Niniejsza praca ma w zamierzeniu służyć za podręcznik wprowadzający w chrześcijańską etykę społeczną. Zajmuje się ona jej bazą filozoficzną i teologiczną, naukowym charakterem, aktualnym profilem w kontekście nowoczesności, jej historią oraz zasadami.
Etyce społecznej chodzi o moralną ocenę wymiaru społecznego, a zatem owej instytucjonalnej struktury, w którą zagęszczają się i krystalizują wzajemne oddziaływania. Pytanie zasadnicze brzmi: czy zastane formacje instytucjonalne są sprawiedliwe? Etyka społeczna osądza zatem na podstawie kryteriów stosunki społeczne, struktury, systemy reguł, rządy itd. ze względu na ich sprawiedliwość. Usiłuje poddać krytycznemu badaniu struktury instytucjonalne, a jeśli to konieczne, przedstawiać propozycje ich udoskonalenia.
Jak poradzić sobie ze złamanymi obietnicami, zawiedzionymi oczekiwaniami i niewłaściwym zachowaniem
Już nigdy więcej nie będziesz uciekał przed żadnym konfliktem!
Za wszystkimi problemami, z którymi borykać się muszą rodziny, zespoły i organizacje, stoją osoby, które nie mogą lub nie chcą zajmować się przypadkami niedotrzymania obietnic. Czasem ludzie łamią zasady, nie dotrzymują terminów lub po prostu zachowują się niewłaściwie. Jeśli nawet ktoś zajmie się tym problemem, często robi to nieodpowiednio i przyczynia się do powstania całej serii nowych problemów.
Ostatnie badania dowodzą, że wszystko to jest nie tylko irytujące, ale również kosztowne. Ocenia się, że powoduje spadek wydajności firm o 20 do 50 procent i jest przyczyną nawet do 90 procent rozwodów. Na podstawie ponad 10 tysięcy godzin bezpośredniej obserwacji autorzy niniejszej książki wyizolowali umiejętności, które zwiększają szanse osiągnięcia sukcesu przy rozwiązywaniu trudnych problemów.
Naucz się zapobiegać przypadkom niedotrzymania obietnic i terminów.
Dowiedz się, w jaki sposób łamanie zasad i niewłaściwe zachowanie można zastąpić poczuciem odpowiedzialności
Naucz się rozwiązywać problemy, wzmacniając przy tym relacje.
Niniejsza książka jest XV tomem serii Nauczyciele-Nauczycielom, a zarazem drugą, obszerną częścią opracowania Dziecko w świecie wartości. Tom ten składa się z pięciu części prezentujących bogactwo spojrzeń na problematykę wartości i wartościową edukację.Poszukiwanie ładu umysłu i serca jako drogi do wartości nad wartościami, którą jest szczęście stanowi główny wątek całej książki, a zarazem podstawę dociekań w rozdziale pierwszym. Szczególne miejsce w książce zajmuje prezentacja tzw. pedagogiki serca. Pozycja ta dowodzi, że pedagogika serca, oparta na miłości generuje wiele innych wartości takich jak: życzliwość, współdziałanie, tolerancja, prawdomówność.Część druga prezentuje istotę pedagogiki serca, określa jej program oraz relacje między dziećmi a dorosłymi, akcentuję, że analfabetyzm emocjonalny dorosłych stanowi wielkie zagrożenie dla wychowania dziecka w szacunku do wartości, zawiera także opisy działań wychowawczych nawiązujących do konkretnych sytuacji.Część trzecia odsłania głębszy wymiar edukacji i znaczenie humanistycznego kształcenia, ukazuje proces przezwyciężania instrumentalnego podejścia do przyrody i nauki o Ziemi na rzecz kształtowania całościowego obrazu świata.Część czwarta uzasadnia potrzebę humanizacji społeczeństwa informacyjnego, mówi o potrzebie odbudowy przystani, jaka jest rodzina, uzależnieniu od gazety, radia, telewizji i komputera. Część piąta kontynuuje tę tematykę w aspekcie informacyjnym i edukacyjnym.
Niniejsza publikacja to już klasyka etyki chrześcijańskiej. Wychodząc spod pióra Johna Stotta, w sposób prawdziwie reprezentatywny dla większości chrześcijan przedstawia problem ich społecznej i moralnej odpowiedzialności wobec świata.
Książka zapozna nas z kierunkiem chrześcijańskiej refleksji nad współczesnością oraz pomoże czytelnikowi zdefiniować swój własny punkt widzenia na ważne kwestie, żywotne problemy i dylematy, przed którymi stają dziś człowiek i społeczeństwo.
Autor odnosi się nie tylko do współczesności, ale wnikliwym spojrzeniem sięga w przyszłość, dając nam niezwykle użyteczny i wiarygodny przewodnik po gąszczu idei, w jakie obfituje dzisiejsza debata na temat zaangażowania się chrześcijan w życie świata XXI wieku.
Nasze środowisko
Prawa człowieka
Antysemityzm
Apartheid
Praca i bezrobocie
Kontrasty ekonomiczne
Szowinizm
Rozwód
Feminizm
Równouprawnienie
Związki homoseksualne
Aborcja
Eutanazja
Zapłodnienie in vitro
Inżynieria genetyczna
Marta Zahorska, Ewa Nasalska: W sporze ze stereotypami. Życiorys naukowy Profesor Renaty Siemieńskiej-Żochowskiej ; Bibliografia prac Renaty Siemieńskiej-Żochowskiej.
Część I: WARTOŚCI
Jerzy Bartkowski: Wartości materialistyczne i postmaterialistyczne w Polsce w ujęciu porównawczym; Janusz Grzelak: Kto, komu i ile? Bilans wymiany społecznej ? przyczynek empiryczny; Aleksandra Jasińska-Kania, Krystyna Skarżyńska: Zaufanie do ludzi i instytucji w Polsce: uwarunkowania psychologiczne i społeczno-polityczne; Piotr Radkiewicz: Autorytaryzm we współczesnych badaniach psychologicznych. Nowe pomysły i stare problemy; Mino Vianello: Empathy, welfare and citizenship; Jerzy Wierzbiński: Socjodemograficzne uwarunkowania zaufania do instytucji.
Część II: POLITYKA ? KŁOPOTY Z DEMOKRACJĄ
John E. Jackson: Chronicling Poland?s transition with the PGSS; David M. Olson: Learning before, during, and after parliament: Individual and institutional dimensions; Jacek Raciborski: Modele reżimów totalitarnego i autorytarnego a reżim polityczny PRL; Filip Raciborski, Kamil Rakocy: Internet, politycy, wybory. O możliwości wykorzystania badań zawartości Internetu do przewidywania wyniku wyborów; Tomasz Zarycki: Ku socjologicznej analizie dyskursu elit peryferyjnych; Annette Zimmer: Civil society and democracy in times of change.
Część III: KOBIETY W ŻYCIU SPOŁECZNYM
Anna Domaradzka: Cena równości ? partnerstwo wywalczone czy kupione?; Barbara Frątczak-Rudnicka: Analiza dyskursu w reklamach kierowanych do młodych matek; Agnieszka Majcher: ?Mężczyźni stoją nad kobietami?? O koncepcji niższości kobiet oraz alternatywnych interpretacjach i przekładach Koranu; Ilona Matysiak: Społecznicy czy urzędnicy? Współczesny kontekst i definicja funkcji sołtysa w opinii wybranych sołtysów i sołtysek z województwa świętokrzyskiego. Płeć jako czynnik różnicujący; Sharon L. Wolchik: Women in parliament in the Czech Republic.
Część IV: EDUKACJA MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ
Ireneusz Białecki: Nierówności edukacyjne, badania, polityka; Marta Cieślak: Rola uniwersytetów trzeciego wieku w badaniu i promocji regionu oraz w edukacji regionalnej ; Ewa Nasalska: Edukacja z perspektywy teorii systemów Niklasa Luhmanna; Robert Pawlak: Powszechne i regulowane bony oświatowe. Koncepcje, zastosowania i efekty; Dominika Walczak: Rola zwierzchników w promowaniu mobilności kadry akademickiej; Jerzy J. Wiatr: Edukacja obywatelska w demokratycznej Rzeczypospolitej; Marta Zahorska: Szkolna wieża Babel; Beata Zawadzka: Ruch Małych Szkół w Polsce ? zarys zjawiska.
Część V: SPOŁECZEŃSTWO
Mirosław Kofta: Spiskowa teoria Żydów: dynamika i funkcje; Dominika Maison, Joanna Rudzińska: Postawy Polaków wobec emerytury; Marek Okólski: Europa i Polska jako obszar imigracji; Grażyna Wieczorkowska, Jerzy Wierzbiński, Małgorzata Siarkiewicz: Wybrane problemy metodologiczne analitycznych badań sondażowych; William Zimmerman: Kabardino-Balkar and overall Russian evaluations of key religious and ethnic identities: A comparison.
Kryzys ekologiczny wywołany przez naszą cywilizację pogłębia się coraz bardziej i coraz pilniejsza staje się potrzeba przeciwdziałania. Zaangażowanie na rzecz rozwiązania tego problemu nie może ograniczać się jedynie do prawodawstwa i odpowiedniej polityki państwa. Winniśmy przede wszystkim od podstaw kształtować świadomość ekologiczną oraz „ekologiczne sumienie" społeczeństwa. Edukacja środowiskowa musi obywać się na każdym etapie rozwoju osoby, a etyka środowiskowa powinna stać się moralnym drogowskazem dla wszystkich ludzi.
Zaproponowane w pracy rozwiązania dotyczące etyki środowiskowej oraz jej dylematów mogą być wykorzystane w materiałach edukacyjnych na różnych poziomach kształcenia. Mogą również stanowić pomoc dla gremiów decyzyjnych różnych szczebli, szczególnie w sytuacjach konfliktu interesów narodowych, społeczności lokalnych oraz środowiska naturalnego.
Książka jest zatem adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, w tym osób na co dzień zajmujących się ochroną przyrody.
Najnowsze narzędzia, będące na usługach współczesnej medycyny, sprawiły, że w obszarze jej oddziaływań znalazł się człowiek w najwcześniejszych fazach rozwoju. Kilkukomórkowy embrion ludzki poddawany bywa różnorodnym procedurom, które oprócz pozytywnych aspektów, niosą ze sobą także zagrożenia dla jego życia. Ich pole poszerza się wraz z rosnącym dostępem do wspomnianych zdobyczy nauk biomedycznych, przyczyniając się tym samym do uśmiercania wielu istnień ludzkich.
Analiza tych zagrożeń jest przedmiotem niniejszych refleksji. Chcemy zastanowić się nad różnymi konsekwencjami współczesnych praktyk klinicznych, takich jak: diagnostyka prenatalna, sztuczne zapłodnienie, czy eksperymenty na zarodkach ludzkich (Rozdział I). W trakcie ich wykonywania dochodzi bowiem do masowego niszczenia istnień ludzkich w stadium preimplantacyjnym i prenatalnym. Wobec takiego faktu istnieje potrzeba jednoznacznego określenia statusu istot nienarodzonych, aby w ten sposób znaleźć uzasadnienie dla ochrony ludzkich embrionów przed działaniami, które zagrażają jego życiu. Stąd konieczne będzie odwołanie się do danych biologicznych, filozoficznych i prawnych oraz uwzględnienie głosu Kościoła w kwestii statusu istoty poczętej (Rozdział II). W ostatniej, trzeciej części książki (Rozdział III), podejmiemy problematykę ochrony prawa do życia ludzkich embrionów w kontekście stosowania praktyk klinicznych.
prof. Andrzej Muszala
Odpowiedzialność społeczna, przeciwdziałanie korupcji oraz etyka działania firmy są coraz bardziej dostrzegalne o doceniane przez menedżerów w krajach europejskich, jako znaczące elementy nowoczesnego zarządzania, które zapewnią firmie przewagę na rynku - stając się coraz bardziej znaczącymi wyróżnikami w ocenie firmy przez klientów.
Niniejsza rozprawa FILOZOFIA WYCHOWANIA MORALNEGO tworzy tryptyk z dwiema wcześniejszymi monografiami: FILOZOFIA WYCHOWANIA [1998], FILOZOFIA PEDAGOGIKI [2003]. Monografia prezentuje wyniki wieloletnich badań: pierwsza publikacja pn. Kontrowersje wokół Arystotelesowskich kategorii paidagogike i politikon dzoon ukazała się w periodyku ?Studia Filozoficzne? Nr 7/1986. W tejże rozprawce przedstawiona została koncepcja trójjedni człowieka, która stanowi podstawę niniejszej monografii.
Serdecznie dziękuję mojej Żonie za cierpliwe przedyskutowanie głównych tez oraz duchowe wsparcie w chwilach zwątpienia w możliwość napisania niniejszej monografii. Z nią, jako doświadczonym psychologiem w pracy z dziećmi oraz z ich rodzicami, ale i w pracy z nauczycielami, mogłem konsultować wszystkie istotne tezy dotyczące wychowania dziecka w rodzinie oraz wychowania ucznia w szkole.
Dziękuję za dyskusję nad tezami książki dr Katarzynie Niebrój oraz dr. Bogdanowi Ogrodnikowi, adiunktom (kierowanego przeze mnie do chwili odejścia na emeryturę w 2007 roku) Zakładu Filozofii Systematycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego. Serdecznie dziękuję dr. Markowi Olejniczakowi oraz doktorantowi Mateuszowi Adamek za cenne uwagi krytyczne. Godzi się też przywołać nazwisko dr. Herberta Kopca, z którym od ponad dwudziestu lat prowadziłem spory na temat rozumienia pedagogiki w okresie PRL.
Wdzięczny jestem studentom i magistrantom Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Mysłowicach za umożliwienie mi postawienia wybranych tez na zajęciach i podjęcie merytorycznej dyskusji oraz Władzom Uczelni za utworzenie warunków sprzyjających napisanie tej monografii.
Dziękuję za owocną, ponad dziesięcioletnią, współpracę z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli ?WOM? w Katowicach. Wyrażam słowa szacunku i uznania dla nauczycieli i dyrektorów, psychologów i pedagogów, metodyków i wizytatorów województwa śląskiego, z którymi spotykałem się na kursach i konferencjach, organizowanych przez mgr M. Kłyk, konsultanta ds. wychowania RODN ?WOM? w Katowicach.
Powstanie tej książki w dużej mierze było inspirowane zajęciami na kursach przygotowujących nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych pn. Wychowanie do życia w rodzinie. Dzięki tym zajęciom problematyka była zgłębiana, porządkowana i dyskutowana z Konsultantem ds. wychowania i nauczycielami, uczestnikami kursów. Z tego względu w zakresie teorii rodziny, teorii człowieka, aksjologii, moralności, teorii wychowania, niniejsza monografia może pełnić rolę podręcznika do zajęć z wychowania do życia w rodzinie.
Książka jest napisana z myślą o tej młodzieży studiującej, która jest zainteresowana teorią człowieka, teorią wartości, teorią norm oraz teorią wychowania. Mam na uwadze młodego człowieka, który jest zainteresowany warunkami możliwości fundowania sfery duchowej, w tym moralności personalnej, rozumności personalnej i wolitywności personalnej. Monografia powinna być przydatna dla nauczycieli i rodziców. Chciałbym, aby z tezami książki zapoznał się każdy, komu leży na sercu dobro dziecka i rodziny oraz dobro ucznia i szkoły.
W 300-lecie wprowadzenia Sobieskiego na niebo (w astronomii pod mianem Scutum, w Polsce - Tarcza Sobieskiego) przez Heweliusza (wobec Wiktorii 1683) autorzy odkryli struktury kosmiczne i nazwali - JP II i JPS (okolice gwiazd Wielkiej Niedźwiedzicy: Alula Borelias - Alula Australis) dla uhonorowania dzieła Jana Pawła II oraz Jerzego Popiełuszki i Solidarności. Struktury JPII/JPS były częścią stworzonej przez autorów teorii materii ukrytej, koniecznej dla płaskiego świata, produkcji światów równoległych - tzw. inflacji, światów - bąbli.
W czasach, w których jedno kliknięcie myszy może doszczętnie zszargać reputację lidera lub organizacji, przetrwanie w obliczu globalnej konkurencji zależy od przejrzystości. Kiedy jako interesariusze różnych organizacji bez przerwy dopominamy się o zachowanie pełnej przejrzystości, o co tak naprawdę prosimy? Jakie korzyści dzięki przejrzystości spodziewamy się osiągnąć? Jakie ryzyko się z nią wiąże? Dlaczego liderzy powinni dobrze rozumieć jej istotę? Wybitni autorzy tej książki, Warren Bennis, Daniel Goleman i James O’Toole, przedstawiają na jej łamach analizę koncepcji przejrzystego przywództwa, przejrzystej organizacji oraz życia w coraz bardziej przejrzystej kulturze.
W trzech powiązanych tematycznie esejach kwestia przejrzystości przedstawiona została z trzech różnych perspektyw – z perspektywy relacji wewnątrz- i międzyorganizacyjnych, w kontekście osobistej odpowiedzialności oraz w kontekście nowej rzeczywistości cyfrowej. Każdy z esejów skupia się jednak na kwestiach związanych z przywództwem i funkcjonowaniem przywódców. W pierwszym eseju autorzy omawiają poważny dylemat znany każdemu współczesnemu liderowi – jak stworzyć kulturę szczerości. Drugi esej, prowokacyjnie zatytułowany Ujawnianie prawdy zwierzchnikom, koncentruje się na podstawowym, a przy tym tak często niespełnianym warunku urzeczywistnienia zasady przejrzystości i odpowiedzialności. Ostatni z esejów wyjaśnia wpływ technologii cyfrowych na upowszechnianie się idei przejrzystości na całym świecie.
Książka ta łączy teorię i doświadczenie, pozwalając czytelnikowi spojrzeć na zagadnienie w szerokim kontekście, ale też sformułować pewne wnioski praktyczne. Rozważania zawarte na jej stronach pozwolą czytelnikowi stać się zarówno lepszym członkiem organizacji, jak i lepszym przywódcą.
Przegląd najważniejszych różnic i zbieżności w postawie etycznej wielkich religii (judaizmu, chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu, hinduizmu) wobec ważnych i aktualnych kwestii współczesnego świata.
Etyczne korzenie retoryki
Etyka i retoryka w dziełach Jana Pawła II
Zrozumieć lepiej świat islamu. Etyka akultura i media w krajach muzułmańskich
Etyka słowa a techniki argumentacyjne w dyskusjach polityków
Etyczny status fikcji reklamowej
Hasła omówione w niniejszej ENCYKLOPEDII BIOETYKI dzielą się na problemowe i przeglądowe. Hasła problemowe prezentują określoną technikę stosowaną w biologii lub medycynie, która niesie ze sobą określone dylematy moralne. Hasła przeglądowe nie zawierają problematyki moralnej oraz rozstrzygnięć normatywnych, lecz są istotnie ważne w bioetyce.
Bunt i nikczemność: grzech i grzesznicy w dawnych katechizmach
Kazania Wielkopostne jako lekcja religii moralności
Grzech w konfesjonale. O spowiedziach Polaków w świetle wywiadów z księżmi katolickimi
O grzechu aborcji i porządku prawnym w dyskursie kościelnym
Między nomosem a anomią. Grzech a świat relatywizmu moralnego młodzieży
Myśl filozoficzna, etyczna i pedagogiczna Witolda Rubczyńskiego to nie tylko myśl w znacznej mierze o charakterze religijnym, ale także o charakterze narodowym i przesłaniu ogólnoludzkim.
Uważny czytelnik, który spogląda wstecz na moje prace z lat 1964?2008, z pewnością musi znaleźć wiele pomyłek i braków. Ale musi także odnotować konsekwencję, z jaką przedstawiałem odpowiedzi na wiele złożonych problemów dotyczących sprawiedliwości społecznej w naszych czasach (?) Niezależnie od tego, jaka ostateczna ocena spotka moje dzieła, niech będzie jasne, że kocham bitwy i dyskusje. Raz jeszcze dziękuję o. Lisakowi za dobrą książkę i oczekuję z nadzieją na jego przyszłe prace.
z Wprowadzenia autorstwa Michaela Novaka
Książka jest próbą rozpatrzenia zasadności jednego z głównych argumentów przeciwko przerywaniu ciąży – argumentu potencjalności. Jego zwolennicy uważają, że każda aborcja jest moralnie zła, ponieważ prawo do życia przysługuje nie tylko istotom samoświadomym, ale i potencjalnym, które własności psychicznych nabędą dopiero w toku rozwoju. Pogląd ten rodzi jednak wątpliwości natury biologicznej i etycznej. Czy takie samo prawo co ludziom przysługuje gametom, komórkom somatycznym albo plemnikom? Każde z nich przecież – przynajmniej teoretycznie – może się stać początkiem nowego życia. Drugi problem dotyczy moralnego znaczenia potencjalności. Jeżeli płód jest tylko osobą potencjalną, to czy nie jasno z tego wynika, że prawa moralne (np. prawo do życia) mogą mu przysługiwać tylko potencjalnie?
Jedna z dwóch wydanych przez wydawnictwo Media Rodzina klasycznych książek filozoficzno-teologicznych autora sławetnego cyklu "Opowieści z Narnii", C.S. Lewisa. Korespondencja między młodym diabłem i jego wujem zawiera wiele "przydatnych" podpowiedzi i wskazówek, które mają "pomóc" początkującemu "urzędnikowi" w jego karierze.
Czyta Zbigniew Zapasiewicz
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?