Książki o różnych religiach: chrześcijaństwo, islam, judaizm, historia religii i teologia, księgi kanoniczne i teksty święcone, religie Dalekiego Wschodu, religie pierwotne i starożytne, sekty, sanktuaria i cmentarze. Praktyczne przewodniki odnośnie wiary, kazania dla dzieci. Ksiązki o Maryi, o świętych, pisma święte nowego i starego testamentu, ewangelie, śpiewniki - zapraszamy.
Nowatorska publikacja z zakresu kanonicznego prawa małżeńskiego, ukazująca istotę małżeństwa chrześcijańskiego w nauczaniu różnych autorów kościelnych zajmujących się małżeństwem. Dziś prawo kanoniczne, a szczególnie małżeńskie, znów odnajduje swoje miejsce w programach nauczania na wydziałach prawa i administracji i na wydziałach teologicznych. Naprzeciw temu zapotrzebowaniu wychodzi prezentowana książka, która swoją treścią wpisuje się w nurt publikacji podejmujących ten ważny i doniosły temat. Oryginalność monografii leży w perspektywie prawnej, w której autor prowadzi debatę polegającą na zadawaniu pytań i słuchaniu odpowiedzi poszczególnych autorów dwudziestu wieków chrześcijaństwa.
Książka powstała z okazji Jubileuszu 15-lecia istnienia Centrum Formacji Duchowej Salwatorianów w Krakowie. Zawiera wybrane teksty homilii wygłoszonych w latach 2005-2012 przez znanych i cenionych formatorów z Polski i zagranicy. Znajdziemy tu homilie o. W. Chrostowskiego, bp. E. Dajczaka, abp. B. Forte, R. Cantalamessy, A. Cenciniego i wielu innych znakomitych kapłanów.
Książka jest pieknym i niespotykanym prezentem dla wszystkich, którzy kiedykolwiek korzystali z tego znanego w całej Polsce ośrodka formacyjnego. Jak mówią formatorzy z Centrum: Ufamy, że "Głos z pustyni" przybliży wszystkich Czytelników do Słowa, które z miłości do nas za sprawą Ducha Świętego stało się Ciałem.
Prezentowana książka to wyjątkowa w światowej i polskiej literaturze qumranologicznej, pionierska praca. Czytelnik otrzymuje bardzo rzetelne naukowo-informacyjne instrumentarium dotyczące Qumran i rejonu Morza Martwego. Niniejsza publikacja jest II wydaniem książki pod tym samym tytułem, która ukazała się w wydawnictwie The Enigma Press, Kraków 2000 (seria: Biblioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu). W relacji do I wydania wydanie II otrzymało kwalifikację "poprawione i poszerzone".
Niektóre tereny Europy Środkowo-Wschodniej opanowane po 1944 r przez komunistów są dla polskiego czytelnika zupełnie nieznane, bądź wiedza o nich zatrzymała się nam na poziomie bardzo dobrej skądinąd pracy prof. B. Cywińskiego. Stąd, ze szczególnym zainteresowaniem przeczytałem artykuły na temat losów sióstr Urszulanek w Rumunii, czy też Zgromadzenia Córek Bożej Miłości - głównie - na terenach Jugosławii.
Ten ostatni przykład jest może szczególnie ciekawy, gdyż dopiero powoli dociera do odbiorców prawda o wyjątkowo represyjnych działaniach antykościelnych ekipy J.Broz-Tito, na którą patrzono zbyt jednostronnie z racji jej oporu wobec Stalina.
Prof. dr hab. Jan Żaryn (Warszawa)
W niniejszej pracy autorzy przedstawili życie i działalność jednej z najważniejszych postaci w dziejach Europy i Skandynawii - średniowiecznej mistyczki, świętej Brygidy Szwedzkiej. Biografia jej została osnuta na szerokim tle wydarzeń historycznych Szwecji, Skandynawii, a nawet Europy, z zaznaczeniem wątków religijnych i ideologicznych. Oryginalna i przekraczająca granice konwencji osobowość świętej ukazana została ze swobodą i znajomością rzeczy, zaś jej poglądy oświetlone zostały w kontekście społeczno-politycznym i religijno-moralnym. Poznajemy też bliżej istotę mistycyzmu bohaterki oraz jej spojrzenie na kwestie filozoficzne i teologiczne.
Książkę wzbogaca interesujący materiał ikonograficzny odnoszący się do świętej Brygidy, głównie jej wyobrażenia zachowane w malarstwie tablicowym, książkowym oraz rzeźbie średniowiecznej.
Publikacja będzie ważką pomocą dydaktyczną dla studentów skandynawistyki, filozofii i historii, jak też ciekawą lekturą dla wszystkich zajmujących się hagiografią oraz mediewistyką.
Publikacja zawiera podstawowe informacje z dziejów kościoła katolickiego w Bułgarii. Ma odpowiedzieć na pytanie, czym charakteryzował się język utworów pisanych przez bułgarskich katolików w okresie, gdy nie istniała jeszcze znormalizowana bułgarszczyzna literacka. Autorka bada twórczość biskupów płowdiwskich, Pawła Gajdadżijskiego Duwanlii (1714-1804) i Piotra Kowaczewa (1720-1796). Uwzględnia także utwory anonimowe pochodzące z tego okresu. Cenne materiały źródłowe stanowią zebrane i odczytane przez autorkę rękopisy przechowywane w bibliotekach narodowych w Sofii i Płowdiwie, które zamieszczono w dołączonej do pracy Antologii.
Studia przynoszą wielorakie oświetlenie polskiego piśmiennictwa reformacyjnego, głównie z lat 1551-1573, a więc z okresu niezwykle ważnego, tak dla rozwoju doktryny religijnej polskich protestantów, jak i ich dążeń do uzyskania pełnej tolerancji wyznaniowej i prób utworzenia Kościoła narodowego, w opozycji do papiestwa i katolicyzmu a la polonaise.
Autorka przedstawia poglądy działających w Polsce protestantów na państwo, władzę królewską i postawę proobywatelską innowierców, analizuje wybrane aspekty polemiki innowierczej ze światem katolickim.
Książka jest formą odpowiedzi na nowoczesne postulaty hermeneutyczne zgłaszane pod adresem biblistów, filozofów, znawców literatury i sztuki. Autor podjął się ambitnego zadania: zbadać czy między wielką myślą filozoficzną Grecji a światem greckiej Biblii (Septuaginty) i Nowym Testamentem zachodzą jakieś relacje, a jeśli tak, to jakiej natury? Łączy się to z ogólniejszą kwestią: jak wygląda relacja między myślą czysto ludzką a myślą mającą swe źródło w doświadczeniu Boga osobowego, czyli w Objawieniu. Temat pracy jest niezwykle aktualny, największym bowiem zagrożeniem współczesnego człowieka jest nie tyle osamotnienie, co celowe mijanie się z ludźmi. Autor wnikliwie i krytycznie analizuje trzy wielkie i zróżnicowane światy duchowe: mądrość grecką, mądrość biblijnego Izraela oraz wcieloną Mądrość Bożą (osobę i nauczanie Chrystusa).
Autor podjął próbę ukazania życia i działalności kard. Edmunda Dalbora w szerokim kontekście losów Kościoła katolickiego na ziemiach polskich w przełomowych czasach, kiedy naród polski, a wraz z nim Kościół, przechodził z niewoli do niepodległości. Zostały ukazane skomplikowane relacje hierarchy najpierw z władzami pruskimi, a potem polskimi, Stolicą Apostolską, a także jego działalność na forum diecezji i episkopatu. Podstawowym problemem badawczym stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaki wpływ wywarł kard. Edmund Dalbor na losy Kościoła w Wielkopolsce i w całej Polsce? Wśród wykorzystanych źródeł znalazły się dokumenty pochodzące z archiwów rzymskich, niemieckich i polskich. Monografia zainteresuje nie tylko historyków, ale także tych wszystkich, którzy zajmują się biografistyką.
Biblia dla dzieci prezentuje opowieści ze Starego i Nowego Testamentu, opracowane w taki sposób,
by dziecko mogło z nich czerpać to, co najcenniejsze. Książka wprowadza młodych czytelników w świat tradycyjnych wartości, a jednocześnie, opatrzona pięknymi ilustracjami, sprawia, że lektura staje się niezwykłą przygodą.
Druga część książki biograficznej ?Chłopiec z Wadowic? wydanej 2011 roku. Tym razem książka opisuje cechy charakteru i osobowości, które powodują, że Jan Paweł II stał się autorytetem dla rzeszy wiernych. Publikacja wskazuję drogę do właściwego postępowania, dokonywania dobrych życiowych wyborów, dążenia do bycia mądrym człowiekiem i dobrym chrześcijaninem , kierując się wartościami opisanymi na przykładzie postępowania Jana Pawła II. Jan Paweł II jest wzorcem moralnym dla dzieci wchodzących w świadome uczestnictwo w życiu religijnym i codziennym.
Pięknie ilustrowana biografia Jana Pawła II przygotowana specjalnie z myślą o małych czytelnikach. Napisana przystępnym językiem zawiera najważniejsze fakty z życia papieża, anegdoty, ciekawostki i zabawne historie. Kto to jest papież? Człowiek z papieru. Gdzie Karol jadał obiady po śmierci mamy? W supermarkecie.... Odpowiedzi dzieci na pytania o papieża Polaka mogą bawić, ale nie zapominajmy, że dla nich to postać z odległych czasów. Ta książka pozwoli im zrozumieć i poznać Jana Pawła II. Każda część tej pasjonującej książeczki składa się z fragmentu beletryzowanego życiorysu Ojca Świętego, ramki z wyszczególnionymi wydarzeniami i kazania nawiązującego do wydarzeń z życia papieża.
Ewangelikalizm - jeden z nurtów protestantyzmu - w Rosji rozwijał się, czerpiąc w dużej mierze ze źródeł rodzimych. Jego reprezentantami są tam do dziś głównie baptyści i ewangeliczni chrześcijanie, a także dość liczni zielonoświątkowcy, kiedyś byli też braterscy menonici. Książka ta stanowi pierwsze w piśmiennictwie krajowym studium na temat tego niezwykłego fenomenu rosyjskiej kultury religijnej.
Religia wyznawana przez starożytnych Egipcjan miała charakter politeistyczny. Ranga poszczególnych bogów zmieniała się w zależności od aktualnych upodobań ludu, osobistych przekonań kolejnych władców i pozycji kapłanów. Prości ludzie otaczali szczególną czcią głównie tych bogów, którzy mieli bezpośredni związek z ich rodzinnym miastem lub wioską.
Saba, podobnie jak Eutymiusz, podziwiał mnichów ze Sketis. Odwiedził Aleksandrię, ale nie mamy informacji, że jego pobyt tutaj przyczynił się do bliższego kontaktu z egipskim monastycyzmem. Podział w Kościele, jaki nastąpił po Soborze w Chalcedonie i czysto monoetniczny charakter monastycyzmu egipskiego, spowodował, że w 2. poł. V wieku osłabły więzy łączące zwolenników tego soboru z monastycyzmem egipskim. Ruch monastyczny w Egipcie od tego czasu nie był już dłużej punktem centralnym i przykładem dla mnichów i świeckich chrześcijan, tak jak miało to miejsce w IV wieku, kiedy do Egiptu przybywały tłumy z całego chrześcijańskiego świata. Z tych samych powodów ruch monastyczny w Syrii, także nie miał już dużego wpływu na Palestynę od 2. poł. V wieku, zwłaszcza że zmienił się charakter tego monastycyzmu: anachoretyzm ustępował miejsca cenobityzmowi. Ale właśnie związki cenobiów z Anatolii z przywódcami monastycyzmu palestyńskiego i języka greckiego, który przeważał w klasztorach w Palestynie, bardziej niż język syryjski, świadczą o większym wpływie cenobiów bazyliańskich, a nie syryjskich. Elementy tego systemu zostały wprowadzone przez Sabę w Wielkiej Laurze. Połączenie monastycyzmu Antoniego z Egiptu i Bazylego Wielkiego z Azji Mniejszej jest jedną z najbardziej znaczących cech palestyńskiego systemu monastycznego. Saba zaś był jednym z jego głównych architektów.
Niniejsze rozważania stanowią wprowadzenie do modlitwy kontemplacyjnej i pomagają w praktykowaniu medytacji zgodnie z tradycją chrześcijańską. Służą one także przypomnieniu, że odpowiedź na wezwanie Jezusa – do radykalnego, bezinteresownego otwarcia naszych serc na Ducha Świętego – nie jest skierowane jedynie do duchowych elit czy specjalistów od modlitwy.
Ojciec John Main OSB uważany jest dziś za jeden z największych autorytetów duchowych XX wieku. Urodził się w Londynie w 1926 r. Mając 33 lata i zapewnioną karierę prawniczą, wstąpił do benedyktynów w Londynie do Opactwa Ealing. Teologię studiował w Rzymie podczas II Soboru Watykańskiego. W 1963 złożył uroczyste śluby monastyczne i przyjął święcenia kapłańskie. W tradycji Ojców Pustyni odkrył praktykę medytacji, przekazaną Zachodowi przez Jana Kasjana – mistrza św. Benedykta. W 1975 r. założył istniejące do dziś Centrum Medytacji Chrześcijańskiej w Londynie. Zmarł w Montrealu w 1982 r.
Tom "Święte miejsca w literaturze" stanowi rozległy przegląd problematyki sacrum pojmowanego jako atrybut związany z konkretnym miejscem, przypisywany mu przez zbiorowość lub jednostkę, w wymiarze zbiorowym lub jednostkowym, czasem - lecz przecież nie zawsze - o charakterze religijnym. Udział specjalistów zajmujących się głównie literaturą i kulturą różnych epok sprawił, że pojęcie sacrum ukazuje się w poszczególnych artykułach w różnorodnej postaci, dotyczy tak epok dawniejszych, jak i współczesności, kreacji literackich i zachowanych na kartach pamiętników osobistych wspomnień, miejsc związanych z kultem religijnym i różnych postaci "świeckiego sacrum".
Z recenzji prof. dr. hab. Jacka Lyszczyny
Saba, podobnie jak Eutymiusz, podziwiał mnichów ze Sketis. Odwiedził Aleksandrię, ale nie mamy informacji, że jego pobyt tutaj przyczynił się do bliższego kontaktu z egipskim monastycyzmem. Podział w Kościele, jaki nastąpił po Soborze w Chalcedonie i czysto monoetniczny charakter monastycyzmu egipskiego, spowodował, że w 2. poł. V wieku osłabły więzy łączące zwolenników tego soboru z monastycyzmem egipskim. Ruch monastyczny w Egipcie od tego czasu nie był już dłużej punktem centralnym i przykładem dla mnichów i świeckich chrześcijan, tak jak miało to miejsce w IV wieku, kiedy do Egiptu przybywały tłumy z całego chrześcijańskiego świata. Z tych samych powodów ruch monastyczny w Syrii, także nie miał już dużego wpływu na Palestynę od 2. poł. V wieku, zwłaszcza że zmienił się charakter tego monastycyzmu: anachoretyzm ustępował miejsca cenobityzmowi. Ale właśnie związki cenobiów z Anatolii z przywódcami monastycyzmu palestyńskiego i języka greckiego, który przeważał w klasztorach w Palestynie, bardziej niż język syryjski, świadczą o większym wpływie cenobiów bazyliańskich, a nie syryjskich. Elementy tego systemu zostały wprowadzone przez Sabę w Wielkiej Laurze. Połączenie monastycyzmu Antoniego z Egiptu i Bazylego Wielkiego z Azji Mniejszej jest jedną z najbardziej znaczących cech palestyńskiego systemu monastycznego. Saba zaś był jednym z jego głównych architektów.
Joseph Patrich, archeolog. Studia z zakresu archeologii na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie ukończył w 1981 roku, zaś doktorat obronił w 1989. Od blisko 30 lat zajmuje się m.in. problematyką późnoantycznego życia monastycznego na Bliskim Wschodzie w szerokim kontekście porównawczym. Prowadził badania wykopaliskowe na Pustyni Judzkiej dotyczące zwłaszcza klasztorów założonych przez św. Sabę. Autor wielu opracowań i publikacji na ten temat. Obecnie jest profesorem w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie.
- Dlaczego dzieci nie muszą klękać do modlitwy? - Dlaczego nie należy rozpoczynać nauki modlitwy od pacierza? - Dlaczego wolno brać zabawki do kościoła? - Dlaczego nie trzeba dzieciom wszystkiego wyjaśniać? Ksiądz biskup przedstawia rewolucyjne i rewelacyjne podejście do dzieci w Kościele. Najpierw uczy nas, dorosłych, rozmawiać z dziećmi, bo dobra rozmowa jest podstawą rozmowy z Panem Bogiem. Wyjaśnia słowa pacierza, ale przypomina też, że jak najwcześniej należy oswajać dzieci z Boską tajemnicą.
Książka Cerkwie drewniane dawnej Galicji Wschodniej jest pierwszym tomem serii, w której publikowane będą wybrane, najcenniejsze fotografie ze zbiorów Fototeki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, jednego z najstarszych archiwów fotograficznych o profilu historyczno-artystycznym na ziemiach polskich (rok założenia 1884). Tom zawiera dwa naukowe eseje, autorstwa Piotra Krasnego i Wojciecha Walanusa: pierwszy jest wprowadzeniem w problematykę historyczno-artystyczną i konserwatorską drewnianych świątyń obrządku wschodniego na ziemiach Rzeczypospolitej, drugi przedstawia pokrótce dzieje zbiorów Fototeki, okoliczności powstania zaprezentowanych w tomie fotografii oraz sylwetki ich autorów. Zasadniczą częścią książki jest album ze stu szesnastoma reprodukcjami archiwalnych odbitek, na których utrwalono wygląd ponad siedemdziesięciu cerkwi, przeważnie już nie istniejących lub przekształconych. Albumowi towarzyszy katalog, w którym zostały podane najważniejsze fakty historyczne dotyczące poszczególnych budowli (wraz z podstawową bibliografią) oraz szczegółowe informacje o fotografiach (technika, wymiary, datowanie, autorstwo, inskrypcje, znaki własnościowe itd.).
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?