Kulturowa historia relacji niesłyszenia i techniki opowiadana jest zazwyczaj wedle utartych i wielokrotnie powtarzanych scenariuszy, w których klarownie rozpisano role wynalazców, producentów i konsumentów. W opowieściach tych osoby niesłyszące ? podobnie jak osoby z niepełnosprawnościami w ogóle – nieodmiennie zajmują pozycję konsumentów. Związki niesłyszenia i techniki są jednak bardziej złożone i niejednoznaczne, a zakwestionowanie patologiczności niesłyszenia i uznanie, że można je traktować jako przejaw ludzkiej różnorodności, pozwala spojrzeć na technikę pod innym kątem. Niesłyszenie staje się wówczas sposobem doświadczania rzeczywistości, który pozwala między innymi w codziennych przedmiotach dostrzegać afordancje odmienne od zwyczajowo uznanych, nierzadko z korzyścią dla słyszących użytkowników. Książka Telefon, kino i cyborgi. Wzajemne relacje niesłyszenia i techniki oferuje alternatywne ujęcie kulturowej historii techniki oraz spogląda na nią z „głuchych” peryferii. Wskazuje na niesłyszących jako aktywnych i sprawczych aktorów technologicznej zmiany. Przyjęcie takiej optyki pozwala w kinie dostrzec pole bitwy o prawa obywatelskie, w telefonie ujrzeć pierwszy elektryczny aparat słuchowy, a w zaimplantowanych głuchych – cyborgi. Magdalena Zdrodowska – kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania na styku historii techniki, studiów o niepełnosprawności oraz studiów nad głuchotą.
Jest to książka niezwykła. To, co łączy wszystkie teksty, to przynależność ideowa, teoretyczna i metodologiczna do jednego systemu teoretycznego, lub szerzej, ideologicznego. Jest nim behawioryzm wyrastający z teoretycznych podstaw stworzonych przez B.F. Skinnera.Książka jest wykładnią paradygmatu psychologii behawioralnej. Znajdziemy w niej systematyczny wykład dotyczący podstaw teoretycznych, metod i zastosowań psychologii behawioralnej. Dowiadujemy się z niej, jakie cele może sobie stawiać badacz. Celem postępowania badawczego jest opis relacji organizmu i otoczenia (bez wyjaśnienia odwołującego się do niemierzalnych bezpośrednio procesów). Kryterium sukcesu staje się więc zdolność przewidywania zdarzeń. Przewidywanie to miara skuteczności postępowania badawczego oraz oddziaływań praktycznych. Jest więc psychologia behawioralna wierną kontynuatorką pozytywizmu, z którego wiele zresztą na początku swego rozwoju zaczerpnęła.Prezentowane teksty w klarowny i kompetentny sposób wprowadzają Czytelnika w problematykę. Wielką zaletą recenzowanej pozycji jest to, że została napisana przez osoby, które rzeczywiście psychologię behawioralną uprawiają. W obliczu zalewu prac, w których głównym elementem jest pisanie z drugiej ręki o tym, co napisali inni, jest to niezwykle ważna charakterystyka książki.Nie będąc członkiem społeczności psychologów tej orientacji, stwierdzam, że i krytykom i zwolennikom behawioryzmu jest ta książka potrzebna do naukowego i profesjonalnego rozwoju. Niedoinformowanemu zaś Czytelnikowi, polegającemu dotąd na przekazie z drugiej ręki, będzie służyła jako wiarygodne źródło informacji.- z recenzji prof. dr. hab. Wojciecha Pisuli
Kolejna książka o praktycznym zastosowaniu teorii poliwagalnejUniwersalność teorii poliwagalnej i możliwość jej zastosowania w terapii lęku, traumy, depresji oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu sprawiają, że cieszy się ona niesłabnącym zainteresowaniem psychologów, terapeutów i pedagogów. Deb Dana w spójny i klarowny sposób wyjaśnia zawiłości teorii Porgesa i przekłada ją na język praktyki terapeutycznej.Wychodząc od wyjaśnienia roli i zasad funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego, autorka pokazuje, jak dzięki prostym ćwiczeniom, łączącym tezy teorii poliwagalnej z osobistym doświadczeniem terapeuty, stworzyć podwaliny do pracy z klientem. Włączając w proces kolejne ćwiczenia stymulujące (na przykład ćwiczenia oddechowe, wykorzystywanie wyobraźni i zasobów somatycznych, prowadzenie dziennika, ruch czy kontakt ze sztuką), uczy, jak utrwalać proces zmiany.Zaproponowane przez Deb Danę ćwiczenia pomogą klientowi zwrócić uwagę na pracę własnego autonomicznego układu nerwowego w czasie między sesjami, zainicjują zmiany szlaków autonomicznych i wzmocnią go w budowaniu bezpieczeństwa i satysfakcjonujących relacji z innymi.Dzięki tej książce:Zrozumiesz działanie autonomicznego układu nerwowego.Poznasz sposoby wyjaśniania i zgłębiania hierarchii reakcji autonomicznej, neurorecepcji i koregulacji.Otrzymasz zestaw ćwiczeń wspomagających i wzmacniających proces uczenia się między sesjami.Książka Deb Dany dostarcza psychoterapeutom wszystkiego, czego potrzebują, by pomóc klientom nauczyć się panowania nad powodującymi rozregulowanie reakcjami układu nerwowego nastawionymi na przetrwanie. Klienci mogą się dowiedzieć, jak korzystać z wielu dokładnych i praktycznych rozwiązań, zarówno w gabinecie, jak i poza nim, by odważnie i kompetentnie reagować na wyzwania codziennego życia i skutecznie stawiać im czoła.Linda Graham, MFT, autorka pracy Resilience: Powerful Practices for Bouncing Back from Disappointment, Difficulty, and Even DisasterZawartość tomuI. AUTONOMICZNY UKŁAD NERWOWY: WZORCE I SZLAKIHierarchia autonomicznaNeurocepcjaKoregulacjaII. PORUSZANIE SIĘ PO SZLAKACH AUTONOMICZNYCH: RAMA BASICBycie bliżej własnego autonomicznego układu nerwowegoAngażowanie uwagi w odniesieniu do własnych stanów autonomicznychStwarzanie na nowo autonomicznego układu nerwowegoIntegrowanie nowych rytmów autonomicznychCementowanie więziDeb Dana jest psychoterapeutką, wykładowczynią, koordynatorką Konsorcjum Traumatic Stress Research w Instytucie Rinseya oraz współtwórczynią cyklu treningowego Rhythm of Regulation. Jej wykłady na temat wykorzystania teorii poliwagalnej w terapii osób, które przeżyły traumę, cieszą się dużym zainteresowaniem na całym świecie.
Teksty Zygmunta Pucko dotykają społecznego tabu, jakim jest utrata i związane z nią cierpienie. Wobec rzeczywistości intelektualnego i indoktrynalnego bełkotu słowa zawarte w monografii O utracie stanowią jej przeciwwagę, ukazując istotę rzetelnej nauki i analizy. Pomimo swojej delikatności i poetyczności w formie przekazu mają moc pioruna, bo stojąc naprzeciw rozkrzyczanych, pełnych banałów i propagandy sloganów, są piorunem CISZY i spokoju. Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Binnebesela Od strony tematyki i dyscyplin badawczych jest to książka interdyscyplinarna, co szczególnie pasuje do poszukiwań na styku filozofii oraz nauk o zdrowiu. Fenomenologia i filozofia egzystencji sąsiadują tu z filozofią medycyny, a filozofia moralna z etyką medyczną i bioetyką. Pojawiają się też odwołania do takich nauk szczegółowych jak psychiatria, psychologia i socjologia. Książka jest owocem wielokrotnie powtarzanego „kołowania myśli” nad danym zagadnieniem, pojęciem, tekstem, fragmentem świata. Jest – innymi słowy – owocem rozlicznych niespiesznych medytacji i do takiego czytania zachęca. Wymaga więc od czytelnika „uważności”, zwolnienia tempa, refleksji i autorefleksji; idzie niejako pod prąd silnej obecnie tendencji kulturowej preferującej tempo, obrazkowość, powierzchowność. Krąg odbiorców tej pracy może więc być bardzo szeroki i obejmować wszystkich, których interesują zasadnicze pytania filozoficzne i problemy egzystencjalne związane ze śmiercią, żałobą, filozofią medycyny czy ekologią. W szczególności książka ta może być pomocą dydaktyczną dla studentów kierunków humanistycznych oraz nauk o zdrowiu. Z recenzji dr. hab. Jacka Breczki Zygmunt Pucko, dr hab., filozof, pracuje w Zakładzie Filozofii i Bioetyki Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM. Etyk, filozof medycyny, tanatolog. Autor kilku książek, między innymi: O wartościach w sztuce leczenia (2002), Zrozumieć utratę. Magna quaestio w obliczu żałoby (2011), Idea troski w pielęgniarstwie inspirowana myślą filozoficzną (2014), Wybrane motywy pielęgniarki w literaturze. Szkice filozoficzne (2016). Pomysłodawca i samodzielny realizator kilku naukowych projektów, takich jak Fenomen cierpienia i bólu w perspektywie transkulturowej, Filozofia mowy i jej terapeutyczne implikacje oraz Etyka troski w opiece paliatywnej i o umierających. Admirator niezależnej myśli, wielbiciel koni, miłośnik ciekawych książek oraz piękna natury.
W 2019 roku kilka zespołów młodych badaczy, studentów Katedry Przekładoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, przeprowadziło sześć odrębnych badań, z których każde dotyczyło innych aspektów pracy tłumacza, a łączy je próba odpowiedzi na pytania, kim jest tłumacz, jak jest postrzegany społecznie i jakie odgrywa role. Wszystkie badania zaprezentowano w niniejszym tomie. Monografia pod redakcją dr Katarzyny Liber-Kwiecińskiej to niezwykle interesująca pozycja, wypełniająca lukę badawczą w polskiej translatoryce. Tematyka tłumaczenia środowiskowego i poświadczonego jest o wiele rzadziej podejmowana przez polskich badaczy niż tłumaczenie konferencyjne, a poruszane w monografii aspekty związane z postrzeganiem roli tłumacza ustnego w społeczeństwie nie były do tej pory badane w tak szerokim zakresie na gruncie polskim. Książka stanowi zatem cenny wkład w rozwój dziedziny. Mocną stroną monografii jest przede wszystkim jej empiryczny charakter. Zebrane w tym tomie artykuły są oparte na rzetelnie wykonanych badaniach przeprowadzonych za pomocą zróżnicowanych metod badawczych. Z recenzji dr hab. Ewy Gumul, prof. UŚ
Poznaj wyniki przełomowego badania nad rozwojem osoby. Proces kształtowania się osobowości intryguje badaczy rozwoju, klinicystów oraz psychologów. Jest to najważniejsze i najbardziej skomplikowane zagadnienie w psychologii, wymaga bowiem uwzględnienia niezliczonych czynników równocześnie, a także ich wpływu na jednostkę w ciągu wielu lat. Zespół doświadczonych naukowców z Uniwersytetu w Minnesocie podjął próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się taką, a nie inną osobą.
Niniejsza książka to podsumowanie przełomowego badania, w którym wzięło udział 180 dzieci obserwowanych przez 30 lat, od narodzin do wieku dorosłego. Dzięki wieloletniej pracy otrzymano spójny, złożony obraz rozwoju człowieka, ustalono, jaka jest natura rozwoju, a także wskazano jego ogólne trendy. Autorzy objaśniają zarówno zastosowaną metodologię, jak i konsekwencje projektu dla postrzegania procesu kształtowania osobowości. Zgromadzona w książce ogromna ilość danych pomaga zrozumieć, jak nasze słabe i mocne strony kształtują się pod wpływem takich czynników, jak pierwsze doświadczenia, relacje z rodziną i rówieśnikami w okresie dzieciństwa i adolescencji, różnice w cechach charakteru i zdolnościach czy warunki społeczno-ekonomiczne. Precyzyjne i przejrzyście sformułowane wnioski badawcze wyjaśniają koleje indywidualnych losów, ukazując ciągłą interakcję między rozwijającymi się dziećmi a ich środowiskiem i jego wpływ na kształtowanie się osobowości.
Dzięki książce: • poznasz szczegółowy opis metodologii badania i doboru próby; • dowiesz się, jakie są kolejne etapy kształtowania się osobowości i jak rozwija się ona w poszczególnych okresach życia; • poznasz rozwojowy model zaburzeń. „Jest to kompleksowe, dobrze przemyślane i skonstruowane podłużne badanie rozwojowe, które w istotny sposób pomaga zrozumieć rozwój i związane z nim zagadnienia. Będzie ono bardzo przydatne nie tylko dla studentów psychologii rozwojowej, ale także dla wszystkich przedstawicieli dyscyplin psychologicznych zajmujących się rozwojem i jego następstwami”. „Bulletin of the Menninger Clinic” „Wspaniały opis niezwykle wnikliwej eksploracji doświadczeń i okoliczności, które z czasem składają się na osobę... Do tej pory nie przeprowadzono zbyt wielu badań, które trwałyby aż 30 lat, ale oprócz tego, że wspomniane badanie należy do rzadkości, ma również solidne podstawy teoretyczne i będzie inspirujące dla każdego, kto kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, co czyni go taką osobą, jaką jest”. „Journal of Child Psychology and Psychiatry” „Jeśli chcesz mieć najbardziej aktualną, głęboką wiedzę na temat rozwoju, to powinieneś przeczytać właśnie tę książkę. W tekst wpleciona została prezentacja najnowocześniejszego teoretycznego podejścia do rozwoju. Niniejsza publikacja będzie przydatna jako lektura uzupełniająca na zawansowanym kursie teorii rozwojowej lub bardziej ogólnym kursie z dziedziny rozwoju człowieka”. „Journal of Child and Family Studies” L. Alan Sroufe, Ph.D., jest profesorem psychologii dziecka w Instytucie Rozwoju Dziecka oraz na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Minnesoty, a także członkiem Society for Research in Child Development. Autor sześciu książek i ponad 100 artykułów na temat wczesnych relacji przywiązaniowych, rozwoju emocjonalnego i psychopatologii rozwojowej, dzięki którym zyskał międzynarodowe uznanie jako ekspert w tych dziedzinach. Byron Egeland, Ph.D., jest profesorem rozwoju dziecka na Uniwersytecie Minnesoty i jednym z kierowników Irving B. Harris Training Center for Infant and Toddler Development. Zasiada w zarządach wielu organizacji krajowych, w tym Prevent Child Abuse America oraz w komitecie doradczym Boy Scouts of America. Jest autorem artykułów i książek poświęconych maltretowaniu dzieci, dzieciom z grup wysokiego ryzyka, psychopatologii rozwojowej oraz profilaktycznym programom interwencyjnym dla rodzin z grup wysokiego ryzyka.
Odzyskaj kontrolę nad swoim życiem Lęk rządzi Twoim życiem i nie pozwala Ci realizować pragnień? Nieustannie się zamartwiasz i przez to zamykasz się na nowe doświadczenia? Unikasz ludzi, myśli i sytuacji, które budzą tę emocję? Jeżeli masz wrażenie, że lęk przejmuje nad Tobą kontrolę, książka Ty tu rządzisz jest dla Ciebie. Joel Minden w przejrzysty sposób wyjaśnia, jaka jest natura tego stanu emocjonalnego, w jaki sposób wpływa on na nasze działania i jak sobie z nim radzić. Zaproponowana w poradniku trzyetapowa strategia kontrolowania lęku, oparta na terapii poznawczo-behawioralnej, pokazuje, jak odpowiednio reagować na negatywne pułapki myślowe, skutecznie stawiać czoło przyszłym wyzwaniom i zaakceptować niepewność. Autor krok po kroku uczy, jak stworzyć własny zbiór narzędzi przydatnych w zrozumieniu i opanowaniu lęku. Dołączone ćwiczenia i przykłady pomogą uporać się z nadmiernym zamartwianiem się i prokrastynacją oraz wskażą drogę do wypracowania właściwych strategii działania. Jeżeli czujesz gotowość zmiany, ten poradnik pomoże Ci uwolnić się od lęku i żyć pełnią życia.
Dzięki tej książce nauczysz się:
tworzyć użyteczne prognozy zamiast fantazji lękowych, podejmować działania i pokonać w sobie skłonność do unikania, akceptować i przekierowywać myśli lękowe.
Ty tu rządzisz prowadzi Czytelnika przez praktyczne fazy akceptacji i radzenia sobie z emocjami, aby mógł wieść sensowne życie wolne od lęku.
Za pomocą przykładów, z którymi łatwo się identyfikować, i zajmujących wyjaśnień Minden dostarcza wyjątkowego materiału osobom poszukującym skutecznych strategii dbania o własne zdrowie psychiczne.
dr Kathryn H. Gordon, licencjonowany psycholog, adiunkt
Dr JOEL MINDEN jest licencjonowanym psychologiem klinicznym specjalizującym się w terapii poznawczo-behawioralnej lęku. Posiada dyplom Academy of Cognitive Therapy, pracuje jako adiunkt w departamencie psychologii Uniwersytetu Stanowego Kalifornii w Chico. Jest autorem bloga CBT and Me (Terapia poznawczo-behawioralna i ja) prowadzonego na portalu Psychology Today. Autor przedmowy dr Seth J. Gillihan jest współautorem Overcoming OCD oraz autorem Retrain Your Brain (Wytrenuj swój mózg, WUJ 2020) – poradnika poświęconego radzeniu sobie z depresją i lękiem. Prowadzi praktykę kliniczną w Haverford w Pensylwanii, specjalizując się w terapii poznawczo-behawioralnej i interwencjach opartych na uważności w leczeniu zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego (OCD), lęku, depresji oraz zaburzeń pokrewnych.
Ta książka jest dla Ciebie, jeżeli: myśli lękowe, emocje i odczucia fizyczne przytłaczają Cię tak bardzo, że masz poważny problem ze skupieniem się na innych, istotniejszych sprawach lub w ogóle nie jesteś w stanie się na nich skoncentrować, ukończenie ważnego zadania stanowi dla Ciebie katorgę lub odwlekasz je w czasie, ponieważ lęk powoduje, że kwestionujesz własną wydajność, uważasz, że fizyczne objawy lęku wymagają interwencji lekarskiej, mimo że Twój lekarz zapewnił, że wszystko jest w porządku, unikasz wyzwań – sytuacji towarzyskich, ważnych projektów, nowych działań – ponieważ czujesz, że nie zniesiesz związanego z nimi lęku, przedkładasz wymagające czasu i sił strategie kontroli lęku nad inne, sensowniejsze działania.
Monografia Justyny Budzik wprowadza do historii sztuki (nie tylko polskiej) postać nietuzinkową, wyraźnie niedocenioną, skromnie pozostającą poza modnymi nurtami współczesności. Twórczość Elżbiety Wittlin Lipton jest przykładem oddziaływania inspiracji wielokulturowych, interdyscyplinarnych, wyjątkowo złożonych i jednocześnie gotowych do nieustannego dialogu. Dzięki temu dzieła artystki stają się uniwersalne, inspirujące i poruszają wyobraźnię. […] Analizy i interpretacje projektów są najlepszą częścią całej monografii. Celne, znakomicie napisane, osadzone w kontekście historii sztuki i dziejów wielu krajów, zdradzają znakomitą wiedzę i erudycję Autorki, a także jej szczególną wrażliwość wizualną i plastyczną. Badaczka świetnie radzi sobie z analizą dzieł plastycznych i potrafi wydobyć z nich niezwykle interesujące i cenne znaczenia. Książka Justyny Budzik W teatrze świata. Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton to praca wartościowa, która w sposób oryginalny, twórczy i kompetentny poszerza naukowy opis ważnego problemu badawczego.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Pasterskiego, Uniwersytet Rzeszowski
Justyna Budzik – doktor literaturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Prowadzi wykłady z polskiej literatury emigracyjnej i literatury wielokulturowej w Ameryce Północnej. Autorka monografii Zadomowieni i wyobcowani – o sytuacji pisarzy polskich w Kanadzie. Interesuje się polską literaturą i sztuką emigracyjną XX i XXI wieku. Szkice krytycznoliterackie publikowała m.in. w „Kontekstach Kultury”, „Tyglu Kultury”, „Stronach”, „Frazie”, „Akcencie” i „The Polish Review”.
Książka Kingi Nędzy-Sikoniowskiej jest dla polskiego czytelnika zainteresowanego tematyką miejską unikatową, interesującą i dobrze udokumentowaną pracą dotyczącą powstawania radzieckich miast zakładanych in cruda radice na obszarach Uralu i Syberii przy znaczącym udziale architektów pochodzących z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Autorka, odnosząc się do przykładu dwóch ważnych przemysłowych ośrodków – Magnitogorska i Nowokuźniecka – rekonstruuje proces powstawania nowych miast, wskazuje na złożone i wielowymiarowe relacje łączące industrializację i urbanizację, zleceniodawców i projektantów, władze i przyszłych mieszkańców. Za sprawą dwóch studiów przypadków uzyskujemy interesujący obraz wykuwania się nowoczesności i utopii, ścierania awangardowej wizji zbawienia zaklętego w cegle z realiami gospodarki niedoboru, urbanizacji uwikłanej w polityczne walki między zjednoczeniami przemysłu, lokalnymi władzami a moskiewską centralą. To nie tylko opowieść o urbanizacji: projektowaniu i wytyczaniu miast, ale także o kartografii – wyznaczaniu i tworzeniu Syberii jako konstruktu geograficznego, politycznego i społecznego. Z recenzji dra hab. Jacka Gądeckiego, prof. AGH Kinga Nędza-Sikoniowska – rocznik 1984, badaczka syberyjskich miast i kultury radzieckiej. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Monografia [] przekrojowo ukazuje najważniejsze elementy regionalnego dziedzictwa kulturowego, z uwzględnieniem aspektu jego trwałości i zmiany. Zebrane w tomie prace, w większości oparte na badaniach terenowych, to pogłębione, wieloaspektowe, wyczerpujące studia dotyczące wybranych elementów tego dziedzictwa, takich jak język, literatura, muzyka, folklor, obrzędy, zwyczaje, pomniki pamięci. Całość jest przemyślana, spójna kompozycyjnie i metodologicznie, a omawiane zjawiska przedstawiono przystępnie, dzięki czemu nawet czytelnicy niezwiązani z Kaszubami czy nieoswojeni z językiem naukowym nie będą mieli problemu z odbiorem publikacji. [] Autorzy tekstów w sposób rzetelny, wieloaspektowy i interdyscyplinarny prezentują dziedzictwo kulturowe jednego z piękniejszych i bardziej interesujących polskich regionów, za jaki należy uznać Kaszuby. Monografia z pewnością wypełni lukę na rynku wydawniczym, gdyż nie ma na nim tak bogatej i różnorodnej tematycznie publikacji uwzględniającej najnowsze wyniki badań terenowych i naukowych dotyczących Kaszub. Ze względu na wysoki poziom merytoryczny wszystkich tekstów, a jednocześnie ich przystępną formę książka spotka się z uznaniem czytelników profesjonalnych i nieprofesjonalnych. Stanie się zapewne również inspiracją do działań lokalnych związanych z kultywowaniem miejscowych tradycji oraz do dalszych badań naukowych dziedzictwa kulturowego Kaszub i być może innych regionów kraju.Z recenzji dr hab. Violetty Wróblewskiej, prof. UMK
Chociaż napisano już wiele opracowań poświęconych tak zwanej kwestii palestyńskiej, Magdalena Pycińska znalazła przestrzeń do badań, które dotychczas były rzadko podejmowane, zwłaszcza w polskim piśmiennictwie naukowym. Niniejsza publikacja wykracza poza dominujący w analizach konfliktów bliskowschodnich paradygmat oparty na ujęciu politologicznym. Jest w istocie interdyscyplinarna w pozytywnym tego słowa znaczeniu, a podjęta próba zbadania procesów kształtowania nowoczesnej tożsamości narodowej wśród Palestyńczyków zasługuje na uznanie. Autorka wykorzystała wiele źródeł, które umożliwiły ukazanie procesu powstawania palestyńskiej tożsamości narodowej w konsekwencji przemian politycznych, społecznych, kulturowo-religijnych czy gospodarczych. Sięgnęła do wspomnień, pamiętników, literatury, dokumentów prawnych i politycznych, a także opracowań o charakterze analitycznym. To wszystko sprawia, że książka Praktykowanie narodu łączy w sobie badania z zakresu socjologii, nauk o kulturze, religioznawstwa oraz nauk o polityce. Pojawiają się również elementy psychologii (przemiany świadomości społecznej), nauk prawnych (choćby kwestia obywatelstwa w Mandacie Palestyny) czy ekonomicznych.
dr hab. Wiesław Lizak, Uniwersytet Warszawski
Poznaj możliwości analizy łańcuchowej w terapii DBT Podstawę skutecznej terapii stanowi właściwa ocena problemów klienta, a narzędziem, które pomoże jej dokonać, jest analiza łańcucha behawioralnego. Shireen Rizvi, doświadczona psycholożka i trenerka DBT, w swojej książce szczegółowo opisuje poszczególne elementy analizy łańcuchowej, wyjaśnia jej znaczenie w terapii i pomaga uniknąć typowych błędów. Autorka prezentuje różnice między pierwszym a powtórzonym łańcuchem, łańcuchami mikro i makro, a także tłumaczy, jak włączyć do analizy inne strategie DBT. Zawarte w publikacji wskazówki, przykładowe pytania i strategie angażowania klientów sprawdzą się zarówno w terapii indywidualnej, jaki grupowej oraz podczas interwencji telefonicznej. Książka Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT) to rodzaj szkolenia, które wyposaży terapeutów w wiedzę na temat tego, jakie pytania zadać, by zdobyć najistotniejsze informacje, jakich pytań unikać i kiedy uzyskane dane wystarczą, by przejść do kolejnego etapu terapii. Dobrze dobrane przykłady kliniczne nie tylko w żywy sposób przekazują najistotniejsze koncepcje oceny w DBT, ale przede wszystkim modelują podejmowanie decyzji klinicznych niezbędnych w pomaganiu klientom ze złożonymi problemami. Publikacja ta daje dostęp do wiedzy, która zazwyczaj jest osiągalna tylko w ramach superwizji eksperckiej. Pozycja obowiązkowa dla klinicystów. Kelly Koerner, PhD, Eyidence-Based Practice Institute, Seattle, Washington Podczas gdy analizy łańcuchowe są zwykle stosowane do oceny jawnych zachowań dysfunkcyjnych, Rizvi radzi, jak stosować je w przypadku zachowań ukrytych, takich jak problematyczne myśli i impulsy. Autorka przystępnie wyjaśnia, jak poruszać się między analizą łańcuchową a innymi strategiami DBT. Krótko mówiąc, niniejsza pozycja stanowi najbardziej wszechstronne i praktyczne omówienie analizy łańcuchowej i powinna być standardową lekturą terapeutów DBT. Charles R. Swenson, MD, Department of Psychiatry, Uniyersity of Massachusetts Medical School Tom zawiera: • Podstawy analizy łańcuchowej • Wskazówki dotyczące orientowania klientów i współdziałania przy tworzeniu analiz • Identyfikacja zachowania docelowego. Wstępna ocena problemu • Podtrzymywanie zaangażowania klienta (i terapeuty!) • Włączanie rozwiązań w analizy łańcuchowe • Gdy zachowanie się nie zmienia • Analizy myśli, impulsów i nieobecnych zachowań • Analizy łańcuchowe w zespołach konsultacyjnych, na treningach umiejętności i w konsultacjach telefonicznych Shireen Rizvi (PhD, ABPP) jest profesorem psychologii klinicznej w Graduate School of Applied and Professional Psychology w Rutgers Uniyersity w New Jersey. Jej zainteresowania badawcze obejmują poprawę skuteczności, szkolenia i promocję terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT) w leczeniu złożonych i ciężkich zaburzeń psychicznych. Była prezeską International Society for the Improyement and Teaching of DBT. Wyszkoliła setki terapeutów z całego świata. Dr Rizvi otrzymała nagrodę Spotlight on a Mentor od Association of Behayioral and Cognitiye Therapies i stypendium Presidential Pellowship for Teaching Excellence za osiągnięcia dydaktyczne od Rutgers Uniyersity.
Jak żyć w świecie, w którym nie wolno nikogo dotykać? Ceniony chirurg plastyczny Tomas Augustus jest jedną z niewielu osób, którym udaje się przeżyć, kiedy jego kraj paraliżuje zakaźna śmiertelna choroba. Ukryty we własnym domu, Tomas wraca wspomnieniami do życia sprzed pandemii. Z jego opowieści wyłania się historia życia zimnego i cynicznego człowieka, który nie przejmuje się niczym: ani groźnym wypadkiem z dzieciństwa, ani antypatią rówieśników czy nawet śmiercią matki. Pogardza ludźmi, a swojej żony nienawidzi. Pewnego dnia, ku własnemu zaskoczeniu, dopada go granicząca z obsesją fascynacja dużo młodszą Marią. Czy to szansa, by odejść od kłamstwa, w jakim żyje? Czy będzie na to czas? Kwarantanna to umieszczona w niedalekiej przyszłości dystopia i jednocześnie głęboko poruszająca powieść psychologiczna. I choć powstała pięć lat przed wybuchem pandemii Covid-19, to współcześnie jej wymowa jest jeszcze bardziej aktualna. „Kunszt Versteeg tkwi w tym, że z próżnego naczynia udaje jej się wyczarować intrygującą postać, że potrafi napisać bajkę, nie popadając przy tym w moralizatorstwo. Nieważne, jak szaleńczo to zabrzmi: ostatecznie czytelnik współczuje potworowi. A to właśnie współczucia nam trzeba”. „de Volkskrant” „Prawdziwa czytelnicza uczta (…). Swoją trzecią powieścią Wytske Versteeg udowadnia, że jeśli chodzi o kompozycję, subtelność obrazowania, wymowę, a z pewnością styl, jest jedną z najlepszych autorek swego pokolenia. Być może po prostu najlepszą”. „NRC Handelsblad” „Bezbłędna powieść (…). Za sprawą Kwarantanny Wytske Versteeg (…) ponownie zaświadcza o swej bezkompromisowości. Tym razem ukazuje wyizolowanie i banicję, komponując z tych motywów intrygującą i bulwersującą historię”. „Trouw” Wytske Versteeg (ur. 1983)- pisarka holenderska; zadebiutowała w 2012 r. powieścią De wezenlozen, która zdobyła Vrouw DebuutPrijs (nagrodę dla najlepszej debiutującej autorki) i trafiła na „długą listę” nagrody literackiej AKO Literatuurprijs, jednej z najbardziej prestiżowych i najwyżej notowanych nagród literackich niderlandzkiego obszaru językowego. Jej druga powieść, Boy, została przetłumaczona na cztery języki. Następnie ukazały się wysoko ocenione przez krytykę Kwarantanna (2015) i Grime (2017) oraz autobiograficzna książka Verdwijnpunt (2020), stanowiąca jej najbardziej osobiste dzieło. Za dotychczasową twórczość autorka otrzymała w 2020 roku Nagrodę im. Fransa Kellendonka.
Kolejna książka twórcy teorii poliwagalnej skierowana do psychoterapeutów Niniejsza książka to zbiór tekstów Stephena W. Porgesa, twórcy rewolucyjnej teorii poliwagalnej, napisanych na przestrzeni kilkudziesięciu lat jego praktyki badawczej. Autor to światowej sławy ekspert w dziedzinie psychofizjologii rozwojowej i behawioralnej neurologii rozwojowej. W swoich tekstach zawarł zapis powstawania teorii poliwagalnej, która zakłada, że życie emocjonalne człowieka ma podłoże biologiczne, a doświadczenia psychiczne jednostki ściśle wiążą się z procesami zachodzącymi w ciele. Teoria poliwagalna łączy ewolucję regulacji neuronalnej serca z doświadczeniem afektywnym, wyrażaniem emocji, mimiką, komunikacją głosową i zachowaniami społecznymi będącymi reakcją na zachowanie innych ludzi. Porges pokazuje klinicystom, terapeutom, wykładowcom, a nawet pracownikom społecznym, w jaki sposób zapobiegać chorobom psychicznym, identyfikować je i leczyć. W kolejnych rozdziałach autor wnikliwie wyjaśnia poszczególne aspekty swojej teorii, pokazując jej potencjalne zastosowanie w tera-pii lęku, depresji, traumy i zaburzeń ze spektrum autyzmu. Teorię Porgesa wykorzystują psychoterapeuci na całym świecie, udowadniając, że autonomiczny układ nerwowy ściśle wiąże się z zaangażowaniem społecznym, zaufaniem i poczuciem bliskości. „Teoria poliwagalna Stephena Porgesa to wielki dar dla neurobiologii interpersonalnej. Ta przełomowa książka zaspokaja naszą potrzebę dostępnej teorii naukowej o praktycznym zastosowaniu wyjaśniającej zależności między zachowaniem a hierarchicznym funkcjonowaniem układu nerwowego, oferując równocześnie nowe spojrzenie na leczenie problemów z regulacją afektu i praktycznie wszystkich zaburzeń psychicznych. Teoria poliwagalna radykalnie zmieniła sposób, w jaki postrzegam moich pacjentów, śledzę ich stany somatyczne, traktuję ich problemy, a także znacząco wpłynęła na moje metody uczenia klinicystów". Pat Ogden, założycielka i dyrektorka Sensorimotor Psychotherapy Institute w Boulder, Kolorado, USA Tom zawiera: • Podstawy teoretyczne. • Regulacja biobehawioralna w okresie wczesnego rozwoju człowieka. • Komunikacja społeczna i relacje z innymi. • Perspektywy terapeutyczne i kliniczne. • Zachowanie społeczne a zdrowie. Stephen W. Porges profesor Uniwersytetu Indiany oraz założyciel i dyrektor Stress Research Consortium na tejże uczelni. Profesor psychiatrii Uniwersytetu Karoliny Pólnocnej oraz Professor Emeritus Uniwersytetu Karoliny Pólnocnej i Uniwersytetu Maryland. Pelnil funkcję prezesa Society for Psychophysiological Research oraz Federation of Associationsin Behavioral & Brain Sciences. Stephen W. Porges profesor Uniwersytetu Indiany oraz założyciel i dyrektor Stress Research Consortium na tejże uczelni. Profesor psychiatrii Uniwersytetu Karoliny Północnej oraz Professor Emeritus Uniwersytetu Karoliny Północnej i Uniwersytetu Maryland. Pełnił funkcję prezesa Society for Psychophysiological Research oraz Federation of Associations in Behavioral & Brain Sciences. Opublikował ponad dwieście pięćdziesiąt recenzowanych artykułów naukowych z takich dziedzin, jak anestezjologia, inżynieria biomedyczna, fizjologia wysiłku fizycznego, neurologia, psychiatria, psychologia oraz badanie i terapia uzależnień. Stephen W. Porges jest twórcą zaprezentowanej w 1994 roku teorii poliwagalnej, łączącej ewolucję autonomicznego układu nerwowego ssaków z zachowaniem społecznym i podkreślającej rolę stanu fizjologicznego w problemach z zachowaniem i zaburzeniach psychiatrycznych. Teoria poliwagalna jest dzisiaj podstawą innowacyjnych form terapii uwzględniających mechanizmy fizjologiczne leżące u podstaw symptomów obserwowanych w wielu zaburzeniach psychicznych, fizycznych i behawioralnych. W 2018 roku prof. Porges został laureatem nagrody Pioneer Award przyznawanej przez Amerykańskie Towarzystwo Psychoterapii Somatycznej (United States Association for Body Psychotherapy).
Kolejna książka autora bestsellera Skandynawski rajJapończycy, Koreańczycy i Chińczycy nie tylko ze sobą sąsiadują, ale też należą do jednej wielkiej konfucjańskiej rodziny. W sferze kulturowej łączy ich bardzo wiele, a przyjazne stosunki mogą im przynieść mnóstwo korzyści. Dlaczego wiec pałają do siebie taką nienawiścią?Michael Booth, dziennikarz i autor wielu bestsellerów, rusza w podróż po Azji Wschodniej, by zbadać przyczyny wzajemnej wrogości trzech azjatyckich tygrysów. Okazuje się, że wszystko może być źródłem konfliktu: przynależność terytorialna wysp, wojenna historia, kontrowersyjne pomniki, eskalacja zbrojeń, a nawet zła dekoracja deseru.Japonia, Chiny i Korea to barwna, sugestywna i niezwykle zabawna książka, będąca połączeniem relacji z podróży z zarysem historii i polityki tamtego regionu. Dwa tygrysy nie mogą mieszkać na tej samej górze mówi wschodnie przysłowie. I okazuje się, że jest w nim sporo prawdy.Polityka historyczna jest w Azji Wschodniej najsilniejszą bronią masowego rażenia. Nie trzeba nowoczesnych rakiet, żeby trzymać się w szachu. Nienawiść do sąsiadów można włączać i wyłączać, jeżeli rządy tego potrzebują. Booth rzuca światło na ten skomplikowany, zerojedynkowy świat.Rafał Tomański, autor kanału Środek od środka (TikTok/YouTube/podcast), były korespondent Polskiej Agencji Prasowej w PekinieMichael Booth uhonorowany wieloma nagrodami autor siedmiu bestsellerowych książek z gatunku literatury faktu, a także dziennikarz prasowy i radiowy. W Polsce ukazało się kilka jego książek, w tym Skandynawski raj. O ludziach prawie idealnych.Booth regularnie publikuje w The Guardian, The Independent, The Times, The Telegraph, w magazynie podróżniczym Cond Nast Traveller i innych czasopismach o zasięgu globalnym. Jest korespondentem magazynu Monocle oraz radia Monocle 24, często podróżuje też po krajach nordyckich z cyklami pogadanek i wykładów. Jako dziennikarz zajmuje się tematyką krajów skandynawskich i Azji Wschodniej oraz pisze teksty o gotowaniu i podróżach.
The monograph should be seen as an attempt to present changes affecting the category of family farm owners in Poland over the last 70 years, since the end of World War II. These changes brought significant social transformations, including the dismantling of the landowner class (who had large agricultural farms in their possession), moving the state border westward and changing the multiethnic Polish society into one close to ethnic homogeneity. The main goal of this reflection is to recount ways in which family farms coped with various unfavorable forces and factors in order to remain in operation. One could say that the entire study can be viewed as a manifestation of the well-known phrase that served as the title of the James C. Scott book (1990): Domination and the Arts of Resistance. The monograph presented here refers to these analyses stemming from another edition of sociological research, completed within the framework of the MAESTRO project financed by the National Science Center of Poland. The main goal of the project was to depict the functioning of agricultural family farms as the traditional sector of agriculture in Poland in the contemporary context of globalization processes. The farms were examined in terms of the principles of sustainable development as well as flexibility and resilience in reaction to various crises. The monograph is divided into four essential parts. The first part is devoted to the theoretical issues and methodological groundwork for the entire publication. The second part of the book aims to capture the changes that took place from 1994 to 2017, which was an adequate period to encompass the changes and metamorphoses that mostly happened as a result of two things: the regime transformation which began in 1990, and Poland’s accession to the European Union on May 1, 2004. The third part deals with the crucial issues of regional variations, mostly in regard to life strategies and strategies of operating agricultural farms. Finally, there is a fourth part which places the focus on select themes, such as rural lifestyles, food safety and security, farmers’ utilization of new computer and IT resources, and the potential for socio-political mobilization. Krzysztof Gorlach (first editor and contributor)—received an MA in sociology in 1978 from Jagiellonian University in Cracow, Poland and was awarded his PhD in sociology, also from Jagiellonian, in 1986. In 1995, he successfully completed his postdoctoral examination, becoming a professor in the Department of Philosophy at Jagiellonian. His academic interests revolve around rural sociology generally and, specifically, the sociology of agriculture, social structure, and social movements. He currently works as full professor at the Institute of Sociology at Jagiellonian University. He heads the research project “Think Locally, Act Globally: Polish famers in the global world of sustainability and development.” Zbigniew Drąg (second editor and contributor)—received an MA in economics in 1983 from the Academy of Economics in Cracow (now Cracow University of Economics) in 1983. Three years later he also received an MA in sociology from Jagiellonian University in Cracow. He also earned his PhD in sociology from Jagiellonian in 1998. His research interests include: macrosociology, theory of elites, issues of democracy and political propaganda, as well as the methodology of social research. Zbigniew is employed as an assistant professor for the research study “Think Locally, Act Globally: Polish famers in the global world of sustainability and development.” Anna Jastrzębiec-Witowska (first collaborating editor and contributor)—received her PhD in humanities/sociology from Jagiellonian University in Cracow, Poland in 2010. She received an MA in European studies in 1999 from the University of Exeter in England and an MA in sociology in 1998, also from Jagiellonian.
Dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zwykłe codzienne sytuacje w szkole czy w domu często stanowią nieustające źródło lęku. To on jest jedną z przyczyn gniewu, frustracji, a nawet agresji. Negatywnie wpływa też na umiejętności społeczne dziecka, jego zdolności zapamiętywania i koncentrację. Czy można temu zaradzić?Christopher Lynch, psycholog kliniczny z ponaddwudziestoletnią praktyką, w przystępny sposób tłumaczy, jak rozpoznać, czy dziecko odczuwa lęk, oraz wyjaśnia, jakie sytuacje powodują jego nasilenie. Autor szczegółowo omawia pięć głównych czynników będących źródłem lęku. Praktyczne zalecenia, które proponuje w każdym rozdziale, pomagają dziecku uspokoić ciało i umysł oraz uczą umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.Poradnik Lęk u dzieci ze spektrum autyzmu stanowi wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów w pracy nad opanowaniem lęku. Jest również pomocny w łagodzeniu jego skutków i odblokowywaniu potencjału drzemiącego w młodym człowieku.Dzięki tej książce:Nauczysz się rozpoznawać objawy lęku u dziecka.Dowiesz się, jak zidentyfikować sytuacje, które nasilają lęk.Poznasz pięć najważniejszych czynników będących źródłem lęku.Nauczysz dziecko zarządzania lękiem.Zachęcisz dziecko do rozwijania mocnych stron.Christopher Lynch jest amerykańskim psychologiem klinicznym specjalizującym się w leczeniu stresu i lęku u dzieci. Obecnie sprawuje funkcję dyrektora oddziału pediatrycznej medycyny behawioralnej w szpitalu dziecięcym Goryeb, gdzie prowadzi Aspirations program nauki zarządzania życiem adresowany do dzieci autystycznych. Doktor Lynch ma ponaddwudziestoletnie doświadczenie w pracy z młodymi pacjentami. Do jego głównych celów należy rozwijanie u dzieci umiejętności, dzięki którym będą z powodzeniem radzić sobie w życiu.
Psychoterapia na miarę XXI wieku W praktyce współczesnej psychoterapii bardzo istotna staje się integracja powszechnie znanych teorii z najnowszymi osiągnięciami nauki. Dzięki rozwojowi neurobiologii i psychologii coraz lepiej rozumiemy funkcjonowanie naszego umysłu, ciała i zależności zachodzących między nimi, konieczne jest zatem nowe spojrzenie na zdrowie psychiczne. John B. Arden, odwołując się do różnych dyscyplin badawczych – od genetyki i epigenetyki po teorię przywiązania, psychologię rozwojową i psychoimmunologię – pokazuje wzajemne zależności między umysłem, mózgiem a genami. Udowadnia, że konkretne doświadczenia oraz reakcje na nie zmieniają strukturę mózgu, układ odpornościowy, a nawet wpływają na ekspresję genów. Stany zapalne, jak również zaburzenia immunologiczne są związane z zaburzeniami lękowymi i depresją. Mikroflora bakteryjna i sposób odżywiania wpływają na kondycję psychiczną, a pozytywne relacje społeczne – na neuroplastyczność mózgu. Autor książki Umysł – mózg – gen nie tylko wprowadza do zagadnień psychoneuroimmunologii i epigenetyki, ale również łączy te dziedziny z neurobiologią dynamiki emocjonalnej, interpersonalnej i poznawczej. Scalając uważność z różnymi podejściami terapeutycznymi, proponuje rewolucyjną, zintegrowaną wizję psychoterapii. Arden zaprasza do holistycznego spojrzenia na człowieka, a także do refleksji nad czynnikami wpływającymi na zdrowie ludzi w ciągu całego życia i z pokolenia na pokolenie. „John B. Arden zarzucił ogromną sieć, łapiąc w nią wszystko, co jest fascynujące i wspaniałe w człowieku. Korzystając z osiągnięć neurobiologii, genetyki i psychoneuroimmunologii, autor konstruuje wielki obraz tego, kim jesteśmy i kim możemy być. Nie tylko pokazuje, w jaki sposób dynamika systemów tworzy pętle pozytywnego sprzężenia zwrotnego, ale też zwraca uwagę na szkodliwe skutki negatywnego sprzężenia zwrotnego. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o niezliczonych elementach składających się na mózg i ciało, koniecznie przeczytaj tę książkę!" Richard Hill, dyrektor Mindscience Institute, redaktor naczelny czasopisma „The Neuropsychotherapist" Książka ta: • Wprowadza w zagadnienia psychoneuroimmunologii i epigenetyki. • Pozwala zrozumieć, czym są sieci operacyjne umysłu i pętle sprzężeń zwrotnych w obszarze: umysł - mózg - gen. • Prezentuje interdyscyplinarne podejście do zdrowia psychicznego. • Wskazuje kierunek rozwoju psychoterapii na najbliższe dekady. John B. Arden, PhD, ma 40-letnie doświadczenie w zakresie terapii psychologicznej i zarządzania programami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Opracował jeden z największych psychologicznych programów szkoleniowych w Stanach Zjednoczonych i jest autorem bądź współautorem kilkunastu książek (m.in. Neuronauka w psychiatrycznym procesie zmiany, WUJ 2017). Był kierownikiem szkoleń z zakresu zdrowia psychicznego w Kaiser Permanente w północnej Kalifornii. Obecnie prowadzi seminaria poświęcone integracji neurobiologii i psychoterapii w Stanach Zjednoczonych i 25 innych krajach.
Kontynuacja bestsellerowej książki Ciało pamięta Bolesne doświadczenia odciskają piętno nie tylko na psychice, ale również pozostawiają ślad w ciele: powracające koszmary, flashbacki, blokady mięśniowe czy zachowania dysocjacyjne to znamiona przebytej traumy. Babette Rotschild uczy, jak dzięki terapii oraz pracy z ciałem, odzyskać poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Stawiając na pierwszym miejscu dobro klienta, prezentuje nowe, rozbudowane strategie i zasady bezpiecznego wychodzenia z traumy, dostosowane do indywidualnych potrzeb. Są one przydane w pracy zarówno z osobami wykazującymi gotowość do zmierzenia się ze swoją przeszłością jak z tymi, które wolą do niej nie wracać. Autorka na konkretnych przykładach pokazuje, jak wykorzystać wiedzę o funkcjonowaniu autonomicznego układu nerwowego i jego reakcji na stres w leczeniu traumy, w jaki sposób regulować stabilność klienta w trakcie sesji oraz jak umiejętnie wykorzystywać pozytywne wspomnienia i markery somatyczne, by przywrócić mu poczucie bezpieczeństwa w życiu codziennym i podczas terapii. Innowacyjny pomysł włączenia do terapii traumy elementów medytacji relaksacyjnej, praktyki uważności czy jogi pomaga skoncentrować się na teraźniejszości i zaakceptować przeszłe traumatyczne doświadczenia. Babette Rothschild odwołując się do swoich doświadczeń, zarówno sukcesów jak i popełnionych błędów, daje wskazówki umożliwiające zwiększenie efektywności terapii. Niniejsza publikacja to lektura dla terapeutów pracujących z osobami po przebytej traumie. Dzięki tej ksiażce: Dowiesz się, jak stabilizować nowego klienta, który ulega dysocjacji na skutek uporczywych flashbaków wywołanych traumą Zrozumiesz funkcjonowanie autonomicznego układu nerwowego Nauczysz się identyfikować i wykorzystywać ukryte zasoby somatyczne Poznasz sposoby wykorzystania dobrych wspomnień i markerów somatycznych w terapii Tom 2 publikacji Ciało pamięta poszerza zakres możliwości dostępnych terapeutom traumy oraz skłania ich do tego, by w objawach klinicznych dostrzegali zasoby. Autorka przystępnie wyjaśnia, jak terapeuci mogą wykorzystać zasoby straumatyzowanych osób oraz świadomość stanu fizjologicznego klienta w celu zaplanowania jego podróży ku zdrowiu". Stephen W. Porges, autor książki Teoria poliwagalna. Przewodnik TOM ZAWIERA: CZĘŚĆ I. TEORIA I ZASADY • Rewolucja w terapii osób po urazie psychicznym • Precyzja regulacji autonomicznego układu nerwowego • Bezpieczeństwo wymaga wszystkich zmysłów. Stabilizacja sensoryczna • Ożywianie zapomnianej sztuki. Planowanie terapii traumy CZĘŚĆ II. PRAKTYKA. ZASTOSOWANIE TEORII • Proste zasoby regulują, a nawet leczą traumę • Moc dobrych wspomnień. Skuteczne antidotum na traumatyczne wspomnienie • Wyznaczanie tempa, dozowanie i organizacja • Adaptacja technik uważności, MBSR i jogi do potrzeb osób z PTSD Babette Rothschild, MSW, od kilkudziesięciu lat pracuje jako klinicystka. Jest autorką i redaktorką cenionych książek na temat leczenia następstw traumy i pokrewnych zagadnień, w tym bestsellerowej pozycji Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym (WUJ, 2014). Po kilkuletnim pobycie w Danii, gdzie studiowała i pracowała, wróciła do rodzinnego Los Angeles. Obecnie pisze, prowadzi superwizje i naucza, realizując jednocześnie wymagający harmonogram międzynarodowych wykładów, szkoleń i konsultacji.
Szkolna edukacja seksualna jest jednym z kontrowersyjnych tematów współczesnego dyskursu społecznego. Analizy zaprezentowane w książce koncentrują się wokół dyskusji o edukacji seksualnej w polskim kontekście kulturowym i na tle praktyk pedagogicznych w tym zakresie. Podręczniki do wychowania do życia w rodzinie, weryfikowane i dopuszczone do praktyk edukacyjnych w latach 1999–2014, są traktowane jako rezultat dominacji konkretnej wizji porządku seksualnego. Nie bez znaczenia dla konstrukcji i legitymizacji analizowanych treści okazują się także intertekstualne relacje między podręcznikami a szerszą rzeczywistością społeczną oraz procesy produkcji, dystrybucji i konsumpcji tekstów.
Książka Barbary Jamrozowicz jest nowatorska i wykorzystuje niezagospodarowaną jeszcze przestrzeń dyskursu naukowego dotyczącego konstruowania znaczeń na temat młodzieżowej seksualności i edukacji opartej na tych znaczeniach. Rozważania Autorki znacznie wyprzedzają inne tego typu wywody. W pogłębiony sposób analizuje ona historyczne i społeczne uwarunkowania edukacji seksualnej, następnie przedstawia, w jaki sposób znaczenia zagadnień związanych z wychowaniem seksualnym są konstruowane na poziomach makro-, mezo- i mikrokontekstu.
Z recenzji dr hab. Anny Perkowskiej-Klejman
Barbara Jamrozowicz – absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i kulturoznawstwa międzynarodowego Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku asystenta w Zakładzie Teorii Wychowania i Opieki Instytutu Pedagogiki UJ. Jest autorką ponad 40 artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach wieloautorskich, a także współredaktorką publikacji zbiorowej. Uczestniczyła w konferencjach, warsztatach i sympozjach poświęconych pedagogice seksualnej, projektowała i prowadziła zajęcia dotyczące znaczeń nadawanych seksualności.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?