Każda wiarygodna teoria demokracji musi odnieść się między innymi do takich dwóch żywotnych kategorii jak patriotyzm i obywatelskość. Upolitycznienie tych kategorii, manipulowanie nimi według potrzeb i doraźnych interesów, prowadzi do partykularyzmów zagrażających procesom edukacji dla demokracji. Konieczne jest zatem tworzenie warunków rozumienia i doświadczania patriotyzmu oraz bycia obywatelem, a zwłaszcza takich elementów obywatelskiego uczestniczenia, jak: podejmowanie decyzji i kształtowanie oraz artykułowanie preferencji. Kolejne studia, rozprawy i eseje składające się na ten tom pomyślane są więc jako przesłanki argumentów przeciw jednowymiarowemu podejściu do rozwoju człowieka i do zmiany społecznej oraz przeciw tym systemom myślowym, które ograniczają ludzkie poznanie i samodzielne decydowanie. W gruncie rzeczy interesuje nas odpowiedź na pytanie: Jak zapobiec niepomyślnym tendencjom osłabiającym więź społeczną, a tym samym jak przywrócić społeczne zaufanie i obywatelskie zaangażowanie? Rzadko natrafiam na prace zbiorowe, które z jednej strony są bardzo potrzebne ze względu na aktualność podjętych tematów w stosunku narastających problemów społecznych wymagających pilnego rozwiązania, a z drugiej strony nie są powierzchownym, niejako automatycznym odzewem na zaistniałe zapotrzebowanie społeczne. Recenzowana książka jest tego typu rzadkością. Trafia idealnie w samo centrum wywołanych przez klasę rządzącą problemów edukacyjnych, a jednocześnie nie ulega presji pospiesznego, a więc także płytkiego udzielania odpowiedzi diagnostycznych i równie silnej presji akceptowania bezrefleksyjnego rozwiązań, które są preferowane przez polityków. Z recenzji prof. S. Kowalika
Trzeci tom zbioru esejów pod redakcją naukową profesor Marii Dudzikowej i profesor Marii Czerepaniak-Walczak stanowi kontynuację i wzbogacenie interdyscyplinarnej dyskusji rozpoczętej w tomie 1 Wychowania. Redaktorki po raz kolejny zaprosiły do niej zarówno teoretyków i praktyków wychowania, jak i specjalistów innych dziedzin humanistycznych. Motywem nadającym ramy tej dyskusji są pytania: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest i czym różni się od innych procesów rozwoju osoby i zmiany społecznej? Czy i jak jest możliwe wychowanie dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem? Intencją Redaktorek jest, aby czytelnik na te i zbliżone pytania, z jednej strony znajdował sugestie i projekty odpowiedzi, z drugiej zaś by ułatwiały mu samodzielne odkrywanie nowych wątków i konstruowanie własnych kategorii opisu i interpretowania współczesnych zjawisk wychowawczych oraz stawianie własnych pytań i obieranie dróg poszukiwania odpowiedzi. Trzeci tom obejmuje studia i eseje skupione na dyskusji wokół wychowania: Kto, w jakich okolicznościach, za pomocą jakich środków realizuje projekty rozwoju człowieka i zmiany społecznej w złożonych warunkach XXI wieku? Autorzy w głównej mierze skupiają się na osobie wychowawcy i rzeczywistości szkolnej, w jakiej wypełnia on swoją misję. Jakie wymagania przed wychowawcą stawia ta współczesna, wciąż zmieniająca się rzeczywistość? Jak piszą Redaktorki we Wprowadzeniu: [.] propozycje odpowiedzi na postawione już pytania - kto, to znaczy jacy wychowawcy, poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem - są otwarte. Zamieszczone w tym tomie eseje ukazują tylko niektóre wątki wymagające rozwinięcia i poszerzenia o nowe zjawiska i nowe elementy. Przykładem tego mogą być teksty polonistów, które pisane ponad dwa lata temu, nabierają proroczej wizji w kontekście toczonej obecnie batalii o kanon lektur szkolnych. Jeśli do tego dodamy zjawiska ideologii konsumeryzmu zadomawiające się w instytucjach edukacyjnych, administracyjne zawłaszczanie sfery estetycznej (mundurki), biurokratyczne organizowanie i nadzorowanie przestrzeni intymnej (kamery) oraz towarzyszące tym działaniom wywłaszczanie naturalnych (rodziców) i profesjonalnych wychowawców z ich funkcji, otrzymujemy rosnącą skalę złożoności kontekstów wychowania.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?