Podręcznik jest przeznaczony głównie dla studentów tych kierunków studiów, których programy przewidują socjologię edukacji, jak i kandydatów, którzy po ukończeniu studiów wyższych pragną podjąć pracę w lokalnych organach samorządowych lub instytucjach i organizacjach pozarządowych. Będzie też przydatny dla pracowników straży granicznej, policji i żołnierzy. Taka wiedza powinna być też dostępna dla pracowników służby zdrowia, więziennictwa, czy też zatrudnionych w pomocy społecznej i służbach publicznych różnych szczebli.
Od Autora
W prezentowanych czytelnikom tomach autorzy zajmują się dziejami Kościołów luterańskich na ziemiach polskich. Artykuły nie podejmują jedynie dziejów politycznych, a ich autorzy opisują zagadnienia dotyczące kwestii społecznych, demograficznych oraz architektury luterańskiej (ze szczególnym uwzględnieniem ewangelickiej substancji zabytkowej Śląska, Wielkopolski oraz Pomorza). W tekstach pojawia się życie codzienne, sposoby wyrażania religijności i opisy różnic zachodzących w niej na poszczególnych terytoriach.
Efektem ponaddwuletnich przygotowań jest prezentowana czytelnikom pierwsza w polskiej histografii praca, która uwzględnia dzieje polityczne , społeczne i materialne luteranizmu na ziemiach polskich od czasów reformacji po współczesność.
Ze Wstępu
W prezentowanych czytelnikom tomach autorzy zajmują się dziejami Kościołów luterańskich na ziemiach polskich. Artykuły nie podejmują jedynie dziejów politycznych, a ich autorzy opisują zagadnienia dotyczące kwestii społecznych, demograficznych oraz architektury luterańskiej (ze szczególnym uwzględnieniem ewangelickiej substancji zabytkowej Śląska, Wielkopolski oraz Pomorza). W tekstach pojawia się życie codzienne, sposoby wyrażania religijności i opisy różnic zachodzących w niej na poszczególnych terytoriach.
Efektem ponaddwuletnich przygotowań jest prezentowana czytelnikom pierwsza w polskiej histografii praca, która uwzględnia dzieje polityczne , społeczne i materialne luteranizmu na ziemiach polskich od czasów reformacji po współczesność.
Ze Wstępu
W prezentowanych czytelnikom tomach autorzy zajmują się dziejami Kościołów luterańskich na ziemiach polskich. Artykuły nie podejmują jedynie dziejów politycznych, a ich autorzy opisują zagadnienia dotyczące kwestii społecznych, demograficznych oraz architektury luterańskiej (ze szczególnym uwzględnieniem ewangelickiej substancji zabytkowej Śląska, Wielkopolski oraz Pomorza). W tekstach pojawia się życie codzienne, sposoby wyrażania religijności i opisy różnic zachodzących w niej na poszczególnych terytoriach.
Efektem ponaddwuletnich przygotowań jest prezentowana czytelnikom pierwsza w polskiej histografii praca, która uwzględnia dzieje polityczne , społeczne i materialne luteranizmu na ziemiach polskich od czasów reformacji po współczesność.
Ze Wstępu
Publikacja została poświęcona problematyce funkcjonowania izb wytrzeźwień w polskim porządku prawnym, a ściślej rzecz biorąc ? możliwości ograniczenia praw człowieka poprzez umieszczenie w takowej izbie. [...] Redaktorom udało się zebrać grono autorów legitymujących się zarówno ważkimi dokonaniami naukowymi, jak i praktyczną wiedzą na temat funkcjonowania prawa. Wszystkie publikowane teksty odznaczają się solidnością podstaw źródłowych, krytycznym stosunkiem do dotychczasowych ustaleń, dążeniem do konfrontacji tekstów aktów normatywnych z praktyką, wreszcie ostrożnością poznawczą połączoną z dużą kulturą i swobodą wyboru.
Książka znajdzie czytelników nie tylko w gronie uczonych, lecz także wśród osób, którym z racji pełnienia funkcji zawodowych przyjdzie zajmować się problematyką funkcjonowania izb wytrzeźwień.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Marka Chmaja
Jest to studium demograficzno-historyczne o ludności Torunia, a dokładniej toruńskich parafiach chrześcijańskich i gminy żydowskiej w latach 1793-1914, a więc niemal całej populacji miasta.
Przedstawia analizę trendów, kierunków zmian w stosunkach ludnościowych oraz społeczno-gospodarczych.
Fragment Wstępu
Oddana do rąk Czytelnika publikacja stanowi zbiór szesnastu tekstów, poświęconych różnym aspektom i wymiarom szeroko rozumianego czasu wolnego, Niektóre z poruszanych w nich kwestii omawiane i dyskutowane były podczas konferencji naukowej pt. Młodzież w czasie wolnym ? edukacja, praca, formy ludności zorganizowanej przez Sekcję Socjologii Młodzieży i Edukacji oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego w maju 2011 roku w Łagowie Lubuskim. Niniejszy tom zawiera również trzy artykuły, które są efektem kooperacji Uniwersytetu Zielonogórskiego z Uniwersytetem Vinh w Wietnamie.
Z wprowadzenia Marii Zielińskiej
Niniejsza monografia przedstawia osiem wizyt prymasa Stefana Wyszyńskiego w Toruniu po II wojnie światowej. Autor ukazuje okoliczności przyjazdów prymasa do miasta, a także przebieg uroczystości związanych z jego pobytami. Ponadto zaprezentowane w pracy wyniki badań przedstawiają represje działania władz komunistycznych wymierzone w prymasa, duchowieństwo toruńskie i wiernych uczestniczących w tych wydarzeniach. Omówione pobyty Prymasa Tysiąclecia w Toruniu, przygotowania do nich władz kościelnych, społeczeństwa katolickiego oraz władz komunistycznych zostały wpisane w panoramę powojennych dziejów Kościoła katolickiego w Polsce.
Tom opowiadań oraz liryki Pawie w szczególny sposób pragnie podjąć myśl uwikłaną w nader wieloraką koincydencją postrzeżeń, odczuć częstokroć granicznych, podejmując tu w sposób i szczególny racje miłości i śmierci w wielowymiarowym ich ujawnieniach, rozpadu rzeczywistości i prób jej scalenia. Jeśli mowa być może o prawdopodobieństwie dokonania ujęcia wiążącego, czy raczej skupiającego, miejscem jego zdaje się bodaj najpewniej wewnętrzny pokład percypującej czuciowości, odwieczny punkt przesileń zlustrzającej się jaźni.
Od Autora
Wieczór w parku
Lęk
Aksamitna
Nad ranem
Uzdrowiska
Druga strona
Na dnie
Liryka
i inne
Niniejsza książka składa się z czterech części podstawowych, w których umieszczono łącznie 33 teksty. Ich autorami są badacze zjawisk i procesów społecznych z całej Polski. Nie chodzi w tym stwierdzeniu, że mamy do czynienia z kompletną prezentacją stanowisk wszystkich ośrodków naukowych, a jedynie różnorodnością podejścia do zagadnień marketingu, i to w sensie teoriopoznawczym, i to – bardziej doświadczalnym (zakotwiczonym w praktyce politycznej).
Fragment Wprowadzenia
Merytoryczne walory pracy polegają na zaprezentowaniu w sposób erudycyjny, wszechstronny i głęboko humanistyczny nieznanych na ogół losów wojennych i uchodźczych dzieci czeczeńskich i ich rodzin. Unikatowy materiał badawczy zgromadzony został wedle narzucających wysokie wymagania warsztatowe reguły metody jakościowej umożliwiającej wniknięcie w świat przeżyć i znaczeń ludzi poddanych traumie losu uchodźcy.
Czas wolny jest wpisany kondycyjnie w ludzki potencjał, należy do niezbędnych właściwości conditio humana i stanowi podstawę kultury, ludzkiego świata. Analiza sposobu korzystania z czasu wolnego pozwala na poznanie obyczajów, stylu życia, ich zróżnicowania i przemian w odniesieniu do jednostek i całych grup społecznych, a także większych zbiorowości. [...] Znacząca rola czasu wolnego w kreowaniu jakości jednostkowego i zbiorowego wymiaru życia kieruje uwagę pedagogów na tę sfere doświadczeń ludzkich, która cechuje dobrowolność, niekomercyjność i przyjemność. Pedagogiczne konteksty zainteresowania czasem wolnym związane są z jednej strony z poznawaniem i opisem budżetu, czynności, funkcji wypełniających ten interwał czasu w życiu podmiotów edukacji, z drugiej natomiast - z organizowanie i animowaniem środowisk rozwoju człowieka w taki sposób, by sprzyjały podejmowaniu podmiotowej i społecznej aktywności. W refleksji pedagogicznej akcentowany jest wyraźnie edukacyjny aspekt aktywności wolnoczasowej w wymiarze edukacji „do” i „poprzez” czas wolny.
Fragment książki
Publikacja obejmuje wieloobszarową problematykę istoty człowieczeństwa, cierpienia, umierania i śmierci, zapoznając czytelnika z bardzo starannie dobraną tematyką dopełnioną wypowiedziami cierpiących chorych, w tym dzieci i młodocianych, i ich bliskich oraz własnymi cennymi przemyśleniami Autora.
Monografia jest oryginalnym, cennym, starannie przygotowanym, obfitującym w bogactwo materiałów przekazem, pomocnym w odsłanianiu zamaskowanego oblicza umierania i śmierci. Stanowi cenne źródło wiedzy, w szczególności jako pomoc w nauczaniu zarówno przed?, jak i podyplomowym.
prof. dr hab. Jacek Łuczak, przewodniczący Stowarzyszenia
Rozwijania Opieki Paliatywnej w Krajach Europy Środkowej (ECEPT)
W publikowanych recepturach polecany jest głównie miód wielokwiatowy, który obok akacjowego i lipowego należy do miodów o specyficznym składzie, smaku i zapachu. Miody te nadają nalewkom szczególne walory smakowe i zapachowe, a przede wszystkim jakościowe. Zawarte w tych miodach bioskładniki czynią z nalewek napoje także prozdrowotne. Tak więc wznosząc toast nalewką „na zdrowie”, życzymy szczerze, gdyż w trunku oprócz alkoholu znajdują się „wyciągnięte” z owoców, ziół i miodu najcenniejsze dla naszego zdrowia składniki.
Fragment Wstępu
Czy w kulturze nowoczesnej mit w zawężającym i rozszerzającym znaczeniu tego pojęcia zachowuje pełnię swej wielowymiarowej tożsamości, czy też traci część swojej istoty i swoich funkcji przekształcając się w formy mitopodobne i mitopochodne? Próbę naświetlenia niektórych z wyszczególnionych powyżej zagadnień stanowią teksty zamieszczone w niniejszym tomie. Zostały one skupione w trzech częściach w związku z przedmiotem zainteresowań ich autorów: analizowali oni problem mitu albo z perspektywy historycznej albo wyodrębniali obszary zastosowań różnych koncepcji mitu, albo też zajmowali się uwypukleniem społecznych lub polityczno-społecznych wymiarów funkcjonowania mitu. Tom jest wynikiem spotkań poświęconych problemowi mitu; spotkań takich organizowanych przez Instytuty Filozofii i Socjologii we Wrocławiu odbyło się kilka, stąd i zdarzają się np. dwa teksty tego samego autora; potwierdzają one ciągłość zainteresowania tak ważnym dla myśli dwudziestowiecznej i zawsze aktualnym problemem mitu.
Ze Wstępu
Trwałość związku małżeńskiego we współczesnych czasach jest coraz mniejsza. Uwarunkowania tego negatywnego zjawiska należy poszukiwać w obszarach emocjonalnmych, społecznych, kulturowych osobowościowych, materialnych i biologicznych rodziców.
Ze Wstępu
Dotychczasowy dorobek rodzimej histografii podnoszącej temat transformacji systemowej jest bogaty i systematycznie uzupełniany każdego roku. Jednakże większość prac opisuje ten problem z perspektywy osób, które po 1989 r. odniosły sukces polityczny i gospodarczy. Rzadko można natomiast spotkać publikacje, które przemiany gospodarczo?polityczne porzedstawiałyby z punktu widzenia ludzi przez transformację poszkodowanych. Tak czyniła redakcja miesięcznika ?Dziś?, tak też czyni Krzysztof Wasilewski. Należy zaznaczyć, że jego książka ma charakter obiektywny i wymyka się sztywnym pomiarom polityczynym. Bez wątpienia autor jest pełen zrozumienia dla Mieczysława Rakowskiego i jego współpracowników, którzy na łamach pisma krytykują kierunki podjętych reform gospodarczych. Wyrozumiałość ta jednak nie wynika z subiektywizmu, którego naukowcy powinni się wystrzegać, lecz jest rezultatem wnikliwych badań m.in. sondaży opinii publicznej, roczników Głównego Urzędu Statystycznego i innych dokumentów oraz relacji prasowych.
Jednocześnie Krzysztof Wasilewski nie boi się skrytykować środowiska miesięcznika, kiedy pojawiają się ku temu obiektywne przesłanki.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Czesława Osękowskiego
Książka jest wielowątkową analizą zagadnień wczesnej edukacji. Bardzo obszerny materiał został w logiczny sposób podzielony na dwie uzupełniające się części.
W pierwszej opisano zjawiska zmieniającego się świata w subiektywnym odbiorze dziecka, a druga proponuje pewne rozwiązania do zastosowania w organizacji jego edukacji.
Wiele rozwiązań zasługuje na uwagę w świecie toczących się dyskusji nad doświadczeniami związanymi z przemianami we współczesnej oświacie.
Na podstawie recenzji wydawniczej dr hab Ewy Skrzetuskiej,
prof. nadzw. UMCS
Mamy do czynienia z niebanalną i świeżą interpretacją koncepcji Martina Bubera. [...] Autora traktuje tę koncepcję jako pretekst do wyrażenia własnego stanowiska w kwestii myślenia współczesnego człowieka o duchowym wymiarze swojego istnienia - Bogu i religii. Stąd chyba wynika owa świeżość recenzowanej pracy. [...] Sam Buber przedstawiony zostaje przez Autorkę jako myśliciel odnoszący się do dwóch tradycji: racjonalistycznej i mistycznej, które prezentowali chasydzi. [...] Do najważniejszych zalet pracy, prócz jej zawartości treściowej i wysokiego poziomu merytorycznego prowadzonych w niej analiz, należy także to, że czyta się ją z zainteresowaniem. Przyczyniają się do tego obrana przez Autorkę forma dialogu z czytelnikiem, a także sposób prowadzonej przez nią narracji: głębokiej i osobistej.
prof. dr hab. Iwona Alechnowicz-Skrzypek (Uniwersytet Opolski)
Prezentowana Czytelnikowi kolejna monografia z serii Komunikacja Społeczna w Edukacji jest tematycznie związana właśnie z wymienionymi wyżej aspektami komunikowania. Książka zawiera 11 rozdziałów napisanych przez czternaściorga autorów z następujących siedmiu uczelni: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Politechnika Częstochowska, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie oraz Uniwersytet Śląski w Opawie ? Wydział Przedsiębiorczości i Handlu w Karwinie. Tym samym ma miejsce kontynuacja kilkuletniej współpracy pedagogów (a także przedstawicieli innych dyscyplin) zajmujących się problematyką komunikacji społecznej, pochodzących z Polski i Republiki Czeskiej.
Z Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?