Celem książki jest zaprezentowanie rozlicznych i wciąż aktualnych zastosowań kutego żelaza. Znajdziemy tu zarys dziejów obróbki metalu, który od najdawniejszych czasów zdobi i chroni nasze domy. Poznajemy klasyczne i całkiem nowe sposoby formowania tego metalu, jego wykańczania, użytkowania i renowacji. Bogate ilustracje przedstawiają olbrzymi katalog żelaznych wyrobów: ogrodzenia, kraty, balustrady, daszki, kwietniki, latarnie, meble ogrodowe i pokojowe, karnisze, lampy i żyrandole, szyldy i różne elementy dekoracyjne.
Autor, historyk i pasjonat-regionalista, przedstawia w układzie alfabetycznym zabytki architektury z województwa mazowieckiego i podlaskiego. W 720 miejscowościach opisane zostały budowle sakralne, świeckie budowle publiczne, pałace i dwory, domy mieszkalne, zabudowania gospodarcze i inne. Wybór szczególnie cennych i ciekawych obiektów obejmuje także te często zapomniane, położone w małych miejscowościach, poza głównymi szlakami turystycznymi. Cennym uzupełnieniem jest 150 rzutów ich powstawania, plany historycznych centrów miast, mapy powiatów oraz liczne barwne zdjęcia wykonane w znacznej części przez autora.
Tom ten prezentuje najcenniejsze dzieła malarstwa z najstarszych polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie (rok założenia 1879) oraz zapoczątkowanej na przełomie XVIII i XIX wieku w Puławach Kolekcji Książąt Czartoryskich. Zbiory te pozwalają dokładnie prześledzić ewolucję malarstwa polskiego, a także zawierają wiele bardzo cennych dzieł mistrzów europejskich, w tym słynną Damę z łasiczką Leonarda da Vinci. Autorami tekstów są kustosze i pracownicy naukowi obydwu muzeów. Każdy kolejny rozdział to wnikliwy esej o malarstwie danego okresu ilustrowany dziełami pochodzącymi zarówno ze stałych ekspozycji, jak i z nieudostępnianych zwiedzającym zasobów magazynowych. Powstał w ten sposób najobszerniejszy i najbardziej kompetentny album krakowskich obrazów, eksponowanych we wszystkich oddziałach MNK.
Tom ten prezentuje najcenniejsze dzieła malarstwa z najstarszych polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie (rok założenia 1879) oraz zapoczątkowanej na przełomie XVIII i XIX wieku w Puławach Kolekcji Książąt Czartoryskich. Zbiory te pozwalają dokładnie prześledzić ewolucję malarstwa polskiego, a także zawierają wiele bardzo cennych dzieł mistrzów europejskich, w tym słynną Damę z łasiczką Leonarda da Vinci. Autorami tekstów są kustosze i pracownicy naukowi obydwu muzeów. Każdy kolejny rozdział to wnikliwy esej o malarstwie danego okresu ilustrowany dziełami pochodzącymi zarówno ze stałych ekspozycji, jaki i z nieudostępnianych zwiedzającym zasobów magazynowych. Powstał w ten sposób najobszerniejszy i najbardziej kompetentny album krakowskich obrazów, eksponowanych we wszystkich oddziałach MNK.
Wersja w futerale.
W tej unikatowej książce - będącej reprintem wydania z 1958 r. - przedstawiono m.in. rozwój konstrukcji i form w budownictwie drewnianym w Polsce, omówiono sposoby wznoszenia i konserwowania ścian, stropów, dachów i schodów z drewna, pokazano przykłady zdobnictwa ciesielskiego. Opracowanie jest przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych sztuką ciesielską i historią tego rzemiosła w Polsce
Kolejny tom z serii. Tym razem zabierze nas do krainy roślin uprawnych. Dowiemy się bardzo dużo ciekawych informacji na ich temat. Z jakich krajów pochodzą, od kiedy są uprawiane, co się z nich wyrabia i do jakich celów służą. Poznamy ich różne rodzaje.
W kolejnym tomie z cyklu Budownictwo ogólne przedstawiono różne rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe stosowane przy wznoszeniu obiektów mieszkalnych, użyteczności publicznej, biurowych itp. Zaprezentowano zarówno systemy jak i tradycyjne metody budowy.
Tom trzeci obejmuje XVI wiek i przedstawia początki renesansu,rozpowszechnianie się sztuki renesansowej w Polsce, manieryzm o orientacji włoskiej i niderlandzkiej, a także klasyczne, rodzime wersje manieryzmu.
Spis treści:
- Przedmowa
- Początki i wzorce, 1500-1540
- Rozpowszechnianie i przyswajanie nowej sztuki, 1540-1570
- Dwa manieryzmy i nurt rodzinny, 1570-1600
- Z barokiem w tle, 1600-1640
- Posłowie
- Tablica chronologiczna
- Bibliografia
- Indeks
Historia malarstwa rosyjskiego od XII do XIX wieku, od ikon po największy rozkwit malarstwa pejzażowego. Ponad 500 reprodukcji pozwala poznać bogactwo i różnorodność dzieł rosyjskich mistrzów, od Rublowa do Wrubla, oraz malarzy polskiego pochodzenia, którzy kształcili się i tworzyli w Rosji, m.in. Siemiradzkiego i Bakałowicza. W książce zamieszczono również biografie artystów oraz charakterystykę kierunków i stylów w malarstwie rosyjskim.
Drugi z trzech tomów składających się na ATLAS ZABYTKÓW. Obejmuje ponad tysiąc haseł, poświęcony został sztuce Europy A-K. W doborze tematów obowiązywało kryterium uniwersalnego znaczenia obiektu, jego rangi artystycznej i typowości dla danego kręgu kulturowego. Chodziło przy tym o zabytki istniejące do dziś w ich naturalnym otoczeniu. Trzeba było natomiast pominąć dzieła niegdyś słynne, ale znane obecnie tylko z przekazów historycznych, a także to wszystko, co przechowują muzea. Zrozumiałe więc, iż wyraźną przewagę mają w ATLASIE zabytki architektury oraz zespoły urbanistyczne, choć wyodrębniono również niektóre rzeźby o charakterze monumentalnym, zwłaszcza zachowane na miejscu pomniki, a także najsłynniejsze malowidła ścienne.
Książka ukazuje urzekający i tajemniczy świat ikon. Daje podstawy wiedzy, która przybliży i pozwoli zrozumieć kulturę chrześćjańskiego Wschodu.Niemal 500 barwnych ilustracji, z których wiele wykonano specjalnie dla tej publikacji, stanowi pełny przegląd malarstwa ikonowego, począwszy od jego źródeł w kulturze hellenistycznej, przez zabytki pierwszych wieków chrześćjaństwa, arcydzieła sztuki bizantyjskiej, bałkańskiej i ruskiej, aż po ikony powstające w imperium rosyjskim jeszcze na początku XX wieku.W niezwykle interesujący sposób omówione zostały niemal wszystkie tematy ikonograficzne występujące w sztuce chrześćjańskiego Wschodu. Cennym uzupełnieniem wykładu są nie tylko znakomite reprodukcje, ale także fragmenty hymnów cerkiewnych.Zaprezentowano różne rodzaje ikon, ukazując Czytelnikowi rodzaje tej sztuki.Szczegółowo przedstawiono zasady i technikę malowania ikon.
Faksymile XI-wiecznego ewangeliarza, jednego z najcenniejszych zabytków piśmiennictwa europejskiego, ze wstępem autorstwa wybitnych mediewistów - prof. Tadeusza Dobrzenieckiego i Aleksandra Gieysztora. Oryginał Kodeksu, przechowywany w Bibliotece kapitulnej w Gnieźnie, ufundowany został z okazji uroczystej koronacji Bolesława II Śmiałego, która odbyła się 25 grudnia1076 roku w katedrze gnieźnieńskiej. Zawiera 112 kart pergaminowych z tekstami pisanymi zlotem, piękna karolińską majuskułą oraz dwudziestoma wspaniałymi, całostronicowymi miniaturami przedstawiającymi postacie czterech ewangelistów i cykl chrystologiczny. Na uwagę zasługują piękne inicjałyi bordiury.
Najobszerniejsza historia sztuki powszechnej wydana w języku polskim. Prezentuje nie tylko dzieła sztuki światowej, ale również polską kulturę i polską myśl naukową. Zawiera mapy, plany, szczegółowe tablice chronologiczne łączące fakty artystyczne z wydarzeniami historycznymi i kulturowymi oraz bibliografięSpis treści tomu 11:- Sztuka Anatolii- Sztuka Syrii i Libanu- Sztuka Palestyny- Sztuka Cypru- Kultura Iberów- Hellenowie i ""barbarzyńcy""- Sztuka Traków- Sztuka Azji Środkowej- Sztuka Tybetu i Nepalu- Sztuka Birmy, Laosu i Wietnamu- Sztuka Korei- Sztuka zwana prymitywną
Ośmiotomowa "Sztuka polska" poświęcona jest dziejom architektury, malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego i innych dziedzin działalności artystycznej.
Pierwszy tom przedstawiający sztukę przedromańską i romańską [ do połowy XII wieku ], uwzględnia najnowsze wyniki badań archeologicznych, które nakazują rewizję wielu zakorzenionych poglądów.
Kolejne tomy będą prezentowały:
- gotyk
- renesans i manieryzm [XVI wiek]
- wczesny i dojrzały barok [XVII wiek]
- późny barok, rokoko i klasycyzm [XVIII wiek]
- sztukę XIX wieku
- sztukę lat 1900-1945
- sztukę lat 1945-2005.
Pierwszy z trzech tomów składających się na ATLAS ZABYTKÓW. Obejmuje ponad tysiąc haseł, poświęcony został sztuce Afryki, Ameryki i Azji. W doborze tematów obowiązywało kryterium uniwersalnego znaczenia obiektu, jego rangi artystycznej i typowości dla danego kręgu kulturowego. Chodziło przy tym o zabytki istniejące do dziś w ich naturalnym otoczeniu. Trzeba było natomiast pominąć dzieła niegdyś słynne, ale znane obecnie tylko z przekazów historycznych, a także to wszystko, co przechowują muzea. Zrozumiałe więc, iż wyraźną przewagę mają w ATLASIE zabytki architektury oraz zespoły urbanistyczne, choć wyodrębniono również niektóre rzeźby o charakterze monumentalnym, zwłaszcza zachowane na miejscu pomniki, a także najsłynniejsze malowidła ścienne.
W podręczniku zaprezentowano podstawową wiedzę na temat drewna i konstrukcji drewnianych stosowanych w budownictwie średnio- i małogabarytowym. Omówiono zagadnienia dotyczące kształtowania i wymiarowania najbardziej charakterystycznych ustrojów z drewna [belki, wiązary, ramy], podano informacje o złączach i łącznikach stosowanych dawniej i obecnie w konstrukcjach drewnianych. Zamieszczono liczne przykłady obliczeń.
Ilustrowany przewodnik po historii architektury od najdawniejszych cywilizacji po rewolucje przemysłową. Dzięki szczegółowym komentarzom poznajemy style architektoniczne i fachową terminologię, a także tajemnice warsztatu dawnych budowniczych, od Amhotepa do Palladia, od Wirtuwiusza do Wrena. Piękne rysunki i ryciny ilustrują tysiące detali architektonicznych. Czy potrafisz odróżnić kolumnę dorycką od toskańskiej? Być może tak. A co z belkowaniem, hypostylem, pylonem albo pagodą? W tej książce wykorzystano ryciny z wielkich dzieł poświęconych historii budownictwa, aby zilustrować podróż po stylach architektonicznych całego świata – od starożytnego Egiptu po rewolucję przemysłową. Większość rysunków i rycin została zaczerpnięta z dawnych źródeł, niezrównanych pod względem elegancji i subtelności kreski, a także bogactwa szczegółów. W rozbudowanych opisach omówiono elementy architektoniczne, co nie tylko pozwala poznać prawidłową terminologię, ale również przekazuje wiedzę o tym, jak w przeszłości planowano i wznoszono budowle – od Amenhotepa po Palladia i od Witruwiusza po Wrena.
W przeszłości pozycja artysty w wielkim stopniu zależała od jego technicznych zdolności, umiejętności wiernego odtwarzania realnego świata. Portret miał być prawdziwą i wierną podobizną, a krajobrazy rozpoznawalne w każdym szczególe. Jednak, zwłaszcza po pojawieniu się fotografii, wielu artystów zrezygnowało z tworzenia tego „prawdziwego” podobieństwa na rzecz bardziej bezpośrednich, pogłębionych obrazów, które wyrażały uczucia dotyczące malowanego tematu. Od początku tych ogromnych zmian artystycznych ambicji krytycy mylili pozorny brak umiejętności warsztatowych z brakiem artyzmu i finezji, wyśmiewając ekspresyjne prace i porównując je do niepodlegających ocenie merytorycznej wysiłków dzieci. W tej prowokującej do myślenia książce Susie Hodge przygląda się 100 dziełom sztuki, które wywołały ogromną wrogość krytyków – od nabazgranej przez Cy Twombly’ego „Olimpii” (1957), prymitywnego, ale spontanicznego „Drzewa życia” (1994) Johna Hoylanda do pozornie naturalnego bałaganu „Mojego łóżka” (1998) Tracey Emin – i tłumaczy, dlaczego nie są one nieistotnymi nowinkami, ale pełnym inspiracji logicznym rozwinięciem artystycznych idei minionych czasów. Autorka wyjaśnia, w jaki sposób głośne dzieła, takie jak „Nierzeźbione klocki” (1975) Carla Andre – prostokątna aranżacja brył czerwonego drewna cedrowego, którą faktycznie mogłoby łatwo skopiować dziecko – wypełniają pustą niszę w historii idei, pokazując zarówno wpływy wcześniejszych twórców, jak i zainspirowanych przez nie artystów. Pięciolatkowi mogłoby powieść się wykonanie obrazu wirowego podobnego do tych, jakie tworzy Damien Hirst, ale nie zrozumiałby stojących za nim idei oraz miejsca, jakie zajmuje w historii dążeń artystycznych. Susie Hodge gruntownie i wyczerpująco tłumaczy, dlaczego sztuka współczesna nie jest i nigdy nie była dziecięcą zabawą. Hodge umieszcza każdą pracę w kontekście kulturowym, wspierając się ilustracjami dzieł od Hansa Arpa do Andy’ego Warhola, aby zaprezentować dokonania współczesnych artystów. Książka pomaga zrozumieć, w jaki sposób sztuka ewoluuje od realistycznych dzieł wcześniejszych stuleci, zmieniając nasze nastawienie do prezentowanych prac podczas wizyt w galeriach.
Prezentując przykłady dzieł od starożytnych po współczesne, Kryminalny atlas sztuki pokazuje zdjęcia mistrzowskich dzieł z całego świata, przestępców, którzy je zbeszcześcili, bohaterów, którzy dzieła odzyskali albo przywrócili je do pierwotnego stanu, a w wielu przypadkach także fotografie z miejsc przestępstw. Przedstawione w książce wstrzącające i intrygujące kryminalne historie, podzielone zostały według trzech kategorii: kradzieże, akty wandalizmu i fałszerstwa. Opowieści ukazują rozmaite motywacje popełniania przestępstw przeciwko sztuce: chciwośc, zemstę, chęć władzy i sławy, a także - co zaskakuje - miłość, równość i idealizm.
Za ścianą zostaje odnalezione dawno zaginione arcydzieło Leonarda da Vinci. Na pewnym obrazie zakodowana jest tajna wiadomość, którą mogą odczytać tylko nieliczni. Sportretowana księżna nosi suknię, która pod przykrywką jej stylu promuje politykę i władzę męża. Książka Sekrety sztuki zabiera czytelnika w fascynującą podróż przez tajemnice świata sztuki i odkrywa, że obrazy nie zawsze są tym, czym się wydają. Przedstawiono tu historie kilkudziesięciu dzieł, powstałe w wyniku efektów zastosowania nowoczesnych technologii, badań w licznych archiwach, naukowych analiz i zwykłej ciekawości.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?