Miniatura to ilustracja lub inicjał w średniowiecznym tekście rękopiśmiennym lub małych rozmiarów malowidło, zazwyczaj portretowe, wykonane na pergaminie, kości słoniowej, metalu czy porcelanie. Miniatura portretowa szczyt popularności przeżywała w okresie rokoka i klasycyzmu. Wykorzystywano ją często w celach matrymonialnych, jak dzisiejsze zdjęcia, co praktykowały głównie rody szlacheckie. Książka przedstawia historię malarstwa miniaturowego oraz najciekawsze zbiory w Polsce. Autor, pracownik Zamku Królewskiego w Warszawie, od lat zajmuje się konserwacją, badaniem i dokumentacją fotograficzną miniatur.
Celem książki jest zaprezentowanie rozlicznych i wciąż aktualnych zastosowań kutego żelaza. Znajdziemy tu zarys dziejów obróbki metalu, który od najdawniejszych czasów zdobi i chroni nasze domy. Poznajemy klasyczne i całkiem nowe sposoby formowania tego metalu, jego wykańczania, użytkowania i renowacji. Bogate ilustracje przedstawiają olbrzymi katalog żelaznych wyrobów: ogrodzenia, kraty, balustrady, daszki, kwietniki, latarnie, meble ogrodowe i pokojowe, karnisze, lampy i żyrandole, szyldy i różne elementy dekoracyjne.
Autor, historyk i pasjonat-regionalista, przedstawia w układzie alfabetycznym zabytki architektury z województwa mazowieckiego i podlaskiego. W 720 miejscowościach opisane zostały budowle sakralne, świeckie budowle publiczne, pałace i dwory, domy mieszkalne, zabudowania gospodarcze i inne. Wybór szczególnie cennych i ciekawych obiektów obejmuje także te często zapomniane, położone w małych miejscowościach, poza głównymi szlakami turystycznymi. Cennym uzupełnieniem jest 150 rzutów ich powstawania, plany historycznych centrów miast, mapy powiatów oraz liczne barwne zdjęcia wykonane w znacznej części przez autora.
Tom ten prezentuje najcenniejsze dzieła malarstwa z najstarszych polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie (rok założenia 1879) oraz zapoczątkowanej na przełomie XVIII i XIX wieku w Puławach Kolekcji Książąt Czartoryskich. Zbiory te pozwalają dokładnie prześledzić ewolucję malarstwa polskiego, a także zawierają wiele bardzo cennych dzieł mistrzów europejskich, w tym słynną Damę z łasiczką Leonarda da Vinci. Autorami tekstów są kustosze i pracownicy naukowi obydwu muzeów. Każdy kolejny rozdział to wnikliwy esej o malarstwie danego okresu ilustrowany dziełami pochodzącymi zarówno ze stałych ekspozycji, jak i z nieudostępnianych zwiedzającym zasobów magazynowych. Powstał w ten sposób najobszerniejszy i najbardziej kompetentny album krakowskich obrazów, eksponowanych we wszystkich oddziałach MNK.
Tom ten prezentuje najcenniejsze dzieła malarstwa z najstarszych polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie (rok założenia 1879) oraz zapoczątkowanej na przełomie XVIII i XIX wieku w Puławach Kolekcji Książąt Czartoryskich. Zbiory te pozwalają dokładnie prześledzić ewolucję malarstwa polskiego, a także zawierają wiele bardzo cennych dzieł mistrzów europejskich, w tym słynną Damę z łasiczką Leonarda da Vinci. Autorami tekstów są kustosze i pracownicy naukowi obydwu muzeów. Każdy kolejny rozdział to wnikliwy esej o malarstwie danego okresu ilustrowany dziełami pochodzącymi zarówno ze stałych ekspozycji, jaki i z nieudostępnianych zwiedzającym zasobów magazynowych. Powstał w ten sposób najobszerniejszy i najbardziej kompetentny album krakowskich obrazów, eksponowanych we wszystkich oddziałach MNK.
Wersja w futerale.
W tej unikatowej książce - będącej reprintem wydania z 1958 r. - przedstawiono m.in. rozwój konstrukcji i form w budownictwie drewnianym w Polsce, omówiono sposoby wznoszenia i konserwowania ścian, stropów, dachów i schodów z drewna, pokazano przykłady zdobnictwa ciesielskiego. Opracowanie jest przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych sztuką ciesielską i historią tego rzemiosła w Polsce
Kolejny tom z serii. Tym razem zabierze nas do krainy roślin uprawnych. Dowiemy się bardzo dużo ciekawych informacji na ich temat. Z jakich krajów pochodzą, od kiedy są uprawiane, co się z nich wyrabia i do jakich celów służą. Poznamy ich różne rodzaje.
W kolejnym tomie z cyklu Budownictwo ogólne przedstawiono różne rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe stosowane przy wznoszeniu obiektów mieszkalnych, użyteczności publicznej, biurowych itp. Zaprezentowano zarówno systemy jak i tradycyjne metody budowy.
Tom trzeci obejmuje XVI wiek i przedstawia początki renesansu,rozpowszechnianie się sztuki renesansowej w Polsce, manieryzm o orientacji włoskiej i niderlandzkiej, a także klasyczne, rodzime wersje manieryzmu.
Spis treści:
- Przedmowa
- Początki i wzorce, 1500-1540
- Rozpowszechnianie i przyswajanie nowej sztuki, 1540-1570
- Dwa manieryzmy i nurt rodzinny, 1570-1600
- Z barokiem w tle, 1600-1640
- Posłowie
- Tablica chronologiczna
- Bibliografia
- Indeks
Historia malarstwa rosyjskiego od XII do XIX wieku, od ikon po największy rozkwit malarstwa pejzażowego. Ponad 500 reprodukcji pozwala poznać bogactwo i różnorodność dzieł rosyjskich mistrzów, od Rublowa do Wrubla, oraz malarzy polskiego pochodzenia, którzy kształcili się i tworzyli w Rosji, m.in. Siemiradzkiego i Bakałowicza. W książce zamieszczono również biografie artystów oraz charakterystykę kierunków i stylów w malarstwie rosyjskim.
Drugi z trzech tomów składających się na ATLAS ZABYTKÓW. Obejmuje ponad tysiąc haseł, poświęcony został sztuce Europy A-K. W doborze tematów obowiązywało kryterium uniwersalnego znaczenia obiektu, jego rangi artystycznej i typowości dla danego kręgu kulturowego. Chodziło przy tym o zabytki istniejące do dziś w ich naturalnym otoczeniu. Trzeba było natomiast pominąć dzieła niegdyś słynne, ale znane obecnie tylko z przekazów historycznych, a także to wszystko, co przechowują muzea. Zrozumiałe więc, iż wyraźną przewagę mają w ATLASIE zabytki architektury oraz zespoły urbanistyczne, choć wyodrębniono również niektóre rzeźby o charakterze monumentalnym, zwłaszcza zachowane na miejscu pomniki, a także najsłynniejsze malowidła ścienne.
Książka ukazuje urzekający i tajemniczy świat ikon. Daje podstawy wiedzy, która przybliży i pozwoli zrozumieć kulturę chrześćjańskiego Wschodu.Niemal 500 barwnych ilustracji, z których wiele wykonano specjalnie dla tej publikacji, stanowi pełny przegląd malarstwa ikonowego, począwszy od jego źródeł w kulturze hellenistycznej, przez zabytki pierwszych wieków chrześćjaństwa, arcydzieła sztuki bizantyjskiej, bałkańskiej i ruskiej, aż po ikony powstające w imperium rosyjskim jeszcze na początku XX wieku.W niezwykle interesujący sposób omówione zostały niemal wszystkie tematy ikonograficzne występujące w sztuce chrześćjańskiego Wschodu. Cennym uzupełnieniem wykładu są nie tylko znakomite reprodukcje, ale także fragmenty hymnów cerkiewnych.Zaprezentowano różne rodzaje ikon, ukazując Czytelnikowi rodzaje tej sztuki.Szczegółowo przedstawiono zasady i technikę malowania ikon.
Faksymile XI-wiecznego ewangeliarza, jednego z najcenniejszych zabytków piśmiennictwa europejskiego, ze wstępem autorstwa wybitnych mediewistów - prof. Tadeusza Dobrzenieckiego i Aleksandra Gieysztora. Oryginał Kodeksu, przechowywany w Bibliotece kapitulnej w Gnieźnie, ufundowany został z okazji uroczystej koronacji Bolesława II Śmiałego, która odbyła się 25 grudnia1076 roku w katedrze gnieźnieńskiej. Zawiera 112 kart pergaminowych z tekstami pisanymi zlotem, piękna karolińską majuskułą oraz dwudziestoma wspaniałymi, całostronicowymi miniaturami przedstawiającymi postacie czterech ewangelistów i cykl chrystologiczny. Na uwagę zasługują piękne inicjałyi bordiury.
Najobszerniejsza historia sztuki powszechnej wydana w języku polskim. Prezentuje nie tylko dzieła sztuki światowej, ale również polską kulturę i polską myśl naukową. Zawiera mapy, plany, szczegółowe tablice chronologiczne łączące fakty artystyczne z wydarzeniami historycznymi i kulturowymi oraz bibliografięSpis treści tomu 11:- Sztuka Anatolii- Sztuka Syrii i Libanu- Sztuka Palestyny- Sztuka Cypru- Kultura Iberów- Hellenowie i ""barbarzyńcy""- Sztuka Traków- Sztuka Azji Środkowej- Sztuka Tybetu i Nepalu- Sztuka Birmy, Laosu i Wietnamu- Sztuka Korei- Sztuka zwana prymitywną
Ośmiotomowa "Sztuka polska" poświęcona jest dziejom architektury, malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego i innych dziedzin działalności artystycznej.
Pierwszy tom przedstawiający sztukę przedromańską i romańską [ do połowy XII wieku ], uwzględnia najnowsze wyniki badań archeologicznych, które nakazują rewizję wielu zakorzenionych poglądów.
Kolejne tomy będą prezentowały:
- gotyk
- renesans i manieryzm [XVI wiek]
- wczesny i dojrzały barok [XVII wiek]
- późny barok, rokoko i klasycyzm [XVIII wiek]
- sztukę XIX wieku
- sztukę lat 1900-1945
- sztukę lat 1945-2005.
Pierwszy z trzech tomów składających się na ATLAS ZABYTKÓW. Obejmuje ponad tysiąc haseł, poświęcony został sztuce Afryki, Ameryki i Azji. W doborze tematów obowiązywało kryterium uniwersalnego znaczenia obiektu, jego rangi artystycznej i typowości dla danego kręgu kulturowego. Chodziło przy tym o zabytki istniejące do dziś w ich naturalnym otoczeniu. Trzeba było natomiast pominąć dzieła niegdyś słynne, ale znane obecnie tylko z przekazów historycznych, a także to wszystko, co przechowują muzea. Zrozumiałe więc, iż wyraźną przewagę mają w ATLASIE zabytki architektury oraz zespoły urbanistyczne, choć wyodrębniono również niektóre rzeźby o charakterze monumentalnym, zwłaszcza zachowane na miejscu pomniki, a także najsłynniejsze malowidła ścienne.
W podręczniku zaprezentowano podstawową wiedzę na temat drewna i konstrukcji drewnianych stosowanych w budownictwie średnio- i małogabarytowym. Omówiono zagadnienia dotyczące kształtowania i wymiarowania najbardziej charakterystycznych ustrojów z drewna [belki, wiązary, ramy], podano informacje o złączach i łącznikach stosowanych dawniej i obecnie w konstrukcjach drewnianych. Zamieszczono liczne przykłady obliczeń.
Album towarzyszący wystawie prac artysty, należącego do czołówki światowych rzeźbiarzy, zawiera wszystkie dzieła prezentowane w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu dzieła. W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące z wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano 125 rysunków, grafik i akwarel.
Obszerna część teoretyczna stanowi wnikliwy opis konceptualnej wizji rzeźby rozwijanej przez pięćdziesiąt lat pracy twórczej artysty. Znajdują się w niej teksty Ireny Grzesiuk-Olszewskiej i Krzysztofa Stanisławskiego, opublikowane pierwotnie w kwartalniku „Rzeźba Polska” w 1988 roku, przybliżające wczesną twórczość artysty i jej konteksty. Tło oraz ewolucję artystycznej działalności rzeźbiarza opisuje także historyk sztuki, Jan Debbaut w tekście pt. Metamorfoza obiektu. O aktualnej i poprzednich polskich wystawach Tony’ego Cragga wspomina w swoim wstępie Krzysztof Stanisławski.
Warto zwrócić uwagę na tekst greckiego filozofa i krytyka sztuki, Demosthenesa Davvetasa, który w eseju Słownik dematerializacji, przedstawia istotną kwestię, związaną z tworzywem i materiałami wykorzystywanymi przez artystę. W innym eseju tegoż autora, zamieszczonym także w części teoretycznej, znajdziemy refleksję na temat relacji artysty z naturą.
Rzeźbiarska wyobraźnia artysty stała się z kolei tematem tekstu Jona Wooda. Tę część katalogu domyka esej Micheala Heringa, który jest poświęcony przede wszystkim rysunkom Cragga i ich znaczeniu w jego rzeźbiarskiej twórczości. W katalogu oczywiście nie zabrakło obszernej listy wystaw i dotychczasowych osiągnięć artysty. Na szczególną uwagę zasługuje strona edytorska publikacji, która zachwyca swoją ascetyczną prostotą.
Ten monumentalny tom to obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy interesują się sztuką współczesną. Nie było dotychczas na polskim rynku publikacji, która by w tak kompetentny i wszechstronny sposób przedstawiła skomplikowane dzieje sztuki XX i XXI wieku aż po rok 2015. Książka od razu została uznana za wyjątkowe wydarzenie w refleksji nad sztuką i sposobami jej prezentacji. Mimo ogromu materiału umiejętnie wydobywa zasadnicze - według autorów - problemy pozwalające zrozumieć mechanizmy rządzące współczesną twórczością.Autorami tej wyjątkowej publikacji są historycy i historyczki skupieni wokół powstałego w 1976 roku amerykańskiego pisma "October": Rosalind Krauss, Hall Foster, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh i David Joselit. Środowisko zawiązane wokół czasopisma podważyło ówczesny dominujący model formalistycznego, stylistycznego ujęcia sztuki współczesnej, historii opartej o kolejno pojawiające się kierunki, reinterpretując najsłynniejsze dzieła i podstawy ich twórców.Chociaż konstrukcja książki oparta jest o kolejne dekady, nie ma nic wspólnego z kronikarskiego kalendarza. W obrębie dziesięcioleci szczegółowo analizowane są wybrane kluczowe wydarzenia, dzieła, najwybitniejsi twórcy, wystawy, publikacje, działalność krytyków i teoretyków. Zjawiska analizowane są z czterech punktów widzenia, reprezentują cztery postawy badawcze, różne możliwe ujęcia sztuki. Bo z prezentacją artystycznej kreacji łączą się nierozdzielnie odmienne sposoby jej interpretacji. Zespół autorski zaznajamia nas między innymi z zagadnieniami formy, tematu, interpretacji, szkół psychoanalizy, marksizmu, instytucji, kontrkultury, językoznawstwa, dekonstrukcji, globalizmu, dekolonizacji, rynku, kultury masowej, feminizmu czy reprezentacji osób nieheteronormatywnych. Dostrzegając ścisłe powiązania plastyki z literaturą, muzyką, polityką, autorzy ukazują sztukę współczesną w całym jej bogactwie i komplikacji.Ukazanie różnorodności interpretacyjnej pozwala nawiązać książce dialog z czytelnikami. Jego kontynuacją są dwie rozmowy autorów książki, "dyskusje przy okrągłym stole", wprowadzające dodatkowy polemiczny wątek w namyśle nad współczesnością. Dyskusje dzielą książkę na dwie części, z granicą ustaloną na rok 1945. Pierwsza łączy się wokół formuły umacniającego się modernizmu, druga - wokół jego erozji: spektaklu, relacyjności, polityczności. Takie rozłożenie akcentów wzmacnia dodatkowo rozbudowany w książce wątek dziejów fotografii i mediów masowych. Wojciech Włodarczyk
Połączenie klasyki i awangardy, pięknych sylwetek z doskonałym krawiectwem - to wszystko cechy nieodłącznie związane z domem mody Christiana Diora. Świetnie obeznany z tradycją francuskiego rzemiosła, jak i wyczulony na najnowsze trendy w kulturze i sztuce, legendarny projektant stworzył szereg kreacji pozostających do dziś ponadczasowymi klasykami.Książka śledzi losy marki, poczynając od tego, co ukształtowało estetykę młodego Diora, poprzez szerokie echo, jakim odbiły się jego debiutanckie kolekcje, aż do przedwczesnej śmierci projektanta. Opisuje także dalszą historię domu mody, pozostającego później w rękach prawdziwych wizjonerów - wysublimowanego Yves Saint Laurenta, romantycznego Johna Galliano czy politycznie zaangażowanej Marii Grazii Chiuri.Piękne archiwalne fotografie i pełna barwnych osobowości opowieść tworzą niezwykły obraz epoki rewolucyjnych zmian w modzie, zapoczątkowanych właśnie twórczością Diora.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?