Błyskotliwe wprowadzenia w prace kluczowych filozofów i najważniejsze idee filozofii. Autorami poszczególnych tomów serii, wydanej w oryginale przez Oxford University Press, są wybitni specjaliści prezentowanych obszarów. Arthur Schopenhauer – główny przedstawiciel pesymizmu filozoficznego; autor koncepcji, w której główną zasada metafizyczną jest wola. Przeciwnik Hegla. Tworząc swoją teorię, inspirował się buddyzmem. Wprowadził pojęcie nieświadomości, zapowiadając myśl Freuda. Wywarł ogromny wpływ na kulturę i sztukę XIX i XX wieku, inspirując między innymi Nietzschego, Wagnera, Tołstoja i Becketta.
Błyskotliwe wprowadzenia w prace kluczowych filozofów i najważniejsze idee filozofii. Autorami poszczególnych tomów serii, wydanej w oryginale przez Oxford University Press, są wybitni specjaliści prezentowanych obszarów. Martin Heidegger – jeden z głównych myślicieli, którzy położyli podwaliny pod myśl drugiej połowy XX w. i wywarli największy wpływ na myśl współczesną. Uznawany za przedstawiciela fenomenologii i egzystencjalizmu, ale znaczenie jego filozofii wykracza poza te dwa nurty. Do najważniejszych elementów jego myśli należą: rozróżnienie między bytami i byciem (różnica ontologiczna) oraz tworzenie ontologii poprzez wyjście od jestestwa (Dasein), istoty ludzkiej i jej egzystencji. Postulował powrót do greckich źródeł filozofii jako sposób na jej odnowienie. Jego teksty odznaczają się legendarną trudnością ze względu na specyficzny, bliski poezji, język. Michael Inwood przekłada w swojej książce Heideggera na język potoczny.
Kim są antyszczepionkowcy? Czy szczepionki rzeczywiście są groźne? Jakie znaczenie mają dla bezpieczeństwa ludzkości? Jonathan M. Berman ukazuje całe spektrum prawd, półprawd i mitów, jakimi posługują się ludzie, którzy nie chcą szczepić siebie i swoich dzieci. Bada korzenie ruchu antyszczepionkowego, analizując jego historię – od początku XIX wieku aż do czasów współczesnych. Omawia główne hasła i strategie antyszczepionkowców, a także ukazuje różne modele przeciwdziałania ich ruchom. Antyszczepionkowcy są niezwykle wnikliwą analizą ruchów antyszczepionkowych, a także stanowią źródło rzetelnych informacji na ich temat. To książka zarówno dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę, jak i dla tych, które nie potrafią zająć jasnego stanowiska w dyskusji na temat szczepień. Antyszczepionkowcy to publikacja, która bardzo szeroko omawia ten skomplikowany i dla niektórych kontrowersyjny problem.
Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką.Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną.Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.
Multidyscyplinarny podręcznik przeznaczony dla studentów przygotowujących się do prowadzenia własnych badań na kierunkach społecznych i humanistycznych. W przeciwieństwie do innych publikacji poświęconych prowadzeniu badań, książka nie skupia się na uczeniu technik badawczych, lecz na omówieniu metod pozwalających dokonać odpowiedniego wyboru przedmiotu badań. Opisuje autorską, szczegółową metodologię, która pozwala na skuteczny wybór tematu badawczego dopasowanego do indywidualnych pasji, zainteresowań i talentów badacza.
Podręcznik napisany jest w nowoczesny, bezpośredni i angażujący sposób. Służy przede wszystkim praktyczną pomocą, dostarczając konkretnych i sprawdzonych technik, które mogą Ci pomóc:
wybrać temat badań,
zamienić ów temat na konkretne i istotne pytania,
zidentyfikować podstawowy problem stojący za pytaniami, które zadajesz,
uporać się z założeniami, uprzedzeniami i z góry przyjętymi wyobrażeniami, które możesz mieć odnośnie do swojego tematu,
wyartykułować elementy składające się na ów problem oraz nadać priorytet konkurującym ze sobą interesom i obawom,
zbliżyć się do szeroko rozumianego środowiska badaczy, którzy zajmują się tym samym tematem, co Ty i umieć się w nim poruszać,
odkryć i zmapować odpowiednie społeczności badaczy, które istnieją poza Twoim polem badawczym,
znaleźć źródła, które będą przydatne w Twoim projekcie badawczym,
wykorzystać znalezione źródła w celu doprecyzowania swoich pytań (zwłaszcza na etapie badań wstępnych),
poradzić sobie z mentalnymi blokadami oraz utrzymać tempo podczas krytycznych wczesnych etapów projektu, kiedy najłatwiej o poczucie zagubienia,
jako badacz pozostać elastycznym, przenikliwym, bystrym i zmotywowanym.
Niezwykła podróż po tajemniczym świecie ludzkiego umysłuCzy dusza istnieje?Czy nasz mózg to nic innego jak biologiczny komputer?Czy roboty kiedykolwiek będą mogły być świadome?Jacek Jarocki, badacz i popularyzator, wraz z czytelnikiem przemierza zawiłe ścieżki jednej z najbardziej fascynujących dyscyplin naukowych - filozofii umysłu. W niezwykle przystępny sposób omawia skomplikowane teorie filozoficzne, nawiązując zarówno do klasyków filozofii, jak i współczesnych badaczy.Gdzie jest mój umysł? to doskonała publikacja nie tylko dla studentów czy pasjonatów filozofii, ale również dla wszystkich, którzy chcą zgłębić tajniki wiedzy na temat czegoś tak bliskiego, a jednocześnie tak zagadkowego jak ludzki umysł.Nasza wyprawa będzie wieść przez dwa i pół tysiąca lat namysłu prowadzonego przez najmądrzejszych ludzi, jacy kiedykolwiek żyli na Ziemi. Ostatecznie nie dopłyniemy do żadnego celu, lecz z powrotem znajdziemy się w punkcie wyjścia. Naszą nagrodą będzie jednak znacznie większa świadomość problemów, z jakimi mierzymy się my - posiadacze własnych umysłów, zaintrygowani ich naturą - jak i tysiące naukowców, którzy każdego dnia próbują zrozumieć ten tak dobrze znany, a jednocześnie trudny do zbadania twór. W tym wypadku - trochę jak podczas niezobowiązującej przechadzki po górach - droga, którą przemierzymy, okaże się znacznie ważniejsza, niż miejsce, do którego dotrzemy. Być może zresztą jest to najkrótszy opis nie tylko celu filozofii umysłu, ale filozofii w ogóle.[fragment Wprowadzenia]
Diagnoza w psychoterapii par. Tom 1: Diagnoza par w różnych podejściach to polifonia psychoterapeutów par pracujących w różnorodnych nurtach teoretycznych. W kolejnych rozdziałach omówiona została specyfika pracy diagnostycznej psychoterapeuty z perspektywy różnych teorii psychoterapii par: systemowej, psychoanalitycznej, narracyjnej terapii więzi, skoncentrowanej na emocjach i poznawczo-behawioralnej. Treść tych rozdziałów pozwala dostrzec różnice w sposobie rozumienia i interpretacji problemów, z którymi zgłaszają się osoby doświadczające trudności w swoich związkach, a także określić miejsce pracy diagnostycznej w procesie terapeutycznym.
Drugi tom Diagnozy w psychoterapii par poświęcony jest specyficznym zjawiskom zachodzącym w procesie diagnozowania bliskich związków. Autorzy, wywodzący się ze środowiska polskich psychoterapeutów, przybliżyli szczególne, nieczęsto opisywane w literaturze dylematy diagnostyczne, zjawiska i procesy, które pojawiają się na tym etapie pomocy terapeutycznej. Czytelnicy znajdą tu narzędzia pomocne m.in. w lepszym rozumieniu dynamiki relacji czy analizie stanów emocjonalnych obecnych w związku. Przybliżono ponadto specyfikę pracy z parami jednopłciowymi, międzykulturowymi czy odesłanymi przez instytucje, czyli niewolontaryjnymi.
Diagnostyczny etap pracy terapeutycznej został tu przedstawiony nie tylko z perspektywy doświadczonych psychoterapeutów-superwizorów. Opisano także trudności, z jakimi borykają się osoby, które dopiero rozpoczynają pracę z parami. Autorzy wskazali ponadto pytania i problemy, których rozstrzygnięcie wymaga dalszej pracy badawczej i koncepcyjnej, a także merytorycznej dyskusji w środowisku psychoterapeutów.
Obecne, nowe wydanie podręcznika zostało gruntownie zmienione przez uczniów i współpracowników autora - m.in. profesora Kazimierza Krysiaka. Materiał uwzględnia współczesny stan wiedzy oraz aktualne wymagania programowe. W wielu partiach tekstu dokonano gruntownych zmian, niektóre fragmenty opracowano na nowo. W podręczniku zastosowano nowe naukowe mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne, zgodne z Nomina Anatomica Veterinaria (1994), Nomina Histologica oraz Nomina Embryologica Veterinaria, a odpowiedniki polskie pochodzą z Weterynaryjnego Mianownictwa Anatomicznego. Podobnie, w przypadku struktur mikroskopowych i rozwojowych odwołano się do najnowszych mianownictw.
Na szczególną uwagę zasługują czytelne, dobrze dobrane i odpowiednio opisane ryciny oraz skorowidze nazw polskich i łacińskich, zamieszczone na końcu książki.
Podręcznik przeznaczony przede wszystkim dla studentów Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej i lekarzy weterynarii, a także dla studentów innych kierunków przyrodniczych - biologii, zootechniki, biotechnologii i archeologii.
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę "dla dziecka" i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie - dorosłym.Umysł dziecka. Chłonny umysł to wyjątkowa, rewolucyjna publikacja, zbierająca 50 lat doświadczeń naukowych Marii Montessori i jej praktycznej pracy z dziećmi. Autorka poświęciła tę książkę energii umysłowej, dzięki której dziecko osiąga w ciągu kilku lat samodzielność - bez nauczycieli, bez jakichkolwiek powszechnych pomocy edukacyjnych, nawet pozostawione samo sobie, a często wręcz napotykając przeszkody, staje się zdolne do skonstruowania i utrwalenia wszystkich cech ludzkiej osobowości.Dzieło, które my, dorośli, mamy do wykonania, nie polega na nauczaniu, tylko na wspieraniu dziecięcego umysłu w pracy nad jego rozwojem. Cudownie byłoby, gdybyśmy naszą pomocą, inteligentnym traktowaniem dziecka, zrozumieniem jego życiowych potrzeb, mogli przedłużyć okres, w którym dziecięcy chłonny umysł zachowuje swoją aktywność.Z tekstu
"Logika jest bowiem najbardziej sprawnym narzędziem spośród wszystkich sztuk i bez niej nie można w sposób doskonały zapoznać się z żadną nauką; przy czym odmiennie od narzędzi materialnych, nie zużywa się ona przez częste stosowanie, ale przeciwnie, rozwija się przez ciągłe i pilne uprawianie dowolnej innej nauki."(ze Wstępu)
Statystyka spędza sen z Twoich powiek? Nie wiesz, co właściwie znaczą cyfry w tych tabelach i jak je interpretować? Planowanie badania naukowego to dla Ciebie enigma, a wizja analizy uzyskanych wyników przyprawia o dreszcze?Wielu studentów twierdzi, że mają problem ze statystyką! Ta książka powstała po to, by przybliżyć Ci podstawy metodologii badań naukowych oraz analizy i interpretacji ich wyników.To nie jest podręcznik statystyki! To bardziej przewodnik, zaproszenie do podróży, którą będziesz mógł rozpocząć po zapoznaniu się z metodologią badań naukowych. Poznając tę część, zyskasz uprawnienia do prowadzenia naukowej maszyny i niczym pilot podrywający do lotu swego dreamlinera, udasz się bez lęku na drugi koniec świata.Będzie to podróż wyjątkowa, bowiem dzięki niej:znajdziesz być może pracę marzeń (dowiesz się przy okazji, co to jest testowanie hipotez statystycznych),zagrasz, a następnie wygrasz wysoką kwotę w kasynie (poczytasz o statystykach opisowych),poznasz tajemnice lokalnej mafii (czyli testu 2) iwypijesz najlepsze miejscowe piwo (z twórcą testu t Studenta).W końcu(za pomocą ANOVY) zaczniesz przeprowadzać życiowe eksperymenty nad związkiem spożywanych napojów i poziomem energii,odkryjesz (dzięki korelacji), co idzie w parze z bogatym życiem towarzyskim,finalnie (w toku regresji) znajdziesz inne, niż tylko podróżowanie, sposoby na dobre samopoczucie - memy!Niniejsza publikacja powstała z potrzeby podzielenia się pasją, jaką jest projektowanie badań naukowych i analizowanie danych. Tak, nie pomyliłeś się - to może być pasja! Nauka może przypominać absorbujący serial, który potrafi wciągnąć na długie wieczory!Ze wstępuAutorzy w przystępny sposób tłumaczą relatywnie złożone pojęcia i reguły metodologii badań. Bardzo często posługują się przykładami, które odnoszą się bezpośrednio do codziennego studenckiego życia. Humor i dystans do siebie stanowią znak rozpoznawczy tego przewodnika.Z recenzji dr hab. Sylwiusza Retowskiego, prof. SWPS
W podręczniku Remediacja zanieczyszczonych gleb i ziem zostały omówione najczęściej stosowane metody i techniki remediacji gleb i ziemi wraz z ich zaletami i ograniczeniami. Przedstawiono teoretyczne podstawy metod zarówno fizycznych, chemicznych jak i biologicznych oraz sposoby, technologie stosowania tych metod w praktyce. Podręcznik został podzielony na 11 rozdziałów, z których początkowe pięć stanowi podstawę teoretyczną, natomiast kolejne rozdziały i podrozdziały dotyczą poszczególnych metod stosowanych w remediacji gleb i ziemi. W rozdziale 10. zaproponowano przykładowe zadania pilotażowe stosowane w remediacji, które mają na celu uzupełnienie i praktyczną ilustrację metod omówionych w podręczniku.Podręcznik jest adresowany głównie do studentów kierunków przyrodniczych, związanych z szeroko pojętą ochroną i inżynierią środowiska, oraz do technologów ochrony środowiska. Podręcznik może pełnić funkcję przewodnika dla pracowników różnych szczebli administracji publicznej, związanych z remediacją gleb i innymi pokrewnymi zagadnieniami z zakresu oceny stanu zanieczyszczenia powierzchni ziemi i jej oczyszczania. Ze względu na zawarte w nim treści podręcznik można polecić profesjonalistom zajmującym się kształtowaniem, inżynierią i ochroną środowiska oraz firmom zajmującym się remediacją gleb i ziemi, a także firmom zajmującym się zagospodarowaniem i rewitalizacją terenów chemicznie zdegradowanych. Podręcznik może również stanowić pomoc dla osób planujących prace badawcze w zakresie remediacji środowiska i dziedzin pokrewnych.
Różnica między mądrością a inteligencją polega na tym, że inteligentny potrafi wyjść z sytuacji, w którą mądry nigdy się nie wpakuje.Autor nieznanyGdyby chodzący po ateńskich ulicach Sokrates nie wierzył w uczenie mądrości, nie zatrzymywałby ludzi, aby rozmawiać z nimi i uświadamiać im różne niemądrości. Platon nie zakładałby Akademii, a Arystoteles - Liceum. Wielu innych filozofów nie pisałoby dzieł o mądrości, którą warto krzewić. Do podobnego wniosku prowadzą koncepcje i badania psychologiczne w XXI wieku, które sugerują, że można jej nie tylko uczyć, ale nawet nauczyć.O ile łatwo znaleźć książki lub artykuły poświęcone mądrości z perspektywy teoretycznej, o tyle trudno o praktyczne wskazówki, jak rozwijać mądrość. Oto książka, która próbuje tę lukę wypełnić. Czytelnik znajdzie w niej nie tylko przegląd filozoficznych i psychologicznych koncepcji mądrości. Autor odpowiedział na pytania czy bycie mądrym jest związane z wiekiem, płcią, poziomem inteligencji, wykształceniem, bogactwem i wieloma innymi cechami, czy mądrość jest przedmiotem refleksji w edukacji, biznesie i służbie zdrowia. Zamieścił także serię praktycznych ćwiczeń pozwalających rozwinąć refleksyjność, krytyczne myślenie, emocjonalny dystans oraz inne cechy uznawane za atrybuty mądrości.Dr Sławomir Jarmuż podjął odważną próbę przedstawienia zagadnienia zarówno od strony teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Książka jest ciekawa, skłaniająca do myślenia, wolna od górnolotnych uniesień - dość częstych w literaturze mądrościowej. Byłoby dobrze, gdyby trafiła do nauczycieli, do managerów, do lekarzy, do aktywistów społecznych. Oczywiście, powinna trafić do studentów psychologii skażonych często pedagogiką konformizmu, posłuszeństwa, uległości i obojętności na los innych ludzi.Z recenzji prof. dr hab. Wiesława Łukaszewskiego
Dałem jednemu z pracowników podwyżkę, a teraz inni przychodzą do mnie, żądając tego samego. Gdyby ktoś przyjrzał się uważnie naszej liście płac, trudno byłoby wytłumaczyć, dlaczego niektórzy mają takie, a nie inne zarobki. Mam dość tracenia naszych najlepszych ludzi, tylko dlatego że nie jesteśmy w stanie dorównać zarobkom u konkurencji. Czy te problemy brzmią znajomo? System wynagrodzeń to jeden z największych kosztów, który jesteś w stanie przekształcić w strategiczną przewagę przyciągając, zatrzymując i motywując najlepszych pracowników. Sposób, w jaki traktujesz kwestię wynagrodzeń jest jedną z najważniejszych decyzji, jakie podejmie Twoja firma. W tej niezwykle praktycznej książce, autorzy przedstawiają 5 zasad projektowania skutecznych systemów wynagrodzeń, opatrzonych wieloma przykładami małych, średnich i dużych firm z różnych branż. Z książki dowiesz się: jaki jest najczęstszy błąd popełniany podczas tworzenia planów wynagrodzeń, które psychologiczne aspekty systemu wynagrodzeń leżą u podstaw udanych planów, dlaczego indywidualne premie mogą przynieść odwrotny skutek od zamierzonego, jak siła grywalizacji zwiększa energię i zaangażowanie. To doskonałe źródło informacji dla kadry zarządzającej pracującej nad skalowaniem swoich firm lub wprowadzającej zmiany w strategii biznesowej i sposobach pracy. Verne i Sebastian, po mistrzowsku zilustrowali, jak projektować skuteczne i dopasowane do różnych potrzeb plany wynagrodzeń. Wnikliwa, wciągająca i pragmatyczna lektura! — Cynthia Trudell, emerytowany wiceprezes wykonawczy i dyrektor ds. zasobów ludzkich, PepsiCo Wyróżnianie się jest cechą charakterystyczną wielkich firm – to podejście często znajduje zastosowanie również w ich systemach wynagrodzeń. Książka jest niezbędnym narzędziem przygotowującym Cię do zadawania właściwych pytań podczas opracowywania planu wynagrodzeń odpowiedniego dla Twojej organizacji. — Shari Conaway, starszy dyrektor ds. zasobów ludzkich, Southwest Airlines Verne Harnish jest założycielem cenionej na całym świecie Entrepreneurs’ Organization (EO) oraz Scaling Up, globalnej spółki zajmującej się edukacją i coachingiem kadry kierowniczej. Verne spędził ostatnie trzy dekady pomagając firmom w skalowaniu. Jest autorem kilku książek, m.in. bestselerowej „Scaling Up. Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukces, a inne nie?”. Sebastian Ross jest wizjonerem i konsultantem ds. ludzi, kultury i świadomego biznesu. Swoją karierę zaczynał jako przedsiębiorca w branży technologicznej, a później jako partner w spółkach typu venture capital. Obecnie jest dyrektorem szkoły dla przedsiębiorców scale-upowych School of Founders-Program w IESE Business School w Barcelonie.
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę "dla dziecka" i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie - dorosłym.Edukacja dla nowego świata to trzynaście krótkich tekstów, w których Maria Montessori przybliża najważniejsze idee dotyczące rozwoju i edukacji dzieci, leżące u podstaw pedagogiki Montessori.Celem niniejszej książki jest objaśnienie i obrona wielkich mocy dziecka, a także pomoc nauczycielom, by zyskali nową perspektywę, która zmieni ich pracę z harówki w radość, z tłumienia - we współpracę z naturą. () mamy przed oczami w osobach dzieci istoty psychiczne, grupę społeczną wielkich rozmiarów, prawdziwą światową potęgę (). Jeśli mają nadejść zbawienie i pomoc, to od dziecka, gdyż ono jest twórcą człowieka, a więc również twórcą społeczeństwa.Z tekstu
Naucz mnie robić rzeczy samodzielnie. Wypisy z dzieł Marii Montessori () to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką.Z recenzji dr. Jarosława JendzyMaria Montessori zwróciła uwagę świata na to, jak ważny jest szacunek do dziecka, uznanie jego praw i stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. Jej słowa na temat psychiki dziecka, jego relacji z dorosłymi, edukacji i pokoju na świecie poruszają i zatrzymują dziś tak samo, jak dziesiątki lat temu, gdy zostały spisane.Dzięki lekturze Czytelnik ma szansę odkryć lub uporządkować wiedzę o tym jak pielęgnować, szanować i rozumieć sekret dziecka - nie tylko tego, którego jesteśmy rodzicami, nauczycielami czy rodziną, ale także tego, które jest w nas od dwudziestu, czterdziestu czy osiemdziesięciu lat.Dziecko jest wielkim budowniczym, wielkim konstruktorem. Jeśli zadasz sobie pytanie: "Kto obdarzył mnie tą siłą, tą inteligencją, tą wiedzą, którą dziś mam?", możesz odpowiedzieć: "To dziecko uczyniło mnie człowiekiem, którym jestem".
Wydawnictwo PWN przedstawia kolejną publikację poświęconą jednemu z ważniejszych zagadnień – wyzwań XXI w. Chodzi o działania związane z ochroną zasobów wodnych – tym samym ochroną środowiska naturalnego dla obecnych i przyszłych pokoleń.
W książce Lokalne partnerstwo na rzecz wody – model ochrony zasobów wodnych w formule bezpieczeństwa Unii Europejskiej Czytelnik będzie mógł przekonać, w jaki sposób na naszym kontynencie można skonstruować system ochrony zasobów wody.
Retencja wody jest jednym z instrumentów kształtowania Europejskiego Zielonego Ładu. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego preferowanego modelu retencji. Publikacja Lokalne partnerstwo na rzecz wody przedstawia właśnie taki model.
Warto zauważyć, że do tej pory nie powstała praca (zarówno książka, jak i poważny artykuł), który zawierałby model ochrony zasobów wody, jej retencji, możliwy do zastosowania w całej UE – publikacja ta wychodzi temu naprzeciw.
Czytelnik będzie w niej mógł znaleźć informacje na temat:
- uwarunkowań retencji wody w Polsce (np. ekonomiczne skutki suszy),
- zastosowania metody LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody,
- lokalnego partnerstwa na rzecz wody (np. plan przeciwdziałania niedoborom wody),
- uniwersalnego, europejskiego modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody,
- polskiego modelu zarządzania retencją wody w systemie zarządzania kryzysowego,
- wdrożenia w Polsce powszechnego systemu zaopatrzenia rolnictwa w wodę do produkcji rolnej.
Co warto podkreślić, w książce Lokalne partnerstwo na rzecz wody Czytelnik znajdzie wiele przykładów umożliwiających zrozumienie prezentowanych treści i zastosowanie ich w praktyce.
Publikację tę kierujemy do inżynierów środowiska, hydrologów, administracji na szczeblu wojewódzkim, samorządowym, ekspertów samorządowych, konsultantów ds. zarządzania kryzysowego, ochrony środowiska naturalnego, rolnictwa, gospodarki wodnej czy ekonomii. Książka może być również przydatna studentom studiów poświęconym bezpieczeństwu, inżynierii i ochrony środowiska i innym w zakresie projektowania rozwiązań łączących wiele dyscyplin wiedzy.
Obok licznych artefaktów sztuki muzea przechowują również cenne obiekty nauki – historyczne przyrządy pomiarowe i obserwacyjne. Są one dowodem jak rozwijały się badania i teorie naukowe, edukacja, nauki praktyczne i wytwórczość narzędzi niezbędnych do uprawiania nauki. W Polsce nie posiadamy muzeum historii nauki, a zabytkowe instrumenty naukowe rozproszone są w kolekcjach wielu muzeów. Niniejsza książka daje obraz materialnego dziedzictwa nauki w polskich muzeach. Autorka wskazuje rodzime muzea posiadające wartościowe zbiory historycznych przyrządów pomiarowych. Proponując kryteria oceny instrumentu jako zabytku nauki, przedstawia najcenniejsze przyrządy znajdujące się w polskich zbiorach, datowane na okres XI–XX w. Szczególną uwagę poświęca polskim wytwórcom przyrządów z XIX i XX w. Cennym uzupełnieniem jest leksykon dziewięćdziesięciu sześciu typów instrumentów, które znajdują się w naszych muzeach. Jest to pierwsza w języku polskim praca poświęcona instrumentarium naukowemu w ujęciu historycznym. Książka stanowi uzupełnienie elektronicznej bazy danych historycznych zbiorów naukowych: INVENTARIUM. Jest cenną pozycją dla muzealników, historyków nauki, kolekcjonerów. Publikacja powstała dzięki życzliwości i współpracy opiekunów zbiorów i kustoszy polskich muzeów. Została sfinansowana przez Narodowe Centrum Nauki w ramach projektu OPUS 13 „Narodowy inwentarz historycznych przyrządów naukowych”. Mamy do czynienia z dziełem nowatorskim, niezwykle ważną publikacją inicjującą badania nad historią materialnego dziedzictwa naukowego w polskich kolekcjach. dr hab. Dorota Folga-Januszewska, prof. ASP w Warszawie (z recenzji)
Wyobraź sobie malucha, który wielokrotnie upuszcza butelkę z krzesełka. Za każdym razem, gdy przedmiot spada na podłogę jest wniebowzięty. Jeszcze nie wie, jak wiele ma wspólnego z Isaakiem Newtonem.Ta książka jest napisana dla każdego dziecka, które uwielbia eksperymentować. Dzięki niej dowie się, czym jest energia, siła, ruch i ukochany przez najmłodszych magnetyzm. Wprowadź swoje dziecko w fascynujący świat fizyki przy użyciu prostych przedmiotów -dostępnych w każdym domu. Wystarczą: słomka, nożyczki, marker, łyżka, płyn do mycia naczyń, folia aluminiowa i bateria.Pytania z cyklu "dlaczego" nie będą już dla Ciebie stresujące. Możesz wręcz mieć pewność, że pojawi się ich więcej.
Zielniki są dokumentacją związków świata człowieka ze światem roślin. Dzięki nim można prowadzić analizy dotyczące m.in. bioróżnorodności, migracji gatunków, zmian klimatycznych, skażenia środowiska, historii farmacji, historii chorób, a także wielu zagadnień z dziedziny etnobotaniki, religioznawstwa, socjologii i antropologii. Najstarsze na świecie zachowane zielniki pochodzą z połowy XVI wieku i stanowią unikatowe repozytorium informacji (także genetycznej) o roślinach sprzed setek lat.Niniejsza publikacja jest prawdziwym kompendium wiedzy na temat zielników, umożliwiającym korzystanie w pełni z ich potencjału jako archiwów informacji naukowej. Jej zakres został określony na podstawie konsultacji z opiekunami zbiorów przyrodniczych.W poszczególnych rozdziałach opisano:- rozwój historii naturalnej i historię powstawania zielników na tle rozwoju botaniki jako propedeutyki nauk przyrodniczych,- najstarsze zabytki zielnikowe w Polsce i na świecie,- zagadnienia etyczne związane ze zbiorem roślin, zarządzaniem zbiorami przyrodniczymi, w tym - zielnikami i ochroną historycznych kolekcji jako obiektów zabytkowych,- technikę i technologię wytwarzania zielników, z omówieniem budowy chemicznej podstawowych elementów strukturalnych występujących w zielnikach,- historię stosowania środków biobójczych, które często w sposób trwały zanieczyszczają zbiory zielnikowe i mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia użytkowników,- procesy degradacji występujące w zbiorach zielnikowych, z uwzględnieniem degradacji materiału genetycznego,- metody ochrony prewencyjnej i interwencyjnej w ramach polityki Integrated Pest Management (IPM),- badania związane z ochroną materiału genetycznego w zbiorach przyrodniczych,- realizacje konserwatorskie na trzech zabytkowych zielnikach z XVIII wieku z polskich zbiorów, należących do najstarszych i najcenniejszych obiektów tego typu w Polsce.Publikacja będzie pomocna dla:- kuratorów i opiekunów zbiorów zielnikowych i innych zbiorów przyrodniczych,- pracowników muzeów przyrodniczych i regionalnych, bibliotek, archiwów- botaników, genetyków, etnobotaników, farmaceutów, studentów botaniki farmaceutycznej i wszystkich innych badaczy korzystających z zielników,- studentów nauk biologicznych, farmacji i medycyny, zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na temat początków nauk przyrodniczych i historycznych metod badawczych oraz historią stosowania toksycznych substancji jako metod ochrony,- studentów biologii, biotechnologii, farmacji, leśnictwa i nauk rolniczych, jako uzupełnienie wiedzy o dokumentacji zasobów roślinnych,- studentów kierunków związanych z ochroną zabytków (konserwacja i restauracja dzieł sztuki, ochrona dóbr kultury),- miłośników przyrody i współczesnych twórców zielników.Książka stanowi podstawę do odpowiedzialnego dokumentowania otaczającej nas informacji biologicznej, które jako dziedzictwo docenią przyszłe pokolenia.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?