Monografia przedstawia analizę dynamiki procesu profesjonalizacji roli opiekunów zastępczych w Polsce. Obejmuje dane o stosunku do profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego kluczowych aktorów procesu: zawodowych opiekunów zastępczych, państwa, samorządów powiatowych, pozostałych profesji systemu. Analizuje także zagadnienie zasobów grupy opiekunów zastępczych w kierunku zmiany ich statusu, tj. ideologii, organizacji, zaangażowania i wspólnotowości oraz trwałości i wytrzymałości. Czytelnik dzięki lekturze ma okazję zapoznać się z większością bolączek towarzyszących współczesnemu systemowi rodzinnej pieczy zastępczej i specyfice grupy opiekunów zastępczych, szczególnie pod kątem możliwości ich zbiorowego działania. Spis treści: Wprowadzenie Rozdział I. Zagadnienia teoretyczne 1. Profesje i profesjonalizacja - ujęcie socjologiczne 2. Rodzicielstwo zastępcze jako profesja - zagadnienia wstępne 3. Przesłanki profesjonalizacji opiekunów zastępczych 4. Bariery profesjonalizacji opiekunów zastępczych Rozdział II. Dynamika zmian w obszarze pieczy zastępczej - tło historyczne i teraźniejszość 1. Przemiany opieki zastępczej w Polsce do 2011 r. 2. Nowy paradygmat opieki nad dziećmi zaniedbywanymi oraz obowiązujący system wspierania rodziny i pieczy zastępczej w Polsce 2.1. Uwarunkowania międzynarodowe 2.2. Współczesny system wspierania rodziny i pieczy zastępczej w Polsce oraz skala zjawiska pieczy zastępczej 2.3. Koszt finansowy funkcjonowania opieki zastępczej w Polsce 3. Opinia publiczna o rodzicielstwie zastępczym Rozdział III. Badania własne - profesjonalizacja rodzicielstwa zastępczego w Polsce 1. Metodologia badań 1.1. Cel badania 1.2. Zastosowane metody badawcze i charakterystyka uzyskanych grup badanych 1.2.1. Ankieta online wśród zawodowych opiekunów zastępczych 1.2.1.1. Cechy demograficzne badanych zawodowych opiekunów zastępczych 1.2.2. Ankieta online wśród organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej w Polsce 1.2.2.1. Charakterystyka badanych przedstawicieli ORPZ 1.2.3. Indywidualne wywiady pogłębione z aktorami systemu pieczy zastępczej 2. Stosunek kluczowych aktorów do procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.1. Opinia na temat profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego wśród zawodowych opiekunów zastępczych 2.1.1. Argumenty za i przeciw profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.2. Stosunek Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej do profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.3. Stanowisko instytucji samorządu powiatowego wobec profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.4. Opinie pozostałych kategorii aktorów o profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.4.1. Grupa tzw. klientów zawodowych opiekunów zastępczych 2.4.2. Stosunek pozostałych profesji do procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.5. Inicjatorzy procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 3. Zasoby grupy opiekunów zastępczych: ideologia, organizacja, zaangażowanie, trwałość 3.1. Wizja rodzicielstwa zastępczego wśród opiekunów zastępczych jako kluczowy element ideologii tej grupy 3.1.1. Pozostałe płaszczyzny podziałów opinii w grupie opiekunów zastępczych 3.1.2. Wizerunek rodzicielstwa zastępczego w ocenie zawodowych opiekunów zastępczych 3.2. Zasób: trwałość i wytrzymałość grupy opiekunów zastępczych 3.3. Organizacja jako zasób grupy opiekunów zastępczych 3.4. Wspólnotowość i zaangażowanie jako zasób grupy opiekunów zastępczych Konkluzje i rekomendacje zmian w systemie Spis wykresów Spis tabel Bibliografia
Kuferek Marcelka to propozycja scenariuszy do wykorzystania na lekcjach etyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej, a także podczas treningów umiejętności społecznych (TUS). Książka powstała na podstawie wieloletniego doświadczenia Autorki w nauczaniu wczesnoszkolnym. Kuferek Marcelka jest zbiorem 22 scenariuszy zajęć z elementami arteterapii na I etapie szkoły podstawowej zgodnymi z najnowszą podstawą programową oraz 41 kart pracy. Wszystkie scenariusze spina klamra w postaci Marcelka - chłopca z lustra, który nie zna wartości. Autorka wykorzystała element bajkoterapii, który pozwala dzieciom wejść w rolę i utożsamić się z Marcelkiem. Taki zabieg ma pozytywny wpływ na uczestników zajęć - pomagając chłopcu, uczniowie podświadomie pomagają sobie. Zajęcia oparte na scenariuszach zawartych w Kuferku Marcelka pomagają w poznaniu: - otaczającego świata (dobro, zło), - wartości (godność, szacunek, wolność), - emocji (złość, miłość), - sposobów rozładowania emocji, - znaczenia słów, pojęć, przysłów i powiedzeń. Dzieci dowiadują się również jak żyć w zgodzie z naturą i dlaczego należy szanować przyrodę, a także na czym polega poczucie przynależności do społeczeństwa. Scenariusze dostosowane są do pracy z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera. Służą rozwijaniu m.in. umiejętności: słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, budowania własnej tożsamości poprzez poznawanie swoich słabych i mocnych stron. Podczas proponowanych zajęć wykorzystany jest proces modelowania, uczenia się oraz odgrywania ról. Proponowane scenariusze pomagają w wypracowaniu schematów radzenia sobie w życiu codziennym.
Książka zawiera ćwiczenia, które zostały podzielone według trzech zagadnień: funkcji wykonawczych (umożliwiających zaplanowanie np. naszego dnia, wyhamowania reakcji), procesów pamięciowych i uwagowych, dzięki którym możemy doskonalić naszą koncentrację uwagi, jak również przerzutność - przełączanie uwagi pomiędzy kilkoma bodźcami. Są to procesy, które najczęściej ulegają pogorszeniu w patologii mózgowej o zróżnicowanym charakterze i etiologii. Zaprezentowane w publikacji ćwiczenia angażujące powyższe funkcje poznawcze są osadzone w życiu codziennym i tematycznie związane z odpoczynkiem. Należy podkreślić bardzo zróżnicowany charakter zadań. Ćwiczenia są propozycją dla osób w różnym wieku, zarówno dla dzieci w okresie późnego dzieciństwa (od 10 lat), jak i osób dorosłych bez zaburzeń poznawczych oraz z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych. Mogą być stosowane przez osoby, które odbywają już terapię neuropsychologiczną, a także przez te, które chcą pracować samodzielnie i/lub z pomocą rodziny. Wykorzystywać je mogą również terapeuci.
Psychologia kryminalistyczna stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii kryminalistycznej wynika w znacznej mierze ze specyfiki samej kryminalistyki. Wiadomo, że kryminalistyka jest nauką w znaczącym stopniu praktyczną. Niemniej jednak nie jest jedynie uogólnieniem praktyki śledczej, co niewątpliwie ograniczałoby lub wręcz uniemożliwiałoby jej rozwój.
Wydanie 5 rozszerzone zostało o nowe zagadnienia i bibliografię. Tom 2 obejmuje problematykę postępowania karnego i profilaktykę. Należy zwrócić uwagę na potrzebę uzyskiwania osobowego materiału dowodowego przez stosowanie racjonalnych metod przesłuchania świadków i podejrzanych. W książce poświęcono wiele miejsca psychologicznym podstawom zapobiegania przestępczości i systemom profilaktyki. Uwzględniono także działalność prywatnych służb ochrony w niektórych państwach europejskich.
Patronat: Polskie Towarzystwo Kryminalistyczne, portal Kryminalistyka.
Psychologia kryminalistyczna stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii kryminalistycznej wynika w znacznej mierze ze specyfiki samej kryminalistyki. Wiadomo, że kryminalistyka jest nauką w znaczącym stopniu praktyczną. Niemniej jednak nie jest jedynie uogólnieniem praktyki śledczej, co niewątpliwie ograniczałoby lub wręcz uniemożliwiałoby jej rozwój.
Wydanie 5 rozszerzone zostało o nowe zagadnienia i bibliografię. Tom 1 jest poświęcony sprawcom i ofiarom przestępstw. W zagadnieniach wstępnych dodano nowy rozdział „zagrożenia mikrobiologiczne”. Wiele uwagi poświęcono procesom motywacyjnym sprawców przestępstw. W części trzeciej na szczególną uwagę zasługują następujące zagadnienia: podatność na wiktymizację w świetle psychologii kryzysów emocjonalnych i rozwojowych, osobowościowe predyspozycje stania się ofiarą przestępstwa, związki ofiary ze sprawcą przestępstwa.
Patronat: Polskie Towarzystwo Kryminalistyczne, portal Kryminalistyka.
W książce Autor porusza wiele aktualnych i istotnych społecznie zagadnień związanych z koncepcją wyuczonej bezradności, wskazując między innymi na wyzwania psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia, a także dylematy związane z szeroko pojętą praktyką pomagania, również w czasach pandemii. W pierwszej części dokonano przeglądu wiedzy na temat przyczyn i mechanizmów powstawania syndromu wyuczonej bezradności, jego groźnej dynamiki i postępującego charakteru. Omówiono specyfikę szkód powstających w wyniku utraty kontroli nad istotnymi aspektami życia człowieka - tzw. treningu bezradności. Druga część to przegląd możliwych zastosowań proponowanego podejścia w różnych obszarach pomocy: terapii uzależnień, wsparcia osób zadłużonych, w działaniach penitencjarnych, procesie edukacji, czy przeciwdziałania bezrobociu, wypaleniu zawodowemu. Część tą kończy dygresja dot. wykluczenia społecznego i zagrożeniem społeczną bezradnością. W trzeciej części Autor rekomenduje praktyczne wskazania dla wykorzystania teorii wyuczonej bezradności. Książka została napisana przystępnym językiem, wsparta licznymi przykładami i odwołaniami. W książce Autor porusza wiele aktualnych i istotnych społecznie zagadnień związanych z koncepcją wyuczonej bezradności, wskazując między innymi na wyzwania psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia, a także dylematy związane z szeroko pojętą praktyką pomagania, również w czasach pandemii. W pierwszej części dokonano przeglądu wiedzy na temat przyczyn i mechanizmów powstawania syndromu wyuczonej bezradności, jego groźnej dynamiki i postępującego charakteru. Omówiono specyfikę szkód powstających w wyniku utraty kontroli nad istotnymi aspektami życia człowieka - tzw. treningu bezradności. Druga część to przegląd możliwych zastosowań proponowanego podejścia w różnych obszarach pomocy: terapii uzależnień, wsparcia osób zadłużonych, w działaniach penitencjarnych, procesie edukacji, czy przeciwdziałania bezrobociu, wypaleniu zawodowemu. Część tą kończy dygresja dot. wykluczenia społecznego i zagrożeniem społeczną bezradnością. W trzeciej części Autor rekomenduje praktyczne wskazania dla wykorzystania teorii wyuczonej bezradności. Książka została napisana przystępnym językiem, wsparta licznymi przykładami i odwołaniami.
W książce omówiono zagadnienia dotyczące bardziej świadomego korzystania z otaczającej nas przestrzeni do kształtowania naszego życia i codziennych relacji z innymi ludźmi. Przestrzeń wpływa bowiem na nasze emocje, tożsamość, postawy i zachowania, a w konsekwencji na sposoby porozumiewania się. Otoczenie fizyczne, w którym przebywamy, nie zawsze nam sprzyja, jednak po lekturze prezentowanej książki możemy mieć większy wpływ na to, żeby środowisko, w którym żyjemy, było nam bardziej przyjazne. Przestrzeń jest bowiem jak ukryty program sterujący naszym postępowaniem. Jest to program, który niejednokrotnie tworzymy sami, decydując się mieszkać i pracować w konkretnym miejscu, obcować z danymi ludźmi czy aranżować w określony sposób wnętrza naszych domów. Spis treści: Wprowadzenie Rozdział 1. Przestrzeń w codziennym życiu i porozumiewaniu się 1.1. Postrzeganie i organizowanie przestrzeni 1.2. Percepcja czasu 1.3. Imponderabilia środowiskowe Rozdział 2. Przestrzeń miasta i jej modernizacja 2.1. Wysokie budynki 2.2. Skutki zatłoczenia 2.3. Uszlachetnianie i "recykling urbanistyczny" Rozdział 3. Zagospodarowywanie i wykorzystywanie przestrzeni 3.1. Znaczenia ukryte w przestrzeni 3.2. Trzy rodzaje przestrzeni 3.3. Funkcjonalność różnych przestrzeni 3.4. Wybór miejsca i aranżacja przestrzeni 3.5. Psychologia architektury Rozdział 4. Znaczenie komunikacyjne obiektów ruchomych 4.1. Wzbogacone środowisko fizyczne 4.2. Bariery i ułatwienia przestrzenne 4.3. Układ i projekt wnętrza 4.4. Elementy przestrzeni służące wzajemnym kontaktom i wygodzie Rozdział 5. Spotkania przy różnych stołach 5.1. Stół okrągły 5.2. Stół kwadratowy i prostokątny 5.3. Usadowienie przy stołach w miejscach publicznych 5.4. Stoły konferencyjne Rozdział 6. Dystans konwersacyjny - najlepsza odległość w czasie rozmowy 6.1. Przestrzeń interpersonalna 6.2. Pomiar dystansu konwersacyjnego 6.3. Czynniki demograficzne i cechy indywidualne warunkujące zachowania przestrzenne Rozdział 7. Różnice międzykulturowe w zachowaniach przestrzennych 7.1. Kultury kontaktowe i niekontaktowe 7.2. Zwyczaje przestrzenne Amerykanów i Europejczyków 7.3. Korzystanie z przestrzeni przez Azjatów 7.4. Czas w różnych kulturach Zakończenie Bibliografia
W publikacji Autorzy przedstawili związki teorii i praktyki zarządzania z perspektywy sytuacji kryzysowych, z jakimi przyszło się mierzyć organizacjom w XXI w. Część teoretyczną monografii wzbogacono wynikami oryginalnych badań oraz danymi wtórnymi. Zamieszczone teksty podzielono na trzy wzajemnie się przenikające obszary tematyczne. Pierwsza część opracowania skupia się na problematyce zarządzania w obliczu pandemii COVID-19. W części drugiej zgromadzono wyniki badań dotyczących zarządzania sytuacją kryzysową z perspektywy strategicznych i funkcjonalnych poziomów działania organizacji. W szczególności analizowane są kwestie przywództwa, komunikacji, finansów i bezpieczeństwa. Ostatnia część monografii poświęcona jest uwarunkowaniom technologicznym sytuacji kryzysowych, w tym m.in.: technologii cyfrowych, sztucznej inteligencji, systemów informatycznych i cyberbezpieczeństwa. Książka, ze względu na wszechstronność i jednocześnie szczegółowość podjętej tematyki, jest kierowana zarówno do środowisk naukowych, jak i szeroko związanych z praktyką gospodarczą.
Współczesne czasy są źródłem licznych zagrożeń i kryzysów, związanych z różnego rodzaju wypadkami, kataklizmami, zagrażającymi życiu chorobami, aktami przemocy, a ostatnio także pandemią COVID-19 czy wojną w Ukrainie. Doświadczenie traumy w okresie dzieciństwa czy adolescencji może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie jednostki w okresie dorosłości. Zważywszy na fakt coraz większego rozpowszechnienia zdarzeń traumatycznych i pogarszającego się zdrowia psychicznego nastolatków, rośnie zapotrzebowanie na badania w tym obszarze. Można także przewidywać, że wzrośnie liczba młodych osób wymagających profesjonalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Monografia podejmuje niezwykle ważną problematykę, jaką jest doświadczanie traumy przez młodzież, jej konsekwencje i czynniki warunkujące. Monografia jest przeznaczona dla szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką traumy, w tym rodziców/opiekunów dzieci i młodzieży po doświadczeniach traumatycznych, profesjonalistów (głównie terapeutów) pracujących z młodzieżą po traumie. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, medycyny, zdrowia publicznego, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu interwencji kryzysowej i psychotraumatologii.
W książce zawarto podstawy teoretyczne dotyczące refleksyjnej edukacji metodyki pracy socjalnej, jak również dokładny opis, jak można ją stosować – do powielenia przez innych nauczycieli tego przedmiotu. Pokazano przykłady zastosowania tej koncepcji i jej efekty. Publikacja jest zbiorem pomysłów dla nauczycieli akademickich i superwizorów pracy socjalnej na refleksyjną edukację metodyki pracy socjalnej. Mogą być one wykorzystane na zajęciach lub posłużyć za inspirację do własnych rozwiązań. Monografia jest również przeznaczona dla studentów pracy socjalnej i pracowników socjalnych. Znajdują tu oni techniki do refleksji nad samym sobą, swoim metodycznym działaniem w zakresie uczenia się i metodyki pracy socjalnej oraz narzędzia do samopoznania i samoregulacji.
Patronat: ops.pl, czasopismo Praca Socjalna.
Turbulentne otoczenie systemu pomocy społecznej wywołane m.in. migracjami, skutkami pandemii COVID-19, procesami demograficznymi, terroryzmem czy globalizacją determinuje poszukiwanie narzędzi zwiększających skuteczność działania jednostek. Powodem podjęcia badań w przedmiotowym obszarze były reformy sektora publicznego przeprowadzone w USA i państwach Europy Zachodniej według założeń koncepcji nowego zarządzania publicznego, w wyniku których dokonano transformacji usług publicznych. Zasadnicza część dorobku naukowego niniejszej monografii - koncepcja menedżerskiego zarządzania jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej - jest narzędziem pomocniczym służącym do wywołania refleksji wewnątrzorganizacyjnej, której następstwem winno być zainicjowanie przez władze centralne i samorządowe debaty publicznej dotyczącej korelacji mechanizmów zarządzania jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem.
Publikacja poświęcona została debacie nad kondycją zawodu nauczyciela w wymiarze przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości, nad wyzwaniami stawianymi przed przedstawicielami zawodu nauczyciela, problemami i trudnościami, z jakimi muszą się zmagać pedagodzy we współczesnym świecie oraz nad perspektywami rozwoju profesji nauczycielskiej. Wymiana myśli i doświadczeń nad nauczycielem służy jednocześnie pogłębionej refleksji nad współczesnym uczniem, nad determinantami procesu jego wychowania i edukacji oraz nad jego przyszłością.
Publikacja adresowana jest do wszystkich osób zainteresowanych problematyką uzależnień oraz kwestiami związanymi z sytuacją kobiety we współczesnym świecie, do profesjonalistów na co dzień zajmujących się tą dziedziną, praktyków: pracowników socjalnych, kuratorów sądowych, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, asystentów rodziny, terapeutów, pedagogów, przedstawicieli świata nauki, ale także do osób, które spotkały na swojej drodze kobiety zmagające się z problemem uzależnienia od alkoholu, mają z nimi kontakt lub same zmagają się z tą ciężką chorobą. Monografia ma charakter interdyscyplinarny, uwzględnia zarówno aspekty społeczne, jak i medyczne oraz prawne. Mamy nadzieję, że treści zawarte w książce będą źródłem refleksji na temat złożoności choroby, jaką jest uzależnienie od alkoholu, trudności związanych z funkcjonowaniem kobiety uzależnionej i towarzyszących jej w tej drodze problemów, kryzysów i dylematów, a także będą stanowiły pomoc w przeciwdziałaniu temu zjawisku.
Usługi projektowania obiektów budowlanych na ogół uważane są za skomplikowane. Zespół projektujący ma za zadanie odpowiednio przetworzyć i połączyć informacje pochodzące z różnych źródeł i zaproponować zamawiającemu projekt obiektu spełniający jego oczekiwania, bezpieczny, atrakcyjny funkcjonalnie i estetycznie, o korzystnej relacji wartości do ceny oraz o innych współcześnie wymaganych walorach. Jak do tego doprowadzić? Książka odpowiada na to pytanie. Stanowi swego rodzaju przewodnik dla stron zainteresowanych zawarciem umowy o prace projektowe, wyjaśnia jak się w podejmowanych w tym zakresie działaniach "nie pogubić", doprowadzając do uzyskania obopólnych korzyści. Publikacja adresowana jest do szerokiego spektrum klientów na rynku usług projektowych, od dużych instytucji, w tym publicznych, po indywidualne osoby fizyczne. Kierowana jest również do wykonawców usług projektowych - architektów, konstruktorów, projektantów różnego rodzaju instalacji związanych z obiektami budowlanymi, a także do studentów architektury i budownictwa.
Książka poświęcona jest analizie roli kompetencji cyfrowych we współczesnym świecie, a w tym kontekście zasadności rozwoju w e-edukacji. W publikacji przedstawiono historię, przyczyny powstania edukacji cyfrowej w kontekście społecznym i gospodarczym, historię rozwoju światowej e-edukacji oraz na tym tle powstanie, a także rozwój polskiej e-edukacji. Publikacja prezentuje wyniki prac badawczych autorki poświęconych roli kompetencji cyfrowych w społeczeństwie oraz wpływowi i roli edukacji cyfrowej na ich rozwój. Monograa prezentuje początki edukacji cyfrowej w Polsce, pierwsze konferencje poświęcone tej tematyce, produkty edukacji cyfrowej, modele i programy edukacyjne online, ich potencjał oraz kierunki rozwoju. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Od kamiennej tabliczki do mobilnego komputera 1.1. Małpa ze smartfonem 1.2. Wiedza to potęga 1.3. Od krosna do sztucznej inteligencji, czyli pięć fal rewolucji przemysłowych Rozdział 2. Rola kompetencji przyszłości we współczesnym świecie 2.1. Współczesny cyfrowy świat 2.2. Rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce i na świecie Rozdział 3. Kompetencje przyszłości oraz kompetencje cyfrowe w świetle opinii młodych pracowników - wyniki badań 3.1. Kompetencje przyszłości oraz kompetencje cyfrowe młodych pracowników w kontekście rynku pracy 3.2. Kompetencje przyszłości oraz kompetencje cyfrowe młodych pracowników - wyniki autooceny Rozdział 4. Kompetencje cyfrowe i ich rola w świecie przyszłości 4.1. Kompetencje cyfrowe - przegląd definicji 4.2. Kompetencje cyfrowe - przegląd popularnych modeli Rozdział 5. Kompetencje cyfrowe i ich rozwój z wykorzystaniem technik i narzędzi e-learningowych w obliczu pandemii COVID-19 i zmian, które wywołała - wyniki badania 5.1. Technologie wykorzystywane w edukacji online w czasie pandemii COVID-19 5.2. Analiza czynników wpływających na wybór dostawcy szkoleń e-learningowych w czasie pandemii COVID-19 5.3. Tryby i narzędzia pracy w czasie epidemii COVID-1 5.4. Kompetencje cyfrowe pracowników po okresie pandemii COVID-19 5.5. Cyfrowe działania rozwojowe preferowane przez pracowników po okresie pandemii 5.6. Porównanie wykorzystania narzędzi e-learningowych w latach 2018-2021 5.7. Główne wnioski uzyskane z badania Podsumowanie Bibliografia Spis rysunków Spis tabel Załączniki
Wydanie 2 zawiera nowe spojrzenie na autyzm. Treści zapewniają głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Treści mogą stać się postulatem niezbędnych zmian w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy przez wsparcie i akceptację. W poradniku przedstawiono m.in.: - metody wsparcia terapeutycznego, które są stosowane i akceptowane przez profesjonalnych terapeutów zajmujących się tematem rozwoju w spektrum autyzmu; - znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny; - analizy indywidualnych przypadków (np. zaburzenia przystosowania społecznego, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym). Publikacja skierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów-rewalidatorów, psychologów-terapeutów, rodziców i opiekunów dzieci autystycznych, studentów pedagogiki specjalnej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz ośrodków interwencji. Spis treści: Wstęp Podziękowanie Rozdział 1. Autyzm dziecięcy - charakterystyka odmienności rozwojowych 1.1. Kryteria diagnostyczne autyzmu w obowiązujących w świecie klasyfikacjach zaburzeń psychicznych 1.2. Charakterystyka stanów ze spektrum autyzmu oparta na kryteriach diagnostycznych ICD-10. Triada autystyczna 1.3. Objawy mogące świadczyć o rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Pierwsze lata życia 1.4. Charakterystyka odmienności rozwojowych w zespole Aspergera, jako jednego ze stanów w autyzmie, oparta na kryteriach diagnostycznych zawartych w ICD-10 1.5. Objawy mogące świadczyć o istnieniu odmienności rozwojowych charakterystycznych dla zespołu Aspergera u dziecka w kolejnych okresach rozwojowych Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Zasady pracy oraz metody terapeutyczne dostosowane do odmienności rozwojowych 2.1. Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny 2.2. Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla skuteczności oddziaływań terapeutycznych względem dzieci w spektrum autyzmu 2.3. Zasady postępowania terapeutycznego względem dzieci rozwijających się ze spektrum autyzmu w zależności od istniejących dysfunkcji rozwojowych 2.4. Przegląd metod terapeutycznych stosowanych w terapii osób z odmiennościami rozwojowymi w spektrum autyzmu Rozdział 3. Analiza indywidualnych przypadków Podsumowanie Zakończenie Bibliografia
Sektor kreatywny w ostatnich latach dynamicznie się rozwija, a współpraca międzyorganizacyjna - chociaż ważna w tym sektorze - nie była dotychczas szerzej rozpoznana, szczególnie w sztukach performatywnych oraz takich instytucjach kultury i sztuki, jak teatry. Tę lukę poznawczą wypełnia niniejsza monografia. Jednocześnie analizowanie funkcjonowania organizacji w oderwaniu od ich relacji z otoczeniem trudno racjonalnie uzasadnić, stąd współpraca międzyorganizacyjna oraz właściwe jej kształtowanie stanowią jeden z ważniejszych kierunków badawczych w obszarze zarządzania. Relacje kooperacyjne są pomocne w długofalowym rozwoju organizacji oraz budowaniu ich przewagi konkurencyjnej. Jak pisał William Shakespeare - "cały świat jest sceną, a aktorami ludzie", którzy stoją właściwie za każdą umową, transakcją, projektem czy spotkaniem. I to właśnie ci "ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna" [Franklin Delano Roosevelt]. Zjawisko współpracy od lat przyciąga zainteresowanie badawcze i wciąż wywołuje żywiołową dyskusję akademicką. Wielu badaczy wiąże z nurtem relacyjnym w zarządzaniu strategicznym nadzieję na lepsze zrozumienie obserwowanych zjawisk, a dzięki temu, także na doskonalenie ich podstaw teoretycznych. Aktualnie wydaje się, że w tym ujęciu artystyczne działalności twórcze mają wciąż wiele ważnego, ale i niezwykle ciekawego do zaproponowania. Publikacja stanowi propozycję wydawniczą, która łączy koncepcje stricte biznesowe z obszarem kultury i sztuki. Kooperacja w sztukach performatywnych jawi się jako zjawisko złożone oraz wielowymiarowe. Do opisu i zrozumienia takich zjawisk wykorzystano, doceniane przez coraz szersze grono badaczy, podejście interpretatywne w projektowaniu, realizacji i analizie badań jakościowych. Warto wskazać, iż monografia posiada walory utylitarne, które mogą stanowić wartość dla praktyków zarządzania, bowiem w książce znajdziemy rekomendacje oraz zalecenia dla menedżerów instytucji kultury i sztuki, jak również osób zarządzających w innych artystycznych działalnościach twórczych sektora kreatywnego. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Współpraca międzyorganizacyjna - sposoby definiowania, podziału oraz rezultaty 1.1. Pojęcie współpracy międzyorganizacyjnej 1.2. Kryteria podziału i rodzaje współpracy międzyorganizacyjnej 1.3. Korzyści i koszty współpracy międzyorganizacyjnej Rozdział 2. Wybrane teorie i koncepcje współpracy międzyorganizacyjnej 2.1. Przegląd teorii i koncepcji współpracy międzyorganizacyjnej 2.2. Teoria kosztów transakcyjnych 2.3. Teoria zasobowa 2.4. Podejście relacyjne i sieciowe Rozdział 3. Sztuki performatywne jako element sektora kreatywnego 3.1. Terminologia, geneza i charakterystyka sektora kreatywnego 3.2. Pojęcie i miejsce sztuk performatywnych w sektorze kreatywnym 3.3. Teatry jako podmioty sztuk performatywnych - klasyfikacja i charakterystyka Rozdział 4. Obszary i uwarunkowania współpracy międzyorganizacyjnej w sztukach performatywnych 4.1. Obszary współpracy międzyorganizacyjnej 4.2. Egzogeniczne uwarunkowania współpracy międzyorganizacyjnej 4.3. Endogeniczne uwarunkowania współpracy międzyorganizacyjnej Rozdział 5. Ramy koncepcyjne i metodyka badań empirycznych 5.1. Problem, pytania i cele badawcze 5.2. Dobór podmiotów do badań - uzasadnienie i charakterystyka 5.3. Metodyka gromadzenia i analizy materiału empirycznego Rozdział 6. Współpraca międzyorganizacyjna w sztukach performatywnych na przykładzie teatrów - wyniki badań empirycznych 6.1. Obszary i zakres współpracy teatrów 6.2. Rodzaje współpracy realizowanej przez teatry 6.3. Uwarunkowania egzogeniczne współpracy teatrów i ich charakterystyka 6.4. Uwarunkowania endogeniczne współpracy teatrów i ich charakterystyka 6.5. Wnioski, ograniczenia badawcze oraz kierunki przyszłych badań Zakończenie Spis tabel Spis rysunków Bibliografia Załączniki
To książka o tym, czym bywa - ale być nie musi - manipulacja, a czym naprawdę jest. Manipulacja to podstępne oddziaływanie na innych. Podstępne – to znaczy: pokrętne, nawet przewrotne, oparte na przebiegłości, umiejętności przechytrzenia innych. Manipulacja może być wzajemna, wielostronna. Manipulować można również do spółki albo wykorzystywać cudzą manipulację. I manipulować… ostrzegając przed manipulacją. Podstępnie sterujemy nie tylko ludźmi nieświadomymi tego, ale równie dobrze tymi, którzy aż za dobrze rozumieją, co się święci, czym to pachnie. Ich można sprowokować do decyzji i czynów sprzecznych z ich zasadami, początkowymi zamiarami, do reakcji mimowolnych – wbrew własnym wątpliwościom i oporom. Narzędziem manipulacji jest nie tylko ukrywanie czegoś, oszustwo, kłamstwo, dezorientacja, ale równie dobrze ostentacja, nawet natręctwo i bezczelność, zaskakiwanie innych, umiejętność wzbudzania wyobrażeń i oczekiwań, którym następnie się zaprzecza. Manipulacja nie jest „zła z natury”. Może być wyjątkowo złośliwa i szkodliwa, ale i wręcz przeciwnie - opiekuńcza, a nawet – w rozrywce, w grach miłosnych ludzi zakochanych z wzajemnością – niewinna. Słowem, to słowo trzeba odczarować z egzorcyzmów.
Książka ta jest źródłem wiedzy o komunikacji i jakości bliskich związków, jak również zostały w niej przedstawione wyniki badań empirycznych i wnioski z nich płynące. Jest to znakomita lektura zarówno dla studentów psychologii, pedagogiki czy socjologii, ale także dla praktyków pragnących pogłębić znajomość poruszanego zagadnienia. Niemniej również inne osoby pragnące pogłębić swoje rozumienie komunikowania się i jakości związków międzyludzkich znajdą tu wiele interesujących informacji i wskazówek.
W książce autorka przedstawia aspekty duchowości/religijności chrześcijańskiej związane z psychoterapią. Ukazuje miejsce doświadczenia duchowego człowieka w procesie rozwoju psychologicznego, co może być pomocne w rozumieniu i integracji kontekstu psychologicznego i duchowego życia.
Autorka wskazuje na obecny trend psychoterapii i psychiatrii na świecie w kierunku integracji wymiaru duchowo-religijnego w procesie leczenia problemów i zaburzeń psychicznych. Przedstawia specyficzne techniki opisane w literaturze naukowej i omawia chrześcijańskie rozumienie wybranych tematów. Książka zawiera również opinie pacjentów związane z tym tematem, a nawet fragmenty podsumowań psychoterapii, w których pacjenci odnoszą się do korzyści psychicznych, ale i duchowych. Autorka syntetycznie opisuje przeżycia psychiczne w procesie rozwoju duchowego.
Jest to pozycja niespotykana na rynku polskim.
Patronat: Weekend Małżeński, Fundacja Theosis, Fundacja W Innym Świetle, Studio K2, Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich, Mistrzowska Akademia Miłości, Fundacja Dla Rodziny, Wreszcie Żyć (12 kroków ku pełni życia), Jest Nadzieja.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?