Prezentowane w niniejszym tomie artykuły dotykają tylko niektórych kwestii z bogatej palety problemów odnoszących się do zjawiska uchodźców. Zagadnienia te mieszczą się w ogólnym profilu badawczym Wydziału Prawa i dlatego do kwestii tych pracownicy naukowi Wydziału wraz z zaproszonymi gośćmi będą jeszcze wracać zgodnie z nakreślonym programem badań naukowych.
Ze Wstępu
Książka Szczepana Kutrowskiego poszukuje odpowiedzi [na pytanie], czym żyje „współcześniak”, który usadowiony jest na styku platform urządzonego już świata i tego stającego się na nowo, kiedy podejmuje się on próby zderzenia czy scalania (?) prawd, wartości, kodów, tego, co zewnętrzne, z tym, co jest wewnętrznym odbiciem świata, w osobistych przeżyciach ludzi. […] owe analizy Autora to ważny pedagogiczny zabieg. […] Dylematem pozostaje […], czy stawiać na pierwszym miejscu swoje życie, czy wspólnotowość? [...] Autor znajduje „dylematy humanistyczne” dające o sobie znać jako skomplikowane splatania czy subtelne wiązanie np. spraw codziennych z metafizyką, tj. nagromadzonej mądrości życiowej, rozumności, z bezrozumnością np. wobec zwierząt i roślin, z bezrozumnością ludzi w roli konsumentów. […] Autorski namysł książki Szczepana Kutrowskiego Wiatry nadziei […] oscyluje między językiem filozofii, literatury naukowej […], potocznego doświadczenia […], stanowiąc niezwykle ważny dla „współcześniaka” przewodnik myślowy po drogach, zakrętach i utrudnieniach współczesności.
dr. hab. Ewa Rodziewicz, prof. Pomorskiej WSNS
Tytuł książki jest metaforą, która ukazuje nieprzewidywalność, dynamikę, zmienność, kontrastowość i wielowarstwowość wątków poruszanych w niej i zestawianych ze sobą nad problematyką nadziei. […] Jest to celowy zabieg Autora, aby zarysować wielowymiarowość wartości, jaką jest nadzieja w życiu każdego z nas. […] Wiąże się to z kształtowaniem recepcji obrazu świata zewnętrznego u odbiorców, uczniów, społeczeństwa oraz kreowania ich zachowań przez działania twórców, oddziaływania pedagogów, humanistów, uczonych, polityków, księży. […] Działania te […] rozbudzają nadzieje i tęsknoty jednostek, grup za danym stylem życia. […] Autor pragnie nas uczulić na konieczność dbałości o nadzieję jako wartość życia oraz skutki braku jej dewaluacji w warunkach zmian, braku myślenia refleksyjnego, co jest widoczne w zaskakujących i nieoczekiwanych zachowaniach społecznych.
dr hab. Urszula Szuścik
Bez wątpienia mamy tu do czynienia z refleksją pedagogiczną znakomicie osadzoną w najnowszych narracjach kulturowych reprezentujących relację pomiędzy teoretycznym opisem rzeczywistości społecznej (także edukacji) a praktykami społecznymi. W tym sensie przyjęta w książce perspektywa epistemologiczna oraz rezultaty przeprowadzonych badań ukazują, że to nie nadmiar teorii jest ograniczający, ale jednoznaczny brak wiedzy w świadomości tych, którzy generują roszczenia redukujące działalność nauczycieli do stosowania jednowymiarowych metod i środków kształcenia poprzez uruchamianie szeregu mechanizmów kontrolujących ich pracę. […] Przychylam się do czytelnie sformułowanej tezy Autorek, że edukacja jest ryzykowna, ponieważ wzbudza poczucie możliwości u wychowanków, wyznaczając zarazem oczekiwany przez świadomych pedagogów przełom epistemologiczny, interes poznawczy rozumiany jako samopoznanie oraz uzyskiwanie samoświadomości podmiotów realizujących swoje zadania rozwojowe również poprzez relacje z innymi. Mamy zatem do czynienia z emancypacyjnym interesem poznawczym, który powinna uruchamiać każda instytucja edukacyjna. […] A to, co wyznacza najważniejszy aspekt tej książki, to fakt, że upomina się o to sama młodzież, której autorki oddają głos, unikając tym samym marginalizacji tych, którym edukacja służyć powinna.
prof. nadzw. dr hab. Klaudia Węc
Na poziomie zarówno kulturowym, jak i cywilizacyjnym doszło w ostatnich dekadach do fundamentalnych zmian życia społecznego. Głównymi beneficjentami i podmiotami potencjalnych zagrożeń tych zmian są młodzi ludzie. Szeroko sprofilowany ogląd zaproponowany przez Autorki sugeruje myślenie o szkole z uwzględnieniem kontekstów wynikających ze społecznego funkcjonowania współczesnego człowieka, jego „charakteru społecznego” tracącego zbalansowanie między indywidualnością a wspólnotowością. Hermeneutyczna narracja prowadzona przez Autorki „obok dyskursu jakości edukacji” jest konsekwentnym dopominaniem się o transcendentalny wymiar edukacji szkolnej, a więc o niezbywalne zobowiązania, jakie mają dorośli wobec dzieci i młodzieży. […] Z tej perspektywy zasadne są […] pytania o to, jak siebie postrzegają, jak sobie w tym świecie radzą, jak interpretują swój świat społeczny (szkoły/klasy szkolnej), w którym są zanurzeni, a odpowiedzi stają się kluczowe w procesie dostosowania zmian w systemie edukacyjnym do potrzeb artykułowanych przez podmioty szkoły. […] Próba badawcza podjęta i zaprezentowana przez Autorki w niniejszej publikacji może przyczynić się do zrozumienia problematyki współczesnej młodzieży, jej potrzeb ulokowanych w samorządności, wraz z poczuciem wpływu na codzienność szkolną. W tym sensie Autorki zmierzają w kierunku poznania kondycji młodzieży oraz szkoły wraz z jej deficytami i możliwymi do wydobycia walorami.
prof. nadzw. dr hab. Marta Urlińska
Pisać o Florianie Ceynowie nie jest łatwo. Świadczy o tym brak jego współczesnej, solidnej i całkowicie wyczerpującej biografii, chociaż wielu badaczy jego życia się do pisania zabierało i poświęciło sporo pracy oraz czasu. Niniejsza książka dotyczy, jak sam tytuł wskazuje, życia i działalności Floriana Ceynowy.
Ze Wstępu
Książka Piotra Sieradzkiego stanowi bardzo dobrą prezentację jednej ze współczesnych teorii socjologicznych średniego zasięgu, która znajduje zastosowanie w badaniu, opisywaniu i wyjaśnianiu społeczeństwa niemieckiego i polskiego, a także w badaniach marketingowych. Praca ta ma nie tylko dużą wartość naukową, ale i poznawczą gdyż do tej pory na polskim tynku wydawniczym nie ukazały się prace naukowe przedstawiające dokonania Gerharda Schulze. Aktualność książki Piotra Sieradzkiego potwierdzają kierunki przemian współczesnego społeczeństwa polskiego, które wymagają poszukiwania nowych narzędzi badawczych, pomocnych przy ich opisie i wyjaśnianiu. Praca ta może stanowić interesującą lekturę dla badaczy szeroko rozumianego życia społecznego, obejmującego jego wymiar społeczny, gospodarczy i kulturowy. Z recenzji wydawniczej ks. dr. hab. Stanisława Fela, prof. KUL
Książka jest adresowana przede wszystkim do praktyków zarządzania na poziomie mikro- i makroekonomicznym oraz wykładowców i studentów kierunków społecznych i ekonomicznych. Opracowanie może być z powodzeniem wykorzystane jako materiał pomocniczy na kierunkach zarządzania publicznego, jak i zarządzania przedsiębiorstwem. Rekomendacje mają swoje uzasadnienie w szerokim przeglądzie wiedzy teoretycznej, jako fundament konkretnych zaleceń praktycznych, zweryfikowane wiarygodnymi badaniami empirycznymi.
Fragment Wstępu
[...] W dwóch częściach pracy- (1) Zwierzęta jako wartość kulturotwórcza i socjocentryczna-ujęcie etnologiczne oraz (2) Zwierzęta wobec potrzeb człowieka. Edukacja-wychowanie-terapia: ujęcia pedagogiczne-autorzy poszczególnych opracowań zwracają szczególną uwagę na dotychczasowe doświadczenia, problemy oraz inspiracje i perspektywy w zakresie badań dotyczących udziału zwierząt zarówno w dawnej, jak i współczesnej kulturze i wychowaniu.
Tom poświęcony jest wybranym zagadnieniom z obszaru nauk społecznych i humanistycznych: myśli politycznej, filozofii, historii, tożsamości narodowej, opozycji politycznej, bezpieczeństwa i problematyki wojskowej, kapitału społecznego i praktyki społecznej. Artykuły zawarte w książce są oparte na bogatej bazie źródłowej i bibliograficznej i stanowią znaczący wkład w rozwój nauki.
Seria Literatura Chińska XXI Wieku ma na celu wypromowanie współczesnej literatury chińskiej w języku angielskim, francuskim i innych językach dla czytelników na całym świecie.
(...) Potencjał dziecka, jego szerokie możliwości nakładają na organizatorów edukacji, badaczy, nauczycieli i rodziców liczne zadania i wyzwalają ich odpowiedzialność za jego rozwój. Edukacja przedszkolna ma stać się dla dziecka trampoliną wzrostu, wsparciem rozwoju, płaszczyzną odkrywania i uczenia się, a nie tylko ciągiem przypadkowo dobranych czynności dydaktyczno-wychowawczych, replikowanych z gotowych rozwiązań, scenariuszy. Czy jesteśmy w stanie temu zadaniu sprostać i dokonać potrzebnych zmian? Mamy świadomość koniecznych modyfikacji i otwarcia się na nowe rozwiązania. Mamy też szacunek do tego, co cennego i ważnego w tym zakresie zrobiono i napisano dotąd i tu także poszukujemy inspiracji lokując je w nowych, aktualnych kontekstach naszego działania, funkcjonowania, badania (...).
Ze wstępu
Przy opracowaniu wykazu mszałów rękopiśmiennych wykorzystano wcześniejsze katalogi tych ksiąg, jak też dostępne katalogi bibliotek i wystaw oraz publikacje uwzględniające mszały pod względem paleografii, zdobnictwa artystycznego, notacji muzycznych itd. Mszały rękopiśmienne bowiem stanowią nie tylko ważne źródło liturgiczne i teologiczne, ale są również cennymi zabytkami piśmiennictwa europejskiego, dziełami sztuki malarskiej i zapisami dawnej muzyki sakralnej. Z tych racji są one przedmiotem zainteresowań badaczy różnych dziedzin kultury.
Sumaryczny wykaz mszałów rękopiśmiennych do Soboru Trydenckiego zawie¬ra 5079 jednostek łącznie z fragmentami mszałów najdawniejszych do XIII wieku. W poszczególnych jednostkach uwzględniono miejsce przechowania i sygnaturę kodeksu, jego opis zewnętrzny z podaniem liczby kart i wymiarów, następnie czas i miejsce powstania lub przeznaczenia oraz odnośną bibliografię, która daje pełniejszy wgląd w ten rękopis.
Fragment Przedsłowia
Każdy, kto przestrzega zasad protokołu dyplomatycznego i etykiety, jest zawsze postrzegany jako godny uwagi i zaufania. Dobre maniery bardzo często decydują o sukcesie zawodowym i prywatnym, a ich znajmość pozwala zachować niezależność oraz swobodę w każdych okolicznościach i sytuacjach.Ze Wstępu
W ostatnim czasie w wyniku współpracy wydawniczej Time Marszałek Group z chińskim wydawnictwem Foreign Language Teaching and Research Press ukazały się cztery tomy encyklopedycznego opracowania pt. „Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze”. Publikacja ta jest efektem pracy wybitnych sinologów oraz grona chińskich profesorów. Najważniejsze pojęcia w poszczególnych tomach zostały przybliżone czytelnikowi w formie encyklopedycznych haseł, które dodatkowo wsparto cytatami z dzieł chińskiej literatury (w języku polskim i chińskim).
W ostatnim czasie w wyniku współpracy wydawniczej Time Marszałek Group z chińskim wydawnictwem Foreign Language Teaching and Research Press ukazały się cztery tomy encyklopedycznego opracowania pt. „Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze”. Publikacja ta jest efektem pracy wybitnych sinologów oraz grona chińskich profesorów. Najważniejsze pojęcia w poszczególnych tomach zostały przybliżone czytelnikowi w formie encyklopedycznych haseł, które dodatkowo wsparto cytatami z dzieł chińskiej literatury (w języku polskim i chińskim).
W ostatnim czasie w wyniku współpracy wydawniczej Time Marszałek Group z chińskim wydawnictwem Foreign Language Teaching and Research Press ukazały się cztery tomy encyklopedycznego opracowania pt. „Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze”. Publikacja ta jest efektem pracy wybitnych sinologów oraz grona chińskich profesorów. Najważniejsze pojęcia w poszczególnych tomach zostały przybliżone czytelnikowi w formie encyklopedycznych haseł, które dodatkowo wsparto cytatami z dzieł chińskiej literatury (w języku polskim i chińskim).
W ostatnim czasie w wyniku współpracy wydawniczej Time Marszałek Group z chińskim wydawnictwem Foreign Language Teaching and Research Press ukazały się cztery tomy encyklopedycznego opracowania pt. „Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze”. Publikacja ta jest efektem pracy wybitnych sinologów oraz grona chińskich profesorów. Najważniejsze pojęcia w poszczególnych tomach zostały przybliżone czytelnikowi w formie encyklopedycznych haseł, które dodatkowo wsparto cytatami z dzieł chińskiej literatury (w języku polskim i chińskim).
Bogumił Drogorób (ur. w Bydgoszczy), absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po studiach mieszka i pracuje w Toruniu, w dzienniku „Nowości”, następnie tygodniku „Kujawy”, a od 1991 roku „Gazecie Pomorskiej”. Pod koniec 1997 roku wyjeżdża do Brodnicy, gdzie tworzy prężny oddział „Gazety Pomorskiej” i penetruje tamte przepiękne okolice, pełne jezior i lasów oraz ciekawych ludzi. Autor trzech zbiorów opowiadań: Biuro pisania podań, Czysty zapis, Idąc. Dwukrotny laureat ogólnopolskiego konkursu literackiego im. Edwarda Stachury.
Wprawdzie tematykę (poczucia) jakości życia polskich studentów podejmowali niektórzy autorzy, niemniej o oryginalności badań Autorki zadecydowało ich usytuowanie w specyficznej perspektywie teoretycznej, której konsekwencjami były: dobór badanej zbiorowości, cel badań oraz zastosowane procedury badawcze. (...)
Praca dr Jolanty Suchodolskiej stanowi udaną próbę analizy poczucia jakości życia polskich studentów: medycyny, prawa, ekonomii i pedagogiki w okresie historycznych przemian społeczno-politycznych i kulturowych w Polsce i na świecie. Została zwieńczona skonstruowaniem autorskiego modelu poczucia jakości życia ww. kategorii studentów. Na podkreślenie zasługuje trafność doboru przez Autorkę metod roboczych i poprawność ich zastosowania w badaniach. W pracy umiejętnie wykorzystano bogatą literaturę przedmiotu. Logiczny tok wywodów i komunikatywność narracji stanowią dodatkowy walor recenzowanego dzieła.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wiktora Rabczuka
Istotny w rozważaniach zamieszczonych w tej pracy jest wątek kształtowania (się) tożsamości. Wyraźne są wpływy wcześniejszych doświadczeń naukowych Autorki, która od lat pozostaje w środowisku badaczy m.in. właśnie złożoności i przemian tożsamości, spostrzegania tożsamości własnej i innych osób, oddziaływań edukacyjnych związanych z tymi sprawami. Przejście z fazy młodości do dorosłości – na co zwraca uwagę – nie pozostaje bez wpływu na rozumienie i przejawy tożsamości. (...)
Książka autorstwa dr Jolanty Suchodolskiej dostarcza sporo ważnych informacji o współcześnie studiującej młodzieży – młodych dorosłych, z których wywodzić się będzie elita odgrywająca znaczącą rolę w ważnych sferach życia społecznego: ochronie zdrowia, ekonomii, prawie i edukacji. Jak starałem się to zaakcentować w niniejszym wstępie, jest to książka o dużych walorach naukowych i godnych uwagi przesłaniach społeczno-edukacyjnych.
Z Przedmowy prof. zw. dr. hab. Tadeusza Lewowickiego
Sylwia Burnicka-Kalischewska jest doświadczoną śpiewaczką operową, absolwentką klasy śpiewu solowego prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Ma na swoim koncie liczne koncerty i role operowe. Artystka występowała na scenach polskich, niemieckich teatrów operowych, a także w Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Danii, Francji i USA. Obok intensywnej działalności artystycznej od lat dzieli się swoim doświadczeniem z młodzieżą uzdolnioną wokalnie. Posiada stopień doktora nauk humanistycznych (Uniwersytet Warszawski) oraz doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi). Profesor nadzwyczajna Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego. Od wielu lat jest także pedagogiem śpiewu w Szkole Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow w Ueckermünde. Jej podopieczni studiują lub już ukończyli studia na kierunku śpiew solowy w akademiach muzycznych w Berlinie, Rostoku, Szczecinie, Hamburgu, Saarbrücken i Londynie oraz są laureatami ogólnoniemieckich, ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Powołała do życia Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, którego pozostaje dyrektorem artystycznym, oraz Stowarzyszenie Muzyczne BEL CANTO Ueckermünde, za co otrzymała nagrodę miasta Ueckermünde. Autorka była kilkakrotnie nagradzana przez landrata okręgu Vorpommern-Greifswald oraz burmistrza miasta Ueckermünde za wybitną działalność artystyczną i pedagogiczną. Jest autorką wielu artykułów naukowych z zakresu wokalistyki i językoznawstwa oraz pierwszej na świecie monografii o zapomnianym śpiewaku Giulio Perottim Von Ueckermünde nach New York. Giulio Perotti – Startenor des 19. Jahrhunderts.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?