Kolejna część zeszytu ćwiczeń logopedycznych pt. Zdania obrazkowo-wyrazowe obejmuje swoim zakresem terapię samogłosek a, e, o, u, i, y, ą, ę. Samogłoski w artykulacji pojawiają się jako jedne z pierwszych i to one, w dużym stopniu, odpowiadają za wyrazistość mowy. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami mowy zwykle zaczyna się właśnie od samogłosek.Materiał przeznaczony jest do terapii logopedycznej dzieci w każdym wieku z nieprawidłową wymową samogłosek, z opóźnionym rozwojem mowy, z niedosłuchem, z niepełnosprawnością intelektualną oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.
W okresie dorastania rozwój społeczny i status dziecka w grupie rówieśniczej mają kluczowe znaczenie. Nastolatkom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) interakcje społeczne nie przychodzą naturalnie, więc młodzi ludzie często potrzebują wsparcia, by nauczyć się, jak postępować. Książka Menu umiejętności społecznych i życiowych prezentuje przystępne strategie, które pomogą nastolatkom z ASD nawiązać kontakt i zbudować więź z innymi osobami w domu, w szkole, w pracy, a także podczas spotkań ze znajomymi oraz w trakcie codziennych interakcji z sąsiadami. Wykorzystanie schematu menu pozwala łatwiej rozpoznać trzy etapy każdej interakcji: jej rozpoczęcie ("przystawkę"), rozwinięcie ("danie główne") i zakończenie ("deser"). Liczne kwestionariusze, szablony i przykładowe scenariusze społeczne zachęcą uczniów do przemyślenia odpowiedzi oraz do rozważenia, jak druga osoba mogłaby zareagować na ich słowa. Przećwiczenie prostych strategii i rozwiązanie zestawu codziennych zadań społecznych korzystnie wpłynie na ocenę własnych możliwości, zwiększy pewność siebie i rozwinie umiejętności życiowe osób z ASD. Książka będzie przydatnym narzędziem dla wszystkich nastolatków i młodych dorosłych z trudnościami w inicjowaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych, a także dla ich rodziców, nauczycieli oraz terapeutów.
W książce Ślepota umysłu Simon Baron-Cohen opisuje model ewolucji i rozwoju umiejętności czytania umysłu. Według autora wykorzystujemy tę zdolność niemal bez przerwy, bez wysiłku, automatycznie i zazwyczaj nieświadomie. W ten naturalny sposób interpretujemy zachowania społeczne i komunikację, przewidujemy je i w nich uczestniczymy. Spotykanym ludziom przypisujemy stany umysłu, takie jak myśli, pragnienia, wiedza czy intencje. Z wieloletnich badań Baron-Cohen wyciąga wniosek, że dzieci z autyzmem przejawiają "ślepotę umysłu", która jest wynikiem wybiórczych deficytów w czytaniu umysłu. Dla osób z ASD fragment rzeczywistości dotyczący stanów i zamiarów innych ludzi jest w dużym stopniu niedostrzegalny. Baron-Cohen prezentuje teorię opartą na danych z psychologii porównawczej, psychologii rozwojowej oraz neuropsychologii. Dowodzi, że specyficzne mechanizmy neuropoznawcze wykształcone w toku ewolucji pozwalają nam czytać umysły innych osób, wyciągać wnioski z ich zachowania, interpretować znaczenie spojrzeń i dekodować informacje zawarte w "języku oczu".
o, co mnie wspiera. Karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to zestaw kart pracy przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prezentowana publikacja obejmuje treści z zakresu edukacji matematycznej dotyczące nauki liczb do 20 i trudniejszych działań. Zadania zawarte w kartach pracy pomogą uczniom osiągnąć między innymi takie umiejętności jak:
rozumienie pojęcia liczby i jej graficznego zapisu za pomocą cyfry;
rozumienie pojęcia liczby w różnych aspektach (kardynalnym, porządkowym i algebraicznym);
pisanie liczb po śladzie i samodzielnie;
rozpoznawanie liczb ukrytych na obrazkach;
dodawanie i odejmowanie w zakresie 20.
Karty pracy są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej.
Ćwiczenia percepcji i pamięci dla osób w podeszłym wieku.Ćwiczenia zawarte w tej książce przeznaczone są dla osób starszych, u których nastąpiło znaczne obniżenie sprawności umysłowej będące wynikiem starzenia się lub różnych chorób. Rozwiązywanie proponowanych łamigłówek i zadań spowolni rozwój problemów z pamięcią, myśleniem, rozumieniem, orientacją w czasie i przestrzeni, liczeniem, pisaniem, czytaniem i planowaniem. Niektóre pytania dotyczą życia osobistego, zmuszając do wspominania dawnych czasów (np. dzieciństwa, lat szkolnych) lub wydarzeń mających miejsce niedawno (np. uroczystości rodzinnych), a także utrwalania w pamięci ważnych informacji takich jak adres czy numer telefonu.
Publikacja przeznaczona jest dla logopedów, rodziców i opiekunów dzieci w różnym wieku, z opóźnionym rozwojem mowy, ale także z niepełnosprawnością intelektualną, z niedosłuchem, autyzmem, zespołem Aspergera, mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem Downa. Zamieszczony w niej bogaty materiał wyrazowy dotyczący samogłosek ustnych [a, i, u, e, o, y] pozwali utrwalić ich artykulację, co znacznie usprawni rozwój mowy dzieci.
Publikacja została opracowana przez zespół psychologów i pedagogów ze Specjalnego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku w następującym składzie: Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Olga Sniezhko, Magdalena Sowińska, Lidia Szczepańska, Marzena Żmuda-Trzebiatowska.
Podręcznik „Ja i mój świat” został przygotowany z myślą o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i autyzmem, dla których korzystanie z podręczników dla szkół masowych jest zbyt trudne. Publikacja pozwala na systematyczne, zaplanowane wprowadzanie treści edukacyjnych związanych z poznawaniem środowiska społeczno-przyrodniczego. Przy opracowaniu książki uwzględniono potrzeby, możliwości i poziom rozwoju wszystkich uczniów. Odbiorcą jest dziecko, które nie musi posiadać umiejętności czytania. Duże, realistyczne zdjęcia w książce mają być bodźcem dla ucznia do kształtowania pojęć z danego zakresu i do pracy z krótkim tekstem czytanym przez nauczyciela lub rodzica, wprowadzającym w tematykę. Czytanki są krótkie, proste, dostosowane do poziomu uwagi dziecka rozpoczynającego swoją edukację w placówce. Przygotowane polecenia i pytania do czytanek pomogą nauczycielowi oswoić dziecko z podręcznikiem szkolnym.
Ćwiczenia angażujące zmysły, twórcze działania i dobra zabawa - oto nasz sposób na to, by nauka geometrii była przyjemna, atrakcyjna, a przede wszystkim - skuteczna. "Geometria sensoryczna" to ponad 80 kolorowych kart pracy, dzięki którym maluch poszerzy i utrwali swoją wiedzę z zakresu geometrii. Publikacja powstała z myślą przede wszystkim o dzieciach w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat), ale doskonale sprawdzi się także jak element uatrakcyjniający lekcję w pierwszych klasach szkoły podstawowej. To również propozycja dla tych maluchów, które chcą w ciekawy i twórczy sposób spędzić czas wolny.Ćwiczenia zostały zaprojektowane tak, aby nie tylko rozwijały umiejętności matematyczne dzieci, ale również trenowały u nich abstrakcyjne i logiczne myślenie, wzbogacały słownictwo, ćwiczyły pamięć i koncentrację, doskonaliły motorykę małą, pobudzały wyobraźnię oraz uczyły współpracy. Dlatego wewnątrz znajdziemy m.in. zadania polegające na:tworzeniu ilustracji za pomocą kredek, farb oraz mniej standardowych pomocy, np. tasiemek, przypraw czy liściwycinaniu i przyklejaniu dołączonych szablonówłączeniu w pary pasujących do siebie elementówrysowaniu po śladziekolorowaniu zgodnie z instrukcjąopowiadaniu samodzielnie wymyślonych historii.Publikacja zawiera zarówno ćwiczenia aktywizujące, jak i wyciszające. Zadania mają charakter otwarty i są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci.Kolejność oraz tematyka kart pracy jest związana z aktywnościami zaproponowanymi w książce dla nauczyciela pt. "Geometria sensoryczna. Kreatywne działania rozwijające zdolności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym", która stanowi uzupełnienie prezentowanej publikacji. Treści zawarte w tym zestawie są zgodne z podstawą programową do wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Ćwiczenia angażujące zmysły, twórcze działania i dobra zabawa - oto nasz sposób na to, by nauka geometrii była przyjemna, atrakcyjna, a przede wszystkim - skuteczna. Prezentowana publikacja to ponad 40 pomysłów na zajęcia, które pomogą dzieciom poszerzyć i utrwalić swoją wiedzę z zakresu geometrii. Proponowane działania sprawdzą się zarówno w sali przedszkolnej, jak i w klasie, jako element uatrakcyjniający lekcję.Sensoryczne zabawy - angażujące zmysł smaku, wzroku, słuchu, dotyku i węchu - nie tylko pozwolą dziecku posiąść podstawową wiedzę z zakresu geometrii, ale również pomogą mu:trenować pamięć i koncentracjęćwiczyć logiczne, niekoniecznie schematyczne myślenierozwijać słownictwo i wyobraźnięzdobywać wiedzę o świecie.Polecamy również karty pracy "Geometria sensoryczna. Kreatywne karty pracy rozwijające zdolności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym", stanowiące ciekawe uzupełnienie działań opisanych w książce. Treści zawarte w obu publikacjach są zgodne z podstawą programową do wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Trening szkolny. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne to zbiór zadań mających na celu rozwijanie i stymulowanie funkcji psychofizycznych dzieci. Odbywa się to poprzez ćwiczenia: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowej, grafomotoryki, koncentracji, orientacji przestrzennej, wyobraźni, pamięci, logicznego myślenia, sprawności manualnej, czytania i pisania, liczenia.Dodatkowo część zadań zawartych w tym zeszycie dotyczy wiadomości, które dziecko zdobywa w klasie 1.
Uczę się czytać, pisać i liczyć to karty pracy adresowane do: uczniów ze specjalnymi potrzebami; uczniów edukacji wczesnoszkolnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; uczniów z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z deficytów rozwojowych; sześciolatków w normie intelektualnej, których rozwój przebiega typowo; nauczycieli szkół masowych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych; rodziców uczniów. W publikacji zawarte są treści z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej i technicznej.Karty pracy są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej.
Artykuły naukowe zebrane w niniejszym tomie podejmują niezwykle istotny w logopedii dyskurs o wczesnej interwencji, który pozwala na szersze odczytywanie tego problemu w zakresie terminologicznym, ale przede wszystkim teoretycznym i praktycznym. Publikacja składa się z trzech części: w pierwszej zostały zgrupowane artykuły dotyczące założeń teoretycznych wczesnej interwencji logopedycznej; w drugiej części skupiono się na problemach wczesnej interwencji logopedycznej w okresie wczesnego dzieciństwa; trzecią część poświęcono wczesnej interwencji logopedycznej w okresie kryzysowym.
Jedną z podstawowych umiejętności, którą powinno posiadać każde dziecko, jest koncentracja - bez niej nikt nie może efektywnie się uczyć i uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach. Dlatego ważne jest, aby wszystkie dzieci, a szczególnie te, które mają problemy ze skupieniem uwagi, systematycznie wykonywały różnego rodzaju zadania kładące nacisk na usprawnianie tej umiejętności.W bloku znajduje się 80 różnorodnych ćwiczeń przygotowanych z myślą o pięciolatkach.Wewnątrz znajdziemy m. in.:labiryntyćwiczenia grafomotoryczneuzupełniankipuzzleplątaninkikolorowankizadania polegające na wyszukiwaniu różnicćwiczenia polegające na przyporządkowywaniu obrazków do kategoriizadania polegające na łączeniu pasujących elementówi wiele, wiele innych!Wykonując ćwiczenia, maluch będzie poprawiał swoją koncentrację, a zarazem dobrze się bawił. Forma publikacji - karty pracy - jest bardzo wygodna: dorosły może wybrać jedno ćwiczenie, wyrwać kartę z bloku i dać ją dziecku. Dzięki temu elementy zadań z sąsiedniej strony nie będą rozpraszać przedszkolaka.
Kodowanki na cztery pory roku to zestaw zadań dla dzieci stanowiący doskonałe urozmaicenie zajęć terapeutycznych. Wśród jego walorów można wyróżnić pozytywny wpływ na percepcję wzrokową, koncentrację, motorykę małą i logiczne myślenie. Ponadto kodowanki w ciekawy i niebanalny sposób przygotowują dzieci do nabywania wiedzy i umiejętności z zakresu matematyki oraz informatyki. Tematyka wzorów związana z czterema porami roku doskonale wplata się w całoroczny program zajęć i stanowi punkt wyjścia do rozmowy oraz poszerzania wiedzy o otaczającym świecie. Dziecko, poza samym kodowaniem, ma możliwość odkrycia związku wzoru z wiosną, latem, jesienią czy zimą oraz stworzenia własnych skojarzeń na dany temat.
Książka ta adresowana jest do dzieci, które mają kłopot z płynnym czytaniem lub czytają dobrze, ale chcą nauczyć się czytać lepiej, szybciej i dokładniej. Metoda proponowana przez autorkę opiera się o listy wyrazowe, nie zaś o teksty. Każda lista składa się z około dwudziestu specjalnie wybranych wyrazów - w pierwszych ćwiczeniach są to słowa łatwe, w późniejszych poziom trudności wzrasta. Ostatnie ćwiczenia zawierają najtrudniejsze litery - dwuznaki i zmiękczenia.Dziecko trenujące czytanie odnosi sukces, ponieważ w miarę wykonywania ćwiczeń czyta szybciej i lepiej. Świadczy o tym czas, który mierzy podczas pierwszego czytania (przed wykonaniem poleceń) i drugiego czytania (po wykonaniu poleceń). Dzięki temu uczeń ma chęć do dalszego ćwiczenia, bo od razu widoczne są wyniki jego pracy.Książkę zdobią ilustracje o tematyce sportowej mające zachęcić dziecko do treningu, który z ucznia uczyni mistrza.
Logopedia dla Praktyków, czyli jakość, efektywność i terapia oparta na dowodachDzieci ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi wymagają konkretnego wsparcia, dzięki któremu będą mogły poznawać świat i przekazywać wiedzę o sobie i o świecie innym uczestnikom życia społecznego. Przedstawiona książka, skierowana do logopedów praktyków, została poświęcona problematyce wykorzystania komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w pracy z osobami z deficytami uniemożliwiającymi lub znacznie utrudniającymi mówienie. Autorzy, dzieląc się ekspercką wiedzą, omawiają podstawy teoretyczne proponowanych oddziaływań logopedycznych oraz prezentują rozwiązania praktyczne - procedury, strategie i techniki, dzięki którym dziecko z problemami komunikacyjnymi może otrzymać niezbędne narzędzia - system znaków i reguł o charakterze gramatycznym - za sprawą których będzie posługiwało się mową.Przez wiele lat głębokie trudności komunikacyjne były domeną logopedii. Dziś powinny być zadaniem dla nowej przestrzeni wiedzy i umiejętności, której horyzonty są zakreślane i przez logopedię, i przez obszar wiedzy oraz praktyki terapeutycznej określany mianem AAC.Walory edukacyjne książki są bezsporne, przedstawiona w niej metodyka stosowania komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC - augmentative and alternative communication) zainteresuje zarówno logopedów, jak i innych specjalistów zajmujących się terapią pacjentów ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, a także studentów logopedii, psychologii, pedagogiki.Z recenzji dr hab. Urszuli Mireckiej, prof. UMCS
Karty pracy przeznaczone są dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz mających trudności w uczeniu się. Materiał opracowano z uwzględnieniem zmian zachodzących w przyrodzie, ważnych wydarzeń oraz cyklu życia człowieka. Karty są skonstruowane tak, aby nauczyciel mógł zastosować je na wiele sposobów, w zależności od umiejętności i potrzeb uczniów.
Biomedyczne podstawy logopedii to kolejny tom z serii podręczników akademickich Logopedia XXI Wieku.
Publikację przygotowano dzięki współpracy wybitnych polskich specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, logopedii i językoznawstwa, co uczyniło ją opracowaniem daleko wykraczającym poza wiedzę podręcznikową. Zebrane w tomie teksty pretendują do miana profesjonalnych opracowań monograficznych, zawierających elementy precyzyjnej ekspertyzy, a także metodologię i wyniki autorskich badań naukowych na temat biomedycznych uwarunkowań rozwoju oraz zaburzeń mowy i języka.
Prezentowana wiedza dotyczy przede wszystkim rozwoju komunikacji człowieka od stanu embrionalnego poprzez zaburzenia artykulacji i mówienia dziecka, potem człowieka dorosłego (m.in. ankyloglosja, mowa rozszczepowa, afazja, dysfagia, choroby nowotworowe głowy i szyi) aż po właściwości mowy i mówienia pacjentów w wieku senioralnym (nurt logopedii senioralnej). Co bardzo ważne, teksty odznaczają się precyzją anatomicznego i neurobiologicznego opisu, a wiele kwestii omówiono w kontekście najnowszych badań z zakresu psychologii dynamicznej oraz ostatnich osiągnięć neurolingwistyki.
Publikacja jest adresowana przede wszystkim do studentów logopedii, psychologii, medycyny, kierunków filologicznych oraz wszystkich osób zainteresowanych biomedycznymi uwarunkowaniami rozwoju i zaburzeń mowy.
Autorzy i redaktorzy naukowi oddają w ręce Czytelnika niniejszy tom z przekonaniem, że jego lektura pozwoli dostrzec ogromną rolę połączenia wiedzy z zakresu nauk humanistycznych oraz biologiczno-medycznych w badaniach nad językiem, mową i komunikacją na różnych etapach życia człowieka.
LOGOPEDIA XXI WIEKU to jeden z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Instytutu Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Karty pracy przeznaczone są dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz mających trudności w uczeniu się. Materiał opracowano z uwzględnieniem zmian zachodzących w przyrodzie, ważnych wydarzeń oraz cyklu życia człowieka. Karty są skonstruowane tak, aby nauczyciel mógł zastosować je na wiele sposobów, w zależności od umiejętności i potrzeb uczniów.
Trzecia część Matematycznych kart pracy, podobnie jak pierwsza i druga, przeznaczona jest dla uczniów mających problemy z osiągnięciem elementarnych celów edukacyjnych w zakresie umiejętności matematycznych, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i dla niektórych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Karty mogą być wykorzystywane zarówno w trakcie pracy w systemie lekcyjnym, jak i podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy rewalidacyjnych. Część trzecia zawiera zadania dotyczące:dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych;mnożenia i dzielenia w zakresie tabliczki mnożenia;zapisywania i odczytywania liczb trzycyfrowych. Niektóre zadania, podobnie jak w części pierwszej i drugiej, dotyczą obliczeń pieniężnych i jednostek miar:mierzenie długości;mierzenie masy;mierzenie temperatury;mierzenie czasu.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?