Szeroki wybór książek, multimediów z zakresu szeroko pojętej kultury: architektura, duchowy wymiar twórczości, szlaki kajakowe, współczesne media, przemoc w mediach, polityka. Odnajdziesz tu również książki i podręczniki idealne dla uczniów oraz studentów. Szeroki wybór beslsellerów i nowości.
Nowe wydanie drugiej części podręcznika uwzględnia opinie, uwagi i życzenia nauczycieli.
W treści podręcznika dodano:
- bloki pytań i ćwiczeń sprawdzające rozumienie czytanego tekstu,
- analizę wybranych dzieł malarskich oraz dzieł architektury,
- tematy przekrojowe do samodzielnego opracowania (prezentacje),
- nowe lektury: "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza i "Jądro ciemności" Josepha Conrada.
Usunięto niektóre utwory literackie, inne przesunięto z zakresu podstawowego do rozszerzonego. Nowy jest także projekt graficzny podręcznika (lepiej wyodrębniający m.in. treści z zakresu rozszerzonego) i część ilustracji.
Materiał w podręczniku jest podzielony na rozdziały według epok literackich. Autorzy przedstawiają poszczególne zagadnienia za pomocą fragmentów wypowiedzi znawców przedmiotu i starają się pokazać każdą z epok możliwie wszechstronnie.
Rozdziały mają stałą budowę:
1. Barwy epoki (wprowadzenie)
2. Dzieła i arcydzieła (teksty literackie wraz z obudową "Problemy, pytania, konteksty")
3. Sąd nad epoką (podsumowanie)
Obudowa metodyczna zawiera zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, pobudzające do myślenia, wymagające od uczniów określenia własnych poglądów. W tej części podręcznika autorzy często nawiązują do literatury współczesnej (nie tylko wysokiej) i odwołują się do doświadczeń nastolatków.
Książka ""Od Witelona do Karola Wojtyły. Z dziejów polskiej aksjologii i filozofii kultury"" to kolejne autorskie dzieło prof. Bogumiły Truchlińskiej. I tym razem ta znakomita znawczyni filozofii i polskiej kultury, specjalizująca się zwłaszcza w myśli dwudziestolecia międzywojennego, zaprasza nas w obszary, które zna doskonale i którym poświęciła już kilka wcześniejszych książek. Tym razem nie jest to tylko kolejna monografia naukowa, lecz publikacja mająca na celu pokazać, jak poprzez poglądy i system wartości wybitnych Polaków (a nie tylko poprzez czyny oręża) kształtowała się swoista polonitas, wiodąc szlakiem od Witelona do Karola Wojtyły. [Z recenzji dr. hab. Roberta T. Ptaszka, prof. KUL]
W książce pt. „Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928” Konrad Gliściński oferuje nam błyskotliwą podróż przez meandry historii prawa autorskiego w którym nic nie jest takie jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Z książki dowiecie się na przykład o cenzorskich korzeniach prawa autorskiego, dlaczego za prawami autorów najsilniej lobbowali wydawcy oraz co właściwie na temat prawa autorskiego myślał John Locke.
Książkę polecają:
Dr Sybilla Stanisławska-Kloc, adwokatka i ekspertka Narodowego Centrum Badań i Rozwoju współpracująca z Ośrodkiem Badań Adwokatury: „Autor proponuje nam błyskotliwą, bardzo osobistą rekonstrukcję dyskusji wokół prawa autorskiego. Prezentuje bogato ilustrowane przykładami spojrzenie na system prawa autorskiego przez wieki aż do dzisiejszego świata, w którym modele biznesowe umożliwiające komercjalizację twórczości doprowadziły do powstania globalnego przemysłu praw autorskich. Książka ta zainteresuje twórców, wydawców (producentów) i prawników, jak również prawnych laików, gdyż dzisiaj prawo autorskie odnosi się do każdego z nas. To lektura dla tych, którzy chcą się dowiedzieć, ile prawo autorskie ma wspólnego z prawem własności. Historia prawa autorskiego może też być naszą nauczycielką w procesie kształtowania nowego systemu prawnego – w czasach „kapitalizmu kognitywnego”, wirtualnej rzeczywistości oraz ruchów wolnościowych.”
Prof. dr hab. Ryszard Markiewicz, specjalista w zakresie polskiego i unijnego prawa własności intelektualnej, były Przewodniczący Komisji Prawa Autorskiego, autor czołowych pozycji książkowych w zakresie prawa autorskiego, prawa mediów i internetu, ochrony danych osobowych i baz danych, prawa nieuczciwej konkurencji i ochrony dóbr osobistych: „Książkę Konrada Gliścińskiego przeczytałem z zainteresowaniem i pożytkiem dla siebie. Jest napisana z widoczną pasją, talentem literackim, rozmachem i w sposób prowokujący do dyskusji. Odnotować należy udane połączenie w niej stylu naukowego ze swobodnym felietonowym dyskursem, nierzadko ironicznym i obfitującym w anegdoty. Pozycja zdecydowanie zasługuje na uwagę szerokiej publiczności.”.
„Polska Walcząca – Historia Polskiego Państwa Podziemnego” to pierwsze w Polsce wydawnictwo przedstawiające, w sposób fachowy i kompletny, heroiczną walkę Polaków o niepodległość, poczynając od ostatnich strzałów kampanii wrześniowej, a kończąc na nierównym boju z oddziałami NKWD i Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W naszej serii przedstawiamy wszystkie aspekty największej podziemnej armii świata, jaką była
konspiracja polska, w jej wszystkich barwach i odcieniach. Zapraszamy do poznania niezwykłej historii ludzi pełnych odwagi i pogardy śmierci, którzy walczyli, często w beznadziejnej walce, o dobro dla nich najwyższe – Niepodległą Polskę.
Pomysły do samodzielnego wykonania.Dni stają się coraz krótsze, za oknami coraz chłodniej, a w nocy pada pierwszy śnieg. Wkrótce nadejdzie Boże Narodzenie - dla wielu ludzi najpiękniejsze święto w całym roku! Teraz pieczenie ciastek, odwiedzanie jarmarków bożonarodzeniowych, przygotowywanie prezentów dla bliskich i świąteczne dekorowanie domów sprawia nam ogromną przyjemność. Wieniec adwentowy z gałęzi i chrustu wprowadzi rustykalny nastrój; małe drewniane jeże, gwiazdy z szyszek, skrzaty i minichoinki stworzą wyjątkowo przytulną atmosferę, a jednocześnie doskonale sprawdzą się jako drobne prezenty! A po świętach jest jeszcze dużo czasu na prawdziwą radość z zimy: z lodowymi lampionami, choinkami z szyszek, porożami z gałęzi i girlandami z pokarmem dla ptaków. Wszystkie te czarujące rzeczy powstają z prostych i naturalnych materiałów, które w większości można znaleźć w domu lub wokół niego. To bardzo proste, wystarczy zabrać się do pracy i w mgnieniu oka przygotować niezwykłe dekoracje bożonarodzeniowe.Odbiorcy:- wszystkie osoby, które lubią prace plastyczne,- wszystkie osoby, które w sposób aktywny i twórczy lubią spędzać czas wolny;- rodzice i opiekunowie szukający twórczych pomysłów na wspólne zajęcia z dziećmi w jesienno-zimowe wieczory;- osoby zainteresowane majsterkowaniem, pracami ręcznymi i ekologią.
Ta ambitna i fascynująca książka tropi historię mody w każdej części świata, od antycznych greckich i rzymskich drapowanych strojów i jedwabnych szat dworskich z czasów chińskiej dynastii Tang do dzieł dzisiejszych projektantów ubiorów sportowych i twórców japońskiej kultury ulicznej. Poznacie dzięki niej przebieg ewolucji mody, okres za okresem, trend za trendem, a podane najważniejsze w danym przedziale czasowym wydarzenia ułatwią zrozumienie kontekstu historycznego i kulturowego. Historia mody to dzieło niezastąpione dla każdego, kto kocha znakomite stroje i zna radość noszenia wspaniałych pantofli.
• Najważniejsze dzieła mody omówiono na tle innych tego samego typu i w kontekście osiągnięć społecznych i kulturowych, a podane najważniejsze w danym okresie wydarzenia pozwolą ustalić, co wpłynęło na kształt kreacji.
• Znajdziecie się w środku procesu tworzenia haute couture i prześledzicie go od powstania koncepcji do triumfu na wybiegu, docenicie dbałość projektantów o szczegóły.
• Książkę napisał zespół ekspertów z różnych krajów, kierowany przez Marnie Fogg.
Spis treści
„Fuzja horyzontów”
SPOTKANIA Z PRZEKŁADEM
Wacław M. Osadnik: Przekład jako fenomen wielosystemowy
Martina Ožbot: Słoweńskie i polskie przekładoznawstwo – wybrane zagadnienia w ujęciu porównawczym
Niko Jež: Nowe tendencje w przekładach literatury polskiej w Słowenii
Edward Balcerzan: Przekład-laboratorium. Julian Przyboś tłumaczy Pawła Tyczynę
Anna Majkiewicz: Czy stylizacja dialektalna jest nieprzetłumaczalna?
Marta Buczek: Słowacka proza naturyzmu w Polsce — z problematyki przekładu
Katarzyna Majdzik: Przekład farsy i przekład-farsa. Kłopoty z Ubu Królem po polsku
Agnieszka Adamow icz-Pośpiech: Kulturowe „świadectwa lektury” Sióstr Josepha Conrada
w przekładzie Wita Tarnawskiego
Anna Muszyńska Vizintin: Formuły tytułowe Sklepów cynamonowych Brunona Schulza w słoweńskim przekładzie
Anna Bednarczyk: Translatologiczne konteksty ekfrazy – o ilustracjach piosenek Eleny Kazancewej
Monika Gawlak: Wartość komentarza w przekładzie (w kontekście literatury słoweńskiej)
SPOTKANIA KOMPARATYSTYCZNE
Anna Krajewska: Komunikacja międzykulturowa jako teatr i jako performans
Anna Legeżyńska: „Stracone pokolenie” w prozie polskiej i obcej
Jelka Kernev Štrajn: Dwa modele poezji: Wisława Szymborska i Saša Vegri
Piotr Fast: Kilka uwag o obłędzie w literaturze (Krzysztoń, Kanowicz, Schneider, Fuks)
Anna Węgrzyniak, Tomasz Stępień: Co łączy Juliusza Słowackiego z Tarasem Szewczenką?
Danuta Szajnert: Czerwony ledykant Spinozy – apokryficzne sceny z życia filozofa (Zbigniew Herbert i Goce Smilevski)
Tone Smolej: „Dumny Polak cierpi w milczeniu”. Obraz Polaków w literaturze słoweńskiej
Marko Juvan: „Uświatawianie” Prešerna
Józef Zarek: Między słowem a obrazem. O Jiřím Kolářu w Polsce
Stefan Zabierowski: „Autor-Rodak”. Wokół polskich sporów o twórczość Conrada
Zoltan Jan: Recepcja twórczości słoweńskiego poety Cirila Zlobca we Włoszech
Leszek Małczak: Wciąż obca, czyli o slawistyce na początku XXI wieku
SPOTKANIA TEORETYCZNO- I HISTORYCZNOLITERACKIE
Grzegorz Gazda: Ku nowoczesnej historii literatury polskiej
Krzysztof Jarosz Kontener jako metafora tożsamości w Made in Mauritius Amala Sewtohula
Robert Rduch: Optant. Tragiczny los krytyka Franza Goldsteina
Alojzija Zupan Sosič: Początki i zakończenia narracji
Silvija Borovnik: Wielokulturowość w twórczości Josipa Ostiego
Miran Hladnik: Josip Lavtižar a wybory literaturoznawców
Barbara Czapik-Lityńska: Literackie kontestacje chorwackiego przełomu modernistyczno-awangardowego
Darja Pavlič: Narracyjność współczesnej poezji słoweńskiej (na przykładzie utworów Sveta poroka Vlada Žabota oraz Zemljevidi domotožja Borisa A. Novaka)
Miran Štuhec: Publicystyka Andreja Brvara
Marlena Gruda: Dominacja i zależność w powieści Filio ni doma Berty Bojetu
Alina Świeściak: Sztuka dyslokacji. O poezji Adama Zdrodowskiego
Biobibliografia prac Profesor Bożeny Tokarzowej
Noty o autorach
Indeks nazwisk
Motywem przewodnim 57. numeru czasopisma „Borussia. Kultura – Historia – Literatura” jest prezentacja prozy i poezji kilku generacji poetów i pisarzy z regionu. Znajdą w nim Państwo także spojrzenie socjologa dr Jacka Poniedziałka na Kanon Kulturowy Warmii i Mazur – wskazania ekspertów oraz wyniki głosowanie internautów. W roku Feliksa Nowowiejskiego na łamach pisma prezentujemy fragmenty listów z kolekcji kompozytora z Barczewa oraz historię jego życia i twórczości. Ponadto Włodzimierz Kowalewski przedstawia scenariusz najnowszego słuchowiska radiowego „Epitafium”. Marek Barański rozmawia z prof. Tadeuszem Orackim nie tylko o początkach pracy naukowca, ale też o … papierosach i współczesnej epidemii telefonów komórkowych. W numerze także stałe rubryki: Prowincjałki (a w niej: Marcin Cielecki, Tomasz Gliniecki, Waldemar Kontewicz i Jan Jastrzębski), Archiwum literackie, Proza (Krzysztof Beśka fragmenty najnowszej powieści sensacyjnej i Krzysztof Dariusz Szatrawski), Dział recenzji z Zaułkiem Leszka Szarugi, Poezja wraz z debiutami poetów z Grupy Literackiej z Pałacu Młodzieży w Olsztynie.
Z prawdziwą przyjemnością oddajemy w ręce czytelników książkę, która jest zwieńczeniem projektu badawczego „Sensualność ekspozycji muzealnej – od teorii do praktyki”. Myślą przewodnią naszej publikacji, obok tytułowej ekspozycji, jest „sensualność” rozumiana zarówno jako zmysłowe poznanie (odczuwanie), w tym przypadku wystawy muzealnej, jak i, zgodnie z etymologią tego pojęcia , jako odczytywanie znaczeń i treści obiektów, aranżacji czy konsekwencji strategii ekspozycyjnych.
Archiwa, mimo że silnie osadzone w tradycji, muszą wybiegać w przyszłość, przewidywać, planować i bez wątpienia czerpać z nowoczesności po to, by ciągle się rozwijać. Każda dekada stawia przed nimi nowe wyzwania. Współcześnie muszą się zmierzyć z postępem i bardzo dynamicznym rozwojem nowych technologii, ale także z przybierającą na sile zasadą publiczności archiwów i powszechnym do nich dostępem. „Książka dr Marleny Jabłońskiej jest szerokim spojrzeniem na działalność archiwów. Komunikacja społeczna i public relations ukazane zostały w całokształcie działań składających się na obraz danej instytucji. Autorka spogląda na archiwa w wieloaspektowym wymiarze, opowiada o demokratyzacji archiwów, przemianach w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, o konieczności marketingowego spojrzenia i wykorzystaniu nowych narzędzi w procesie zarządzania archiwami”.
Z recenzji dr hab. Hanny Krajewskiej
Polskie podręczniki rachunkowości zebrałyby się w obszerną bibliotekę. Nikt jeszcze nie dokonał szczegółowej specyfikacji i analizy merytorycznej ich treści. Wyniki pierwszych badań w tym zakresie, przedstawione w tej monografii, obejmują kilkaset pozycji. Ambicją każdego ośrodka naukowego jest przygotowanie książek dla swoich studentów, a konieczność reakcji na zmieniający się ustrój społeczno-gospodarczy i mnogość regulacji prawnych są podstawową przyczyną szybkiego poszerzania bibliografii z tego zakresu. Te dokonania mają swoje antycypacje, często w odległej przeszłości, sięgającej XVI wieku. W tej monografii chcemy zrekonstruować ten wątek, odwołując się głównie do instruktarzy ekonomicznych (gospodarczych). Literatura agrarna dominowała w Polsce aż do wieku XVIII. Instruktarze ekonomiczne stanowią źródło poznania systemu folwarczno-pańszczyźnianego, relacji społecznych i historii rolnictwa w dawnej Polsce. Pierwszymi, najbardziej znanymi, instruktarzami ekonomicznymi są dzieła Anzelma Gostomskiego i Jakuba Kazimierza Haura. Pokazują one sposób organizacji księgowości pojedynczej i metody ewidencyjne stosowane w folwarkach w dawnej Polsce. Właśnie w nich widoczne są zalążki podwójnej księgowości. W prezentowanej książce próbujemy spojrzeć na przywołane artefakty literatury okiem historyka rachunkowości.
Czy dizajn to dzisiaj tylko złudzenie? Jaki związek ma świadome projektowanie z sytuacją polityczną, ekonomiczną i społeczną? Jeśli Skandynawia dla dizajnu od lat uchodzi za synonim prostoty i funkcjonalności, czym dla dizajnu byłaby dziś Polska i szerzej – Europa Środkowo-Wschodnia?
Powyższe pytania stawiają przed sobą autorzy najnowszego numeru kwartalnika „Herito”, którego przewodnim tematem staje się tym razem środkowoeuropejskie wzornictwo.Topograficzny leksykon przedwojennego projektowania w Europie Środkowej szkicują Czesława Frejlich, Gyula Ernyey, Tatiana Pawłowa, Żanna Komar, Tetiana Rudenko, Peter Szalay, Zuzana Michalovičová, Zuzana Šidlíková, Maroš Schmidt, Adriena Pekárová i Mirela Duculescu.
Gdzie kryje się oryginalność w masowej produkcji państw socjalistycznych, pytają m.in. Koraljka Vlajo, Irfan Hošić i Tom Cubbin; ukraińskie plakaty muzyczne bada Wasyl Kosiw; znaczenie ludowości dla polskiego projektowania śledzą Ewa Klekot i Piotr Korduba; duchy transformacji w dizajnie wywołuje Olga Drenda, a przyszłość wzornictwa przewiduje Zuzanna Skalska.
Biografia wizjonera mody
Enfant terrible. Marzyciel. Geniusz.
Kim był Alexander McQueen?
Mówił o sobie, że jest „pyskatym chuliganem ze wschodniego Londynu” i „różową owcą w rodzinie”. Jego życie pod wieloma względami przypominało mroczną baśń. Alexander McQueen. Krew pod skórą to opowieść o nieśmiałym, dziwnie wyglądającym chłopcu z rodziny robotniczej, który wykorzystał swoją gotycką wyobraźnię i stworzył wartą miliony dolarów luksusową markę, uwielbianą przez kobiety na całym świecie.
Zaczytywał się w 120 dniach Sodomy markiza de Sade’a i Pachnidle Patricka Süskinda. Fascynował m.in. szpitalami psychiatrycznymi – motyw domu dla obłąkanych wykorzystał w kilku kolekcjach. Swoje ekscentryczne, oryginalne, często perwersyjne wizje przyoblekał w piękne tkaniny, tworząc zachwycające kreacje dla największych sław i rodzin królewskich.
Mało kto go rozumiał. Niewielu wiedziało, że za fasadą pewności siebie i image’em „bad boya” kryła się wrażliwa dusza człowieka nieustannie poszukującego miłości.
W rozmowach z Andrew Wilsonem rodzina, przyjaciele i kochankowie projektanta po raz pierwszy opowiedzieli o takim McQueenie, jakiego znali: skomplikowanym, wewnętrznie rozdartym, niepewnym siebie mężczyźnie, który najpierw podbił świat mody, a potem padł jego ofiarą.
***
Tę biografię czyta się jak nowoczesną baśń z domieszką greckiej tragedii. To przenikliwa i porywająca wyprawa w głąb duszy enigmatycznego artysty.
- „Publisher’s Weekly”
Wciągająca i podparta porządną pracą dziennikarską biografia.
- „Entertainment Weekly”
McQueen znalazł w Wilsonie biografa, na jakiego zasługiwał. Kolejne strony tej książki powołują go do życia.
- „The Independent”
Oto książka, jaką Lee chciałby, żeby o nim napisano.
- Janet McQueen, najstarsza siostra McQueena
Alexander McQueen. Krew pod skórą opisuje człowieka, który chwycił za gardło nie tylko krytyków mody. Rewelacyjny, dziennikarski styl Wilsona umożliwia nowe spojrzenie na życie i karierę ponadprzeciętnego artysty.
- „The Wall Street Journal”
Fragment książki - Alexander McQueen. Krew pod skórą issuu.com/wydawnictwosqn/docs/mcqueen_issuu
Władimir Jakowlewicz Propp (1895–1970) jest jednym z najczęściej cytowanych rosyjskich folklorystów, światowej sławy badaczem narracji i obrzędów ludowych. Prace jego autorstwa: Morfologia bajki magicznej (i wyd. — 1928), Historyczne korzenie bajki magicznej (1946), Russkij gieroiczeskij epos (1955), Russkije agrarnyje prazdniki (1963) i liczne rozprawy pokazują charakterystyczny splot analizy strukturalno-typologicznej i historycznej, kładącej podwaliny pod współczesne metody semiotyczne. Książka O komizmie i śmiechu to jego ostatnie dzieło, opublikowane pośmiertnie.
Dopiero w tym, ostatnim ze swoich dzieł, Propp odwołuje się do faktografii i buduje teorie sięgające poza interpretacje folkloru. Niemniej tekst, choć samodzielny, wpisuje się w życiową strategię Proppa opartą na reinterpretacji przedmiotu folklorystyki tak, by mogła pełnić rolę daleko istotniejszą niż jedynie jako teoria folkloru. Zasadniczym celem nie tylko Proppa, ale i znakomitej większości współczesnych mu rosyjskich myślicieli było odtworzenie procesu powstawania i rozwoju literatury. Teoria folkloru miała być więc poligonem i preambułą teorii literatury, a zwłaszcza poetyki; dzięki swoistej konstrukcji folkloru słownego dostarczała bowiem łatwych do uchwycenia i analizy prawidłowości.
Autor O komizmie i śmiechu proponuje czytelnikom wręcz detektywistyczne śledztwo, mające po kolejnych empirycznych tropach doprowadzić do odnalezienia istoty komizmu.
Fragment wstępu prof. dra hab. Andrzeja Szyjewskiego
Praca p. Aleksandry Korczak zachowuje wszystkie rygory naukowości, Autorka operuje dojrzałym warsztatem naukowym, opiera swoje analizy na rzetelnie rozpoznanym stanie badań, odwołuje się do kontekstu filozoficznego, analizuje m.in. parantele między twórczością Jansson i pismami Rousseau, a jednocześnie jest fascynującym esejem, w którym ton zdystansowanej refleksji, właściwy dla wywodu naukowego, zostaje przełamany przez odczytania i refleksje o charakterze osobistym. Ta umiejętność łączenia dwóch rodzajów narracji, dwóch form dyskursu: naukowego i eseistycznego, powoduje, że otrzymujemy książkę czytelniczo frapującą, książkę, w której dociekania nad arcydziełem literatury dziecięcej splatają się z refleksjami osobistymi, dotyczącymi najważniejszych problemów ludzkiego bytowania.
Z recenzji prof. Grzegorza Leszczyńskiego (Uniwersytet Warszawski)
Artykuły tworzące niniejszy tom dotyczą cesarza Augusta i miasta Rzym. W tym związku nie chodziło jednak tylko o to, aby w centrum zainteresowania postawić jednego człowieka i jedno miejsce, ale aby ich wspólny ogląd brał także pod uwagę stan współczesnej humanistyki oraz nowe pola badawcze historii (pamięć, rytuały oraz praktyki życia codziennego). Autorzy testów reprezentują nie tylko różne ośrodki akademickie, odmienne tradycje naukowe i dyscypliny zajmujące się starożytnością, ale także różne pokolenia badawcze. Tym samym prezentują różne sposoby widzenia historii oraz odmienne strategie jej interpretacji i wyjaśniania. Wszystkich ich jednak łączy fascynacja starożytnym Rzymem i chęć upamiętnienia dwutysiąclecia śmierci pierwszego princepsa.
W swojej kolejnej książce Make Life Harder zapraszają na emocjonujący rejs po meandrach polskiej polityki. Dowiesz się między innymi, jaka jest różnica między Barackiem Obamą a Jarosławem Kaczyńskim, ile flipchartów znajduje się w siedzibie Platformy Obywatelskiej i dlaczego KORWIN nigdy nie wejdzie do sejmu.Będzie to dla ciebie przygoda intelektualna na miarę wywiadu rzeki z Leszkiem Kołakowskim albo przynajmniej koncertu Stachursky'ego w Mielnie. A nawet jeśli się z niej niczego nie dowiesz, to przynajmniej od czasu do czasu radośnie zarechoczesz pod wąsem.Make Life Harder, czyli Maciej i Lucjan samozwańczy eksperci zajmujący się wszystkimi zagadnieniami: lifestyle'u, mody i urody oraz mniej istotnymi problemami społeczno-egzystencjalnymi, takimi jak religia, polityka, przemijanie i śmierć.Maciej ludzki odpowiednik mopsa. Tylko by spał. Jak już się wyśpi, lubi sobie posiedzieć. Kiedyś chciał coś zrobić ze swoim życiem, ale szybko zapomniał co.Lucjan dekadent, fatalista, miłośnik pringelsów. Dni upływają mu na rozmyślaniu o życiu i dojeniu filmów z torrentów.
Biblioteka to nie tylko wielkie zbiorowisko książek, ale także szczególna atmosfera lektury, stan skupienia, czytelnicy o swoich specyficznych, niekiedy zaskakujących, nawykach i wędrówka myśli, która zaprowadzić nas może w miejsca zupełnie nieoczekiwane. Kiedy za opisanie fenomenu Starego BUW-u zabiera się taki erudyta jak Piotr Matywiecki, który w dodatku przepracował w tym miejscu wiele lat, możemy się spodziewać prawdziwej intelektualnej uczty.
W trzecim tomie serii „Symposia Archivistica” opublikowano materiały sympozjum naukowego „Standaryzacja archiwalnego opisu informacyjnego”, zorganizowanego 22–23 października 2015 r. w Olsztynie przez Instytut Pamięci Narodowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Autorzy artykułów zamieszczonych w pracy podjęli kwestię standaryzacji opisu archiwalnego, korzystając przede wszystkim z doświadczeń metodycznych. Z jednej strony omówiono problemy dotyczące ustalenia priorytetów w działalności merytorycznej archiwów, związki standaryzacji i digitalizacji czy też potrzeby traktowania użytkownika jako ważnej części systemu informacji archiwalnej. Z drugiej strony zwrócono uwagę na możliwości rozbudowy polskiego standardu FOPAR, przykłady i zakres standaryzacji występujący w archiwach polskich (AGAD, Archiwum IPN, archiwa kościelne), a także na rozwiązania zastosowane za granicą (Niemcy, Norwegia).
Wpływ Francji na polską obyczajowość i kulturę można obserwować przez cały okres istnienia państwa polskiego, a od XVII w. przybiera on na sile, zwłaszcza w kręgach dworskich. Dla stosunków polsko-francuskich szczególne były lata istnienia Księstwa Warszawskiego, kiedy do Polski, obok nowinek dotyczących kroju sukien, wychowania dzieci czy trendów w malarstwie, zaczęły napływać, a właściwie zostały narzucone odgórnie, „francuskie urządzenia” w prawodawstwie i administracji. Francuscy żołnierze i urzędnicy przyczynili się do wielu zmian w mentalności Polaków. Francuzi epoki Księstwa Warszawskiego to nie tylko ludzie imponujący obyciem, atrakcyjni dla Polaków pod względem kulturowym, ale też niekiedy budzący niesmak i zdziwienie swoim zachowaniem (zależność od francuskich dygnitarzy, rekwizycje. brak manier wśród żołnierzy, często spotykany ateizm, swoboda obyczajów) – zatem „odi et amo”. Autorka analizuje pozytywny wpływ Nowych Francuzów na Polaków: Kodeks Napoleona, nowe, wynikające z rewolucyjnych wzorców, podejście najwyższej warstwy do chłopów i mieszczan, zmiany w obyczajowości (np. zastąpienie „zimnego wychowu” dzieci „bezstresowym” modelem wychowania Jana Jakuba Rousseau). Znajdujemy też w książce przykłady negatywnego francuskiego wpływu na Polaków, np. poddanie sztuki i kultury pod kontrolę cenzury i oddanie jej na usługi propagandy.
Czytelników zaciekawią z pewnością romanse polsko-francuskie (Napoleona z panią Walewską czy Talleyranda z panią Tyszkiewiczową), moda francuska, która wyparła „kontusz praojców”, czy walka teatru polskiego z francuskim o widza.
Książka ta z całą pewnością pomoże zrozumieć, dlaczego francuszczyzna była w Polsce tak modna i dlaczego wiele lat później stary subiekt Rzecki śnił w swoim fotelu o małym kapralu.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?