W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Książka przedstawia najważniejsze dzieła architektury polskiej i światowej, cechy stylów, a także osiągnięcia najwybitniejszych mistrzów. Jest przeznaczona nie tylko dla miłośników architektury i zabytków, ale również dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z jedną z najbardziej fascynujących gałęzi sztuki.
Jak być artystą i nie zwariować? Czy można pogodzić twórczą pasję z codziennym życiem? Jak radzić sobie z presją, zwątpieniem i niepewnością? Ta książka to zbiór inspirujących rozmów z artystami, którzy wybrali drogę sztuki i show-biznesu. Każdy z nich ma swoją historię, swoje sukcesy i swoje kryzysy.
Autorka, prowadząc szczere wywiady, nie szuka jednej uniwersalnej recepty na życie artysty. Zamiast tego oddaje głos tym, którzy próbują tworzyć i jednocześnie nie zatracić się w chaosie artystycznego świata, pokazując, że każdy z nas, niezależnie od ścieżki, jaką wybieramy, może prowadzić twórcze życie. Przecież każdy z nas jest kreatorem. Dlatego ta książka to coś więcej niż spojrzenie na świat kultury – to zbiór inspiracji dla każdego, kto chce świadomie podążać własną ścieżką, niezależnie od zawodu, wieku czy płci.
Sięgnij po nią i przekonaj się, że choć droga twórcza – i życiowa – bywa trudna, warto nią podążać na własnych zasadach.
Bohaterami książki są: Krzysztof Antkowiak, Tomasz Jacyków, Tomasz Kot, Rafał Mohr, Conrado Moreno, Szymon Chwalisz, Przemysław Borkowski, Paweł Małaszyński, Piotr Kupicha, Tomasz Organek, Maciej Stuhr, Gromee, Maciej Gąsiu Gośniowski, Arek Kłusowki, Agustin Egurrola
The Dutch Golden Age's genius in XL resolution
The Dutch Golden Age of painting spawned some of history’s greatest artists and artisans, but few can boast the genius and legacy of Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606–1669). Despite never leaving his native Netherlands, Rembrandt projected his oeuvre past the boundaries of his own experience, producing some of art’s most diverse and impactful works across portraiture, biblical, allegorical, landscape, and genre scenes. In all their forms, Rembrandt’s paintings are built of intricacies—the totality of each subtle facial wrinkle, gaze, or figure amounting to an emotional force that stands unmatched among his contemporaries and artistic progeny alike.
Each work is imbued with feeling. Biblical scenes, like Bathsheba at her Bath, become vehicles for meditations on human longing, probing depths beyond that which is canonized in scripture or depicted in other representations. His portraits, be them of wealthy patrons or tradesmen, communicate the essence of an individual through fine demarcations, their faces bathed in an ethereal light against darkened earthtones. Perhaps most striking, his series of self-portraits is a triumph of the medium; beginning in his youth and spanning until a year prior to his death, Rembrandt’s self portraiture is an intimate glimpse into his lifelong process of self-reflection.
This XL monograph compiles all 330 of Rembrandt’s paintings in stunning reproductions. From Belshazzar’s Feast to The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp, we discover Rembrandt’s painted oeuvre like never before.
When David Hockney discovered the iPhone as an artistic medium, it opened up entirely new possibilities for his art. He made his first digital paintings in spring 2009, describing the morning landscape in broad lines and dazzling colors directly on a display that offered subtle hues as unmixed expressions of pure light. Then in 2010, Hockney started working with an iPad, and the larger screen expanded his artistic repertoire and enabled an even more complex interplay of color, light, and line.
Each image in this book captures a fleeting moment seen through a window in Hockney’s Yorkshire home: from vibrant sunrise and lilac morning sky to peaceful night-time impressions or the sudden arrival of spring. Fascinating details reveal drops on window panes, distant lights in the night, reflections on vases or an abundance of varied window-sill vegetation. In 120 paintings made between 2009 and 2012, selected and arranged by the artist himself, we experience the passage of time through the eyes of David Hockney.
This artist’s book, which first appeared in an exclusive signed edition in 2020, now returns in a wallet-friendly pocket edition. So now is the perfect occasion to heed the advice of the Times critic regarding this book: “If you would like to be given a bouquet by David Hockney, here is your chance.”
Mustaches and muscles
Back to the days when men were men and sex was carefree
In 1965, Tom of Finland began flirting with the idea of an ongoing character for his panel stories, the ultimate Tom’s Man. He tried out a blond named Vicky—a common male name in Finland—followed by a Tarzan-inspired Jack. Then in 1968 Tom settled on Kake, a dark-haired, mustached leatherman who often wore a tight white T-shirt bearing the motto “Fucker.” Kake lived up to this moniker, a sort of post-Stonewall, hyper-masculine Johnny Appleseed traveling the world on his motorcycle to spread the seeds of liberated, mutually satisfying, ecstatically explicit gay sex. Tom lived out many of his most personal fantasies through Kake, and Kake’s international fans made him the template for what came to be known as the gay clone look of the 1970s. Between 1968 and 1986, Tom published 26 episodes of Kake adventures, most as 20-page booklets.
Tom of Finland – The Complete Kake Comics collects all of these stories in one volume. Return with Kake to the days when men were men, sex was carefree, and everyone wore a big thick mustache.
Categories of Vision
Six decades of image-making
Travelling widely, Ralph Gibson works primarily in inspired series, associated image reveries in both monochrome and colour, whose titles—The Somnambulist, Déjà-Vu, Days at Sea, and Chiaroscuro—underline the particular poetic sensibility that informs his work. Starting out in 1960 with Dorothea Lange, he made his way to New York in 1967 and was soon considered in the same light as the likes of Larry Clark and Diane Arbus.
The photographs and series can of course speak for themselves. But for Gibson there is a philosophy at play behind the image, and in the included short texts he proposes his thesis. Nudes, portraits, still lives, narratives—loyal to his Leica, Gibson ranges between genres and creates new categories of vision. He gets closer to things and meditates on them in a way that only the silence of the image can attempt.
Produced in close collaboration with the artist, this book offers the fruit of more than six decades of image-making. From Gibson’s first photographs in San Francisco, Hollywood, and New York in the 1960s right up to the present day, this is the most comprehensive collection of this highly acclaimed photographer.
Henri Matisse, okrzyknięty dziką bestią i uznany za ojca fowizmu, na zawsze odmienił oblicze sztuki nowoczesnej. Malował kolorem, nie światłem, a zamiast odtwarzać rzeczywistość budował własną. Początkowo studiował prawo, ale choroba zmieniła jego życie i skierowała go ku sztuce. Pracował w ciszy, choć jego obrazy krzyczały formą i barwą. Z czasem odłożył pędzle i sięgnął po nożyczki. Wycinanki - technika kojarzona z dziecięcą zabawą - w jego rękach stała się dojrzałą sztuką. Dziś jego prace osiągają zawrotne ceny, a Matisse uchodzi za jednego z najważniejszych twórców XX wieku. Ba! Ścigał się z nim sam Picasso i to właśnie on po latach uklęknął przed dawnym rywalem, by oddać mu pierwszeństwo. Ten bogato ilustrowany album to opowieść o artyście, który szukał prostoty - zarówno w sztuce, jak i w codzienności. Wierzył, że obraz powinien być jak wygodny fotel - dawać odpoczynek po ciężkim dniu. Agnieszka Kijas - krytyczka sztuki, pisarka i dziennikarka, która wierzy, że każda opowieść o obrazie to opowieść o człowieku. W podcaście Dawno temu w sztuce mówi o malarstwie bez patosu, ale z sercem. Promuje sztukę zarówno na żywo, jak i w przestrzeni online.
Paul Gauguin nie znosił ram - ani na obrazach, ani w życiu. Ten francuski artysta porzucił mieszczański świat, by na własnych zasadach szukać prawdy o naturze człowieka i sztuce. Nazywał siebie dzikusem, a inni widzieli w nim buntownika, uciekiniera, wizjonera. Malował odważnie. Sięgał do mitów, snów i barw, by oddać tęsknotę za tym, co pierwotne i nieskażone cywilizacją. Dzieciństwo spędził w Peru, a po powrocie do Francji długo nie potrafił się odnaleźć. Pływał po morzach, pracował jako makler, założył rodzinę, którą później porzucił. Z każdym kolejnym krokiem oddalał się od znanego porządku, by w końcu dotrzeć na Tahiti i zamieszkać z dala od paryskich salonów i konwenansów. W albumie znalazły się zarówno najsłynniejsze dzieła z Polinezji, jak i wcześniejsze obrazy inspirowane impresjonizmem - razem pokazują ewolucję jego stylu. Autorka przedstawia Gauguina jako artystę kontrowersyjnego i pełnego sprzeczności. Nie unika tematów niewygodnych w tym jego relacji z młodymi wyspiarkami, które do dziś budzą emocje. Cóż Gauguina niełatwo zrozumieć, ale jeszcze trudniej zapomnieć. Agnieszka Kijas - krytyczka sztuki, pisarka i dziennikarka, która wierzy, że każda opowieść o obrazie to opowieść o człowieku. W podcaście Dawno temu w sztuce mówi o malarstwie bez patosu, ale z sercem. Promuje sztukę zarówno na żywo, jak i w przestrzeni online.
Angelika Kauffmann to artystka wyłamująca się z konwencjonalnych ram XVIII-wiecznej sztuki, która zbudowała własną, niezwykłą drogę twórczą w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Pochodząca z artystycznej rodziny, również była obdarzona wyjątkowym talentem i stała się jedną z pierwszych kobiet, które zdobyły międzynarodowe uznanie. Kauffmann to mistrzyni wielogatunkowej kompozycji, artystka, która potrafiła przekształcić malarstwo w subtelną opowieść o ludzkich emocjach. W jej dziełach klasycyzm splata się z romantyczną wrażliwością, a precyzyjne portrety i sceny historyczne tworzą hipnotyzujący krajobraz intelektualnej i artystycznej wyobraźni. Każde płótno to nie tylko obraz to manifest kobiecej siły, talentu i determinacji.Choć początkowo napotykała liczne bariery środowiskowe i kulturowe, stała się ikoną artystycznej rewolty. Jej dzieła to opowieść o kobiecie, która odważyła się być kimś więcej niż tylko córką, żoną czy modelką. Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tej niezwykłej artystki. Autor, doktor historii sztuki Sławomir Cendrowski, odsłania zarówno znane, jak i zapomniane oblicza malarki. Książka dokumentuje spuściznę twórczyni, która odważyła się stworzyć wizję sztuki przekraczającą granice płci, konwencji i epoki.
Caspar David Friedrich, pochodzący z pomorskiej, niemieckiej rodziny artysta, naznaczony osobistymi traumami i duchowymi poszukiwaniami, stworzył malarstwo, które stało się filozoficzną medytacją o ludzkiej egzystencji. Ten mistrz romantycznej kontemplacji potrafił przekształcić swoje obrazy w duchową podróż. W jego dziełach realizm splata się z metafizyczną wrażliwością, a krajobraz staje się lustrem ludzkiej duszy. Samotne sylwetki wpatrzone w bezkres horyzontu, mgły, skały i bezgraniczne przestrzenie tworzą hipnotyzujący obraz kondycji człowieka braku znaczenia wobec wielkości świata i jednoczesnego pragnienia zrozumienia absolutu. Jego płótna to nie tylko malarstwo, ale także prawdziwa medytacja namalowana farbami, opowieść o samotności, poszukiwaniu sensu i duchowej wędrówce. Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tego niezwykłego artysty. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki twórczości Friedricha, odsłaniając zarówno znane, jak i zapomniane oblicza malarza. Książka dokumentuje spuściznę twórcy, który stworzył elektryzującą wizję sztuki, wykraczającą daleko poza ramy malarstwa, dotykającą najgłębszych wymiarów ludzkiej egzystencji.
Vincent van Gogh to artysta, który przemienił cierpienie w niezwykłe piękno, przekształcając swoją burzliwą egzystencję w legendę sztuki, która na zawsze zmieniła oblicze malarstwa europejskiego. Pochodzący z niezamożnej rodziny, zmagający się z niepowodzeniami zawodowymi i osobistymi stworzył niepowtarzalny świat wizualny. Van Gogh przemienił malarstwo w elektryzujący spektakl uczuć i wrażeń. W jego dziełach ogniste kolory i dynamiczne pociągnięcia pędzla tworzą hipnotyzujący krajobraz ludzkich emocji. Każde płótno to nie tylko obraz to intymny dziennik zmagań artysty z samym sobą, ze światem, z własnymi pragnieniami. Choć za życia był odrzucany przez krytyków i sprzedał zaledwie jeden obraz, szybko stał się ikoną artystycznej rewolty, twórcą skazanym na wieczne poszukiwanie własnej drogi. Jego dzieła to manifest indywidualności, opowieść o człowieku, który widział świat innymi oczami. Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tego niezwykłego artysty. Autorka, krytyczka sztuki Agnieszka Kijas, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki twórczości Van Gogha, odsłaniając zarówno znane, jak i oblicza malarza. Książka dokumentuje spuściznę twórcy, który odważył się stworzyć własną wizję sztuki, która przetrwała znacznie dłużej niż jego krótkie, naznaczone cierpieniem życie.
Józef Chełmoński to artysta, który potrafił uchwycić duszę polskiej prowincji, przemienić zwykłą wiejską scenę w realistyczny obraz ludzkiego losu. Pochodzący z drobnoszlacheckiej rodziny, początkowo zmagający się z trudnościami ekonomicznymi, stworzył własny, niepowtarzalny świat wizualny, który na zawsze zmienił oblicze polskiego malarstwa.Chełmoński to mistrz realizmu, artysta, który potrafił przekształcić malarstwo w opowieść o życiu polskiej wsi. W jego dziełach rzeczywistość splata się z poetycką wrażliwością, a naturalistyczne sceny wiejskie stają się metaforą ludzkiej egzystencji. Ostre, precyzyjne oko artysty łączy się z głęboką empatią każdy obraz to nie tylko portret krajobrazu, ale i także polskiej duszy.Choć początkowo był niedoceniany przez krytyków z wielkomiejskich salonów, szybko stał się jednym z najważniejszych malarzy swojej epoki. Jego płótna to nie tylko dokumentacja rzeczywistości, ale prawdziwa opowieść o Polsce jej naturze, tradycji i ludziach.Album to wielowarstwowa podróż przez życie i dzieło tego niezwykłego artysty. Autorka, historyczka sztuki Luba Ristujczina, prowadzi czytelnika przez zawiłe ścieżki twórczości Chełmońskiego, odsłaniając zarówno znane, jak i zapomniane oblicza malarza. Książka dokumentuje spuściznę twórcy, który odważył się pokazać wieś taką, jaką naprawdę była surową, piękną i głęboko autentyczną.
To nadal magia, nawet jeśli się odkryje, na czym polega. Sir Terry Pratchett „Pokazać świat Dysku Terry’ego Pratchetta” prowadzi czytelników za kulisy zadziwiającej współpracy Terry’ego Pratchetta i artysty Paula Kidby’ego. Demonstruje, w jaki sposób Dysk został powołany do wizualnego życia – od najwcześniejszych szkiców do ostatecznych arcydzieł – i jak Terry i Paul reagowali na zjawiska kultury popularnej, wplatając je w dyskowy krajobraz. Co prawda Terry był niekwestionowanym źródłem pomysłów, ale przez trzy dekady to Paul dzięki artystycznej sile wyrazu przenosił ludzi, miejsca i kawałki lodożerczego bagażu z wiecznie płodnej wyobraźni Terry’ego do naszego świata. „Pokazać świat Dysku” prezentuje również obrazy, których nie mogliśmy zobaczyć – wczesne projekty okładek wielkich nienapisanych powieści. To wyjątkowe przedstawienie jednego z wielkich literackich związków twórczych, wypełnione nieznanymi dotychczas grafikami i ich prawdziwymi historiami. Paul Kidby znany jest jako ilustrator dzieł Terry’ego Pratchetta. Rozpoczął współpracę z Terrym w 1992 roku, a od 2002 projektował okładki do powieści o świecie Dysku. Ilustrował również liczne dyskowe publikacje, wśród nich „Sztukę świata Dysku”, bestsellerowego „Ostatniego bohatera”, „Terry Pratchett’s Discworld Imaginarium”, „The Ultimate Discworld Companion” oraz „Dobry omen” autorstwa Terry’ego Pratchetta i Neila Gaimana. W 2023 roku Paul zilustrował „Jak być czarownicą. Poradnik Tiffany Obolałej”. Terry Pratchett był twórcą bestsellerowego cyklu powieści o świecie Dysku, który otwierał wydany w 1983 roku „Kolor magii”. Łącznie napisał ponad pięćdziesiąt niezwykle popularnych książek, sprzedanych na całym świecie w ponad stu milionach egzemplarzy. Jego powieści były adaptowane przez twórców filmowych i teatralnych. Zdobył wiele nagród, w tym także Medal Carnegie. W 2009 roku otrzymał tytuł szlachecki za zasługi dla literatury, choć ironicznie zapewniał, że największą zasługą dla literatury było to, że zawsze unikał jej pisania.
Pod koniec życia, w 1977 roku, Roland Barthes (1915-1980), klasyk współczesnej francuskiej humanistyki (Mitologie, Fragmenty dyskursu miłosnego, Imperium znaków, Stopień zero pisania), zaczął po śmierci matki pisać książkę o fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia "istoty" zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, które po niej pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu, w którym jej nie znał, przewrotnie zaś - zdjęcia tego czytelnikowi nie pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to, jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, dosł. "jasny pokój", nawiązuje w formie gry słów do chambre noire, "ciemnia", a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i camera obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego "to było", "zdjęcie" obrazu z rzeczywistości. Jako odmiana pamięci wprowadza w czas i cały dramat egzystencji. Barthes rozważa "zdjęcie" od strony studium, dociekliwości, analizy, i punctum, owego "ukłucia", o jakie fotografia przyprawia widza. Czytelnik znajdzie w książce wiele takich puncta w zamieszczonych przez autora reprodukcjach klasycznych dzieł, które dodatkowo czynią z tych rozważań mały album, przyczynek do subiektywnej historii fotografii.
Niniejsza publikacja stanowi zbiór esejów dotyczących powszechnej edukacji muzycznej w Polsce, jej kształtu, uwarunkowań, przemian i kontekstów. Składają się nań teksty w większości publikowane na przestrzeni ponad dwudziestu lat (2002–2023), w niezbędnym zakresie zmienione i uaktualnione, uwzględniając zmiany systemu edukacji. Teksty te zostały dopełnione kilkoma nowymi ujęciami i w całości uporządkowane według wyróżnionych obszarów. Wszystkie traktują o występujących na gruncie systemu powszechnej edukacji muzycznej elementach, zagadnieniach i zjawiskach, które bądź mają charakter uniwersalny, bądź – jako pewne tendencje, wobec braku realnych zmian w założeniach, podstawach programowych i podręcznikach – mimo upływu lat wciąż pozostają składowymi tego systemu.Monografia składa się z pięciu rozdziałów...
Wstrząsająca książka reporterska o przemocy w teatrze, cenie, jaką płaci się za sztukę, mechanizmach władzy i "ideach", które pozwalają chronić sprawców.Przemoc w polskim teatrze to nie pojedyncze incydenty, ale system budowany przez dekady. Od szkół teatralnych, gdzie młodzi adepci poddawani są upokarzającym praktykom, przez sceny, na których reżyserzy przekraczają granice w imię sztuki, aż po najwybitniejszych twórców, którzy swój autorytet budują na strachu i manipulacji.Młode pokolenie mówi jednak: dość.Reporterka Iga Dzieciuchowicz dociera do ofiar molestowania, dokumentuje przypadki mobbingu i nadużyć władzy, ale też pokazuje, jak wycisza się kontrowersje. Opisuje bezprecedensowy moment - falę zmian i dyskusji, które rozpoczął jej głośny, rezonujący do dziś reportaż z 2021 roku.Oddaje głos aktorkom i aktorom, reżyserkom i reżyserom, dyrektorkom i dyrektorom, osobom pracującym w teatrach. Konfrontuje się z największymi nazwiskami i zadaje pytania o najbardziej niewygodne dla nich fakty, by umożliwić im komentarz. To pierwsza książka, która tak kompleksowo ujmuje, jak przemocowe mechanizmy w teatrze się rodzą, utrwalają, rozrastają. I próchnieją
Przejmująca biografia znakomitej aktorki i szlachetnego Człowieka.Fascynujący portret jednej z najwybitniejszych polskich aktorek teatralnych i filmowych, znanej z wielu znaczących ról, a zarazem osoby wyjątkowo oddanej innym, szczególnie chorym i niepełnosprawnym, dla których założyła Fundację "Mimo Wszystko" i działa w niej jako Pierwsza Wolontariuszka. Była żoną nieżyjącego już Wiesława Dymnego, legendarnego współtwórcy Piwnicy pod Baranami. Życie nie szczędziło jej ani wspaniałych chwil i wielkich wzruszeń, ani tragicznych doświadczeń. Jej zmaganie zahartowały ją i nauczyły nie tylko cenić życie, ale i służyć innym, słabszym, bezbronnym.Książka Elżbiety Baniewicz pozwala poznać życie prywatne i karierę aktorki, ale też przyjrzeć się, jak kształtowała się jej szlachetna postawa wobec innych, co zaowocowało stworzeniem Fundacji "Mimo Wszystko" i cyklem telewizyjnych przejmujących programów telewizyjnych Spotkajmy się.Niezwykła droga kariery, wielkie postaci teatru i filmu, które ją kształtowały; dramatyczne życie i umiejętne dążenie do odnalezienia harmonii i sensu w służeniu innym - to ANNA DYMNA.Książka - bardzo bogato ilustrowana - daje też doskonały obraz epoki: najlepszych lat polskiego teatru i jego wybitnego ośrodka, jakim od lat jest Stary Teatr w Krakowie (z którym przez całe zawodowe życie jest związana) oraz Teatru Telewizji, dzięki któremu do dziś możemy oglądać wybitne role Anny Dymnej.Elżbieta Baniewicz, absolwentka UW i PWST w Warszawie, jest autorką . monografii o Kazimierzu Kutzu i Januszu Gajosie (wydana przez Marginesy w tej samej serii co Dymna biografia pt. Gajos otrzymała w 2013 roku "Pióro Fredry"). Pracuje w miesięczniku "Twórczość".
Arkadiusz Wojnarowski - absolwent podyplomowych studiów producenckich w Szkole Filmowej w Łodzi, doktor w dziedzinie nauk humanistycznych. Wykładał produkcję i scenariopisarstwo w PWSFTviT w Łodzi i na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie współpracuje z UAM w Poznaniu i z Uniwersytetem Dolnośląskim DSW we Wrocławiu. Prawnik i producent filmowy ("Droga na drugą stronę", "Bella Mia"). W 2009 r. opublikował "Prawne i finansowe podstawy europejskiej koprodukcji filmowej". Wydał dwie monografie z cyklu Jak Zostać Scenarzystą Filmowym: "Rynek i źródła finansowania scenariuszy filmowych w Polsce" oraz "Scenopisarskie aplikacje i programy", a także obszerne opracowanie pt. "Współczesny scenariusz filmowy. Odmiany, formaty, programy". Jego książki i filmy są do nabycia m. in. na tej stronie . Autor jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a także fundatorem (2002) i prezesem Dolnośląskiego Zespołu Filmowego. Ekspert Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego w dziedzinie Kultura i Turystyka. Konsultant prawny ds. umów filmowych i ds. zrównoważonej produkcji filmowej (green filming), a w latach 2024-2025 został zaprzysiężony przy piętnastu sądach okręgowych w Polsce, w tym w Warszawie, Łodzi, Katowicach i Krakowie, na biegłego sądowego w dziedzinie scenariopisarstwa, produkcji, dystrybucji filmowej, a także prawa autorskiego i własności intelektualnej.***W realiach europejskich, więc także w Polsce, trudno wyobrazić sobie produkcję filmu, który powstaje wysiłkiem organizacyjnym i finansowym tylko jednego podmiotu producenckiego. Zgodnie z tytułem w "Koprodukcji filmowej w Polsce..." autor przedstawia to zagadnienie w odniesieniu do rynku polskiego, opisując koprodukcję filmową zarówno w najbardziej kojarzonym układzie międzynarodowym, jak i układzie wewnętrznym, układzie koprodukcji krajowej. Na początku książki możemy zaznajomić się z analizą europejskich zasad i regulacji dotyczących koprodukcji międzynarodowych. W krótkim zarysie dostajemy kilka przykładów historycznych z XX wieku oraz podsumowanie zawarte w Konwencji Rady Europy z 2017 roku. W tej części pojawiają się także przykłady międzynarodowych koprodukcji filmowych z udziałem Polski. Dalej głównym wątkiem staje się koprodukcja krajowa, która zdominowała rynek. Dużo miejsca przy tej okazji zajmuje prezentacja Regionalnych Funduszy Filmowych. W alfabetycznym porządku dostajemy tutaj mniej lub bardziej szczegółowe opisy regulaminów, form działania, niesienia pomocy przy produkcji ze strony kolejnych regionalnych komisji. Sporo miejsca zajmuje także instytucja zachęt Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, które ze swej istoty mają wspierać finansowanie koprodukcji filmowych. Bardzo ważne miejsce w książce zajmuje opis odpowiedzi producentów, odpowiadających na pytania ankiety dotyczącej koprodukcji. Dostrzegam wartość książki szczególnie dla początkujących producentów filmowych, dla których może być źródłem skondensowanej wiedzy i ostrzeżeniem przed niebezpieczeństwami, jakie mogą się pojawiać w koprodukcjach filmowych, tych międzynarodowych, jak i tych krajowych.dr Marek Rudnicki (Wydział Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi)
Publikacja jest poświęcona współczesnym środkom narracji wizualnej, stosowanym w filmie, telewizji i internecie. Objaśnia migotliwe z natury i często ulotne środki ekspresji, których celem jest wywołanie u widza określonych znaczeń lub pożądanych emocji. Wpisuje się w nowo tworzony transdyscyplinarny obszar nauki i wiedzy określany mianem lingwistyki obrazu. Publikacja jest skierowana do szerokiego kręgu odbiorców. Po pierwsze, może być użyteczna dla tych wszystkich ludzi nauki, którzy prowadzą badania z zakresu medioznawstwa i komunikacji społecznej, antropologii kulturowej, nauki o obrazie oraz narratologii. Po drugie, może być przydatna dla studentów kierunków humanistycznych i społecznych, którzy - z uwagi na dokonujące się na naszych oczach przejście z komunikacji werbalno-typograficznej do komunikacji werbalno-audiowizualnej - mierzą się z problemem poprawnego tworzenia i odbierania różnorakich form wizualnych wykorzystujących ruchomy obraz. Po trzecie w końcu, może służyć pomocą wszystkim tym, którzy pragną lepiej poznać naturę ruchomego obrazu filmowego i telewizyjnego, zrozumieć siłę jego oddziaływania (również negatywnego) i tym samym uodpornić się na jego wpływ (często manipulacyjny) w sposób, w jaki jest to możliwe w XXI stuleciu. Książka - choć formalnie jest publikacją naukową i ma charakter wykładu - stara się być pragmatyczna w treści. Pokazuje, na czym praktycznie polega sztuka opowiadania językiem filmowym. Przedstawia liczne techniki narracji filmowo-telewizyjnej do natychmiastowego zastosowania przy realizacji różnorakich form wizualnych. Omawiane zjawiska są prezentowane dwutorowo - za pomocą opisu słownego oraz materiału graficznego w postaci pojedynczych ilustracji lub ich sekwencji.
David Bowie: Rock ‘n’ Roll with Me is Geoff MacCormack’s remarkable photographic memoir, charting his lifelong friendship with David Bowie. Images bring MacCormack’s stories to life, showing the places he and Bowie inhabited, the people they met and the adventures they shared. Beginning at Burnt Ash Primary school in the mid-1950s, the years go by in a whirlwind of discovering and making music. The book contains nearly 150 photos taken by MacCormack throughout the years, some never seen before: from touring the Ziggy Stardust and Aladdin Sane shows and sailing to New York on a world tour, to Bowie’s first major film The Man Who Fell to Earth and the recording of Station to Station and his Thin White Duke persona.
David Bowie: Rock ‘n’ Roll with Me is an incredible story, told with wit and candour. A must for all Bowie fans, it sheds a rare insight into a friendship where two men shared their love for music from the moment they met to their final goodbyes.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?