W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Józef Chełmoński (1849-1914) - i jako człowiek, i jako artysta lubił się wyróżniać, chadzał własnymi drogami, był wierny tylko sobie. Naturalizm i bezkompromisowość młodzieńczych płócien oraz odrzucenie utartych kanonów piękna czyniły jego wizję świata trudną do zaakceptowania przez ukształtowanych wedle akademickich norm krytyków. Rozgoryczony i niezrozumiany w warszawskim środowisku udał się do Paryża, gdzie zdobył uznanie i sławę. Po powrocie do kraju stopniowo odsuwał się od świata, przyjaciół i bliskich, skupiając się całkowicie na swej twórczości. W dziejach polskiego malarstwa zapisał się przede wszystkim jako twórca niezrównanych, nastrojowych pejzaży. Stając przed płótnami Chełmońskiego, zaczynamy odbierać wszystkimi zmysłami pochwyconą na nich naturę: możemy poczuć temperaturę i konsystencję powietrza, usłyszeć dźwięki, rozpoznawać zapachy roślin i ziemi....Luba Ristujczina Luba Ristujczina - historyczka sztuki, autorka licznych publikacji prezentujących malarstwo
Leonardo da Vinci artysta, którego dzieła znają nawet ci, którzy nigdy nie byli w muzeum. Twórca Mona Lisy, najbardziej rozpoznawalnej twarzy w historii malarstwa, i Ostatniej Wieczerzy, kopiowanej, parodiowanej i reinterpretowanej na setki sposobów. Wokół jego obrazów krążą legendy o tajemnych kodach, zaginionych znaczeniach i spiskach godnych filmu sensacyjnego.Był malarzem, rzeźbiarzem, inżynierem, anatomem i wynalazcą. Projektował latające maszyny, badał ludzkie ciało, planował monumentalne pomniki, a przy okazji tworzył efekty specjalne, które zachwycały na dworach. Łączył naukę ze sztuką, a każdy temat zamieniał w wizję wyprzedzającą swoją epokę.Ten bogato ilustrowany album ukazuje Leonarda w pełnej skali od jego słynnych arcydzieł po szkice, konstrukcje i osobiste notatki, w których obok projektów machin wojennych można znaleźć choćby przepis na farbę do włosów. To historia człowieka, który chciał wiedzieć wszystko i pięćset lat później wciąż sprawia, że świat chce wiedzieć więcej o nim. Agnieszka Kijas krytyczka sztuki, pisarka oraz organizatorka spotkań i prelekcji na temat malarstwa. Prowadzi podcast Dawno temu w sztuce, gdzie w lekkim tonie opowiada o najwybitniejszych dziełach, jakie na przestrzeni wieków wyszły spod pędzli genialnych malarzy. Jest autorką książek o wybitnych artystach oraz monografii teatralnych. Jako dziennikarka i felietonistka promuje sztukę zarówno na żywo, jak i w przestrzeni online.
Ten wyjątkowy album to podróż przez sto lat historii Polski zapisanych w ponad 600 unikatowych fotografiach. To opowieść o ludziach znanych i bezimiennych, o miejscach często już nieistniejących, i o chwilach, które minęły, lecz dzięki fotografii zostały ocalone.Od pierwszych dagerotypów po dojrzałą fotografię krajoznawczą, od dokumentacji powstań i rewolucji moralnej po portrety i sceny codziennego życia prezentowane zdjęcia ukazują Polskę, jakiej już nie ma, ale która wciąż żyje w naszej zbiorowej pamięci. Prace pionierów takich jak Karol Beyer, Ignacy Krieger, Henryk Poddębski czy Walery Rzewuski tworzą fascynujący obraz przeszłości pełen emocji, detali i ulotnego piękna.To nie tylko zbiór zdjęć, ale świadectwo epoki, źródło historyczne i hołd dla tych, którzy z pasją i odwagą zatrzymali czas.Dzięki pracy dawnych fotografów możemy zobaczyć, jak wyglądało życie przed laty zwyczajne, a dla nas niezwykłe.
Najpiękniejsza kobieta, jaka kiedykolwiek żyła, nie miała swojego portretu malowanego, rysowanego czy rytowanego częściej niż Vollard - przez C,zanne`a, Renoira, Rouaulta, Bonnarda... Ale mój kubistyczny portret jest z nich wszystkich najlepszy.Pablo Picasso Ambroise Vollard - ekscentryczny paryski marszand, kolekcjoner i wydawca - był kimś więcej niż tylko pośrednikiem między artystami a światem. Był wyczulonym słuchaczem, niepozornym uczestnikiem wielkiej rewolucji w malarstwie przełomu XIX i XX wieku. To dzięki niemu nazwiska takie jak C,zanne, Degas czy Renoir trafiły pod dachy kolekcjonerów i do świadomości szerokiej publiczności.Słuchając C,zanne`a, Degasa i Renoira to wyjątkowa relacja z pierwszej ręki - zbiór rozmów i anegdot, które układają się w barwny portret epoki, pełen ironii, szczerości i nieoczekiwanych zwrotów. W nowym przekładzie Artura Foryta książka zyskuje świeżość języka, nie tracąc nic z ducha oryginału.Całość została opatrzona wnikliwym wstępem i bogatymi przypisami Agnieszki Kijas - krytyczki sztuki - które osadzają wypowiedzi artystów w szerokim kontekście kulturowym, towarzysząc czytelnikowi jak cierpliwy przewodnik po świecie impresjonizmu. To opowieść o sztuce, ale też o pasji, ryzyku i nieoczywistych przyjaźniach.Dla miłośników malarstwa, historii i literatury wspomnieniowej.
Street art zawojował świat, nie zważając na bariery językowe, kulturowe czy religijne, a przedewszystkim ograniczenia ekonomiczne. Sztuka uliczna dociera do każdego zakamarka na Ziemi, ponieważ przemawia wprost do serc ludzkich. I w tym właśnie tkwi jej szczególna siła – jest dostępna dla wszystkich jako skrajnie demokratyczna forma sztuki. Street art jest wolny, dziki i zmysłowy. I tak jak dzikie zwierzęta polują na swe ofiary, tak samo streetartowcy starannie dobierają miejsca i czekają na właściwy moment, aby całkowicie oddać się pierwotnemu instynktowi tworzenia.
Alessandra Mattanza w książce Street art. Wielcy artyści i ich wizje opowiada o street art'cie poprzez słowa jego najznamienitszych przedstawicieli. Prezentuje sylwetki dwudziestu czterech artystów z całego świata, pisze o ich korzeniach i inspiracjach, a także oddaje głos im samym, wielokrotnie przywołując ich wypowiedzi.Pozwala czytelnikowi poznać świat street artu od środka, zrozumieć, co motywuje artystów, jakie cele sobie wyznaczają i w jaki sposób je realizują. To bogato ilustrowana podróż bez pośrednictwa krytyków i obowiązkowa pozycja na półce każdego, kto kocha sztukę we wszelkich formach, nawet tej najbardziej ulotnej.
Obecne wydanie książki zostało uzupełnione o sylwetki czterech artystów: FAITH XLVII, MEDIANERAS, SECRETO REBOLLO i TVBOY.
Alessandra Mattanza
ALESSANDRA MATTANZA, pisarka, autorka scenariuszy, fotografka, od wielu lat mieszka w Nowym Jorku i w Los Angeles. Obecnie pracuje jako korespondentka zagraniczna, publicystka i redaktorka kilku wydawnictw i czasopism, na potrzeby TV Studio Universal przeprowadza wywiady i produkuje krótkometrażowe filmy dokumentalne. Jest także autorką powieści, sztuk teatralnych, ilustrowanych książek podróżniczych i przewodników.
„Co głowa ubzdurała, lewa ręka nabazgrała” to literacko-plastyczny performance, w którym słowo pisane nierozerwalnie łączy się z ilustracją, wzajemnie się uzupełniając. Jego sedno stanowią –rękopisy autora, zaś tekst drukowany staje się tylko dodatkiem. Wiersze Zięciny to zarówno utwory o miłości, poezja religijna, jak i celne komentarze do wydarzeń dnia codziennego. Kontakt z Autorem: FB: Zięcina IG: ziecina_official Tik Tok: ziecina_official
Bohaterem kolejnej książki z serii "Lato z…" jest Charles Baudelaire. „Poeta wyklęty” kojarzony głownie z wierszami z tomu "Kwiaty zła" został przez Antoine’a Compagnona przedstawiony jako człowiek pełen sprzeczności: niezwykle wrażliwy a jednocześnie bezpardonowo krytykujący swoich przeciwników, owładnięty manią pracowitości a równocześnie ciągle zmagający się z niemocą twórczą i brakiem środków na utrzymanie, nieustannie dążący do doskonałości choć lubiący oddawać się rozrywkom. Ten oryginał, o którym krążyły legendy, był jednym z pierwszych twórców opisujących niepokój, samotność i złożoność miejskiego życia, jeszcze zanim stały się one ważnymi tematami literatury XX wieku. To właśnie on zwrócił uwagę na postępujący proces komercjalizacji sztuki w kapitalistycznym świecie, a walka o odwrócenie tej tendencji stała się jedną z jego obsesji. Z kart książki wyłania się obraz człowieka pełnego silnych emocji, lęków i niepewności, jakże bliskich współczesnemu czytelnikowi. Poeta nieustannie prowokujący swoim zachowaniem, stylem życia, strojami i wyglądem nie da się zaszufladkować, wszystkie przypinane mu łatki – dekadenta, dandysa, realisty – redukują jego złożoną osobowość oraz prowadzą do powierzchownego, płytkiego interpretowania wierszy, w których wyrażał siebie najpełniej.
Nowa szkoła gry na waltorni, której celem jest nauczenie młodych muzyków gry na tym instrumencie, opierając się na najlepszych wzorcach - niemieckich, amerykańskich, angielskich i holenderskich. Kolejne nowe elementy i zagadnienia techniczne wprowadzane są stopniowo, zawsze na kilku przykładach popularnych utworów i melodii, w większości polskich. Taki układ materiału sprawia, że proces uczenia zachodzi naturalnie a nauka staje się przyjemnością. Publikacja podzielona jest na dwa zeszyty (z.1-128 str., z.2-104 str.), które sprzedawane będą wspólnie, jako jedna publikacja.
Kompendium dla każdego miłośnika sztuki, które w nowatorski sposób przedstawia najlepsze obrazy świata. Obok znakomitych prac znanych mistrzów, wystawianych w słynnych galeriach świata, znajdziemy pomijane dotąd arcydzieła i nowo odkryte prace współczesnych malarzy, które warto zobaczyć. Galeria sztuki w każdym domu. Od malowideł ściennych starożytnego Egiptu po współczesne płótna Zachodu. 1001 kolorowych reprodukcji opatrzonych opisem obrazu i jego twórcy. Chronologiczny układ dzieł. 1001 obrazów, które warto w życiu zobaczyć to książka naprawdę wszechstronna i piękna. Prezentuje najlepsze obrazy świata: od malowideł ściennych starożytnego Egiptu po współczesne płótna Zachodu. Na jej stronach znajdziesz 1001 spośród najbardziej niezapomnianych, przejmujących, ważnych, kontrowersyjnych i frapujących obrazów, jakie kiedykolwiek stworzono. Co ważne, pokazano tu ponad 400 obrazów z XX i XXI wieku, także nowo odkryte prace z galerii współczesnych. Zajmujące i pouczające teksty napisane przez międzynarodowy zespół artystów, kustoszy, krytyków i kolekcjonerów sztuki rzucają światło i na obrazy, i na ich twórców. Pięknej reprodukcji każdego dzieła towarzyszy wnikliwe omówienie – godna pozazdroszczenia kolekcja dzieł sztuki, w której zagłębić się można w każdej chwili. Obrazy uszeregowano chronologicznie. Przewracając karty książki, nieraz odkryjesz fascynujące i zaskakujące zestawienia. Indeksy tytułów obrazów i nazwisk artystów ułatwią odnalezienie konkretnego dzieła czy prześledzenie rozwoju twórczości danego malarza. Pozwól prof. Stephenowi Farthingowi zabrać się w jego osobistą podróż po obrazach, które każdy powinien postarać się w życiu zobaczyć. Wiele z nich znajduje się w znanych galeriach, jak paryski Luwr czy nowojorskie MoMA – inne zaś pozostają w trudno dostępnych zakątkach świata. Każdy z nich jednak wart jest tego, by spróbować obejrzeć go osobiście.
Zapraszamy do odkrycia niezwykłej publikacji autorstwa Tadeusza Chrzanowskiego, która stanowi doskonałe źródło wiedzy na temat historii sztuki w Polsce. Książka ta w przystępny sposób przybliża czytelnikom kluczowe etapy rozwoju sztuki w Polsce, od czasów Piastów aż po III Rzeczypospolitą.O książce W Sztuce w Polsce od Piastów do Jagiellonów autor omawia: początki sztuki chrześcijańskiej w Polsce, refleksy karolińskie i ottońskie, sztukę gotycką. Natomiast w części poświęconej Sztuce w Polsce od I do III Rzeczypospolitej znajdziemy informacje o: okresie pierwszych królów elekcyjnych, w tym Batorym i monarchach z dynastii Wazów, stylach takich jak barok, klasycyzm, romantyzm oraz początki historyzmu, akadeizmu i elektyzmu, rozwoju sztuki polskiej od odrodzenia państwa do ustanowienia III Rzeczypospolitej.
Banksy jest legendą, kryjącym się w cieniu bohaterem, biegającym nocą ulicami z szablonami i farbami, aby tworzyć prace, które poruszają ważne społeczne problemy. Chociaż nie ujawnia swojej tożsamości, jest najbardziej znanym przedstawicielem street artu. Co więcej, to właśnie on sprawił, że sztuka ta wzbudziła szerokie zainteresowanie.
Prace Banksy’ego są dziś kultowe. Podziwiane przez artystów graffiti, reprodukowane na potęgę, na aukcjach osiągają astronomiczne sumy.
Znawczyni street artu Alessandra Mattanza w książce Banksy. Głos ulicy prezentuje najważniejsze prace artysty, dzieląc je na główne bloki tematyczne. Znalazły się tu wizerunki zwierząt, dzieci oraz przedstawienia miejskiej dżungli, ukazujące panoramę współczesnego społeczeństwa. Ten bogato ilustrowany album, opatrzony syntetycznym komentarzem stanowi znakomite podsumowanie twórczości Banksy'ego, ukazując jego niezwykłą umiejętność oddawania w atrakcyjnej graficznie formie aktualnych, często trudnych tematów.
Alessandra Mattanza
Alessandra Mattanza jest wielokrotnie nagradzaną autorką, scenarzystką i fotografką. Regularnie pisze do takich czasopism jak „Cosmopolitan”, „Elle”, „Vanity Fair”, „Forbes”, „F”, „Natural Style”, „ICON” i „Financial Times”. Jest także autorką kilku książek.
Pierwsza pełna biografia Jana Nowickiego – jednego z najwybitniejszych polskich aktorów, którego role w Wielkim Szu, Sanatorium pod Klepsydrą czy Biesach na zawsze zapisały się w historii polskiej kultury. Aleksandra Szarłat, rozmawiając z dziesiątkami osób z najbliższego otoczenia aktora, a także, wielokrotnie, z nim samym, tworzy fascynujący portret artysty – prowokacyjnego, charyzmatycznego, pełnego sprzeczności. Od dzieciństwa w Kowalu, przez lata świetności w Starym Teatrze, po ostatnie dni w ukochanym Krzewencie – autorka śledzi drogę zawodową oraz skomplikowane życie osobiste Nowickiego. Związki z Mártą Mészáros i innymi kobietami, przyjaźnie z największymi twórcami polskiej kultury (jak Piotr Skrzynecki czy Andrzej Wajda), a także późna pasja pisarska składają się na obraz człowieka, który wymykał się wszelkim schematom. To także opowieść o polskim teatrze i kinie drugiej połowy XX wieku, o artystycznej bohemie Krakowa, o życiu w czasach PRL-u i transformacji. Przede wszystkim jednak historia aktora, który – jak mawiał – „nie miał kwalifikacji do życia, dlatego powiodło mu się w aktorstwie”. Opowieść o kimś tak fascynującym jak Janek Nowicki czyta się z zapartym tchem, a każda strona budzi nowe pytania, kolejne dociekania. O Nowickim można opowiadać bez końca, ale czy da się o nim opowiedzieć? Ola Szarłat podjęła tę próbę i rezultat jest świetny, co wcale nie znaczy, że dowiemy się o Janie wszystkiego. To niemożliwe. On sam wszystkiego o sobie nie wiedział. Był dla nas i dla siebie jakimś magicznym sekretem – pociągającym, ciekawym. Czytając, tę ciekawość zaspokajamy. Trochę. Krystyna Demska-Olbrychska Powiedzieć o Janie Nowickim, że był wybitnym aktorem teatralnym i nie do końca wykorzystanym aktorem filmowym, to nic nie powiedzieć. Fascynował, zaciekawiał, złościł nas – również prywatnie. Chęć ogarnięcia tak niezwykłej osoby przyniosła w rezultacie wspaniałą opowieść. Role są ulotne. Książka zostanie. Daniel Olbrychski Przeczytałem i okazało się, że tak naprawdę pana Jana nie znałem! Książkę pochłonąłem łapczywie, ale i uważnie. To jedna z tych lektur, których nie można przegapić. Każdy rozdział to oddzielna fotografia skrywająca inną tajemnicę. Wszystko można odłożyć na jutro, ale pana Jana nie wypada. Na pana Jana się czeka. Dostają Państwo do rąk książkę wyjątkową i mogę Państwu jedynie pozazdrościć, że są Państwo jeszcze przed lekturą. Polecam całym sercem. Cezary Pazura Jan Nowicki jako postać rzeczywista jest równie interesujący, jak interesujące są role, które zagrał. Studium Janka jako człowieka jest równie ciekawe, jak studium artysty. Znałem dość dobrze Janka Nowickiego, pracowaliśmy razem wielokrotnie. Odnalazłem go na kartach tej książki. Krzysztof Zanussi
The world’s most beloved pet photographer turns his lens on our canine companions
The world appears to be divided into cat and dog lovers, but fortunately Walter Chandoha, the 20th century’s greatest pet photographer found himself happily in the middle. He loved these intriguing creatures equally for their unique beauty and individualism, and as subjects to photograph in a career spanning over 70 years. While working on his critically acclaimed TASCHEN book Cats, Chandoha handpicked his favorite dog photos for a potential follow-up title, putting into carefully marked boxes hundreds of contact sheets, prints, and color transparencies.
Chandoha sadly passed away in 2019 at the age of 98, but his legacy lives on in this dashing sequel dedicated to man’s best friend. “Walter Chandoha’s photographs of dogs are compelling not just because dogs have an inherent charm, but because the person behind the camera was a master of his craft,” writes the photography critic Jean Dykstra in the book’s introduction.
We see terriers, collies, beagles, bloodhounds, poodles, small dogs, big dogs, show dogs, working dogs, and many more, featuring over 60 breeds photographed in both black-and-white and glorious Kodachrome.
Spanning a 50-year period, the book is divided into six sections, and each chapter reveals Chandoha’s exceptional combination of technique, versatility, and soul. The opening chapter “In the Studio” focuses on formal portraiture; next it’s “Strike a Pose” where our canine companions ham it up for the camera; in “Out and About” they get to roam and play, often photographed with Chandoha’s own children; next it’s “Best in Show” with Chandoha using his reportage skills to capture vintage dog shows from the Mad Men era; in “Tails from the City,” the dogs are hitting the streets of mid-century New York; and in the closing chapter “Country Dogs,” it’s back to nature, the fields, and the beaches. Dogs is an unleashed photographic tribute to these lovable and loyal creatures.
Where’s the Point?
Georges Seurat’s revolutionary dots
Georges Seurat (1859-1891) was only 31 when he died, but during his short life he created hundreds of drawings, oil sketches, and paintings on canvas that introduced a fresh perspective in European painting.
As a student at the École des Beaux-Arts in Paris, he carefullly observed the work of Delacroix and became fascinated with the interplay between light and color. In doing so, he developed Divisionism, using small dabs of paint from the point of the brush to create pointilist images that shimmered with luminescence and hinted at movement.
In this accessible introduction to Seurat, meet an artist driven by a need to capture nature and the simple pleasures of life through a new language of painting.
Messaging on a Mission
A vivid history of 150 years of graphic design
Through the turbulent events of the last century-and-a-half, graphic design—with its vivid, neat synthesis of image and idea—has distilled the spirit of each age. It surrounds us every minute of the day, from minimalist packaging to colorful adverts, environmental graphics to sleek interfaces: graphic design is as much about reflecting society’s aspirations and values as it is about transmitting information.
Now published as part of our popular Basic Art series, this vibrant compendium lays out the evolution of graphic design from its inception in the 1890s up until the present day. Using his sweeping knowledge of the field, author Jens Müller has curated hundreds of examples from across the globe, arranged by decade.
Each chapter also includes thumbnails of significant movements and influential publications, plus concise biographies of design masterminds like Massimo Vignelli (New York subway wayfinding), Otl Aicher (Lufthansa identity), Paula Scher (Citibank identity), Milton Glaser (I Love New York), Louise Fili (packaging), and Stefan Sagmeister (handwritten posters).
This succinct but authoritative collection reflects on the development of a creative field that is constantly changing and challenging itself. The design classics Müller has curated act as coordinates, helping to trace the incontrovertible influence of graphic design on our daily lives. It’s both a handy primer and an informed exploration of how graphic design shapes our choices, from the products we buy and the media we consume, to how we behave and think of ourselves.
Zapraszamy do świata barw z zeszytem do kolorowania poświęconym twórczości Rafała Olbińskiego! Ta publikacja to prawdziwa gratka dla miłośników artystycznych wyzwań i polskiego malarstwa. W środku znajduje się 14 starannie wybranych reprodukcji obrazów Rafała Olbińskiego, każda w towarzystwie szablonu do samodzielnego wypełnienia kolorem. Dzięki temu można zarówno spróbować naśladować paletę mistrza, jak i nadać dziełom zupełnie nowy, unikalny charakter.
Eleonora Plutyńska życie oddała dziedzinie sztuki wymagającej pokory i cierpliwości: tkaninie. Córka „króla polskiej nafty”, uczennica Olgi Boznańskiej, artystka, nauczycielka, społeczniczka.
Dorastała w cieniu legendy ojca, pioniera galicyjskiego przemysłu naftowego, wybrała jednak własną drogę. Studiowała w Paryżu i w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w słynnych pracowniach Czajkowskiego i Jastrzębowskiego, ale prawdziwe spełnienie odnalazła na wsiach Polesia i Podlasia. Tam współpracowała z lokalnymi tkaczkami, popularyzując dawne techniki i tajniki roślinnego barwienia. Jako współtwórczyni spółdzielni „Ład” i wykładowczyni Pracowni Tkactwa Ręcznego na warszawskiej ASP, wychowała całe pokolenia artystów – studiowały u niej między innymi Magdalena Abakanowicz, Jolanta Owidzka i Krystyna Wojtyna-Drouet. Jej własne tkaniny – takie jak Zwierza, Rycerze czy Trójkąty – zdobywały uznanie w kraju i za granicą.
Została zapamiętana jako bezinteresowna, szlachetna i oddana sztuce, ujmowała prostotą i cichą mądrością. Choć życie Eleonory nie było pozbawione cierpienia – dotknęły ją wczesna śmierć ojca, dwie wojny światowe, wieloletnia rozłąka z mężem i zniszczenie międzywojennego dorobku – nie zatraciła wiary w sens pracy. Dzięki sile charakteru i poczuciu misji umiała zaczynać od nowa, za każdym razem.
Znakomicie napisana biografia Eleonory Plutyńskiej – postaci legendarnej, choć niepozbawionej kontrowersji w świecie polskiej tkaniny artystycznej i ludowej. Autorka z odmalowuje jej losy, ukazując zarówno życie prywatne, jak i pracę na styku przenikających się kultur miasta i wsi. To wciągająca opowieść, która nie unika trudnych tematów i przełamuje utarte schematy.
Monika Kowalczyk, kierowniczka Działu Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Poświęciła się walce o zachowanie rodzimych tradycji tkackich, ale też o odrodzenie sztuki ludowej w nowoczesnym duchu. O sobie mówiła, że jest poszukiwaczką „tajemnicy zaginionego piękna”. Była społeczniczką, chociaż są tacy, którzy w jej podejściu do wsi i ludowego rękodzieła widzą kulturowe zawłaszczenie czy paternalizm. Magdalena Stopa nie pomija tych wątków, na dokonania Plutyńskiej patrzy wielowymiarowo. Dobrze, że teraz – kiedy tyle się mówi o renesansie rzemiosła, o nowym pokoleniu twórców zafascynowanych dziedzictwem polskiej tkaniny artystycznej – Eleonora Plutyńska została przypomniana.
Hanna Rydlewska, „Vogue Polska Living”
Gdy Wanda Telakowska jest królową polskiego wzornictwa, Janina Orynżyna i Zofia Szydłowska – królowymi rzemiosła i sztuki ludowej, Eleonora Plutyńska to władczyni tej krainy, w której rodziła się tkanina ludowa i unikatowa. I w końcu mamy opowieść o sprawczej kobiecie, artystce i nauczycielce. Czy jest niczym baśń? Sprawdźcie!
Katarzyna Jasiołek, autorka książki Tkanina. Sztuka i rzemiosło
Eleonora Plutyńska była postacią o wielkiej klasie, urodzie i elegancji, niezapomnianą dla wszystkich, którzy ją znali. I ja jako nastolatka spotkałam panią profesor w mieszkaniu na poddaszu przy zbiegu Wilczej i Marszałkowskiej, gdy składałam jej wizytę wraz z moją matką w połowie lat sześćdziesiątych, już po śmierci męża profesor Plutyńskiej. Była niezwykle dostojna, łaskawie mnie przywitała i od razu poczułam się z nią zaprzyjaźniona.
Dzięki tej biografii dowiadujemy się, jak kształtowała się jej młoda osobowość pod wpływem rodziny, tradycji, wielokulturowości ziem ojczystych, szkół i studiów. Poznajemy też późniejszą pracę artystyczną Plutyńskiej i potencjał, z którego mogły czerpać następne pokolenia. Pierwszy sukces, którego była świadkiem, to światowy rozgłos grupy jej studentów, którzy otrzymali szereg wyróżnień na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, a później zostali określeni jako Polska Szkoła Tkaniny. To pasjonująca opowieść o niezwykłej postaci, która budzi podziw i szacunek.
Joanna Owidzka
Europejskie kino gatunków 5 to kolejny tom poświęcony twórczości europejskich filmowców zajmujących się kinem gatunkowym. Ponownie nacisk położono na zjawiska wcześniej nieopisywane bądź opisywane zdawkowo, zwłaszcza w polskim piśmiennictwie filmoznawczym. Obok analiz filmów występujących w głównym nurcie kina (produkcje o przygodach agenta 007, kino heritage cinema czy dzieła Kena Russella) znalazły się tu opracowania utworów składających się na eksploatacyjną odnogę europejskiej kinematografii (filmy grozy z brytyjskiej listy video nasties) czy też klasyki europejskiego kina gatunkowego (mondo cinema). Wszystko to tworzy bogaty i intrygujący portret filmów często znanych jedynie specjalistom, a dziś z chęcią odkrywanych i analizowanych przez rzesze miłośników kina niebanalnego, stającego się nierzadko źródłem inspiracji twórców światowej kinematografii (Quentin Tarantino). Książka, zawierająca prace specjalistów zajmujących się szeroko pojętym kinem gatunkowym, adresowana jest przede wszystkim do akademików badających ten temat w jego szerokim kulturoznawczym aspekcie, ale również do wszystkich żywo zainteresowanych kinem gatunków, dzięki innowacyjności jego autorów reprezentujących europejską kinematografię wypracowującym swój własny, oryginalny - rozwijający lub polemizujący z amerykańskim - idiom kina gatunkowego.Tom piąty Europejskiego kina gatunków uważam za znakomite zwieńczenie dla polskiego filmoznawstwa przedsięwzięcia. Dwa duże bloki tematyczne (brytyjski i włoski), cztery ujęcia monograficzne reżyserów (Ken Russell, Ruggero Deodato, Fernando Di Leo, Duan Makavejev), wreszcie teksty konceptualizowane w ramach drogi "od tematu do gatunku" (biografie kompozytorów oraz kino wojenne) - wszystkie te propozycje trzeba uznać za spełniające wysokie standardy dyskursu akademickiego, nacechowane indywidualnym podejściem autorek i autorów, a także niezwykle wartościowe wypowiedzi o charakterze propedeutycznym - w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zarówno ten, jak i poprzednie tomy cyklu będą stanowić odtąd (już stanowią!) ważny podręcznik z zakresu wiedzy o europejskim kinie gatunków.Z recenzji dr. hab. Rafała Koschanego, prof. UAM
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?