Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze
-
Autor: Opracowanie zbiorowe
- ISBN: 978-83-66475-18-2
- EAN: 9788366475182
- Oprawa: twarda
- Wydawca: Arkady
- Format: 300x240mm
- Język: polski
- Liczba stron: 361
- Rok wydania: 2024
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
115,20złCena detaliczna: 189,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 115,20 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Album towarzyszący wystawie prac artysty, należącego do czołówki światowych rzeźbiarzy, zawiera wszystkie dzieła prezentowane w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu dzieła. W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące z wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano 125 rysunków, grafik i akwarel.
Obszerna część teoretyczna stanowi wnikliwy opis konceptualnej wizji rzeźby rozwijanej przez pięćdziesiąt lat pracy twórczej artysty. Znajdują się w niej teksty Ireny Grzesiuk-Olszewskiej i Krzysztofa Stanisławskiego, opublikowane pierwotnie w kwartalniku „Rzeźba Polska” w 1988 roku, przybliżające wczesną twórczość artysty i jej konteksty. Tło oraz ewolucję artystycznej działalności rzeźbiarza opisuje także historyk sztuki, Jan Debbaut w tekście pt. Metamorfoza obiektu. O aktualnej i poprzednich polskich wystawach Tony’ego Cragga wspomina w swoim wstępie Krzysztof Stanisławski.
Warto zwrócić uwagę na tekst greckiego filozofa i krytyka sztuki, Demosthenesa Davvetasa, który w eseju Słownik dematerializacji, przedstawia istotną kwestię, związaną z tworzywem i materiałami wykorzystywanymi przez artystę. W innym eseju tegoż autora, zamieszczonym także w części teoretycznej, znajdziemy refleksję na temat relacji artysty z naturą.
Rzeźbiarska wyobraźnia artysty stała się z kolei tematem tekstu Jona Wooda. Tę część katalogu domyka esej Micheala Heringa, który jest poświęcony przede wszystkim rysunkom Cragga i ich znaczeniu w jego rzeźbiarskiej twórczości. W katalogu oczywiście nie zabrakło obszernej listy wystaw i dotychczasowych osiągnięć artysty. Na szczególną uwagę zasługuje strona edytorska publikacji, która zachwyca swoją ascetyczną prostotą.