Troje to o jedno za dużoSarah i Marc spędzają upojną noc na mieście. Rano w ich mieszkaniu czeka na nich policja. Wielka kałuża krwi na podłodze sugeruje, że kogoś zamordowano. Czy to krew ich współlokatora?Zakochani mieszkają w eleganckim lofcie w Hamburgu z Henningiem, najlepszym przyjacielem Marca. Od trzech lat nie tylko dzielą mieszkanie, ale też jeżdżą razem na wakacje i robią wspólne interesy. Z pozoru tworzą idealny układ - ale gdy po Henningu zostaje jedynie kałuża krwi, na jaw wychodzą napięcia w relacjach całej trójki. Wszystkie dowody zbrodni wskazują na Sarah i Marca. Czy któreś z nich zabiło Henninga? A może zrobili to razem? I co stało się z ciałem ofiary? Podczas policyjnego przesłuchania każde z nich opowiada swoją wersję wydarzeń, a nadkomisarz Bianca Rakow musi dowiedzieć się, która z nich jest prawdziwa - o ile którakolwiek jestPo pierwszym zdaniu byłam kupiona, po pierwszej stronie przepadłam dla świata. Geschke pisze surowo, a jego bohaterowie nie budzą sympatii. Budzą za to emocje, podobnie jak cała ta historia o miłości, zawiści i zemście. Książka z gatunku nieodkładalnych.Marta Górna, "Gazeta Wyborcza"Zbrodnia, w której są podejrzani i dowody, motyw i głęboko skrywane sekrety. Brakuje jedynie ofiary. Linus Geschke wie, jak zdezorientować nie tylko czytelników, lecz także bohaterów swojej powieści. I przypomina, że piękni ludzie miewają naprawdę paskudne charaktery.Jakub Demiańczuk, "Polityka"
Czy w XXI wieku można umrzeć z powodu niewyleczonego zęba? Czy można doznać udaru mózgu z powodu niechęci do przyjmowania leków? Niestety, odpowiedź brzmi: TAK. Dr n. med. Anna Słowikowska, doświadczona kardiolożka i specjalistka chorób wewnętrznych, w swoim kompendium pokazuje, jak brak wiedzy o funkcjonowaniu naszego organizmu może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Ta książka to nie tylko zbiór faktów i danych ani spis chorób sercowo-naczyniowych, ale przede wszystkim praktyczny poradnik skupiający się na profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Autorka, opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu klinicznym i naukowym, w przystępny sposób tłumaczy, jak świadomie dbać o swoje zdrowie, nie tracąc przy tym radości życia. Serce w dobrym stylu to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć, jak działa jego ciało i jak podejmować mądre decyzje dotyczące zdrowia. Dowiesz się z niej, jak proste zmiany w codziennych nawykach znacząco poprawią jakość twojego życia i zapobiegną wielu chorobom. Warto podjąć ten wysiłek. Błyskotliwa, wciągająca jak kryminał popularno-naukowa książka o zdrowiu. Życzę autorce, aby stała się światowym bestsellerem. Mielibyśmy więcej zdrowych i szczęśliwych ludzi. prof. Romuald Cichoń, kardiochirurg Dr Anna Słowikowska swoją misją uczyniła zaszczepienie ludzi wiedzą, która ratuje życie. Robi to z wyczuciem, wdziękiem i popularyzatorskim talentem, co czyni z tej książki prawdziwy podręcznik lepszego życia – o ileż bardziej wartościowy od tych wszystkich poradników obiecujących zmienić nas w jeden weekend. Aleksandra Stanisławska, współtwórczyni podcastu i bloga „Crazy Nauka” Chciałbym potrafić napisać tak dobrą „instrukcję obsługi” naszej planety, jak ta „instrukcja obsługi” naszego organizmu, którą napisała dr Anna Słowikowska. Korzystam z niej z prawdziwą przyjemnością i z dobrym skutkiem. Dbajmy o siebie, a może wtedy łatwiej będzie zadbać i o nas wszystkich. prof. Szymon Malinowski, fizyk atmosfery, współtwórca bloga „Nauka o klimacie”
Stary ogrodnik mieszkający na tyłach posiadłości obserwuje życie bogatej rodziny w willi nad morzem. Co roku na wiosnę dom ożywa, zjeżdżają się gospodarze i służba. Kwitną latami pielęgnowane rabaty, zaczynają się ekstrawaganckie przyjęcia, zdarzają się romanse i prawdziwe miłości, zaś piękno ogrodu zdaje się oferować wszystkim raj na ziemi. Mieszkańcy i goście pływają w morzu, piją, dokuczają sobie i świetnie się bawią. Gdy któregoś dnia pojawia się nowy sąsiad i rozpoczyna się budowa jeszcze bardziej okazałej willi, wraz z nim odżywa przeszłość, na co nikt nie był gotowy. Beztroskę burzy brutalna rzeczywistość, która nie omija nikogo: ani bogatych, ani biednych, ani panów, ani sług. Merce Rodoreda napisała Ogród nad brzegiem morza w piętnaście dni we wrześniu 1959 roku i odłożyła na siedem lat. Po tym, jak powieść się ukazała, tylko umocniła pozycję autorki jako jednej z najwybitniejszych pisarek XX wieku.
Z mostu Gdańskiego zwisa brutalnie okaleczone ciało młodego biznesmena. Morderca w skrępowane na plecach dłonie ofiary wcisnął orzeszek ziemny. Czy ma to związek z pewnym upalnym latem w Kolumbii sprzed ponad dziesięciu lat, gdy grupa Polaków wybranych do reklamy spędzała wakacje życia w luksusowym hotelu? Wtedy właśnie beztroscy turyści dostali od Kolumbijczyków propozycję nie do odrzucenia, a raj zmienił się w piekłoSprawa trafia na biurko Jakuba Mortki. Komisarz do Warszawy wrócił z kilkumiesięcznego zesłania ze złamaną ręką i zwolnieniem lekarskim - nie miał jednak czasu na rekonwalescencję. Do pomocy dostaje młodą policjantkę, aspirantkę Suchecką, która brak doświadczenia nadrabia ambicją i zaangażowaniem.Od początku wiadomo, że śledztwo będzie skomplikowane. Zabójca jest bezwzględny i wydaje się, że nigdy nie popełni błędu.W dynamicznej i pełnej napięcia intrydze - trzecim tomie cyklu o komisarzu Mortce - Wojciech Chmielarz potwierdza, że jest jednym z najlepszych współczesnych autorów kryminałów.
Szlaban, ochrona, kamery. Osiedle marzeń, gdzie każdy mógłby się czuć bezpiecznie, a jednak pewnego ranka ochroniarz odnajduje zwłoki Zuzanny, studentki dziennikarstwa i aktywistki, która wynajmowała tu mieszkanie z koleżankami. Do zbrodni przyznaje się sprzątająca na osiedlu Ukrainka, w zeznaniach nic się jednak się nie zgadza.Z pozoru prosta sprawa zaczyna zataczać coraz szersze kręgi. Kto i dlaczego zabił Zuzannę? Czy wpływowy niegdyś polityk ma ukryty cel w wynajmowaniu mieszkań młodym i ładnym studentkom? Czy przeświadczony o własnej nieomylności administrator osiedla nie zaciera przypadkiem śladów? Dlaczego idealistyczna aktywistka spotykała się z chłopakiem nastawionym przede wszystkim na odhaczanie kolejnych szczebli na drabinie sukcesu? I jak to wszystko łączy się z potyczkami warszawskiej gangsterki?Komisarz Jakub Mortka musi rozwikłać zagadkę, w której zderzają się polityka i przestępczość zorganizowana, seks i narkotyki, ambicje i aspiracje, tajemnice i pragnienia - a te bywają zabójcze. Do pomocy ma aspirantkę Suchocką, która kilka spraw wolałaby zostawić tylko dla siebie.Osiedle marzeń jest idealnym przykładem, jak dobrze odmierzyć składniki: zagadkę kryminalną, warstwę obyczajową i życie osobiste postaci, by stworzyć smakowitą powieść.Ewa Dąbrowska, Portal KryminalnyChmielarz to autor dużego talentu, który świetnie pożenił refleksję literacką z całkiem przyzwoitym (co cenię najbardziej!) poczuciem humoru i ironią.Monika Długa, God save the book
Garstka wtajemniczonych planuje zuchwałe porwanie, aby uratować świat przed chciwością gigantów technologicznychMartha nie spodziewała się, że kiedyś będzie pracować dla potentata mediów społecznościowych. Wychowana z dala od cywilizacji, w kulcie zapoczątkowanym przez swojego ojca, nadal pamięta, jak przetrwać w lesie czy obronić się przed dzikimi zwierzętami. Teraz jest otoczona przez megabogate firmy kreujące odłączoną od przyrody współczesność i projektujące tajną broń, jednocześnie głosząc technologiczne proroctwa. Wszystko dla własnych korzyści i zysków.Po drugiej stronie świata, w centrum handlowym w Singapurze, Lai Zhen unika zamachu na swoje życie. Nagle na jej telefonie pojawia się aplikacja, która udziela jej dokładnych wskazówek, jak uciec przed zagrożeniem. Kto ją stworzył? I co wie o przyszłości?Drogi Marthy i Zhen się przecinają. Podczas gdy kilku miliarderów, pewnych swojego bezpieczeństwa, prowadzi świat ku zagładzie, nieustępliwość Marthy i nienasycona ciekawość Zhen mogą wywołać coś pięknego - lub zwiastować koniec cywilizacji.Błyskotliwy futurystyczny thriller i zwariowana wizja świata zarazem. Przyszłość nadchodzi. Przyszłość jest tutaj.Przyszłość (moim zdaniem) pozamiata na listach bestsellerów.Margaret AtwoodCo za książka! Mój Boże. Oczekiwania miałam bardzo wysokie, a i tak zostały przekroczone. Cholera. Będę polecać tę książkę każdemu. Zawsze.Laurie Frankel, autorka bestselleru Tak to już jestZabawna, przenikliwa, straszliwie aktualna i zaskakująco pełna nadziei. Przyszłość to emocjonująca przejażdżka, a zarazem ostrzeżenie i antykapitalistyczny manifest. Trochę Atwood, trochę Gibson, ale przede wszystkim Alderman. Uwielbiam.Lauren Beukes, autorka bestsellerów Lśniące dziewczyny i Zoo CityJak powieść o wielkich ideach może być tak wciągającą rozrywką? Trzymająca w napięciu historia miłosna i dowcipny thriller o zaletach i wadach ludzkiej cywilizacji. Przyszłość jest wow.Emma Donoghue, autorka bestsellerów Pokój i Wpływ gwiazd
Kluski to comfort food – jedzenie, które otula i poprawia nastrój. To ciepłe wspomnienia przywodzące na myśl kuchnię ukochanej babci. To temat równie emocjonujący, co bigos czy sałatka jarzynowa – każdy ma swoją faworytkę, nazewnictwo, przepisy i opinię o tym, czym jest, a czym nie jest kluska. By je przygotować, zazwyczaj potrzeba tylko kilku niedrogich składników, podczas gdy możliwości są nieskończone. Do tego doskonale poddają się weganizowaniu, są niezwykle plastyczne i dobrze komponują się nie tylko ze swojskimi, ale także z egzotycznymi dodatkami. W książce znajdziemy przepisy na dobrze znane kluski śląskie, knedle ze śliwkami czy kopytka dyniowe, odkopiemy nieco już zapomniane receptury na francuskie kluski z ziemniakami, kluski saskie czy kluski fasolowe i spróbujemy niemalże heretyckich wersji z klusek podanych z kimchi, pikantnym sosem orzechowym czy polskim pesto. Paulina Nawrocka-Olejniczak, autorka podcastu „Zabawy jedzeniem”, zabiera nas na pasjonującą – i wynikającą z pasji – wyprawę. Jak na specjalistkę i badaczkę przystało, zaczyna od podstaw: sięga do dawnych książek kucharskich, formułuje definicję kluski, wykłada typologię, pokazuje, jak uniknąć potknięć i pułapek, a w końcu zaprasza do wspólnego zakasania rękawów i zagniatania, lepienia, gotowania, eksperymentowania i – najważniejsze – jedzenia. Ta książka powinna być na wyposażeniu każdej kuchni, bo jest równie niezbędna, co garnek czy nóż. Pierwsza tak obszerna monografia klusek obfituje bowiem nie tylko w fascynujące opowieści na ich temat i wnikliwe technikalia, lecz także w różnorodne przepisy. To lektura międzypokoleniowa, która przywoła najpiękniejsze rodzinne kulinarne wspomnienia i pozwoli stworzyć nowe. Basia Starecka, dziennikarka, autorka bloga NakarmionaStarecka.pl Tak sobie myślę, że kluski zostały wynalezione, by zrobić z mąki coś, co nie będzie chlebem. I nikt nie mógł się spodziewać, że dadzą aż tyle przyjemności, że dla niejednej i niejednego będą próbą charakteru, że dla nich złamią dane sobie słowo i na rzecz klusek pożegnają się z dietą. Paulina napisała książkę, którą wiele osób chciało napisać – ale nie napisało. Książkę, która należała się nam tak, jak leniwym należy się dobry twaróg! Aleksander Baron, szef kuchni restauracji Kapłony i szczeżuje
Ósma część przygód rudowłosej Anne i jej rodziny w nowym - najbliższym oryginałowi - tłumaczeniu Anny BańkowskiejPrawie piętnastoletnia Rilla, najmłodsze z dzieci Anne i Gilberta Blythe'ów, szykuje się na swoją pierwszą zabawę taneczną. Oby tylko jakiś chłopiec poprosił ją do tańca! Nie przychodzi jej do głowy, że są gorsze rzeczy, które mogą popsuć ten wieczór - na przykład wiadomość o zamachu na arcyksięcia Franciszka Ferdynanda w odległym Sarajewie i o wybuchu wojny w Europie.Wkrótce do wojska zaciągają się chłopcy z Wyspy Księcia Edwarda, aby walczyć po stronie aliantów. Wśród nich są Jem Blythe i Jerry Meredith. Ta decyzja przepełnia ich bliskich dumą, ale jednocześnie zasnuwa ich codzienność cieniem nieustającego strachu. Dotychczas beztroska Rilla musi odkryć w sobie siłę i dojrzałość, żeby odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Zwłaszcza gdy trafia na noworodka, którego matka umarła przy porodzie, a ojciec wyjechał na wojnę
Największe polskie dzieło sztuki powieściowejKupiec galanteryjny Stanisław Wokulski dzięki majątkowi zdobytemu na wojnie rosyjsko-tureckiej wkrada się w łaski warszawskiej arystokracji. Ale to nie próżność pcha go na salony, a obezwładniająca miłość do zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Od kiedy po raz pierwszy ujrzał ją w teatrze, wszystkie jego działania podporządkowane są jednemu celowi: zdobyciu serca ukochanej i pozyskaniu względów jej ojca.Czy Lalka to zatem powieść o miłości i pieniądzach? "Oczywiście - przekonuje autor wstępu Ryszard Koziołek. - Tyle że to pułapka szczwanego pisarskiego lisa, który doskonale wie, że ludzie zawsze będą śledzili historie o tym, czego im najbardziej brakuje. To tylko przynęta; autor tak naprawdę próbuje skłonić czytelnika do zainteresowania się innymi sprawami, daleko ważniejszymi niż romansowo-ekonomiczne perypetie bohaterów".Wielowątkowa, pełna tajemnic powieść Prusa od ponad stu trzydziestu lat fascynuje kolejne pokolenia Polaków, którzy mimo upływu czasu przeglądają się w niej niczym w soczewce - zarówno jako społeczeństwo, jak i jednostki targane namiętnościami i ambicjami."Mówić o sobie i do siebie tak, aby każdy spośród setek tysięcy czytelników, najlepiej przez wieki, miał poczucie, że powieść mówi o nim i do niego - oto przepis na arcydzieło".
Najbardziej przełomowe momenty historii okiem Chrisa Niedenthala, jednego z najsłynniejszych fotoreporterów na świecie. Wyjątkowa kolekcja kanonicznych zdjęć, które zmieniły nasze postrzeganie historii, polityki, kultury i sportu.Każda fotografia opowiada jakąś historię - tu towarzyszą im także osobiste anegdoty.Chris Niedenthal, znany ze zdolności do uchwycenia esencji chwili, zaprasza do zanurzenia się w głębi tych obrazów. Od rewolucji po intymne portrety, od scen wojennych po triumfy sportowe - każde zdjęcie przemawia do wyobraźni i emocji.Właściwy momentto nie tylko książka. To świadectwo czasu, które przetrwa pokolenia. To zaproszenie do refleksji nad tym, co widzimy, i zastanowienia się, jak obrazy kształtują naszą pamięć i tożsamość.
Pakiet trzech zaskakujących powieści jednego z lepszych pisarzy kryminałów w Polsce.Wyrwa to opowieść o poczuciu straty i rozpaczy zmieniającej się w gniew, który szuka ujścia. Wszystko zaczyna się w dniu, kiedy Maciej dowiaduje się, że jego żona zginęła w wypadku. Jak powiedzieć córeczkom, że właśnie straciły matkę? Co powiedzieć teściom? Ale przede wszystkim, co zrobić z pytaniem, dlaczego do wypadku doszło pod Mrągowem, skoro Janina miała jechać na delegację pod Kraków... Pytania zaczynają się mnożyć, a tragedia zmienia w skomplikowaną zagadkę.Królowa Głoduto brawurowe połączenie postapokalipsy, horroru, science fiction, westernu i fantasy. Księstwo upadło, ruiny państwa stały się domem dla poszukiwaczy, którzy patroszą okolicę w pogoni za rzadkim kruszcem o wyjątkowych właściwościach. Do pewnej osady przybywa Bram Huygens. Bez karawany, bagaży i sprzętu do wydobywania.Powierzono mu misję, od której zależy przyszłość księstwa i jego mieszkańców. Wkrótce młodzieniec przekona się, że tutaj każdy ma swoje sekrety, a niektóre z nich są śmiertelnie groźne. Tymczasem w głębi lasów budzi się nowa siła - potężna i obłąkana.Rana jest bezlitosnym studium zła uśpionego w zaciszu domowego ogniska. Najpierw pod kołami pociągu ginie uczennica ekskluzywnej szkoły. Jej wychowawczyni rozpoczyna prywatne śledztwo, ale wkrótce sama ginie. Jedynymi osobami, które cokolwiek widziały, są nieprzystosowany społecznie chłopak zafascynowany seryjnymi zabójcami i samotna nauczycielka na życiowym zakręcie. Żadne z nich nie chce angażować się w tę sprawę, ale żadne z nich nie ma wyjścia. Gdyby wiedzieli, dokąd zaprowadzi ich to śledztwo, nigdy by się na to nie odważyli
Teraz światowy bestseller w nowej oprawie! Elizabeth Zott jest chemiczką i kobietą daleką od przeciętności. Byłaby zresztą gotowa jako pierwsza spierać się, czy coś takiego jak „przeciętna kobieta” w ogóle istnieje. Ale jest połowa lat 50. i jej koledzy z całkowicie męskoosobowego zespołu naukowców prezentują bardzo nienaukowe podejście do kwestii równouprawnienia płci. Wszyscy z wyjątkiem jednego: to Calvin Evans, słynący z pamiętliwości samotny geniusz, który zakochuje w umyśle Elizabeth. Co skutkuje autentyczną chemią. Tyle że, podobnie jak w przypadku nauki, życie bywa nieprzewidywalne. Dlatego parę lat później Elizabeth jest nie tylko samotną matką, ale i gwiazdą telewizyjnego programu kulinarnego. Jej niezwykłe podejście do gotowania staje się zaczątkiem rewolucji. W miarę jednak jak rosną zastępy jej sympatyków, rośnie też grupa niezadowolonych. Okazuje się bowiem, że Elizabeth nie uczy kobiet po prostu gotować – robi znacznie więcej. Ośmiela je do zmiany status quo. Lekcje chemii są oryginalne i dynamiczne, a do tego zabawne do rozpuku, przenikliwie trafne i pełne krwistych postaci drugoplanowych.
Wybór najlepszych wierszy ociemniałej poetki i nieznanej dotąd, odnalezionej po latach prozy.Wojna przecięła życie Jadwigi na pół. Przed jej wybuchem marzyła, żeby studiować kierunki humanistyczne, ale z powodu prześladowań musiała zmienić plany. Podczas okupacji brat zginął, reszta rodziny trafiła do getta, a u Jadwigi wykryto nieuleczalną chorobę oczu. Dzięki pomocy przyszłego męża udało się jej wydostać i uratować rodziców. W 1948 roku, jako dwudziestodziewięciolatka, całkowicie straciła wzrok.Zawsze chciała pisać, ale dopiero poznanie Mirona Białoszewskiego okazało się katalizatorem twórczości. Debiutowała późno, w wieku sześćdziesięciu lat. Jej pisanie było autobiograficzne, pojawiają się więc postacie przyjaciół i rodziny: Miron Białoszewski, Anna, Tadeusz i Justyna Sobolewscy, Zdzisław Stańczak, Władysław Broniewski. Odkryła też dla siebie haiku i własną formę małej prozy, którą nazwała "prozinką" - były to scenki, a czasem mikroopowiadania, punktowane paradoksalną, czasem żartobliwą puentą. W takim lekkim tonie opowiada nawet o swoich próbach samobójczych.W twórczości szukała także odpowiedzi, czym jest doświadczenie niewidzenia i czy da się je opisać tak, by mogła je pojąć osoba widząca. Próbowała zjednać dwie rzeczywistości: świat, który zapamiętała, i ten, którego doświadczała na co dzień.
Powieść sensacyjna mistrza kryminałuProsty zniknął. Zostało po nim zdemolowane mieszkanie, ale on sam zapadł się pod ziemię. Nie bez powodu - szukają go gangsterzy. Oraz dawny przyjaciel, który przyjechał do Jeleniej Góry, żeby spłacić dawno zaciągnięty dług.Kłopot w tym, że wpada w sam środek niebezpiecznej gry. Nie zna jej zasad, ale wkrótce dowiaduje się, że stawka jest bardzo wysoka: Prostego chcą dorwać i jeleniogórscy gangsterzy, i czescy mafiosi.Żeby dotrzeć do Prostego i dowiedzieć się, o co tu chodzi, jego przyjaciel będzie musiał wszystkim stawić czoła, także romskiej mafii. A pomoże mu w tym pewna analityczka z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.Prosta sprawa to pełna akcji powieść sensacyjna, której fabuła dzieje się w malowniczych Karkonoszach. Napisana w czasie lockdownu i początkowo publikowana w odcinkach na profilu autora cieszyła się wielkim powodzeniem. Teraz ukazuje się drukiem w poprawionej i rozszerzonej wersji.Wojciech Chmielarz (ur. 1984) - autor kryminałów, dziennikarz, laureat Nagrody Wielkiego Kalibru (2015 - za powieść "Przejęcie") i Wielkiego Kalibru Czytelników (2019 - "Żmijowisko"), sześciokrotnie nominowany do tej nagrody. Publikował m. in. w "Pulsie Biznesu", "Pressie", "Nowej Fantastyce", "Pocisku" i "Polityce". Uznawany za jednego z najważniejszych pisarzy kryminalnych w kraju. Autor cyklu powieści o komisarzu Jakubie Mortce: Podpalacz (2012), Farma lalek (2013), Przejęcie (2014), Osiedle marzeń (2016), Cienie (2018) i cyklu gliwickiego: Wampir (2015) i Zombie (2017), postapokaliptycznej powieści "Królowa głodu" (2014). thrillera psychologicznego - Żmijowisko (2018), wyróżnionego tytułem bestsellera Lubimyczytać pl. Powieść ta przyniosła mu także nagrodę Złotego Pocisku i Grand Prix Warszawskiego Festiwalu Kryminalnego, została zekranizowana przez Canal +. W 2019 ukazała się jego powieść - "Rana", a w 2020 - "Wyrwa".
Przejmujące losy „białych niewolnic”, kobiet z najniższego szczebla hierarchii służby domowej. Tych, których w przedwojennej Polsce było najwięcej. Zatrudniane przez mieszczaństwo wiejskie dziewczęta zaczynały służbę mając często 15 lat. Nie miały prawa do urlopu i wypoczynku, pracowały od świtu do nocy za grosze. Joanna Kuciel-Frydryszak zagląda do ich maleńkich pokoików w eleganckich kamienicach, przypatruje się, co robią, gdy mają wychodne, obserwuje je przy kuchennej pracy, współczuje, gdy muszą oddać swoje często nieślubne dzieci. Ale praca służącej to mimo wszystko awans i dotknięcie lepszego świata. Dla niektórych służba stanie się przygodą życia. Inne w rodzinie chlebodawców znajdą przyjaciół i opiekunów. W galerii służących pojawiają się zarówno te, które zapisały się w historii: Anna Kaźmierczak, prababcia kanclerz Angeli Merkel, Teosia Pytkówna, żona Stanisława Wyspiańskiego, Aniela „Ciemna”, która wymyśliła końcówkę Ferdydurke, komunistka Etla Bomsztyk, jak i te bezimienne. Zobaczymy je także podczas drugiej wojny światowej, gdy heroicznie będą pomagać swoim chlebodawcom. Służące do wszystkiego to także opowieść o stosunkach klasowych oraz o potrzebie dominacji lepiej urodzonych nad biedakami. To momentami zabawna, a czasem gorzka lektura. Na pewno zaś ważna. „Wspaniała! Tak wiele mówi o korzeniach naszego społeczeństwa, o wyzysku, uległości kobiet akceptujących swój niewolniczy los, ale i o sile ludzkich uczuć, zdolnych przekroczyć klasowe podziały. Dla mnie szczególnie wzruszająca, bo moja niania, która mogłaby być bohaterką tej książki, była jedną z najważniejszych osób mego dzieciństwa. Autorka wykonała ogromną pracę, dziękuję”! Agnieszka Holland „Z reguły nie mają nazwisk, często nawet imion. A przecież to one wyprasowały te białe koszule sławnych mężczyzn, których zdjęcia pamiętamy ze szkolnych podręczników. Służące. Nic dziś o nich nie wiemy, a one kiedyś wiedziały wszystko. Kuciel-Frydryszak pozwala nam zajrzeć do miejsca, które historycy dotąd omijali: do „służbówki”. Świetna lektura, otwiera oczy”! Wojciech Orliński Joanna Kuciel-Frydryszak – absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim, dziennikarka. Autorka biografii Słonimski. Heretyk na ambonie, nominowanej w najważniejszych konkursach na Historyczną Książkę Roku – im. K. Moczarskiego i O. Haleckiego, oraz bestsellerowej biografii Kazimiery Iłłakowiczówny Iłła (Marginesy 2017), nominowanej do Nagrody im. Józefa Łukaszewicza.
Co sprawia, że Dekameron zachwyca od ponad sześciu stuleci?Jeszcze za czasów Boccaccia krążyły we Włoszech ogromne ilości kopii Dekameronu, a Petrarka przełożył jedną z nowel na łacinę, dzięki czemu dzieło zyskało popularność w pozostałej części Europy. Sześćset lat później na duży ekran przeniósł je Pier Paolo Pasolini, za co został uhonorowany Srebrnym Niedźwiedziem, a w 2024 roku na Netflixie pojawiła się adaptacja serialowa.Dzieło Boccaccia o kunsztownej budowie szkatułkowej traktuje o grupie dziesięciorga ludzi, którzy chronią się w podmiejskiej willi przed szalejącą we Florencji dżumą. W czasie dziesięciu dni izolacji w ramach rozrywki opowiadają sobie historie na zadany temat.W ten sposób Boccaccio stworzył nowy gatunek literacki - nowelę - i zapisał się w historii literatury światowej. W tych krótkich formach odmalowuje obyczaje charakterystyczne dla włoskiego średniowiecza, a także daje wyraz zachwytu światem oraz bujnością życia ze wszystkimi jego namiętnościami. Nie unika pieprznych historyjek o miłości cielesnej, wychwala bystrość umysłu, spryt i przedsiębiorczość, za pomocą sarkazmu i drwiny piętnuje głupotę i zarozumialstwo, atakuje bezczynnych zakonników żyjących z jałmużny. Nade wszystko jednak zachęca do samodzielnego myślenia i wyciągania własnych wniosków. Nic dziwnego więc, że utwór na wiele lat trafił na indeks ksiąg zakazanych.Wydanie w nowym tłumaczeniu - pierwszym od prawie stu lat - autorstwa Zofii Anuszkiewicz, z posłowiem Piotra Salwy.Śmiercionośna zaraza, zamknięcie, zbyt wiele wolnego czasu i potrzeba snucia historii. To wszystko jak nigdy wcześniej łączy nas z bohaterami Dekameronu, którzy opowiadają o ludzkich pragnieniach, przywarach i cnotach. A w ich opowieściach wciąż jest tyle życia, że po wiekach możemy śmiało stwierdzić, że Boccaccio bez trudu wygrywa z Netflixem.Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Zwierz Popkulturalny
Oto znane mity o stworzeniu świata, o Heraklesie, Tezeuszu i Perseuszu, o wojnie trojańskiej i Argonautach. W przeciwieństwie jednak do wielu poprzednich zbiorów mitów greckich centralne miejsce zajmują tu bohaterki: to Atena, Alkitoe, Filomela, Arachne, Andromacha, Helena, Kirke i Penelopa opowiadają historie, wplatając je w tkane przez siebie gobeliny. Maluje się na nich świat skrajności, który głęboko rezonuje z naszym: tajemnicze choroby niszczą miasta, katastrofy ekologiczne pochłaniają istnienia, kobiety doświadczają przemocy ze strony mężczyzn.W tej niezwykle oryginalnej i przełomowej interpretacji kobiety wreszcie otrzymują głos, aby przedstawić dobrze znane w kulturze europejskiej historie ze swojej perspektywy. Ich opowieści łączą się w porywającą epopeję o miłości i pożądaniu, stracie i gwałcie, przygodzie i magii, niszczycielskich bogach, bezbronnych ludziach, fantastycznych stworzeniach i pomysłowych czarownicach - a wszystko to zostało uzupełnione rysunkami Chrisa Ofilego, subtelnymi niczym nić Arachne.Higgins prowadzi nas przez labirynt powiązanych ze sobą historii w zaskakująco świeży sposób. Rzuca nowe światło na ich znaczenie. Ta znakomita książka zachwyci wiele pokoleń miłośników historii.Edith Hall, "The Guardian"Erudycyjny i porywający zbiór.Hephzibah Anderson, "The Observer"Jesteśmy w rękach biegłej gawędziarki. Higgins znakomicie kreuje napięcie, a rysunki Chrisa Ofilego uzupełniają liryzm prozatorskich opisów. Bardzo mi się podobała ta książka.Sara Wheeler, "Spectator"Feminizm jest subtelny, ale zaciekły. W tej książce wcale nie chodzi o narzucanie starożytnym tekstom nowoczesnych wartości. Higgins zręcznie naśladuje formę Metamorfoz Owidiusza, gdzie jedna opowieść przechodzi w drugą. Ale nawet czytelników, którym wydaje się, że doskonale znają klasykę, czekają pewne niespodzianki.Rachel Cunliffe, "New Statesman"Higgins dogłębnie zbadała temat. Jej proza jest neoklasyczna, przejrzysta i aluzyjna, jasna i mglista jednocześnie.Stuart Kelly, "The Scotsman", książka rokuCharlotte Higgins oddaje bezwzględność i urok mitów greckich w tej urzekającej książce, finezyjnie zilustrowanej przez Chrisa Ofilego. Zna mity od podszewki.Harry Mount, "Catholic Herald"Surowa i ekscytująca nowa wersja starożytnych opowieści, w których kobiety grają pierwsze skrzypce.Katy Guest, "The Guardian"
Wspomnienie niezwykłego lata, które zaowocowało powstaniem literackiego arcydzieła - FrankensteinaRok 1816. Osiemnastoletnia Mary Wollstonecraft, jej kochanek Percy Shelley, ich synek William i przyrodnia siostra Mary, Claire, odwiedzają lorda Byrona i jego towarzysza Johna Polidoriego nad Jeziorem Genewskim. Przyjaciele spędzają deszczowe wieczory z winem i laudanum przy kominku, wymieniając się historiami o duchach. Pewnej nocy Byron rzuca wyzwanie, aby każde z nich napisało horror.Rozmyślając nad swoją opowieścią, Mary przypomina sobie inne lato. Jako czternastolatka przybywa do Szkocji i szybko nawiązuje serdeczną przyjaźń z młodą Isabellą Baxter. Dziewczyny wędrują po polach i lasach i wymyślają historie o mitycznych szkockich stworzeniach i duchach. Pewnego dnia spotykają prawdziwego potwora, a spotkanie to zasiewa w nich ziarno niepewności, czy niezwykłe stwory z ich opowieści są rzeczywiście tylko wytworem wyobraźni. Na skutek sekretnego doświadczenia więź Mary i Isabelli pogłębia się. Ale dziewczyny nie wiedzą, że ktoś je obserwuje - charyzmatyczny i nieco złowieszczy pan Booth, inny rodzaj potwora o męskiej twarzy.To wspomnienie inspiruje Mary do napisania historii, która stanie się jednym z najbardziej oryginalnych, porywających i wpływowych dzieł literackich, jakie kiedykolwiek powstało. W nastrojowej i pulsującej emocjami powieści na pograniczu faktów i fikcji Anne Eekhout ożywia legendarną pisarkę z rozmachem i wielką wyobraźnią.Literackie ugruntowanie pozycji Shelley jako matki wszystkich gotyckich dziewcząt i sugestywne odkrycie historii kryjącej się za powstaniem Frankensteina."Kirkus Reviews"Zniuansowany, nastrojowy portret intensywnego życia wewnętrznego młodej kobiety, zapowiadający motywy żalu, samotności i pragnienia miłości we Frankensteinie."Booklist"Niepokojąca powieść z atmosferą tajemniczości.Sarah WatersIntensywnie liryczna i głęboko zapadająca w pamięć. Wysublimowana powieść gotycka w najlepszym wydaniu!Susan Stokes-ChapmanPowieść o dzikiej namiętności, głębokim żalu i upojeniu pisaniem.Naomi BoothMałe arcydzieło literatury gotyckiej, pełne napięcia, wymowne i tajemnicze."Financial Times"Piękny, halucynacyjny sen o powieści.J.M. MiroBogata, zawiła i urzekająca powieść o ogromnej wnikliwości, wielkim sercu i niesamowitym talencie.Nell StevensPowieść, która chodzi na palcach i szepcze, uwodzi i pieści jak najmroczniejsza z baśni.Joanne BurnIntensywnie zmysłowa i złowieszcza.Essie FoxEekhout ożywia Mary Shelley i historię narodzin Frankensteina z pewnością każdego szalonego naukowca.C.E. McGillHistoria o tworzeniu, równie odważna, przerażająca i wciągająca jak sam Frankenstein.Laurie Lico AlbanesePowieść, która odkrywa przed czytelnikami bogate życie wewnętrzne jednej z największych pisarek wszech czasów.Sara Sheridan
78 ikonicznych ubrań. 60 przełomowych kreacji. 22 legendarne style. 52 kreatorów mody.Kto jest odpowiedzialny za ustalenie pisowni słowa T-shirt? Jaką rolę w historii amerykańskiego rasizmu odegrała bluza z kapturem? Dlaczego na dwuczęściowy kostium kąpielowy mówimy bikini i jaki ma to związek z bombą atomową? Kto początkowo nosił nerki? Kim był Chuck Taylor i dlaczego jego nazwisko pojawiło się conversach? Czy buty na obcasie od początku były atrybutem kobiecości?Jedyne w swoim rodzaju modowe kompendium przybliża kulisy powstania kultowych modeli, jak choćby męskiej spódnicy Jeana Paula Gaultiera czy torby Kelly Hermsa, ale także wyjaśnia, skąd w naszych szafach wzięły się białe koszulki, dżinsowe kurtki czy trampki. Opisuje projekty i twórców, którzy zrewolucjonizowali branżę, oraz momenty kulturowe, które zdeterminowały to, jak się ubieramy.Zawierające ponad 280 zdjęć i 45 ikonografik Ponadczasowe to celebracja mody i wizualna uczta - must-have dla każdego miłośnika mody.
Upalne lato, bezkres chorwackiego nieba, beztroska, plaża i morze – tak wygląda raj, do którego przyjeżdżają na wakacje Daria z Markiem. Mieli mieć czas tylko dla siebie i syna, ale na miejscu poznają Szwedów: Johana i jego dużo młodszą seksowną żonę Verę. W dodatku Marek dostaje nagłą lukratywną propozycję zawodową i pogrąża się w pracy. W tym czasie Daria zbliża się do nowo poznanych ludzi. I z dnia na dzień jest nimi coraz bardziej zafascynowana. Pewnego wieczoru zostaje zaproszona do nich na kolację. Późnej atmosfera szybko staje się duszna od niewypowiedzianych pragnień, pożądania, zazdrości i poczucia odrzucenia. Chorwackie słońce rozpala zmysły i doprowadza ludzi do szaleństwa.Które z nich ulegnie mu jako pierwsze? Jedno jest pewne – nie wszyscy wrócą do domu. Nie wszyscy przeżyją. To pierwsze i ostatnie takie lato w ich życiu.W którym momencie fascynacja drugą osobą zamienia się w obsesję? Jak daleko można się posunąć, żeby zdobyć to, czego się pragnie? Czy pożądanie może smakować zemstą?Opowieść o opętaniu i odrzuceniu, o tym, że nasze pragnienia mogą zniszczyć życie, a to, co wydaje się spełnieniem marzeń, szybko może stać się przekleństwem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?