Dręczenie dzieci przez dzieci staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Ta książka pokazuje, jak milczenie i bierna postawa obserwatorów wspiera szkolnych dręczycieli i zachęca ich do działania. Co może zrobić pojedyncze dziecko, aby się przeciwstawić?
Niewiele. A grupa? O wiele więcej, najpierw jednak musi powstać. W tym opowiadaniu chłopiec, który boi się i nie cierpi dręczenia, pod wpływem swojego brata, zaczyna działać...
Pracę R. Walthes uważam za wartościowe uzupełnienie polskiej literatury dotyczącej pracy z osobami niewidomymi lub z innymi zakłóceniami w funkcjonowaniu analizatora wzrokowego. Może ona stanowić wartościowy podręcznik akademicki. Jej wartość polega nie tylko na tym, że dostarcza nowych informacji. Ona zachęca, łagodnie i konsekwentnie przymusza, do skonfrontowania własnego sposobu myślenia z tym, który charakteryzuje pedagogikę europejską. Jest to zatem książka, która może być, zarówno źródłem wiedzy, jak i wyzwaniem do kontroli oraz rozbudowania własnej orientacji metodologicznej, a nawet światopoglądowej.
Książeczka ""Wszystko o adopcji"" odpowiada na wiele pytań adoptowanych dzieci w każdym wieku, pytań, rozpoczynających się od ""co"", ""jak"" i ""dlaczego"". Aytorzy analizują uczucia, jakie przezywają te dzieci w trakcie dorastania. W obszernych Uwagach dla rodziców omówione zostały rozmaite sytuacje z życia adoptowanych dzieci i ich rodzin oraz przedstawiono sugestie, jak odpowiadać na najtrudniejsze pytania.
Zazwyczaj możemy walczyć z lękiem za pomocą rozumu. Często jednak brakuje nam wiedzy o tym, jak lęk się rodzi, jak się wyraża i w jaki sposób łagodzić jego występowanie. Zdobywając tę wiedzę możesz bardziej efektywnie pracować z lękiem, zarówno samodzielnie,jak wraz z lekarzem czy psychoterapeutą. Ze spisu treści: Lęk realny; Lęk nerwicowy; Lęk przed jedzeniem i wagą; Choroby psychosomatyczne; Problemy ze snem; Biologia lęku; Psychologia lęku; Lęk konstruktywny.
Trzeci tom zbioru esejów pod redakcją naukową profesor Marii Dudzikowej i profesor Marii Czerepaniak-Walczak stanowi kontynuację i wzbogacenie interdyscyplinarnej dyskusji rozpoczętej w tomie 1 Wychowania. Redaktorki po raz kolejny zaprosiły do niej zarówno teoretyków i praktyków wychowania, jak i specjalistów innych dziedzin humanistycznych. Motywem nadającym ramy tej dyskusji są pytania: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest i czym różni się od innych procesów rozwoju osoby i zmiany społecznej? Czy i jak jest możliwe wychowanie dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem? Intencją Redaktorek jest, aby czytelnik na te i zbliżone pytania, z jednej strony znajdował sugestie i projekty odpowiedzi, z drugiej zaś by ułatwiały mu samodzielne odkrywanie nowych wątków i konstruowanie własnych kategorii opisu i interpretowania współczesnych zjawisk wychowawczych oraz stawianie własnych pytań i obieranie dróg poszukiwania odpowiedzi. Trzeci tom obejmuje studia i eseje skupione na dyskusji wokół wychowania: Kto, w jakich okolicznościach, za pomocą jakich środków realizuje projekty rozwoju człowieka i zmiany społecznej w złożonych warunkach XXI wieku? Autorzy w głównej mierze skupiają się na osobie wychowawcy i rzeczywistości szkolnej, w jakiej wypełnia on swoją misję. Jakie wymagania przed wychowawcą stawia ta współczesna, wciąż zmieniająca się rzeczywistość? Jak piszą Redaktorki we Wprowadzeniu: [.] propozycje odpowiedzi na postawione już pytania - kto, to znaczy jacy wychowawcy, poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem - są otwarte. Zamieszczone w tym tomie eseje ukazują tylko niektóre wątki wymagające rozwinięcia i poszerzenia o nowe zjawiska i nowe elementy. Przykładem tego mogą być teksty polonistów, które pisane ponad dwa lata temu, nabierają proroczej wizji w kontekście toczonej obecnie batalii o kanon lektur szkolnych. Jeśli do tego dodamy zjawiska ideologii konsumeryzmu zadomawiające się w instytucjach edukacyjnych, administracyjne zawłaszczanie sfery estetycznej (mundurki), biurokratyczne organizowanie i nadzorowanie przestrzeni intymnej (kamery) oraz towarzyszące tym działaniom wywłaszczanie naturalnych (rodziców) i profesjonalnych wychowawców z ich funkcji, otrzymujemy rosnącą skalę złożoności kontekstów wychowania.
Książka ta składa się z 21 miniesejów, po przeczytaniu których nauczyciel-wychowawca – pomimo codzienności wypełnionej licznymi troskami i obowiązkami – zapragnie być refleksyjnym praktykiem!
" Pomyśl siebie
Stań się
na nowo
Bezrozumnych
Zmyślają inni."
M. Jachimowicz, Pomyśl
"Teksty są napisane niezwykle atrakcyjnie i dostępnie zarazem […] w finezyjnie rozkładającej akcenty technice eseju o rozmiarach mini, wyraźnie stanowiąc dowód na to, że doświadczenia pedagogiczne Autorki i jej kontakty z młodzieżą szkolną […], jak też z przedstawicielami tak zwanych ciał pedagogicznych, wyposażyły ją w przysłowiowego nosa i język, a poważnie mówiąc w umiejętność trafnego nawiązywania dialogu".
Z recenzji profesora Lecha WitkowskiegoPomyśl siebieSpis treści
Wprowadzenie
Pomyśl siebie jako... kreatora ładu społecznego
Ideologia konsumpcji sytej Europy
Szkoła – ziemia nieludzka
(Nie)byt w społeczeństwie papierkowym Scholaptikon, czyli monitoring w szkole
Samorząd szkolny jako kłopot?
Co z rozwojem społecznego kapitału w szkole?
Pomyśl siebie jako... autorytet
Aura emocjonalna wokół pojęcia i potrzeby autorytetu
Czy chcemy, czy nie, żyjemy w okresie autorytetu
O prawomocności autorytetu w edukacji
O autorytecie nauczyciela – z fotografią w kolorze sepii w tle
Akceptować osobę ucznia? Co to oznacza?
Pomyśl siebie jako... uwikłanego w śmiech
Humor inteligentnego i dobrego człowieka
Nauczyciel w kręgu uczniowskiego śmiechu
Odmiany śmiechu za szkolnymi drzwiami
O śmiechu, który niszczy
Pomyśl siebie jako... rzecznika autokreacji
Wokół kategorii podmiotowości bez „gęstej zadymy mętnego słowotoku”
Zmiana? Zacznijmy od siebie
O rozwijaniu kompetencji autokreacyjnych wychowanków .
Autokreacja w kontekście pytań: o siebie, o innych ludzi i o świat
Minął właśnie rok. Rozważania o/na czasie
Z optymizmem o potędze optymizmu
Ta pogodna opowieść pokaże dzieciom, że nieśmiałość nie musi przeszkadzać i uniemożliwiać im zawieranie przyjaźni i dobrą zabawę.
Staś jest nieśmiały… zbyt nieśmiały, by rozmawiać z panem Górskim, z którym kiedyś obserwowali razem ptaki, czy z miłym panem Koleckim, sprzedawcą lodów. Ale pewnego dnia, kiedy gubi się ukochany piesek Stasia, Wigorek, chłopiec zapomina o swojej nieśmiałości i myśli tylko o tym, by znaleźć ukochanego zwierzaka. I nagle okazuje się, że potrafi rozmawiać ze wszystkimi!
Książeczka ta zawiera także część dla rodziców, w której znajdą oni wiele praktycznych wskazówek, jak pomagać dziecku w rozwijaniu umiejętności społecznych i nabieraniu pewności siebie.
Książka jest adresowana do każdego, kto pragnie poprawić swoją komunikację z innymi. Polecamy ją nauczycielom, wychowawcom i psychologom, którzy chcieliby nauczyć innych, w jaki sposób skutecznie porozumiewać się w pracy, w rodzinie, z przyjaciółmi. Doskonała lektura dla trenerów biznesu, doradców personalnych i menadżerów. Dzięki niej staną się bardziej efektywni w pracy
Słuch fonematyczny stanowi jeden z elementów czynności rozumienia mowy. W niniejszym opracowaniu autorki koncentrują się na omówieniu mechanizmów leżących u jego podłoża oraz charakteryzują te zaburzenia w zakresie odbioru mowy, które wynikają z jego deficytów. Mogą one występować zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Ich prawidłowemu określeniu służy zestaw testów, opracowany w formie graficznej i fonetycznej (na załączonym CD).
SLI, czyli specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, to schorzenie, które dotyka około 5% populacji dziecięcej. Dziecko z SLI ma normalny słuch, inteligencję werbalną w normie, nie wykazuje autyzmu ani żadnych objawów typu neurologicznego. Jednakże nie mówi lub używa mowy na poziomie wyraźnie obniżonym w porównaniu z rówieśnikami. Dzieci z SLI często są dyslektykami. Działania terapeutyczne, podejmowane wcześniej, już w wieku przedszkolnym, mogłyby więc zmniejszyć ich liczbę.
(z recenzji wydawniczej prof. Idy Kurcz)
Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego (SLI), któremu została poświęcona ta książka, jest udziałem około 5% populacji. Wykazały to badania amerykańskie, potwierdzone również w innych krajach. Zapewne tak samo jest w Polsce. Jednakże w naszym kraju nie ma powszechnej świadomości, że pewna część dzieci pod względem językowym funkcjonuje znacznie gorzej od swych rówieśników. Dzieci z SLI późno zaczynają mówić, w wieku przedszkolnym nadal nie nadążają za rówieśnikami, w zerówce i w pierwszych klasach mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, a i potem gorzej się uczą, mimo że nie wykazują deficytów intelektualnych - po prostu gorzej mówią, a niekiedy też gorzej rozumieją mowę. Ich trudności, zwłaszcza szkolne, odbijają się negatywnie nie tylko na ich rozwoju poznawczym, lecz także emocjonalnym i społecznym. Zaburzenie to rzutuje na całe ich życie.
(ze wstępu prof. Magdaleny Smoczyńskiej)
Poznawczo-behawioralna terapia krótkoterminowa jest dziś jedną z najczęściej stosowanych terapii zarówno w praktyce psychologicznej, jak i medycznej. Do jej popularności z pewnością przyczynia się wysoka skuteczność w leczeniu m. in. depresji i nerwic. Jest to terapia oszczędna i pragmatyczna, w której główny akcent kładzie się na indywidualne zasoby i mocne strony klientów. Niniejsza książka stanowi rzetelne kompendium wiedzy na temat teorii poznawczo-behawioralnej i terapii krótkoterminowej, przedstawia strategie, które pomagają przyjrzeć się procesom myślowym, przezwyciężyć nieprzydatne przekonania i schematy, będące źródłem problemów.
Książka prezentuje najnowsze dokonania z zakresu pedagogiki zwanej emancypacyjną. Układ treści podręcznika odzwierciedla porządek omawiania nurtu pedagogicznego: 1) odkrycie i zrozumienie przesłanek i założeń teorii, 2) sporządzenie inwentarza instrumentarium teorii (pojęć, kategorii, sądów, twierdzeń), 3) opisanie doświadczeń i działań praktycznych, 4) wyjaśnienie tych działań z zastosowaniem instrumentarium teorii i w odwołaniu do założeń oraz 5) krytyka nurtu, to znaczy wydobycie koherencji i niekonsekwencji.
"Pedagogika" pod redakcją profesora Bogusława Śliwerskiego jest kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki. To efekt współpracy grona Autorów z całej Europy: Niemiec, Włoch, Anglii, Szwajcarii, Czech, Finlandii i Polski.
Książka ta jest niezwykła pod wieloma względami. Przede wszystkim jest wyrazem ogromnego zaangażowania Autorów w praktyczne sprawy edukacji i jej naukowych badań. Jest pomyślana w taki sposób, że jednocześnie poznajemy pedagogikę w jej historycznym, porównawczym i syntetycznym wymiarze. Mamy bowiem możliwość zapoznania się z odmiennymi historycznie i kulturowo analizami zjawisk edukacyjnych i poznajemy subiektywne spojrzenia poszczególnych Autorów na omawiane zagadnienia, dzięki czemu uzyskujemy wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny obraz pedagogiki, którą moglibyśmy nazwać pedagogiką bez granic, pedagogiką otwartą na świat, ludzi i pasjonujące ich idee.
Czy wrócę do moich rodziców?
Czy na zawsze zostanę w przybranej rodzinie?
Takie pytania zadają dzieci będące w rodzinach zastępczych, a w odpowiedzi słyszą - Nie wiadomo. "Czas niepewności" mówi o uczuciach i zmartwieniach tych dzieci oraz o pytaniach, które je nurtują.
W uwagach dla rodziców zastępczych i innych dorosłych omówione zostały złożone przeżycia dziecka. Autorki podkreślają znaczenie otwartej komunikacji, pokazują też, jak udzielać dziecku pomocy, aby mogło przystosować się do nowej sytuacji i prawidłowo rozwijać, wykorzystując tkwiący w nim potencjał.
Doświadczone w pracy z dziećmi autorki napisały książkę, która przynosi dzieciom wiedzę i wsparcie w tym trudnym dla nich czasie. Pomaga im zachować radość dzieciństwa i mimo napotykanych trudności, żyć pełnią życia.
Nikt z nas nie jest wolny od stresu. Doświadczamy go wszyscy zawsze wtedy, gdy nasz umysł i ciało reagują na rzeczywiste bądź wyobrażone sytuacje...
... Jednak same czynniki wywołujące stres nie są dla nas szkodliwe – ważne jest to, jak na nie reagujemy.
Autorzy niniejszego podręcznika sugerują, że reakcje nasze zależą od przekonań na temat własnej osoby i życia o ogóle. Odpowiedź na dane zdarzenie w postaci przeżywanych emocji (takich jak lęk, zadowolenie, złość) oraz reakcji naszego ciała (przyspieszony oddech, zwiększone tempo bicia serca czy rumieńce na policzkach) jest zatem uzależniona od tego, co myślimy i w co wierzymy.
Opierając się na tym twierdzeniu autorzy proponują, aby pracę nad przeżywanym stresem i jego negatywnymi konsekwencjami rozpocząć od poznania samego siebie. Następnie podpowiadają, jak zmienić swój styl życia. Krok po kroku przedstawiają rozmaite techniki zapobiegania stresowi, których stosowanie każdego dnia pozwoli cieszyć się lepszym zdrowiem i żyć z radością.
Jak rozpoznać, że Twoje dziecko używa narkotyków i jaki jest to rodzaj środków odurzających? Jak wpływają one na jego organizm? Na czym polega uzależnienie od alkoholu? W jaki sposób pokierować leczeniem uzależnionego dziecka? Jak skłonić je do współpracy, wtedy, gdy nie życzy sobie ingerencji w jego ""prywatne"" sprawy? Jak wspierać dziecko w trakcie terapii? Jak pomóc zrozpaczonym i zagubionym rodzicom?
Współczesna szkoła nie jest przyjazna nauczycielowi. Małe zarobki, zagrożenie ze strony agresywnych uczniów, przeciążenie... Wszystkie te czynniki sprawiają, że nie lubimy swojej pracy i odbieramy ją jako frustrującą i mało efektywną. Autor książki wskazuje na trzy sfery życia szkolnego - współpracę z uczniami, rodzicami i własnymi kolegami - które kształtują nasze zawodowe i osobiste funkcjonowanie. Pisze, jak usprawnić każdą z nich, wprowadzając zasady racjonalnego gospodarowania czasem, organizując dobrą lekcję czy ucząc się, jak korzystnie zaprezentować się na radzie pedagogicznej. Książka jest skierowana do nauczycieli wszystkich rodzajów szkół.
Nie wolno ufać zwierzętom, dopóki się ich nie pozna. Trudno wytłumaczyć dziecku, dlaczego nie mozna podchodzić do przyjaźnie wyglądającego pieska. Nie chcemy przecież wzbudzić w nim lęku przed zwierzętami. Wszyscy rodzice muszą wyjasnić swoim pociechom, jak należy zachowywać się w obecności zwierzaków, nawet tych najsympatyczniejszych. To jest książeczka o zaufaniu. Ma pomóc w uświadomieniu dzieciom, że na zaufanie zawsze trzeba zasłużyć.
Książka ta w prosty i usystematyzowany sposób przedstawia najbardziej istotne zagadnienia związane z funkcjonowaniem pamięci. Dlaczego badamy pamieć? Jak zapamiętujemy informacje? Gdzie przechowujemy wspomnienia? Jakie są rodzaje pamięci? Dlaczego zapominamy? Skąd się biorą zaburzenia pamięci? Czy możemy poprawić pamięć? Jak w praktyce zastosować wyniki badań nad pamięcią? Jak zdobytą wiedzę wykorzystać podczas nauki?
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?