Najczęściej uzależniamy się od substancji psychoaktywnych, ostatnie dekady przynoszą także niemal pandemiczny wzrost liczby uzależnień od czynności i urządzeń mających ekran, a także łączność z internetem. Gdzie przebiega granica między użyciem optymalnym a nadmiernym lub nałogowym? Kiedy coś jest pasją, a kiedy już uzależnieniem, kiedy czynność jest natrętna, a kiedy jest nałogiem? Czym różni się zależność od uzależnienia? Co decyduje o skuteczności leczenia uzależnienia? Jaką rolę odgrywa w nim motywacja? Jak wyglądają programy terapeutyczne? Czy można wygrać z uzależnieniem? Zagadnienia te w sposób przystępny omawia w książce psychoterapeuta pracujący z osobami uzależnionymi nieprzerwanie od 1981 roku. Autor, obok praktyki, prowadzi badania naukowe w zakresie uzależnień. To wszystko pozwala mu to na sformułowanie konkretnych, bezpośrednich wniosków i zaleceń. Książka skierowana jest do lekarzy, psychoterapeutów, pedagogów, socjologów, studentów wielu kierunków, ale także dla tych, którzy doświadczają skutków uzależnienia bądź dostrzegają u siebie lub u osób bliskich objawy wskazujące na wystąpienie u nich uzależnienia. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Uzależnienia w DSM-5 i ICD-11 Rozdział 2. Mechanizm powstawania i przebiegu uzależnień Rozdział 3. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych 3.1. Alkoholizm (zespół uzależnienia od alkoholu) 3.2. Narkotyki, leki, dopalacze 3.3. Lekomania 3.4. Nikotynizm 3.5. Zaburzenia spowodowane kofeiną Rozdział 4. Uzależnienie od czynności 4.1. Hazard 4.2. Uzależnienia ekranowe 4.2.1. Gry wideo 4.2.2. Uzależnienie od telefonu komórkowego (smartfona) 4.3. Zespół jedzenia nałogowego 4.4. Szkodliwe i nałogowe wykonywanie pracy (pracoholizm) 4.5. Nałogowe uprawianie sportu 4.6. Seksoholizm 4.7. Tanoreksja (szkodliwe opalanie się) 4.8. Zakupoholizm (nałogowe kupowanie) 4.9. Bigoreksja 4.10. Uzależnienie od drugiej osoby 4.11. Nadmierne lub obsesyjno-kompulsywne modyfikowanie ciała Zakończenie Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytania: - Jak pomóc dziecku doświadczającemu smutku? - W jaki sposób odróżnić smutek od rzeczywistych zaburzeń nastroju? - Jak rozmawiać z dzieckiem o odczuwaniu przykrych emocji? - W jaki sposób wspomagać młodego człowieka, którego rodzice się rozstają? lub szukasz gotowych programów pracy dla dzieci i młodzieży dotyczących przeżywania smutku ten poradnik jest właśnie dla Ciebie. Autorki w prosty sposób, bazując na wieloletnim praktycznym doświadczeniu w pracy z dziećmi i młodzieżą, wyjaśniają, skąd bierze się smutek, oraz uczą skutecznych sposobów wspierania młodego człowieka w przeżywaniu przykrych emocji. Spis treści: PRZEDMOWA DO WYDANIA I Rozdział 1. DLACZEGO DZIECI SIĘ SMUCĄ Czyli o poznawczych i biologicznych aspektach powstawania smutku Rozdział 2. OD FOCHA DO DEPRESJI Czyli kiedy powinniśmy zacząć się martwić Rozdział 3. JAK DZIECI WIDZĄ SMUTEK Czyli o badaniach nad rozumieniem przez dziecko smutku Rozdział 4. CZY SMUTEK MOŻNA WYLECZYĆ Czyli jak praktycznie pomagać dzieciom w przeżywaniu smutku Rozdział 5. SMUTEK TEMATEM TABU Czyli jak (nie)rozmawiać z dzieckiem o smutku Rozdział 6. O TYM SIĘ NIE MÓWI Czyli o dzieciach rodziców chorujących na depresję i pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych Rozdział 7. ROZSTANIE W RODZINIE Czyli jak wspomóc dziecko w smutku związanym z rozwodem rodziców i przeżywaniem straty Rozdział 8. BIBLIOTECZKA SMUTASKA Czyli o tym, co czytać, aby dowiedzieć się więcej ZAKOŃCZENIE
Analiza transakcyjna (AT) to koncepcja psychoterapeutyczna zapoczątkowana przez Erica Berne'a (1910-1970) w końcu lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Szybko znalazła szerokie zastosowanie w innych obszarach wiedzy i praktyki m.in. poradnictwie, coachingu, usprawnianiu struktur organizacyjnych firm i przedsiębiorstw oraz w edukacji. Ta ostatnia dziedzina jest stosunkowo mało znana w Polsce. Książka w sposób całościowy przybliża najważniejsze zagadnienia tej koncepcji i na tym tle ukazuje różnorodne problemy wiążące się z nauczaniem i wychowaniem. Koncentruje się głównie na relacjach, jakie mają miejsce między nauczycielem a uczniami oraz ich rodzicami. Przekazuje aktualny stan badań na ten temat i stanowi cenną inspirację dla własnych twórczych poszukiwań. Może być wartościową pomocą dla nauczycieli i wychowawców, ale też pedagogów szkolnych, doradców i socjoterapeutów oraz wszystkich tych, którzy w pracy z dziećmi i młodzieżą dążą do ich zrozumienia oraz wypracowania praktycznych metod trafnego postępowania.
Tom 3 serii wydawniczej Biblioteka Suicydologiczna ma na celu uaktualnić i uzupełnić informacje w literaturze dotyczące zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży. Jej zadaniem jest analiza procesów motywacyjnych oraz promocja nowych metod zapobiegania przypadkom śmierci nieletnich, a szczególnie dzieci. Dzięki tej publikacji czytelnicy będą mogli dowiedzieć się o samobójstwie jako zjawisku indywidualnym i społecznym. Polskie Towarzystwo Suicydologiczne jest przekonane, że ta seria odegra znaczącą rolę informacyjną i naukową. Zachęcam czytelników do dzielenia się komentarzami, które pozwolą redaktorom rozwinąć temat aktualnych problemów suicydologicznych.
Autorzy tomu 3 są specjalistami z różnych dziedzin nauki, pracującymi na rzecz rozwiązywania problemów suicydalnych. Reprezentują prawo, kryminologię, kryminalistykę, wiktymologię, socjologię, neuropsychologię, psychiatrię, zdrowie publiczne i pedagogikę.
Patronat: Polskie Towarzystwo Suicydologiczne.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy twoja pamięć jest taka sama jak kilka lat temu lub czy popełniasz "głupie błędy"? Czy zdarza ci się szukać właściwego słowa lub masz wrażenie, że twoje myślenie jest wolniejsze niż kiedyś? Rozmawiasz o tym ze znajomymi lub ze współmałżonkiem, ale oni albo nic nie zauważyli, albo zbywają cię, mówiąc, że po prostu "się starzejesz". Nadal masz wrażenie, że nie funkcjonujesz już tak dobrze jak kilka lat temu, więc idziesz do lekarza. Lekarz zleca wykonanie rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej, ale wynik jest prawidłowy. Po pewnym czasie możesz zacząć myśleć, że coś jest z tobą "nie tak", że tylko ty to widzisz i zastanawiasz się, czy nie "zwariowałeś". Spokojnie! Nie jesteś szalony, a ta książka jest właśnie dla ciebie. Celem książki, wynikającej z ponad trzydziestoletniego doświadczenia autorki jako neuropsychologa, jest wyjaśnienie, w jaki sposób ocena neuropsychologiczna może pomóc ci zrozumieć, jak działa twój mózg, abyś mógł w pełni wykorzystać swój potencjał i/lub może pomóc ci wyleczyć się po urazie mózgu lub uprać się z innymi problemami czy chorobami z tym związanymi. Autorka dzieli się kilkoma swoimi ulubionymi pomysłami i praktykami dotyczącymi poprawy i utrzymania zdrowia twojego mózgu, które wykorzystuje w swojej praktyce klinicznej i w życiu codziennym. Wersja angielska książki dr Barbary Koltuskiej-Haskin pt. How My Brain Works, A Guide to Understanding it Better and Keeping it Healthy zdobyła siedem nagród w USA, dwie nagrody międzynarodowe i pięć nagród krajowych. Jest finalistką m.in.: International Book Awards 2021; New Mexico/Arizona Book Awards, New York City Big Book Awards; Independent Author Network Book of the Year; Royal Dragonfly Book Awards 2021 (I miejsce); Readers Favorite 2021 International Book Awards (srebrny medal). Spis treści: Słowo wstępu Przedmowa Podziękowania Część I. Oceniając mózg 1. Neuropsychologia: trochę historii 2. Czym jest neuropsychologia i co się kryje pod pojęciem "ocena neuropsychologiczna"? 3. Jaki jest cel oceny neuropsychologicznej? 4. Co obejmuje ocena neuropsychologiczna? 5. Potęga obserwacji klinicznej 6. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc tobie, Czytelniku tej książki 7. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc twojej rodzinie 8. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc, jeśli jesteś studentem 9. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc, jeśli masz trudności z wypełnianiem swoich obowiązków w pracy 10. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc twojemu lekarzowi pierwszego kontaktu, neurologowi, psychiatrze i innym lekarzom 11. Jak ocena neuropsychologiczna może pomóc twojemu terapeucie 12. Sesja końcowa: omówienie wyników ewaluacji i rekomendacji 13. Poznaj swoje mocne strony 14. Jak postępować z bliską osobą, której mózg "szwankuje" 15. Menopauza i pamięć Część II. Zdrowie mózgu 16. Potęga właściwego odżywiania się 17. Jak ważny jest dobry sen? 18. Moc ćwiczeń fizycznych 19. Znaczenie praktykowania jogi 20. Potęga aktywnej nauki i pozytywnej stymulacji mózgu 21. Ogrodnictwo: pokarm dla duszy, ciała i umysłu (i bardzo dobre ćwiczenie mózgu) 22. Żyjąc w teraźniejszości: potęga ważności 23. Praktyka wdzięczności dla poprawy stanu psychicznego 24. Praktyka medytacji 25. Nawiązanie kontaktu z własnym duchowym ja 26. Moc dobroci i współczucia 27. Potęga inspiracji 28. Stawiaj na postęp, nie na doskonałość 29. Uwagi końcowe Piśmiennictwo
Szkoła przyjazna kreatywności to najnowsza książka znanego w Polsce eksperta i propagatora nowoczesnych metod zarządzania szkołą. Każdy nauczyciel, dyrektor szkoły, badacz zajmujący się edukacją czy pracownik administracji oświatowej znajdzie w tej książce olbrzymią liczbę cennych i praktycznych porad odnośnie do tego, jak organizować pracę szkoły w XXI wieku w epoce sztucznej inteligencji oraz dojścia do głosu pokoleń Z i Alfa. Książka stanowi kompendium wiedzy o tym, jak zrozumieć kreatywność uczniów i jak się o nią troszczyć. Wiedza i umiejętności, które są propagowane w tej książce, nie są nauczane ani na studiach nauczycielskich, ani na większości szkoleń dla nauczycieli. Książka będzie także bardzo przydatna rodzicom zainteresowanym wychowywaniem kreatywnych dzieci. Spis treści: Wstęp 1. Istota i rodzaje kreatywności Wprowadzenie 1.1. Definicja i sposoby rozumienia kreatywności 1.2. Rodzaje kreatywności 1.3. Mity i nieporozumienia dotyczące rozumienia kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 2. Teorie i modele opisujące kreatywność Wprowadzenie 2.1. Teorie wyjaśniające istotę kreatywności 2.2. Istota procesu kreatywnego 2.3. Proces twórczy a sztuczna inteligencja Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 3. Cechy kreatywnych uczniów Wprowadzenie 3.1. "Wzorowy uczeń" w epoce sztucznej inteligencji 3.2. Zasoby osobiste związane z kreatywnością 3.3. Zachowania i działania charakterystyczne dla osób kreatywnych 3.4. Domeny kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 4. Motywowanie do kreatywności Wprowadzenie 4.1. Teorie motywacji 4.2. Co motywuje do kreatywności? 4.3. Tworzenie klimatu szkoły sprzyjającego kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 5. Organizacja szkoły przyjaznej kreatywności Wprowadzenie 5.1. Kreatywność a wiedza encyklopedyczna w szkole 5.2. Czy warto mierzyć kreatywność uczniów w szkole? 5.3. Metody pomiaru kreatywności 5.3. Dalsze metody wspierania rozwoju kreatywności uczniów w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 5.4. Pomiar kreatywności uczniów w systemie edukacji Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 6. Działania na rzecz rozwoju kreatywności uczniów w polityce oświatowej Wprowadzenie 6.1. Na czym polega innowacyjność w sektorze edukacji? 6.2. Polityka oświatowa a edukacja na rzecz rozwoju kreatywności 6.3. Profil absolwenta polskiej szkoły przyjaznej kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli Zakończenie Spis tabel, ramek i schematów Bibliografia Pamięć i (nie)obecność. Wspomnienie Profesor Wity Szulc Wybrane książki Profesor Wity Szulc
W monografii podjęto próbę przedstawienia całokształtu problematyki dotyczącej bezpieczeństwa wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej w aspekcie zagrożeń ze strony Federacji Rosyjskiej. Przyjęty w książce zakres chronologiczny obejmuje okres od czasów carskiej Rosji do współczesności. Zamiarem autorki było określenie kierunków ewolucji zagrożeń kreowanych przez Federację Rosyjską dla bezpieczeństwa państw Europy Środkowo-Wschodniej, diagnoza zagrożeń wynikających z prowadzonej wojny hybrydowej, identyfikacja ich konsekwencji oraz sformułowanie rekomendacji dla bezpieczeństwa państw Europy Środkowo-Wschodniej w perspektywie kolejnej dekady. Obiektywna potrzeba budowania świadomości i uzupełniania luk we wskazanych obszarach wiedzy podyktowana została koniecznością przeciwdziałania przewidywanym długofalowym konsekwencjom konfrontacyjnych działań podejmowanych przez Federację Rosyjską, które doprowadzić mogą do rewizji porządku terytorialnego ustanowionego w Europie, a być może również do wybuchu III wojny światowej. Treści przedstawione w monografii mogą posłużyć do określenia kierunków dalszych badań i pozyskania wiedzy zarówno dotyczącej teorii, jak i praktyki zapewniania bezpieczeństwa międzynarodowego w warunkach wyzwań i zagrożeń kreowanych przez Federację Rosyjską. Adresatami monografii są szeroko rozumiane podmioty zajmujące się problematyką bezpieczeństwa narodowego oraz międzynarodowego, uczelnie wyższe kształcące z zakresu bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych i polityki, instytucje eksperckie zajmujące się problematyką bezpieczeństwa międzynarodowego oraz szeroko rozumiane środowiska związane z edukacją i nauką.
Wychowanie dzieci i młodzieży jest procesem niezwykle odpowiedzialnym, złożonym, a niekiedy obciążającym opiekunów. Doświadczanie przez nich niepewności w niestabilnych czasach komplikuje próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie, do jakiej rzeczywistości przygotować najmłodsze pokolenia i jak je wspierać w radzeniu sobie z problemami. W monografii przeanalizowano najważniejsze konteksty rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży, a zatem rodzinę, szkołę i rynek pracy, wskazując zarówno na tkwiący w nich potencjał, jak i ewentualne zagrożenia. Dokonano także przeglądu problemów dzieci i młodzieży (wrażliwość i labilność emocjonalna, niepewność własnej seksualności, trudności w komunikowaniu swoich potrzeb i komunikowaniem się z innymi osobami oraz zaangażowanie w świat wirtualny). Wskazano ponadto niekonstruktywne drogi i rozwiązania, które podejmują młodzi ludzie w procesie radzenia sobie ze swoimi trudnościami i zaproponowano sposoby (samo)pomocy przydatne w zmaganiu się z nimi. Lektura książki zachęci teoretyków i badaczy do pogłębiania wiedzy w zakresie problematyki wychowania najmłodszych pokoleń i projektowania badań pomocnych w konstruowaniu coraz bardziej efektywnych form wsparcia dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów.
Dlaczego ludzie zachowują się czasem tak, a nie inaczej? Z czego to wynika i jak można uniknąć konfliktów we wzajemnych relacjach? Książka w przystępny sposób zachęca do poznania jednej z koncepcji psychologicznych, jaką jest analiza transakcyjna (AT) - koncepcja relacji międzyludzkich, która pozwala lepiej poznać siebie i innych. W wędrówce przez wybrane zagadnienia życia codziennego będzie nam towarzyszyć dwoje nastolatków - Agnieszka i Dominik. Agnieszka i Dominik przyjaźnią się ze sobą i chcą lepiej się poznać. Wkrótce będą razem zdawać maturę. Zastanawiają się, jaki kierunek studiów wybrać po szkole. Może to będzie psychologia lub pedagogika, albo inna pokrewna dyscyplina? Niczego jednak ostatecznie nie postanowili i są gotowi najpierw sami poznać swoją psychikę, po to, aby móc lepiej rozumieć innych i im pomagać. Przez meandry ludzkiej psychiki i zachowań poprowadzi Agnieszkę i Dominika mentor - Dr Q. Na kartach książki przygotował dla nich ćwiczenia, gry i zabawy oraz ciekawostki.
Praktyki relaksacyjne są jednym z ważnych sposobów efektywnego radzenia sobie ze stresem. I o tym jest ta książka. Czytelnik znajdzie tu zbiór konkretnych i praktycznych wskazówek dotyczących skutecznych metod relaksowania się, a co za tym idzie przywracania stanu równowagi po zmaganiach z codziennymi wyzwaniami. Publikacja powstała na podstawie praktycznych doświadczeń Autorek, które od kilku lat na jednej z warszawskich uczelni prowadzą warsztaty relaksacyjne, cieszące się dużą popularnością wśród studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji. Autorki pracują w Instytucie Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Monografia przedstawia analizę dynamiki procesu profesjonalizacji roli opiekunów zastępczych w Polsce. Obejmuje dane o stosunku do profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego kluczowych aktorów procesu: zawodowych opiekunów zastępczych, państwa, samorządów powiatowych, pozostałych profesji systemu. Analizuje także zagadnienie zasobów grupy opiekunów zastępczych w kierunku zmiany ich statusu, tj. ideologii, organizacji, zaangażowania i wspólnotowości oraz trwałości i wytrzymałości. Czytelnik dzięki lekturze ma okazję zapoznać się z większością bolączek towarzyszących współczesnemu systemowi rodzinnej pieczy zastępczej i specyfice grupy opiekunów zastępczych, szczególnie pod kątem możliwości ich zbiorowego działania. Spis treści: Wprowadzenie Rozdział I. Zagadnienia teoretyczne 1. Profesje i profesjonalizacja - ujęcie socjologiczne 2. Rodzicielstwo zastępcze jako profesja - zagadnienia wstępne 3. Przesłanki profesjonalizacji opiekunów zastępczych 4. Bariery profesjonalizacji opiekunów zastępczych Rozdział II. Dynamika zmian w obszarze pieczy zastępczej - tło historyczne i teraźniejszość 1. Przemiany opieki zastępczej w Polsce do 2011 r. 2. Nowy paradygmat opieki nad dziećmi zaniedbywanymi oraz obowiązujący system wspierania rodziny i pieczy zastępczej w Polsce 2.1. Uwarunkowania międzynarodowe 2.2. Współczesny system wspierania rodziny i pieczy zastępczej w Polsce oraz skala zjawiska pieczy zastępczej 2.3. Koszt finansowy funkcjonowania opieki zastępczej w Polsce 3. Opinia publiczna o rodzicielstwie zastępczym Rozdział III. Badania własne - profesjonalizacja rodzicielstwa zastępczego w Polsce 1. Metodologia badań 1.1. Cel badania 1.2. Zastosowane metody badawcze i charakterystyka uzyskanych grup badanych 1.2.1. Ankieta online wśród zawodowych opiekunów zastępczych 1.2.1.1. Cechy demograficzne badanych zawodowych opiekunów zastępczych 1.2.2. Ankieta online wśród organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej w Polsce 1.2.2.1. Charakterystyka badanych przedstawicieli ORPZ 1.2.3. Indywidualne wywiady pogłębione z aktorami systemu pieczy zastępczej 2. Stosunek kluczowych aktorów do procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.1. Opinia na temat profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego wśród zawodowych opiekunów zastępczych 2.1.1. Argumenty za i przeciw profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.2. Stosunek Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej do profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.3. Stanowisko instytucji samorządu powiatowego wobec profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.4. Opinie pozostałych kategorii aktorów o profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.4.1. Grupa tzw. klientów zawodowych opiekunów zastępczych 2.4.2. Stosunek pozostałych profesji do procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 2.5. Inicjatorzy procesu profesjonalizacji rodzicielstwa zastępczego 3. Zasoby grupy opiekunów zastępczych: ideologia, organizacja, zaangażowanie, trwałość 3.1. Wizja rodzicielstwa zastępczego wśród opiekunów zastępczych jako kluczowy element ideologii tej grupy 3.1.1. Pozostałe płaszczyzny podziałów opinii w grupie opiekunów zastępczych 3.1.2. Wizerunek rodzicielstwa zastępczego w ocenie zawodowych opiekunów zastępczych 3.2. Zasób: trwałość i wytrzymałość grupy opiekunów zastępczych 3.3. Organizacja jako zasób grupy opiekunów zastępczych 3.4. Wspólnotowość i zaangażowanie jako zasób grupy opiekunów zastępczych Konkluzje i rekomendacje zmian w systemie Spis wykresów Spis tabel Bibliografia
Kuferek Marcelka to propozycja scenariuszy do wykorzystania na lekcjach etyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej, a także podczas treningów umiejętności społecznych (TUS). Książka powstała na podstawie wieloletniego doświadczenia Autorki w nauczaniu wczesnoszkolnym. Kuferek Marcelka jest zbiorem 22 scenariuszy zajęć z elementami arteterapii na I etapie szkoły podstawowej zgodnymi z najnowszą podstawą programową oraz 41 kart pracy. Wszystkie scenariusze spina klamra w postaci Marcelka - chłopca z lustra, który nie zna wartości. Autorka wykorzystała element bajkoterapii, który pozwala dzieciom wejść w rolę i utożsamić się z Marcelkiem. Taki zabieg ma pozytywny wpływ na uczestników zajęć - pomagając chłopcu, uczniowie podświadomie pomagają sobie. Zajęcia oparte na scenariuszach zawartych w Kuferku Marcelka pomagają w poznaniu: - otaczającego świata (dobro, zło), - wartości (godność, szacunek, wolność), - emocji (złość, miłość), - sposobów rozładowania emocji, - znaczenia słów, pojęć, przysłów i powiedzeń. Dzieci dowiadują się również jak żyć w zgodzie z naturą i dlaczego należy szanować przyrodę, a także na czym polega poczucie przynależności do społeczeństwa. Scenariusze dostosowane są do pracy z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera. Służą rozwijaniu m.in. umiejętności: słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, budowania własnej tożsamości poprzez poznawanie swoich słabych i mocnych stron. Podczas proponowanych zajęć wykorzystany jest proces modelowania, uczenia się oraz odgrywania ról. Proponowane scenariusze pomagają w wypracowaniu schematów radzenia sobie w życiu codziennym.
Książka zawiera ćwiczenia, które zostały podzielone według trzech zagadnień: funkcji wykonawczych (umożliwiających zaplanowanie np. naszego dnia, wyhamowania reakcji), procesów pamięciowych i uwagowych, dzięki którym możemy doskonalić naszą koncentrację uwagi, jak również przerzutność - przełączanie uwagi pomiędzy kilkoma bodźcami. Są to procesy, które najczęściej ulegają pogorszeniu w patologii mózgowej o zróżnicowanym charakterze i etiologii. Zaprezentowane w publikacji ćwiczenia angażujące powyższe funkcje poznawcze są osadzone w życiu codziennym i tematycznie związane z odpoczynkiem. Należy podkreślić bardzo zróżnicowany charakter zadań. Ćwiczenia są propozycją dla osób w różnym wieku, zarówno dla dzieci w okresie późnego dzieciństwa (od 10 lat), jak i osób dorosłych bez zaburzeń poznawczych oraz z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych. Mogą być stosowane przez osoby, które odbywają już terapię neuropsychologiczną, a także przez te, które chcą pracować samodzielnie i/lub z pomocą rodziny. Wykorzystywać je mogą również terapeuci.
Psychologia kryminalistyczna stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii kryminalistycznej wynika w znacznej mierze ze specyfiki samej kryminalistyki. Wiadomo, że kryminalistyka jest nauką w znaczącym stopniu praktyczną. Niemniej jednak nie jest jedynie uogólnieniem praktyki śledczej, co niewątpliwie ograniczałoby lub wręcz uniemożliwiałoby jej rozwój.
Wydanie 5 rozszerzone zostało o nowe zagadnienia i bibliografię. Tom 2 obejmuje problematykę postępowania karnego i profilaktykę. Należy zwrócić uwagę na potrzebę uzyskiwania osobowego materiału dowodowego przez stosowanie racjonalnych metod przesłuchania świadków i podejrzanych. W książce poświęcono wiele miejsca psychologicznym podstawom zapobiegania przestępczości i systemom profilaktyki. Uwzględniono także działalność prywatnych służb ochrony w niektórych państwach europejskich.
Patronat: Polskie Towarzystwo Kryminalistyczne, portal Kryminalistyka.
Psychologia kryminalistyczna stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii kryminalistycznej wynika w znacznej mierze ze specyfiki samej kryminalistyki. Wiadomo, że kryminalistyka jest nauką w znaczącym stopniu praktyczną. Niemniej jednak nie jest jedynie uogólnieniem praktyki śledczej, co niewątpliwie ograniczałoby lub wręcz uniemożliwiałoby jej rozwój.
Wydanie 5 rozszerzone zostało o nowe zagadnienia i bibliografię. Tom 1 jest poświęcony sprawcom i ofiarom przestępstw. W zagadnieniach wstępnych dodano nowy rozdział „zagrożenia mikrobiologiczne”. Wiele uwagi poświęcono procesom motywacyjnym sprawców przestępstw. W części trzeciej na szczególną uwagę zasługują następujące zagadnienia: podatność na wiktymizację w świetle psychologii kryzysów emocjonalnych i rozwojowych, osobowościowe predyspozycje stania się ofiarą przestępstwa, związki ofiary ze sprawcą przestępstwa.
Patronat: Polskie Towarzystwo Kryminalistyczne, portal Kryminalistyka.
W książce Autor porusza wiele aktualnych i istotnych społecznie zagadnień związanych z koncepcją wyuczonej bezradności, wskazując między innymi na wyzwania psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia, a także dylematy związane z szeroko pojętą praktyką pomagania, również w czasach pandemii. W pierwszej części dokonano przeglądu wiedzy na temat przyczyn i mechanizmów powstawania syndromu wyuczonej bezradności, jego groźnej dynamiki i postępującego charakteru. Omówiono specyfikę szkód powstających w wyniku utraty kontroli nad istotnymi aspektami życia człowieka - tzw. treningu bezradności. Druga część to przegląd możliwych zastosowań proponowanego podejścia w różnych obszarach pomocy: terapii uzależnień, wsparcia osób zadłużonych, w działaniach penitencjarnych, procesie edukacji, czy przeciwdziałania bezrobociu, wypaleniu zawodowemu. Część tą kończy dygresja dot. wykluczenia społecznego i zagrożeniem społeczną bezradnością. W trzeciej części Autor rekomenduje praktyczne wskazania dla wykorzystania teorii wyuczonej bezradności. Książka została napisana przystępnym językiem, wsparta licznymi przykładami i odwołaniami. W książce Autor porusza wiele aktualnych i istotnych społecznie zagadnień związanych z koncepcją wyuczonej bezradności, wskazując między innymi na wyzwania psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia, a także dylematy związane z szeroko pojętą praktyką pomagania, również w czasach pandemii. W pierwszej części dokonano przeglądu wiedzy na temat przyczyn i mechanizmów powstawania syndromu wyuczonej bezradności, jego groźnej dynamiki i postępującego charakteru. Omówiono specyfikę szkód powstających w wyniku utraty kontroli nad istotnymi aspektami życia człowieka - tzw. treningu bezradności. Druga część to przegląd możliwych zastosowań proponowanego podejścia w różnych obszarach pomocy: terapii uzależnień, wsparcia osób zadłużonych, w działaniach penitencjarnych, procesie edukacji, czy przeciwdziałania bezrobociu, wypaleniu zawodowemu. Część tą kończy dygresja dot. wykluczenia społecznego i zagrożeniem społeczną bezradnością. W trzeciej części Autor rekomenduje praktyczne wskazania dla wykorzystania teorii wyuczonej bezradności. Książka została napisana przystępnym językiem, wsparta licznymi przykładami i odwołaniami.
W książce omówiono zagadnienia dotyczące bardziej świadomego korzystania z otaczającej nas przestrzeni do kształtowania naszego życia i codziennych relacji z innymi ludźmi. Przestrzeń wpływa bowiem na nasze emocje, tożsamość, postawy i zachowania, a w konsekwencji na sposoby porozumiewania się. Otoczenie fizyczne, w którym przebywamy, nie zawsze nam sprzyja, jednak po lekturze prezentowanej książki możemy mieć większy wpływ na to, żeby środowisko, w którym żyjemy, było nam bardziej przyjazne. Przestrzeń jest bowiem jak ukryty program sterujący naszym postępowaniem. Jest to program, który niejednokrotnie tworzymy sami, decydując się mieszkać i pracować w konkretnym miejscu, obcować z danymi ludźmi czy aranżować w określony sposób wnętrza naszych domów. Spis treści: Wprowadzenie Rozdział 1. Przestrzeń w codziennym życiu i porozumiewaniu się 1.1. Postrzeganie i organizowanie przestrzeni 1.2. Percepcja czasu 1.3. Imponderabilia środowiskowe Rozdział 2. Przestrzeń miasta i jej modernizacja 2.1. Wysokie budynki 2.2. Skutki zatłoczenia 2.3. Uszlachetnianie i "recykling urbanistyczny" Rozdział 3. Zagospodarowywanie i wykorzystywanie przestrzeni 3.1. Znaczenia ukryte w przestrzeni 3.2. Trzy rodzaje przestrzeni 3.3. Funkcjonalność różnych przestrzeni 3.4. Wybór miejsca i aranżacja przestrzeni 3.5. Psychologia architektury Rozdział 4. Znaczenie komunikacyjne obiektów ruchomych 4.1. Wzbogacone środowisko fizyczne 4.2. Bariery i ułatwienia przestrzenne 4.3. Układ i projekt wnętrza 4.4. Elementy przestrzeni służące wzajemnym kontaktom i wygodzie Rozdział 5. Spotkania przy różnych stołach 5.1. Stół okrągły 5.2. Stół kwadratowy i prostokątny 5.3. Usadowienie przy stołach w miejscach publicznych 5.4. Stoły konferencyjne Rozdział 6. Dystans konwersacyjny - najlepsza odległość w czasie rozmowy 6.1. Przestrzeń interpersonalna 6.2. Pomiar dystansu konwersacyjnego 6.3. Czynniki demograficzne i cechy indywidualne warunkujące zachowania przestrzenne Rozdział 7. Różnice międzykulturowe w zachowaniach przestrzennych 7.1. Kultury kontaktowe i niekontaktowe 7.2. Zwyczaje przestrzenne Amerykanów i Europejczyków 7.3. Korzystanie z przestrzeni przez Azjatów 7.4. Czas w różnych kulturach Zakończenie Bibliografia
W publikacji Autorzy przedstawili związki teorii i praktyki zarządzania z perspektywy sytuacji kryzysowych, z jakimi przyszło się mierzyć organizacjom w XXI w. Część teoretyczną monografii wzbogacono wynikami oryginalnych badań oraz danymi wtórnymi. Zamieszczone teksty podzielono na trzy wzajemnie się przenikające obszary tematyczne. Pierwsza część opracowania skupia się na problematyce zarządzania w obliczu pandemii COVID-19. W części drugiej zgromadzono wyniki badań dotyczących zarządzania sytuacją kryzysową z perspektywy strategicznych i funkcjonalnych poziomów działania organizacji. W szczególności analizowane są kwestie przywództwa, komunikacji, finansów i bezpieczeństwa. Ostatnia część monografii poświęcona jest uwarunkowaniom technologicznym sytuacji kryzysowych, w tym m.in.: technologii cyfrowych, sztucznej inteligencji, systemów informatycznych i cyberbezpieczeństwa. Książka, ze względu na wszechstronność i jednocześnie szczegółowość podjętej tematyki, jest kierowana zarówno do środowisk naukowych, jak i szeroko związanych z praktyką gospodarczą.
Współczesne czasy są źródłem licznych zagrożeń i kryzysów, związanych z różnego rodzaju wypadkami, kataklizmami, zagrażającymi życiu chorobami, aktami przemocy, a ostatnio także pandemią COVID-19 czy wojną w Ukrainie. Doświadczenie traumy w okresie dzieciństwa czy adolescencji może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie jednostki w okresie dorosłości. Zważywszy na fakt coraz większego rozpowszechnienia zdarzeń traumatycznych i pogarszającego się zdrowia psychicznego nastolatków, rośnie zapotrzebowanie na badania w tym obszarze. Można także przewidywać, że wzrośnie liczba młodych osób wymagających profesjonalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Monografia podejmuje niezwykle ważną problematykę, jaką jest doświadczanie traumy przez młodzież, jej konsekwencje i czynniki warunkujące. Monografia jest przeznaczona dla szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką traumy, w tym rodziców/opiekunów dzieci i młodzieży po doświadczeniach traumatycznych, profesjonalistów (głównie terapeutów) pracujących z młodzieżą po traumie. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, medycyny, zdrowia publicznego, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu interwencji kryzysowej i psychotraumatologii.
W książce zawarto podstawy teoretyczne dotyczące refleksyjnej edukacji metodyki pracy socjalnej, jak również dokładny opis, jak można ją stosować – do powielenia przez innych nauczycieli tego przedmiotu. Pokazano przykłady zastosowania tej koncepcji i jej efekty. Publikacja jest zbiorem pomysłów dla nauczycieli akademickich i superwizorów pracy socjalnej na refleksyjną edukację metodyki pracy socjalnej. Mogą być one wykorzystane na zajęciach lub posłużyć za inspirację do własnych rozwiązań. Monografia jest również przeznaczona dla studentów pracy socjalnej i pracowników socjalnych. Znajdują tu oni techniki do refleksji nad samym sobą, swoim metodycznym działaniem w zakresie uczenia się i metodyki pracy socjalnej oraz narzędzia do samopoznania i samoregulacji.
Patronat: ops.pl, czasopismo Praca Socjalna.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?