Książka zawiera edycję w transliteracji tekstu pt. Męka Pana Jezusowa, cennego zabytku piśmiennictwa polskiego, który znajduje się w kodeksie Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Męka jest unikatową i osobliwą pod względem językowym i graficznym kopią drugiej księgi Żywota Pana Jezu Krysta Baltazara Opeca.
Książka zawiera faksymile modlitewnika Olbrachta Gasztołda (ok. 1480-1539), wielkiego kanclerza litewskiego. Rękopis powstał w 1528 roku w krakowskim warsztacie Stanisława Samostrzelnika, najwybitniejszego polskiego iluminatora 1. połowy XVI w. Należy do najcenniejszych i najpiękniejszych zabytków polskiego miniatorstwa książkowego. Jest też ważnym zabytkiem piśmiennictwa staropolskiego. Od dawna przechowywany w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Monachium, był dotąd znany tylko z czarno-białych reprodukcji kilku wybranych z niego kart. „Modlitewnik Olbrachta Gasztołda” jest pierwszą publikacją z serii Libri precationum illuminati Poloniae veteris. Facsimilia, która udostępnia w wiernej podobiźnie niezwykle ważne dla dziejów polskiej kultury, literatury, historii sztuki, dziejów duchowości i historii książki bogato iluminowane osobiste modlitewniki króla Zygmunta I Starego, królowej Bony oraz dwóch kanclerzy Rzeczypospolitej – Olbrachta Gasztołda i Krzysztofa Szydłowieckiego. Są to mało obecne w obiegu naukowym rękopisy polskie, trudno dostępne, gdyż większość znajduje się w zbiorach zagranicznych. Publikacja przygotowana w ramach projektu badawczego „W kręgu Stanisława Samostrzelnika. Edycje reprintowe modlitewników Jagiellonów oraz Olbrachta Gasztołda i Krzysztofa Szydłowieckiego”.
Podręcznik jest adresowany przede wszystkim do studentów kierunków pedagogicznych, kształcących nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego. Adresatami są więc osoby, których wykształcenie polonistyczne nie wykracza poza zakres języka polskiego w szkołach średnich. Głównym celem jest pokazanie istotnych cech twórczości przeznaczonej dla młodego odbiorcy i usytuowanie ich na szerszym tle wybranych zagadnień z zakresu teorii i historii literatury. Podręcznik składa się z trzech części: teoretycznej, poświęconej ogólnej charakterystyce piśmiennictwa dla dzieci oraz wierszom i baśni, od których rozpoczyna się edukacja literacka najmłodszych odbiorców. Podręcznik zawiera również przykładowe, pogłębione omówienia niektórych tekstów w celu przypomnienia podstawowych umiejętności analitycznych, które powinny być znane studentom ze szkoły średniej. Inne przywoływane utwory egzemplifikują jedynie omawiane zjawiska, są przykładami ogólniejszych tendencji i gatunków w tej odmianie piśmiennictwa. Podręcznik zamykają: usystematyzowany wykaz najważniejszych pozycji bibliograficznych, a także dwa indeksy: autorów oraz pojęć i terminów teoretycznych.
Praca stanowi głos w debacie na temat przyszłości Unii Europejskiej w sytuacji, gdy niepowodzeniem skończył się projekt budowania państwa europejskiego oraz gdy pojawiła się konieczność sprostania wyzwaniu stwarzanemu przez globalizację zewnętrzną i wewnętrzną, migracje i rosnącą wielokulturowość społeczeństw krajów europejskich. Przedmiot rozważań koncentruje się na społecznych widnokręgach mieszkańców Unii Europejskiej, jej obywateli i nie-obywateli. Widnokręgi przybyszów i ich potomków, zwłaszcza członków enklaw i transmigrantów oraz ludności przyjmującej, wyznaczają ich wzajemne relacje, a te decydują o modelu stosunków zachodzących między członkami społeczeństw państw członkowskich. Wskazano na wzajemne powiązania pomiędzy widnokręgami społecznymi, tożsamościami oraz integracją społeczną i kulturową. Poruszono kwestię europejskiej tożsamości w kontekście wizji oraz ewentualnej misji Europy w dziele budowania światowej wspólnoty, a także konsekwencji różnych koncepcji europejskiego i państwowego obywatelstwa dla integracji imigrantów. Z tej perspektywy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jakie są szanse powodzenia projektu kosmopolitycznej Europy.
Książka jest pierwszą monografią dzieciobójstwa w literaturze polskiej. Składa się z wybranych prac, które były wygłoszone podczas sesji naukowej pt. „Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze europejskiej” zorganizowanej przez Instytut Historii UAM, Instytut Filologii Polskiej UAM oraz Akademie Artes Liberales. Dzieciobójstwo jest w niej przedstawione jako zjawisko pojawiające od początków dziejów cywilizacji ludzkiej. Wchodzące w skład książki prace prezentują je w sposób wieloaspektowy, pokazują jako zjawisko znane dzięki badaniom archeologicznym, analizom historycznym wydarzeń dawnych (np. na ternie Niemiec i Rzeczypospolitej w XVI-XVII wieku), interpretacji tekstów prawniczych (np. prawa rzymskiego) i tekstów kultury (Biblia, mitologia) oraz analizie tekstów literackich i dziennikarskich. Wielość poruszanych w tekście problemów tworzy panoramę zjawiska obecnego w różnych dyskursach i w różny sposób w kulturze europejskiej: mającego charakter rytuału, sankcjonowanego prawem okrutnego zwyczaju, chwytliwego literackiego tematu, pożywki dla mediów. Monografia jest pierwszą próbą omówienia na gruncie polskiej problematyki od dawna obecnej w humanistyce anglosaskiej.
Monografia stanowi naukowe opracowanie wyników badań, których celem była ocena udziału komponentów genetycznego i środowiskowego w kształtowaniu zjawisk biologicznych menarche i menopauzy. Holistyczne podejście do analizowanego problemu pozwoliło spojrzeć na okres reprodukcyjny z nowej, o wiele szerszej perspektywy, traktując go jako ciąg następujących po sobie i powiązanych ze sobą wydarzeń w życiu kobiety. Praca stanowi kolejny krok umożliwiający rozwikłanie mechanizmów sterujących biologią rozrodu kobiety. Zważywszy na konsekwencje zdrowotne wynikające z wczesnej lub późnej menarche czy menopauzy, wiek jej wystąpienia u matki lub siostry wydaje się być ważnym predyktorem dla czasu wystąpienia tego zjawiska u jej córki czy młodszej siostry. Część empiryczna poprzedzona została wprowadzeniem teoretycznym, obejmującym przegląd piśmiennictwa dotyczącego genetycznych i hormonalnych mechanizmów regulacji okresu rozrodczego kobiet.
Publikacja stanowi wartościowy przyczynek do wzbogacania aktualnej wiedzy o przemianach edukacyjnych w Polsce w relacji ze zmianami warunków społecznych. Treści zawarte w niej uwzględniają i nawiązują do teorii i przesłanek teoretycznych wynikających z najnowszych podstaw filozoficzno-psychologicznych koncepcji człowieka dorosłego i dziecka (…). Teksty zawarte w publikacji nawiązują wprost do nowych teorii, nowych przemian i nowych badań, naświetlając odpowiednie sytuacje pedagogiczne wzmacniania kreatywnego rozwoju osobowości oraz wzmacniania pomocowego wobec dzieci z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Żywot Wszechmocnego Syna Bożego Pana Jezu Krysta Baltazara Opeca ukazał się w 1522 roku u Hieronima Wietora w Krakowie. Kilka miesięcy później książkę wydał powtórnie Jan Haller w zmienionej i poszerzonej redakcji przygotowanej wspólnie przez Floriana Unglera i Jana Sandeckiego-Maleckiego. OPEC Baltazar, XV/XVI w., pisarz; przerobił łacińskie dzieło Żywot Pana Jezu Krysta (1522); pieśni religijne.
To wydanie to reprint ze wstepami Wiesława Wydry i Rafała Wójcika. Wstęp ikonograficzny Katarzyna Krzak-Weiss
Praca zbiorowa wpisująca się w szeroki kontekst współczesnej zmiany myślenia o edukacji, stanowiąca ważny i wartościowy przyczynek dyskusji nad problematyką edukacji małego dziecka. W zmianach tych wybija się konieczność szerszego uwzględniania potrzeb i bieżących sytuacji dzieci żyjących w świecie ciągłych, dynamicznych, wielokierunkowych transformacji. Zaznacza się w nich koncentracja na dziecku w kontekście nowego rozumienia paradygmatu pajdocentryzmu (…). Wzrost zagrożeń rozwoju dziecka powoduje wzrost zapotrzebowań na badania naukowe i koncepcje działań praktycznych. Proponowana publikacja wychodzi naprzeciw tymże potrzebom bowiem zaznacza się w niej koncentracja treści skupionych na trudnościach życia, a tym samym trudnościach rozwoju dzieci (…). Na podkreślenie zasługuje aktualność treści (…). W tekstach autorzy odwołują się do najnowszych publikacji, a część z nich zawiera wyniki badań na podstawie własnych koncepcji badawczych wraz z propozycjami wspomagającymi (…).
Książka jest zbiorem tekstów dotyczących zmian, jakie zaszły w wielu obszarach polskiej sztuki ostatnich dekad pod wpływem rozwoju narzędzi technologicznych, ale też zainteresowania wielu twórców nowymi badaniami naukowymi. Transformacje te dokonują się bardzo szybko, są obecne w różnych formach sztuki, jak literatura, muzyka, sztuki wizualne. Jednak to, co jest istotne, co też wynika z badań prowadzonych podczas przygotowywania tekstów do publikacji, to fakt pojawienia się nowych praktyk artystycznych, które w znacznej mierze przekraczają klasyczne definicje sztuki i jej dyscyplin. Są to często działania realizowane na styku kompetencji artystycznych i naukowych, które podejmują niezwykle istotne problemy, przed jakimi staje współczesny człowiek uwikłany w technokulturowe procesy. W większości przypadków teksty opublikowane w książce są napisane przez teoretyków-praktyków, to znaczy takich badaczy kultury, dla których praktyka w obrębie różnych jej obszarów stanowi podstawę dla pracy naukowej, ale też artystów-badaczy, którzy w sposób świadomy sięgają po teorie naukowe, czyniąc je niejednokrotnie nie tylko inspiracją, ale integralną częścią swoich projektów. Teksty te stanowią więc zapis doświadczeń naukowoartystycznych osób zaangażowanych w kształtowanie nowego rozumienia relacji kultury, nauki i technologii oraz takich, które dostrzegają potrzebę wypełniania luki w badaniach na temat współczesnej sztuki.
Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w "kulturze kontroli" i "kulturze rozproszenia"
Dystrybucja sukcesu edukacyjnego wśród kobiet i mężczyzn. Studium z pedagogiki porównawczej
Być obywatelem - rozważania na temat rozwoju polskiego społeczeństwa obywatelskiego
Kompetencje i oczekiwania nauczyciela do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań
Kształcenie pracowników socjalnych w Polsce Ludowej
Książka stanowi prezentację zmian zachodzących w systemie rodzinnym w wyniku zmagania się rodziny ze zdarzeniami normatywnymi o charakterze rozwojowym. Przykładem staje się tutaj przyjście na świat pierwszego dziecka w rodzinie. Teoretyczne rozważania oparte na założeniach koncepcji systemowych oraz biograficznych koncepcji rozwoju zostały poddane weryfikacji w toku badań własnych przeprowadzonych wśród małżeństw posiadających jedno dziecko w wieku do dwóch lat.
Tematyka książki znajduje się na styku kilku subdyscyplin w obszarach psychologii narracyjnej, psychologii klinicznej, psychopatologii i psychodiagnostyki. Do pogłębienia rozumienia problematyki patologii osobowości, a ściślej problematyki doświadczenia relacyjnego u osób o różnym poziomie organizacji osobowości (według koncepcji Kernberga), zastosowano podejście narracyjne, które dostarcza zarówno konceptualizacji, pozwalającej prześledzić procesy opracowywania doświadczenia, jak i narzędzi do zbierania wypowiedzi autobiograficznych ustrukturowanych narracyjnie i ich analizy. W książce Autorka stawia pytanie, jak osoby o różnym poziomie organizacji osobowości opracowują doświadczenie relacyjne i udziela na nie odpowiedzi, wykorzystując podejście narracyjne w trojaki sposób: 1) zbierając wypowiedzi autobiograficzne ustrukturowane narracyjnie (autonarracje) na temat ważnej relacji interpersonalnej, 2) analizując te autonarracje, w celu określenia poziomu oraz typu ich narracyjności oraz 3) odwołując się do wybranych teorii w obszarze psychologii narracyjnej jako znaczących źródeł informacji o procesach przetwarzania i integrowania doświadczenia osobistego. Książka będzie interesująca dla profesjonalistów pracujących z pacjentami – psychologów klinicznych, psychoterapeutów – jak również dla studentów, stanowiąc wprowadzenie do klinicznej psychologii narracyjnej.
Autor podejmuje temat oddziaływania telewizji na młodzież. Wbrew niektórym przewidywaniom, telewizja wciąż pozostaje najbardziej wiarygodnym źródłem informacji dla znacznej części społeczeństwa, pochłaniając wiele ich wolnego czasu. Potencjalna rola telewizji w dorastaniu współczesnej młodzieży wydaje się być obecnie większa niż kiedykolwiek dotąd (przez powszechność dostępu i atrakcyjniejszą niż dawniej ofertę). Sposób oddziaływania telewizji pozostaje ciągle przedmiotem sporów. Obiektywne fakty (jak agresywna oferta stacji telewizyjnych czy poświęcany na oglądanie telewizji czas) zdają się świadczyć, że wpływ na widownię telewizja mieć musi i często przypisywane jest jej oddziaływanie negatywne. W pracy przyjęto strategię dowodzenia „nie wprost”, podejmując próbę ustalenia wpływu telewizji na życie grupy badanych, którą stanowi wykolejona młodzież.
The long-awaited, major amendment to the Energy Law of July 2013, which was to lead to implementing the new solutions that were adopted by the European legislator in 2009 (the so-called "energy three-pack") within Polish legislation, has re-regulated a range of the existing energy law solutions and institutions, thus simultaneously introducing completely new solutions that were not used in Polish law before. In fact, due to the scope and importance of these changes, it can be said that a completely new energy law has been introduced in Poland; it was not merely a modification to the existing law, even though these changes were introduced by means of an amendment. This monograph is a collection of complementary articles which deal with important matters that have been particularly affected by the amendment to energy law. The monograph not only attempts to present a general evaluation of this amendment; it also discusses in detail the following matters: regulations concerning the status of the industrial customer and the vulnerable customer, issues related to introducing which is meant to support investment in new sources of energy production, and the issue of barriers to developing energy infrastructure as well as to adding new, especially renewable, sources of energy.
Monografia poświęcona jest zagadnieniu psychospołecznych uwarunkowań i konsekwencji nieprawidłowej masy ciała dziewcząt w stadium adolescencji. Jakkolwiek, zwłaszcza w przypadku otyłości, udział determinant biologicznych, ekonomicznych oraz związanych ze stylem życia jest bezsprzeczny, to interesującym zagadnieniem jest analiza kwestii utraty kontroli nad przybieraniem na wadze czy też redukowaniem masy ciała w świetle zagadnień rozwoju człowieka, zdrowia oraz relacji społeczno-kulturowych. Oprócz teoretycznych rozważań dotyczących m.in. specyfiki otyłości oraz niedowagi, zaburzeń łaknienia mogących współistnieć z nienormatywną masą ciała, postrzegania masy ciała w kategoriach estetycznych oraz zdrowotnych – w pracy przedstawiono wyniki oraz analizę badań własnych. Weryfikacji empirycznej poddano nawyki żywieniowe dorastających dziewcząt, ich aktywność fizyczną, a ponadto samoocenę, planowanie przyszłości, retrospektywną ocenę relacji rodzinnych, a przede wszystkim ujmowanie nienormatywnej masy ciała w kategoriach choroby.
Książka poświęcona jest wielowymiarowej i interdyscyplinarnej analizie związków rodziny z gospodarką. Ukazuje rodzinę jako istotny element współkształtujący aktualne i przyszłe oblicze systemu gospodarczego, na przekór dominującym tendencjom, według których rodzina i prowadzone przez nią gospodarstwo domowe nie jest podmiotem istotnym gospodarczo. Autor łącząc dorobek autorów różnych dyscyplin naukowych, w nowatorski sposób uzupełnia go i poszerza, przedstawiając znaczenie rodziny jako struktury pośredniczącej, o aktualnej wadze dla funkcjonowania ładu społeczno-gospodarczego oraz prezentuje analizy nawiązujące do toczonych obecnie dyskusji na temat kondycji, wpływu i przyszłości państwa opiekuńczego, które ma zasadniczy wpływ na opisywane zagadnienie. Temat ten jest ważki zwłaszcza dla społeczeństw poindustrialnych i w tym kontekście publikacja dostarcza wielu treści, mogących stanowić cenny zbiór wskazówek dla teoretyków, jak i praktyków zainteresowanych problemami kształtowania szeroko rozumianej polityki społecznej i gospodarczej.
Książka stanowi prezentację zmian zachodzących w systemie rodzinnym w wyniku zmagania się rodziny ze zdarzeniami normatywnymi o charakterze rozwojowym. Przykładem staje się tutaj przyjście na świat pierwszego dziecka w rodzinie. Teoretyczne rozważania oparte na założeniach koncepcji systemowych oraz biograficznych koncepcji rozwoju zostały poddane weryfikacji w toku badań własnych przeprowadzonych wśród małżeństw posiadających jedno dziecko w wieku do dwóch lat.
Młodzież borykająca się z trudnościami wynikającymi z bycia pomiędzy dzieciństwem a dorosłością oraz między sprzecznymi tendencjami tkwiącymi wewnątrz jednostki zagubionej w gąszczu licznych powinności, wnosi istotny wkład w ocenę jakości zachodzących procesów społecznych i kulturowych – młodzi są niejako twórcami, ale też odbiorcami tych zmian. Autorka zawarła w pracy wielokontekstową refleksję na temat sytuacji „współczesnych młodych”, skoncentrowaną na poczuciu tożsamości, orientacjach normatywnych, ocenie pokolenia rówieśników oraz poglądach i opiniach badanej młodzieży na temat społeczeństwa zorientowanego na globalną zmianę. Zadanie określenia autodefinicyjnego portretu rówieśników ujawniło wiele trudności, ale również zasobów będących „wyposażeniem” współczesnej młodzieży w podejmowaniu trudu egzystencji w zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Wyniki podjętych badań pokazują, że młodzież widzi szansę na rozwój w zastanych warunkach społeczno-kulturowych poprzez uznanie siebie za kreatora własnych losów oraz partycypowanej rzeczywistości. Egzystencja w zaistniałych warunkach społecznych-kulturowych wymaga nastawienia na rozwój, aktywność oraz siłę i wiarę w moc sprawczą jednostki, czego uosobieniem są współcześni młodzi ludzie poddani badaniom.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?