Piarg – to ułomki, które kiedyś były wysoko. Niemal pod każdą większą ścianą skalną znajdujemy piarżyska – piarg uformowany w trójkąt przez czas wygrywający na swoich instrumentach, którymi są woda i śnieg, słońce i mróz, orzeźwiający powiew i przewalający się przez główną grań Tatr halny wiatr. Bloki skalne, istne sarkofagi z granitu lub wapienia, i ruchome głazy, aż po ostry żwir i wreszcie proch. Na tyle żyzny, że zakorzenia się w nim trawa, krzew, a nawet sama upartość kosodrzewina. Oczywiście – mają swoje indywidualne cechy. Jedne są wciąż żywe i tak zachłanne, że wczołgują się do jezior, inne już się ustatkowały i pogodziły ze swoją rolą – z wyniosłości do podnóżka, z twardości w ziemię: ubogą, ale przecież przyjmującą nawet limbę. Obejmując wzrokiem górę – od szczytu po piarg – mamy prawo przypomnieć szczytowi (a przy okazji i sobie!): Spokojnie, poczekaj – i na ciebie przyjdzie kolej. Nie szarp się przeciwko prawu. W naszej materialnej rzeczywistości tak już jest: z góry, w dół, z wysokiej grani otulanej przez mgły rozpoznawalności – w zapomnienie typowe dla zwyczajnego piarżyska. Od mocno posadowionych w historii literatury pisarzy, po kamyki-postaci wydobyte z piarżyska zapomnienia na światło czytelniczej łaskawości. Głównym tematem Piarżyska są wypowiedzi kilkunastu różnych osób o Tatrach i Zakopanem, udostępniane czytającej prasę publiczności począwszy od połowy XIX do początku XX wieku. I na zakończenie esej Kazimierz Przerwa-Tetmajer: echa tatrzańskie – pierwszy przegląd opinii pisarza o tak bliskich mu górach, ale nie w twórczości beletrystycznej i poezji, lecz w innych wypowiedziach o charakterze doraźnych korespondencji prasowych, felietonów, artykułów problemowych oraz szkiców, a nawet listów. Piarg – to ułomki, które kiedyś były wysoko. Niemal pod każdą większą ścianą skalną znajdujemy piarżyska – piarg uformowany w trójkąt przez czas wygrywający na swoich instrumentach, którymi są woda i śnieg, słońce i mróz, orzeźwiający powiew i przewalający się przez główną grań Tatr halny wiatr. Bloki skalne, istne sarkofagi z granitu lub wapienia, i ruchome głazy, aż po ostry żwir i wreszcie proch. Na tyle żyzny, że zakorzenia się w nim trawa, krzew, a nawet sama upartość kosodrzewina. Oczywiście – mają swoje indywidualne cechy. Jedne są wciąż żywe i tak zachłanne, że wczołgują się do jezior, inne już się ustatkowały i pogodziły ze swoją rolą – z wyniosłości do podnóżka, z twardości w ziemię: ubogą, ale przecież przyjmującą nawet limbę. Obejmując wzrokiem górę – od szczytu po piarg – mamy prawo przypomnieć szczytowi (a przy okazji i sobie!): Spokojnie, poczekaj – i na ciebie przyjdzie kolej. Nie szarp się przeciwko prawu. W naszej materialnej rzeczywistości tak już jest: z góry, w dół, z wysokiej grani otulanej przez mgły rozpoznawalności – w zapomnienie typowe dla zwyczajnego piarżyska. Od mocno posadowionych w historii literatury pisarzy, po kamyki-postaci wydobyte z piarżyska zapomnienia na światło czytelniczej łaskawości. Głównym tematem Piarżyska są wypowiedzi kilkunastu różnych osób o Tatrach i Zakopanem, udostępniane czytającej prasę publiczności począwszy od połowy XIX do początku XX wieku. I na zakończenie esej Kazimierz Przerwa-Tetmajer: echa tatrzańskie – pierwszy przegląd opinii pisarza o tak bliskich mu górach, ale nie w twórczości beletrystycznej i poezji, lecz w innych wypowiedziach o charakterze doraźnych korespondencji prasowych, felietonów, artykułów problemowych oraz szkiców, a nawet listów.
Katarzyna Czajka-Kominiarczuk aka Zwierz Popkulturalny, prowadzi jednego z najpopularniejszych blogów popkulturalnych w Polsce. Niemal codziennie zamieszcza recenzje filmów, seriali, rozważania o popkulturze, biografie aktorów i wiele innych kulturalnych treści.
Po udanym debiucie beletrystycznym, książce o Oscarach nadszedł czas na „Zwierzenia popkulturalne”. Kasia szczerze i bez znieczulenia pisze o tym, co ciekawe lub co ją boli w popkulturze.
Lektura obowiązkowa dla wszystkich fanów, ale również dla osób, które preferują słowo drukowane nad ekran smartfona czy monitor.
The Book of Symbols combines original and incisive essays about particular symbols with representative images from all parts of the world and all eras of history. The highly readable texts and over 800 beautiful full-color images come together in a unique way to convey hidden dimensions of meaning. Each of the ca. 350 essays examines a given symbol’s psychic background, and how it evokes psychic processes and dynamics. Etymological roots, the play of opposites, paradox and shadow, the ways in which diverse cultures have engaged a symbolic image—all these factors are taken into consideration.
Authored by writers from the fields of psychology, religion, art, literature, and comparative myth, the essays flow into each other in ways that mirror the psyche’s unexpected convergences. There are no pat definitions of the kind that tend to collapse a symbol; a still vital symbol remains partially unknown, compels our attention and unfolds in new meanings and manifestations over time. Rather than merely categorize, The Book of Symbols illuminates how to move from the visual experience of a symbolic image in art, religion, life, or dreams to directly experiencing its personal and psychological resonance.
The Book of Symbols sets new standards for thoughtful exploration of symbols and their meanings, and will appeal to a wide range of readers: artists, designers, dreamers and dream interpreters, psychotherapists, self-helpers, gamers, comic book readers, religious and spiritual searchers, writers, students, and anyone curious about the power of archetypal images.
The bestselling behind-the-scenes look at the career of the legendary photographer - now in a new, compact format
Now in paperback and re-sized for easy reading, Steve McCurry Untold is the only book to tell the fascinating stories behind McCurry's most iconic photographs. It explores the travels, methods, and magic that gave birth to his evocative images, delving deep into the true stories behind McCurry's most important assignments for National Geographic and beyond - including his reunion with the now-legendary 'Afghan Girl'. Each story includes McCurry's first-hand account alongside specially commissioned essays, ephemera, and personal photographs from his private archive.
Featuring beautiful reproductions of McCurry's photographs spanning a broad range of themes and subjects and ephemera such as snapshots, journal extracts, maps, and newspaper clippings, Steve McCurry Untold is a living biography of one of the most imaginative documentary photographers working today.
More than 50,000 copies of the hardback edition sold worldwide, it was translated into seven languages and became an international bestseller.
Published in collaboration with WikiLeaks.
WikiLeaks came to prominence in 2010 with the release of 251,287 top-secret State Department cables, which revealed to the world what the US government really thinks about national leaders, friendly dictators, and supposed allies. It brought to the surface the dark truths of crimes committed in our name: human rights violations, covert operations, and cover-ups.
The WikiLeaks Files exposes the machinations of the United States as it imposes a new form of imperialism on the world, one founded on tactics from torture to military action, to trade deals and “soft power,” in the perpetual pursuit of expanding influence. The book also includes an introduction by Julian Assange examining the ongoing debates about freedom of information, international surveillance, and justice.
An introduction by Julian Assange—writing on the subject for the first time—exposes the ongoing debates about freedom of information, international surveillance, and justice.
With contributions by Dan Beeton, Phyllis Bennis, Michael Busch, Peter Certo, Conn Hallinan, Sarah Harrison, Richard Heydarian, Dahr Jamail, Jake Johnston, Alexander Main, Robert Naiman, Francis Njubi Nesbitt, Linda Pearson, Gareth Porter, Tim Shorrock, Russ Wellen, and Stephen Zunes
Beautifully written and full of wonderful descriptions and intriguing tales, In Patagonia is an account of Bruce Chatwin's travels to a remote country in search of a strange beast and his encounters with the people whose fascinating stories delay him on the road.
Ines de la Fressange, always one step ahead, shares the secrets for embodying her new style of Parisian chic.
In the decade since Ines de la Fressange wrote Parisian Chic, divulging style and shopping secrets for Francophiles and fashion lovers everywhere, readers continue to turn to her New York Times best seller — published in seventeen languages — for inspiration. Even so, she decided it’s time for a makeover. She updated her shoes and added new wardrobe staples, but she has also changed her attitude about fashion and beauty in an age where less really can be more.
Some of the core tips and addresses from the original book remain timeless, but Ines now shares her insights on how to be fashionable and eco-conscious, how to curate your closet, and how to update her signature Parisian style.
Completely revised and vastly augmented, this new book includes style “equations” that make dressing for every occasion as easy as 1 + 2 + 3, and an expanded section on accessories — brand new shoes and handbags, but also hats, scarves, belts, and glasses. Her favorite beauty products have shifted from the cosmetics counter to the kitchen, where she provides recipes for hair and skin care that are 100% organic. She debunks the myth of the so-called French manicure, and instead offers five pointers for becoming chic right down to your fingertips. She even shares insight on the French diet, which does include pastries, but market fresh vegetables, too! And if you’re looking for the perfect gift, use her guide that’s filled with ideas.
A fresh take on this classic style, Parisian Chic Encore is essential reading for fashion lovers and Francophiles who want to get into step with the modern Parisienne.
Think of this atlas as the beginning of a journey and a kind of island guidebook, a rough guide to far-flung places, a Baedeker of make-believe, and a new page waiting to be filled. The cycle of Crusoes continues
Huw Lewis-Jones Islomania is a recognized affliction. But what is it about islands that is so alluring, and why do so many people find these self-contained worlds completely irresistible? Utopia and Atlantis were islands, and islands have captured the imaginations of writers and artists for centuries. Venetian sailors were the first to make collections of them by drawing maps of those they visited in their isolari – literally the ‘island books’. Then in 1719 Daniel Defoe published his tale of a castaway on a desert island, Robinson Crusoe, one of the first great novels in the history of literature and an instant bestseller. Defoe’s tale combined the real and the imagined and transformed them into a compelling creative landscape, establishing a whole literary genre and unleashing the power of an island for storytelling.
To celebrate the tercentenary of Robinson Crusoe’s publication, a truly international range of leading illustrators imagine they too have been washed up on their own remote island. In a specially created map they visualize what it looks like, what it’s called and what can be found on its mythical shores. In a panoply of astonishingly creative and often surprising responses, we are invited to explore a curious and fabulous archipelago of islands of invention that will beguile illustrators, cartographers and dreamers alike.
Street Art is a phenomenon and subcultural movement that reaches from the darkest urban backstreets to the most glamorous international art fairs. Simon Armstrong examines how it evolved from its origins in the 1970s New York graffiti scene to embrace many new materials, styles and techniques along the way, tracing how this marginal art form graduated into art galleries and the art market, while also heavily influencing design, fashion, advertising and visual culture.
Despite having earned a place in the canon of 20th-century art history, Street Art’s qualifications are often disputed both by the art establishment and practitioners themselves, all concerned with notions of authenticity. Examining Street Art’s controversial history in detail, this book provides a full-colour worldwide journey, taking in all of the movement’s significant artists and artworks, styles, materials and methods, and showcasing the works that have come to define it more than any other. It also examines its close relationship to Pop Art and Digital Art, and explores possible futures for Street Art.
It is often forgotten just how provocative Impressionist canvases seemed when they were first exhibited in 1874. The advocates of the new style rejected the established principles of art prevalent at that time in France.
This book traces Impressionism’s origins to its spread to America and Australia. Ralph Skea shows how Impressionist artists transformed everyday subject matter. Daringly using colour and rapid brushstrokes, the Impressionists worked out of doors, creating paintings that captured the transient effects of light and feeling. Impressionism’s initial shock factor gradually gave way to widespread acceptance, but only now can we appreciate how profound its influence has been on modern art.
Książkę dedykuję wyjątkowym ludziom, którzy najbardziej przyczynili się do jej powstania. Dziękuję wszystkim Oszustom, Krętaczom i Złodziejom, którzy każdego dnia pomagali mi dostrzec to, czego wolałbym nie widzieć. Wszystkim Szmaciarzom, o których czasem tylko słyszałem. Wszystkim Sukinsynom, Padalcom i Gnidom. Dziękuję tym Duchownym, Kapłanom i Przywódcom religijnym głoszącym słowo Boże, którzy czynnie przeczą ideom, jakie wielu z nas nosi głęboko w sercach. Gorące podziękowania należą się politykom szczególnie tym, którzy udowadniają nam, że tak naprawdę nie byli warci zaufania, jakie w nich pokładano. Ogólnie dedykuję ją wszystkim Złamasom, bez których świat byłby piękniejszy.
Dziękuję, że byliście
Jacek Wojciechowski
In 2014, award-winning journalist Reni Eddo-Lodge wrote about her frustration with the way that discussions of race and racism in Britain were being led by those who weren't affected by it. She posted a piece on her blog, entitled: 'Why I'm No Longer Talking to White People About Race' that led to this book.
Exploring issues from eradicated black history to the political purpose of white dominance, whitewashed feminism to the inextricable link between class and race, Reni Eddo-Lodge offers a timely and essential new framework for how to see, acknowledge and counter racism. It is a searing, illuminating, absolutely necessary exploration of what it is to be a person of colour in Britain today.
Deep new rifts are tearing apart the fabric of Britain and other Western societies: thriving cities versus the provinces, the highly skilled elite versus the less educated, wealthy versus developing countries. As these divides deepen, we have lost the sense of ethical obligation to others that was crucial to the rise of post-war social democracy. So far these rifts have been answered only by the revivalist ideologies of populism and socialism, leading to the seismic upheavals of Trump, Brexit and the return of the far right in Germany. We have heard many critiques of capitalism but no one has laid out a realistic way to fix it, until now.
In a passionate and polemical book, celebrated economist Paul Collier outlines brilliantly original and ethical ways of healing these rifts - economic, social and cultural - with the cool head of pragmatism, rather than the fervour of ideological revivalism. He reveals how he has personally lived across these three divides, moving from working-class Sheffield to hyper-competitive Oxford, and working between Britain and Africa, and acknowledges some of the failings of his profession.
Drawing on his own solutions as well as ideas from some of the world's most distinguished social scientists, he shows us how to save capitalism from itself - and free ourselves from the intellectual baggage of the 20th century.
James Lovelock, creator of the Gaia hypothesis and the greatest environmental thinker of our time, has produced an astounding new theory about future of life on Earth. He argues that the anthropocene - the age in which humans acquired planetary-scale technologies - is, after 300 years, coming to an end. A new age - the novacene - has already begun.
New beings will emerge from existing artificial intelligence systems. They will think 10,000 times faster than we do and they will regard us as we now regard plants - as desperately slow acting and thinking creatures. But this will not be the cruel, violent machine takeover of the planet imagined by sci-fi writers and film-makers. These hyper-intelligent beings will be as dependent on the health of the planet as we are. They will need the planetary cooling system of Gaia to defend them from the increasing heat of the sun as much as we do. And Gaia depends on organic life. We will be partners in this project.
It is crucial, Lovelock argues, that the intelligence of Earth survives and prospers. He does not think there are intelligent aliens, so we are the only beings capable of understanding the cosmos. Maybe, he speculates, the novacene could even be the beginning of a process that will finally lead to intelligence suffusing the entire cosmos. At the age 100, James Lovelock has produced the most important and compelling work of his life.
Extinction Rebellion are inspiring a whole generation to take action on climate breakdown.
Now you can become part of the movement - and together, we can make history.
It's time. This is our last chance to do anything about the global climate and ecological emergency. Our last chance to save the world as we know it.
Now or never, we need to be radical. We need to rise up. And we need to rebel.
Extinction Rebellion is a global activist movement of ordinary people, demanding action from Governments. This is a book of truth and action. It has facts to arm you, stories to empower you, pages to fill in and pages to rip out, alongside instructions on how to rebel - from organising a roadblock to facing arrest.
By the time you finish this book you will have become an Extinction Rebellion activist. Act now before it's too late.
Potężny manifest dla prezesów i pracowników: wpływowa i wielokrotnie nagradzana liderka biznesu Margaret Heffernan ujawnia, w jaki sposób firmy mogą budować idealne kultury pracy i powodować ogromne przeobrażenia, wprowadzając niewielkie zmiany.
Kadra zarządzająca często myśli, że wprowadzając głębokie zmiany, wszystko zrobi lepiej, zarobi więcej i będzie mieć szczęśliwszych pracowników. Dlaczego więc zaangażowanie okazuje się tak trudne, a produktywność tak nieuchwytna?
W książce „Niemierzalne" Margaret Heffernan wyciąga wnioski z dziesięcioleci nadzorowania różnych organizacji i dochodzi do wniosku, że to niewielkie modyfikacje mają największe znaczenie. Heffernan twierdzi, że budowanie solidnej firmy może zostać przyspieszone poprzez wdrożenie pozornie niewielkich zmian, takich jak zaakceptowanie konfliktu jako kreatywnego katalizatora, wykorzystywanie każdego umysłu w zespole, celebrowanie błędów; częstsze wypowiadanie się i słuchanie oraz zachęcanie do spędzania czasu wolnego od pracy.
Pełna niesamowitych anegdot i zaskakujących statystyk książka zabiera nas w fascynującą podróż po całym świecie, zwracając uwagę na różne firmy i ujawniając, w jaki sposób udało się im przekształcić na wielką skalę poprzez stopniowe zmiany. Jak CIA zrewolucjonizowała swój wywiad, zadając sobie jedno proste pytanie? Jak pewna organizacja zwiększyła przychody o 15 milionów dolarów, ustanawiając krótką przerwę na kawę? Jak całodzienny hakaton (rodzaj warsztatów, których uczestnicy wspólnie projektują i realizują internetowe i informatyczne przedsięwzięcia) może zmienić kulturę firmy? Opowiadając z dowcipem i humorem, Heffernan udowadnia, że często małe zmiany mają największe i najbardziej trwałe skutki.
Małe książki o wielkich ideach. Są na tyle krótkie, że można je przeczytać za jednym posiedzeniem, ale na tyle długie, że pozwalają na pogłębione poznanie tematu. Ta różnorodna seria zawiera pozycje, których tematyka krąży od architektury do świata biznesu, od podróży w czasie do miłości, i doskonale nadaje się dla ciekawych świata wielbicieli czytania.
Każdej z książek TED towarzyszy powiązana z nią prelekcja, którą można obejrzeć online na TED.com. Książki kontynuują tam, gdzie kończy się wykład.
Czy myślisz, że twoja praca ma znaczenie? Jeśli uważasz, że nie, to prawdopodobnie masz rację – i należysz do coraz większego grona osób wykonujących zawody, które nie mają żadnego sensu. Antropolog David Graeber w swojej najnowszej książce zgłębia zjawisko gównowartych prac i zastanawia się, co to mówi nam o dzisiejszym systemie społeczno-gospodarczym. Jeden z najważniejszych i najbardziej prowokujących myślicieli... Cory Doctorow Znakomity, naprawdę oryginalny teoretyk polityki. Rebecca Solnit Książka Roku 2018 „Financial Times” Książka Roku 2018 „The Times”
Książka ta jest zbiorem moich felietonów, w których dzielę się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami z trzydziestoletniej pracy z dziećmi i ich rodzicami. Fakt, że poruszam w nich takie, a nie inne kwestie wychowawcze, przekazuję takie, a nie inne porady, podaję takie, a nie inne opinie, jest niezaprzeczalnym prawem autora. A niezaprzeczalnym prawem czytelnika jest je przyjąć, zgodzić się z nimi lub je odrzucić i skrytykować. I w tym między innymi wyraża się nasza wolność ...
Joanna Białobrzeska
Na ten niewielki, dwutomowy szkic składają się nieopublikowane wcześniej teksty i wywiady przeprowadzone w okresie pomiędzy wyborami do Parlamentu Europejskiego z 13 czerwca 2004 roku a referendum z 29 maja 2005 roku oraz wystąpienie pochodzące z tego samego okresu. Po wyborach, w Wiarołomstwie i utracie kredytu zaufania
Dekadencja demokracji przemysłowych, usiłowałem pokazać, dlaczego biorąc pod uwagę bardzo niską frekwencję w tych wyborach10, nadszedł czas, aby spojrzeć na kwestię europejską w nowy sposób. Natomiast we wspomnianym referendum naród francuski miał się wypowiedzieć na temat ratyfikacji przez Francję projektu Konstytucji dla Europy, opracowanego przez konwent pod przewodnictwem Valéry’ego Giscarda d’Estainga.
Z przedmowy Michała Krzykawskiego
FRAGMENTY:
Albowiem przytaczane tutaj fakty tworzą zespół symptomów, które, występując pod wieloma postaciami na całej ziemi, powtarzają się i są pochodną tego samego procesu. Stanowią przygnębiający efekt potężnej nędzy symbolicznej, która nęka współczesne społeczeństwa przemysłowe i niszczy elementarne struktury psyche, zwłaszcza narcyzm, ten najbardziej elementarny warunek wstydu. A na ogólniejszym poziomie - owe symptomy świadczą o rozległym procesie desublimacji, którego rozmaite konsekwencje mają wybitnie niszczycielski charakter.
Ujmując rzecz jeszcze inaczej, wstyd jest tym, co pochodzi z pragnienia jako czegoś, co konstytuuje cywilizację. Europa ukonstytuuje się jedynie w takiej zależności, albowiem pragnienie jest w swej esencji sublimacją, podczas gdy destrukcja pragnienia, jako rezultat jego przemysłowego skaptowania, niszczy wszelki wstyd, a przez to – wszelki horyzont sublimalności, bez projekcji której nie istnieje przyszłość na tej planecie, na Ziemi, gdzie żyją istoty wewnętrznie pragnące: mężczyźni, kobiety, dzieci.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?