W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Romuald Broniarek, przez 35 lat etatowy fotoreporter tygodnika Przyjaźń, swój zawód traktował przed wszystkim jako rzemiosło, a pracę w tym piśmie jako sposób na funkcjonowanie w zawodzie. Jego zdjęcia prasowe ilustrowały teksty o polsko-radzieckich relacjach w epoce komunizmu. Blisko cztery dekady po zamknięciu pisma i 11 lat po śmierci fotografa, jego twórczość mająca dziś istotny walor dokumentacyjny wciąż pozostaje nieznana. Większość jego archiwum trafiła do Fundacji Ośrodka KARTA blisko 80 tysięcy negatywów, slajdów i odbitek, z których tylko część zdigitalizowano ze wsparciem finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Album towarzyszy wystawie, która od 18 października będzie prezentowana w Domu Spotkań z Historią. Jej kuratorzy Katarzyna Broniarek-Niemczycka oraz dziennikarz i wydawca Filip Niedenthal stanęli przed dużym wyzwaniem. Wybierali spośród tysięcy zdjęć, tworząc spójną opowieść, bez propagandowego kontekstu, z fotografii wykonanych często przy okazji oficjalnych wydarzeń i uchwyconych w sytuacjach rodzinnych, intymnych. Pokazują, że Romuald Broniarek był i nie tylko sprawnym fotoreporterem, lecz także spostrzegawczym i wrażliwym obserwatorem codzienności.
We wstępie do książki napisali: Wśród wybranych przez nas ponad stu zdjęć w czym wsparła nas Beata Łyżwa-Sokół są głównie prace z lat 50. i 60. oraz 70. Zdecydowaliśmy się skupić właśnie na tych obrazach, kadrach wyrwanych z kontekstu, uchwyconych jak gdyby kątem oka często na peryferiach oficjalnych wydarzeń, w których widać zainteresowanie autora tym, co pozornie zwyczajne, codzienne, a jednak zaskakujące, intrygujące. To sceny sfotografowane z humorem i wrażliwością, czasem ironiczne, wzruszające i świetne warsztatowo. Zebrane przedstawiają Polskę, taką, jaka była, wbrew oczekiwaniom i żądaniom zleceniodawców. Polskę przy okazji.
W ich wyborze znalazły się m.in. fotografie z Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze i wydarzeń sportowych, z wizyt w zakładach pracy hutach, na budowach i w garnizonach wojskowych oraz tematy lajfstajlowe, jak spędzanie czasu wolnego, fotografie mody czy uliczne. Czas stał się wielkim sprzymierzeńcem twórczości Broniarka. Kuratorzy, fotoedytorzy i czytelnicy szukają nowych wizualnych kodów i odniesień do współczesności. Fotografia z 1960 roku, na której modelka Jadwiga Smoczyńska pozuje na tle Pałacu Kultury i Nauki (tuż obok czarnej wołgi) zyskała nowe życie, gdy dość podobnie skomponowany kadr z modelkami Anją Rubik i Małgosią Belą, pojawił się na okładce pierwszego numeru polskiej edycji Voguea. Zdjęcie pary hutników przypalających papierosa kojarzyć się może ze scenami rodem z Tajemnicy Brokeback Mountain. Baletnice kłaniające się w pas oficjelom w garniturach? Wciąż aktualne! Niektóre zdjęcia ocierają się o surrealistyczny humor treser i lew w czułym uścisku na cyrkowej arenie, mężczyzna w kajaku sunącym po trawie; inne zaś wzruszają, odwołują się do emocji i wspomnień, jak mleczarka uginająca się pod ciężarem baniek z mlekiem czy grupa przedszkolaków leżakujących na świeżym powietrzu.
Fotografiom towarzyszą teksty, które przybliżają sylwetkę i drogę zawodową Romualda Broniarka: Przyjaźń na całe życie wstęp kuratorski, Głównym nurtem (i czasem trochę z boku) fragment wywiadu z fotografem, przeprowadzony przez Łukasza Modelskiego (opublikowany w 2013 roku w Fotobiografia PRL. Opowieści fotografów). Album został przygotowany w polsko-angielskiej wersji językowej.
Publikacja wydana przez Dom Spotkań z Historią towarzysząca wystawie o tej samej nazwie, zabiera czytelnika w fascynującą podróż do krainy fotografii.
Pozwala czytelnikowi przenieść się w czasie i przestrzeni, obejrzeć świat z różnych perspektyw. Przekonać się, czy zdjęcia zawsze pokazują prawdę.
Oglądaj, czytaj, rysuj, wycinaj.
A potem fotografuj!
"Byliśmy trochę oszołomami: skoro mamy nowe czasy i wszystko jest możliwe, to robimy" - mówi jeden z bohaterów książki Wszystko jak leci. Z transformacyjnego oszołomienia można żartować, lecz problemy rynku muzycznego tamtych lat nie zawsze należały do zabawnych. To były wielkie zmiany, wielkie marzenia i - często - wielkie rozczarowania. Wszyscy szukali swojego miejsca w kapitalistycznym wyścigu, który właśnie wystartował.
Autor oddaje głos ludziom tworzącym popowy rynek muzyczny lat dziewięćdziesiątych: założycielom firm fonograficznych, których entuzjazm miał przegrać z wielkimi zachodnimi korporacjami, dziennikarzom "Rock'n'Rolla", "Gazety Wyborczej", "Brumu" i "Machiny" czy twórcom pierwszych komercyjnych stacji radiowych. To również opowieść o największych ówczesnych gwiazdach, z których tylko nieliczne utrzymały się do dzisiaj na powierzchni, o ich sukcesach i porażkach, kuluarowych rozgrywkach.
Tomasz Lada stworzył wciągającą historię mówioną o czasach, kiedy - parafrazując Anitę Lipnicką - wszystko się mogło zdarzyć.
More than half a century after their songs were recorded, ABBA still make people the world over dance and sing their hearts out. After interviewing the four members for an article in 2013 – at which time the band had not been interviewed for over thirty years – Jan Gradvall was granted unique access to them for the next decade. In The Book of ABBA, the band share their thoughts and opinions more openly than ever before, while Jan reveals the context in which their sound developed – and shows how the story of ABBA is also the story of Sweden and the globalisation of pop culture.
From their chart-topping ABBA Voyage – their first album in forty years – to the two-million-ticket-selling concert-experience of the same name, it is undeniable that, in the history of pop culture and music, there has never been a group like ABBA. With remarkable intimacy, Gradvall’s book brings readers closer than ever to one of the world’s most notoriously private music icons.
A monumental history of the LGBTQ influence on popular culture, from the award-winning, Sunday Times-bestselling author.
An electrifying look at key moments in music and entertainment history between 1955 and 1979, which helped move gay culture from the margins to the mainstream and changed the face of pop forever – from the ambiguous sexuality of stars such as Little Richard in the 1950s through to David Bowie, glam rock and Sylvester’s ‘You Make Me Feel (Mighty Real)’.
The Secret Public is a searching examination of the fortitude and resilience of the gay community through the lens of popular music and culture; it reflects on the freedom found in divergence from the norm and reminds us of the need to be vigilant against those seeking to roll back the rights of marginalised groups.
Dlaczego świat pokochał opowieści w odcinkach? Co sprawia, że zakończenie sezonu boli bardziej niż zerwanie? I czemu scenarzyści znów urwali akcję w najciekawszym momencie? Ta książka to podróż przez serialowy wszechświat - od Buffy: Postrach wampirów po Breaking Bad, od Miasteczka Twin Peaks po Sukcesję.Niech pierwszy rzuci pilotem ten,kto nigdy nie maratonował serialu.Konrad Chwast z redaktorską precyzją i fanowskim sercem analizuje, jak seriale przeszły drogę od banalnych sitcomów i oper mydlanych, przez rewolucję nowego złotego wieku telewizji, aż po erę binge-watchingu na platformach streamingowych. Pokazuje, jak zmieniały się tematy, formaty i bohaterowie - oraz jak giganci streamingu zrewolucjonizowali sposób, w jaki oglądamy i przeżywamy fabuły.Uwaga, spoiler! to nie tylko opowieść o serialach. To wyjątkowy portret nas samych - widzów, którzy szukają emocji, eskapizmu i wspólnoty. To książka dla tych, którzy nie tylko oglądają, ale chcą zrozumieć, co za tym wszystkim stoi. Z humorem, dystansem i kulturową świadomością - idealna dla fanów popkultury, binge-watchingu i tych, którzy z serialami dorastali.BIOGRAMKonrad ChwastSzef działu Rozrywka w Spider's Web. Specjalizuje się w analizie seriali, filmów i szeroko pojętej popkultury. Jego dziennikarskie doświadczenie i autentyczna pasja czynią go wiarygodnym przewodnikiem po świecie seriali i ich kulturowego zaplecza.Fragment książki:Większość wspomnianych przeze mnie zwrotów akcji czy istotnych dla fabuły elementów była setki razy omawiana przez dociekliwych krytyków lub zawziętych memiarzy. W kulturze internetowej przyjęło się, aby ostrzegać przed wiadomościami i tekstami, które mogą popsuć komuś przyjemność oglądania, zwłaszcza jeśli ta płynie z zaspokajania ciekawości dotyczącej losów bohaterów. Dlatego uprzedzam lojalnie, że z tej książki dowiesz się, co było dalej, a także co stało się na końcu. W większości przypadków skupiam się jednak nie na omawianiu zakończeń czy streszczaniu wydarzeń, lecz na drodze, jaką musieli przejść twórcy (i bohaterowie), aby ich dzieła i czyny uzyskały status kultowych. Dlatego jeśli seriale oglądasz, bo ciekawi cię samo zakończenie czy zwroty akcji, możesz pominąć rozdziały dotyczące konkretnych tytułów i wrócić do nich, gdy już nadrobisz odcinkowe zaległości. Nie jest to jednak niezbędne, bo omawiane produkcje są tak wypełnione wątkami i historiami, że nawet gdybym chciał (a nie chciałem), nie zmieściłbym ich wszystkich w jednej książce. Żeby nie było, że nie ostrzegałem.
Powieść biograficzna o włoskiej projektantce Elsie Schiaparelli, największej rywalce Coco ChanelElsa, głęboko zraniona zdradą męża, który porzucił ją dla tancerki Isadory Duncan i zostawił samą z córeczką, postanawia opuścić Nowy Jork. Obiecuje sobie, że już nigdy nie będzie zależna od jakiegokolwiek mężczyzny. Przyjeżdża do Paryża i szuka ścieżki życiowej, która pozwoli jej utrzymać siebie i małą Gogo oraz zapewnić dziewczynce - chorej na porażenie dziecięce - specjalistyczne leczenie.Przypadek sprawia, że Elsa odkrywa u siebie talent do projektowania strojów. Dzięki pomocy przyjaciół tworzy pierwszą kolekcję ubrań, a ta staje się zwiastunem rewolucji w powojennej modzie. Schiaparelli szybko zostaje uznana za najoryginalniejszą projektantkę w Paryżu, jej stroje noszą największe gwiazdy Hollywood, a sama Elsa nawiązuje współprace artystyczne z Salvadorem Dalim czy Manem Rayem. Sukces ma jednak swoją ciemną stronę - przez wymagającą pracę, dzięki której Elsa zdobywa środki na leczenie Gogo, cierpi jej relacja z córką. Czy kobiecie uda się pogodzić karierę z opieką nad ukochanym dzieckiem? Elsa musi także zdecydować, czy warto dać miłości kolejną szansęHistoria jednej z najodważniejszych postaci w historii mody XX wieku, autorki wielu słynnych projektów, między innymi sukni z homarem, w której pozowała księżna Windsoru Wallis Simpson, swetra z wydzierganą kokardą, modnych do dzisiaj żakietów z przerysowanymi, watowanymi ramionami, spódnicospodni, szortów, kreacji w kolorze ostrego różu czy lnianych sukienek.Niesamowity portret odważnej i zdeterminowanej wizjonerki. Agns Gabriel oddała ducha międzywojnia i w porywający sposób zobrazowała ówczesną sytuację kobiet we Francji i ogólnie w Europie. Stworzyła naprawdę mądrą powieść.EKZ BibliotheksserviceWzruszająca powieść o kobiecie, która przekuła modę w sztukę i której projekty oczarowały całe Hollywood."Bcher"
„Szkicowniki” są rozszerzeniem serii „Szkoła rysowania”. To zestawy, w których znajdują się: książka z teorią rysunku, zeszyt do wypełniania ilustracjami/ćwiczeń oraz ołówek. Zestaw ma poręczny format (dwa zeszyty i ołówek w twardej oprawie) sprawi, że szkicowniki można zabrać ze sobą niemal wszędzie. Można więc rysować kiedy tylko i gdzie tylko napotka nas wena luba zauważymy coś, co jest warte utrwalenia. W serii „Szkoła rysowania” ukazały się cztery tytuły, które przybliżają młodym artystom tajniki rysunku i malarstwa. Dzięki „Szkole rysowania” można nauczyć się, jak rysować i malować od podstaw.
„Szkicowniki” są rozszerzeniem serii „Szkoła rysowania”. To zestawy, w których znajdują się: książka z teorią rysunku, zeszyt do wypełniania ilustracjami/ćwiczeń oraz ołówek. Zestaw ma poręczny format (dwa zeszyty i ołówek w twardej oprawie) sprawi, że szkicowniki można zabrać ze sobą niemal wszędzie. Można więc rysować kiedy tylko i gdzie tylko napotka nas wena luba zauważymy coś, co jest warte utrwalenia. W serii „Szkoła rysowania” ukazały się cztery tytuły, które przybliżają młodym artystom tajniki rysunku i malarstwa. Dzięki „Szkole rysowania” można nauczyć się, jak rysować i malować od podstaw.
Przenieś się w czasie do włoskich miast z najwybitniejszymi artystami Italii jako przewodnikami.Spotkaj Caravaggia przemierzającego podejrzane zaułki siedemnastowiecznego Rzymu. Wybierz się do osiemnastowiecznej Wenecji, gdzie Canaletto maluje wielkowymiarowe pocztówki dla młodych angielskich arystokratów, albo do średniowiecznej Florencji, gdzie znajdziesz Giotta pracującego mozolnie nad freskami w kaplicy Bardich.Ta piękna i niezwykle starannie wydana książka opisuje najważniejszych włoskich artystów i cele podróży wraz z trasami, które zawiodą cię do fascynujących ośrodków kultury. Zobaczysz największe dzieła na własne oczy - z bliska lub siedząc wygodnie w fotelu.Napisana przez historyka sztuki, podróżnika i reportera jednej z czołowych brytyjskich gazet, książka zawiera też rysowane mapy, które pozwolą ci zanurzyć się w historycznych światach artystów.Seria Sztuka Podróżowania opisuje historie największych artystów świata oraz miast, w których żyli i pracowali.Chłoń piękne widoki ich oczami. Przyglądaj się, jak ich arcydzieła ożywają.
Muzyka była dla niego czymś więcej niż tylko dźwiękami. Była oddechem, pulsem, najczystszą formą istnienia. Przenikała każdy fragment jego duszy, stawała się nieodłącznym echem myśli i emocji. Dziś wciąż zdumiewa geniusz człowieka, który mimo narastającej ciszy wokół siebie, potrafił tworzyć dźwięki, jakby czerpał je nie ze słuchu, lecz z samej istoty wszechświata. Czy zapamiętał harmonie z czasów, gdy jeszcze słyszał? Czy nuty rozbrzmiewały w jego wnętrzu niczym niezniszczalne wspomnienie? Dla zwykłego, słyszącego człowieka niewyobrażalne jest cierpienie twórcy, który nigdy nie usłyszy swego własnego dzieła, a mimo to z uporem kształtuje je niczym rzeźbiarz formujący kamień, którego struktury nigdy nie dotknie wzrokiem. A jednak Beethoven nie poddał się rozpaczy. Przeciwnie, tkwiła w nim paląca potrzeba, by przelać muzykę na papier, by podzielić się nią ze światem, choć sam mógł jej już nie doświadczać w sposób, w jaki doświadczał jej dawniej. Jego życie i twórczość stały się symbolem walki, niemym świadectwem triumfu ducha nad ograniczeniami ciała. Chciałem dowieść, że ten, kto postępuje dobrze i szlachetnie, zdolny jest przez to samo znieść nieszczęście pisał w lutym 1819 roku w liście do Magistratu Wiedeńskiego. Pragnął, by jego los, naznaczony bólem i samotnością, stał się podporą dla tych, którzy również cierpią. Chciał pokazać, że człowiek, mimo przeciwności losu, może wznieść się ponad własne słabości i zostawić po sobie coś, co przetrwa wieki. I tak też się stało. Jego muzyka, potężna, burzliwa, pełna bólu, ale i nadziei, do dziś rozbrzmiewa w sercach ludzi, przypominając, że nawet w największej ciemności można odnaleźć światło.
Gadał dziad do obrazu, a obraz doń ani razuBo czy ktoś widział i słyszał, aby postacie z obrazu kiedykolwiek przemówiły? A jednak obrazy mówią, chociaż nie zawsze wprost. I podobnie jak poezja, do każdego mogą przemówić inaczej. W dodatku nie tylko rozmawiają z widzami, lecz także dyskutują między sobą.W Rozmowach obrazów Grażyna Bastek prezentuje intrygujące dialogi pomiędzy dawnymi i nowoczesnymi obrazami. Malowidła Tycjana, Diega Velzqueza i Hansa Memlinga spotykają się tu z obrazami douarda Maneta, Francisa Bacona i Andy'ego Warhola, dzieła Johannesa van Eycka z płótnami Davida Hockneya. Artyści często odwołują się do twórczości innych mistrzów, a to kopiując, a to naśladując kompozycje lub rozwiązania artystyczne. Sztuka żywi się sztuką od zawsze. Zarówno wtedy, gdy powtarza dotychczasowe osiągnięcia, jak i wtedy, gdy im zaprzecza.Rozmowy obrazów to doskonała zachęta do słuchania obrazów i przysłuchiwania się ich rozmowom. Mosty pomiędzy dziełami z odległych epok albo dyskretne dialogi malowideł, które powstały w podobnych czasach, to inspiracje do tego, aby patrzeć i czerpać przyjemność ze skojarzeń i własnych interpretacji.A jeśli obraz do dziada nie zagada, to może chociaż mrugnie doń okiem.
Dlaczego to wszystko, czemu historia sztuki odmawia wielkości, jest określane jako „kobiece”? Czy feministyczna krytyka zdążyła już przeobrazić tę dyscyplinę nauki? Niniejsza edycja prawdziwie przełomowej książki Dawne mistrzynie, opatrzona nową przedmową Griseldy Pollock, rzuca wyzwanie historii sztuki bez kobiet. Przeprowadzona przez Parker i Pollock krytyka seksistowskiej historii sztuki toruje drogę dla poszerzonego, inkluzywnego spojrzenia na twórczość artystyczną minionych wieków. Badaczki ukazują zmieniające się na przestrzeni latstosunki społeczne między płciami oraz sposoby, w jakie artystki dawały w swej twórczości wyraz uwarunkowaniom genderowym. Tym samym autorki podpowiadają, z jakiej perspektywy i dlaczego warto na nowo odczytywać sztukę przeszłości. Idą też o krok dalej, pokazując, jak ta wiedza pomaga nam rozumieć dzieła artystek współczesnych, które jako kobiety mogą przyczyniać się do zmiany postrzegania zarówno ich samych, jak i dokonań innych współczesnych twórców. Griselda Pollock w marcu 2020 roku została wyróżniona Nagrodą Holberga za wybitne osiągnięcia badawcze oraz wpływ, jaki jej praca naukowa wywarła na myślenie o gender, ideologii, sztuce i kulturze wizualnej na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat. Dawne mistrzynie, pierwsza znacząca publikacja naukowa Pollock, należy dziś do kanonu lektur z dziedziny feministycznej historii sztuki. Rozsika Parker (1945–2010) była pisarką, krytyczką i historyczką sztuki oraz psychoterapeutką. W 1984 roku opublikowała The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine, ważne dzieło na temat związków łączących historię haftu, ideologie płciowe i opór kobiet, wyrażający się w ich kreatywności. Autorki w książce Dawne mistrzynie zastanawiają się nad mechanizmami wymazywania kobiecej twórczości. W toku swoich badań wypracowują tezę, że owo wyparcie nie jest rezultatem oddziaływania incydentalnych i niepowiązanych ze sobą czynników, lecz stoi za nim strukturalny seksizm. To cenna, pionierska praca, która pozwala spojrzeć na dyscyplinę, jaką jest historia sztuki, w nowy sposób, dając przy tym nie tylko argumenty, ale też uniwersalne narzędzia, dzięki którym podobną pracę można wykonać w odniesieniu do krajowej opowieści o artystycznym dziedzictwie. - z recenzji Magdaleny Kicińskiej Dawne mistrzynie to pozycja obowiązkowa dla osób interesujących się współczesną twórczością. Jest bowiem kamieniem milowym nie tylko feministycznej historii sztuki, ale historii sztuki i kultury w ogóle, upomina się o miejsce artystek w naszej świadomości i pokazuje, jak wiele ich było i w jak nierzadko wywrotowy i odkrywczy sposób, po swojemu, potrafiły posługiwać się narzuconymi im językami sztuki. - z recenzji Magdaleny Ujmy
Paul Valery zauważył kiedyś trafnie i błyskotliwie, że jest ogromna różnica pomiędzy widzeniem czegoś bez ołówka w ręce a widzeniem podczas rysowania. Każdy rysujący potwierdzi, ile odkryć dokonuje się podczas rysowania! Czasami zdarzają się momenty prawdziwego zdumienia ach, jak wcześniej mogłem nie zauważyć, że tu jest taki czy inny motyw, jeszcze taki detal
Wydarzenia Sierpnia 1980 roku w Polsce miały ogromne znaczenie historyczne i polityczne. Strajki, które rozpoczęły się w Stoczni Gdańskiej, doprowadziły do podpisania porozumień sierpniowych między robotnikami a władzami komunistycznymi. Na ich mocy zezwolono na powstanie niezależnych związków zawodowych, w tym "Solidarności" - pierwszego legalnego związku zawodowego w bloku wschodnim, który zapoczątkował procesy prowadzące do upadku systemu komunistycznego w Polsce i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ten szczególny czas - czas prawdziwych bohaterów, pokazujemy w niniejszym minialbumie, stworzonym na bazie dużego albumu "Solidarność. Sierpień/August 1980". Przedstawiamy sierpniowe wydarzenia okiem fotografa, ówczesnego robotnika stoczni, Stanisława Składanowskiego, będącego w samym sercu historycznych zdarzeń. Na fotografiach widać tych, którzy wystąpili w naszym imieniu i walczyli dla nas o wolność, tych, którzy zmienili nie tylko Polskę, lecz także mapę świata.Solidarność. Sierpień/august 1980 - miniatura albumu
Mojżesz Kisling (wł. Mose Kisling; 1891-1953). Był polsko-francuskim malarzem żydowskiego pochodzenia, nazywany "Księciem Montparnasse", związanym z paryską bohemą artystyczną w dzielnicy Montparnasse. Kisling wyemigrował do Francji w 1910 roku, gdzie szybko stał się częścią środowiska artystycznego cole de Paris. Był bliskim znajomym wielu znanych twórców, m.in. Amedeo Modiglianiego i Marca Chagalla. Tworzył głównie portrety, martwe natury i akty - jego prace cechuje intensywna kolorystyka i ekspresyjny styl, łączący wpływy fowizmu, kubizmu i klasycyzmu. Podczas II wojny światowej, jako ochotnik armii francuskiej i Żyd, musiał opuścić okupowaną Francję. Udał się do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował działalność artystyczną. Po wojnie wrócił do Francji, gdzie mieszkał do śmierci. Kisling jest dziś uznawany za jednego z ważniejszych przedstawicieli cole de Paris i jednego z wybitniejszych malarzy żydowskiego pochodzenia XX wieku. Minisalbum prezentuje blisko 60 prac malarza.
James Dean, ikona popkultury, kanoniczny wzór romantycznego i wrażliwego buntownika, obiekt kultu fanów na całym świecie. Każdy chciał być jak on, ale wszystkim chodziło o obraz ekranowego giganta, a nie chłopaka z Marion w Indianie. Krótkie życie aktora obrosło legendą, skrywając na dekady prawdę o człowieku, który nie chciał pogodzić się z wykreowanym na potrzeby mas wizerunkiem i 30 października 1955 roku pędził swoim Porsche 550 Spyder, by od niego uciec. Jaką tajemnicę skrywał idol wszech czasów? Jason Colavito odpowiada na to pytanie w swojej książce.
Nowa publikacja w serii "Malarstwo" poświęcona jest twórczości Józefa Hałasa (1927-2015), nazywanego klasykiem nowoczesności, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego malarstwa awangardowego.Hałas ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, broniąc dyplomu w pracowni Eugeniusza Gepperta. Przez wiele lat wykładał na macierzystej uczelni. Był silnie związany z wrocławskim środowiskiem artystycznym - współtworzył Grupę X i należał do Grupy Wrocławskiej. Jego dzieła znalazły się między innymi w słynnej kolekcji Centre Pompidou w Paryżu.Jedną z najważniejszych inspiracji Hałasa była natura, której prostotę i harmonię starał się odzwierciedlić w swojej twórczości. Jego prace charakteryzują się silną geometryzacją i zrytmizowaniem, subtelnymi zestawieniami kolorystycznymi oraz intrygującą fakturą. Istotny w sztuce malarza był również motyw drogi skonstruowanej z trójkąta równoramiennego, uznany przez krytyków za niezwykle nowatorskie przedstawienie pejzażu.Minialbum, opracowany przez Urszulę Kozakowską-Zauchę, zawiera najważniejsze prace artysty, w tym dzieła z cykli: Droga, Przeciwstawienia i Podziały.
This book aims to commemorate and honor people and events in Polish and Ukrainian theater at a time when people-to-people solidarity is especially important and should rise above nationalistic prejudices, historical resentments or political interests. For Polish and Ukrainian theater artists, 2014 and the beginning of the Russian military intervention in Ukraine marked a period when distant poetics and theatrical traditions, as well as artists who had no creative or social ties to each other, began to work together. They began to discover themselves and their theater in the face of an enemy that, for some, was real and a threat, destroying their country, and for others a potential danger.The ambition of the book is to present artistic activities in a broad social and political context. For theater in the face of war never functions in an abstract vacuum, it happens "here" and "now," created by people for whom art is both a form of artistic expression, but also a struggle for independence.Professor Piotr Horbatowski's scholarly work focuses on the study of the history of the theatrical activity of Poles abroad, with particular emphasis on the East and Far East. He is the author of monographs devoted to Polish theatrical life in Ukraine. In the field of glottodidactics, he is interested in innovative, unconventional teaching methods. He is the author of the method of teaching Polish language through theater, as well as the use of student newspaper editorials to teach Polish language and culture. He has worked abroad as a Visiting Professor at: University of Connecticut, Central Connecticut State University, Indiana University (USA), Tokyo University of Foreign Studies (Japan), Hankuk University of Foreign Studies (South Korea), Guangdong University of Foreign Studies (China). From 2005 to 2009 and 2011 to 2012, he served as director of the School of Polish Language and Culture at the Jagiellonian University. From 2012 to 2016, he was director of the Center for Polish Language and Culture in the World at the Jagiellonian University. Since 2021, he has been the director of the Institute of Polish Studies Glottodidactics at UJ.
Ricardo Bofill is one of the 20th century’s most unique architects and radical visionaries. His visions for urban and communal life challenged preconceived notions of shared space and proposed alternative styles of living.
This monograph explores his revolutionary approach by profiling his greatest projects like La Fábrica, Walden 7, La Muralla Roja or Abraxas. Spectacular new photography by Salva López, texts by experts like Nacho Alegre and Douglas Murphy as well as by Bofill himself are complemented with sketches and floor plans. Bofill’s fantastic creations satisfy a longing for originality, personality and progressive ideals.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?