Podczas drugiej wojny światowej armia niemiecka używała różnorodnych pojazdów gąsienicowych i półgąsienicowych. Wśród tej ostatniej grupy najliczniej były produkowane półgąsienicowe transportery opancerzone (Schutzenpanzerwagen ? SPW) Sd Kfz 251 i Sd Kfz 250. Transportery Sd Kfz 251 zostały uprzednio omówione w trzech opracowaniach : Militaria nr 538, 564 i 594. Transportery leichter Schutzenpanzerwagen Sd Kfz 250 były typem lekkim o mniejszej masie i nośności, niż cięższe Sd Kfz 251. Podobnie, jak już wspomniany Sd Kfz 251, produkowane były w wielu wersjach różniących się konstrukcją podwozia i opancerzonego nadwozia. Miały uzupełnić Sd Kfz 251 i zastąpić większe transportery w tych działaniach, podczas których nie było konieczności użycia Sd Kfz 251 np. w jednostkach łączności, dowodzenia, transportu działonu moździerza z uzbrojeniem czy holowania armaty przeciwpancernej kalibru 37mm. Produkowane byty w dwóch wersjach, Ausf. A i Ausf. B (wcześniej używano nieprawidłowego określenia, wykreowanego przez Waltera J.Spielbergera ,,Alt" i,,Neue"), a ponadto wykonywano kilka typów opancerzenia, oznaczonych Sd Kfz 250/E, Socjalistycznych Sd Kfz 250/1-12 Kfz 250/Z oraz dwanaście wersji specjalistycznych Sd Kfz 250/1-12 Sd Kfz 250 były używane w jednostkach grenadierów pancernych, łączności, artylerii, saperów i w pododdziałach rozpoznawczych. W tych ostatnich z powodzeniem zastąpiły kołowe samochody pancerne. W niniejszym opracowaniu zostaną omówione tylko transportery Sd Kfz 250 Ausf. A, czyli dawne ,,Alt". W kolejnym zostaną przedstawione transportery leichter Schtzenpanzerwagen Sd Kfz 250 Ausf. B lub ,,Neue", a Ponadto pojazdy Sd Kfz 252 używane dc transportu amunicji w jednostkach dział szturmowych i Sd Kfz 253 służące jako wozy obserwacyjne w jednostkach artylerii zmotoryzowanej, szturmowej i samobieżnej.
Malowanie i oznakowanie samolotów USN, USMC, USCG 1942 Informacje o malowaniu i znakowaniu zostaną uzupełnione podstawowymi danymi o organizacji jednostek i używanych wówczas samolotach, wodnosamolotach, amfibiach i łodziach latających. Książkę ilustrują plansze barwne przedstawiające wzory malowania samolotów lotnictwa morskiego USA w 1942 roku.
Samolot liniowy, czyli bombowo-rozpoznawczy PZL.23 "Karaś" ("Karaś" I/II) stanowił podstawowe uzbrojenie jednostek liniowych w latach 1937-1939. Dla lotnictwa polskiego wyprodukowano 250 samolotów tego typu. Ponadto dla lotnictwa bułgarskiego w latach 1937-1939 PZL wykonała dwie serie samolotów oznaczonych PZL.43/43A, liczące 12 i 42 płatowców. Niniejsze opracowanie omawia także samolot doświadczalny PZL.42 i projektowy nowy samolot liniowy PZL.46 "Sum".
Samolot liniowy, czyli bombowo-rozpoznawczy PZL.23 `Karaś` (`Karaś` I/II) stanowił podstawowe uzbrojenie jednostek liniowych w latach 1937-1939. Wyprodukowano, wliczając produkcję eksportową, ponad 300 samolotów tego typu.(...) Niniejsze opracowanie omawia powstanie konstrukcji samolotu PZL.23 `Karaś` i jego modyfikacje oraz ich użycie w jednostkach polskiego lotnictwa wojskowego do wybuchu wojny i w działaniach bojowych we wrześniu 1939 roku.
W momencie oblotu Handley Page HP.52 "Hampden" był jednym z najnowocześniejszych bombowców na świecie. Starannie dopracowanie konstrukcji pod względem aerodynamicznym sprawiało, że miał wysoką prędkość, bardzo dobrą zwrotność i prawidłowe własności pilotażowe. Jednak nierozwojowa konstrukcja płatowca i słabe uzbrojenie wynikające z niedużej szerokości kadłuba (brak możliwości montażu wieżyczek strzeleckich), przesądziły o jego szybkim wycofaniu z jednostek bojowych Bomber Command.
"Samolot myśliwski IAR-80/IAR-81 był w historii rumuńskiego lotnictwa wojskowego równie legendarny jak PZL.37 "Łoś" i PZL P. 11c w lotnictwie z biało-czerwoną szachownicą." ze wstępu
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?