Maria Skłodowska-Curie, podwójna noblistka i Polka wszech czasów, oraz Warszawa, jej rodzinne miasto, są bohaterami najnowszej książki Zbigniewa Grochowskiego, cenionego w kraju pasjonata historii. Książka charakteryzuje się nie tylko uzasadnioną fascynacją jej autora uczoną i dziejami stolicy, ale także ciekawą i bogatą treścią, wymagającą ogromnego wysiłku w zbieraniu i porządkowaniu źródeł. Publikację polecam miłośnikom działalności naukowej Marii Skłodowskiej-Curie i historii Warszawy oraz wszystkim, którzy interesują się niezwykłymi postaciami i miastami.- fragment recenzji prof. Zbigniewa Karpusa, dziekana Wydziału Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie UMK w Toruniu
W niniejszej monografii omówiono wiele zagadnień z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Poruszono szeroką problematykę badawczą, dokonano analiz z zakresu prakseologii, dydaktyki, wychowania, opieki czy społecznego funkcjonowania. Odnosząc się do tematyki tomu, można podkreślić jego kompleksowy charakter. Wskazana różnorodność pozwoliła na stworzenie płaszczyzny do wymiany poglądów przedstawicieli różnych środowisk. [...]Pracę tę adresujemy przede wszystkim do trzech grup odbiorców: 1) studentów pedagogiki przedszkolnej; 2) nauczycieli akademickich tych samych specjalności, którym te teksty mogą posłużyć do analiz w pracy z przyszłymi i obecnymi nauczycielami przedszkoli; 3) czynnych nauczycieli przedszkoli, troszczących się o rozwój dzieci i swojego warsztatu zawodowego.
W książce poruszono temat polsko-niemieckich stosunków politycznych i gospodarczych w latach 1989–2005 przez pryzmat zmian, które zachodziły w systemach politycznych Polski i Niemiec w rzeczonym przedziale czasowym. Przedstawiono wpływ otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego polskiego i niemieckiego systemu politycznego na działania podejmowane przez decydentów politycznych, a także znaczenie tych działań dla społeczeństw obu państw oraz podmiotów tworzących system międzynarodowy.
Recenzowana monografia odnosi się do problematyki mającej szczególnie istotne znaczenie z perspektywy podmiotów rynku farmaceutycznego, a mianowicie do rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej. Przesłanka ta jest kluczowa dla oceny dopuszczalności prowadzenia apteki ogólnodostępnej i stanowi swego rodzaju klauzulę ograniczającą swobodę prowadzenia działalności gospodarczej (w tym wypadku działalności farmaceutycznej). Jak każde ograniczenie wolności, także i ta przesłanka powinna być poddana wszechstronnej analizie prawnej. Autorom udało się z tego ambitnego zadania wywiązać wzorowo, gdyż w pracy przed-stawiono nie tylko normatywny model rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej, ale również dokonano wykładni pojęcia „rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej” na podstawie konstytucyjnych standardów. Przedstawiono także wymogi posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kierownika apteki oraz podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną, jak również zagadnienie przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z perspektywy przesłanki rękojmi należytego jej prowadzenia oraz problemy temporalne związane ze stwierdzeniem posiadania przez podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną rękojmi jej należytego prowadzenia. (...) Wysoko należy ocenić aktualność i merytoryczny poziom opracowania. Dostrzec należy, że w Polsce brakowało monografii, która odnosiłaby się do całościowego ujęcia tematyki pracy. Na podkreślenie zasługuje nowatorski i niezwykle aktualny charakter książki osiągnięty dzięki odniesieniu się jej autorów do licznych orzeczeń, poglądów doktryny, ich oceny i prezentowanych wniosków.
Fragment recenzji dr. hab. Pawła Kuczmy, prof. UZ
Monografia poświęcona jest funkcjom pierwszoosobowej narracji w angielskiej prozie przełomu XIX i XX wieku. Okres ten to zmierzch powieści obyczajowej, która była dominującym gatunkiem w okresie wiktoriańskim, i pojawienie się nowego typu prozy, nawiązującej do tradycji angielskiego romansu
i zdominowanej przez przygodową akcję. „Nowy romans”, jak niekiedy jest określany, obecnie kojarzony głównie z literaturą popularną (literatura grozy, detektywistyczna, przygodowa, fantastyczno-naukowa), w istocie był początkowo uznaną alternatywą (obok powieści psychologicznej i naturalistycznej) dla zautomatyzowanych konwencji wiktoriańskiej powieści obyczajowej. Miejsce trzecioosobowego narratora wszechwiedzącego, typowego dla powieści wiktoriańskiej, zajmuje tu narrator pierwszoosobowy, o ograniczonej wiedzy, najczęściej bezpośredni uczestnik zdarzeń, o których opowiada. Narracja w nowego typu prozie koncentruje się nie tylko na akcji, ale także na poczynaniach samego narratora – a więc i na sytuacji narracyjnej, same zaś utwory odznaczają się często wysoką samoświadomością co do swojej oryginalności i uporządkowań. Przy tym samoświadomość ta ujawnia się przede wszystkim na poziomie sytuacji narracyjnej – pierwszoosobowy narrator komentuje zarówno sam proces spisywania zdarzeń, jak i fakt przeznaczenia swoich zapisków do druku, funkcjonując jako alter ego samego autora. Monografia proponuje analizy wybranych utworów tego okresu, koncentrując się nie tylko na wykorzystanych w nich technikach narracyjnych, ale także umieszczając owe teksty w bezpośrednim kontekście literacko-kulturowym
[…] Shen Si należy postrzegać jako podstawową kategorię myślenia związanego z twórczością artystyczną. Można na nie patrzeć z dwóch perspektyw, wąskiej i szerokiej. Ta pierwsza odnosi się do cech myślenia, sposobu działania umysłu i stanu psychicznego, który sprzyja tworzeniu artystycznych arcydzieł. Druga skupia się na uniwersalnym objawieniu cech myślenia, procesów myślowych i psychologicznego stanu twórczości artystycznej, obejmujących ważne elementy refleksji nad twórczością artystyczną, takie jak: doświadczenie estetyczne i artystyczne skojarzenia, artystyczna konceptualizacja, inspiracje do tworzenia, tworzenie obrazów w umyśle, a nawet estetyczne spełnienie. Co więcej, jest to również dynamiczne przedstawienie procesu myślenia kreacji artystycznej.
Fragment „Wprowadzenia”
Chińska terminologia ideologiczna i kulturowa [...] uosabia unikalny sposób myślenia i strukturę rozumowania narodu chińskiego oraz stanowi symbol chińskiego dyskursu i ideologicznej ekspresji. W swojej długiej historii Chiny stworzyły własną tradycję kulturową i strukturę akademicką, a chińska terminologia ideologiczna i kulturowa jest ich krystalizacją. Tylko poprzez dokładne zrozumienie subtelności tych terminów możemy naprawdę zrozumieć chińskie społeczeństwo oraz pojąć głęboki sens jego kultury i sposób, w jaki Chińczycy myślą i się zachowują. Dlatego by móc badać [...] problemy Chin, musimy zrozumieć pojęcia i terminy, które odnoszą się do samych Chin, oraz wyjaśnić ich wyjątkowe konotacje. W związku z tym szczególnie znaczącym zadaniem stało się organizowanie, badanie i tłumaczenie terminów ideologicznych i kulturowych o bogatych odwołaniach.
Han Zhen
dyrektor Komitetu Akademickiego Pekińskiego Uniwersytetu Pedagogicznego,
były rektor Pekińskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych
Około 80 lat temu niemieccy filozofowie Alfred Weber i Karl Jaspers niezależnie od siebie opracowali koncepcję, którą ten ostatni nazwał „Epoką Osi”, argumentując, że Grecja, Indie i Chiny – mniej więcej w tym samym czasie, od VIII do III wieku p.n.e. – doświadczyły głębokiej duchowej transformacji, której wynikiem były początki filozofii. Choć pozornie niezależne od siebie, każda z tych trzech kultur rozwinęła nowe koncepcje, które ukształtowały następne stulecia i tysiąclecia. Jaspers zaproponował ideę jednolitej historii ludzkości, w której trzy kultury założycielskie Eurazji poruszały się w tym samym rytmie, bez hierarchii i współzależności. Ani Weber, ani Jaspers nie rozwinęli jednak wyjaśnienia tej pozornej koincydencji kultur. Główną intencją ich argumentacji było wskazanie na podobieństwo tych zjawisk i obalenie europocentrycznych poglądów o europejskiej wyższości. Mam nadzieję, że seria Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze, która – jak mi powiedziano – powstała w odpowiedzi na sugestię Niemca Thorstena Pattberga, pomoże nam lepiej zrozumieć te zmiany, prowadząc do powstania ujednoliconej teorii, która mogłaby wyjaśnić pozorny zbieg okoliczności „Epoki Osi”.
Michael Crook
przewodniczący Międzynarodowego Komitetu
Promocji Chińskiego Przemysłu Kulturowego
Książka dokumentuje spotkania absolwentów rocznika 1976 na kierunku historia. Obecne wydanie zostało uzupełnione o fotografie i wspomnienia ze zjazdu, który został zorganizowany 6 czerwca 2025 roku.W trakcie zarówno tego spotkania, jaki i poprzedniego zjazdu (22 stycznia 2016 roku) dzięki uprzejmości marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Piotra Całbeckiego absolwenci zgromadzili się w dawnej sali wykładowej 208 w obecnej, odrestaurowanej siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, a dokładniej w jego skrzydle zachodnim, gdzie przez kilkadziesiąt lat mieścił się Wydział Nauk Historycznych.
Recenzowana monografia ma szansę stać się wartościową pozycją na polskim rynku wydawniczym, stanowiąc istotny przyczynek do poznania i zrozumienia przez ogół czytelników (a więc nie tylko wąskie grono naukowców i ekspertów) przesłanek oddziałujących na kształt polityki zagranicznej Litwy w okresie o szczególnym znaczeniu we współczesnych dziejach Polski, Europy i świata, ze względu na dynamiczny wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ze strony Rosji. Układ pracy, logika myśli przewodniej, sposób prowadzenia narracji i klarowność popierających ją przykładów, sytuują recenzowaną monografię wśród dzieł o wysokiej wartości merytorycznej.
Fragment recenzji wydawniczej dr hab. Bartłomieja H. Toszka,
prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
Podjęta w opracowaniu problematyka należy do najbardziej kontrowersyjnych oraz wywołujących ogromne antagonizmy i podziały społeczne w polskim życiu politycznym. Tym większa zasługa Pani dr Marty Michalczuk-Wlizło, że próby rozwiązania problemu aborcji przez rząd Donalda Tuska, przedstawiła obiektywnie i bez zbędnych emocji, jednocześnie nie uchylając się od oceny i krytyki. Posługując się kategoriami politologicznymi i dysponując doskonałym warsztatem badawczym nadała tematowi wymiar naukowy. Otrzymaliśmy swoiste studium złożonego, skomplikowanego i wieloaspektowego procesu politycznego. Lektura opracowania powinna przyczynić się do bardziej racjonalnego podejścia do tematu aborcji i może być drogowskazem, albo chociaż wskazówką, dla decydentów politycznych.
Prof. dr hab. Bożena Dziemidok-Olszewska
Niniejsza książka ukazała się w 1927 roku, na swe wznowienie oczekując zatem blisko trzy czwarte wieku. Stanowi ona tom III, złożonego z sześciu tomów dzieła Religie świata antycznego, pisanie których rozpocząl Tadeusz Zieliński w Sankt Petersburgu podczas pierwszej, a zakończył w Bawarii podczas drugiej wojny światowej. Niniejsza książka ma być zwięzłą odpowiedzią na postawione w tytule pytanie o stosunek hellenizmu do judaizmu. Jeden z rozdziałów każdego z tomów Religii świata antycznego poświęcony jest myślicielowi najbardziej reprezentatywnemu w kontekście treści każdego z tych tomów. W Hellenizmie a judaizmie postacią taką jest Filon Judejczyk, zwany też Filonem z Aleksandrii (ok. 20 p.n.e.40 n.e.; będący pomostem intelektualnym pomiędzy cywilizacjami żydowską i helleńską.
Słoń w pogoni za smokiem... to pierwsza w języku polskim monografia opisująca współczesne stosunki indyjsko-chińskie w niemal każdym ich aspekcie oraz w kontekście wpływu jaki wywierają na poszczególne regiony świata. Chiny i Indie to dwa najważniejsze mocarstwa wschodzące, najludniejsze kraje świata, potęgi militarne i gospodarcze, a do tego wiekowe cywilizacje, które stały się państwami. Ich relacje stanowią złożony kompleks współpracy i rywalizacji (z naciskiem na tą drugą), które wykraczają poza kontynent azjatycki i stają się coraz bardziej istotne w kontekście przemian całego ładu międzynarodowego.
Avventura to po włosku przygoda. Włoska avventura brzmi bardzo podobnie
jak polska awantura, prawda? W języku polskim awantura znaczy: konflikt, kłót-nia, afera, skandal. Ale w dawnej polszczyźnie słowem awantura określano także przygodę, tyle że przygodę niezwykłą, dziwną, dramatyczną. Staropolskiej awan-turze było więc bardzo blisko do włoskiej avventury. Ta oscylacja znaczeń między tymi dwoma słowami, włoską avventurą i polską awanturą, ta ich – prawie – toż-samość, zawsze mnie fascynowała. A ponieważ historia, którą chcę wam opowie-dzieć, wydarzyła się we Włoszech, posłużę się słowem awantura, oznaczając nim niezwykłą, dziwną i dramatyczną przygodę – czerpiąc zarówno z włoskiej avventury, jak i z polskich znaczeń. To była doprawdy awanturnicza, głupia, chyba najgłupsza w moim życiu przygoda. Wywołałem powstanie okropnej afery. Spo-wodowałem skandal.
Profesor Janusz Mariański, jako socjolog o wysokich kwalifikacjach i kompetencjach w zakresie badań nad religijnością i moralnością społeczeństwa polskiego, wzbogacił swoją książką literaturę przedmiotu dotyczącą doświadczenia religijnego, przede wszystkim pod kątem badań socjologicznych, których ciągle brakuje. Gruntowne prze-myślenia zawarte w recenzowanej publikacji odznaczają się w warstwie teoretycznej cennym walorem interdyscyplinarnym. Skorzystać z niej mogą nie tylko socjologowie, ale także uprawiający psychologię, pedagogikę, filozofię i teologię (zwłaszcza teologowie pastoraliści), a szczególnie pedagogikę religii i katechetykę.
dr hab. Ondřej Štefaňák
Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze
Monografia Doroty Kubackiej-Jasieckiej nawiązuje do jej dotychczasowego dorobku naukowego dotyczącego problematyki kryzysu emocjonalnego i interwencji kryzysowej prowadzonych od lat 90. XX wieku. Autorka (...) wykracza poza obszary pomocy psychologicznej i wsparcia psychologicznego ku działaniu na rzecz dobra, nie tylko jednostki, lecz także środowiska (...), inicjowania zarówno zmian indywidualnych, osobistych, jak i przemian społeczno-politycznych. (...) Zdaniem autorki działalność interwencyjna powinna brać pod uwagę (...) również oczekiwania społeczne. (…) Wy-mienia specyficzne cele interwencji kryzysowej, a mianowicie: ponoszenie odpowiedzialności (również za innych) oraz podejmowanie działań na rzecz życia i zdrowia społeczności. Interwencja kryzysowa (...) kieruje się szczytnymi hasłami i wartościami: sprawiedliwością, tolerancją społeczną, poszanowaniem dla praw człowieka i demokracji. Powiązana jest z edukowaniem społeczeństwa i zmierza do wzrostu zaangażowania obywatelskiego młodego pokolenia.
Fragment recenzji dr hab. Barbary Pileckiej, prof. em. UJ
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?