Nowa książka Johna Gartha, wybitnego znawcy twórczości J.R.R. Tolkiena, poświęcona jest miejscom, wydarzeniom historycznym i zjawiskom kulturowym, które inspirowały twórcę Władcy Pierścieni podczas tworzenia świata Śródziemia. Natchnienia dostarczyły mu przede wszystkim krajobrazy Wielkiej Brytanii szczególnie ukochany przez Tolkiena region West Midlands i okolice Oksfordu ale ważną rolę odegrały też zamorskie krainy i widoki z różnych stron świata. Odkrywamy wraz z autorem źródła i pierwowzory Shire'u i Hobbitonu, doliny Rivendell, Błyszczących Pieczar w Helmowym Jarze i wielu innych miejsc w Śródziemiu górskich pejzaży, puszcz i lasów, rzek, jezior, morza i wybrzeży. Dostrzegamy bogactwo związków między osobistymi doświadczeniami pisarza, jego lekturami i zainteresowaniami naukowymi jako profesora w Leeds i Oksfordzie a kreowaną fikcyjną rzeczywistością.Ogromne znaczenie ma towarzyszący rozważaniom materiał ilustracyjny. Wśród ponad stu ilustracji znalazły się rysunki i obrazki samego Tolkiena, dzieła innych artystów, zdjęcia archiwalne, mapy i współczesne fotografie. Książka zaprasza czytelnika w niezwykłą podróż po życiu i wyobraźni jednego z cieszących się światową sławą autorów, pozwalając zarazem zbadać skomplikowane relacje między realnością a fantazją.
Ten kompletny, najobszerniejszy w historii, przewodnik po modzie vintage nie jest kolejną zwykłą historią mody, ale raczej próbą ukazania, jak przeszłość aktywnie kształtuje jej teraźniejszość – co wyraźnie widać na ulicy, wybiegach i w stylizacjach wpływowych wielbicielek mody vintage takich, jak Kate Moss czy Sienna Miller. W książce zamieszczono prace wybitnych projektantów światowej sławy oraz projekty artystów mniej znanych, ale uwielbianych przez kolekcjonerów, jak chociażby Lilli Ann i Horrockses Fashions. Zaprezentowano tu niepowtarzalne egzemplarze rzemieślniczego wzornictwa, jak i ikoniczne elementy mody vintage: stanik Marilyn Monroe czy suknię Ossie’ego Clarka uwiecznioną na znanym obrazie Davida Hoppera.
Fascynująca wyprawa w tajemniczy i mroczny świat bizantyjskich ikon: tam, gdzie sztuka spotyka się z teologią, a religia z polityką. Album przedstawia mistyczny świat malarstwa ikonowego okiem wybitnego bizantologa Nikodima P. Kondakowa. W swoim bogatym wywodzie autor szczegółowo opisuje technikę pisania ikon, genezę stylu bizantyjskiego malarstwa, jego uwarunkowania historyczne i polityczne. Z perspektywy czasu można ponadto zauważyć, jak pisane w pierwszych dekadach XX wieku opus magnum Kondakowa ujmuje ikony z punktu widzenia chylącego się ku upadkowi, choć wciąż marzącego o potędze Imperium Rosyjskiego.Bogato ilustrowana publikacja wprowadza w tajemnice bizantyjskiej sztuki pisania ikon. Kondakow przekrojowo i z wielkim znawstwem rekonstruuje, skąd wzięło się malarstwo ikonowe, jak związane zostało ze złożoną teologią ortodoksji oraz jaką funkcję pełniło w polityce Imperium Rosyjskiego. Przyglądając się dziedzinie artystycznej, odkrywa nie tylko ważne epizody historii sztuki, ale także historii religii i geopolityki.
Kolejny tom wyjątkowej serii Zbliżenia, przedstawiającej detale arcydzieł malarstwa i przybliżającej często nieznane dotychczas historie stojące za wybitnymi obrazami i ich twórcami. Autor, znakomity badacz sztuki Północnego Renesansu, barwnie opowiada o życiu wielkiego malarza, odtwarzając jego drogę do powszechnego uznania, jakim cieszył się – nie bez zazdrości innych artystów – zarówno w Italii, Niderlandach, jak i rodzinnych księstwach niemieckich. Kadry z płócien, rysunków i grafik udowadniają ponadczasowy walor talentu Dürera, zainteresowanego w swojej sztuce uniwersalnymi wartościami, doskonale czytelnymi nawet po pięciuset latach.
Co mają wspólnego kultury świata? Chociażby to, że wszystkie mogą być nieskończonym źródłem inspiracji dla rysunków kawaii! Angela Nguyen w nowej książce ze znanej serii zaprasza w podróż dookoła świata. Pokazuje niesamowitą różnorodność kultur, ale też uczy, jak w prosty sposób rysować urocze obrazki. W książce kawaii znajdziesz wszystko: kamień, zwierzę, a nawet budynek! Ta publikacja to niezastąpiony przewodnik dla wszystkich ciekawych świata wielbicieli rysunku.
Książka pokazuje krok po kroku jak tchnąć nowe życie w stół znaleziony w składzie ze starzyzną albo w piwnicy, jak przywrócić stabilność krzesłu, wymienić zniszczony fornir na komodzie prababci... Dzięki zawartym tu radom żadna z tych prac nie okaże się zbyt trudna: łatwo skompletujemy zestaw odpowiednich narzędzi, poznamy metody czyszczenia mebli, usuwania farb, sekrety nakładania politury i wiele innych technik niezbędnych dla dobrego konserwatora.
Ta ambitna, napisana żywym językiem publikacja przybliża czytelnikowi najważniejsze fotografie świata - zdjęcia uznane za przełomowe, obrazy stanowiące punkt odniesienia dla sposobu, w jaki postrzegamy siebie samych i otaczający nas świat. Książka ukazuje ewolucję twórczości fotograficznej epoka za epoką, a szczegółowe kalendaria zarysowują szersze tło kulturalne i historyczne.o Dzięki kalendariom ukazującym czas powstania najważniejszych prac, wpływy artystyczne i wydarzenia historyczne, arcydzieła fotografii umieszczone są w szerszym kontekście przemian społecznych i kulturowych.o Autorzy pracy przybliżają sylwetki czołowych przedstawicieli każdego gatunku fotograficznego i dokonują dogłębnej analizy ich prac.o Książka stanowi owoc współpracy międzynarodowego zespołu krytyków sztuki, dziennikarzy i naukowców. Od zarania dziejów ludzie próbowali utrwalić widziane obrazy, by następnie móc się nimi dzielić z innymi. Przez setki lat artyści stawiali sobie za cel uwiecznianie wybranych obiektów za pomocą węgla, farby i innych środków. Początkowo skomplikowane i czasochłonne techniki fotograficzne szybko udoskonalono, a fotografia stała się medium, za pomocą którego można zatrzymać otaczającą rzeczywistość dosłownie w mgnieniu oka. Obecnie co roku powstają miliony zdjęć. Co więc decyduje o wyjątkowości niektórych fotografów i ich prac? Historia fotografii to hołd dla najpiękniejszych, najważniejszych i najbardziej inspirujących fotografii. W dosłownym tłumaczeniu fotografia to ,,zapisywanie światłem"", co wskazuje na właściwą jej moc uwieczniania istotnych momentów ludzkiego życia. Książka rozpoczyna się spojrzeniem na fotografię w kontekście przemian społecznych i kulturowych zachodzących na świecie od czasów jej powstania. Następnie, w układzie chronologicznym, pokazana jest ewolucja stylu: epoka za epoką i nurt za nurtem. Ilustrowane, wnikliwe eseje obejmują każdy gatunek fotograficzny. Od wczesnych portretów i tableaux po zmodyfikowane cyfrowo zdjęcia, powstałe w ułamku sekundy fotografie sportowe i współczesną fotografię konceptualną. Idee najważniejszych fotografów i ich dzieła zostają przeanalizowane pod kątem motywacji i celów twórców oraz przenikania się wpływów artystycznych. Kontekst historyczny zostaje zarysowany dzięki szczegółowym kalendariom wydarzeń kulturalnych oraz przybliżającym biografie poszczególnych artystów. Uzupełnieniem każdego eseju są szczegółowe analizy najważniejszych prac reprezentujących cechy charakterystyczne opisywanych epok i nurtów. Wybrane fragmenty zdjęć brane są pod lupę, co pozwala przyjrzeć się zastosowaniu koloru, metaforom wizualnym, niezwykłym zabiegom kompozycyjnym i innowacjom technicznym. Dzięki temu możliwe staje się lepsze zrozumienie znaczenia prezentowanych prac. Czytelnik doceni znaczące szczegóły portretów społecznych, walory graficzne miejskich pejzaży, zmysłowy czy spokojny nastrój aktów, humor, wściekłość lub patos obecny w pracach konceptualnych. Jeżeli kochasz fotografię i chciałbyś wiedzieć o niej więcej, Historia fotografii to książka dla Ciebie.
To pierwszy album tak wnikliwie przybliżający najciekawsze dzieła sztuki z kolekcji Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Ponad 1000 kolorowych, świetnych jakościowo reprodukcji oraz 500 detali arcydzieł stworzonych na przestrzeni 5000 lat przez przedstawicieli kultur z całego globu pokazano chronologicznie, od zarania cywilizacji po współczesność. Dzieła te zabierają w podróż po malarstwie od starożytnego Egiptu i klasycznego antyku oraz drogocennych bizantyjskich i średniowiecznych ołtarzy po obrazy z Azji, subkontynentu indyjskiego, Afryki, obu Ameryk oraz dzieła największych mistrzów europejskich i północnoamerykańskich. Imponująca jest lista twórców, których prace znajdują się w zbiorach muzeum, wystarczy wymienić kilku: Duccio, El Greco, Rafael, Tycjan, Boticelli, Bronzino, Caravaggio, Turner, Velzquez, Goya, Rubens, Rembrandt, Bruegel, Vermeer, Monet, van Gogh, Gauguin, Czanne, Degas, Matisse, Picasso, Pollock czy Warhol.Prezentowane w albumie obiekty zostały ułożone w przybliżonym porządku chronologicznym, bez względu na pochodzenie geograficzne czy kulturowe, tworząc w ten sposób wizualną oś czasową historii malarstwa od najwcześniejszych przykładów znajdowanych na naczyniach ceramicznych wykonanych ponad pięć tysięcy lat temu po płótna, na których farba ledwie zdążyła wyschnąć. Dzieła te uwolnione od ograniczeń nałożonych przez fizyczny układ muzeum nabierają nowych znaczeń, zaś chronologiczne zestawienie ich ze sobą odkrywa niespodziewane wizualne połączenia między obiektami, które powstawały w różnych obszarach cywilizacyjnych.Wyboru prac dokonała Kathryn Calley Galitz badaczka, pisarka i kuratorka ważnych międzynarodowych wystaw w Metropolitan Museum of Art. To pozycja wręcz obowiązkowa dla koneserów sztuki.
Na przełomie XIX i XX wieku wśród Wyspiańskich, a także spokrewnionych z nimi rodzin Rogowskich, Parvich czy Waśkowskich, talenty artystyczne nie były rzadkością. Poświęcali swoje życie sztuce, chwytając za pióro, pędzel, dłuto rzeźbiarskie, a czasem nawet aparat fotograficzny. Młode panny grały na fortepianie, śpiewały pieśni i pisały wiersze. Talentów wśród nich nie brakowało, ale geniusz zdarzył się tylko jeden – Stanisław Wyspiański, w którego cieniu pozostają do dziś pozostali bohaterowie tej książki Franciszek Wyspiański był utalentowanym rzeźbiarzem, jego brat Bronisław – nieprzeciętnym fotografikiem działającym na prowincji. Joanna (Janina) Stankiewiczowa pozostawiła rękopisy, nad którymi pochylają się badacze literatury. Bardziej dociekliwi znają artykuły Zenona Parviego, a także jego dramaty. W kilku miastach stoją pomniki dłuta Tadeusza Błotnickiego, a jego Zarys historii ubiorów jest antykwarycznym rarytasem. Piórem władała sprawnie Maria Waśkowska, ale to jej młodszy brat Antoni pozostawił po sobie książki wspomnieniowe, sztuki teatralne i obrazy. Ich brat Tadeusz również był artystą. Nie pamiętalibyśmy o nich, gdyby w styczniu 1869 roku nie przyszedł na świat Stanisław Wyspiański. Przeżył niespełna 39 lat – znacznie mniej niż Mickiewicz czy Norwid, mniej niż Słowacki i Krasiński. A jednak pozostawił dzieło niezwykłe, zdumiewające rozległością i wszechstronnością: wiersze, dramaty, doskonałe listy, obrazy, grafiki, rysunki. Ilustrował książki, projektował witraże, meble i wnętrza, zajmował się scenografią i reżyserią teatralną. Klan Wyspiańskich – tylu dobrze zapowiadających się, zmarnowanych, zapomnianych, niespełnionych artystów. I geniusz – Stanisław Wyspiański! JAN TOMKOWSKI – eseista, prozaik, historyk literatury, badacz idei, profesor w IBL PAN. Opublikował m.in. eseje Juliusz Verne – tajemnicza wyspa?, Mistyka i herezja, Dom chińskiego mędrca, Zamieszkać w Bibliotece, Don Juan we mgle, Ciemne skrzydła Ikara, Moja historia eseju, monografie: Juliusz Słowacki i tradycje mistyki europejskiej, Mój pozytywizm, Pokolenie Gombrowicza, Wojna książek, „Pan Tadeusz” – poemat metafizyczny, syntezy: Literatura polska (13 wydań), Literatura powszechna, Dzieje myśli, Młoda Polska, Dzieje literatury powszechnej, szkice: Mistyczny świat Williama Blake’a, Secesja, Szkice młodopolskie, eseje autobiograficzne: Klasztor Maulbronn, Nie ma Pauliny, Judasz z ulicy Iglastej, powieści: Ragadon, Opowieści Szeherezady, Czarny elementarz, Jesień. Dla serii „Biblioteka Narodowa” opracował antologię Polski esej literacki.
Design trudno zdefiniować, choć wszyscy jesteśmy jego konsumentami, od samochodów, którymi jeździmy, i produktów, które kupujemy, po grafikę użytkową w naszym otoczeniu. Historia designu stanowi fascynujący przewodnik ukazujący wyrafinowane starania producentów, którzy kuszą nas wysoką funkcjonalnością i imponującym wyglądem swoich produktów, a także trudną do zdefiniowania obietnicą nowoczesności. Ta napisana przez międzynarodowy zespół ekspertów, w tym projektantów i krytyków, książka opisuje style projektowe w kontekście zmian kulturowych i społecznych, zawiera ilustrowane linie czasu, które definiują najważniejsze wydarzenia oraz inspiracje. Przedstawia projektantów, którzy najlepiej reprezentują swoje czasy, dokładnie analizując, dlaczego właśnie ich projekty wyróżniają się na tle innych. Książka dostarcza informacje potrzebne każdemu do odkodowania świata materialnego. Najczęściej, o czym świadczy wiele zaprezentowanych tu ważnych przykładów, jego rezultatem są produkty, które można kupić i sprzedać – i w końcu, jeśli zostaną uświęcone krytyczną aprobatą, umieścić w kolekcjach muzealnych. Design może prowadzić również do czegoś tak amorficznego jak internet, który kształtuje każdy aspekt nowoczesnego życia i komunikacji, choć pozostaje niematerialny. Przez całą historię designu rozgrywane było, raz za razem od nowa, fundamentalne napięcie między stylistyczną ekspresyjnością a redukcjonizmem, między funkcją a formą. Ale design nie jest jedynie nośnikiem zmian gustu. Będąc sposobem wyobrażania, zarówno definiuje, jak i antycypuje nasze potrzeby i jako taki jest wyrazem i komercji, i kultury. Ściśle związany z technologią, zapewnia estetyczne rozwiązania w materialnej formie.
Czym jest Street Art? Kto ją tworzy? Dlaczego artyści porzucają zaciszne pracownie i wychodzą ze swoją twórczością na ulicę? Kiedy graffiti jest dziełem sztuki, a kiedy aktem zwykłego wandalizmu? Kto za tym stoi? – na te i wiele innych pytań odpowiada Alessandra Mattanza w albumie prezentującym dwudziestu największych streetartowców świata. W niepowtarzalnych wywiadach ujawnia sekrety stojące za ich wielką przygodą oraz prezentuje najsłynniejsze na świecie dzieła. Miłość do sztuki ulicznej, zwanej z angielska street artem oraz do graffiti jest instynktowna: na odbiór tej sztuki nie ma wpływu charyzma autora, często anonimowego, opinia szanowanego krytyka sztuki ani nawet cena biletu wstępu na wystawę. Działa tu tylko pierwotna siła, jak wtedy, gdy nagle spotkamy czyjś wzrok. Czysta chemia, miłość od pierwszego wejrzenia, połączenie dusz znajdujących się przypadkiem pośród nieskończonych możliwości ludzkiego uniwersum. Street art zawojował świat, nie zważając na bariery językowe, kulturowe czy religijne, a przede wszystkim ograniczenia ekonomiczne. Sztuka uliczna dociera do każdego zakamarka na Ziemi, nawet najbardziej zapomnianego, ponieważ przemawia wprost do serc ludzkich. I w tym właśnie tkwi jej szczególna siła – jest dostępna dla wszystkich jako skrajnie demokratyczna forma sztuki. Street art jest wolny, dziki i zmysłowy. I tak jak dzikie zwierzęta polują na swe ofiary, tak samo streetartowcy starannie dobierają miejsca i czekają na właściwy moment, aby całkowicie oddać się pierwotnemu instynktowi tworzenia. Niektórzy są zwinni i szybcy, działają w ciągu kilku minut; innym potrzeba więcej czasu na ukończenie swoich dzieł. /…/ Uderzające jest to, że wielu streetartowców i grafficiarzy wykazuje się niecodzienną odwagą i brawurą - cechami ludzi wielkich. Są nosicielami autentycznej rewolucji w sztuce, której daleko jeszcze do finału. Ta rewolucja dopiero się rozkręca, a już zawojowała tych, którzy początkowo nawet nie chcieli o niej słyszeć – szefów wielkich instytucji, muzeów i galerii. Długo udawali, że ten temat nie istnieje, aż w końcu okazało się, że street artu nie sposób już dłużej ignorować. Ale nawet teraz, gdy streetartowcy zdobyli powszechne uznanie, wielu z nich decyduje się, by nadal pracować potajemnie, gdzieś na marginesie społeczeństwa. Dlaczego? Aby zmieniać świat, inspirować innych, za pomocą pędzla, farby w sprayu i szablonu zapoczątkować epokę w sztuce, w której wszyscy będą prawdziwie wolni.
Bruegel. Zbliżenia to album przedstawiający najbardziej znane obrazy, rysunki i ryciny Pietera Bruegla (1525 a 1530-1569), a zwłaszcza ich wyjątkowe detale, świadczące o mistrzostwie tego artysty. Materiał pogrupowany tematycznie – pejzaże ukazujące pory roku, widoki wsi podczas żniw, targów czy polowania, sceny z życia codziennego, sceny biblijne, przedstawienia obrazujące niderlandzkie przysłowia czy sceny zabaw dziecięcych – to fascynujące spojrzenie na jego najsłynniejsze obrazy, m.in. takie jak: Myśliwi na śniegu (1565), Chłopskie wesele (1568) czy Wieża Babel (1563). W części poświęconej rycinom i rysunkom przedstawiona została seria, której tematem są grzechy i cnoty. Bruegel stworzył niezwykle ciekawy i wciągający świat. Obcowanie z jego dziełami to możliwość podziwiania czystego piękna i artystycznego kunsztu, a także intelektualna przyjemność z odkrywania kolejnych warstw znaczeniowych i humoru artysty. Sensy ujawniają się w sposób najbardziej czytelny, gdy na prace Bruegla patrzymy w zbliżeniu… Autorem książki jest Manfred Sellink, specjalizujący się w badaniu twórczości Bruegla. Zabiera on czytelnika w odkrywczą podróż do świata wyobraźni artysty w nadziei, że umożliwi mu ona nowe spojrzenie na jego dzieła: „[…] za każdym razem, kiedy staję po raz kolejny przed którąś z jego rycin, rysunkiem lub obrazem, zawsze zaskakuje mnie, jak wiele jeszcze pozostaje do odkrycia. Mam nadzieję, że książka przekaże choćby część fascynacji, zachwytu i podziwu, jaki nieustannie wzbudza we mnie mistrzowska twórczość Pietera Bruegla”.
W Musée d’Orsay znajduje się najwspanialsza kolekcja dziewiętnastowiecznej sztuki francuskiej – obrazy Maneta, Moneta, Renoira, Degasa, van Gogha, Bonnarda, także Cabanela i Moreau. To stosunkowo niedawno powstałe muzeum ma w swych zbiorach prace z lat 1848–1914, ukazujące całość artystycznych zjawisk epoki, ich różnorodność tematyczną i formalną. Książkę rozpoczyna omówienie sztuki akademickiej, pozwalające nam poznać twórczość takich malarzy, jak Bougureau i Gerome, którzy długo ignorowani, obecnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Wśród ob razów wpisujących się w nurt realizmu zachwycają Kobiety zbierające kłosy Millta i Portret matki amerykańskiego artysty Whistlera. Następnie zaprezentowane zostało malarstwo wielkich impresjonistów, stanowiące najsłynniejszą część zbiorów Musee d’Orsay, między innymi Bal w Moulin de la Galette Renoira, Kobiety w ogrodzie Moneta, Kołyska Morisot, Kościół w Auvers-sur-Oise van Gogha, a także impresjonistyczne obrazy artystów po chodzących spoza Francji. Wśród dzieł późniejszych re produkowanych w książce warto zwrócić uwagę na ekspresyjne prace Muncha, oniryczne kompozycje Redona czy wreszcie tajemnicze dzieła „ Celnika” Rousseau. Dziewięćdziesiąt sześć esejów poświęconych arcydziełom z kolekcji Musee d’Orsay cechuje rzetelna wiedza i ogromny entuzjazm autora – Roberta Rosenbluma. Czy tematem jest malarstwo Courbeta, czy Bonnarda profesor Rosenblum z niezwykłą wnikliwością ukazu je nam szczegóły, ukryte znaczenia i niespodziewane związki pomiędzy sztuką nowatorów a ich artystycznym otoczeniem. Książka zawiera 827 reprodukcji oraz 22 powiększenia fragmentów obrazów i jest jedyną publikacją tak wyczerpująco prezentującą zbiory Musee d’ Orsay.
W Musée d’Orsay znajduje się najwspanialsza kolekcja dziewiętnastowiecznej sztuki francuskiej – obrazy Maneta, Moneta, Renoira, Degasa, van Gogha, Bonnarda, także Cabanela i Moreau. To stosunkowo niedawno powstałe muzeum ma w swych zbiorach prace z lat 1848–1914, ukazujące całość artystycznych zjawisk epoki, ich różnorodność tematyczną i formalną. Książkę rozpoczyna omówienie sztuki akademickiej, pozwalające nam poznać twórczość takich malarzy, jak Bougureau i Gerome, którzy długo ignorowani, obecnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Wśród obrazów wpisujących się w nurt realizmu zachwycają Kobiety zbierające kłosy Millta i Portret matki amerykańskiego artysty Whistlera. Następnie zaprezentowane zostało malarstwo wielkich impresjonistów, stanowiące najsłynniejszą część zbiorów Musee d’Orsay, między innymi Bal w Moulin de la Galette Renoira, Kobiety w ogrodzie Moneta, Kołyska Morisot, Kościół w Auvers-sur-Oise van Gogha, a także impresjonistyczne obrazy artystów po chodzących spoza Francji. Wśród dzieł późniejszych re produkowanych w książce warto zwrócić uwagę na ekspresyjne prace Muncha, oniryczne kompozycje Redona czy wreszcie tajemnicze dzieła „ Celnika” Rousseau. Dziewięćdziesiąt sześć esejów poświęconych arcydziełom z kolekcji Musee d’Orsay cechuje rzetelna wiedza i ogromny entuzjazm autora – Roberta Rosenbluma. Czy tematem jest malarstwo Courbeta, czy Bonnarda profesor Rosenblum z niezwykłą wnikliwością ukazuje nam szczegóły, ukryte znaczenia i niespodziewane związki pomiędzy sztuką nowatorów a ich artystycznym otoczeniem. Książka zawiera 827 reprodukcji oraz 22 powiększenia fragmentów obrazów i jest jedyną publikacją tak wyczerpująco prezentującą zbiory Musee d’ Orsay.
Kawaii. Jak narysować naprawdę urocze potrawy?
Witajcie na planecie zwierzaków-przysmaków
GŁODNY nowych wyzwań w rysowaniu?
DOSŁÓDŹ swoje ilustracje!
UCZ SIĘ kawaii.
ŁAP za flamaster i zaczynaj.
Sztuka tworzenia ikon rządzi się własnymi prawami i wymaga specjalnego traktowania przez artystę i widza. Kanon przywędrował do Rosji wraz z chrześcijaństwem z Bizancjum. Ikony pisali najwięksi artyści, tacy jak: Teofan Grek, Andriej Rublow, Dionizy. Ten wyjątkowy album nie tylko pokazuje najcenniejsze skarby, które przetrwały inwazję Mongołów, wojny i rewolucje, lecz także w prosty i przystępny sposób opisuje ich bogatą symbolikę.
Ikony to wyjątkowe przedmioty kultu i sztuki. Podlegają własnym regułom i wymagają szczególnego stosunku – zarówno ze strony artysty, jak i odbiorcy. Dla człowieka wierzącego ikona jest obiektem czci, jest święta, bowiem dzięki niej człowiek odnajduje duchową więź z Bogiem i Jego świętymi. Rosyjskie ikony to także specyficzny rodzaj sztuki, przedstawiającej całościowo ujęty, bardzo różnorodny i precyzyjnie zorganizowany świat duchowości. Piszący ikony, wierząc w głęboki sens tego co tworzą, wkładają w tę twórczość-modlitwę całą moc swego talentu i duszy. Pochylając się nad deską, stają się pośrednikami między Ziemią a Niebem, dzięki którym to, co boskie przyjmuje postać ziemską.
W książce przedstawione są życiorysy i dokonania wybitnych malarzy z różnych okresów historycznych, począwszy od XIV stulecia aż po wiek XX, napisane, zajmująco, a przy tym dające bogaty obraz dziejów sztuki Japonii, w przystępny sposób przybliżają kierunki i szkoły malarskie tej oryginalne, wyjątkowej sztuki, od wielu już dziesięcioleci cieszącej się w Europie niesłabnącym zainteresowaniem
Michelangelo Caravaggio (1571-1610) - jeden z największych włoskich mistrzów. Łatwo rozpoznawalny dzięki nowatorskiemu realizmowi, rewolucyjnemu wykorzystaniu światłocienia i niespotykanej dotąd w malarstwie religijnym ekspresji. Album pokazuje dorobek artysty z nowej perspektywy - poprzez całostronicowe zbliżenia fragmentów wybranych dzieł. Detale te przedstawiono w dziewięciu grupach tematycznych, m.in. martwe natury, pięć zmysłów czy wymowne gesty. Oryginalny i przystępnym językiem napisany tekst przybliża najważniejsze dzieła artysty: Głowa Meduzy, Judyta odcinająca głowę Holofernesowi, Dawid z głową Goliata, Bachus czy Wróżenie z ręki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?