Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Racjonalność współczesnego świata wyraża się (...) na przykład w europejskiej wizji bezpieczeństwa międzynarodowego, ogłoszonej w 2003 roku w formie strategii, uważanej za katalog zdrowego rozsądku: demokracji nie da się narzucić siłą, siła militarna nie jest ani jedynym, ani pierwszym instrumentem zarządzania kryzysami, dialog ze wszystkimi i wielostronne negocjacje są niezbędne do zapobiegania konfliktom, nędza na świecie ma siłę destabilizującą na równi z przemocą oraz terroryzmem. (ze wstępu)
Autor przedstawia opracowanie ukazujące wkład różnych autorów do skarbnicy wiedzy humanistycznej o cierpliwości jako cesze charakterologicznej, cnocie moralnej, wartości literackiej oraz podstawie życia człowieka w wielu sytuacjach egzystencjalnych. [...] Podkreśla, że cecha cierpliwości jest nieodzownym warunkiem efektywnego wykonywania niektórych zawodów i podejmowania ważnych funkcji społecznych. Odnosi się to zwłaszcza do zawodów zaufania publicznego, m.in. nauczyciela, lekarza, księdza, pielęgniarki, psychologa, prawnika, policjanta, strażaka, pracownika socjalnego, pracownika służby ratowniczej. [...] Refleksje Autora dotyczące cierpliwości w sytuacjach choroby i pobytu w szpitalu - oparte są na jego introspekcyjnych i retrospekcyjnych narracjach jako pacjenta. Wskazuje on, że dochodzenie do postawy cierpliwości jest zadaniem trudnym, wymagającym długotrwałego wysiłku, zadaniem wieloetapowym, ale wręcz koniecznym na każdym etapie życia i działalności zawodowo-społecznej. [...] Autor książki wykazał się wielką erudycją, dołożył wiele starań, aby zjawisko cierpliwości i niecierpliwości, od wieków towarzyszące człowiekowi, stało się w jego opracowaniu przedmiotem refleksji i opisu podejmowanych z różnych punktów widzenia. Według prof. P.P. Gacha wszystkie rodzaje wypowiedzi na temat cierpliwości mają wartość kształcącą i wychowawczą.
Publikacja powstała w ramach badań realizowanych w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych w Instytucie Psychologii KUL. Prezentuje wyniki analiz dotyczących psychologicznych uwarunkowań poczucia jakości życia artystów plastyków. Podjęta problematyka odnosi się do osób w wieku średniej dorosłości wyróżniających się ponadprzeciętnymi zdolnościami plastycznymi wyrażonymi w postaci wybitnych osiągnięć w dziedzinie sztuk plastycznych. Podejmowane zagadnienie stanowi atrakcyjną przestrzeń do stawiania nowatorskich pytań badawczych, których głównym celem jest poznanie specyfiki funkcjonowania osób dorosłych uzdolnionych plastycznie. Zarówno w polskiej, jak i w światowej literaturze psychologicznej wciąż brakuje analiz odnoszących się do tej grupy wiekowej. Wnioski z badań mogą być pomocne w efektywnym wspieraniu rozwoju artystów plastyków. Zastosowana w projektowaniu badań, a następnie w analizie i interpretacji uzyskanych wyników, koncepcja godności człowieka, jako drogi wzrastania ku wyższemu poczuciu jakości życia, stanowi nowatorski i inspirujący nurt we współczesnych badaniach z zakresu psychologii zdolności i psychologii pozytywnej. Książka jest adresowana do profesjonalistów: psychologów, pedagogów, artystów, kulturoznawców, a także do szerszego grona czytelników.
Herbert Marshall McLuhan (1911?1980), z wykształcenia literaturoznawca (uhonorowany doktoratem
w Cambridge i tytułem profesorskim w University of Toronto), z zamiłowania niestrudzony badacz kultury, występujący przeciwko sztywnym ramom akademickiej nauki. Przedmiotem jego zainteresowania były przede wszystkim role, jakie w społecznym i jednostkowym życiu człowieka pełnią szeroko rozumiane media oraz związane z nimi sposoby komunikacji.Książka Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku (1962), ukazująca konsekwencje wynalezienia prasy drukarskiej z ruchomymi czcionkami, weszła na stałe do kanonu literatury traktującej o wzajemnych relacjach kultury, społeczeństwa i mediów. Jej pierwsze pełne polskie wydanie oddajemy właśnie w ręce czytelników.Seria: MYŚL O KULTURZEKsiążki, które wpłynęły na sposób myślenia o kulturze, nieznane dotąd w całości w polskim przekładzie. Teksty, które odegrały istotną rolę w formowaniu kulturoznawstwa i kulturologii i okazały się inspirujące do refleksji nad stanem kultury Zachodu. Eseje podkreślające rolę myślenia o kulturze w rozwoju cywilizacji.
In 1987 Fabio Ponzio decided to embark on a photographic odyssey in search of Eastern Europe. When he arrived in Poland the country was on the verge of collapse. There was little food in the shops and the queues to buy bread were immense.
In Ceausescu's Romania, people's lives were reduced to a succession of dark days; the Securitate wielded absolute control and used informants, bribery and violence to beat any instinct for freedom out of individuals. In the same period, in Yugoslavia, the beginnings of what was to become the catastrophe of successive years were being laid out, while the West looked on in supreme indifference. In the autumn of 1989, everything changed.
The various regimes of the communist countries of Central and Eastern Europe began to collapse in Budapest, Berlin, Warsaw, Prague, Sofia and Bucharest in a domino effect that continued in Albania and ended two years later in the Soviet Union. Ponzio continued his travels across an immense territory with a Leica, three Nikons and 100 rolls of film, in search of the people of the East, documenting the old energy that had been fortified through pain and sacrifice, now joined by a new energy, full of hope. Year after year, Ponzio returned to capture the many faces and stark differences of the other Europe, in search of the elements that make up the shared destiny of the peoples of Eastern Europe.
Collected here are his stunning portraits of their traditions and faith, humility and courage, vulnerability and survival.
Monografia jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych problematyką szeroko pojętego zarządzania informacją i działalnością informacyjną, bibliotekarzy oraz studentów kierunków związanych z komunikowaniem społecznym i mediami, wykorzystujących osiągnięcia nauki o informacji, w tym także do studentów bibliologii i informatologii i praktyków w tym zakresie. W zamierzeniu ma to więc być kompendium uaktualnionej wiedzy o zarządzaniu informacją, motywujące do dalszych poszukiwań odpowiedzi na pytania o jej obecny stan głównie w kontekście nauki o informacji oraz działalności informacyjnej w Polsce i za granicą, a także o dalsze kierunki ich rozwoju. Elementem scalającym publikowane teksty jest kreowanie odpowiedzialności za właściwe zarządzanie informacją, to jest za tworzenie, rozpowszechnianie i korzystanie z informacji w całej przestrzeni informacyjnej, realnej i wirtualnej, a także kreowanie nowoczesnej, płodnej badawczo płaszczyzny do rozważań nad informacją i wiedzą oraz kondycją współczesnych instytucji informacyjnych zarządzających informacją, w tym także jako ważnego elementu nowoczesnej edukacji na poziomie akademickim odpowiadającej potrzebom pokolenia sieci i społeczeństwa wiedzy”.
Inżynieria społeczna określa sposoby wpływania na drugiego człowieka w celu nakłonienia go do działania, które może być niezgodne z jego osobistym interesem. Koszt użycia socjotechnik jest bardzo niski, ryzyko - akceptowalne, a korzyści bywają ogromne. Uważa się, że socjotechniki są nieodzownym narzędziem hakerów, przestępców czy służb specjalnych. Oczywiście, nie zawsze intencje towarzyszące stosowaniu inżynierii społecznej zasługują na potępienie: tego rodzaju działanie przy kampaniach edukacyjnych, akcjach charytatywnych czy w marketingu trudno jednoznacznie nazywać nieetycznym. Niemniej wiedza o socjotechnikach staje się obecnie bardzo ważna, choćby po to, aby skutecznie bronić się przed atakami tego typu.
To drugie, przejrzane i gruntownie zaktualizowane wydanie znakomitego przewodnika po różnych technikach inżynierii społecznej, od klasycznych po najnowocześniejsze. Przedstawiono tu naukowe podwaliny socjotechnik, a poszczególne metody, takie jak tworzenie pretekstu, modelowanie komunikacji, tailgating czy phishing, opisano z przywołaniem rzeczywistych zdarzeń. Książka pozwala zrozumieć, jak łatwo jest skłonić ludzi do podjęcia szkodliwych decyzji, a równocześnie podpowiada, jak można skutecznie bronić się przed socjotechnikami. Są one coraz powszechniejsze: w ciągu ostatnich kilku lat ich zastosowanie bardzo się rozpowszechniło - i dotyczy to zarówno przestępców, jak i najzupełniej legalnie działających profesjonalistów.
W tej książce między innymi:
najnowsze osiągnięcia zawodowej socjotechniki
stosowanie białego wywiadu, manipulacja relacjami, praca na emocjach
testy penetracyjne, phishing, vishing, podszywanie się
budowanie systemu obrony przed atakami socjotechnicznymi
wykorzystanie umiejętności miękkich w inżynierii społecznej
Inżynieria społeczna: najważniejsze narzędzie hakerów, polityków i... aktywistów!
How can we bring people together?
Sociologist and best-selling author Eric Klinenberg introduces a transformative and powerfully uplifting new idea for health, happiness, safety and healing our divided, unequal society.
'This wonderful book shows us how democracies thrive' Steven Levitsky & Daniel Ziblatt, authors of How Democracies Die
Too often we take for granted and neglect our libraries, parks, markets, schools, playgrounds, gardens and communal spaces, but decades of research now shows that these places can have an extraordinary effect on our personal and collective wellbeing. Why? Because wherever people cross paths and linger, wherever we gather informally, strike up a conversation and get to know one another, relationships blossom and communities emerge – and where communities are strong, people are safer and healthier, crime drops and commerce thrives, and peace, tolerance and stability take root.
Through uplifting human stories and an illuminating tour through the science of social connection, Palaces for the People shows that properly designing and maintaining this ‘social infrastructure’ might be our single best strategy for a more equal and united society.
Ile dziewcząt kończy szkołę podstawową w krajach o niskich dochodach? Jaka jest obecnie średnia długość życia? To pytania stawia autor, szwedzki profesor zdrowia publicznego i dyrektor Fundacji Gapminder, Hans Rosling. Dowodzi, że większość wykształconych ludzi, a nawet wybitnych naukowców – udziela złej odpowiedzi. Autor w zajmujący sposób wyjaśnia to zjawisko, opisując instynkty, które zakłócają nasz sposób widzenia świata i sprawiają, że widzimy go w czarnych barwach. Książkę, będącą prawdziwą kopalnią niezwykle ciekawych informacji i zestawień, w wersji audio interpretuje Maciej Więckowski.
Praca dr. Dariusza Krawczyka, oprócz niewątpliwych walorów naukowych, pozwalających na zdiagnozowanie stanu faktycznego prasy samorządowej na wybranym obszarze, dających również perspektywę dalszych badań (na przykład nad odbiorem komunikowania samorządowego na tym terenie), może być również użyteczna dla praktyków komunikacji lokalnej – jako podręcznik zawierający najważniejszą wiedzę teoretyczną. ale przede wszystkim swego rodzaju poradnik dla wydawców prasy samorządowej.
Z recenzji dr hab. Patrycji Szostok-Nowackiej
Spis treści
Wstęp
1. Komunikowanie lokalne
1.1. Zarys lokalnej komunikacji medialnej
1.2. Czynniki wpływające na funkcjonowanie regionalnego
i lokalnego rynku mediów
2. Samorząd terytorialny. Pojęcia i zakres działalności
2.1. Reaktywacja i reformy samorządu terytorialnego w Polsce
2.2. Autonomia finansowa, samodzielność
i odpowiedzialność samorządu za rozwój lokalny
2.3. Rola i postrzeganie samorządności
3. Komunikowanie publiczne samorządów
3.1. Narzędzia komunikacyjne samorządów
3.2. Wybrane narzędzia komunikacyjne samorządów
3.2.1. Zapewnienie dostępu do informacji publicznej
3.2.2. Sieć internetowa w świadczeniu usług administracji
terenowej
3.2.3. Komunikacja społeczna samorządów
z zastosowaniem mass mediów
4. Uwarunkowania działań komunikacyjnych samorządu
4.1. Strategia informacyjna samorządu
4.2. Prasa samorządowa. Zarys stanu faktycznego
4.3. Kontrowersje wokół wydawania prasy samorządowej
4.4. Propozycje likwidacji prasy samorządowej
4.5. Niejednoznaczne stanowiska organów nadzoru
wobec zasad wydawania prasy samorządowej
4.6. Wydawanie gazet samorządowych w obowiązującym
stanie prawnym
5. Prasa samorządowa w polityce informacyjnej administracji terenowej. Badanie medioznawcze
5.1. Obszar badawczy. Rys historyczny
5.2. Funkcjonowanie rynku prasy samorządowej. Weryfikacja hipotez badawczych na podstawie analizy czasopism ukazujących się na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
5.2.1. Periodyczność
5.2.2. Upowszechnianie reklam
5.2.3. Nakład
5.2.4. Zasięg społeczny
5.2.5. Kompozycja graficzna
6. Postrzeganie prasy samorządowej przez zarządzających samorządem
6.1. Uzasadnienie braku formalnego związku administracji terenowej z gazetą lokalną
6.2. Walory pośredniej formy przygotowywania gazety samorządowej
6.3. Atuty czasopisma wydawanego bezpośrednio przez urząd miejski
7. Propozycja usprawnienia wydawania gazet samorządowych stanowiących element zarządzania polityką informacyjną gminy
7.1. Uniwersalność przyjętych założeń
7.2. Działalność wydawnicza samorządu
7.2.1. Określenie wydawcy
7.3. Wypełnianie funkcji kontrolnej wobec władz samorządowych
7.4. Formuła kolportażu i odpłatności
7.5. Zespół redakcyjny gazety samorządowej
7.6. Zróżnicowanie upowszechnianych materiałów informacyjnych
7.7. Publikowanie treści reklamowych
7.8. Odbiorcy prasy samorządowej
7.9. Relacje wydawcy gazety samorządowej z prasą komercyjną
8. Przewidywany kierunek przekształceń w polityce informacyjnej samorządu
Zakończenie
Aneks
Wybrane przykłady kompozycji graficznej periodyków samorządowych ukazujących się na badanym obszarze
Bibliografia
Indeks osób
Spis wykresów i tabel
Autorka podjęła się monograficznego ujęcia memu internetowego z perspektywy pamięcioznawcy oraz mediologa. Cieszę się, że mogłam być pierwszym czytelnikiem takiego opracowania, którego Autorka jak mało kto w środowisku mediologiczno-kulturoznawczo-językoznawczym ma kompetencje, oczytanie, zasób poznawczy wystarczający do zamieszczenia na rynku wydawniczym monografii memu internetowego.
Z recenzji prof. dr hab. Iwony Loewe
Matka, matula, mamaOto fascynująca opowieść o roli matki na przestrzeni wieków. Sarah Knott zaskakuje i ożywia przeszłość, kolejne odkrycia zestawiając w szokującym kontraście z teraźniejszością. To intymny, liryczny, a jednocześnie bardzo dogłębny obraz macierzyństwa.Począć, poronić, poczuć pierwsze ruchy płodu, nosić pod sercem, urodzić. A potem: przewijać, karmić, usypiać, nie dosypiać, dbać, dawać sobie przerywać, chodzić tam i z powrotem. One właśnie czasowniki najlepiej podsumowują instynktowną nieustanność macierzyństwa, kobiecej więzi z dzieckiem.Zadając odważne pytania i analizując najbardziej przyziemne doświadczenia, autorka poszukuje uniwersalnej prawdy o byciu matką.
W publikacji syntetycznie omówiono problematykę komunikowania się podmiotów systemu oświaty począwszy od komunikacji wewnątrzszkolnej, a kończąc na komunikacji organów zewnętrznych szkoły. Oryginalne omówienie zagadnień języka komunikacji, jego funkcji w planowaniu, realizacji i ewaluacji przedsięwzięć podejmowanych w systemie oświaty umocowanych w prawie – przedstawione w opracowaniu – pomoże czytelnikowi w nawiązywaniu kontaktów między podmiotami systemu, wymianę informacji, a nawet wypracowanie własnych form i sposobów komunikacji aż po wspólne rozwiązywanie problemów.
W poradniku szczególną uwagę zwrócono m.in. na takie zagadnienia, jak:
– umiejętność skutecznego porozumiewania się dyrektora z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;
– kanony przekazu informacji powszechnej i urzędowej; znaczenie wystąpień publicznych;
– nowoczesny model komunikacji poziomej i pionowej w oświacie.
Autorzy przywiązują także dużą wagę do konieczności ciągłego budowania wzajemnych relacji między podmiotami oświaty w procesie zarządzania.
The present monograph is an academic endeavour to delineate a variety of depictions in relation to the universal and all-encompassing notion of identity which defines who we are and what qualities we possess. At the same time these properties which determine who we are help us distinguish from each other.
Prowokująca i błyskotliwie napisana książka autora bestsellerowej Przedziwnej śmierci Europy.
W swojej najnowszej książce Douglas Murray zajmuje się najbardziej spornymi problemami XXI wieku: seksualnością, płcią, technologią i rasą. Ujawnia zdumiewające wojny kulturowe toczone w miejscach pracy, szkołach i domach w imię sprawiedliwości społecznej i polityki tożsamości.
Żyjemy w epoce ponowoczesnej, po załamaniu się wielkich narracji: religii i ideologii politycznej. W ich miejsce pojawiło się dążenie do walki o naprawienie domniemanych krzywd przy użyciu broni w postaci tożsamości, wzmocnione przez nowe formy mediów społecznościowych i informacyjnych. Hierarchię celów coraz bardziej podzielonego społeczeństwa determinują wąskie grupy interesów – a ofiar, jak pokazuje Murray, przybywa.
Czytelnicy niezależnie od swych przekonań politycznych docenią mistrzowsko napisaną i prowokacyjną książkę Murraya, który stara się wprowadzić nieco sensu do dyskusji o najbardziej złożonych sprawach obecnego pokolenia. Kończy żarliwym wołaniem o wolność słowa, wspólnotę wartości i zdrowy rozsądek w czasach masowej histerii.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I
Perspektywy, wyzwania i zmiana przestrzeni osób z niepełnosprawnością
Ewa Nałącz-Kłos, The Gateway Award – nowa perspektywa i szansa kreatywnej pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Henryk Waszkowski, Proces inkluzji społecznej harcerzy z niepełnosprawnością na przykładzie ruchu drużyn Nieprzetartego Szlaku
Delfina Ertanowska, Wykluczenie społeczne i bariery edukacyjne na przykładzie mniejszości etnicznej Ukraińców-Łemków w Polsce. Historia i współczesność
Sylwia Zubrzycka, Rola asystenta rodziny w inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością
CZĘŚĆ II
Edukacja i zmiana – ku inkluzji i włączaniu osób
z niepełnosprawnością
Agata Kułaga, Przygotowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz z głęboką niepełnosprawnością sprzężoną do funkcjonowania w otwartym społeczeństwie
Emilia Wieczorek, Studenci z niepełnosprawnościami – ujęcie statystyczne. Egzemplifikacja ZSN Ad Astra UAM – jakość życia studentów z niepełnosprawnościami UAM
Marzena Baran, Gotowość kandydatów na nauczycieli do edukacji inkluzyjnej w szkole ogólnodostępnej
Maciej Kokoszka, Edukacja w procesie readaptacji społecznej skazanych
Klaudia Sabat-Zabłotni, Inkluzja społeczna byłych więźniów – szanse czy bariery w perspektywie przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych
CZĘŚĆ III
Szkoła oraz oddziaływania wspierające proces inkluzji i włączania
Grzegorz Całek, Szkoła włączająca czy wyłączająca? Rzeczywistość szkolna widziana oczami rodziców dzieci z zespołem Aspergera
Katarzyna Król, Mariola Sokół, Izabela Ważna, Integracja i wspólna zabawa szansą aktywnego wspierania dzieci z niepełnosprawnością
Agnieszka Leś, Życie młodego człowieka z niepełnosprawnością w obliczu wyzwań edukacyjnych i zawodowych
Joanna Inglot-Kulas, Joanna Mazurkiewicz, Marlena Czernisz, Fundacja Integracji przez Sport HANDICAP Zakopane jako przykład dobrych praktyk w zakresie nowatorskich rozwiązań dotyczących działań normalizacyjnych i włączających
Janusz Kawa, Wybrane koncepcje i teorie Floriana Znanieckiego i ich odniesienie do osób w starszym wieku
Justyna Drożdż, Wybrane dokumenty prezentujące prawa dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do edukacji w Wielkiej Brytanii
Zakończenie
Noty o autorach
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Pojęcie dyktatur zakamuflowanych
2. Ideologia dyktatur zakamuflowanych
3. Zawłaszczanie aparatu państwowego
4. Sterowanie środkami masowej komunikacji
5. Psychospołeczne aspekty dyktatur zakamuflowanych
6. Trwanie, sprawowanie i ograniczenia dyktatur zakamuflowanych
7. Przykłady współczesnych dyktatur zakamuflowanych
7.1. Węgry – pierwsza nieliberalna demokracja w Unii Europejskiej
7.2. Turcja – tęsknota za Imperium Osmańskim
7.3. Wenezuela – agonia gospodarki i destrukcja społeczeństwa
Epilog – refleksje i kształt nowych ustrojów
Summary
Sommario
??????
Bibliografia
Obserwowane od połowy XX wieku w większości państw świata dynamiczne zmiany struktury demograficznej mają istotne znaczenie dla stabilności systemów emerytalnych. Jednym z zagrożeń, szczególnie dla stabilności systemów emerytalnych, wpisujących się w proces starzenia się społeczeństwa, jest ryzyko długowieczności. Podstawowym jego źródłem jest błędne oszacowanie dynamiki, z jaką będą obniżać się współczynniki zgonów. Od lat 50. XX wieku zmieniają się one w tempie znacznie przewyższającym prognozowany poziom. W rezultacie stosowane modele prognozowania trwania życia istotnie zaniżają jego faktyczną długość, a to jest równoznaczne ze wzrostem zobowiązań z tytułu dożywotnich świadczeń przysługujących obywatelom. Każdy rok ponad prognozowany poziom trwania życia prowadzi do znaczącego wzrostu wartości bieżącej świadczeń, wypłacanych zarówno przez instytucje prywatne, jak i publiczne. W świetle coraz bardziej niekorzystnej struktury demograficznej społeczeństw, wynikającej z obniżania się wskaźników dzietności przy jednoczesnym wydłużaniu trwania życia, ryzyko długowieczności będzie mieć fundamentalne znaczenie dla utrzymania stabilności systemów zabezpieczenia społecznego w długim okresie.
Celem pracy jest wielowymiarowa ocena wpływu ryzyka długowieczności na utrzymanie stabilności systemów emerytalnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej w kontekście przemian demograficznych. Badaniem objęto systemy emerytalne wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, w podziale na dwie grupy: 15 państw, które tworzyły UE do 30 kwietnia 2004 roku (UE-15) – Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Dania, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Austria, Finlandia, Szwecja oraz 13 państw, które dołączyły do Unii po tej dacie (określane w pracy NMS, new member states, nowe państwa członkowskie) – w 2004 roku Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry, w 2007 roku Bułgaria, Rumunia i w 2013 roku Chorwacja.
Wątkiem przewodnim bieżącego numeru „Studiów Socjologiczno-Politycznych. Seria nowa” 2(11)/2019 są trzy opracowania powstałe na podstawie analiz danych zebranych na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach Europejskich Badań Wartości (European Values Study). W ostatniej, piątej edycji EVS wzięły udział 42 kraje. Kwestionariusz badań EVS został przygotowany we współpracy z World Values Survey (WVS) i w około 70% jest z nim zgodny. Trzy teksty publikowane w bieżącym numerze „SSP-SN” pokazują różne sposoby wykorzystania zebranych materiałów.
Sławomir Mandes skupia się na diachronicznym wymiarze danych i podejmuje problem przemian religijności Polaków, stawiając tezę, że podlegają one procesowi prywatyzacji religii i przeczą założeniom teorii Casanovy na temat roli religii publicznej w Polsce. Jerzy Bartkowski zainteresowany jest przede wszystkim możliwościami analiz porównawczych oferowanych przez dane EVS i koncentruje się na rzadko badanej grupie zwolenników rządów wojskowych, wydobywając społeczne uwarunkowania wyboru takiej odpowiedzi. Tekst Agnieszki Karlińskiej i Mai Sawickiej zawiera wyniki analizy wywiadów przeprowadzonej rzadko wykorzystywanymi w socjologii metodami lingwistyki korpusowej.
Ponadto w numerze znajdują się jeszcze artykuły Wojciecha Trojana, który podejmuje temat rozwoju pluralizmu prawnego („prawa żywego”) w krajach ze znaczącą obecnością muzułmańskich kobiet-uchodźców, oraz Damiana Winczewskiego, który analizuje i interpretuje teorię totalitaryzmu z perspektywy interesów, w jakich była stosowana do analizy rzeczywistości społeczno-politycznej w XX wieku.
W dziale z „Warsztatu socjologów” grupa studentów socjologii Uniwersytetu Warszawskiego przedstawia wyniki badań ilościowo-jakościowych pokazujące mechanizmy dziedziczenia postaw politycznych na podstawie podlaskiej gminy Kobylin-Borzymy.
Thomas Piketty’s bestselling Capital in the Twenty-First Century galvanized global debate about inequality. In this audacious follow-up, Piketty challenges us to revolutionize how we think about politics, ideology, and history. He exposes the ideas that have sustained inequality for the past millennium, reveals why the shallow politics of right and left are failing us today, and outlines the structure of a fairer economic system.
Our economy, Piketty observes, is not a natural fact. Markets, profits, and capital are all historical constructs that depend on choices. Piketty explores the material and ideological interactions of conflicting social groups that have given us slavery, serfdom, colonialism, communism, and hypercapitalism, shaping the lives of billions. He concludes that the great driver of human progress over the centuries has been the struggle for equality and education and not, as often argued, the assertion of property rights or the pursuit of stability. The new era of extreme inequality that has derailed that progress since the 1980s, he shows, is partly a reaction against communism, but it is also the fruit of ignorance, intellectual specialization, and our drift toward the dead-end politics of identity.
Once we understand this, we can begin to envision a more balanced approach to economics and politics. Piketty argues for a new “participatory” socialism, a system founded on an ideology of equality, social property, education, and the sharing of knowledge and power. Capital and Ideology is destined to be one of the indispensable books of our time, a work that will not only help us understand the world, but that will change it.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?