocy społecznej, magister biochemii i nauk społecznych. Autorka licznych publikacji, które ukazywały się m.in. na łamach „The New York Times” oraz czasopism specjalistycznych. Jacobs Hendel konsultowała również psychologiczny rozwój postaci serialu Mad Men. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
Czym jest kobiece doświadczenie? Czy i jaki ma ono wpływ na wiedzę? Czy i w jaki sposób wpływa na odbiór i interpretację sztuki przez kobiety? Te ważne i intrygujące pytania stały się inspiracją do podjęcia rozważań zawartych w książce Kobiety i kultura. O doświadczeniu w filozofii feministycznej. Autorka prezentuje w niej zarówno szerokie, informacyjne omówienie feminizmu jako ruchu emancypacyjnego oraz formacji teoretycznej, jak i szczegółowe rozważania dotyczące zagadnień epistemologicznych i estetycznych w filozofii feministycznej. Dlatego książka może zainteresować profesjonalne badaczki i badaczy oraz szeroką, pozaakademicką publiczność. Zebrana w monografii obszerna bibliografia może zostać wykorzystana jako cenna wskazówka do pogłębionych, naukowych dociekań, ale także zainspirować Czytelniczki i Czytelników do dalszej, feministycznej lektury.
Niewątpliwą, niezaprzeczalną i ogromną zaletą książki jest podjęta tematyka. Nie tylko niezwykle aktualna, ale również istotna dla przekształcenia problematyki współczesnej epistemologii oraz estetyki. Teorie feministyczne twórczo i z korzyścią poznawczą wpłynęły na dyskusje prowadzone we współczesnej filozofii w ogóle. Książka wypełnia wciąż istniejącą w polskiej filozofii lukę w recepcji opisywanych w recenzowanej pracy teorii. Autorka zresztą, opierając swoje analizy siłą rzeczy głównie na literaturze anglojęzycznej, nie zaniedbuje polskich badaczek i badaczy, pokazując, że uczestniczą one i oni w tej ogólnoświatowej dyskusji filozoficznej, i w stosownych miejscach przywołuje ich argumentacje. Kolejną mocną stroną książki jest systematyczne i niezwykle rozległe zakresowo uporządkowanie i przedstawienie dynamicznej wielości i heterogeniczności tradycji teorii feministycznych. Wskazanie na istniejące między nimi istotne różnice, ale także odważne wysupłanie wątków łączących, które pozwalają opatrzyć je wspólną nazwą (jak powiązanie teorii z praktyką, skoncentrowanie na „kobiecości” i „tym, co kobiece”). Książkę można czytać jako wprowadzenie do teorii feministycznych, jak i feministycznej epistemologii czy feministycznej estetyki z odniesieniem do imponującej bibliografii.
Z recenzji dr. hab. Aleksandry Derry, prof. UMK
Opowieść o feminizmie to otwarta kompozycja i ewoluująca narracja o myśleniu, poznawaniu, odczuwaniu, odbieraniu, doświadczaniu, wyrażaniu czy interpretacji rzeczywistości, uwzględniająca pryzmat płci. Historycznie rzecz ujmując, jest to narracja wykluczonych i wyciszonych, która – od stosunkowo niedawna – jest wydobywana i wypowiadana. Ograniczenie tej narracji ramami teoretycznymi zapożyczonymi z tradycyjnej filozofii i nauki oraz systemowe ujęcie zagadnień dotyczących kobiet nie jest – i, jak sądzę, nie może być – celem feminizmu. Jest to stwierdzenie przewrotne, szczególnie w książce na temat filozofii feministycznej, która stanowi próbę teoretycznego i systemowego ujęcia problemu kobiecego doświadczenia. Myślę jednak, że nie jest to stwierdzenie pozbawione słuszności, zwłaszcza kiedy pod uwagę weźmiemy podmiot i przedmiot refleksji feministycznej, czyli kobiety, kobiecość, relacje między płciami oraz problemy z nimi związane. Tak określone podmiot i przedmiot feminizmu to zagadnienia niezwykle złożone, wielowymiarowe, zmienne, ulotne i niejednorodne.
Ze wstępu
„Nie ukrywam, z niejaką zazdrością, że sam chciałbym napisać taką książkę, ale i z satysfakcją, że ktoś to wreszcie znakomicie zrobił. Mogę chyba nieskromnie (jako pomysłodawca i redaktor) powiedzieć, że To nie jest sztuka, panie profesorze będzie znakomitym dopełnieniem Klasycznych dzieł sztuki nowych mediów (2015) (Andrzej Pitrus był jednym z autorów tej pracy zbiorowej), które będzie wykorzystywane, także przeze mnie i, jestem przekonany, wielu innych nauczycieli akademickich zajmujących się w dydaktyce problematyką nowych mediów w sztuce. Warto ją polecić wszystkim tym, którzy często powtarzają, że sztuka technologiczna wymaga nie wiadomo jakich kompetencji odbiorczych, swoistego wtajemniczenia i znajomości nowych narzędzi, interfejsów, software’ów oraz hardware’ów. Nic bardziej mylnego – przede wszystkim potrzebna jest pasja i chęć poznawania nowej sztuki”.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zawojskiego
Andrzej Pitrus był w poprzednim wcieleniu kuguarem, ale za bestialskie pożarcie świetnie zapowiadającej się biatlonistki został skazany na życie w ludzkiej powłoce.Oczekując przebaczenia ze strony bogów, dorabia jako profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pisze niskonakładowe książki poświęcone filmowi, sztuce mediów i innym zjawiskom związanym ze współczesną audiowizualnością. Autor m.in. monografii twórczości Billa Violi – jednego z najwybitniejszych artystów
media artu. Mieszka czasem w Krakowie, czasem prowadzi życie nomady. Ostatnio uciekł przed polską ksenofobią i PiS-em do Torrevieja w południowo-wschodniej Hiszpanii. Pracuje tam nad książką poświęconą doświadczeniu kina.
Sprawdzone rozwiązania dla specjalistów pracujących w nurcie CBT
Nowe wydanie podręcznika zawiera zbiór narzędzi usprawniających prowadzenie terapii poznawczej i dostosowywanie jej do potrzeb konkretnej osoby. Autor pokazuje, jak pomagać klientom w identyfikacji i zmianie problematycznych myśli, podstawowych przekonań i wzorców zamartwiania się, samokrytycyzmu i poszukiwania aprobaty, a także w ocenie osobistych schematów, radzeniu sobie z bolesnymi emocjami oraz podejmowaniu działań służących osiąganiu celów. Wszystkie omawiane techniki wzbogacono przykładami z życia i dialogami.
Niniejsze wydanie uzupełniono o najnowsze teorie, wyniki badań i techniki zapożyczone z terapii akceptacji i zaangażowania, aktywacji behawioralnej, terapii dialektyczno-behawioralnej, terapii schematów emocjonalnych i modelu metapoznawczego. Treści poszerzono o tematykę dotyczącą podejmowania decyzji, natrętnych myśli oraz radzenia sobie ze złością. Znaczne zmiany wprowadzono w rozdziałach o regulacji emocji i zamartwiania się. Liczne nowe techniki i materiały do powielania zawarto w 124 formularzach (wraz z przykładami ich wypełniania) - w tym 48 nowych lub poprawionych.
„Leahy jest jednym z bardziej kompetentnych terapeutów poznawczych - ma wieloletnią praktykę kliniczną i bardzo dobrze rozumie najnowsze badania. Niniejsza pozycja to znakomity materiał dla początkujących praktyków terapii poznawczo-behawioralnej, a także świetne źródło dla specjalistów, którzy pragną wzbogacić swoje ulubione strategie o najnowsze zdobycze nauki".
John H. Riskind, PhD, wydział psychologii George Mason University, redaktor „International Journal of Cognitive Therapy"
„Znacznie poszerzone wydanie stanowi najlepsze dostępne kompendium współczesnych technik poznawczo-behawioralnych. Książka jest napisana językiem jasnym i zrozumiałym dla laika. Zawiera wiele porad dla fachowców, a także przykładów, praktycznych kwestionariuszy i najnowocześniejszych narzędzi stosowanych w terapii klientów z różnymi zaburzeniami".
DrewErhardt, PhD, Graduate School of Education and Psychology, Pepperdine University
Robert L. Leahy, PhD - dyrektor American Institute for Cognitive Therapy w Nowym Jorku i wykładowca psychologii na wydziale psychiatrii Weill Cornell Medical College. Autor i współautor licznych książek, m.in. Pokonaj depresję, zanim ona pokona ciebie i Regulacja emocji w psychoterapii, wydanych nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W książce podjęto temat relacji między awangardą, neoawangardą a kulturą undergroundową i popularną w Europie Środkowej. Stanowi ona porównawcze studium dotyczące kultury alternatywnej i tradycji awangardowej w PRL i Czechosłowacji w latach siedemdziesiątych-dziewięćdziesiątych XX wieku. Tom zawiera niepublikowane dotąd w języku polskim teksty czeskojęzyczne i polskie źródła archiwalne (Tajna Kronika Pięciu Osób), przedstawia działalność mało znanych grup artystycznych i alternatywnych (m.in. Oneiron w Polsce i ważne dla czeskiej sceny kulturalnej środowisko Revolver Revue"", z którego do polskiej świadomości przebił się jedynie Jchym Topol), podejmuje też temat muzyki alternatywnej w relacji z ruchami neoawangardowymi i undergroundowymi końca XX wieku.Antologia podejmuje problematykę awangardy, neoawangardy, kontrkultury i undergroundu oraz niedostatecznie dotąd przebadanych związków między nimi. Mamy tu między innymi analizę czeskiej i polskiej alternatywnej sceny muzyki rockowej, odwołania do opozycyjnych ruchów politycznych w Czechach i w Polsce, sprawozdanie"" o Kiovnickiej Szkole Czystego Humoru bez Żartu, panoramę kontrkulturowych działań we Wrocławiu i Łodzi, prekursorskie omówienie niezwykle ważnej katowickiej grupy Oneiron, historię działalności polskich galerii niezależnych, kariery artystycznej Józefa Robakowskiego, praktyk twórczych Józefa Wodiczki... To pozycja nowatorska i inspirująca, a zarazem rzetelna i oparta na gruntownej wiedzy oraz szerokiej erudycji, komparatystycznie z różnych perspektyw autorskich ujmująca związki i paralele polsko-czeskie, a także związki między różnymi dziedzinami sztuki"".Z recenzji prof. dr. hab. Leszka Engelkinga
To opowieść o cywilizacyjnym procesie przemiany książki pod wpływem mediów cyfrowych. Do skonstruowania narracji wybrano sześć polskich utworów powstałych od 1975 do 2013 roku, które potraktowano jako dzieła charakterystyczne dla opisywanej doby późnego druku. Wszystkie one mają jedną wspólną cechę: są hybrydami rozpiętymi między medium analogowym i cyfrowym, kartką i ekranem. Wychodząc z założenia, że do badania tych utworów niewystarczająca jest lektura filologiczna, literaturoznawcza, uwzględniająca jedynie treść, autor wykorzystał również analizę opartą na medium (media-specific analysis), a przywołane prace nazwał za N.K. Hayles techno-tekstami. Swój wywód skonstruował na bazie wielu słowników (autorstwa m.in. J.D. Boltera, H. Kittlera, E. Aarsetha, J. Pressman, N. Montforta, K. Bazarnik), zaś narrację oparł głównie na dwóch metodologiach: badaniach nad platformami i archeologii mediów.Piotr Marecki, w pełni respektując rygory naukowego wywodu, napisał książkę do czytania, rzec by się chciało ogólnohumanistyczną, w której jak w zwierciadle przeglądają się przemiany współczesnej kultury. Pozostając w sferze (ekranowej) piśmienności, zdołał przyjrzeć się skomplikowanemu procesowi cywilizacyjnemu, który tak bardzo odmienił współczesne kultury mediów.prof. dr hab. Andrzej GwóźdźPiotr Marecki proponuje swego rodzaju kanon, wskazując omawiane dzieła jako punkty kardynalne krajobrazu kultury późnego druku.dr hab. Katarzyna BazarnikPiotr Marecki kulturoznawca, wydawca, producent utworów cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (20132014). Mieszka w Krakowie.
Książka Teoria gatunków w organizacji informacji i wiedzy. Podejście informatologiczne prezentuje oryginalną teorię komunikatów wykorzystywanych w procesach bibliotecznego i bibliograficznego opracowania piśmiennictwa naukowego, tworzenia jego kolekcji oraz systemów zapewniających dostęp do dokumentów i treści poszukiwanych przez użytkowników. Marek Nahotko odwołał się do genrów (gatunków) mowy i transakcyjnej teorii czytania, wywodzących się z językoznawstwa i nauk o literaturze, a swoje rozważania osadził w szerszym kontekście kognitywistycznych teorii tworzenia wiedzy przez ludzki mózg i jej komunikowania. Dzięki temu zbudował interesującą koncepcję procesów komunikacji naukowej, opartą na analizie interakcji ludzi z piśmiennictwem naukowym (tradycyjnym i cyfrowym) oraz z organizacyjnymi i technicznymi narzędziami służącymi do ułatwienia dostępu do dokumentów lub obiektów informacyjnych, które umożliwiają rozbudowę indywidualnej wiedzy badaczy.Konstruując swoją teorię, Autor wykorzystał koncepcje typizacji i analizy gatunków dokumentów oraz transakcji bibliograficznych, które nie były dotąd stosowane w polskiej informatologii, co pozwoliło na nowatorskie obserwacje i ustalenia. Książka jest oryginalnym i wartościowym dziełem naukowym, które wnosi nowe spojrzenie na procesy i narzędzia działalności informacyjnej, stanowiące centralne przedmioty badań nauki o informacji. Chociaż w informatologicznym piśmiennictwie zagranicznym często wykorzystywano teorię genrów wypowiedzi w analizach typów dokumentów i obiektów informacyjnych oraz procesów organizacji wiedzy, to w Polsce nie spotkała się ona z szerszym zainteresowaniem. Dotychczas jedynie Marek Nahotko sięgnął po tę koncepcję, a więc tym samym wprowadził on teorię genrów do badań polskiej nauki o informacji. Potwierdzające dużą erudycję Autora rozważania oparte są na bogatej literaturze przedmiotu, której zebranie stanowi istotną wartość.Z recenzji prof. dr hab. Barbary Sosińskiej-KalatyMarek Nahotko - dr hab.,adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wiatach 1992-2000 był dyrektorem Biblioteki Głównej Politechniki Krakowskiej. Uzyskał doktorat w 2002 r. w Uniwersytecie Wrocławskim, a habilitację - w 2012 r. w Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w zagadnieniach organizacji informacji i wiedzy, w tym metadanych dokumentów elektronicznych i wykorzystania internetu w komunikacji naukowej i działalności informacyjnej. Jest autorem książek: Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym (Warszawa 2010), Naukowe czasopisma elektroniczne (Warszawa 2007), Opis dokumentów elektronicznych. Teoretyczny model i możliwości jego aplikacji (Kraków 2006), Metadane: sposób na uporządkowanie Internetu (Kraków 2004) oraz licznych artykułów publikowanych m.in. na łamach Przeglądu Bibliotecznego"", Zagadnień Informacji Naukowej"" oraz Bibliotheca Nostra"", a także czasopism zagranicznych.
Książka Katarzyny Krzysztofek jest poświęcona doniosłej problematyce stosunku państwa do innych niż Kościół rzymskokatolicki związków wyznaniowych, działających w Krakowie w latach 19451970. Powstałe po drugiej wojnie światowej państwo polskie, będące w swej istocie państwem komunistycznym, prowadziło niejednakową politykę wyznaniową. Ideologia komunistyczna była co do zasady wrogo nastawiona do wszelkich religii, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i wspólnotowym. Rzeczywista polityka prowadzona przez władze państwowe w stosunku do poszczególnych związków wyznaniowych była jednak zróżnicowana. Zwalczano Kościół katolicki, a inne wyznania traktowano neutralnie albo wręcz je faworyzowano, aby tym samym osłabić pozycję katolicyzmu.Celem autorki jest ukazanie rzeczywistego obrazu warunków, w jakich funkcjonowały w Krakowie w omawianym okresie różne związki wyznaniowe, które można określić jako Kościoły mniejszościowe. Istnienie i działalność tych organizacji były przejawem pluralizmu religijnego społeczeństwa polskiego, odziedziczonego po okresie międzywojnia. W mojej opinii książka Katarzyny Krzysztofek stanowi bardzo wartościowe studium z dziedziny prawa wyznaniowego obowiązującego w czasach Polski Ludowej. Podjęta w nim konfrontacja przepisów prawa z praktyką jego stosowania przez ówczesne władze państwowe w odniesieniu do wyznań mniejszościowych w Polsce pozwala na bliższe poznanie doniosłych doświadczeń historycznych, rzutujących także na stosunki współczesne. Chodzi tutaj zwłaszcza o właściwe rozumienie zasady bezstronności władz publicznych w sprawach światopoglądowych, religijnych i filozoficznych.Z recenzji prof. dr. hab. Wacława UruszczakaKatarzyna Krzysztofek doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Kościelnego i Wyznaniowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa wyznaniowego oraz prawa kościelnego, w tym monografii Stowarzyszenia katolickie w Krakowie w latach 19181939. Studium historycznoprawne (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014).
Środowisko pracy, istniejące systemy zarządzania, często oparte na nowoczesnych technologiach, czy współpraca w zespole tworzą zbiór współistniejących czynników funkcjonowania organizacji, w tym również aktywności człowieka w organizacji. Aktywność ta zależy od takich czynników, jak wymagane kompetencje czy specyfika pracy, która współcześnie ewoluuje w kierunku realizacji zadań w trybie projektowym. Istotną składową są zachowania osób w organizacji tworzących specyficzną grupę społeczną.Wymienione elementy, stanowiące główny temat eksploracji dotyczącej funkcjonowania człowieka w organizacji, zostały przedstawione przez autorów w poszczególnych rozdziałach dotyczących:kompetencji zawodowych pracowników w kontekście budowania i modelowania karier w organizacji,funkcjonowania pracowników w zespołach projektowych,warunków środowiska pracy.Różnorodność postrzegania człowieka w organizacji stanowi próbę zwrócenia uwagi na wielowątkowość i złożoność pracy oraz może być przyczynkiem do dyskusji zarówno dla naukowców, jak i praktyków.
Rosnąca złożoność i turbulentność otoczenia oraz związana z nimi niepewność legitymizują pytanie o aktualność stosowanych narzędzi i metod zarządzania - niezależnie od sektora, w ramach którego funkcjonują organizacje. Dynamika obserwowanych zmian, ich zakres, szybkość czy nieprzewidywalność wymuszają na organizacjach konieczność sięgania po nowe rozwiązania, dotychczas kojarzone jedynie ze światem organizacji gospodarczych. Celem niniejszej monografii jest prezentacja najnowszych trendów, koncepcji i modeli, tworzonych po to, aby rozwiązywać problemy występujące w organizacjach działających właśnie w odmiennych kontekstach badawczych. Składa się ona z dwunastu rozdziałów poświęconych problematyce zarządzania organizacjami, zarówno podmiotami publicznymi, jak i przedsiębiorstwami, ze szczególnym uwzględnieniem szkół wyższych oraz instytucji ochrony zdrowia.
„Zdarzyło mi się mieszkać w domu, w którym straszy” – tymi słowami autor rozpoczyna książkę o japońskich duchach yurei. Przejmujące dreszczem czerwone ślady dziecięcych rączek i stóp na suficie miesiącami wyprowadzały z równowagi jego i jego żonę, a tajemnicze, prowadzące donikąd drzwi, których gospodarz zakazał im otwierać, napawały ich lękiem. Dla japońskich znajomych sytuacja była oczywista. Rozglądali się chwilę, po czym z przekonaniem mówili: Aaaa... yurei ga deteru („Tutaj jest yurei”).
Ta niepokojąca historia zainspirowała Davissona do opisania świata duchów zajmujących tak ważne miejsce w japońskiej kulturze i religii. Autor zestawia dawne dokumenty i legendy z wytworami współczesnej popkultury, takimi jak horrory The Ring czy Klątwa. Poszukuje genezy fenomenu yurei, jego znaczenia w Japonii i przyczyn rosnącej popularności na Zachodzie. Do treści poszczególnych rozdziałów nawiązują niesamowite opowieści o duchach zwane kaidan – między innymi historie trzech „celebrytek” wśród yurei: Oiwy, Otsuyi i Okiku.
„Pisarstwo Zacka tchnęło nowe życie w japońskie żywe trupy!”
Matt Alt, współautor „Yurei Attack! The Japanese Ghost Survival Guide”
„Od lat jestem fanem japońskich opowieści o duchach i horrorów przekazanych nam przez Lafcadio Hearna i Bernhardta J. Hurwooda. Teraz, dzięki Zackowi Davissonowi, zrozumiałem nareszcie znaczenie historyczne i kulturowe japońskich yūrei”.
Douglas Draa, redaktor internetowego wydania „Weird Tales Magazine“
„...Zack Davisson zabiera nas w upiorną jazdę bez trzymanki przez często ignorowany obszar historii i kultury japońskiej. Po drodze dostarczy nam obficie dreszczyku emocji, a także cenną wiedzę i okazje do śmiechu”.
Frederik L. Schodt, autor of Professor Risley and the Imperial Japanese Troupe: How an American Acrobat Introduced Circus to Japan – and Japan to the West
Zack Davisson - tłumacz, pisarz oraz badacz japońskiego folkloru. Przez kilka lat mieszkał w Japonii. Zagadnieniu yūrei poświęcił swoją pracę magisterską, a artykuły na temat duchów pisał do takich czasopism jak „Weird Tales Magazine”, „Japanzine”, „Kansai Time-Out” i „Metropolis”. Tłumaczy japońskie mangi, głównie opowiadające historie tajemniczych istot (w tym słynne Gegege no Kitaro), konsultuje również amerykańskie komiksy o podobnej treści. Twórca popularnej strony internetowej poświęconej japońskiemu folklorowi hayakumonogatari.com
Słodko-gorzka opowieść o życiu i naleśnikachSentaro, chłopak bez wykształcenia, z trudną przeszłością i pogrzebanymi marzeniami o karierze pisarza, pracuje w sklepiku z dorayaki - tradycyjnymi naleśnikami nadziewanymi słodką pastą z czerwonej fasoli. Niestety interes nie idzie tak dobrze jak powinien, a klienci rzadko zaglądają po słodkości. Na dodatek Sentaro czuje, że życie przecieka mu przez palce i tylko kwitnące wiśnie przypominają o upływie czasu.Pewnego dnia próg jego sklepu przekracza staruszka Tokue, która potrafi przygotować doskonały farsz do dorayaki. Starsza pani zaczyna uczyć tej sztuki Senatro, a jej talent kulinarny i mądrość na zawsze odmieniają życie chłopaka. Gdy przeciwności losu i społeczne uprzedzenia wystawią ich relację na próbę, bohaterowie będą musieli odpowiedzieć na pytanie, co jest w ich życiu najważniejsze.Kwiat wiśni i czerwona fasola to wzruszająca, pełna ciepła opowieść o zrozumieniu, radzeniu sobie z trudną przeszłością i przynoszącej odkupienie sile przyjaźni.Na podstawie książki powstał zbierający doskonale recenzje film Kwiat wiśni i czerwona fasola w reżyserii Naomi Kawase.Ta urzekająca miniatura literacka to symboliczna opowieść o szacunku do drugiego człowieka i umiejętności wydobywania z życia tego, co w nim najlepsze. Wszystko w pięknych japońskich dekoracjach - smaki, kształty, barwy i ludzkie historie z nutą nostalgii. Sukegawa zachwyca każdym zdaniem.Jarosław Czechowicz, ""Krytycznym okiem""Durian Sukegawa - studiował filozofię orientalną na Uniwersytecie Waseda. Pracował jako reporter w Berlinie i Kambodży we wczesnych latach 90. Autor książek, esejów, scenariuszy telewizyjnych i filmowych. Mieszka w Tokyo.
Ron Suskind, dziennikarz i laureat Nagrody Pulitzera, opisuje dwadzieścia lat z życia swojej rodziny, dla której filmy Disneya stały się jedynym sposobem na porozumiewanie się z synem Owenem. Chłopiec, u którego zdiagnozowano zaburzenia ze spektrum autyzmu, przez lata nie posługiwał się mową – uwielbiał za to przesiadywać przed telewizorem i raz po raz oglądać te same bajki. Z czasem nauczył się na pamięć kwestii oraz piosenek z ukochanych filmów, przekształcając je we własny język. Słowami wypowiadanymi przez bohaterów i ich pomocników zaczął wyrażać miłość, radość czy smutek. Tym samym wciągnął bliskich do swojego animowanego świata.
To wzruszająca opowieść o tym, jak miłość do dziecka potrafi całkowicie zmienić spojrzenie na rzeczywistość. Gdy dzięki filmowym postaciom Owen powoli zaczynał budować swoją tożsamość, jego rodzice odkryli, że w pasji ich syna kryje się klucz do jego świata.
Na podstawie tej książki nakręcono nominowany do Oscara film dokumentalny Życie animowane.
„Napisana z niebywałą wrażliwością, poczuciem humoru i przenikliwą szczerością książka Życie animowane, to historia o miłości, która może diametralnie zmienić sposób w jaki postrzegamy osoby z autyzmem, a także samych siebie. Mówiąc najprościej, to arcydzieło, od którego nie można się oderwać”
Geraldine Brooks, laureatka Nagrody Pulitzera, autorka książek March oraz Ludzie księgi.
„Ron Suskind zamienia poruszającą tragedię w zwycięską podróż, mającą na celu odkrycie bohatera skrytego we wnętrzu jego syna. Ta książka zachwyci czytelników w każdym wieku, którzy z chęcią przekażą dalej znajdującą się w niej nadzieję, niezłomność i bezgraniczną miłość”.
dr Philip Zimbardo, emerytowany profesor psychologii Uniwersytetu Stanforda, autor książek Efekt Lucyfera i Siła Czasu.
Ron Suskind – amerykański pisarz i dziennikarz. Był stałym współpracownikiem „The Wall Street Journal” zajmującym się sprawami wewnętrznymi, aktualnie sprawuje funkcję Starszego Członka w Harvardzkim Centrum Etyki. Laureat Nagrody Pulitzera. Autor książek z gatunku literatury faktu, w tym czterech bestsellerów „New York Times’a”. U jego syna Owena zdiagnozowano zaburzenia ze spektrum autyzmu.
W tym przystępnym, szczerym i dowcipnym poradniku autorka omawia wszystkie zawiłości życia z zespołem Aspergera. Odwołuje się przy tym do własnego doświadczenia i kłopotliwych sytuacji, w jakich sama się znalazła. Od dzieciństwa, które przeżyła bez postawionej diagnozy z etykietkami nieśmiałej i dziwacznej, po dorosłość, kiedy po rozpoznaniu u niej aspergera mogła zredefiniować swój wizerunek – Cynthia Kim opisuje, jak zmieniała się jej perspektywa, w miarę jak zaczynała rozumieć niepojęty wcześniej świat i kierujące nim zasady społeczne.
Autorka odnosi się do różnorodnych wyzwań związanych z ASD: kłopotów z komunikacją, odczytywaniem emocji i relacjami towarzyskimi, nadwrażliwości sensorycznej, potrzeby rutyny oraz niezmienności czy rodzicielstwa i małżeństwa z neurotypowym partnerem. Wszystkie poruszane wątki uzupełniają praktyczne wskazówki i porady, które można wcielić w życie. Nieśmiali, skryci i społecznie niedopasowani to doskonała pozycja dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – zwłaszcza z zespołem Aspergera – i ich bliskich.
„Kim omawia wszelkie aspekty naszej odmienności. Od zamykania się w sobie do osiągnięcia zadowolenia i wewnętrznego spokoju – jej relacja o życiu z zespołem Aspergera otwiera oczy na wszystkie etapy tej drogi. Informacje i wskazówki po każdym rozdziale pomagają w opracowaniu przejrzystego i spójnego planu, który może sprawić, że codzienność stanie się łatwiejsza”.
Anita Lesko, BSN, RN, MS, CRNA, rzeczniczka osób autystycznych, autorka książki Been There. Done That. Try This!
„Książka zawiera mnóstwo użytecznych porad dla osób z zespołem Aspergera. Osobiste doświadczenia autorki związane z małżeństwem i wychowywaniem dziecka tworzą cenną perspektywę, która nie tylko wiele tłumaczy, ale również zapewnia prawdziwą przyjemność lektury”.
dr Elisabeth Hurley, specjalistka do spraw badań w fundacji Autism West Midlands, Wielka Brytania
„Od lat jestem fanką bloga Cynthii Kim, Musings of an Aspie. W tej książce znajduje się wszystko, czego mogłam się spodziewać, znając blog, a nawet więcej. Na przemian wzruszająca i rzeczowa, ale zawsze wnik-liwa, książka Nieśmiali, skryci i społecznie niedopasowani jest lekturą obowiązkową dla każdego, kto chciałbylepiej zrozumieć autyzm”.
Lynne Soraya, blogerka pisma „Psychology Today”, autorka Living Independently on the Autism Spectrum
Opierając się na własnych przeżyciach, autorka pokazuje, jak można radzić sobie z autyzmem w życiu codziennym. Alyson Beytien, konsultantka do spraw autyzmu i matka trójki dzieci z ASD, przedstawia wypróbowane sposoby postępowania, które można wykorzystać w domu, szkole i społeczności. U jej trzech synów zdiagnozowano różne zaburzenia ze spektrum autyzmu – od zespołu Aspergera, przez autyzm wysokofunkcjonujący, po „klasyczny” autyzm – dlatego doskonale rozumie ona szczególne potrzeby takich dzieci. Odkryła przy tym, co im pomaga, a co przeszkadza.
W książce przedstawiono szeroką gamę problemów i wyzwań, z jakimi mogą się spotkać rodzice dzieci ze spektrum autyzmu, między innymi specyficzny gust żywieniowy, echolalię czy kłopotliwe zachowania w miejscach publicznych. Każdemu rozdziałowi poświęconemu wybranemu zagadnieniu towarzyszy lista konkretnych technik i strategii postępowania. Zawarte w książce pomysły oraz wskazówki będą źródłem inspiracji i cennej wiedzy dla rodziców i wszystkich mających styczność z osobami z ASD.
„Alyson Beytien potrafi przemienić coś rutynowego w niesamowite i przekazywać ważne treści o życiu w sposób, który rezonuje i sprawia, że pozostają one z nami na dłużej”.
Diane Twachtman-Cullen, Ph.D., redaktor naczelna „Autism Spectrum Quarterly”
„Alyson wykonała fantastyczną robotę, tworząc książkę, która jest przyjazna dla rodzin i specjalistów – wszystko w jednym!”
Sharon Rettinger, rodzic
„Autyzm na co dzień napisała matka i specjalistka do spraw autyzmu. Książka łączy w sobie mądrość z poczuciem humoru, a także to, o czym wiemy, z praktycznymi zastosowaniami i poradami. Styl autorki przypomina spotkanie przy filiżance kawy z rodzicem w grupie wsparcia”.
Marty Murphy, osoba z autyzmem
Autorki i Autorzy niniejszej publikacji opowiadają o roli dziedzictwa kultury we współczesnych muzeach i instytucjach sztuki, a także w organizacjach niekojarzących się bezpośrednio z kulturą, ale w których odgrywa ona ważną rolę w określaniu tożsamości i wyznaczaniu etosu. Większość Autorek i Autorów jest związana z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego jako pracowniczki i pracownicy, doktorantki i doktoranci, studentki i studenci, ale do naszego wspólnego projektu dołączyli również badacze i badaczki z innych ośrodków, od Gdańska i Warszawy po Wielką Brytanię. Redaktorzy są pracownikami UJ, zajmują się zarządzaniem w kulturze w teorii, a Łukasz Gaweł – także w praktyce. W czasie wolnym są zaś pasjonatami kultury, dla których dzień bez teatru lub muzeum jest dniem straconym.
Wszystkie badania prowadzono za pomocą metod etnograficznych. Opisane przypadki zostały przedstawione w sposób jak najbardziej autentyczny i zbliżony do praktyki, z jednoczesnym zachowaniem dystansu i zaangażowania, co sprawia, że są żywe i wciągające dla Czytelnika, który może rozpatrywać różne warianty rozwiązań. Każdy rozdział zawiera opis przypadku oraz charakterystykę organizacji, ludzi, zwyczajów i sposobu, w jaki dorobek kultury przejawia się w każdym z opisywanych miejsc.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?