Przedmiotem rozważań zawartych w książce jest polityka Unii Europejskiej w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem obowiązującego Traktatu z Lizbony. Turystyka międzynarodowa odgrywa ważną rolę społeczno-ekonomiczną w państwach członkowskich Wspólnoty.
Fragment Wstępu
Prezentowana Czytelnikowi kolejna monografia z serii Komunikacja społeczna w edukacji jest tematycznie związana z wymienionymi wyżej aspektami komunikowania. Książka zawiera 10 artykułów napisanych przez trzynaściorga autorów z następujących ośmiu uczelni: Uniwersytetu Jagiellońskego, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Opolskiego, Politechniki Częstochowskiej, Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium – Wydziału Zamiejscowego w Wągrowcu, Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Środzie Wielkopolskiej oraz Uniwersytetu Śląskiego w Opawie Wydziału Przedsiębiorczości i Handlu w Karwinie. Tym samym ma miejsce kontynuacja kilkuletniej współpracy pedagogów (a także przedstawicieli innych dyscyplin) zajmujących się problematyką komunikacji społecznej, pochodzących z Polski i Republiki Czeskiej.
Z Wprowadzenia
Przestawiamy Państwu najnowszy zbiór opowiadań Zdzisława Romanowskiego.
Autor debiutował jako prozaik powieścią Porwane życie. Z wielu innych powieści jego autorstwa duże zainteresowanie wzbudziły ( wydane pod pseudonimem Adam Wald) Godziny przeznaczenia i Czas intrygi, dotyczące okresu powstania „Solidarności” i jej zwalczania, w tym reakcji Kremla.
Genowefa Rakszewicz-Chyczyńska - urodzona w 1927 roku w Wilnie. Pisze od dziecka: jej wiersze i opowiadania zamieszczano najpierw w gazetach szkolnych w Wilnie, później w Szczecinie. Brała udział w licznych konkursach literackich. Jedna z otrzymanych nagród finansowych umożliwiła jej wydanie pierwszej książki zatytułowanej Złamana lira.
To, czy i jak mit jest obecny w czasie współczesnym, może być przedmiotem sporu. Różne są bowiem zakresy jego definicji. Najwęższe z nich ujmują mity jako zbiory tradycyjnych opowieści o życiu bogów i istot nadnaturalnych wiążące się z sacrum, zatem jako jeden z wymiarów religii.
Fragment Wstepu
Książka jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym pozycją poświęconą w całości zagadnieniu prawa do informacji medycznej. Przedstawia podstawy prawne obowiązku udzielania informacji, zakres przedmiotowy informacji medycznej, podmioty uprawnione, jak i zobowiązane do realizacji tego prawa, a także problemy odpowiedzialności za naruszenie prawa pacjenta do informacji.
(...) pokolenia wychowane w przedwojennych strukturach organizacyjnych, potem jako pokolenia często migrantów wojennych i powojennych, o których losach decydowały siły będące poza ich zasięgiem, świadczyły własnym przykładem i poświęceniem o prawdziwych wartościach narodowych i religijnych. Trzeba poznawać przyczyny takiego wychowania i takich postaw życiowych, by wyciągnąć właściwe wnioski na przyszłość. Rzetelne wyjaśnienie działalności odpowiednich struktur władzy w minionym okresie - z całą strukturą zewnętrzną i wewnętrzną - będzie służyło budowaniu nowej, odpowiedzialnej pozycji narodowej.
Z recenzji wydawniczej ks. prof. dr. hab. Bernarda Kołodzieja
Zadaniem niniejszej książki jest próba przedstawienia sylwetki wybitnego, szerzej nieznanego katolickiego społecznika, jakim był ks. Henryk Szuman, a tą drogą - katolickiego modelu pracy społeczno-wychowawczej (pedagogii społecznej), a także – w określonym, niewielkim zakresie – katolickiego nurtu myśli i działalności społecznej w okresie od początków XX w. po 1939 r.
Fragment Wstępu
Książka jest próbą wyjaśnienia sensu starań o osiągnięcie w skali powszechnej komplementarności obu tytułowych zjawisk i procesów - edukacji i autoedukacji. Zastanawiam się […] także, czy jest uzasadnienie, by iść dalej i oprócz komplementarności uwzględnić ich pożądaną współzależność. Bowiem gdy głębiej się zastanowimy nad społeczną i egzystencjalną potrzebą intensyfikacji obu tych procesów, to dojdziemy do wniosku, że ani edukacja, realizowana głównie w ramach działań interaktywnych, ani autoedukacja, oparta na działaniach interaktywnych, jeśli mają być autentycznie twórcze, nie mogą obyć się bez siebie wzajemnie.
Z Wprowadzenia
Przedmiotem analiz prezentowanych w publikacji jest stan świadomości maturzystów dotyczący życia małżeńskiego i rodzinnego. Chodzi tutaj szczególnie o sposób postrzegania tego życia, uznawane wartości i normy z nim związane, a także oceny oraz wartościowanie go przez młodzież [ ... ]. Przedstawiona diagnoza zawiera wyważone oceny: stroniące od skrajności, rezygnujące z sensacji, za którymi podążają publicyści, i zbyt daleko idących przypuszczeń opartych na wybujałej fantazji, a pozostające w ścisłej relacji do twardych danych empirycznych. [ ... J Podkreślić należy, że w efekcie nie otrzymujemy stanowiska redukcjonistycznego, ale takie, które dostrzega bogactwo i złożoność rzeczywistości społecznej. N a kartach książki Świadomość maturzystów dotycząca małżeństwa i rodziny nie jawi się jako jednorodna, spoista, płaska, ale odznacza się wielością odcieni, wielowymiarowością i zawirowaniami. Autor z dużym wyczuciem, subtelnością i znawstwem wyeksponował te jakości omawianej materii. Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Mariusza Zemło
Niniejsze opracowanie jest owocem socjologicznych i pastoralno-teologicznych analiz kondycji życia Polaków w Niemczech, animowanych przykładem działalności wybranych ośrodków duszpasterskich, tzw. Polskich Misji Katolickich w Monachium i Norymberdze. [...]
Lektura książki ma zatem charakter nie tylko ścisłej analizy socjologicznej, lecz równie dobrze cechuje ją znaczny walor popularyzujący omawianą problematykę zarówno w inspiracji dyskusji w zakresie nauk społecznych, jak i w jej praktycznej wymowie dla teologii stosowanej.
Janusz Surzykiewicz, Władysław Misiak
Autorzy niniejszej publikacji próbują dokonać pierwszych bilansów dotyczących dotychczasowej obecności naszego kraju w Unii Europejskiej oraz zastanawiają się nad specyfiką nadchodzącej prezydencji i wyzwaniami, jakie niesie ona dla polskich katolików i Kościoła katolickiego. Ponadto próbują pokazać szerszą perspektywę wybranych zagadnień kulturowo-etycznych współczesnej Europy. Postawili sobie więc ambitne cele, które udało się im zrealizować z nawiązką. Powstała ciekawa i wartościowa praca naukowa, oparta na szerokiej podstawie źródłowej oraz bogatej literaturze przedmiotu. Jej współautorami są znani badacze, znawcy poszczególnych problemów, spod pióra których wyszło już wiele opracowań naukowych poświęconych m.in. dziejom Europy, jej kulturze, integracji europejskiej, Unii Europejskiej czy Kościołowi katolickiemu i jego roli w historii naszego kontynentu i poszczególnych państw.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Fiszera
Tezę iż dominantę każdego reżimu politycznego stanowi przywódca polityczny, poddano wszechstronnej weryfikacji. W rozprawie przestrzegany jest reżim terminologiczny. Autorka słusznie konkluduje, iż obecnie przywództwo polityczne opiera się częściej na wyobrażeniach i percepcji obywateli aniżeli rzeczywistych dokonaniach polityków. Współczesna demokracja spowodowała wzrost znaczenia osobowości politycznych poprzez zmuszanie przywódców do marketingowego kreowania swego wizerunku, aby zdobyć poparcie wyborców. Słusznie podkreśla, iż w tworzeniu wizerunku istotną rolę odgrywają mity polityczne, zwraca także uwagę na postępującą we współczesnej polityce personalizację. Opinie dotyczące przywódców politycznych są wnikliwe i dosadne. Ich obraz, zwłaszcza tych funkcjonujących w reżimach demokratycznych, właściwie nie różni się od tych, którzy stali na czele autorytaryzmów i totalitaryzmów. Język przekazu jest jasny, czasami nawet barwny.
Teksty składające się na niniejszy tom dają możliwość odczytania ważnych wspólnych zakresów religii i edukacji międzykulturowej, a jednocześnie licznych – wspierających i przeszkadzających – warunkowań oddziaływania wspomnianych przesłań (oddziaływania w sferze aktywności związanej z religią i aktywności edukacyjnej zgodnej z ideami edukacji międzykulturowej). Teksty te skłaniają również do krytycznej refleksji nad dominującymi praktykami w dziedzinach polityki, oświaty, kultury, funkcjonowania instytucji wyznaniowych i w innych dziedzinach życia.
Niniejsza publikacja próbuje odpowiedzieć na szereg pytań nurtujących współczesnych Europejczyków oraz przełamać obowiązujące stereotypy powstałe między wyznawcami dwóch największych religii na świecie. Religii, które wyrosły w tym samym punkcie świata i gdzie do dziś koegzystują obok siebie.
[...] Przygotowany zbiór studiów stanowi szkic i przyczynek do pedagogiki rodziny współczesnej. Całość nosi znamiona podręcznika i to z trzech powodów: – po pierwsze, zawiera podstawowe kompendium wiedzy na temat rodziny jako grupy i instytucji opiekuńczo-wychowawczej; po drugie, ukazuje przykłady i omówienia wyników badań empirycznych nad wychowawczym funkcjonowaniem rodziny współczesnej (zwłaszcza polskiej); po trzecie, podaje propozycje metodologiczne dla analizy rodziny jako układu wychowawczego i edukacyjnego. Do badań diagnostycznych mogą okazać się przydatne również załączone przykładowo kluczowe terminy, jako narzędzie pomiaru pedagogicznego. [...]
ze Wstępu
Problem finansowania polityki jest coraz bardziej istotny, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia do Konstytucji RP z 1997 r. zasady jawności finansowania partii politycznych oraz obywatelskiego prawa do informacji. Ważną rolę odgrywają rozwiązania przyjęte w innych państwach UE, które mogą wskazywać na zakres koniecznych zmian w prawie polskim zmierzających do urzeczywistnienia idei państwa transparentnego.
Niniejsze opracowanie otwiera rozdział poświęcony marketingowi politycznemu oraz kwestiom wzrostu wydatków na kampanie polityczne. Następnie zostały opisane: jawność i źródła finansowania polityki, finansowanie kampanii wyborczych do parlamentu, samorządu terytorialnego oraz kampanii prezydenckich, struktura wydatków podczas kampanii wyborczych, finansowanie partii politycznych, nadzór i kontrola państwa nad finansowaniem polityki oraz patologie w finansowaniu polityki.
Każdego roku ze szlachetnej konkurencji na rzecz rozwoju wiedzy ?odpada" wiele znakomicie przygotowanych, ambitnych kobiet. Rzekomo egalitarny, pozbawiony instytucjonalnej dyskryminacji świat nauki wytwarza bowiem wiele ograniczeń dla tych wszystkich, których udziału przez całe stulecia nie zakładał.
Jak wygląda trajektoria karier naukowych kobiet i jakiej natury przeszkody napotykają naukowczynie na swojej drodze? Co traci nauka w sytuacji ograniczonego uczestnictwa kobiet w systemie reprodukcji wiedzy? Czy etos otwartości i postępowości reprezentantów środowisk naukowych to mit osłaniający konserwatyzm naukowych elit?
Refleksję o sytuacji kobiet w nauce prowadzę wraz z moimi rozmówczyniami ? kobietami, które odniosły sukces w świecie nauki i przejrzały go na wylot.
* W książce wykorzystano wywiady m.in. z prof. Magdaleną Fikus, Barbarą Kudrycką, Ewą Łętowską, Elżbietą Oleksy, Ewą Rewers, Joanną Senyszyn, Renatą Siemieńską, Magdaleną Środą.
Rozdziały książki Skazani wyobraźnią, w swojej większości, są subiektywnym i alfabetycznie ułożonym wyborem imion/nazwisk ludzi związanych w ten czy inny sposób z pojęciem apokalipsy. Wyobraźnia ludzka jest nieograniczona. Domysły i najdziksze fantazje stały się wielokrotnie źródłem odkryć naukowych. Wyobrażanie sobie niebezpieczeństw, które ciągle nam grożą, może przynieść nową wiedzę w procesie ich zapobiegania, ale równie dobrze zatruć nam życie własną bezradnością. Stworzyć piekło na ziemi. Lęk przed końcem świata jest tak samo uzasadniony jak lęk przed śmiercią.
Każdy rozdział poprzedza ilustracja odpowiadająca w sposób symboliczny tekstowi. Piśmiennictwo i indeks zamykają książkę.
Fragment Wprowadzenia
Wizerunek należy do kategorii wzbudzających zainteresowanie zarówno teoretyków politologii, jak i praktyków polityki. Przez wiele lat termin ten używany wyłącznie przez specjalistów (zamiennie ze słowem ?image?), obecnie wszedł do języka potocznego. Dziennikarze, komentatorzy, badacze, ale także zwykli ludzie używają słowa ?wizerunek? dla opisania obrazu jakiegoś podmiotu. Warto jednak zwrócić uwagę, że bardzo często określenie ?kreowanie wizerunku? przywoływane bywa w znaczeniu pejoratywnym ? jako synonim działań manipulacyjnych i stosowania socjotechniki w polityce. [...]
Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, jakkolwiek stworzona przez wybitnych znawców problematyki, napisana została językiem barwnym i przystępnym. Mamy nadzieję, iż posłuży ona zarówno studentom nauk społecznych, badaczom marketingu, jak i praktykom pomagającym tworzyć wizerunki ludzi i instytucji.
Agnieszka Kasińska-Metryka, Piotr Olszewski
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?