Autorka podejmuje interesujący temat, rzadko tak dogłębnie rozważany w literaturze resocjalizacyjnej. Należy docenić bogaty materiał badawczy, poprawność analityczną, metodologiczną, a także rzetelność i sposób prezentowania zarówno teorii, jak i wniosków wynikających z badań. Książka jest godna polecenia nauczycielom, wychowawcom, socjologom, a także studentom kierunków pedagogicznych.
Z recenzji dr. hab. Sławomira Sobczaka, prof. UPH w Siedlcach
Rosyjski imperializm był (i jest) wielowymiarowy. Wyrażał się przez stulecia w skłonności do ciągłego poszerzania własnego terytorium. Idea Trzeciego Rzymu, która powstała na przełomie wieku XV i XVI, nadała rosyjskości wymiar sakralny, mesjanistyczny. Z kolei Piotr I wyposażył ją w cechy uniwersalistyczne, a w drugiej połowie XIX stulecia pojawił się rosyjski nacjonalizm. Tendencje nacjonalistyczne Rosji carów wzmogły się w ZSRS upowszechniającym na świecie ideologię klasowego internacjonalizmu. Wszystkie te wymiary miały charakter ekspansjonistyczny, niekiedy nakładały się na siebie. Tytułowy imperializm wspólnotowy rozumiany jest tutaj jako rosyjska skłonność do traktowania Ukraińców i Białorusinów jako dwóch gałęzi wspólnego z Rosjanami trójjedynego narodu ruskiego - do ich narodowego podporządkowania sobie przez Moskwę i występowania w ich imieniu. Publikacja podejmuje tę problematykę, ujmując ją przez pryzmat badań socjologicznych.
Publikacja traktuje o pewnym, skonkretyzowanym historycznie, zjawisku zwanym kancelarią. Towarzyszy ono dziejom ludzkości niemal od samego wejścia w użycie pisma jako narzędzia wykonywania władzy, czyli od starożytności. ,,Biurokratyczne administrowanie oznacza: panowanie dzięki wiedzy. Owa wiedza fachowa jest źródłem potężnej władzy, którą biurokracja stara się zwykle jeszcze powiększyć za sprawą wiedzy służbowej: wiedzy o faktach, zyskanej w toku urzędowania lub dzięki znajomości akt". Te słowa M. Webera przyświecały badaniom autora nad kancelarią rosyjską akt spraw funkcjonującą w Kancelarii Gubernatora Lubelskiego i Rządzie Gubernialnym Lubelskim - urzędach rosyjskiej administracji ogólnej na szczeblu gubernialnym.
Publikacja poświęcona jest ocenie kierunków, skali oraz skutów oddziaływania reform społeczno-gospodarczych, przeprowadzonych w okresie transformacji ustrojowej, na stan zdrowia ludności Ukrainy i Polski. Autorka stara się w niej odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu zmiany uwarunkowań zdrowotnych - wynikające z zakresu i sposobu realizacji wspomnianych reform - wpłynęły na różnicowanie się sytuacji zdrowotnej mieszkańców obu państw. Zagadnienie to zostało ukazane zarówno w ujęciu przestrzennym, jak i czasowym na trzech poziomach: ogólnopaństwowym Ukraina i Polska (na tle wskaźników średnich dla państw UE oraz WPN), regionalnym (obowdy na Ukrainie i województwa w Polsce), a także lokalnym (regiony obowdu lwowskiego i powiaty województwa lubelskiego). Książka prezentuje również próbę opracowania cząstkowych oraz syntetycznych wskaźników sytuacji zdrowotnej ludności i jej uwarunkowań, a także ilościowej oceny związków zachodzących pomiędzy wybranymi uwarunkowaniami zdrowotnymi a stanem zdrowia ludności. Syntezą osiągniętych wyników jest typologia obwodów Ukrainy i województw Polski, a także rejonów i poiwatów pogranicza ukraińsko-polskiego, oparta na uzyskanych wskaźnikach uwarunkowań i stanu zdrowia ludności.
Po przedwojennym czasie „romantycznych olimpiad” powojenne stadiony i areny olimpijskie były coraz częściej miejscem rywalizacji nie tylko sportowej. Areny igrzysk zaczęły służyć także jako przestrzeń do manifestacji konfliktów społecznych i politycznych, zwłaszcza w związku z odzyskiwaniem wolności przez dawne państwa kolonialne, powstaniem Izraela, przejawami rasizmu i – oczywiście – „zimną wojną”. Poza aspektem sportowym i społeczno-politycznym na kształt i charakter olimpiad tamtego czasu wpływał także aspekt technologiczny. Na większości tych zawodów największe znaczenie miała już telewizja, choć i radio, i prasa dzielnie broniły swojego terytorium. Oddajemy w ręce Czytelników drugi tom trylogii olimpijskiej, w którym badacze z różnych ośrodków akademickich i specjaliści w różnych dziedzinach łączą się w refleksji nad medialnym fenomenem igrzysk olimpijskich, udowadniając, że starożytna idea widowiska sportowego wskrzeszona przez barona Pierre’a de Coubertina fascynuje nieprzerwanie od ponad stu lat, a emocje związane z rywalizacją pozostają żywe, także dzięki przekazom medialnym.
[…] bycie singlem to balansowanie między poczuciem wolności i niezależności od innej osoby oraz przewidywaniem większej szansy na karierę zawodową a ciągłą nadzieją i oczekiwaniem na odnalezienie właściwego partnera, „drugiej połówki pomarańczy”, która nada blasku codziennemu życiu i w przyszłości ochrony przed samotnością, zwiększy poczucie bezpieczeństwa w trudnych okresach życia. To balansowanie jest w wielu przypadkach etapem przejściowym, ale wyraźnie narastającym.
Ze Wstępu prof. dr hab. Zofii Kawczyńskiej-Butrym
Opozycja należy do fundamentalnych w kulturze kategorii - jest więc przedmiotem zainteresowania wszystkich zajmujących się kulturą w różnych jej przejawach i wymiarach. Przedstawione do recenzji teksty ujmują ja z różnych punktów widzenia: filozoficznego, kulturoznawczego, antropologicznego, socjologicznego, etnolingwistycznego i folklorystycznego, a tym, co łączy autorów, jest uznanie społecznego wymiaru tej kategorii - europejskiego, polskiego; miejskiego, wiejskiego; współczesnego i tradycyjnego.Z recenzji dr Joanny Szadury
Złożoność i wieloaspektowość ekologizmu, jak również rosnąca popularność ruchów ekologicznych stały się inspiracją do refleksji dla autorów niniejszej publikacji. Jej celem są usystematyzowanie i ocena doświadczeń związanych z ekologizmem, zdiagnozowanie jego obecnego stanu w Polsce, Europie i na świecie oraz wskazanie wyzwań, zagrożeń i perspektyw dla ekologizmu. Ma temu służyć analiza kwestii terminologicznych, uwarunkowań ekologizmu i jego idei, a także jego wymiaru instytucjonalnego i medialnego oraz kwestii związanych z bezpieczeństwem ekologicznym. W niniejszej publikacji problematyka ta została ujęta w dwóch częściach: Terminologia, idee i koncepcje oraz Ekologizm – wybrane przykłady.
"Sacrum w tradycji i kulturze współczesnej" stanowi wieloaspektowe studium poświęcone interesującemu, ale zarazem trudnemu zagadnieniu. Problem ten w obecnym okresie intensywnych przemian kulturowych i społecznych w naszym kraju nabiera szczególnego znaczenia, gdyż pozwala trafniej ocenić stan zachowania, aktualny status i role różnych tradycyjnych elementów "sacrum", dokumentujące w tym zakresie modyfikacje w sekularyzującym się świecie. Ale jak wskazują wyniki badań, "sacrum" nie jest skazane na zanikanie, można zauważyć tendencje zachowawcze, czasem nawet "rewitalizujące", nadające dawnym formom sakralnym nowe znaczenie, a w niektórych przypadkach obserwuje się również wprowadzanie różnego typu nowych elementów sakralnych i praktyk obrzędowych w naszą kulturę społeczną. [...] Z przytoczonych materiałów można by wysunąć ostrożny wniosek, że ludzka psychika nie dopuści do powstania zupełnego "vacuum" w sferze "sacrum".
Ks. prof. dr hab. Franciszek M. Rosiński
Seksualność jest jednym z najbardziej podstawowych wymiarów funkcjonowania człowieka. Jest niezbywalna, przynależna nam od narodzin aż do śmierci. Od wielu ta tematyka ta jest poruszana wielopłaszczyznowo: w literaturze, filmie, sztuce, a przede wszystkim - w nauce. Jednocześnie nadal pozostaje obarczona wieloma mitami, stereotypami i uprzedzeniami, stając się swoistym tabu. W niniejszej monografii obszar ten jest eksplorowany wszechstronnie, od normy do patologii, przybliżając wyjątkowo interesujące zagadnienia. Oddaję w Państwa ręce praca Autorów, podejmując tym samym próbę wyposażenia Czytelników w nową wiedzę dotyczącą seksualności człowieka lub też pogłębienia tej posiadanej.
Janusz Wethacz
Niniejsza książka jest próbą krytycznej analizy kluczowych stanowisk w nowożytnej filozofii pod kątem sporu o obecność i sposób funkcjonowania pojęciowej treści w zmysłowej percepcji. W moim przekonaniu filozofia tego okresu – od Kartezjusza do Hegla – stanowi znakomity inkubator, w którym wykluwały się i umacniały zasadnicze stanowiska w odniesieniu do kwestii natury aktu percepcji i jego przedmiotu. Pojęciową treść traktuję tutaj nie tylko jako przejaw aktywności myślenia w postaci wnioskowania czy wydawania sądów, obecnych w procesie postrzegania. Konceptualizm pojmuję tu jako stanowisko wyjaśniające charakter percepcji, które polega na rozpoznawaniu przedmiotu X, posiadającego pewne ogólne własności wspólne dla danego zbioru przedmiotów, co jest przejawem nie tylko doznawania (posiadania wrażeń), ale także pojęciowej identyfikacji obecnych w przestrzeganiu relacji i ogólnych określeń rzeczy. Poszczególne rozdziały książki odnoszą się do stanowisk najbardziej reprezentatywnych w filozofii nowożytnej i traktuję je jako pewnego rodzaju modele idealne, chce bowiem pokazać, iż pomimo odmienności w prezentowanych koncepcjach można wyodrębnić w nich pewną wspólną prawidłowość, dotyczącą właśnie obecności pojęciowego charakteru treści percepcyjnych.
ze Wstępu
Podręcznik Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego spełnia wszystkie wymagania stawiane podręcznikom nowoczesnym, interdyscyplinarnym i kompleksowym. Porządkuje procedury terapeutyczne w logopedii, zgodnie z najnowszą wiedzą na temat biologicznych, umysłowych i społecznych uwarunkowań zaburzeń mowy. [] Na taką publikację od lat oczekiwali polscy logopedzi. Będzie ona bez wątpienia wydarzeniem na naszym rynku wydawniczym. Prezentowane standardy, oprócz logopedów, z pewnością zainteresują językoznawców, psychologów, pedagogów i lekarzy. [Z recenzji prof. dra hab. Stanisława Milewskiego]
Jest to drugie wydanie książki, zmienione i uzupełnione. Autorka po przedstawieniu czytelnikom podstaw edukacji w systemie Montessori dokładniej zajmuje się niektórymi obszarami kształcenia dzieci w tym systemie, a mianowicie obszarem życia codziennego, kształcenia zmysłów oraz wybranymi zagadnieniami edukacji matematycznej prowadzonej w przedszkolu i szkole. W książce przedstawiono teoretyczne podstawy pracy nauczycieli w systemie Montessori oraz oryginalne materiały dydaktyczne z obszaru kształcenia zmysłów i edukacji matematycznej, opracowane przez twórczynię metody, jej współpracowników i następców. Prezentacji materiałów dydaktycznych towarzyszą przykłady praktycznych rozwiązań metodycznych oraz zestawy zadań i ćwiczeń możliwych do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli w pracy indywidualnej i zespołowej. Omawiane zagadnienia są bogato ilustrowane barwnymi fotografiami, rysunkami schematami. Książka jest adresowana do wszystkich, którzy interesują się pedagogiką Montessori, a przede wszystkim do studentów pedagogiki oraz czynnych zawodowo nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Przydatna też może być nauczycielom metodykom pracującym w starszych klasach szkoły podstawowej oraz pedagogom specjalnym i nauczycielom pracującym w placówkach integracyjnych, a także rodzicom zaangażowanym w indywidualną, domową edukację swoich dzieci.
Z wielkim uznaniem należy […] odnieść się do podjętej w recenzowanej pracy próby naświetlenia tej niezwykle istotnej w naukach politycznych problematyki, bowiem w pracy poruszono szereg problemów interesujących zarówno ze względów teoretycznych, jak i praktycznych. […] praca zbiorowa zawiera teksty 35 autorów. Na podkreślenie zasługuje to, że zamieszczone w pracy teksty zostały napisane głównie przez wybitnych badaczy, od dłuższego już czasu specjalizujących się w omawianej tematyce, chociaż znalazło się w niej także kilka artykułów napisanych przez badaczy, którzy stosunkowo niedawno zainteresowali się sprawami ideologii, doktryn czy ruchów społecznych i politycznych. Z pewnością zasługą redaktorów jest to, że udało się w publikacji zamieścić teksty badaczy z najwyższych ośrodków naukowych w Polsce, którzy są uznani za wybitnych znawców podejmowanej problematyki. W artykułach przedstawili oni wyniki swoich najnowszych badań, co wydatnie podnosi rangę ocenianej publikacji. Zawarta w wielu artykułach problematyka dotyczy niezwykle istotnych spraw związanych z ideologią i doktrynami oraz ruchami społecznymi i politycznymi. Zaznaczyć należy, iż w publikacji znajdują się teksty dotyczące problemów wywołujących obecnie dość żywe dyskusje i emocje. [Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Gąsiorowskiego]
Niewiele książek spotykanych ostatnio na półkach księgarskich dotyczy tak interesującego a zarazem tak trudnego badawczo zagadnienia jak tytułowe. Coraz bardziej przyspieszająca współczesność i powszechne dążenie do efektywnego i satysfakcjonującego funkcjonowania w świecie społecznym i zawodowym wręcz wymagają jeśli nie twórczego, to co najmniej kreatywnego, a już z pewnością elastycznego, innowacyjnego ,podejścia zarówno do zwyczajnych, jak i niecodziennych problemów. Z tego względu każdej osobie niezamierzającej zagubić się w gąszczu informacji, gadżetów, reklam, mediów, nowinek technologicznych i tym podobnych wynalazków współczesności warto rekomendować prace poświęcone problematyce twórczości, kreatywności oraz innowacyjności. A do takich należy zaliczyć recenzowaną książkę.
Fragment recenzji prof. dr hab. Teresy Rzepy
Priorytet współpracy jest zgodny z krytyczno-kreatywną doktryną oświaty i ideą podmiotowego uczestnictwa w edukacji (i jej współtworzenia) dzieci, młodzieży i dorosłych. Można przyjąć, że możliwość dostrzegania wzajemnych zależności buduje w instytucjach edukacyjnych nowego ducha, który zachęca członków społeczności do realizacji wspólnych planów, rozważnego i pokojowego rozwiązywania nieuniknionych często konfliktów. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że współpraca stanowi dla współczesnej szkoły nowy imperatyw - lepszego rozumienia innych, lepszego rozumienia świata, konieczność wzajemnego zrozumienia, pokojowej wymiany idei, czy wręcz jedności. Autorki [...] mają pełną świadomość, że osiągnięcie takiego stanu jest możliwe, jeśli się będzie łączyć umacnianie odpowiedzialności osobistej z kształtowaniem zbiorowego losu w codziennych sytuacjach edukacyjnych. W tym przypadku zgromadzone teksty są wyrazem namysłu nie tylko nad uwarunkowaniami współpracy w zespole, przebiegiem w gruncie rzeczy skomplikowanych procesów interpersonalnych, lecz także wskazują na możliwości ich doskonalenia, czym wpisują się w aktualny dyskurs oświatowy na temat jakości pracy szkoły.
Z recenzji dr hab. Inetty Nowosad, prof. nadzw. UZ
Ukazanie w pracy zagadnienia dotyczące egzystencji człowieka, trudne pod względem wymogu interdyscyplinarnych analiz naukowych, prowokują czytelnika do współodczuwania losu osoby osamotnionej, osoby cierpiącej w obecnej dobie trudnych przemian, przekształceń społecznych i ekonomicznych włącznie. Samotność jest bolesna i potencjalnie wyniszczająca, zawiera ładunek negatywnych emocji oraz poczucie samonegacji. To istotny i trudny problem egzystencji człowieka szczególnie osoby w podeszłym wieku. Praca przyczyni się do dalszej pomyślnej współpracy naukowej wszystkich reprezentantów nauk społecznych teoretyków i praktyków nad systemem zorganizowanych działań ochrony człowieka starego, stanowiących istotną część tzw. Sektora społecznego (otoczonego opieką zarówno ze strony instytucji rządowych i pozarządowych) czyli systemu świadczeń, wielu propozycji przedkładanych ofert ku jednostkom i grupom społecznym, potrzebującym wsparcia, opieki, rady i pomocy. Dzięki prezentowanej w monografii wiedzy Czytelnicy otrzymają informację o istnieniu różnorodnych barier ograniczających szansę wielu osób starszych na ich pomyślną egzystencję w życiu osobistym, rodzinnym i społecznym.Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Marzec-Holki
Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. () Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji, a także na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi. Są to umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. () Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących różne szczeble edukacji. () Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. () Uważna lektura pozwala także znaleźć wiele odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą mieć zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli. Wykorzystanie przez nich odpowiednich wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy oraz włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszystkich partnerów interakcji zachodzących w szkole ().Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego
W ostatnich latach obserwujemy sukcesywnie zwiększające się zainteresowanie przedstawicieli nauk humanistycznych zagadnieniami zdrowia, choroby, zachowań zdrowotnych w kontekście kulturowych i społeczno-środowiskowych uwarunkowań stylu i jakości życia. Zachowania zdrowotne są elementem stylu życia, mają istotne znaczenie dla subiektywnej oceny jakości życia człowieka. Gdyż są uwarunkowane wieloma czynnikami o zmiennej sile oddziaływania w różnych jego fazach. [] Edukacja zdrowotna nabiera więc szczególnego znaczenia w obecnym systemie kształcenia. [] Warto także dodać, iż w wielu współczesnych dokumentach Światowej Organizacji Zdrowia podkreśla się nie tylko doniosłość zdrowia dla jakości życia jednostek i grup społecznych ale także dla pomyślności rozwoju kulturowego, społecznego i ekonomicznego społeczeństw. Książka Magdaleny Boczkowskiej Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej wpisuje się w ten jakże aktualny nurt analiz i badań empirycznych uwarunkowany na badanie/diagnozowanie zachowań zdrowotnych oraz ich uwarunkowań.Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
Monografia oparta jest na obszernych badaniach autorki i zawiera cenne dla czytelnika dane, wzbogacając aktualną naszą wiedzę o złożonych i wieloaspektowych uwarunkowaniach oddziaływań, które mogą przyczynić się do tego, by zmniejszyć stopień bezradności osób z różnego typu ograniczeniami. () Może stanowić cenną lekturę dla studentów takich kierunków, jak psychologia, pedagogika, socjologia, polityka społeczna i szeroko ujmowana rehabilitacja. Ukazuje ona, jak istotne miejsce w programach wspomagania tej grupy osób należy zapewnić odpowiednio przygotowanym programom grupowej oraz indywidualnej psychoterapii. Uzyskane przy ich pomocy efekty mogą znacznie skrócić lub uczynić bardziej efektywnymi te oddziaływania, które mieszczą się w różnego typu modelach fizjoterapii, protetyki rehabilitacji.Z recenzji prof. dr. Hab. Tadeusza Gałkowskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?