W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
The music industry as you've never seen it before – from the bottom.
Music. We all love it. We can't live without it! But what exactly is it? Why is it so awesome? And who are the mysterious figures who create it, perform it and keep us all stocked up with the good stuff? What's it really like to be in a band and just how bad is the music industry?
In his new book, rock'n'roll underdog James Kennedy takes us on a tour through the hidden lives of the every-day musician – this isn’t hotel room trashing but how 99% of musicians live in the real world. Blowing away the usual mythologies and pulling no punches, Loud Medicine is a rough and ready rollercoaster ride – OK, transit van ride – into the secret world of the modern day musician.
It’s also an exposé of music’s many enemies, a manifesto for change and a love letter to everyone’s favourite medicine. There will be rants, dramas, a cast of dysfunctionals, big ideas, industry scam shockers, truth-bombs, f-bombs, the likely crucifixion of a beloved music icon or two – and yes, of course, there will be road stories. So come and squeeze in amongst the drum cases and warm beers, and let’s hit the road!
PROJEKT 51 składa się z 179 grafik wykonanych w technice linorytu zainspirowanych 51 rozdziałem „ŻYCIA, INSTRUKCJI OBSŁUGI” Georgesa Pereca w przekładzie Wawrzyńca Brzozowskiego.
„Moją uwagę od samego początku przykuł jedyny w swoim rodzaju rozdział LI zawierający 179 zdań pogrupowanych w 18 akapitach po 10 w każdym, za wyjątkiem ostatniego, gdzie tych zdań w akapicie jest tylko 9. Jest to swoisty „spis treści”, „skrót”, powtórzenie, obraz w obrazie, w którym Perec cytuje sam siebie. „…a wokół długi orszak wszystkich tych postaci, niosących swą przeszłość, historię, legendy”. I to właśnie one zajęły moją uwagę na długi czas lektury i pracy nad tymi grafikami. Projekt przeszedł wiele zmian formalnych i koncepcyjnych, jedyne czego byłem pewien od samego początku to że prace będą wykonany w technice linorytu.”
PIO KALIŃSKI
PIO Kaliński – ur. w 1977 r. w Krakowie. Artysta, grafik, wydawca. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Romana Banaszewskiego. Autor esejów graficznych, m. in. „Paryż/Paris – Notatki ze spacerów”, „Passionate Journey”, „Samotność”, „Obiekty latające PIO”, „Notatki na marginesach Księgi niepokoju”, „Notatki metafizyczne”, „Życie jest gdzie indziej”. Autor ilustracji i okładek do książek, m. in. Fernanda Pessoi, Franza Kafki, Georgesa Pereca, Inger Christensen oraz Milana Kundery. Jego prace zyskały uznanie we Francji, czego dowodem jest monografia „Voyage en Auvergne” (2012). Autor licznych wystaw krajowych i zagranicznych (m. in. Guangzhou, Shenzhen, Clermont-Ferrand, Bratysława, Praga, Norymberga, Piran, Warszawa). Założyciel autorskiego wydawnictwa LOKATOR MEDIA. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Rówieśnicy: Alina Szapocznikow urodzona w 1926 roku, Andrzej Wróblewski i Andrzej Wajda w 1927. Rzeźbiarka, malarz i filmowiec. Obdarzeni wielkimi talentami, a zarazem w młodości obciążeni bagażem wojennych przeżyć i strat. Szapocznikow, pochodząca rodziny żydowskiej, przeszła przez obozy koncentracyjne. Wróblewski widział śmierć ojca, przy próbie jego zatrzymania przez gestapo. Ojciec Wajdy, polski oficer, zginął w Katyniu. Wszyscy troje wcześnie weszli w życie twórcze. Wszyscy w swej sztuce obcowali ze śmiercią, której byli świadkami i która naznaczyła ich twórczą wyobraźnię. Młodo zmarły Wróblewski pozostawił serię obrazów rozstrzelań, które miały być "tak przykre, jak zapach trupa". Pod ich wrażeniem Wajda, jego kolega z krakowskiej ASP, zrezygnował z malarstwa na rzecz filmu. W 1957 roku zrobił Kanał - najbardziej tragiczny obraz Powstania Warszawskiego. Szapocznikow z wielką determinacją mierzyła się w sztuce ze swoją śmiertelną chorobą. Anda Rottenberg wychwyciła wspólnotę losów tego tragicznego, wielkiego pokolenia. Ta książka jest tej wspólnoty zapisem.Maria Poprzęcka
Biografia twórcy i człowieka uwikłanego w historyczno-polityczne losy Polski i Europy dwudziestego wieku. Kompozytora i pisarza, obserwatora i czynnego uczestnika wielu ważnych wydarzeń, na bieżąco notującego swe odczucia i przemyślenia. Aktywnie działającego na rzecz polskiego świata muzyki i kultury, zawsze upominającego się o jej wysoki, europejski poziom. Niezależnie od okoliczności zewnętrznych.Książka ukazuje losy i twórczość Zygmunta Mycielskiego w kontekście ich relacji ze światem zewnętrznym, jakże często zdominowanym przez okoliczności polityczne. Autorka próbuje uchwycić fenomen bogatej osobowości twórcy, jego szerokich kontaktów rodzinnych, towarzyskich i zawodowych, a także wnikliwie mądrego spojrzenia na świat i ludzi. Przedstawia format człowieka i twórcy, przybliżając jego dorobek kompozytorski i pisarski. Całość opiera się w głównej mierze na źródłach pozostawionych przez samego Mycielskiego: dziennikach, zapiskach, notatkach i korespondencji. Uzupełniają je odniesienia do publikowanych tekstów i wypowiedzi Mycielskiego, a także dokumentów archiwalnych i dostępnej literatury przedmiotu.
Gauguin Wybitny artysta, którego kipiące kolorami obrazy wstrząsnęły światem sztuki, a którego nazwiska nie umie napisać prawie nikt. Sam siebie nazywał „dzikusem z Peru”. Przyjaciel van Gogha zamieszany w aferę z uchem. Był marynarzem i maklerem giełdowym. Żył w wielkim bogactwie i skrajnej biedzie. Mieszkał na Tahiti i Markizach – swój dom nazwał „domem rozkoszy”, a jego polinezyjskie kobiety były w kategoriach zachodniego świata jeszcze dziećmi. Zmarł w wieku 55 lat na atak serca, a może na syfilis – różnie mówiono. Gauguin. Biografia dzikusa obala wiele z tego, co myśleliśmy, że wiemy o Gauguinie – w tym mit o syfilisie. Nie stroniąc od tematów kontrowersyjnych, ukazuje ludzi, miejsca i idee, które go ukształtowały: od dzieciństwa w Peru, przez świat paryskiej awangardy, spotkania z van Goghiem i Strindbergiem oraz konflikt z kolonialną władzą, po kobiety z jego życia i obrazów. Sue Prideaux sięgnęła do najnowszych badań, a także odnalezionego w 2020 roku rękopisu pamiętnika Gauguina, przez sto lat uznawanego za zaginiony.Dzięki temu powstała biografia ukazująca w nowym świetle postać artysty – równie barwną jak jego obrazy. Niezwykły artysta Niezwykłe życie Fantastyczna książka Tytuł nominowany do: ·WOMEN’S NONFICTION PRIZE 2025 ·POL ROGER DUFF COOPER PRIZE 2025 ·THE BAILLIE GIFFORD PRIZE FOR NON-FICTION 2024
Szóstka przyjaciół, którzy stali się rodziną.
Serial telewizyjny, który stał się fenomenem.
Przyjaciele to ikona, najchętniej oglądany serial telewizyjny. Kiedy w 1994 roku debiutował na ekranach, nikt nawet nie przypuszczał, jak wielki odniesie sukces.
W jakich okolicznościach Jennifer Aniston, Matthew Perry i reszta otrzymali swoje role? Kto spośród nich zarabiał najwięcej? I czy w rzeczywistości również byli przyjaciółmi?
Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie przywołuje nieznane dotąd fakty na temat kultowej produkcji, wspomina najważniejsze i przełomowe sceny, wyjaśnia genezę niektórych wątków oraz pokazuje, jak serial kształtował nowe trendy. Zabiera czytelników za kulisy i zdradza, jak zmieniali się aktorzy, a wraz z nimi Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey i Phoebe.
Książka Kelsey Miller to pozycja obowiązkowa dla fanów serialu, a także dla tych, którzy jakimś cudem jeszcze go nie znają i są ciekawi, o co tyle zamieszania.
-
We wrześniu 2019 roku minęło dokładnie 25 lat od emisji pierwszego odcinka. Ćwierć wieku z Przyjaciółmi to dobry moment, by dać fanom serialu coś specjalnego książkę, dzięki której spojrzą na swoich ulubionych bohaterów w zupełnie nowy sposób i dostrzegą rzeczy, których wcześniej nie widzieli!
Publikacja Dwory i Pałace Mazowsza. Powiat grójecki stanowi pierwszy tom serii poświęconej rezydencjom regionu i nawiązuje do portalu internetowego Dwory i Pałace Polski (www.dipp.info.pl). Zawiera opisy 64 dworów i pałaców – wraz z informacjami na temat ich architektury, dziejów, dawnych właścicieli oraz obecnego stanu zachowania. Przewodnik wzbogacają fotografie – zarówno współczesne, jak i archiwalne – które nadają publikacji wymiar dokumentacyjny. To nie tylko kompendium wiedzy dla pasjonatów historii, lecz także zaproszenie do odkrywania miejsc, które współtworzą kulturowy krajobraz Mazowsza.
O AUTORCE:
Nina Herzberg-Zielezińska – kulturoznawczyni, absolwentka Wydziału Filologii Uniwersytetu Gdańskiego. Właścicielka i redaktorka portalu Dwory i Pałace Polski, pasjonatka i popularyzatorka wiedzy o zabytkach rezydencjalnych. Współautorka e-booków promujących Pomorze. Swoją przygodę z tematyką dworów i pałaców rozpoczęła od pracy magisterskiej poświęconej rezydencjom powiatu wejherowskiego. Od tamtej pory konsekwentnie dokumentuje obiekty z całej Polski, wierząc, że każde z tych miejsc ma swoją niepowtarzalną historię wartą ocalenia.
Kim była Marianna Orańska królewna, skandalistka, filantropka, niezależna kobieta w czasach, gdy nie było to łatwe? W tej opowieści podążamy jej śladami od pałaców Berlina i Hagi, przez rzymskie ogrody i sudeckie lasy, aż po dzikie stoki Śnieżnika. Jej życie pełne dramatów, pasji, buntu i miłości to historia kobiety, która nie chciała być tylko tłem dla wielkiej polityki. Władczyni pałaców i szlaków, matka, przedsiębiorczyni i mecenaska. Oto Marianna: kobieta, która nie dała się zamknąć w żadnym ze schematów.
Krótka historia sztuki to nowe, całkowicie innowacyjne wprowadzenie do tematu sztuk pięknych. Skonstruowana w prosty sposób książka omawia ponad 100 najważniejszych dzieł sztuki od rysunków naskalnych w Lascaux po współczesne instalacje i łączy je z najważniejszymi kierunkami, tematami i technikami w malarstwie i rzeźbie. Zwarta w treści i bogato ilustrowana, książka wyjaśnia jak, dlaczego i kiedy następowały zmiany w sztuce, kto te zmiany wprowadzał, na czym polegały, gdzie wszystko to się działo i jakie niosło konsekwencje. Autorka, unikając artystycznego żargonu, w sposób przystępny i zrozumiały opisuje dzieje sztuk plastycznych na przestrzeni wieków. Susie Hodge jest historykiem sztuki, historykiem i artystką. Jest autorką wielu książek, a wśród nich: 50 Art Ideas, How to Survive Modern Art, Why Your Five Year Old Could Not Have Done That: Modern Art Explained oraz 50 Art Nouveau Works of Art You Should Know.
Reprodukowane w tysiącach egzemplarzy dzieła Jana Matejki od ponad 100 lat kształtują naszą wyobraźnię historyczną. To artysta, którego nazwisko zna każdy Polak. Tę wyjątkową pozycję Matejko osiągnął już za życia, w wieku zaledwie 26 lat, kiedy jeden z krytyków po obejrzeniu Kazania Skargi okrzyknął go malarzem polskiej historii. Od tego czasu życie artysty upływało pod znakiem pracy nad kolejnymi wielkoformatowymi obrazami mającymi apelować do sumień rodaków lub wzniecać w nich narodową dumę. Ale historyczny nurt twórczości nie wyczerpuje opowieści o dorobku Matejki. Stworzył on również wiele mniejszych prac, opierając się na anegdotach zaczerpniętych z kronik. Był znakomitym portrecistą, twórcą nowatorskich polichromii do wnętrza kościoła Mariackiego, a także pedagogiem, nauczycielem najwybitniejszych malarzy kolejnego pokolenia.
This revised edition of design-world darling Jessica Hische's career-spanning art book offers a fascinating inside look at her work in progress, featuring highlights from her most exciting recent projects and new tips for lettering with digital tools.
In Progress is an inspiring and informative book that showcases the creative prowess and technical expertise behind artist, author, and type designer Jessica Hische's distinctive lettering and typography styles. In explanatory captions throughout these pages, Hische guides readers through the phases of each hand-lettered project—for major clients such as Wes Anderson, NPR, Nike, and more—from gathering inspiration and sketching out rough ideas to revising and refining final designs.
With this new edition, readers have the chance to:
Revisit the beloved artist’s sketchbook.
Follow the evolution of her process over the arc of her career.
Learn more about how Hische has integrated digital tools into her practice.
Discover more ways to be creative and improve one’s own work.
The first major publication of Salgado’s Kuwaiti oil wells series
“We must remember that in the brutality of battle another such apocalypse is always just around the corner.” —Sebastião Salgado
In January and February 1991, as the United States-led coalition drove Iraqi forces out of Kuwait, Saddam Hussein’s troops retaliated with an inferno. At some 700 oil wells and an unspecified number of oil-filled low-lying areas they ignited vast, raging fires, creating one of the worst environmental disasters in living memory.
As the desperate efforts to contain and extinguish the conflagration progressed, Sebastião Salgado traveled to Kuwait to witness the crisis firsthand. The conditions were excruciating. The heat was so vicious that Salgado’s smallest lens warped. A journalist and another photographer were killed when a slick ignited as they crossed it. Sticking close to the firefighters, and with characteristic sensitivity to both human and environmental impact, Salgado captured the terrifying scale of this “huge theater the size of the planet”: the ravaged landscape; the sweltering temperatures; the air choking on charred sand and soot; the blistered remains of camels; the sand still littered with cluster bombs; and the flames and smoke soaring to the skies, blocking out the sunlight, dwarfing the oil-coated firefighters.
Salgado’s epic pictures first appeared in the New York Times Magazine in June 1991 and were subsequently awarded the Oskar Barnack Award, recognizing outstanding images on the relationship between man and the environment. Kuwait: A Desert on Fire is the first monograph of this astonishing series. Like Genesis, Exodus, and The Children, it is as much a major document of modern history as an extraordinary body of photographic work.
Discover every corner of Venice in this remarkable collection of spectacular colour photography that showcases Venice’s magical beauty and hidden gems, from the Piazzo San Marco to the island of Giudecca, the banks of the Grand Canal to the Arsenal district.
Venice is the ultimate showcase of the city’s bustling streets and canals. Every fascinating detail of the sprawling streets is revealed, from the splendor of its palaces, the beauty of its piazzettas, the romanticism of its bridges and canals, the delights of its gastronomy, the charm of its sestieri—the districts that make up the city of the Doges— and the wealth of its museums and its arts and crafts.
Presented in a pocket-sized landscape format and with captions explaining the story behind each photo, Venice is a stunning collection of images bringing to life the wonder of this historic European city.
Jest to książka o życiu Bronisławy Wilimowskiej (1906–2004), WIELKIEJ ARTYSTKI MALARKI współczesnego malarstwa XX wieku, którego była istotną i ważną częścią. Jest zbeletryzowaną opowieścią o Jej gruzińsko-polskim pochodzeniu, dzieciństwie i latach młodzieńczych spędzonych w Petersburgu i Paryżu, a następnie w Polsce, którą uważała za swoją JEDYNĄ Ojczyznę. Koniec swego życia spędziła w Rzymie pod opieką siostry i szwagra.
Książka jest też opowieścią o bliższej i dalszej rodzinie Artystki, Jej podróżach i działalności społecznej, a przede wszystkim o wystawach w kraju i zagranicą, jak i udziale w Powstaniu Warszawskim oraz odbudowie Polski po okupacji niemieckiej i drugiej wojnie światowej aż do obecnych przemian.
Prezentuje jednocześnie dokonania artystyczne poprzez liczne przede wszystkim pejzaże, kwiaty, tematykę powstańczą i wojenną oraz portrety i obrazy dokumentujące powojenną odbudowę Warszawy i Polski, utrwaloną na setkach płócien, barwnych akwarelach i czarno-białych rysunkach.
Karol Czejarek
Czy plakat jest dziełem sztuki, a jego autor artystą? Jeśli tak, to co lub kto o tym decyduje? Chodzi o formę plakatu, jego estetykę, a może wykształcenie autora lub zdanie krytyków bądź marszandów? Czy plakat na wystawie to już dzieło sztuki czystej, czy tylko wizytująca muzeum sztuka ulicy? W jaki sposób polski plakat - będący swobodną, ekspresyjną formą graficzną, powiązaną z zachodnią sztuką nowoczesną i przekraczającą granice pomiędzy grafiką a malarstwem - zdobył tak znaczącą pozycję artystyczną w komunistycznej Polsce, gdzie sztuka podlegała cenzurze i propagandowym wytycznym partii? Katarzyna Matul zabiera nas w złożony i fascynujący świat wzajemnych powiązań i relacji pomiędzy sztuką a polityką, które rzucają nowe światło na fenomen artystyczny nazywany powszechnie "polską szkołą plakatu". Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL to jej doktorat, obroniony w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie. Jest pokłosiem badań Autorki w nieanalizowanych wcześniej archiwach publicznych i prywatnych oraz pierwszą w historiografii naukową analizą polskiego plakatu z punktu widzenia kilku uzupełniających się perspektyw: krytyki artystycznej, wystawiennictwa oraz szkolnictwa artystycznego w kontekście nowej konfiguracji przestrzeni politycznej PRL z jej ideologią, polityką kulturalną, gospodarką pozbawioną wolnego rynku, specyficzną sytuacją artstyczną oraz międzynarodowymi napięciami zimnowojennymi. * Praca Katarzyny Matul pozwala na stworzenie modelu badań nad plakatem nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami. prof. Philippe Kaenel, Uniwersytet w Lozannie Katarzyna Matul - historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, była kuratorka Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, stypendystka Swiss National Foundation, w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie obroniła doktorat Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL: praktyki, dyskursy i instytucje (1944-1968). Zajmuje się badaniem sztuki i projektowania graficznego po 1945 roku w perspektywie historii sztuki, historii społecznej i kulturowej oraz socjologii sztuki. Autorka książek: Jak to było możliwe? O powstawaniu Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (Universitas, 2015), De la rsistance l'autonomie, L'affiche polonaise face au ralisme socialiste 1944-1954 o polskim plakacie socrealizmu (Szwajcarskie Wydawnictwa Akademickie Alphil, 2023) oraz Lgitimation artistique de l'affiche en Rpublique populaire de Pologne 1944-1968 (Presses universitaires de Rennes, 2025). Z "polską szkołą plakatu" kojarzonych jest wielu artystów, między innymi Tadeusz Trepkowski, Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Jan Lenica, Wojciech Fangor, Wojciech Zamecznik i Roman Cieślewicz. Status plakatu jako dzieła sztuki wydają się zgodnie potwierdzać zarówno eksperci, jak i laicy. Wystarczy przejrzeć liczne publikacje, albumy, artykuły prasowe i teksty w katalogach, w których często powracają słowa takie jak "sztuka" czy "dzieło sztuki". O nobilitacji tego środka ekspresji świadczą też niezliczone wystawy polskiego plakatu w kraju i za granicą. Ich zwieńczeniem były: organizacja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w 1966 roku oraz utworzenie dwa lata później Muzeum Plakatu w Wilanowie. Fragment książki
Polskie drewniane synagogi oraz amerykańska sztuka współczesna – wydawałoby się, że trudno o dwa bardziej odległe światy. Jednak to właśnie architektura nieistniejących już bóżnic z terenów dawnej Rzeczpospolitej zainspirowała abstrakcjonistę Franka Stellę do stworzenia słynnej serii reliefów „Polskie miasteczka”.
Publikacja "Frank Stella i synagogi dawnej Polski" pokazuje, jak do tego doszło. We wznowionej publikacji towarzyszącej wystawie z 2016 roku znajdują się m.in.: wywiad z architektką i badaczką drewnianych synagog Marią Piechotkową, artykuły ekspertów, w tym słynnego historyka sztuki współczesnej prof. Andrzeja Turowskiego oraz kuratora wystawy dr Artura Tanikowskiego. Znajdziemy tu również reprodukcje prac Franka Stelli, a także zdjęcia i rysunki przedwojennych drewnianych synagog.
Architektura nowoczesna to fascynująca sztuka, która przyczynia się do kreowania otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki genialnym pomysłom współczesnych projektantów powstają budynki nie tylko funkcjonalne, ale także i piękne. Zakrzywione wieże, powyginane dachy i pofałdowane elewacje sprawiają wrażenie, jakby niektóre obiekty przeczyły prawom grawitacji. Budowle te stanowią niezbity dowód na to, że wyobraźnia człowieka jest niczym nieograniczona. Ta książka to świetny przewodnik po niezwykłych obiektach z całego świata. Znajdziecie tu najwspanialsze drapacze chmur, największe mosty, ekskluzywne hotele, muzea, teatry, opery, sale koncertowe, a także wielkie stadiony. Dzięki tej publikacji poznacie historię tych wspaniałych budowli, a także nacieszycie oczy pięknymi fotografiami.
The rollicking autobiography of the iconic guitarist who took thrash metal behemoths Megadeth from the edge of collapse to their highest peak before departing to Japan for the joy of J-Pop.
“The story of how he got where he is is fascinating. The Megadeth years have been well documented, but there’s so much more to Marty Friedman’s story and it’s well worth reading about in Dreaming Japanese.” —Decibel Magazine
Marty Friedman’s upbringing was as atypical as his career. Growing up in a Jewish household in Maryland, the son of an NSA executive, he lacked motivation until he accidentally discovered the guitar and immediately found his calling. Enjoying a hazy adolescence overflowing with partying, music, and teen antics, he achieved local stardom in Deuce, then burst onto the national scene by pioneering a radically new style of playing, bringing attention to the guitar aficionado label, Shrapnel Records. Acclaim didn’t breed success or money, but undeterred, Friedman moved to California, and after attempts to join Madonna, KISS, and Ozzy Osbourne, finally scored a gig in Megadeth at a time when the band members were just recovering from the verge of self-destruction, and Marty was in and out of homelessness.
Friedman is the most revered guitarist to play in any Megadeth lineup. During his ten years, his exotic, innovating style helped define the sound of their biggest albums, and while it elevated him to guitar hero status with all the accompanying perks, it came at a significant cost. As the only clean and sober member, Friedman vividly recalls the triumphs and trials of each album cycle and more, bringing to light previously undisclosed personal feelings surrounding the circumstances that forced the band into hiding in the midst of the Countdown to Extinction Tour and the brutal effort it took to get the band back up and running. His profound and complicated relationship with frontman Dave Mustaine was symbolic of the band’s insane dynamic, and Marty poignantly and generously shares his experiences within the band’s inner sanctum during the highs, lows, and daily routines.
But Dreaming Japanese is far more than a memoir about Friedman’s multi-Platinum years in Megadeth. The riveting narrative captures his relentless perseverance as he struggles to start again from nothing. Spontaneously leaving his home in the US and feeling lost in the middle of Tokyo, with few connections or concrete plans, the story traces his journey to acclimate and assimilate into the inner core of an alien society, language and culture, almost like a double agent spy. In fascinating detail and clarity, Marty shares how he gradually made inroads into the Japanese entertainment industry, becoming a household name and fixture on mainstream television and earning respect as a highly influential solo artist. Dreaming Japanese follows the wildly entertaining, inspiring, and above all, unprecedented path of a rock and roll guitar player who took the biggest risk, leaving worldwide success to start over from scratch in a country, culture and society far from his own, ultimately becoming an official ambassador of Japan.
Czego potrzeba artystce - poza talentem oczywiście? Virginia Woolf w słynnym eseju Własny pokój odpowiadała bez wahania: przestrzeni do pracy, stabilności finansowej i wolności dysponowania swoim czasem. O ile jednak pisarce zwykle wystarczały biurko, papier i atrament, o tyle malarka czy rzeźbiarka potrzebowała miejsca, światła, narzędzi. Własnej pracowni.Na przełomie XIX i XX wieku nie dało się być poważną artystką bez odpowiedniego atelier. To tam powstawały dzieła, to tam zaglądali klienci, kolekcjonerzy czy dziennikarze. A gdy brakowało pieniędzy na opłacanie dwóch czynszów, miejsce pracy zamieniało się również w mieszkanie. Karolina Dzimira-Zarzycka opowiada o pracowniach trzynastu polskich artystek - między innymi Anny Bilińskiej, Olgi Boznańskiej czy Marii Dulębianki - a obok ich historii szkicuje szerszy portret epoki i opowiada o różnych aspektach pracy twórczej. Dzieli się także anegdotami i mało znanymi historiami - od zwierzyńca w pracowni Rosy Bonheur pod Paryżem, przez urocze atelier rzeźbiarskie Harriet Hosmer w Rzymie, aż po pełne przepychu siedziby Vilmy Lwoff-Parlaghy w Berlinie i Nowym Jorku.To opowieść o trudnościach, z jakimi w patriarchalnym świecie borykały się kobiety, które chciały tworzyć, ale także o emancypacji i sile artystycznej niezależności.Lubię patrzeć na fotografie artystek w ich pracowniach. Te zdjęcia wiele mówią o możliwościach i warunkach pracy twórczej, o sytuacji ekonomicznej, o gorsecie obyczajowym, o estetyce i upodobaniach. Karolina Dzimira-Zarzycka jest wspaniałą przewodniczką po pracowniach przełomu XIX i XX wieku. Poznajemy warsztat pracy malarek, rzeźbiarek, kopistek. Ich potrzeby i marzenia skonfrontowane z realiami epoki. Portret artystki w pracowni to zawsze opowieść o emancypacji.Małgorzata CzyńskaAleż to trudne: oderwać się od tej książki. Wyjść z pracowni artystek, kiedy przed chwilą siedziało się wśród sztalug, blejtramów i pędzli. Czuło zapach terpentyny. Bo tak Karolina Dzimira-Zarzycka pisze. Ze szczegółów tka losy swoich bohaterek. Jest skrupulatna, cierpliwa. Pełna pasji. Trzeba jej podziękować: w końcu możemy zajrzeć tam, gdzie każde dzieło się zaczyna.Angelika KuźniakKtóż by nie chciał odwiedzić artystycznego atelier z przełomu XIX i XX wieku i doświadczyć romantycznego spotkania z miejscem pełnym sztuki? Właśnie w taką wyjątkową podróż zabiera nas Karolina Dzimira-Zarzycka, dobitnie pokazując, że dla artystek zdobycie wymarzonej przestrzeni stanowiło duże wyzwanie, a warunki ich ciężkiej pracy były na ogół dalekie od ideału. To barwna, bogata w źródła i anegdoty opowieść o konkretnych pracowniach, ale przede wszystkim o świetnych twórczyniach - zdeterminowanych i odważnych, które za realizację marzeń płaciły często wysoką, niesprawiedliwą cenę.Justyna Stasiek-Harabin
Publikacja stanowi pełne opracowanie kolekcji graficznej Jana Ponętowskiego. Jej dogłębna analiza zarówno jako całości, jak i poszczególnych części daje wgląd w ogólniejsze, a wciąż niedostatecznie zbadane procesy tworzenia, porządkowania i rozumienia kolekcji grafiki w Europie schyłku XVI wieku.Autorka przybliża biografię Jana Ponętowskiego, która nie doczekała się dotąd kompleksowego opracowania, oraz analizuje jego kolekcję, będącą cennym źródłem do poznania ówczesnych praktyk kolekcjonerskich. Dwuczęściowy katalog wprowadza zaś do obiegu naukowego informacje o wielu rzadkich lub dotąd nieznanych kompozycjach oraz stanach dzieł graficznych słynnych rytowników i wydawców, takich jak Philips Galle, Hendrick Goltzius, Antonio Lafreri, Gerard de Jode, Hieronymus Cock i Volcxken Diericx czy przedstawiciele rodzin Sadelerów, Collaertów i Wierixów.Publikacja w 3 woluminach.******Jan Ponętowskis Collection of Prints in the Jagiellonian Library in CracowThe publication is a full study of Jan Ponętowskis graphic collection. Its in-depth analysis both as a whole and its particular parts provides insight into more general, and still under-researched, processes of creating, organizing and understanding the collection of graphics in Europe at the end of the 16th century.The author presents the biography of Jan Ponętowski, which has not yet been comprehensively developed, and analyses his collection - a valuable source to learn about the collectible practices of that time. The two-part catalogue introduces into the scientific circulation information about many rare or so far unknown compositions and the state of graphic works of famous engravers and editors such as Philips Galle, Hendrick Goltzius, Antonio Lafreri, Gerard de Jode, Hieronymus Cock and Volcxken Diericx, or the representatives of the Sadeler, Collaert and Wierix families.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?