Niniejszą pracę cechuje różnorodny dobór tematów, oscylujących wokół kwestii funkcjonowania mediów i kreowania ich zawartości, zaczerpniętych z subdyscyplin, tj.: ekonomika mediów i zarządzanie w mediach, komunikowanie polityczne, polityka medialna, prawo mediów.
Ze Wstępu
Demokrację medialną należy postrzegać w kategoriach szans i zagrożeń. Forma ta rodzi bowiem nowe możliwości partycypacji, socjalizacji politycznej, nowe formy dyskursu publicznego, jednak może także prowadzić do wynaturzeń demokracji, co wynika z uwarunkowań działalności mediów.
W rozważaniach zawartych w niniejszej książce staraliśmy się ukazać zjawiska i procesy towarzyszące przemianom społecznym wywołanym przez media. [...] W podjętym dyskursie staramy się zwrócić uwagę czytelnika na rosnącą lawinowo ilość problemów występujących na styku media–społeczeństwo. Redaktorzy
Wpływ nowoczesnej technologii na procesy demokratyczne
Nowe media a apolityka. Nowe formy komunikowania w obszarze polityki
Mediatyzacja polityki, czyli obywatel widz kontra polityk-aktor sceny politycznej
W poszukiwaniu hard newsów. Techniki public relations w komunikacji politycznej
Polskie blogi jako forma dyskursu politycznego - próba analizy zjawiska
Politycy lokalni a nowe typy komunikacji politycznej w Internecie
Sztuki wizualne powoli stają się istotnym obszarem badań nauk społecznych. Spowodowane jest to tym, że obrazy stały się dominującym składnikiem kultury popularnej, a także ważnym narzędziem oddziaływania społecznego i kulturowego. Zagadnienie to jawi się na tyle interesującym i istotnym obszarem badawczym, gdyż ukazuje nasze uwikłanie w ideologiczne postrzeganie świata.
Od Redaktora
Niniejszy tom charakteryzuje niejednorodny dobór tematów. Poszczególne artykuły różni nie tylko tematyka, ale także metodologia, co pozwala zaprezentować heterogeniczne spojrzenie na środki masowego przekazu i przypuszczalnie przyczyni się do zwiększenia kręgu potencjalnych czytelników.
Ze Wstępu
Z prawdziwą przyjemnością pragniemy oddać w Państwa ręce zbiór wywiadów przeprowadzonych w latach 2008–2011, które publikowane były na stronie serwisu iwiesz24 (www.iwiesz24.pl) z osobami publicznymi, które na co dzień tworzą oblicza mediów czyli czołowymi publicystami, dziennikarzami, ludźmi ze świata nauki, artystami i gwiazdami. Radio, prasa i telewizja a także ostatnio Internet to nie tylko ogromna, realna władza ale również misja i odpowiedzialność, bowiem to właśnie media formują nasze gusta, kształtują poglądy a często nawet mają wpływ na dokonywane wybory. Z jednej strony zatem zapewniają rozrywkę z drugiej natomiast powinny uczyć i wychowywać świadomego odbiorcę, a także obywatela. Prezentowane wywiady mają ukazać czytelnikowi jak ludzie sławni odnajdują się w czasach wszechobecnej informacji. Mają one również ukazać bardzo szerokie spektrum spostrzeżeń, poglądów i uwag rozmówców, którzy w mediach występują codziennie, sama książka natomiast stara się odpowiedzieć m.in.: na pytania: – czym jest dziennikarstwo?, – czy media mają misję?, – jakie przymioty powinien mieć dobry dziennikarz?, – jakie oblicza przyjmują media?, – jak żyć z nimi w symbiozie?, jak osoba znana ma się w nich odnaleźć? Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości, by uciec przed mediami, dlatego najlepiej je poznać, zrozumieć i z nich w pełni korzystać.
Z Wprowadzenia
Zamiarem redaktorów tomu było przygotowanie ciekawego zbioru opracowań, który wnikliwie analizowałby przemiany zachodzące na polskim rynku medialnym po 1989 roku. Rozważania te prowadzone zaś są tak z płaszczyzny prawnej, jak i etycznej.
Fragment Wstępu
W niniejszej książce poszukiwałam odpowiedzi na pytanie: jak potoczyły się losy osób, które w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa wychowywały się w domach małego dziecka. Włączając się w nurt badań pedagogicznych poszukujących ustawicznie najlepszych form opieki dla niemowląt i małych dzieci pozbawionych właściwej opieki rodzicielskiej, opisałam autentyczne losy wychowanków tarnowskiej placówki, która od dwudziestu lat jest moim miejscem pracy. Poprzez pryzmat konkretnych ludzkich losów przedstawiłam drogi życiowe wychowanków wypisanych z domu małego dziecka zarówno do rodzin biologicznych, adopcyjnych, zastępczych, jak i do innych domów dziecka.
Książka ks. Zygmunta Zielińskiego porusza problem niezwykle rzadko zauważany i komentowany: wyobcowanie części społeczeństwa, zwłaszcza młodzieży, z rodzimej tradycji. Autor, spoglądając okiem historyka, przestrzega przed groźbą utraty naszej polskiej tożsamości i dostrzega zagrożenia wynikające z tego zjawiska. Autor polemizuje z aktualną historyczną polityką władz państwowych i różnych środowisk opiniotwórczych. Nie boi się obnażać obłudy rządzących, dziennikarzy, krytykuje poprawność historyczną. Na uwagę zasługuje też strona formalna pracy – jej konstrukcja, warstwa językowa i styl narracji czynią książkę przystępną dla każdego czytelnika bez względu na wiek, wykształcenie czy wykonywany zawód.
Pracę naukową „Grunwald w świadomości społeczeństwa polskiego w drugiej połowie XIX i w XX wieku” oceniam jako potrzebną i ważną w dorobku współczesnej historiografii. Jest ona oryginalnym przedsięwzięciem, zwłaszcza z uwagi na przedstawienie problematyki badawczej w długiej i różniącej się od siebie perspektywie czasowej. Na opracowanie składają się cztery rozdziały, które wnoszą wiele ważnych informacji i często nowatorskich interpretacji. Dr Renata Knyspel-Kopeć dokonała opracowania w sposób kompetentny, krytyczny i wiarygodny, przez co publikacja ma zdecydowanie autorski charakter. Podjęcie tego tematu wymagało od autorki bardzo wielkiej erudycji i z tej próby wyszła ona zwycięsko, bowiem publikację tę cechuje wysoki poziom naukowy.
prof. zw. dr hab. Kazimierz Bobowski
Prezentowana książka jest wynikiem wieloletnich doświadczeń autora związanych z zagadnieniami zastosowania ekonomii i nauk społecznych w podejmowaniu decyzji. Zrozumienie funkcjonowania społeczeństwa jest pomocne w przewidywaniu i ocenianiu możliwych następstw podejmowanych decyzji, i tak jak koniecznym warunkiem prawidłowego używania jakichkolwiek narzędzi jest zrozumienie granic ich używalności, tak warunkiem użyteczności nauk społecznych jest dostrzeżenie granic poznania zmiennej rzeczywistości. Przyjęcie tej reguły zdecydowało o strukturze książki: pierwsze rozdziały są poświęcone trudnościom związanym ze zrozumieniem problemów politycznych, społecznych i ekonomicznych (zwłaszcza w warunkach szybkich zmian), następne cztery zajmują się wybranymi problemami: niebezpieczeństwem politycznym i społecznym wynikającym z nienawiści oraz zagadnieniami związanymi z organizacją państwa, postępem wiedzy i warunkami współżycia społeczeństw.
Napisana z wielką kulturą, świetną znajomością faktografii książka Daniela Kawy relacjonuje zdarzenia, pokazuje procesy polityczne i gospodarcze, które doprowadziły do zmiany stosunków między państwami. Wskazuje siły działające i efekty działań tych sił. [...] Zasadniczy trzon rozważań Autor zamyka w trzech rozdziałach. W pierwszym pokazuje nową wizję Niemiec po II wojnie światowej, w drugim analizuje sytuację Niemiec na arenie międzynarodowej, w trzecim zaś stanowisko Niemiec wobec rozszerzania Unii Europejskiej. Ukazując nową wizję Niemiec, Autor zwraca uwagę na zmianę świadomości Niemców, na dyskusję wokół projektu Centrum przeciwko Wypędzeniom i kwestie wzajemnych roszczeń i odszkodowań zgłaszanych przez Polaków i Niemców. Pisząc o sytuacji Niemiec na arenie międzynarodowej, zwraca uwagę na nowy kształt relacji Niemiec ze Stanami Zjednoczonymi, akcentując stosunek Niemiec do wojny z terroryzmem i zaangażowania militarnego w Afganistanie, poświęca także uwagę zmieniającej się pozycji Niemiec na arenie międzynarodowej.
Fragment recenzji wydawniczej
prof. zw. dr. hab. Jacka Sobczaka
Celem głównym niniejszego opracowania jest wskazanie struktury organizacyjnej najbardziej sprzyjającej realizacji projektów innowacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.
Niniejszy tom zaliczyć można do tych prac z serii „Edukacja Międzykulturowa”, które wyraźnie odwołują się do zagadnień uwarunkowań właśnie edukacji międzykulturowej, przedstawiają problemy tej edukacji oraz przykłady dobrych praktycznych rozwiązań, przykłady doświadczeń godnych upowszechniania. Dominującymi wątkami w tym zbiorze są zagadnienia udziału szkół w kształtowaniu (się) tożsamości młodych ludzi, środowiskowych uwarunkowań rozwoju, uczenia się, a także kwestie komunikowania się w społecznościach zróżnicowanych kulturowo. Stosunkowo dużo uwagi poświęcono problemom szkolnej i pozaszkolnej praktyki edukacyjnej. Co istotne – w poszczególnych tekstach znaleźć można relacje z własnych doświadczeń i propozycje wzbogacania oraz ulepszania zajęć z szeroko pojmowanej edukacji międzykulturowej.Zagadnieniem, któremu poświęcone zostały odrębne opracowania, jest edukacja Romów i uwarunkowania tej edukacji. W sumie powstał zbiór przedstawiający ważne sprawy współczesnej teorii i praktyki edukacji w ogóle, a edukacji międzykulturowej w szczególności.
Fragment Wprowadzenia
Książka Natalii Krzyżanowskiej jest miejscem spotkania dwóch zainteresowań Autorki. Jedno z nich dotyczy stanu polskiej sfery publicznej i kondycji polskiego dyskursu publicznego. Z obszernego spektrum tej problematyki badaczka wybiera doniosłą kwestię obecności kobiet w polskiej sferze publicznej po 1989 roku. Choć w tym obszarze nie brakuje opracowań cząstkowych, to jednak dostrzegalny był do tej pory brak studiów przeglądowych – i tę właśnie lukę ze swadą i znawstwem przedmiotu wypełnia Autorka. Natomiast w kompetentnie opracowanej warstwie metodologicznej książka wpisuje się z jednej strony w interdyscyplinarną dziedzinę analizy dyskursu, ściślej w część tej dziedziny, którą określa się mianem Krytycznej Analizy Dyskursu, a z drugiej – w tradycję myśli i studiów feministycznych. Rezultat jest godny szerszego zainteresowania i dyskusji – nie tylko w środowisku naukowym, lecz także poza nim.
dr hab. Marek Czyżewski, prof. UŁ
Praca podejmuje ważną tematykę funkcjonowania osób w podeszłym wieku, zazwyczaj związanym z doświadczeniem choroby i niepełnosprawności. [...]
Istotną cechą monografii Ryszarda Pichalskiego jest zróżnicowanie związane z obszarami tematycznie podejmowanymi w poszczególnych rozdziałach. Wynika ono przede wszystkim z faktu, że doświadczenie choroby i niepełnosprawności w warunkach starzenia się jest kategorią wielowymiarową, obejmuje różne rodzaje schorzeń i dysfunkcji oraz dotyczy rozlicznych problemów funkcjonowania osób w podeszłym wieku.
Z recenzji dr hab. Bernadety Szczupał, prof. APS
Sztuka globalna stanowi dobitny przejaw kultury płynności, w której globalizacja rozsadziła wszelkie sztywne ramy pojęciowe i terytorialne. Kultura płynności emanuje nowym porządkiem wyznaczanym przez ponadnarodowe sieci powiązań, czyniąc rzeczywistość na poziomie lokalnym przestrzenią hybrydyczną. Jej poszczególne komponenty nie tworzą precyzyjnie wytyczonych obszarów, lecz swoiste krajobrazy o nieostrych granicach wypełnionych punktami stycznymi. Taka też właściwość charakteryzuje sztukę globalną, której płynność pochwycona zostaje przez działania o charakterze rynkowym. W strukturach instytucjonalnych pojawiają się nie tylko podmioty związane z historią sztuki, działalnością muzeów czy krytyką artystyczną, lecz także prywatne inicjatywy i indywidualni kolekcjonerzy kształtujący upodobania lokalnych grup odbiorców sztuki. Jednoczeście w świecie sztuki globalnej zacierają się podziały na sztukę etniczną, artystyczną, wysoką czy popularną.
Niniejsza książka stanowi istotny głos w dyskursie na temat konfliktów we współczesnym świecie oraz poszukiwania i stosowania efektywnych metod ich oswajania i pokonywania. Wskazuje pewne działania edukacyjne umożliwiające funkcjonowanie w wielopłaszczyznowym i wielokulturowym społeczeństwie.
Fragment Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?