KATEGORIE [rozwiń]

Kabacińska-Łuczak Katarzyna

Okładka książki O zwykłych przedmiotach w niezwykłej codzienności.

35,00 zł 31,31 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Zabawki dziecięce stanowią ważny element kultury. Należy podkreślić, że zabawki i zabawy z ich wykorzystaniem były odbiciem oczekiwań społecznych danej epoki wobec dzieci oraz głoszonych poglądów pedagogicznych. Były istotnym elementem procesu wychowania – to właśnie one miały bawić, wychowywać, socjalizować i przygotowywać do pełnienia odpowiednich ról w społeczeństwie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, została przygotowana w perspektywie historyczno-pedagogicznej. Autorki skupiły się na problematyce zabawek dziecięcych otrzymywanych w okresie świąt Bożego Narodzenia i ich wychowawczym znaczeniu. Tradycje bożonarodzeniowe są tłem do analizy problematyki świątecznych zabawek dziecięcych. Dawanie podarków – a szczególnie zabawek – to istotny aspekt obchodów bożonarodzeniowych; znaczenie ma kto, kiedy, jak i po co obdarowywał podarunkami. Ważny jest też czas poprzedzający bezpośrednio święta, w którym rodzice/dorośli dokonywali wyboru prezentów, a dzieci o nich marzyły i z niepokojem oraz niecierpliwością ich oczekiwały. Autorki w pracy wykorzystały różne źródła z badanego okresu: zarówno pisane, jak również ikonograficzne.
Okładka książki Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku

195,00 zł 154,05 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Spis treści: Wstęp / 7 CZĘŚĆ I. Zabawka - Zagadnienia wprowadzające / 11 Rozdział 1. Zabawka - definicje, funkcje i klasyfikacje / 13 Rozdział 2. Stan badań nad dawnymi zabawkami dziecięcymi na ziemiach polskich / 24 Rozdział 3. Podstawy źródłowe / 32 Rozdział 4. Zbiory muzealne i kolekcje prywatne / 44 CZĘŚĆ II. Zabawka - Zapatrywania teoretyczne od XVI do początku XX wieku / 61 Rozdział 1. Dawne definicje i klasyfikacje zabawek / 63 Rozdział 2. Funkcje zabawek / 67 Rozdział 3. Idealna zabawka / 80 Rozdział 4. Powinności dorosłych względem zabawek / 88 CZĘŚĆ III. Zabawka - Wytwórstwo i dystrybucja / 105 Rozdział 1. Samodzielne wykonywanie zabawek / 107 Rozdział 2. Warsztaty i szkoły zabawkarskie / 127 Rozdział 3. początki produkcji fabrycznej/fabrykacja zabawek / 142 Rozdział 4. Sprzedaż zabawek / 159 CZĘŚĆ IV. Zabawka - Leksykon / 173 Bąki, cygi, frygi / 175 Broń / 182 Domki dla lalek / 199 Figurki zwierząt / 204 Grzechotki, gruchawki / 215 Klocki / 222 Koniki "do jazdy" - na patyku, biegunach i kółkach / 233 Kuchnie i pokoje lalczyne / 247 Lalki / 251 Łódki, statki / 285 Makiety / 290 Maszyny do szycia, przyborniki, żelazka / 293 Maszyny parowe / 297 Meble i sprzęty do kuchni oraz pokoju / 300 Mechaniczne zabawki / 309 Naczynia miniaturowe i inne przybory kuchenne / 315 Narzędzia i zabawki do piasku / 327 Optyczne zabawki / 330 Pajace / 338 Papierowe zabawki / 341 Pluszowe zabawki / 349 Pojazdy - konne, automobile, kolejki / 354 Religijne zabawki / 362 Stroje i inne elementy lalczynej garderoby / 366 Teatrzyki / 381 Wiatraczki / 384 Wózki - dla lalek, na sznurku, dzwonkowe / 386 Zabawkowe instrumenty muzyczne / 394 Żołnierzyki / 404 Dodatek. (Może) to też były zabawki? / 413 Akcesoria do zabaw zręcznościowo-ruchowych / 415 Bibliografia / 437 Indeks nazwisk / 459 Summary / 467
Okładka książki Zabawka przedmiot ludyczny i obiekt kolekcjonerski

42,00 zł 37,57 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka „Zabawka – przedmiot ludyczny i obiekt kolekcjonerski” pod redakcją Katarzyny Kabacińskiej-Łuczak i Doroty Żołądź-Strzelczyk wydana przez Wydawnictwo Naukowe UAM zawiera kilkanaście rozpraw poświęconych dziejom zabawek dziecięcych w kontekście jednego z interesujących i kontrowersyjnych nurtów historiograficznych - biografii rzeczy. Poszczególne szkice omawiają rozmaite aspekty istnienia zabawek w perspektywie całego ich życia – od powstania, wykorzystania, po współczesny kontekst i znaczenie. Aby pokazać relacje człowiek – przedmiot, dziecko – zabawka oraz prześledzić życie zabawki od jej powstania po późniejsze wykorzystanie, do współpracy zostali zaproszeni przedstawiciele różnych dziedzin: archeolodzy, historycy wychowania, pedagodzy, także kolekcjonerzy i twórcy zabawek. Przedmioty te są nie tylko ważne w dzieciństwie i wspomnieniach dorosłych, ale mogą stać się cennym przedmiotem kolekcjonerskim i obiektem handlowym. Wówczas „stara” zabawka otrzymuje drugie życie i kształtuje się odmienna relacja człowiek-przedmiot. Analizując dawne zabawki można wskazać zmiany zachodzące w ich wykorzystaniu. Współcześnie pełnią odmienną od początkowej funkcję. Z przedmiotów ludycznych stały się obiektami muzealnymi i kolekcjonerskimi. Autorzy poszczególnych rozpraw zawartych w książce przedstawiają dawne i współczesne losy zabawek – lalek, domków dla lalek, koników, klocków i in., omawiając je od momentu powstania (w domach, warsztatach czy fabrykach), poprzez wykorzystanie w zabawach, opisane w źródłach pisanych i ikonograficznych, po współczesne „życie” w gablotach i magazynach muzealnych czy w rękach kolekcjonerów lub pedagogów. To „życie po życiu” zabawki jest równie fascynujące dla dorosłego, jak stare jej „życie” dla dziecka.
Okładka książki Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem

60,00 zł 56,67 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka jest rezultatem kilkuletnich poszukiwań i analiz źródłowych podjętych przez Autorki zajmujące się problematyką dzieciństwa w Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, które sięgnęły do źródeł pisanych i ikonograficznych. O ile źródła pisane były do tej pory dosyć często wykorzystywane w badaniach nad dziejami dziecka i dzieciństwa, o tyle ikonografia stanowiła do nich jedynie ilustrację, a nie równorzędne analizowane źródło. W pracy zaprezentowano wiele różnorodnych barwnych przekazów ikonograficznych, w tym sporo niepublikowanych i mało znanych. Większość z nich to przedstawienia sakralne, nierzadko dla oglądających mało dostępne ze względu na słabe światło, wielkość czy też miejsce umieszczenia w kościołach i klasztorach w całej Polsce. Ich analiza stała się podstawą rekonstrukcji wybranych sfer życia dziecka na ziemiach polskich do końca I Rzeczypospolitej, takich jak narodziny i początek życia, czy nauka domowa i szkolna. Pokazano też ubiór dziecięcy zróżnicowany wiekowo, stanowo i ze względu na płeć, przedmioty otaczające dziecko, zabawki i zabawy oraz zabiegi będące wyrazem troski o zdrowie i życie dziecka.
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj