The book captures the adventurous journey of the slacker ape Jarmil through the magical Indian subcontinent. Full of surprises and unexpected encounters, the story was inspired by the author's own experiences. This untraditional graphic novel, told in widescreen detailed illustrations, standing somewhere on the crossroad of comics and art books will be enjoyed by younger and older readers of pictures.
Marek Rubec is a freelance illustrator, graphic designer and comics artist. His short comics have been published in Czech and European magazines and anthologies, and he became first Czech artist to create Google doodle. In 2013 won the prize ARNAL for the best comics without words and four years later won the comics competition at Frame festival in Prague. In 2016 he took part in residence for comics artists in Malmö, Sweden. He gained popularity in 2018 thanks to 'Jarmil', published by Centrala, little funny stories about monkey man living in a small creepy town somewhere in the middle of Europe. In his work, he often is inspired by the environment of blockhouses and urban peripheries.
Ze wstępu Autora:
Interesuje mnie wyłącznie człowiek i jego cierpienia, i moje oburzenie jest ogromne… Chodzi o naszą Historię, Historię Europy, to w Sarajewie zaczyna się XX wiek, wiek uprzemysłowienia śmierci.
„Pierwsza Wojna Światowa” , wynalazek, który najwyraźniej się spodobał: gazy otworzyły nowe horyzonty, przyczyniły się do powstania nowych idei, wszystko to było bardzo „nowoczesne”… Wszystkie te idee były już dobrze zakorzenione u człowieka z Cro-Magnon. To okrucieństwo, które człowiek nosi w sobie. Tylko metody eksterminacji stały się bardziej wyrafinowane, i w tym względzie powinniśmy chylić czoła przed wojną 1914-1918!
„Gender queer” to mega potrzebna rzecz w tym kraju. Do tej pory po polsku po prostu nie było tak przystępnej, nowoczesnej i inkluzywnej pozycji o dorastaniu jako osoba trans we wszystkich, najtrudniejszych nawet aspektach i to takiej od transa dla transa. Brak tu medykalizmu, postrzegania nas tylko i wyłącznie przez pryzmat naszych traum, sensacjonalizacji tego, że istniejemy. Musimy też pochwalić naprawdę super jakości, kompetentne tłumaczenie, niestroniące od form neutralnych i neozaimków. Jesteśmy dumni, że to nasz pierwszy patronat medialny!
Stop Bzdurom
Ta niezwykle oczyszczająca autobiografia pokazuje drogę, jaką przeszłu Maia w poszukiwaniu własnej tożsamości – od przerażenia i zagubienia wywołanych młodzieńczymi zauroczeniami, przez próby coming outu przed rodziną i społeczeństwem oraz zacieśnianie przyjaźni dzięki wspólnej fascynacji gejowskimi fanfikami, aż do traumy i poczucia naruszenia granic, jaką pozostawia badanie cytologiczne.
Choć początkowo Gender Queer miał tylko pomóc rodzinie Mai zrozumieć, co to znaczy być osobą niebinarną i aseksualną, ostatecznie stał się nie tylko osobistym wspomnieniem, ale i pożytecznym oraz poruszającym przewodnikiem, który przybliża aktywistom, przyjaciołom i ludziom na całym świecie problematykę tożsamości płciowej: czym ona jest i jak o niej myśleć.
Poetyckie, odrobinę absurdalne, a momentami mroczne – takie są krótkie baśnie zawarte w tej książce. Większość z nich wywodzi się z afrykańskiego folkloru, choć opowiedziane przez dzieci nabierają raczej szczególnego charakteru. Teksty te trafiły do rąk czeskiego artysty, Davida Böhma, przez jego siostrę, Terezie, która przywiozła je w walizce w formie wypracowań z małej szkoły w Republice Środkowoafrykańskiej. Wyobraźnia czarnego kontynentu bezlitośnie rozbija w pył nasze przekonanie o tym, jak powinna wyglądać baśń. Komiks ten może być szokujący dla dzieci, ale z pewnością wyjątkowo odświeżający dla dorosłych.
Pinokio, żywiołowy i psotny drewniany pajacyk Carlo Collodiego, musi przeżyć wiele przygód, zanim w końcu się opamięta... Ale co musi znieść śliwka, zanim stanie się pajacykiem?
Ta pełna przygód i komizmu opowieść, snuta przez gadającą deskę, przedstawia krętą i kapryśną historię życia śliwkowej pestki, skłonnej do eskapad. Scenarzysta, twórca komiksów i autor, Vojtch Maek, wykazuje się zmysłem do żywiołowego, niemal teatralnego opowiadania i przywraca absurdalny humor oraz kąśliwą beztroskę na scenę literatury dziecięcej. Obfite ilustracje linorytnicze i grafiki artysty Chrudoa Valouka są jak zawsze oszałamiające.
Ukochana kukiełka literatury dziecięcej, postać będąca nieustającą inspiracją dla artystów na całym świecie, prezentuje tu zupełnie nową galerię bohaterów i przygód. Projekt graficzny bawi się skalą. Na stronach pojawiają się historyzujące inicjały przypominające iluminowane manuskrypty, olbrzymie numery stron, awangardowe odniesienia i gama geometrycznych znaków, których neonowe kolory śmiało zarysowują się w czerni. Rozkładówka po rozkładówce, mieszanka różnych układów i niecodzienne zastosowanie techniki linorytu składają się na naprawdę niezwykłą książkę graficzną
Panika!"" opowiada o trzymiesięcznej kwarantannie Diego i Violi w małym mieszkanku na przedmieściach Bolonii.Diego boi się wszystkiego i chce na zawsze zamknąć się w swoim domu. Viola nosi tylko piżamę i obawia się, że jej rodzina zostanie zarażona. Mają psa o imieniu Panika, który podczas lockdownu gwałtownie rośnie, a zakupy spożywcze czyszczą żelem dezynfekującym. Komiks ten niczym szkło powiększające przybliża nam ekosystem Violi i Diego: ich dom. To historia ich lęków. Panika jest autobiograficzną opowieścią, w której odkrywamy, że nawet dom może stać się zatłoczonym miejscem.
The true story of three Czech men whose daring exploits of anti-Communist resistance and 1953 flight to West Berlin set off the largest manhunt in the history of the Eastern Bloc.The story of the Man brothers and their band waging guerilla war against the Communist regime in the early 1950s could be the most dramatic Czech tale of the 20th century. After their activities in Czechoslovakia, these young men headed west - facing off against twenty thousand East German Volkspolizei and shooting their way to freedom.In the novel So Far, So Good, Jan Novk wrote the story like a thrilling Czech Western and won the Magnesia Litera prize for Best Book of the Year. After the runaway success of the previous collaboration with an illustrator Jaromir 99, Ztopek, the authors return with an even more explosive comic book.
Prawdziwa historia trzech Czechów, których śmiałe wyczyny w ramach antykomunistycznego ruchu oporu i ucieczka w 1953 roku do Berlina Zachodniego doprowadziły do największej obławy w historii bloku wschodniego.Historia braci Masin i ich zespołu, toczącego wojnę partyzancką przeciwko reżimowi komunistycznemu na początku lat 50. ubiegłego stulecia, może być najbardziej dramatyczną czeską opowieścią XX wieku. Po zakończeniu działań w Czechosłowacji pięciu młodych mężczyzn wyruszyło na zachód, by zmierzyć się z dwudziestoma tysiącami wschodnioniemieckich Volkspolizei i utorować sobie drogę do wolności.W powieści ""Nie jest źle"" Jan Novak opowiedział historię niczym porywający czeski western i zdobył nagrodę Magnesia Litera za najlepszą książkę roku. Teraz wraz z artystą Jaromirem 99 stworzył dramatyczną i wizualnie atrakcyjną powieść graficzną w stylu noir Jaromira 99. Po ogromnym sukcesie ich współpracy, autorzy powrócili z jeszcze bardziej ekscytującym komiksem.
Hubert to introwertyczny mężczyzna w średnim wieku, któremu trudno jest zadomowić się w rodzinnej Brukseli. Jego ograniczone kontakty towarzyskie są nieporadne i bolesne.
Światłem w jego życiu jest cotygodniowa wizyta w Muzeum Sztuki, gdzie zanurza się w piękno kobiecej sylwetki. Gijsemans za pomocą powtarzających się kadrów odsłania monotonny rytm życia Huberta. W tym debiucie autor ujawnia swoje wielkie wyczucie złożoności ludzkich zachowań, które ukazuje z drobiazgową starannością. „Hubert”został wcześniej przetłumaczony na język niemiecki, francuski i angielski, a także był przedmiotem wystawy w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli.
(Bas Schuddeboom, Lambiek)
Ben Gijsemans jest niezależnym animatorem, ilustratorem i twórcą komiksów z Belgii. Urodził się w Lier w 1989 roku. W przeciwieństwie do większości autorów powieści graficznych, jego korzenie nie tkwią w kulturze komiksowej. Większość inspiracji czerpie z malarstwa, filmu, literatury i sztuk pięknych, co zaowocowało jego niezwykle oryginalnym podejściem do komiksowego medium. W 2012 roku uzyskał tytuł magistra sztuk audiowizualnych na Ghent School of Arts. Następnie spędził kolejny rok w Sint-Lukas School of Arts w Brukseli, uzyskując tytuł magistra sztuki komiksowej w 2013 roku. Zyskał uznanie dzięki przełomowym powieściom graficznym „Hubert” i „Aaron” (2020); obie są subtelnymi portretami bohaterów z głębokimi, wewnętrznymi problemami, którzy uciekają się do eskapizmu, aby uczynić swoje życie możliwym do zniesienia. Pierwsze trzy rozdziały Huberta to praca dyplomowa, dzięki której ukończył studia z wyróżnieniem.
Poza tworzeniem powieści graficznych, Gijsemans pracuje jako niezależny animator i ilustrator. Jego prace pojawiły się w gazecie De Standaard oraz na płytach LP, takich jak „Voluntary Blindness” Isle of Men (2015). Podczas studiów w Gandawie zrealizował krótkometrażową slapstickową animację „Coppers” (2012), stworzoną z różnych ujęć z 18 różnych filmów Bustera Keatona.
Adventures on a Desert Island is the first comic book to be nominated and shortlisted for the NIKE Literary Award, the most important and recognised literary award in Poland. Woken up from a catastrophic dream, a man finds a diary behind his front door and starts to read it. He follows a story of a man who embarked on a cruise to Africa. The ship was sunk by a tsunami but he survived and found himself on a mysterious desert island. The plot is composed of strange stories whose peculiar character is highlighted by the author's stylised language.A journey into the unknown provides an opportunity to show the true face of modern man whose life remains unchanged even after a disaster. There is an inherent fallibility to Sieńczyk's characters, as well as inability and unwillingness to change. Stranded on a desert island, they don't take any action they simply recount incredible stories and wait to be carried along by the tides of fate.
This is a story of one of many families that were forced to leave their homes after the tragic accident at the Chernobyl nuclear power plant. They were told that they would return after a few days but it was too late ? the invisible enemy had already claimed all their possessions and occupied their houses and land for years to come.It’s been over - years since the events of th April but it’s nothing compared to the tens of thousands of years that will have to pass before the radioactive waste is no longer a hazard. This graphic novel is a tribute to those who personally experienced the consequences of nuclear power that had got out of control.In their story ? which aims neither to shock nor cause controversy ? Francisco Sá nchez and Natacha Bustos look from a distance at three characters who, though fi ctional, could very well be real. The authors make their readers understand what happened in Chernobyl and refl ect on its meaning for today’s generation.
„Comic Book Confidential dowodzi, że historia amerykańskiego komiksu miała równie burzliwy przebieg, co dzieje rock and rolla. Dzięki, takim artystom jak Robert Crumb, Will Eisner, czy Art Spiegelman dokonała się prawdziwa rewolucja. Komiks „wydoroślał”, przestał być medium wyłącznie dla dzieci. Stał się częścią amerykańskiej kontrkultury. Jak się okazuje między rysunkowymi kadrami można ukryć zapas dynamitu, przy którym bledną wszystkie punkowe kawałki razem wzięte.”
Łukasz Gręda
The latest comic book by Mateusz Skutnik, co-founder of Pastel Games and creator of several acclaimed point-and-click flash games, now in English translation.
Ready... Steady... Go!!! And we're off. These are the stories of fifty amazing athletes pushing their minds and bodies in the great competition of sports. Who will win the medal and who will win the hearts? In these tales from through the ages, the reader discovers what real sportsmanship is made of. Whether the athletes are notable for their godlike physical ability or their incredible willpower, all of them have one thing in common: The courage to go a step beyond the finish line. Featuring such luminaries as Diego Maradona, Tiger Woods, Michael Jordan, Bobby Fischer, Muhammad Ali, and many others.
Wyjątkowy leksykon nieprzeciętnych postaci, dyscyplin, wyczynów i osiągnięć ale i porażek. Sportowa księga rekordów, które nie zawsze da się mierzyć cyframi.
Na miejsca, gotowi, start! I w drogę. 50 niesamowitych atletek i atletów wytęża swoje ciała i umysły w wielkich zawodach sportowych. Kto z nich zdobędzie medale, a kto serca? Wędrując przez wieki, czytelnik dowie się, na czym polega prawdziwy duch sportu. Niezależnie od tego, czy atleci zawdzięczają wytrwałość nadludzkim zdolnościom fizycznym czy niewiarygodnej sile woli, wszyscy mają ze sobą coś wspólnego - odwagę, by pójść o krok dalej niż tylko do linii mety.
O autorze Till Lukat urodził się w Walentynki 1991 w Berlinie w Niemczech. Studiował ilustrację i komunikację wizualną na Uniwersytecie Artystycznym w Berlinie oraz na University of the West of Englandi w Bristolu, które ukończył w 2015 roku z tytułem licencjata. Od tego czasu wydał trzy książki, które zostały przetłumaczone na wiele języków, wygrał Ligatura Pitching i drugą nagrodę w Międzynarodowym Festiwalu Komiksu Fumetto w Lucernie w 2019 r. Jego prace ukazały się w takich publikacjach jak Le Monde Diplomatique. , Strapazine, Stripburger, Beneficial Shock !, Kuš !, O' Life i wiele innych. Niedawno przeniósł się do Bristolu w Wielkiej Brytanii. W 2019 roku współpracował z Europejską Radą ds.Badań nad stworzeniem komiksu internetowego o początkach życia na naszej planecie na podstawie prac badawczych projektu PROMETHEUS. Nakładem wydawnictwa Centrala ukazał się również jego debiutancki komiks: Tu' Ladies.
Jeśli podoba Wam się świat komiksów o Hildzie lub wyrośliście na nim i szukacie kolejnych mądrych miejsc, to Skok jet dla Was. Wpadniecie w tą książkę na długo.
Wyrostek przenosi się nagle do innego świata, gdzie spotyka pogodnego banitę, Kleksa. Oboje stają się dla siebie długo wyczekiwanymi, bratnimi duszami. Razem przeskakują pomiędzy wymiarami, trafiając na płaczliwych olbrzymów, wyspy krokodyli i postawione na głowie dwuwymiarowe światy. Okazuje się jednak, że największe wyzwanie czeka na nich w domu – muszą się tam zmierzyć z własnymi obawami.
Molly Mendoza jest amerykańską ilustratorką i autorką komiksów, która ukończyła Pacific Northwest College of Art. Prowadzi bogatą działalność artystyczną, samodzielnie publikując swoje komiksy i pracując jako redaktorka. Swoimi rysunkami i historiami stara się sięgnąć do najgłębszych uczuć swoich czytelników. Obecnie mieszka w Portland w stanie Oregon.
„Skok” to eksplozja odważnych i wyrazistych ilustracji. Na każdej stronie znajdowałem taką porcję oryginalnych rysunków, że miałem ochotę ciągle do nich wracać i na nowo karmić oczy wszystkimi szczegółami.”
Sloane Leong, twórca Prism Stalker
„Skok to praca sensoryczna. Przemierzamy światy, doświadczając nastrojów i kultur poprzez wzory i kolory.”
„W tej książce jest ogromna ilość atrakcji dla wszystkich grup wiekowych – zwłaszcza bujne dzieła sztuki, którymi zachwycą się zarówno dorośli, jak i dzieci”.
„Skok to ciepła i piękna książka, która pobudzi wyobraźnię na długie lata”.
Daredevils and Warriors
Ważną rolę w zbrojnych zmaganiach z caratem odegrały kobiety działające w ramach organizacji bojowych PPS. W gwarze konspiracyjnej nazywano je dromaderkami (od dromadera – wielbłąda wykorzystywanego do transportu ludzi i towarów); przewoziły broń, amunicję i materiały wybuchowe. Tylko w okręgu częstochowskim było ich kilkadziesiąt. Większość z nich pozostała niestety anonimowa; nazwiska lub pseudonimy tylko niektórych przetrwały do czasów współczesnych. W „cywilu” były studentkami, nauczycielkami, lekarkami, gospodyniami domowymi czy robotnicami fabrycznymi. Angażując się w walkę były narażone na więzienie, wieloletnią katorgę czy zesłanie na Syberię.
Fragment posłowia Juliusza Sętowskiego
Historia to nie tylko padnij-powstań, ale i sprytne szmuglowanie broni i amunicji. W wersji kobiecej dodatkowo zamieszana jest w to moda. Bo polityczne mogą być nawet sukienki, gorsety oraz...majtki. Marta Frej w charakterystyczny dla siebie sposób: żartobliwy i zaangażowany, przedstawiła ciche bohaterki, o których zapomniały podręczniki.
Sylwia Chutnik Superbohaterki, których nie trzeba było wymyślać.
Nasze własne Wonder Women i Lary Croft, a w dodatku prawdziwe. Z dynamitem pod gorsetem i nabojami w pasie do pończoch. Inteligentne, sprytne, nieustraszone, nieustępliwe, zabójczo niebezpieczne i… mało komu w Polsce znane. Marta Frej w swoim błyskotliwym komiksie portretuje je tak, jak na to od dawna zasługiwały – z pazurem, humorem i uznaniem ich imponującej odwagi i dokonań, udowadniając, że niedoceniane kobiece kulisy polskiej historii są co najmniej równie ciekawe, jak jej główna scena. Albo i ciekawsze.
Anna Kowalczyk, autorka książki „Brakująca połowa dziejów. Krótka historia kobiet na ziemiach polskich"
Gej-faszysta, który rysuje autobiograficzne komiksy. Głęboka przyjaźń, która kończy się wielkim rozczarowaniem a później nawet pobytem w więzieniu. Powoli wymierająca mieścina, niedługo tak zacofana i zapomniana jak fanziny z autorskimi komiksami wydawane przez głównego bohatera Erika.
Szwedzki pisarz Henrik Bromander (ur. w 1982 r.) powraca w Ciemnościach… do swoich smalandzkich korzeni, do historii swoich dziadków i wspomnień, które leżały głęboko ukryte w zakamarkach pamięci. W swoim najbardziej obszernym tytule udaje mu się nagiąć granice, w których zazwyczaj poruszają się autorzy alternatywnych komiksów, a jednocześnie dostarcza niepokojącą analizę współczesnej Europy Północnej, gdzie wieją coraz chłodniejsze polityczne wiatry.
Ciemności Smalandii dostały w 2012 roku nagrodę Prapsa (Urhundenpriset) za najlepszy szwedzki komiks a w 2014 roku trafiły na deski teatru Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Z recenzji Ciemności Smalandii: „Album Henrika Bromandera na pierwszy rzut oka wydaje się typową dla swojego pokolenia produkcją podobną do tych, które od dłuższego czasu dominują scenę szwedzkiego komiksu. Jednak po bliższym zetknięciu się jego narracją i jego motywami naszym oczom ukazuje się nieokiełznany talent, który potrafi bardzo wiele przekazać za pomocą niewielkich technicznych środków.” Jonas Ellerström, Smalandsposten
We hope the empty space hasn’t visited you yet.
But it’s possible that before it comes, it’s already been with you for ages.
Then, as it says itself, it’ll be with you always. Empty space cannot be drowned in tears, you cannot pretend it is not there. You can only tame it.
Naturalist Karl Darwing notices the footprints of a one-legged creature in the snow. As the naturalist attempts to follow the trail and make a discovery, he is surprised to find the number of footmarks increasing. By the time Karl's guesses go as far as a ten-legged space alien or five bandits, he decides that the potential discovery is best given up for now. The reader can have the pleasure of getting to the bottom of things. Young readers can practise their counting and reading skills in this funny and educational book.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?