W książce tej ukazane są krytyczne postawy i negatywne oceny młodzieży polskiej dotyczące religii katolickiej i Kościoła rzymskokatolickiego jako instytucji, na podstawie badań socjologicznych zrealizowanych wśród licealistów i studentów. Kontestacji podlega wiele elementów religii katolickiej i aktywności Kościoła rzymskokatolickiego: narzucenie katechezy szkolnej (młodzi chcieliby jej powrotu do sal parafialnych), ingerencja hierarchów i księży parafialnych w świeckie sfery życia Polaków – państwa i wspólnot lokalnych, wmuszanie Polakom zasad moralności katolickiej jako jedynej i zasadnej religijnie, ingerencja w etos życia małżeńskiego i rodzinnego, w etos prokreacji, a także nachalna krytyka metody zapłodnienia In vitro, ingerencja w moralność seksualną ludzi, jak również wpływanie Kościoła na świadomość polityczną wyborców i negatywne sankcjonowanie osób i środowisk nieposłusznych woli postulatom biskupów i księży. Badana młodzież nastawiona krytycznie odrzuca dominującą rolę religii katolickiej i bezwzględny wpływ Kościoła instytucjonalnego na własne życie religijne świeckie.
Badania empiryczne przeprowadzone przez p. Zielińską stanowią bardzo dobry przykład bogatych badań jakościowych, o mocnej podstawie teoretycznej, pedantycznie skonceptualizowanych i zoperacjonalizowanych, rzetelnie przeprowadzonych i przynoszących potwierdzenie wielu hipotez teoretycznych wynikających z przyjętego modelu.
Tylko dla spełnienia wymogów recenzyjnych wspomnę, że książka ma logiczną strukturę i napisana jest precyzyjnym, ale zarazem przejrzystym językiem, co umożliwi jej lekturę także wykształconym czytelnikom spoza profesji socjologicznej.
Prof. dr hab. Piotr Sztompka
Książka jest ciekawą i wartościową pozycją wydawniczą na naszym rynku, wypełnia boleśnie odczuwaną lukę w wiedzy o państwie Izrael i jego problemach, które poniekąd są następstwem wcześniejszych, nękających społeczność żydowską jeszcze w diasporze, między innymi w Polsce. Książka zmusza też do zastanowienia się nad żydowskim charakterem państwa Izrael: na ile ma ono charakter religijny, a na ile narodowy, a w tym drugim przypadku na ile rozwiązania ustrojowe tego państwa przypominają (…) próby stworzenia państw narodowych w Europie
Dr hab. Jan Doktór
Praca podejmuje wyjątkowo interesujący problem badawczy jakim jest funkcjonowanie izraelskiego systemu politycznego. Zasługuje ona ze wszech miar na pozytywną ocenę, gdyż można ją uznać za wartościowe przedsięwzięcie badawcze, które wzbogaca naszą wiedzę o Izraelu.
Prof. dr hab. Edward Haliżak
W antologii WTS udostępniamy „w pigułce” całą serię, wramach której opublikowaliśmy dotychczas 24 książki autorskie. Na dwa tomy składają się rozdziały najistotniejsze z punktu widzenia proponowanych w nich koncepcji teoretycznych. Ogrom wiedzy, pomysłów interpretacyjnych, sposobów myślenia poszczególnych autorów uporzadkowany jest w nastąpujący sposób.W I tomie zawarte są teksty dotyczące analizy zjawisk społecznych z dwóch perspektyw: po pierwsze – od strony człowieka jako istoty społecznej, jego tożsamości, uczestnictwa w interakcjach międzyludzkich i sieciach społecznych, po drugie – od strony pokazania sposobów konstruowania teorii socjologicznej w rozumieniu przede wszystkim ogólnych i możliwie systematycznych wyjaśnień oraz interpretacji zjawisk i procesów społecznych. W tomie II z kolei proponujemy ujęcia teoretyczne, nawiązujące do strukturalnych i świadomościowych procesów makrospołecznych, popularnie też czasem określany jako nurt makrosocjologiczny.
Pomiędzy ukraińskością a sowieckością
Praca jest dojrzałym studium socjologicznym polegającym na wykorzystaniu znanych kategorii badawczych do diagnozy stanu świadomości narodowej na pograniczu ukraińsko- -rosyjskim, a więc na zupełnie nowym z polskiego punktu widzenia obszarze badawczym.
Z recenzji dr hab. Dariusza Niedźwiedzkiego
Recenzowana książka jest przykładem wartościowej analizy rekonstrukcji tożsamościowych i świadomości narodowej w warunkach zmiany społecznej. Przy tym stanowi interesujące studium przypadku wielokulturowej społeczności Zaporoża. Nie mam wątpliwości, że wzbogaca ona naukową wiedzę o tożsamościowych następstwach zmian społecznych. Co więcej, jest ona oparta na badaniach terenowych przeprowadzonych zgodnie ze współczesnym kanonem.
Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja Sadowskiego
Główną wartość naukową, merytoryczną rozprawy upatruję w jej warstwie empirycznej, w postaci przeprowadzonych bardzo rzetelnie badań terenowych na mało znanym pograniczu ukraińsko-rosyjskim, z wykorzystaniem metod i technik o charakterze jakościowym, co pozwoliło Autorce dotrzeć do autentycznych postaw i motywacji narodowo-etnicznych mieszkańców społeczności lokalnych ulokowanych na ukraińsko- -rosyjskim pograniczu. Jeżeli podkreśliłem, że podstawową wartość pracy upatruję w jej części empirycznej, że jest ona najważniejsza, to nadto dlatego, iż może ona stanowić bardzo dobre źródło do późniejszych może nieco innych interpretacji stanu i przeobrażeń ukraińskiej świadomości narodowej.
W antologii WTS udostępniamy „w pigułce” całą serię, wramach której opublikowaliśmy dotychczas 24 książki autorskie. Na dwa tomy składają się rozdziały najistotniejsze z punktu widzenia proponowanych w nich koncepcji teoretycznych. Ogrom wiedzy, pomysłów interpretacyjnych, sposobów myślenia poszczególnych autorów uporzadkowany jest w nastąpujący sposób.W I tomie zawarte są teksty dotyczące analizy zjawisk społecznych z dwóch perspektyw: po pierwsze – od strony człowieka jako istoty społecznej, jego tożsamości, uczestnictwa w interakcjach międzyludzkich i sieciach społecznych, po drugie – od strony pokazania sposobów konstruowania teorii socjologicznej w rozumieniu przede wszystkim ogólnych i możliwie systematycznych wyjaśnień oraz interpretacji zjawisk i procesów społecznych. W tomie II z kolei proponujemy ujęcia teoretyczne, nawiązujące do strukturalnych i świadomościowych procesów makrospołecznych, popularnie też czasem określany jako nurt makrosocjologiczny.
W wielu przypadkach uczonych, autorów książek serii WTS, można zaliczyç do kilku nurtów badawczych, przeplatających się, czasem zanikających i potem powracających w nowej postaci. Nie wszyscy z naszych autorów mogą byż zresztą w ogóle przyporządkowani do jakiejś jednoznacznej, szerszej orientacji teoretyczno-metodologicznej. Zdając sobie sprawę z tego, że każde uporządkowanie może być dyskusyjne, i że w jakiejś mierze jest arbitralne, jednocześnie mamy nadzieję, że proponowana antologia stanie się zasobem podręcznej wiedzy prezentującej szczególnie nośne w socjologii wizje rzeczywistości społecznej, takie, które pozwalają lepiej rozumieć dzisiejszy i przyszły Świat.
Janusz Mucha, Irena Borowik
Po przeczytaniu książki uważam, że jest to praca bardzo interesująca i ważna co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dotyczy zagadnienia, które coraz częściej nurtuje nie tylko polityków, ale także środowiska naukowe, jest gorącym tematem i w polityce i w jej interpretacjach, jest więc ważnym intelektualnym wkładem Autora w rozwój refleksji i badań nad teoriami spiskowymi. Na gruncie polskim, jeśli nie liczyć umieszczanej w filozoficznym nurcie badania idei pracy Lecha Zdybla z 2002 r., jest bodaj pierwszym, niemal kompletnym, kompetentnym, krytycznym i prezentującym wysoki poziom analizy socjologicznym i kulturoznawczym opracowaniem na temat narracji i metanarracji spiskowych, wzbogaconym ponadto o odniesienia empiryczne. Po drugie jest napisana jasną, klarowną, ale naukową a nie uproszczoną, publicystyczną polszczyzną. Książka nie jest politycznie poprawnym opisem akademickim. Momentami budzi sprzeciw, prowokuje do polemiki. Tym bardziej więc powinna ukazać się drukiem, wywołać spory i dyskusję i wyciągnąć uczonych poza gabinety i sale wykładowe ich uczelni.
Z recenzji dr hab. Jarosława Rokickiego, prof. KAAFM
Moje całościowe wrażenia związane z lekturą recenzowanej książki są bardzo pozytywne. Autorki przeprowadziły rzetelną, opartą na szerokim spektrum danych empirycznych oraz intelektualnie bogatą analizę trudnego problemu badawczego. (...) Nie mam wątpliwości, że książka pomaga zrozumieć zachodzące zmiany w tożsamości mieszkańców Ochotnicy Górnej, wzbogaca naszą wiedzę o zmianach dokonujących się współcześnie w tożsamościach indywidualnych i zbiorowych pod wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych wobec społeczności poddanych badaniom.
Z recenzji dra hab. Dariusza Niedźwiedzkiego
Religia i religijność z perspektywy teoretycznej
Rodzina jako kategoria społeczno-pedagogiczna
Znaczenie wychowania religijnego w rodzinie
Ogólne założenia badań fenomenograficznych
Prezentacja wyników badań fenomenograficznych
Świadomościowy wymiar wychowania religijnego
Przedmiotem naszych zainteresowań jest socjologia moralności, zwana niekiedy socjologią obyczajów. Jako nauka empiryczna bada moralność od strony jej społecznego tworzenia się i funkcjonowania, od strony społecznych uwarunkowań tych wszystkich zjawisk, które składają się na dziedzinę moralności. Diagnozuje społeczne warunki jej rozwoju, zróżnicowania lub regresu...
Z Wprowadzenia
Książka niniejsza stanowi prezentację 19 najważniejszych (poza chrześcijaństwem) tradycji religijnych, zarówno żywych jak i martwych. Tradycje te zgrupowane zostały w pewne całości na podstawie kryterium geograficznego: religie starożytnego Bliskiego Wschodu, religie Środkowego i Dalekiego Wschodu, religie dawnej (przedchrześcijańskiej) Europy, religie Ameryki prekolumbijskiej oraz islam. Opis poszczególnych religii dokonany został zgodnie z powszechnie przyjętym podziałem na: doktrynę (aspekt teoretyczny), kult (aspekt praktyczny) i organizację (system kapłański, koncepcja świątyni). Dzięki temu istnieje możliwość dokonywania porównań tych samych elementów występujących w różnych religiach.
Książka Anny Szwed odkrywa ważne pokłady świadomości religijnej i społecznej księży diecezjalnych, a to przecież oni na co dzień i „od święta” oddziałują na świadomość kobiet, przynajmniej tych praktykujących regularnie. Jeżeli nawet model kobiety propagowany przez Kościół katolicki może jeszcze zyskiwać uznanie u znacznej liczby kobiet polskich, o tyle młodsze pokolenie jest zdecydowanie nastawione bardziej „równościowo”. Publikacja Anny Szwed wnosi ważne przesłanki do wzbogacenia dyskursu nad pozycją i rolą kobiety w Kościele i w społeczeństwie.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Mariańskiego
Książkę postrzegam jako oryginalną poznawczo, ważną, bardzo wartościową pracę naukową, wnoszącą znaczący teoretyczny i empiryczny wkład w opisanie i wyjaśnienie obrazu kobiet w nauczaniu Kościoła i w świadomości księży (na przykładzie archidiecezji krakowskiej). To pierwsza tak poważna praca w Polsce poświęcona badaniu polskich księży, pokazująca nie tylko duchowe, ale i socjologiczne pokłady wiedzy i opinii o kobietach.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Slany
Autorka podejmuje w książce dialog z wybranymi klasykami socjologii, aby udzielić odpowiedzi na fundamentalne pytanie: Jak koncepcje rozumienia–racjonalności–języka łączą się z ideą odkrywania prawdy i jakim podlegają rygorom metodologicznym? Mamy zatem w książce trzy rozdziały zatytułowane: „Obiektywna nauka o subiektywnie umotywowanym świecie przeżywanym”, „O racjonalności jako rygorze postępowania naukowego”, „O językowych granicach obiektywności poznania socjologicznego”. Każdy z tych rozdziałów to prawdziwa uczta intelektualna. Książka jest napisana pięknym językiem polskim, jest zwięzła, a przez to przejrzysta.
Z recenzji prof. dr hab. Marioli Flis
Po lekturze książki stwierdzam jej nienaganną konstrukcję, erudycję autorki, dobry styl pisarski, pasję analityczną. Autorka mierzy się z problemami fundamentalnymi, nie tylko próbuje je skatalogować, ale też rozwiązywać. Czyni to w sposób oryginalny, inspirujący dla czytelnika. W moim przekonaniu książka będzie czytana nie tylko przez profesjonalnych socjologów, historyków myśli społecznej i filozofów społecznych, ale też ma spore szanse wejść do zbioru lektur adeptów nauk społecznych. Znajdzie ona wielu czytelników, a zarazem podniesie jakość kształcenia socjologów na poziomie akademickim.
Z recenzji prof. dra hab. Aleksandra Manterysa
Trudno znaleźć doniosłe współczesne wydarzenie społeczne, którego nie próbowano wyjaśnić przez odwołanie się do teorii spiskowych. Od zabójstwa prezydenta Kennedy’ego i śmierci księżnej Diany, po zamachy z 11 września 2001 roku i katastrofę samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem – przy okazji każdego z tych wydarzeń powracały spiskowe schematy interpretacyjne. Popularne przekonania o istnieniu różnych sprzysiężeń stymulują refleksję na temat teorii spiskowych. Próby odpowiedzi na pytania o ich przyczyny, istotę i konsekwencje splatają się w tekstach zebranych w prezentowanym tomie. Można znaleźć w nim różnorodne głosy współtworzące akademicką dyskusję o teoriach spiskowych.
Wprowadzenie, s. 7
Antologia Struktura teorii spiskowych wypełnia zauważalną lukę w rodzimej literaturze przedmiotu. Daje ona mianowicie szansę polskiemu czytelnikowi zapoznania się z oryginalnymi, nierzadko już klasycznymi, jak też najnowszymi, a przede wszystkim poznawczo znakomitymi tekstami zachodnich badaczy teorii spiskowych. Książka ta może wnieść ożywczy powiew do polskiego dyskursu o teoriach spiskowych, który niestety, zwłaszcza w tzw. przestrzeni medialnej, nie wykracza poza wygłaszanie na ich temat bezkrytycznych, poznawczo bezwartościowych banałów.
Dra hab. Lech Zdybel, prof. UMCS
Praca dotyczy bardzo ważnej problematyki, analizowanej w sposób innowacyjny, niebanalny i bardzo rzetelny. Innowacyjnością i rzetelnością charakteryzuje się zarówno jej część teoretyczna, jak i empiryczna.
Do wysokiej oceny studium przyczynia się w szczególności ostatni rozdział książki. Zawarte są w nim niezwykle ciekawe wnioski z badań empirycznych odniesione do tez teoretycznych pracy, omówione kluczowe strategie konstrukcjonistyczne oraz przeanalizowane najważniejsze różnice między znaczeniami religii w kontekście trzech głównych elementów procesu konstruowania: języka, władzy i wiedzy.
Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Skąpskiej
To książka z pogranicza socjologii religii, socjologii wiedzy i ogólnych zagadnień teorii socjologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii konstrukcjonizmu, problemów poznania i komunikowania.
Autor wykazał się dużą kulturą teoretyczną, erudycją i należytą skrupulatnością w analizie materiału empirycznego. Na uznanie zasługuje też zachowanie przez niego koniecznej dyscypliny językowej i neutralności aksjologicznej, o co wcale niełatwo, gdy w Polsce bada się tak drażliwy społecznie i politycznie temat, jak nauczanie religii w szkole.
Z recenzji dra hab. Wojciecha Pawlika, prof. UW
Andrzej Szyjewski nie zawodzi i tym razem. Jego najnowsza książka poświęcona mitologii i tożsamości rdzennych mieszkańców Australii zachwyca subtelną narracją, znakomitym językiem (a to wcale nie tak częste wśród naukowców) i głębią analizy. Autor ma ogromne doświadczenie pisarskie i jeszcze większą wiedzę dotyczącą historii religii świata, co odczuwa czytelnik na każdej stronie dzieła. Andrzej Szyjewski swobodnie się porusza w światowej literaturze przedmiotu, śledzi spory, rozbieżności interpretacyjne, rozbieżne sposoby wyjaśniania rozmaitych aspektów aborygeńskiej religii.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowickiej
W recenzowanej pracy Szyjewski, należący do grona najwybitniejszych żyjących dziś etnologów religii, wytrwale poszukuje nośników aborygeńskiej tożsamości w warstwie mitologicznej. Na szczególną uwagę zasługują wątki związane z czasem snu, rdzennym krajobrazem pełnym mistycznych znaczeń i Tęczowym Wężem, swoistym „architektem” krajobrazu aborygeńskiej Australii. Czas snu jest czymś bliskim naszemu pojęciu „zaświatów” czy też „nadprzyrodzonego”, pełen mitycznych znaczeń krajobrazu i totemicznych zwierzęcych istot, które stanowią całość, będącą rdzeniem tożsamości Aborygena, jego mistyczną istotnością.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Pawluczuka
Autorka jest najlepszym w Polsce specjalistą w zakresie twórczości Radcliffe'a-Browna. W prezentowanej książce omawia biografię tego twórcy, intelektualne korzenie jego dzieła (w tzw. filozofii Spencera i socjologii Durkheima), następnie charakteryzuje etapy rozwoju strukturalnego funkcjonalizmu oraz wiele uwagi poświęca antropologii i jej poszukiwaniom jedności wśród wielości kultur. Druga część książki zawiera wybór tekstów R.-B., które są pierwszą i jedyną całościową prezentacją oryginalnych tekstów tego autora w języku polskim.
Słowa Campbella mają nadzwyczajne znaczenie, nie tylko dla naukowców, lecz także dla szerszego grona ludzi, którzy uznają za ważne dla swego życia przeszukiwanie mitologicznych ścieżek...
Bohater o tysiącu twarzy to książka, dzięki której Campbell stał się sławny. Jest ona cudownym poszukiwaniem w starożytnych mitach bohaterskich odwiecznej walki człowieka o tożsamość.
TIME
Podjęcie tematu dotyczącego kondycji niereligijnej polskich ateistów zasługuje na szczególną aprobatę. Autor bardzo umiejętnie łączy w swoich badaniach socjologicznych podejście teoretyczne i empiryczne. Radosław Tyrała przyjmuje postawę obiektywnego i rzetelnego badacza, który nie miesza założeń ideologicznych z podejściem empirycznym, zachowuje w analizach socjologicznych neutralny aksjologicznie punkt widzenia.
Z recenzji prof. dra hab. Janusza Mariańskiego
Charakterystykę środowiska niewierzących w Polsce autor kreśli z prawdziwym rozmachem, bo też badania, które przeprowadził zostały zakrojone szeroko. Uznanie budzi sposób, w jaki organizuje wywód. Każdy z rozdziałów empirycznych poprzedzony jest rzetelną, chociaż z konieczności nie wyczerpującą refleksją na temat tytułowego, wiodącego pojęcia, co stanowi dowód szerokiej, socjologicznej erudycji. Podobnie dobre wrażenie robi wykorzystywanie obszernej literatury w interpretacji uzyskanych wyników. Całość książki i wywodów jest dobrze ustrukturowana, narracja jest prowadzona bardzo rzetelnie i bezstronnie. Książka jest bardzo wartościowym studium socjologicznym, wypełniającym lukę w wiedzy na ten temat w Polsce.
Z recenzji prof. dra hab. Włodzimierza Pawluczuka
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?