Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
„Odkrycie dziecka” to synteza pism, w których Maria Montessori nakreśla swoją metodę pedagogiczną. Na łamach tej książki śledzimy rozwój psychiczny najmłodszych od momentu, w którym - po nauczeniu się mówić – wchodzą w interakcje z otaczającym je światem, aż do pierwszych lat nauki szkolnej. Opieka nad dzieckiem jest oparta na pracy twórczej. W centrum idei Marii Montessori znajduje się z jednej strony temat kształcenia nauczycieli i opiekunów, z drugiej – samo dziecko, jego percepcja, działania, zdolnością jego umysłu do uczenia się i odkrywania. Z połączenia tych elementów powstało innowacyjne podejście Marii Montessori, w którym chodzi o to, by „umieć przywołać człowieka, który drzemie w duszy dziecka” Maria Montessori (1870–1952) włoska lekarka i pedagożka, która pod wpływem oświadczeń pracy z dziećmi z problemami psychicznymi i ubogimi stworzyła nową metodę wychowawczą. Jej podstawą jest nieskrępowany rozwój dzieci na różnych płaszczyznach zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami."
„Odkrycie dziecka” to synteza pism, w których Maria Montessori nakreśla swoją metodę pedagogiczną. Na łamach tej książki śledzimy rozwój psychiczny najmłodszych od momentu, w którym - po nauczeniu się mówić – wchodzą w interakcje z otaczającym je światem, aż do pierwszych lat nauki szkolnej. Opieka nad dzieckiem jest oparta na pracy twórczej. W centrum idei Marii Montessori znajduje się z jednej strony temat kształcenia nauczycieli i opiekunów, z drugiej – samo dziecko, jego percepcja, działania, zdolnością jego umysłu do uczenia się i odkrywania. Z połączenia tych elementów powstało innowacyjne podejście Marii Montessori, w którym chodzi o to, by „umieć przywołać człowieka, który drzemie w duszy dziecka” Maria Montessori (1870–1952) włoska lekarka i pedagożka, która pod wpływem oświadczeń pracy z dziećmi z problemami psychicznymi i ubogimi stworzyła nową metodę wychowawczą. Jej podstawą jest nieskrępowany rozwój dzieci na różnych płaszczyznach zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami."
Celem publikacji pt. Z przeszłości i współczesności kształcenia pedagogicznego w Cieszynie pod redakcją Roberta Mrózka i Urszuli Szuścik jest upamiętnienie stulecia powstania i działalności Seminarium Nauczycielskiego w Cieszynie. Treści artykułów ukazują historię, tradycję i współczesność w kształceniu nauczycieli w Seminarium cieszyńskim. Położono szczególny nacisk na przedstawienie roli tradycji w budowaniu współczesnego wizerunku kształcenia akademickiego w Cieszynie.
Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera stanowi gotowy program nauczania, przeznaczony dla psychologów, nauczycieli i pozostałych specjalistów prowadzących tego typu terapię.Oparty na ustaleniach naukowych materiał stanowi wprowadzenie do zagadnienia zespołu Aspergera i problematyki umiejętności społecznych, w tym kwestii diagnostyki i oceny, znaczenia dobrych umiejętności społecznych oraz podejść terapeutycznych. Główna część publikacji jest przygotowana do powielania i składa się z opisu 10 sesji podstawowych oraz 13 sesji uzupełniających, które obejmują takie tematy, jak powitania, emocje, wyraz twarzy i umiejętności konwersacyjne. W każdej sesji przedstawiono określone cele i rezultaty, wyjaśnienie ich znaczenia, szczegółowe instrukcje krok po kroku przeznaczone dla osób prowadzących grupę oraz ulotki dla rodziców i nauczycieli.Kompletny i praktyczny program treningu umiejętności społecznych stanowi przydatny materiał dla psychologów, nauczycieli, rodziców oraz pozostałych specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z zespołem Aspergera.
Tytuł tomu, "Edukacja przez słowo obraz dźwięk", wyznacza szerokie spektrum zainteresowań z zakresu teorii i praktyki dydaktycznej w odniesieniu do przeróżnych tekstów audiowizualnych. Autorzy opisują edukacyjny potencjał: filmu (fabularnego, dokumentalnego, animowanego), literatury w relacji z ekranizacjami, dzieł sztuki mediów, telewizji i przekazów popkulturowych. Słowa, obrazy i dźwięki są bowiem źródłem refleksji, pobudzają odbiorców - zwłaszcza młodych - do nadawania im znaczeń, są nośnikiem wartości społecznych. Dlatego też badacze akademiccy, nauczyciele i animatorzy kultury tak chętnie sięgają w swoich działaniach edukacyjnych po szeroko rozumiane media, które stają się nie tylko obiektem studiów (analizy, interpretacji, opisu), ale też inspiracją dla aktywności twórczych - przetwarzania i zmiany wyjściowych tekstów. Co bardzo interesujące, zebrane w tomie artykuły odsłaniają podejścia przedstawicieli różnych dyscyplin. Są tu zarówno głosy polonistów, filmo- i medioznawców, jak i pedagogów i psychologów - a zatem zagadnienie edukacji medialnej, zaprezentowane z różnych perspektyw, zyskuje wiele wymiarów.
Publikacja to unikatowa pomoc dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mają problemy z komunikowaniem się w sposób werbalny. Książka zawiera 13 prostych przepisów przedstawionych krok po kroku, w całości zapisanych obrazami MÓWik - symbolami wykorzystywanymi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Całość otwiera przypomnienie podstawowych zasad, jakie obowiązują podczas pracy w kuchni.Wykonując przepisy, uczeń:trenuje porozumiewanie się z wykorzystaniem alternatywnych metod komunikacjiuczy się podstawowych zasad obowiązujących w kuchniusamodzielnia siędoświadcza poczucia sprawstwai świetnie się bawi!Dzięki zróżnicowanemu poziomowi trudności publikacja sprawdzi się zarówno w pracy z młodszymi dziećmi, jak i z młodzieżą uczęszczającą do szkół przysposabiających do pracy.
"Prezentowana praca podejmuje kwestie związane z próbą obniżenia obowiązkowego wieku szkolnego dziecka do szóstego roku życia w polskim systemie edukacyjnym, w okresie tzw. przejściowych przepisów, kiedy to decyzją rodziców można było zapisać dziecko sześcioletnie do pierwszej klasy. W opracowaniu zawarte zostały informacje, jak zmieniał się na przestrzeni czasu wiek edukacyjny i struktura szkolnictwa w Polsce, jakie w poszczególnych krajach europejskich przyjęto rozwiązania w kwestiach wieku szkolnego i struktury instytucji oświatowych oraz jakie szczegółowe rozwiązania wprowadzono w szkolnictwie w ramach proponowanej reformy edukacyjnej. W części empirycznej zostały zaprezentowane następujące badania: przegląd badań ogólnopolskich opinii społecznych na temat społecznej akceptacji wobec propozycji obniżenia obowiązkowego wieku szkolnego do szóstego roku życia dziecka; wywiad przeprowadzony w 2013 roku z ówczesną minister edukacji narodowej - ocena panującej sytuacji społecznej, opinia minister o projekcie i trybie wprowadzanych zmian do systemu oświatowego; wywiady z dyrektorami wybranych katowickich szkół podstawowych, którzy posiadali doświadczenie pracy z dzieckiem sześcioletnimi w swoich placówkach; wyniki badań ankietowych zrealizowanych wśród rodziców dzieci sześcioletnich, które rozpoczęły naukę w szkole podstawowej. Celem niniejszego opracowania nie było stawanie po którejkolwiek ze stron sporu politycznego, lecz ukazanie opinii osób, które znalazły się w centrum omawianych zmian edukacyjnych - dyrektorów szkół podstawowych i rodziców dzieci - szkolnych sześciolatków. Prezentowany tom rozważań z zakresu pedagogiki społecznej, socjologii edukacji i polityki oświaty kieruję zasadniczo do rodziców dzieci sześcioletnich stojących bezpośrednio przed decyzją dotyczącą dalszej edukacji swoich potomków, jak również dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli nauczania początkowego oraz władz samorządowych, czyli osób i instytucji, w przekonaniu autorki, najbardziej zainteresowanych przedmiotowym tematem, z nadzieją nie tylko na interesującą lekturę, ale także z perspektywą podejmowania dialogu, badań i logicznych rozwiązań oraz decyzji. Autorka niniejszej pracy wyraża nadzieję, że zawarte w publikacji informacje i wnioski, uzyskane w wyniku zrealizowanych badań, staną się przyczynkiem do dalszej, ale jedynie merytorycznej dyskusji (ponad sporami i interesami politycznymi) nad kwestią obniżenia obowiązkowego wieku szkolnego do szóstego roku życia - zastanawiając się czy w najbliższych latach będzie to tylko możliwość (dana rodzicom) czy konieczność wymuszona zależnościami ze sfery gospodarki ogólnoświatowej, polityki europejskiej czy też kwestiami społecznymi?" (Fragm. Wprowadzenia)
Przedstawiony przeze mnie problem ma złożony charakter. W niniejszej pracy zaprezentowałam inne ujęcie metodologiczne, niż opisywane dotąd w literaturze przedmiotu odnośnie procesów komunikacyjnych w klasie szkolnej. Moim nadrzędnym celem nie było uzyskanie jednoznacznych rozstrzygnięć, ale zarysowanie pewnych nowych, możliwych dróg dochodzenia do poznania uczniów, ich wiedzy i wykorzystania tego potencjału w procesie edukacyjnym. Mam nadzieję, że niniejsza praca stanie się jedną z ważniejszych pozycji w literaturze przedmiotu, proponowanej studentom pedagogiki studiującym na specjalnościach: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne oraz innych specjalnościach nauczycielskich. Jednocześnie wyrażam nadzieję, że niniejsza praca pozwoli studentom pedagogiki - przyszłym nauczycielom pogłębić merytoryczne kompetencje w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela, a już pracującym nauczycielom - podjąć działania autodoskonalące. (fragment wstępu)
Tom został poświęcony zdefiniowaniu pojęcia "języki specjalistyczne", jak również ukazaniu pewnych problemów i dylematów, na jakie napotykają nauczyciele języków obcych, których zadaniem jest kształcenie językowe z elementami wiedzy specjalistycznej. Książka stanowi zbiór tekstów będących efektem doświadczeń praktykujących nauczycieli glottodydaktyków, pracujących w różnych kontekstach edukacyjnych. Autorami są lektorzy języków obcych na wyższych uczelniach bądź pracujący na wydziałach neofilologicznych wyższych uczelni. Niniejszy zbiór tekstów opracowanych przez nauczycieli glottodydaktyków ukazuje zarówno ich przemyślenia, wiedzę jak i praktyczne doświadczenia w nauczaniu języków specjalistycznych będące wyrazem ich własnych poszukiwań. Redaktorzy wierzą, że niniejszy tom stanie się nie tylko źródłem wiedzy i pomysłów, jak radzić sobie z nauczaniem języków specjalistycznych, ale że również stanie się inspiracją do dalszych poszukiwań bardziej motywujących i efektywnych metod i technik nauczania, bardziej różnorodnych i wychodzących poza program kursu językowego, realizowanego za pomocą mniej tradycyjnych materiałów dydaktycznych.
Książka stanowi systematyczne opracowanie w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i e-learningu we współczesnej edukacji z uwzględnieniem podejścia kompetencyjnego. Obecny system edukacyjny jest w trakcie globalnych zmian, dlatego powinno się w pełni przygotowywać przyszłych specjalistów do życia w otwartej przestrzeni informacyjnej, kształcąc umiejętności niezbędne w XXI wieku, w celu zapewnienia ich ciągłego kształcenia przez całe życie, w tym w formie nieformalnej i pozaformalnej. W nowoczesnym społeczeństwie obserwujemy nowe światowe trendy - zmiany technologiczne, gospodarcze, kulturowe, ekologiczne, ekonomiczne, które są częścią szybkiego i nierównomiernego procesu globalizacji. Zmienia się współczesna uczelnia, jej przestrzeń informacyjno-edukacyjna. Zmieniają się jej komponenty, w tym wykorzystane technologie, treści, zasoby, subiekty i obiekty (studenci, nauczyciele akademiccy, administracja), zarówno proces nauczania-uczenia się, jak i cały proces kształcenia, zmieniają się zasady i narzędzia zarządzania, komunikacji, współdziałania w samym środowisku, a także w zewnętrznym otoczeniu. Biorąc pod uwagę takie tendencje, jakość środowiska wirtualnego nauczania w nowoczesnej instytucji edukacyjnej musi opierać się na realizacji edukacyjnych potrzeb studentów, ich oczekiwań, treści i technologii, z których korzystają także dzięki własnemu doświadczeniu uczenia się. Napełnianie wirtualnego środowiska nauczania, jakość treści i efektywność jego wykorzystania przez studentów, czemu przyświeca zamiar osiągnięcia celów kształcenia przyszłych specjalistów, konkurencyjnych na współczesnym rynku pracy, zależą zarówno od poziomu kompetencji nauczycieli w zakresie ICT, jak i od wielu różnorodnych czynników oraz uwarunkowań, w tym strategii rozwoju e-środowiska uczelni, jej efektywności funkcjonowania, oferty edukacyjnej, zapewnienia jakości kształcenia, w tym e-learningu. W książce zostały przedstawione oprócz teoretycznych aspektów dotyczących głównego tematu także wybrane wyniki badań, pozyskane w ramach realizacji kilku projektów, w których brała udział autorka monografii, w tym międzynarodowego projektu IRNet, realizowanego pod kierunkiem autorki przez konsorcjum międzynarodowe.
Książka podejmuje temat wykorzystania w poezji wielkiej metafory ŻYCIE TO SZKOŁA. W celu możliwie szerokiego ujęcia tytułowego problemu w publikacji przywołano kilkaset wierszy i tekstów piosenek autorstwa kilkudziesięciu twórców od utworów z dwudziestolecia międzywojennego, stanowiących istotną tradycję dla późniejszych ujęć, po tomiki reprezentantów roczników dziewięćdziesiątych. Pierwsza część, Etapy, poświęcona została sposobom użycia metafory szkoły w poezji dwóch okresów: lat 1945-1989 i po roku 1989. Chronologiczne ujęcie pozwala ukazać międzypokoleniowe podobieństwa i różnice w wykorzystaniu szkolnych elementów w funkcji metaforyzującej. W części drugiej (Tematy) zaprezentowano elementy szkolnej rzeczywistości (przybory, typy szkół i etapy edukacji, nauczycieli i uczniów, rozkład zajęć, sposoby kontroli osiągnięć), które budują metafory, umożliwiając zwerbalizowanie w poezji wielu doświadczeń egzystencjalnych (miłości i śmierci, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, poznania samego siebie czy Innego). Zarówno ponadczasowość szkoły jako wielkiej metafory, jak i zmieniające się z czasem strategie metaforyzacji składają się na wielofunkcyjność tego rodzaju twórczych praktyk, które pozwalają uchwycić liczne aspekty życia.
Aby dzieci mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, należy odpowiednio stymulować ich układ sensoryczny, czyli pięć podstawowych zmysłów (wzrok, słuch, smak, dotyk i węch), a także zmysł przedsionkowy (odpowiedzialny za ruch i równowagę), propriocepcję (związaną ze świadomością własnego ciała) oraz interocepcję (dzięki której odbieramy doznania z naszych narządów wewnętrznych). Dlatego dziecko zdrowo się rozwija, kiedy może poznawać otoczenie: dotykać nowych faktur, w tym także jedzenia, biegać, skakać, wspinać się i rozchlapywać wodę.Allie Ticktin, teraputka specjalizująca się w integracji sensorycznej, zauważyła, że coraz więcej dzieci ma trudności z codziennymi zachowaniami: nie mogą usiedzieć w miejscu podczas zajęć w przedszkolu lub szkole, później uczą się chodzić lub mówić, niełatwo jest im bawić się z rówieśnikami albo nawet w pojedynkę. Dawniej dzieci spędzały dużo czasu na dworze, a podczas zabawy w naturalny sposób rozwijały swój układ sensoryczny i zdobywały umiejętności potrzebne do dalszego rozwoju. Obecnie jednak zarówno dzieci, jak i rodzice mają mniej wolnych chwil. Najmłodsi coraz więcej czasu spędzają przed ekranami różnych urządzeń, a coraz mniej - poznając otaczającą ich przestrzeń.Na szczęście wsparcie rozwoju sensorycznego dziecka nie musi być trudne! Nie wymaga wielkich nakładów ani szczególnych umiejętności. Autorka książki Rozwój przez zabawę omawia działanie każdego z ośmiu zmysłów i proponuje proste, ale zabawne ćwiczenia, dzięki którym twojemu dziecku będzie łatwiej:radzić sobie z emocjami,nawiązywać przyjaźnie,mówić o swoich potrzebach,zdobywać nowe umiejętności w przedszkolu i szkole.To właśnie potęga zabawy sensorycznej!"Aby odzwyczaić dzieci od spoglądania w ekran i zaangażować je w trójwymiarową, bezpośrednią zabawę przeżywaną całym ciałem, potrzebujesz takich właśnie kreatywnych pomysłów sensomotorycznych. Działania te pomogą twoim dzieciom rozwinąć poczucie własnego ja, poczuć się wygodnie we własnym ciele i wyrosnąć na pewne siebie, kompetentne, zsynchronizowane dzieci".CAROL STOCK KRANOWITZautorka książki Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw
Pierwsza część pracy zawiera terminologiczne ustalenia dotyczące rodziny, małżeństwa, ról płciowych oraz opis konsekwencji przemian w tym zakresie. Najpoważniejszą, jak się wydaje, jest kryzys demograficzny w państwach kultury północnoatlantyckiej, na skutek którego Zachód stanął przez zagrożeniem ze strony dynamicznie rozwijającej się cywilizacji islamskiej. Drugi podjęty w książce obszar tematyczny, to studium problematyki rodziny przestępczej (z prezentacją badań własnych na próbie nieletnich przestępców). Na koniec autorzy omawiają zagadnienia związane z: umiejscowieniem badań nad przestępczością oraz jej leczeniem w systematyce nauk, przeglądem najnowszej polskiej literatury kryminologicznej, zdefiniowaniem nowych zjawisk w zakresie polityki karnej (restorative justice) oraz opisem wybranych elementów polityki karnej nieletnich realizowanych w wybranych państwach kultury północnoatlantyckiej. Wychowawcy, kuratorzy sądowi, pracownicy socjalni, terapeuci oraz przedstawiciele nauki (reprezentanci wielu dyscyplin wiedzy, takich jak: socjologia, psychologia, kryminologia, nauki o prawie oraz systemach sprawiedliwości), to profesje, które mogą korzystać z prezentowanych w książce idei i wniosków.
Książka pt. "Nauczyciel w polu szkolnym - w świetle teorii Pierrea Bourdieu i nauczycielskich narracji" stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako "oczyma rozmówców" zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia. Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre'a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości. Publikacja adresowana jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie. Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia "przestrzeni myślenia" o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.
Gdy dziecko zna litery, ale nie czyta; gdy bez powodzenia podjęło próby nauki czytania w szkole i zniechęciło się już na początku tej przygody, proponujemy wykorzystanie zeszytów z nowej serii Moje dziecko nie czyta. Ćwiczenia zawarte w zeszytach opierają się na trójmodalnym systemie kształtowania umiejętności czytania. Poprzez działania integrujące sprawności wzrokowe, słuchowe i motoryczne rozwija on i utrwala kompetencje związane z czytaniem. Zadania zostały opracowane według schematu czynności, które dziecko przy wsparciu dorosłego wykonuje na różnych przykładach. Dla kogo? Dla dzieci, które na początkowym etapie edukacji nauczyły się nazywać litery i głoskować, ale nie nauczyły się czytać. Dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dla dzieci, które nauczyły się już czytać metodą sylabową (wielkie litery), by mogły utrwalić umiejętności na małych literach. Zeszyt 1 zawiera ćwiczenia wprowadzające, oparte na materiale obrazkowym, ćwiczenia dotyczące samogłosek, a następnie sylab ze spółgłoskami p, m, l, b, f, w, t, d. Różnorodna forma ćwiczeń angażuje dziecko do wodzenia wzrokiem, powtarzania, nazywania, pisania, dopasowywania elementów obrazkowych i literowych.
W ostatnich czasach nasiliły się akty przemocy fizycznej i psychicznej, jawnej i ukrytej, pomiędzy dziećmi i młodzieżą w szkole i poza nią. Dokuczanie, dręczenie innych, zastraszanie, nękanie, znęcanie się, krytykowanie, odrzucenie, presja, zmuszanie do robienia czegoś czego się nie chce robić, poniżanie, upokarzanie, wykluczanie z grupy, lekceważenie, stosowanie pogróżek, złośliwe żarty, popychanie, potrącanie, wyśmiewanie, zaczepianie, cyberprzemoc, przemoc homofobiczna i inne, to przykłady różnych form zachowań, z którymi nasze dzieci mogą się spotkać ze strony rówieśników, na terenie szkoły i poza nią. Uwolnij się od dręczyciela to wspaniała i bardzo potrzebna książka dla dzieci i dorosłych, poruszająca różne aspekty zachowań przemocowych. Można powiedzieć, że jest to kompendium wiedzy na temat rodzajów przemocy i jej skutków, sposobów radzenia sobie z przemocą i zapobiegania. Można w niej znaleźć wyczerpującą charakterystykę i opis wielu różnorodnych trudnych sytuacji, które dziecko może napotkać. Każda z tych sytuacji jest opisana w bardzo przystępny sposób tak, że dziecko może zupełnie samodzielnie ją rozpoznać i przeanalizować. Do każdej opisanej sytuacji dołączonyjest proponowany sposób poradzenia sobie z nią. Przyjęcie przez dziecko proponowanych pomysłów i sugestii oraz wzbudzenie w nim chęci ich wykorzystania w praktyce, może mieć duży wpływ na to, by dziecko stało się osoba silniejszą i bardziej pewną siebie, tak by każdy kolejny dzień mogło przeżyć bez lęku, w sposób celowy, opanowany i ukierunkowany. Wskazany jest tu udział osób dorosłych rodziców, nauczycieli, psychologa, którzy pomogą dziecku zrozumieć i zastosować proponowane rozwiązania.. . . . . . .Bogate doświadczenie zawodowe autorów, wielość i różnorodność sytuacji, z którymi się spotykali oni i ich uczniowie, pozwoliło na dokonanie bardzo dokładnego i rzetelnego opisu i klasyfikacji poszczególnych zdarzeń i form przemocy, jakich doznają dzieci w szkole oraz możliwych form pomocy.Autorzy: CATHERINE THORNTON, psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą w szkole. Współpracując z rodzicami, uczniami i nauczycielami jako psycholog szkolny poznała bardzo dobrze problemy, z którymi borykają się dzieciw relacji z innymi, razem z MICHAELEM PANCKRIDGEM, doświadczonym nauczycielem, autorem wielu książek dla dzieci stworzyli znakomita książkę Uwolnij się od dręczycieli która jest wspaniałym przewodnikiem po tym, jak można uwolnić się od przemocy, przestać się bać i zacząć panować nad sytuacją. Ewa Góralczyk, psycholog
Niezwykle świeże i szalenie przydatne podejście do wychowania. W swoim następnym życiu chcę być Holenderką!Pamela Druckerman, autorka W Paryżu dzieci nie grymaszą Fascynująca książka. Żałuję, że nie przeczytałam jej wcześniej! Szczerze mówiąc, coraz bardziej kusi mnie przeprowadzka z całą rodziną do Holandii.Sarah Turner, autorka The Unmumsy Mum Dlaczego: Holenderskie dzieci są takie zadowolone z życia i tak dobrze śpią?Holenderscy rodzice pozwalają swoim dzieciom bawić się na dworze bez opieki?Holenderskie dzieci mogą same jeździć do szkoły na rowerze?W holenderskich podstawówkach nie zadaje się prac domowych?Holenderskie nastolatki się nie buntują? Na czym polega sekret wychowywania najszczęśliwszych dzieci na świecie? Holenderskie niemowlęta więcej śpią.Holenderskim dzieciom w szkole podstawowej zadaje się mniej prac domowych (albo wcale).Holenderskie dzieci nie tylko się widzi, lecz także się ich słucha.Holenderskie dzieci mogą same jeździć na rowerach do szkoły.Holenderskie dzieci mogą się bawić na dworze bez nadzoru.Holenderskie dzieci regularnie jedzą posiłki z resztą rodziny.Holenderskie dzieci spędzają więcej czasu z rodzicami.Holenderskie dzieci doceniają proste przyjemności i cieszą się z używanych zabawek.
Prezentowana publikacja powstała, aby pomóc w codziennej terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikacji. Materiał prezentowany na kartach pracy jest spójny i nie obejmuje zbędnych, zakłócających percepcję treści. W każdym dziale wprowadzono najważniejsze słowa i pojęcia, a w ostatnim ważne dni i święta. Miniaturki obrazków znajdujące się na każdej karcie nie pozwalają zapomnieć o wcześniej omawianym materiale. Wszystkie działy są zakończone sprawdzianami wiadomości, które pozwolą rodzicowi bądź terapeucie ocenić, czy przedstawione treści zostało przez dziecko zapamiętane i zrozumiane.
Dasz radę! to karty pracy do zajęć rewalidacyjnych stworzone przez nauczycielkę dla uczniów. Autorka, Małgorzata Leduchowska, pracuje z młodzieżą z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w szkole ponadpodstawowej. Zauważyła, że uczniowie na tym poziomie kształcenia często mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem i analizą prostych tabel czy wykresów.
Publikacja przeznaczona jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Składa się z trzech głównych części:
Praca z tekstem
Praca z danymi liczbowymi
Praca nad sobą.
Dzięki pracy z publikacją uczniowie zyskają umiejętności potrzebne nie tylko w szkole, ale również w codziennym życiu. Zadania związane z wyzwaniami każdego dnia, od analizowania przepisów kulinarnych przez odczytywanie danych z ogłoszeń po rozpoznawanie własnych emocji, to cenna pomoc dla młodych ludzi.
„Od września 2019 roku, kiedy to trafiłam do szkoły jako bardzo zmotywowany do pracy, ale również przerażony nauczyciel, prowadzę zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej. Zauważyłam, że wielu uczniów ma trudności z odczytywaniem danych z wykresów bądź tabel oraz z czytaniem ze zrozumieniem. Dlatego postanowiłam skupić się na rozwijaniu tych umiejętności i zaczęłam tworzyć swoje własne karty pracy. Książka składa się z trzech działów: Praca z tekstem, Praca z danymi liczbowymi oraz Praca nad sobą. Materiały, które w niej znajdziesz, pomogą Ci rozwinąć umiejętności czytania ze zrozumieniem, odczytywania danych z wykresu oraz ułatwią ci lepsze poznanie siebie”.
Ze Słowa od Autorki
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?