Chińska terminologia ideologiczna i kulturowa [...] uosabia unikalny sposób myślenia i strukturę rozumowania narodu chińskiego oraz stanowi symbol chińskiego dyskursu i ideologicznej ekspresji. W swojej długiej historii Chiny stworzyły własną tradycję kulturową i strukturę akademicką, a chińska terminologia ideologiczna i kulturowa jest ich krystalizacją. Tylko poprzez dokładne zrozumienie subtelności tych terminów możemy naprawdę zrozumieć chińskie społeczeństwo oraz pojąć głęboki sens jego kultury i sposób, w jaki Chińczycy myślą i się zachowują. Dlatego by móc badać [...] problemy Chin, musimy zrozumieć pojęcia i terminy, które odnoszą się do samych Chin, oraz wyjaśnić ich wyjątkowe konotacje. W związku z tym szczególnie znaczącym zadaniem stało się organizowanie, badanie i tłumaczenie terminów ideologicznych i kulturowych o bogatych odwołaniach.
Han Zhen
dyrektor Komitetu Akademickiego Pekińskiego Uniwersytetu Pedagogicznego,
były rektor Pekińskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych
Około 80 lat temu niemieccy filozofowie Alfred Weber i Karl Jaspers niezależnie od siebie opracowali koncepcję, którą ten ostatni nazwał „Epoką Osi”, argumentując, że Grecja, Indie i Chiny – mniej więcej w tym samym czasie, od VIII do III wieku p.n.e. – doświadczyły głębokiej duchowej transformacji, której wynikiem były początki filozofii. Choć pozornie niezależne od siebie, każda z tych trzech kultur rozwinęła nowe koncepcje, które ukształtowały następne stulecia i tysiąclecia. Jaspers zaproponował ideę jednolitej historii ludzkości, w której trzy kultury założycielskie Eurazji poruszały się w tym samym rytmie, bez hierarchii i współzależności. Ani Weber, ani Jaspers nie rozwinęli jednak wyjaśnienia tej pozornej koincydencji kultur. Główną intencją ich argumentacji było wskazanie na podobieństwo tych zjawisk i obalenie europocentrycznych poglądów o europejskiej wyższości. Mam nadzieję, że seria Kluczowe pojęcia w chińskiej myśli i kulturze, która – jak mi powiedziano – powstała w odpowiedzi na sugestię Niemca Thorstena Pattberga, pomoże nam lepiej zrozumieć te zmiany, prowadząc do powstania ujednoliconej teorii, która mogłaby wyjaśnić pozorny zbieg okoliczności „Epoki Osi”.
Michael Crook
przewodniczący Międzynarodowego Komitetu
Promocji Chińskiego Przemysłu Kulturowego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?