Książka jest nowym wydaniem, cieszącego się od lat niesłabnącym zainteresowaniem podręcznika w którym przedstawiono główne aspekty polityki innowacyjnej widzianej zarówno od strony teorii innowacji, jak i praktycznego jej zastosowania. Autorka omawia m.in.: modele innowacji, inkubatory biznesu i parki technologiczne, a także systemy innowacyjne innych krajów. Nowe wydanie podręcznika odwołuje się do strategii „Zrównoważona Europa 2030” oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Jest to niezbędna lektura dla studentów studiujących zagadnienia ekonomiczne oraz zarządzanie. Książka jest szczególnie przydana do nauki przedmiotów takich jak: polityka innowacyjna, polityka naukowo-techniczna, ekonomia innowacji, zarządzanie innowacjami. Może być również literaturą uzupełniającą dla studentów zarządzania publicznego, administracji, gospodarki publicznej, polityki społecznej.
Przedmiot poznania jest prekursorskim dziełem rozwijającej się w dwudziestym wieku filozofii wartości. Pozostaje w opozycji do teoriopoznawczego sceptycyzmu, naiwnego realizmu, bezkrytycznego idealizmu, przyrodniczego redukcjonizmu, a także nurtów relatywizujących wartość prawdy, takich jak pragmatyzm i filozofia życia. Autor zrywa z ujęciem poznania zawężonym do indywidualnego podmiotu poznającego i odkrywa jego transcendentalną płaszczyznę aksjologiczną. Pojęcie poznania odzyskuje należny związek z prawdą. Książka to ostatnie wydanie wielokrotnie wznawianego i pisanego ciągle na nowo opus vitae Heinricha Rickerta. Stanowi rodzaj podsumowania jego filozoficznego rozwoju. Oddaje wyzwania intelektualne niemieckiej filozofii akademickiej okresu przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku oraz pokazuje drogę, którą przemierzyła filozofia kontynentalna od krytyki heglizmu i pozytywizmu aż do nowej ontologii, filozofii egzystencjalnej i początków filozofii analitycznej. Przedmiot poznania to pierwsza książka Rickerta przetłumaczona na język polski w całości.
Książka Cyberjutsu. Cyberbezpieczeństwo dla współczesnych ninja to praktyczny przewodnik po cyberbezpieczeństwie oparty na technikach, taktykach i procedurach starożytnych ninja. Analiza odtajnionych japońskich zwojów przeprowadzona przez specjalistę od cyberwojny – Bena McCarty'ego – pokazuje, jak można zastosować metody stosowane przez ninja do walki z dzisiejszymi wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem, takimi jak wojna informacyjna, zwodnicza infiltracja, szpiegostwo i ataki typu zero-day. Naucz się używać kluczowych technik ninja, aby znaleźć luki w obronie celu i uderzyć tam, gdzie wróg jest niedbały, opanuj sztukę niewidzialności. Ben McCarty przedstawia konkretne środki zapewniające bezpieczeństwo, takie jak odpieranie ataków socjotechnicznych poprzez „bycie obecnym z właściwym umysłem”, mapowanie sieci jak przeciwnik w celu zapobiegania naruszeniom oraz wykorzystywanie pułapek stosowanych przez ninja do ochrony systemów. Z książki dowiesz się, jak: • używać modelowania zagrożeń, aby ujawnić luki w sieci, • identyfikować zagrożenia wewnętrzne w organizacji, • wdrażać środki zaradcze, takie jak czujniki sieciowe, sterowanie oparte na czasie i protokoły uwierzytelniania, • chronić się przed złośliwymi serwerami dowodzenia i kontroli, • wykrywać atakujących, zapobiegać atakom w łańcuchu dostaw i przeciwdziałać exploitom zero-day. Skorzystaj ze starych sposobów walki z najnowszymi zagrożeniami cybernetycznymi i bądź o krok przed przeciwnikami. Z przedmowy: Bogactwo wskazówek i strategii przedstawionych przez Bena będzie niezwykle cenne dla czytelnika. Jest to wiedza bardzo na czasie, ponieważ cyberbezpieczeństwo staje się jednym z głównych filarów naszej gospodarki. Ben McCarty, ze swoim dziesięcioletnim doświadczeniem w analizie zagrożeń, jest wyjątkowo dobrze przygotowany do dzielenia się praktycznymi wskazówkami, jak myśleć jak ninja i haker, by chronić zarówno wasze informacje, jak i całą gospodarkę cyfrową. dr Malek Ben Salem, Security R&D Lead Accenture
Żywienie człowieka zdrowego i chorego. to drugi tom wielokrotnie wznawianego podręcznika akademickiego poświęconego problematyce żywienia człowieka. Pozostałe tomy podręcznika to Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu oraz Żywienie a zdrowie publiczne.Zgodnie z tytułem drugi tom prezentuje wiedzę z zakresu współczesnej nauki o żywieniu, dietetyki i zdrowia publicznego. Autorzy omówili: zasady i praktyczne wskazówki prawidłowego żywienia w różnych okresach życia; rolę żywienia w profilaktyce i leczeniu najczęściej występujących chorób, jak niedożywienie i otyłość, jadłowstręt i bulimia, choroby metaboliczne, choroby układu krążenia i pokarmowego, onkologiczne, alergie pokarmowe, intensywna terapia żywieniowa; żywienie pozajelitowe i dojelitowe; praktyczne wskazówki do żywienia człowieka chorego.Książka została tak pomyślana, aby pomóc czytelnikowi racjonalnie żywić siebie i innych, uwzględniając różne uwarunkowania związane z wiekiem, stanem fizjologicznym, trybem i warunkami życia; rozumieć rolę żywienia w patogenezie, profilaktyce i leczeniu najczęściej występujących chorób oraz prawidłowo stosować żywienie pozajelitowe i dojelitowe, poznać organizacyjne i technologiczne aspekty optymalizacji praktycznego żywienia osób zdrowych i chorych.Książka Żywienie człowieka zdrowego i chorego jest przeznaczona dla studentów uniwersytetów przyrodniczych, medycznych, i innych uczelni wyższych realizujących przedmioty z zakresu żywienia, a także dla osób praktycznie zajmujących się tym zagadnieniem - lekarzy, dietetyków, żywieniowców, technologów żywności oraz personelu szpitali, sanatoriów i domów opieki.
Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu to pierwszy tom wielokrotnie wznawianego podręcznika akademickiego poświęconego problematyce żywienia człowieka. Pozostałe tomy podręcznika to Żywienie człowieka zdrowego i chorego oraz Żywienie a zdrowie publiczne.Zgodnie z tytułem pierwszy tom prezentuje kompleksowo ujęte podstawowe wiadomości z zakresu nauki o żywieniu człowieka. Jest to jedyny na polskim rynku podręcznik akademicki prezentujący aktualną wiedzę z zakresu nauki o żywieniu człowieka, wykorzystywany przez studentów wielu kierunków studiów związanych z żywnością, żywieniem i zdrowiem. Jej autorami jest szerokie grono najwybitniejszych krajowych nauczycieli akademickich i specjalistów reprezentujących różne dyscypliny nauki związane z odżywianiem się człowieka.Książka Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu przeznaczona jest dla studentów uczelni przyrodniczych, medycznych, uniwersytetów i innych, a także żywieniowców, dietetyków, lekarzy i organizatorów turystyki.
Hormony są niesamowite! Kontrolują niezwykły zakres procesów zachodzących w organizmach ludzi i wszystkich złożonych zwierząt i roślin. Często myślimy, że hormony są wolno działającymi cząsteczkami sygnalizacyjnymi, które zajmują się jedynie homeostazą, tymczasem rzeczywistość jest o wiele bardziej interesująca!Ta książka to znakomity przewodnik po wiedzy na temat funkcjonowania hormonów. Joy Hinson i Peter Raven w przystępny sposób prowadzą Czytelnika przez skomplikowany, ale i fascynujący świat tych niezwykłych substancji. Dzięki tej książce:Dowiesz się, jakie są podstawowe mity na temat hormonów. Czy wszystkie hormony są produkowane przez gruczoły dokrewne? Czy rzeczywiście hormony działają powoli?Poznasz sposób, w jaki regulowane jest wytwarzanie hormonów w ciele człowieka, oraz mechanizmy ich działania.Poznasz fascynującą historię rozwoju testów ciążowych oraz metod antykoncepcji. Zadziwiające, jakie metody stosowano setki lat temu!Dowiesz się, jaki jest mechanizm powstawania chorób autoimmunologicznych, jak cukrzyca typu 1 czy choroba Hashimoto, i na czym polegają zespoły oporności na hormony, jak moczówka prosta, cukrzyca typu 2 lub niewrażliwość na androgeny.Zrozumiesz rolę, jaką odgrywają hormony w rozwoju człowieka i innych zwierząt.Dowiesz się, na czym polegają mechanizmy owulacji spontanicznej i indukowanej i jaki mają związek z trybem życia zwierząt, u których występują. Zrozumiesz także, dlaczego populacja pandy wielkiej jest zagrożona wyginięciem.Zrozumiesz, jaki związek z zachowaniem człowieka i zwierząt mają hormony. Dowiesz się, dlaczego oksytocynę nazywamy hormonem relacji, czy testosteron faktycznie wzmaga agresję i czy hormony wpływają na zachowania żywieniowe.Poznasz pojęcie substancji endokrynnie czynnych i zrozumiesz, dlaczego naukowcy biją na alarm w sprawie zagrożeń związanych ze stosowaniem pestycydów w rolnictwie i ftalanów w przemyśle.Dowiesz się, że większość stosowanych w sporcie substancji dopingujących to hormony. Poznasz mechanizm ich działania, skutki uboczne oraz sposoby na ich wykrywanie u zawodników.Poznasz klasyczne eksperymenty z dziedziny endokrynologii, współczesne metody badawcze oraz interesujące studia przypadków.Poznasz listę zagadnień związanych z funkcjonowaniem hormonów, które wciąż są zagadką dla naukowców!
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę "dla dziecka" i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie - rodzicom.Do rodziców to wybór krótkich, skłaniających do refleksji tekstów, które w prosty sposób przybliżają najważniejsze idee dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, będące zarazem podstawą pedagogiki Montessori.Karmimy dziecko pożywnym jedzeniem, żeby jego małe ciało mogło rosnąć i analogicznie musimy zapewnić mu odpowiedni pokarm dla rozwoju psychicznego i moralnego. Tak jak nie potrafimy bezpośrednio pomóc ciału dziecka osiągnąć dojrzałości, tak też nie możemy ukształtować za nie jego umysłu ani charakteru. Możemy jednak zaspokajać jego potrzeby psychiczne, tak jak zaspokajamy jego potrzeby cielesne do obu należy podchodzić w równie naukowy sposób.Z tekstu
W związku z dużym zainteresowaniem tematyką zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach Wydawnictwo Naukowe PWN przestawia najnowszą propozycję autorstwa profesor Politechniki Wrocławskiej, dr hab. inż. Anny Burduk, zatytułowaną: Ryzyko systemów produkcyjnych. Ocena, kategoryzacja i wartościowanie strat.Książka ta daje gotowe do wykorzystania sposoby lepszej oceny ryzyka niż dotychczas często używana metoda FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), która poza zaletami posiada też liczne wady. Metoda oceny ryzyka i strat przedstawiona przez autorkę ma 9 etapów i sprawdza się w praktyce gospodarczej, czego dowody można znaleźć w niniejszej publikacji w rozdziałach poświęconych jej zastosowaniu w praktyce.Jak ocena ryzyka jest istotną dla przedsiębiorstw dowodzi choćby fakt, że w najpopularniejszych normach ISO9001 położono nacisk na wdrożenie do systemów zarządzania jakością podejścia opartego na ryzyku.Fragment opinii prof. dra hab. inż. Jerzego Lewandowskiego (kierownika Katedry Zarządzania Produkcją i Logistyki Politechniki Łódzkiej): "Książka Ryzyko systemów produkcyjnych ()zawiera opracowanie i weryfikację praktyczną nowej metody analizy i oceny ryzyka systemów produkcyjnych na poziomie wytwórczym.Biorąc pod uwagę aspekty praktyczne zawarte w opracowaniu istotne sąaktualność, ważność i tematyka ryzyka w kontekście efektywności realizacji procesów produkcyjnych.Zaproponowana metoda pozwala na wyrażenie wielkości ryzyka wielkością strat np. w postaci liczby niewyprodukowanych elementów lub w wymiarze finansowym. Takie podejście do ryzyka dostarczy menedżerom i inżynierom w przedsiębiorstwach produkcyjnych narzędzie, na podstawie którego łatwo można podejmować i uzasadniać decyzje o wdrażaniu programów naprawczych.Książka Ryzyko systemów produkcyjnych ()polecana jest też studentom kierunków inżynieria produkcji, inżynieria mechaniczna czy zarządzania, ponieważ zebrano w niej i uporządkowano wiedzę na temat ryzyka systemów produkcyjnych oraz metod jego oceny."
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. W Psychogeometrii Maria Montessori wyjaśnia, w jaki sposób umysł dziecka na kolejnych etapach rozwoju i nauki przyswaja wiedzę z zakresu geometrii – od poznawania figur, przez ujmowanie relacji między nimi, do wykonywania coraz bardziej złożonych operacji. Ta książka nie zawiera szkolnego kursu geometrii, ale zestaw ćwiczeń, „gimnastykę dla umysłu”, która przez umożliwienie dziecku odkrywania stwarza podstawy do zdobywania wiedzy. Odkrycie relacji to zdecydowanie najpewniejszy sposób, aby pobudzić ciekawość. Twierdzenie samo w sobie nie zainteresuje dziecka, które usłyszy je starannie wygłoszone, jednak go nie zrozumie i nie będzie w stanie docenić jego celów, co zmusi je do męczącego wysiłku poznania przedstawianego rozwiązania. Jeśli jednak samodzielnie odkryje relację, sformułuje twierdzenie i przyswoi słowa, aby je właściwie opisać, wtedy rozpali się ogień jego wyobraźni. Wystarczy jedno z takich odkryć, aby otworzyć dla umysłu wspaniałą, nieoczekiwaną ścieżkę. W taki sposób pobudza się zainteresowanie – a tam, gdzie mamy zainteresowanie, mamy też pewność niezliczonych sukcesów. Z tekstu
Seria Krótki kurs to popularnonaukowe książki wydawane przez Oxford University Press, które w przystępny sposób przedstawiają szereg tematów z niemal każdej dziedziny. Omawiając z entuzjazmem fakty, analizy, perspektywy i nowe koncepcje autorzy-eksperci sprawiają, że tematy trudne stają się przystępne w lekturze.Emocje. Krótki kurs to przewodnik po najważniejszych informacjach dotyczących funkcjonowania ludzkich emocji. Czytelnik znajdzie tu odpowiedzi na pytania:Czym są emocje? Kiedy zaczęto stosować termin "emocja", prowadzić pierwsze badania naukowe i wyodrębniać tzw. emocje podstawowe?Czy dobre życie polega na byciu wolnym od wszelkich namiętności? Jak kwestię emocji rozumieli filozofowie od czasów starożytności i jak zmieniało się to myślenie?Czy przeżywanie emocji jest uwarunkowane kulturowo, czy biologicznie? Czy istnieją emocje wspólne wszystkim ludziom? Czy istnieją emocje typowe dla przedstawicieli pojedynczych kultur?Czym są tzw. wyższe emocje poznawcze?Co wiemy na temat ewolucji emocji? Czy gdybyśmy byli ich pozbawieni, jak Wolkanie ze Star Treka, funkcjonowalibyśmy lepiej? W jaki sposób emocje wpływają na przebieg procesów myślenia, zapamiętywania i podejmowania decyzji?Dlaczego płaczemy? Czy jesteśmy jedynym gatunkiem w królestwie zwierząt, który w taki sposób reaguje na smutek?Co wyniki badań naukowych mówią nam o poczuciu szczęścia? Czy nauka jest w stanie wyjaśnić, co czyni nas szczęśliwymi?W jaki sposób możemy wpływać na swoje stany emocjonalne? Czy rozmowa o traumatycznych wydarzeniach leczy, czy pogarsza stan cierpiącej osoby?Czy maszyny mogą odczuwać emocje?W tej książce postuluję powrót do koncepcji emocji jako sprzymierzeńców rozumu, a nie jego wrogów. Uważam, że badania naukowe nad emocjami są nie tylko możliwe, ale też że niosą ze sobą ogromną wartość. Wierzę, że jeśli uda się nam lepiej zrozumieć emocje, będziemy mogli wieść bogatsze, a nie uboższe życie. Zaznajomienie się z najnowszymi postępami nauki zajmującej się tymi tajemniczymi zjawiskami może być natomiast co najmniej ekscytujące.Z tekstu
Monografia O przyjemności pomyślana jest nie tylko jako historyczne ujęcie kategorii „przyjemność”, ale także wynika z założenia, że dla zrozumienia pewnych zjawisk trzeba badać ewolucję ich pojęć od źródeł poczynając. Ponadto ma służyć zrozumieniu fenomenu, który rządzi współczesnym zachodnim społeczeństwem konsumpcyjnym, w którym kluczową rolę odgrywa konieczność zaspokojenia potrzeby doznawania przyjemności. Aby to osiągnąć należało przyjrzeć się pojęciu i teoriom przyjemności w dziejach filozofii i kultury europejskiej.
Najistotniejsza i najbardziej pogłębiona dyskusja filozoficzna na temat przyjemności toczyła się na gruncie filozofii starożytnej, w szczególności greckiej. Zawartość problemowa monografii sprowadza się do następujących zagadnień: starożytna hedone; przyjemność w chrześcijańskim średniowieczu; renesans przyjemności?; przyjemność jako przedmiot filozoficznego namysłu w filozofii XVII w.; różnorodność barw przyjemności we francuskim oświeceniu, brytyjska oświeceniowa filozofia moralności.
Każde z wymienionych zagadnień posiada bogatą strukturę wewnętrzną, informującą o bardziej szczegółowych treściach tam przedstawianych i analizowanych. Przesłaniem monografii jest m.in. wskazanie, że bezkrytyczna absolutyzacja przyjemności nie powinna być celem działania i, jak się wydaje, zasadniczo nie była. Wyjątkiem od tej zasady był oświeceniowy libertynizm francuski ze skrajnym w kulturze hedonizmu stanowiskiem Markiza de Sade. Lesław Hostyński jest znany z prac nad wartościami utylitarnymi i wartościami świata konsumpcji; można powiedzieć, że jest aksjologiem współczesnej kultury konsumpcyjnej. Dla zrozumienia przyjemności jako centralnej wartości tej kultury sięga do historycznych korzeni ludzkiego doświadczenia przyjemności i towarzyszącego temu namysłu nad jego naturą i wartością, zawartą w tekstach filozoficznych i literackich. […] Książka Lesława Hostyńskiego jest dziełem oryginalnym, po raz pierwszy w polskojęzycznej literaturze zbierającym w uporządkowaną całość historycznie ukształtowane pojęcia, teorie i oceny przyjemności. Oparta jest na źródłach filozoficznych, etycznych, teologicznych, literackich, opisach obyczajowego traktowania fenomenu przyjemności w ludzkim życiu. Dominuje w niej perspektywa historyczna doprowadzona do epoki oświecenia, w której hedonizm antropologiczny mimo prób ujęcia go w ramy libertynizmu związano z etycznymi wymaganiami utylitaryzmu.
Książka cieszy swoją różnorodnością ujęć, bogactwem opisów radzenia sobie z wyzwaniem płynącym z doświadczenia atrakcyjności przyjemności, z prób jego zrozumienia, nazwania, oddzielenia rodzajowego, a wreszcie z dróg namysłu nad intuicją przyjemności, namysłu nadającego stosunkowi do przyjemności status wartości pośród innych wartości. Wymienione walory książki spełniają w znacznej mierze postulat Władysława Tatarkiewicza, by wielkie idee opisywać od korzeni historycznych, ukazywać ich historyczną ewolucję. Sądzę, że popularność dzieła […] może w jakiejś mierze zrównać się z popularnością traktatu O szczęściu. Książka zainteresuje badaczy fenomenu przyjemności, historyków, psychologów, etyków, teologów, studentów, młodzież licealną i w ogóle czytelników literatury humanistycznej. dr hab. Ryszard Wiśniewski, prof. UJD (z recenzji)
Wirusologia jest jedną z dziedzin biologii, bardzo intensywnie rozwijającą się w ostatnich dziesięcioleciach.Szczególny postęp w tej dziedzinie stał się możliwy w związku z rozwojem technik biologii molekularnej, pozwalających na szybką detekcję nowych wirusów, jak również ich charakterystyki, z wykorzystaniem technik mikroskopowych, hodowli komórkowych, metod sekwencjonowania kwasów nukleinowych, badań proteomicznych i metod immunologicznych. Skłania to do wprowadzania do podręczników nowych, aktualnych danych. Z tego względu drugie wydanie Wirusologii zostało uzupełnione o nowy rozdział, w którym opisano wybrane najnowsze metody stosowane w wirusologii do detekcji wirusów, ich charakterystyki oraz badania oddziaływania wirusów z czynnikami komórkowymi.Ponadto, podręcznik ten został także uzupełniony o podrozdziały, w których przedstawiamy nowe dane odnośnie badań epidemiologicznych, sposobów pozyskiwania szczepionek przeciwwirusowych nowych generacji oraz otrzymywania i wykorzystania syntetycznych wirusowych cząstek w badaniach wirusologicznych. Dodano także nowe podrozdziały dotyczące roli autofagi w cyklu życiowym wirusów, sposobów transmisji wirusów, dane na temat możliwości wykorzystania wirusów jako broni biologicznej oraz najnowszą klasyfikację wirusów.Podręcznik skierowany jest do studentów: biologii, biotechnologii, weterynarii, nauk medycznych na uniwersytetach i uczelniach medycznych.
During the COVID-19 pandemic, 76 percent of customers permanently changed their buying patterns, McKinsey found in their report. That brings great challenges for marketers, including the need to restore true trusting relationships with each and every customer. This cannot be done without proper knowledge and technology. This book was written to comprehensively describe this new world for marketers, entrepreneurs and managers, so that they can deliver value and build their competitive position with better results. It sets the context for today’s marketers and then, step by step, exemplifies practically how new technologies may be used to readapt familiar marketing tools.
Dotychczasowe ustalenia dotyczące poziomu, przejawów i powodów uczestnictwa obywatelskiego tracą swoją moc wyjaśniającą przede wszystkim dlatego, że ewoluująca demokracja od lat jest w kryzysie. Nieuchronnie powoduje to, że także przestrzeń publiczna, a wraz z nią sfera obywatelska ulega coraz większej komplikacji i stawia nowe zadania. Są przesłanki, by sądzić, iż doświadczamy daleko idącej emergencji nowej sfery publicznej i nowych wzorów zachowania obywatelskiego. Jaką rolę w tym procesie będzie miała młodzież i młodzi dorośli, dziś „patologicznie bierni”? Młodzi dorośli to niestabilni i niedojrzali obywatele. Określani są, podobnie jak młodzież, jako indyferentni, bierni, apatyczni politycznie, „biernie wrodzy wobec polityki” i formujący „demokrację odmowy”. Jeśli jednak zmienimy perspektywę rozumienia obecności tego pokolenia w sferze publicznej, dostrzeżemy, że wyłania się „jakiś” nowy publiczny dyskurs, przynajmniej w odniesieniu do kwestii ważnych dla tego pokolenia. Jaki? Chodzi tu przede wszystkim o „lepsze” (bo świeże) recepty na to, jak reagować i jak stawiać czoła publicznym sprawom. Autorka szuka potencjału obywatelskości wśród młodych ludzi, ale także odpowiedzi na pytanie, co powoduje, że jest on dziś uśpiony, i co może sprawić, że się ujawni. Książka jest bardzo ważnym projektem, który wpisuje się w zapotrzebowanie nauk społecznych, zarówno socjologii, psychologii, jak i pedagogiki oraz społecznej praktyki. dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, prof. UWM (z recenzji) Znakomita monografia, ukazująca w świetle wyników badań obszary i przyczyny wycofania i nieobecności młodej generacji w sferze publicznej, a także rzeczywiste i potencjalne źródła wycofania z aktywności obywatelskiej młodzieży i młodych dorosłych o charakterze systemowym, kulturowym i socjalizacyjnym. Wyróżnia się szerokim polem rozważań, interdyscyplinarnością, doskonałym warsztatem badawczym, a także wnikliwością i złożonością wnioskowania. Autorka nie udziela prostych odpowiedzi, ukazując badany przez nią obszar rzeczywistości społecznej w całej jego złożoności, antycypując zarazem, co może wydarzyć się w przyszłości. dr hab. Barbara Galas, prof. UKSW (z recenzji)
Jak pisać i redagować to drugie wydanie tego tytułu, zaktualizowane i poszerzone o nowe przykłady treści wzorów użytkowych. Poradnik składa się z dwóch części.Pierwsza z nich pt. Poradnik redaktora. Zasady opracowania edytorsko-typograficznego tekstów w języku polskim to kompendium wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii. Jak piszą autorzy w jej wstępie: Warunkiem tworzenia poprawnych publikacji jest wszakże nabycie stosownej wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii, która to wiedza była do niedawna domeną środowisk profesjonalnie związanych z branżą wydawniczo-poligraficzną - redaktorów merytorycznych i technicznych, korektorów, łamaczy tekstu, grafików itd. Wiedzę tę przybliża niniejsze opracowanie, które stanowi swego rodzaju kodyfikację norm wydawniczych w zakresie opracowania redakcyjnego tekstu.Druga część pt. Wzory tekstów użytkowych zawiera opisy struktury i przykłady realizacji 55 gatunków tekstów użytkowych występujących we współczesnej polszczyźnie publicznej. W drugim wydaniu autorzy rozszerzyli dobór przykładów w różnych gatunkach tekstów o te treści, które w ostatnich latach zaczęły pojawiać się częściej. Są więc nawiązania do korespondencji przez internet i w mediach społecznościowych, do prezentacji w formie slajdów; podane są nowe wzory np. listu motywacyjnego, scenariusza przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej czy budowy treści komunikatu poczty głosowej w telefonie komórkowym. Niektóre wzory tekstów użytkowych zostały wzbogacone o przykładowe treści szczególnie przydatne i wykorzystywane w ostatnim czasie. Dotyczy to m.in. postu w mediach społecznościowych, wątku na forum czy opinii pisanych przez kupujących produkt w sklepie internetowym.
Niniejsza publikacja poświęcona jest mechanice materiałów, która obejmuje teoretyczne i eksperymentalne badania zjawisk mechanicznych zachodzących w materiałach konstrukcyjnych. Wywołane są one działaniem na konstrukcje sił zewnętrznych. Obciążenia te wywołują w materiałach naprężenia oraz powodują deformacje i przemieszczenia. Celem mechaniki materiałów jest wyznaczenie tych wielkości, przy uwzględnieniu rzeczywistych warunków pracy konstrukcji. W każdym rozdziale, po krótkim wprowadzeniu, zdefiniowano podstawowe pojęcia oraz szczegółowo omówiono wszystkie najważniejsze zależności i równania. Rozważania teoretyczne są w dalszej części rozdziału zilustrowane licznymi, szczegółowo rozwiązanymi przykładami. Książka ta jest skierowana przede wszystkim do studentów kierunku budownictwo. Może być także wykorzystana przez studentów innych kierunków, na których występuje przedmiot wytrzymałość materiałów (np. energetyka, inżynieria środowiska, mechanika i budowa maszyn, lotnictwo itp.).
Witaj w świecie wspaniałych eksperymentów naukowych dla dzieci!Książka ta dostarczy niespodzianek, frajdy i dużo wiedzy, zawiera bowiem opisy 105 zabawnych eksperymentów przeznaczonych dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat.Przy okazji mali naukowcy dowiedzą się o koncepcji STEAM. Ten skrót pochodzi od angielskich słów: science (nauka), technology (technologia), engineering (inżynieria) , art (sztuka) i mathematics (matmatyka). Wszystkie te dziedziny są ze sobą powiązane na wiele sposobów. Projektowanie struktur zawiera w sobie elementy sztuki i inżynierii. Stworzenie robota wymaga znajomości technologii, inżynierii i nauk przyrodniczych, a pomiar wyników dowolnego doświadczenia naukowego nie może się obejść bez narzędzi matematycznych. Ta książka ma być jak prawdziwe życie - pokazywać zależności między wszystkimi dziedzinami STEAM-u.Opisy wszystkich doświadczeń zaczynają się od pytań i krótkich wprowadzeń w temat. Każdy z nich zawiera listę potrzebnych materiałów i proste instrukcje, które przeprowadzą przez eksperyment krok po kroku. Opisom doświadczeń towarzyszą również sugestie obserwacyjne oraz pytania pobudzające dzieci do głębszego zastanowienia nad tym, co widzą. Każdy eksperyment zakończony jest propozycją jego rozszerzenia lub modyfikacji. Pobudza to dzieci do formułowania hipotez, czyli naukowych domysłów, dotyczących przebiegu doświadczeń.Większość doświadczeń zakłada, że dziecko będzie bawiło się z osobą dorosłą. Jednak starsze dzieci mogą wykonywać wiele opisanych eksperymentów w pełni samodzielnie. A co najważniejsze, większość eksperymentów można przeprowadzić korzystając z materiałów, które posiadasz w domu lub kupisz w sklepie.Wyjątkowo użytecznymi dydaktycznie elementami książki są uwagi pt. Jak i dlaczego, występujące na końcu opisu każdego doświadczenia. To proste objaśnienia zjawisk zachodzących na poziomie molekularnym. W ten sposób dziecko dowiaduje się, dlaczego eksperymenty przebiegają w określony sposób i jak się to dzieje. Wiedza ta może być podstawą do projektowania własnych doświadczeń.Zapraszamy do eksperymentowania, które - niezależnie od wyników - jest wspaniałą wspólną zabawą dzieci i dorosłych!
Witaj w świecie wspaniałych eksperymentów naukowych dla dzieci!Książka ta dostarczy wyzwań, wspaniałej zabawy i dużo wiedzy, zawiera bowiem opisy 52 zabawnych konstrukcji przeznaczonych dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat.Przy okazji mali konstruktorzy dowiedzą się sporo o inżynierii i jej związkach z koncepcją STEAM. Ten skrót pochodzi od angielskich słów: science (nauka), technology (technologia), engineering (inżynieria) , art (sztuka) i mathematics (matmatyka). Propozycje konstrukcyjne dla dzieci opierają się na różnych elementach tej idei. Inżynierowie mechanicy używają wiedzy przyrodniczej i matematyki podczas projektowania pasów bezpieczeństwa w kolejkach górskich. Projektanci komputerów wykorzystują w codziennej pracy najnowsze technologie i zaawansowaną matematykę. Wznoszenie mostów wymaga znajomości fizyki i wyższej matematyki, a jednocześnie wizji artystycznych, dlatego niektóre budowle są nie tylko funkcjonalne, ale i piękne.Realizacja niektórych instrukcji będzie wymagała pomocy osób dorosłych, ale wiele projektów dzieci mogą wykonać samodzielnie, co da im poczucie niezależności i dumę z wykonanej pracy.Opis każdej konstrukcji zawiera zarówno odniesienia do STEAM-u, jak i objaśnienia naukowe, dzięki którym dziecko wie, dlaczego buduje się właśnie w taki sposób. Teksty są napisane językiem łatwo zrozumiałym, dzięki czemu przekazana w nich wiedza przyda się dzieciom podczas wznoszenia innych obiektów w przyszłości. Większość potrzebnych materiałów można znaleźć prawie w każdym domu, a to, co trzeba będzie dokupić, jest łatwo dostępne i tanie.Opisom ciekawych konstrukcji dziecięcych towarzyszą wypowiedzi prawdziwych inżynierów odnoszące się tematycznie do ich pracy. Dają one wgląd w problemy zawodowe inżynierów i ich ulubione projekty, w merytorycznym powiązaniu z wiedzą przyswojoną przez dzieci.Umiejętności konstrukcyjne są ważne nie tylko dla dzieci pragnących w przyszłości zostać inżynierami. Formułowanie pytań, tworzenie w wyobraźni możliwych rozwiązań, kreatywne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów przydadzą się każdemu, niezależnie od wybranego zawodu. Nie zapominajcie jednak, że nasze propozycje to przede wszystkim dobra zabawa!
Opracowanie poświęcone jest analizie wpływu czynników subiektywnych na ocenę wartości artystycznych zabytków Krakowa w procesie ich ochrony na wybranych przykładach w pierwszym dwudziestopięcioleciu po zakończeniu II wojny światowej.Monografia przedstawia najbardziej burzliwy okres odbudowy polskiej państwowości po 1945 roku i losy procesu konserwacji zabytków architektury w tych realiach. Wtedy konserwacja była czymś więcej niż dziedziną nauki i sztuki. Stała się również tubą propagandy ideologii PRL i pewną formą narzędzia do rozliczenia się z traumatyczną przeszłością.Praca zawiera około 120 mało znanych, a czasem nawet niepublikowanych materiałów graficznych.
Krótki kurs filozofii to błyskotliwe wprowadzenia w prace kluczowych filozofów i najważniejsze idee filozofii. Autorami poszczególnych tomów serii, wydanej w oryginale przez Oxford University Press, są wybitni specjaliści prezentowanych obszarów.Platon był filozofem ateńskim, uczniem Sokratesa i jednym z najważniejszych myślicieli starożytnego świata. Analizując jego najważniejsze dzieła i poglądy, Julia Annas traktuje Platona jako myśliciela zmagającego się z problemami filozoficznymi na różne sposoby, a nie filozofa z w pełni wypracowanym systemem. Omówiony zostaje styl pisarski Platona oraz znaczenie stosowania przez niego zabiegów literackich, jak formy dialogu. Autorka przygląda się też stanowisku Platona na temat miłości (w tym miłości homoseksualnej), jego postawie wobec kobiet oraz analizuje jego argumenty na rzecz nieśmiertelności duszy i poglądy na temat natury wszechświata.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?