W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Publikacja A Cookbook for Political Imagination towarzyszy wystawie Yael Bartana " i zadziwi się Europa", w Pawilonie Polskim na 54. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Nie jest to tradycyjny katalog ale raczej przewodnik politycznych instrukcji i recept, napisanych przez ponad 40 międzynarodowych autorów a redagowany przez kuratorów wystawy Sebastiana Cichockiego i Galit Eilat. Zawierająca spektrum tematów, książka składa się z manifestów, fikcyjnych historii, przepisów kulinarnych i rad społecznych a autorami tekstów są między innymi Gish Amit, Yazid Anani, Ariella Azoulay, Marek Beylin, Achim Borchardt-Hume, Andrea Geyer, Anka Grupińska, Mika Hannula, Daniel Hendrickson, Rafał Jakubowicz, Wam Kat, Yuval Kremnitzer, Renzo Martens, Oliver Ressler, Sarah Rifky, Lia Perjovschi, Stefanie Peter & Phillipp Goll, Avi Pitchon, Chantal Pontbriand, Ila Ben Porat, Steven ten Thije, James Trainor, WHW oraz wielu innych. Jest to pierwsza książka opublikowana pod auspicjami Ruchu Żydowskiego Odrodzenia w Polsce, wykreowanego przez artystkę ruchu politycznego stawiającego sobie za cel powrót ponad trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków.
Katalog oparty na wystawie Roberta Maciejuka, która odbyła się w Zachęcie w 2006 roku. Zawiera liczne reprodukcje, teksty teoretyczne oraz wywiad z artystą. Autorami esejów są Hanna Wróblewska, Renee Tobe, Bożena Czubak, Jarosław Lubiak.
Katalog towarzyszył ekspozycji Jarosława Kozakiewicza podczas wystawy w Pawilonie Polskim na 10 Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Oprócz szczegółowego zapisu fotograficznego konceptualno-urbanistycznego projektu, zawiera teksty teoretyczne autorstwa Gabrieli Świtek, Josepha Rykwerta, Marty Leśniakowskiej, Moniki Bakke i Stacha Szabłowskiego.
Pięknie wydany, dwujęzyczny katalog towarzyszył wystawie Xawerego Wolskiego w Zachęcie, która była pierwszą tak dużą prezentacją jego dzieł w Polsce. Specjalnie na tę okazję artysta przygotował nowe prace oraz aranżację wystawy wkraczającą w przestrzeń galerii, integrującą reliefy, obiekty i rysunki z przestrzenią sal.Czas Tu i Tam jest pierwszą większą prezentacją jego prac w Polsce. Artysta zebrał bogate doświadczenia i posiadł znajomość rozmaitych tradycji, mieszkając i studiując we Francji, Włoszech, Meksyku, a ostatnio w Nowym Jorku. Jest to jego własna historia wędrówki czeladniczej i mistrzowskiej, doświadczeń różnych klimatów i materiałów, środowisk i tradycji. Agnieszka Morawińska
Książka towarzysząca wystawie amerykańskiego fotografa w Zachęcie. Pięknie wydana i bogato ilustrowana publikacja prezentuje liczne zdjęcia Allana Sekuli, częściowo zestawione z różnorodnymi cytatami zebranymi przez artystę. Książka zawiera także teksty teoretyczne na temat twórczości artysty.
Tłumaczenie tekstów opublikowanych w katalogu "Gender Check. Feminity and Masculinity in the Art of Eastern Europe" wydanym przez Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien. Wydawnictwo zawiera także listę prac pokazanych na wystawie "Płeć? Sprawdzam!".
Katalog wydany we współpracy z Bunkrem Sztuki, Kraków. Broszurowy katalog towarzyszył wystawie Anny Senkary w Zachęcie w 2010 roku. Zawiera opis spotkań artystki z Romanem Szlachciem, który będąc byłym żółnierzem Armi Ludowej przeszedł przez wszystkie szczeble kariery w służbach bezpieczeństwa PRL. Zaznał zarówno życia w dostatku, a nawet zbytku jak i upadku, kiedy odsunięto go od władzy. W rozmowy wplecione zostały osobiste notaki Szlachca z 1975 roku. Całość uzupłeniają kadry z fimu prezentowanego na wystawie.
Katalog towarzyszący wystawie prezentującej sztukę współczesnych artystów meksykańskich tworzących w Meksyku, Guadalajarze, Monterrey, Tijuanie, San Diego i Los Angeles. Książka ukazuje jak wielowątkowa i różnorodna jest sztuka meksykańska tworzona tak w kraju jak i na emigracji. Tematyka prezentowanych prac obejmuje zarówno tradycję i historię, jak i aktualne kwestie takie jak globalizacja, ekologia, granice, i migracje, subkultury. Katalog jest bogato ilustrowany. artyści: Lucia Sanroman, Daniel Malone, Scoli Acosta, Maria Alos, Carlos Amorales, Gustavo Artigas, Mery Barragan, Gabriel Boils, Bulbo, Miguel Calderon, Tania Candiani, Giacomo Castagnola, Alida Cervantes, Claudia Fernandez, Gabriela Galvan, Maximo Gonzalez, Ken Gonzalez-Day, Lourdez Grobet, Daniel Guzman, Gabriel Kuri, Gonzalo Lebrija, Augusta Marban, Marcelay Gina, Jorge Mendez blake, Nuevos Ricos, Ruben Ochoa, Yoshua Okon, Hulio Orozco, Damian Ortega, Irma Sofia Poeter, Yavier Ramirez Limon, Pedro Reyez, Artemio Rodriquez, Daniel Ruanova, Sergio De La Torre, Vicki Funari, Ruben Ortiztorres, Jesse Lerner, Yvonne Venegas, Nahomi Ximenes, Hector Zamora, Felipe Zuniga
W pierwszej części publikacji zaprezentowane zostały wypowiedzi Kazimierza Serockiego, z których możemy dowiedzieć się, co sądził o kondycji muzyki polskiej w XX wieku, dlaczego uważał, że spory między muzykologami i krytykami muzycznymi a kompozytorami są bardzo szkodliwe dla polskiego życia muzycznego. W części drugiej, zatytułowanej O własnej twórczości, zostały zamieszczone teksty oparte na wykładach, które kompozytor wygłosił w Musik-Akademie Basel w 1976 roku. Są to wnikliwe analizy najważniejszych aspektów muzyki najnowszej, współczesnej Serockiemu, w niepowtarzalnym, autorskim ujęciu tego kompozytora. W części trzeciej znalazły się zapiski z przemyśleniami Serockiego nad muzyką filmową, znajdującą się w kręgu jego zainteresowań kompozytorskich. A na zakończenie zamieszczono jako ciekawostkę krótką notatkę Kazimierza Serockiego, który w kilku punktach przedstawił specyfikę sali koncertowej "dla muzyki elektronowej i nietypowych ustawień zespołów".
Dwadzieścia pięć intrygujących nazwisk polskiej ilustracji w autorskim wyborze Patryka Mogilnickiego. Rozmowy z twórczyniami i twórcami, a przede wszystkim ich prace: niemal sześćset ilustracji reprezentujących najrozmaitsze techniki i estetyki od wystudiowanego minimalizmu po baśniowy barok. Ilustracja jako forma ekspresji, ale też jako oręż w walce o społeczną i polityczną zmianę. Pięć lat po cieszącej się ogromną popularnością książki Nie ma się co obrażać nowa odsłona tego, co najlepsze w młodej polskiej ilustracji.
Bez autocenzury. Dawid Ogrodnik pierwszy raz o sobieBył Tomkiem Beksińskim w Ostatniej rodzinie, Rahimem z Paktofoniki w Jesteś Bogiem, księdzem Janem Kaczkowskim w Johnnym. A jaki naprawdę jest Dawid Ogrodnik? W intymnej rozmowie z Damianem Jankowskim mówi o życiu poza planem filmowym: o przemocy, mobbingu i nałogach, o szukaniu sobie miejsca, o wychowywaniu córki.Gdzie kończy się gra, a gdzie zaczyna życie? Czy można pozostać sobą w świecie kłamstwa i ciągłego odgrywania ról? Ile warte są przyjaźń i rodzina? Na bilans nigdy nie jest za wcześnie.Dawid, konstruując swoje postacie filmowe w taki sposób, aby żadna z nich nie przypominała poprzedniej, sprawia, że praca z nim to zawsze wielkie wyzwanie. On umie to robić. Dawid reprezentuje aktorstwo, które najbardziej mnie porusza i fascynuje. Jest wymagający wobec siebie, czym zobowiązuje swoich partnerów do podobnej postawy wobec ich zadań. Dziękuję, Dawidzie.Andrzej SewerynTo, że Dawid jest wybitnym aktorem, powszechnie wiadomo, z tej książki można dowiedzieć się tego, że jest również nietuzinkową osobą o niezwykłej wrażliwości.Maciej PieprzycaCzy to nie za wcześnie na życiowe podsumowania? Pytają niektórzy. Nie jest za wcześnie, gdy chodzi o kogoś, kto tak skutecznie zmienia filmowe oblicza, zaskakuje, rozkochuje w sobie widzów i w każdym wydaniu jest autentyczny. Ile twarzy naprawdę ma Ogrodnik? Warto się przekonać.Karolina Korwin PiotrowskaMój zawód sam w sobie jest kontrowersyjny, działamy przecież na emocjach żywych ludzi. Cała sztuka polega na tym, by nauczyć się niezbędnych umiejętności wyrażania siebie. I by nie stać się przy tym kimś innym. By po prostu pozostać sobą.Dawid Ogrodnik***Dawid Ogrodnik - polski aktor filmowy, teatralny i telewizyjny młodego pokolenia. Absolwent Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Czterokrotny laureat nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2012, 2014, 2017, 2019) oraz dwukrotny laureat Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł (2014, 2018). W roku 2014 otrzymał Paszport "Polityki" w kategorii "Film", a w 2018 Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego. Znany . z filmów: Chce się żyć, Jesteś Bogiem, Ostatnia rodzina, Cicha noc, Ikar, Najmro. Kocha, lubi, szanuje, Johnny oraz serialu Rojst.Damian Jankowski - publicysta, krytyk filmowy, redaktor portalu Więź.pl i kwartalnika "Więź". Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Mieszka w Warszawie. Współautor książek: Innego cudu nie będzie, Nie ma wiary bez pytań, Świat przyspiesza, ja zwalniam.
Wydanie polsko-ukraińskie.
Zeszyt nie jest typowym kursem rysowania, gdzie krok po kroku przedstawiony został proces powstawania rysunku. Na podstawie przygotowanych rysunków, tzw. wzorów, postaraj się dokończyć ilustracje na wybranych polach. Głównym obiektem zainteresowania w tej rysunkowej przygodzie są dzikie zwierzęta. Podczas pracy możesz opierać się na zaproponowanym wzorze bądź też, jeśli czujesz się na siłach, możesz spróbować zakończyć rysunek w inny sposób niż ten przedstawiony jako wzór (np. lis może mieć znacznie większe czy też zmrużone oczy, lew ugiętą i podniesioną nogę, a słoń znacznie dłuższą trąbę).
Najdziwniejsze obrazy, rzeźby i inne kurioza z historii sztuki.Autor entuzjastycznie przyjętej Biblioteki szaleńca (wyróżnionej nagrodami "Sunday Times Literature Book of the Year 2020", "Radio 4 Book of the Week", w Polsce Książka Roku 2020 "Magazynu Literackiego KSIĄŻKI") powraca z nadzwyczajną nową kolekcją. Oto Galeria szaleńca - błyskotliwy rezultat szeroko zakrojonych poszukiwań najdziwniejszych obrazów, rzeźb, grafik i innych artystycznych osobliwości stworzonych przez człowieka (i nie tylko). Znajdziecie tu ponad sto wspaniałych dzieł wybranych dla ich niebanalnego piękna oraz fascynujących opowieści o kulisach ich powstawania.Nieznane i zapomniane skarby sąsiadują w niej ze słynnymi arcydziełami z tajemniczą historią. Są tu wizje końca świata, krzyczące rzeźby, magiczne rękopisy, niemożliwa architektura, święci o psich głowach i pierwszy w dziejach portret kanibala. Sztuka kradziona, sztuka marginesu, sztuka duchów i sztuka zemsty, malowidła tworzone na dnie morza przeplatają się ze skandalami artystycznymi, fałszerstwami i mistyfikacjami, sztuką snów i koszmarów, a także zakodowanymi obrazami wciąż czekającymi na rozszyfrowanie. Odkryjcie intrygujące elżbietańskie portrety mężczyzn w płomieniach, sekret nagiej Mony Lizy, makabryczne składniki pewnych pigmentów i historię włoskiego mnicha, który lewitował tak często, że niektórzy uznają go za patrona pasażerów samolotów.Autor, obficie czerpiąc z efektów niezwykle wnikliwych badań i szerokiego spektrum dzieł - od prehistorycznych rysunków naskalnych do obrazów wykonanych przez sztuczną inteligencję - stworzył nadzwyczajną książkę, która nie przestaje zaskakiwać czytelnika i może być uznana za bogato ilustrowany pean na cześć nieskończonej potęgi i kreatywności ludzkiej wyobraźni.Galeria szaleńca prezentuje wybór najdziwaczniejszych i najniezwyklejszych dzieł sztuki, jakie powstawały od zarania dziejów po dziś dzień, z których każde opatrzone jest własną historią. Poznajcie sekrety:nagiej Mony Lizyartysty malującego w morskich odmętachaniołów muszkieterów z Nowego Świataportretów mężczyzn w płomieniachlegionu wilkołaków z armii starożytnego Rzymu
Pomysłowa i zabawna książka, z której młodzi czytelnicy dowiedzą się, jak bardzo różne mogą być ludzkie domy i jak fascynującą sztuką jest architektura.Dowcipne, soczyście kolorowe rysunki i zwięzłe, przystępne opisy prezentują 35 niezwykłych domów stworzonych przez najwybitniejszych architektów świata.
Autorski przegląd twórczości rzeźbiarza Zbigniewa Dudka, profesora zwyczajnego, który to tytuł przyznany mu został w 2020 roku na Wydziale Rzeźby ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Jego twórczość rozwija się w zakresie rzeźby i instalacji. Tworzy również prace o charakterze użytkowym i sepulkralnym. Od lat 80. dwudziestego wieku do chwili obecnej związany z galerią Wschodnią w Łodzi i łódzkim środowiskiem neoawangardowym. Teksty o rzeźbiarzu i jego twórczości napisane przez recenzentów i krytyków sztuki w języku polskim i angielskim.
Kino PRL-u. Możemy się zżymać na papierowe dialogi i natrętną propagandę, ale był to jedyny czas w historii polskiej kinematografii, kiedy zachodni recenzenci czekali na nowe obrazy z Polski. Scenariusze znad Wisły (jak np. Kanał Stawińskiego) podbijały serca włodarzy Hollywoodu, a termin filmowa szkoła polska został wpisany na stałe do światowego słownika popkultury. Polscy reżyserzy zażywali sławy porównywalnej do Antonioniego i Kurosawy, polscy aktorzy stawali się gwiazdami festiwali filmowych. Zostały tylko wspomnienia. Kolaboranci i emigranciHollyłódź: kuźnia kadr. Sukcesy i ekscesy łódzkiej filmówkiSocrealizm w obiektywie kameryWpuszczani w Kanał: początki legendy szkoły polskiejZespoły filmowe i kolaudacje. Przywrócić scenę dupnika. Minister Kultury i SztukiPola Raksa. Piękne dziewczyny z okładek trafiają na ekranSuperprodukcje i kino moralnego niepokojuKultowe sceny polskiego kinaMistrz Andrzej. Opowieść o Andrzeju Wajdzie.Samotność Małego Rycerza. Tadeusz ŁomnickiBobek. Wszystkie twarze Bogumiła KobieliJerzy Skolimowski. Ręce do góry przez dwadzieścia latNa wieki wieków Kmicic. Daniel OlbrychskiBeata Tyszkiewicz. Piękność na wyłączność dla filmu. Sławomir Koper umiejętnie weryfikuje filmowe legendy z prozą życia ich bohaterów. Czerpie pełnymi garściami ze wspomnień, wywiadów i korespondencji tych publikowanych i tych pisanych do szuflady. Wertuje jak sam przyznaje tysiące akt IPN-u, by znaleźć niekiedy szokujące notatki na temat swoich bohaterów.Wielcy artyści, kultowe filmy, anegdoty, ploteczki i małe dramaty. Niezapomniane sceny utrwalone obiektywem kamery i te, których kamera nie zdążyła uwiecznić.Na szczęście dla nas Koper dotarł do nich i opisał .
Krucha piękność, którą należy się zaopiekować, czy cyniczna bywalczyni hollywoodzkich imprez? Głupiutka modelka czy skrzętnie ukrywająca swoją inteligencję femme fatale?
Marilyn miała wiele twarzy.
Filmy fabularne i dokumentalne, biografie, autobiografia – napisana i wydana pośmiertnie, powieści biograficzne Normana Mailera czy Joyce Carol Oates, tomiki wierszy, opracowania akademickie, artykuły prasowe, zdjęcia. Wydaje się, że na temat Marilyn Monroe powiedziano już wszystko. A jednak jej postać nadal owiana jest tajemnicą, stanowi zagadkę, ponieważ nie daje się łatwo połączyć w całość.
Twarze Marilyn Monroe po raz pierwszy dokładnie opisują powstawanie legendy. Analizują jej kreacje: bogini seksu i niewinnego dziecka, sprytnej manipulantki i głupiutkiej blondynki, kobiety wyzwolonej i osoby tragicznie samotnej. Churchwell zbiera opowieści i anegdoty, przygląda się wizerunkowi Marilyn tworzonemu przez ludzi, którzy ją znali, przez widzów, krytyków filmowych, biografów. Przeciwstawia je sobie, konfrontuje z wypowiedziami samej Monroe. Próbuje dociec źródeł tego wspaniałego amerykańskiego mitu, którym Marilyn Monroe stała się jeszcze za życia i który szczególnie umocnił się po jej śmierci. To fascynująca układanka o najbardziej tajemniczej aktorce świata.
Sarah Churchwell – publicystka, krytyczka kultury, profesorka literatury amerykańskiej na Uniwersytecie Wschodniej Anglii. Publikuje m.in. w „The New York Times Book Review”, „Times Literary Supplement”, „The Guardian” czy „The Observer”. Jurorka konkursu literackiego Man Booker Prize.
Jak na kogoś, kto do tego stopnia unika światła jupiterów, że nawet ukrywa swoją tożsamość, Banksy jest zadziwiająco sławny. Choć zaczynał jako artysta graffiti z Bristolu, obecnie jego prace, sprzedawane na aukcjach za siedmiocyfrowe sumy, zdobią ściany domów celebrytów i gwiazd. Pojawienie się nowego dzieła za każdym razem jest międzynarodowym newsem, jego film dokumentalny Wyjście przez sklep z pamiątkami otrzymał nominację do Oscara, a do muzeów pokazujących jego wystawę ustawiają się wielogodzinne kolejki. Dziś określany raczej jako "skarb narodowy" niż ekscentryczny outsider - kim jest Banksy i jak stał się tym, kim jest teraz?W tej całkowicie zaktualizowanej i bogato zilustrowanej historii życia i twórczości Banksy'ego brytyjski dziennikarz Will Ellsworth-Jones kreśli obraz własnego świata artysty i obnaża istniejące w nim sprzeczności. Bez względu na to, czy twórczość artysty uznamy za sztukę czy wandalizm, przejaw sprzeciwu wobec establishmentu czy zaprzedania się systemowi, Banksy i jego dzieło urosły do rangi fenomenu kulturowego.To jedyna książka, która wnikliwie omawia twórczość i życie Banksy'ego, śledząc jego wczesną lokalną aktywność, przyglądając się licznym inspiracjom, a także opisuje niejednoznaczną pozycję uznanego na arenie międzynarodowej twórcy rozpoznawalnych motywów, z których niektóre stały się już żywymi symbolami.
Ciekawa, niebanalna, ale i zwyczajna - rozmowa z Dorotą Kolak, wyjątkową aktorką, ale przede wszystkim niezwykłą kobietą. O strachu przed czerwonym dywanem, o niewymawialnym „r”, o bzowej babuleńce i panu Andersenie, o tym, że nie warto bać się Virginii Woolf…, o nalewkach męża i domu wśród sosen. A przede wszystkim o aktorstwie i rolach nie tylko tych na scenie, ale też w życiu. O byciu żoną, matką i babcią, o kąpielach w jeziorze i odnawianiu mebli. Rozmowy odbywały się w różnych miejscach i okolicznościach, często przerywane telefonami od córki, niespodziewanym wyjazdem, a ostatnio pandemią. To prawdziwie babska opowieść o kilkunastu latach spotkań przy kawie i herbacie, bywało że niedokończonych, bez dat i chronologii. Dorota Kolak - urodzona 20 czerwca 1957 roku w Krakowie aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. W latach 1980-1982 występowała w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu. Od 1982 aktorka Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności oraz krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w "Słodkim ptaku młodości", za rolę Myry Bolton w "Na początku był dom"), oraz wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w "Biesach" oraz za kreację Janiny Węgorzewskiej w "Matce". W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Aktorka prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Katarzyna A. Ostrowska - urodzona w Krakowie, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (teatrologia). Autorka sztuk teatralnych i powieści fantasy "Naszyjnik z turmalinem", nad której drugą częścią obecnie pracuje. Dumna przyjaciółka dwóch wspaniałych wyżłlic. Magii (Maniusi) i Darli (Danuty).
Maja jest już całkiem dużą dziewczynką,a nie wie, kim był Fryderyk Chopin.Jej babcia, nauczycielka muzyki, pianistka postanawia ich sobie przedstawić. Odwiedzają Żelazową Wolę, podróżują palcem po mapie Europy, podążając śladami młodego Frycka.Dzięki załączonej do książki płycie CD z audiobookiem, razem z Mają czytelnik słucha utworów Chopina.Wiedzę młodego czytelnika uporządkuje umieszczone na końcu książki kalendarium i album rodzinny Chopinów.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?