KATEGORIE [rozwiń]

Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe UMK

Opakowanie Conservation Science and Art Series Vol.2

160,00 zł 137,52 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

.Facture presents the latest conservation research on masterpieces from the National Gallery of Art, Washington, spanning the early Renaissance through the present and encompassing a range of media. Volume 2 examines great art of two very different eras—the Italian Renaissance and the 20th century—and puts in new contexts works such as Giotto’s Madonna and Child, bronze sculptures by Auguste Rodin, watercolors by John Marin, early paintings by Andy Warhol, and Mark Rothko’s multiforms, which mark the birth of his abstraction. Seven essays are illustrated with outstandingly detailed photography and share a common approach. They each begin with meticulous material and analytical study of the work and then place the findings in a broader historical context, providing new perspectives on well-known works. A fascinating contribution to interdisciplinary scholarship on art, this publication extends a tradition of fostering dialogue among art historians, scientists, and conservators in the international community.
Opakowanie Conservation Science and Art Series Vol.1

160,00 zł 137,52 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

INTRODUCTION / 7 EVALUATION OF CULTURAL HERITAGE / 9 Małgorzata Pronobis-Gajdzis / 10 A Conservator’s Reflection on Evaluation as a Pivotal Issue of Cultural Heritage Protection: History, Methodology, Contemporary Perspective PAINTING / 29 Justyna Olszewska-Świetlik / 30 Painting Technology and Techniques in Selected Icons Attributed to the Rybotycze School from the Collection of the National Museum of the Przemyśl Land Gaja Gąsecka, Justyna Olszewska-Świetlik, Maria Gołąb / 60 The History, Techniques and Technology of Two Paintings by Marcello Bacciarelli (1731–1818) Entitled Portrait of Konstancja and Stanisław Poniatowski and Portrait of Bacciarelli’s Granddaughter from the Collection of the National Museum in Poznań Magdalena Sitkiewicz / 90 Paintings by Konrad Krzyżanowski from the Museum of Opole Silesia in Opole: Technological and Technical Issues Kinga Szczepińska, Teresa Łękawa-Wysłouch / 116 Gothic Wall Paintings in the East Part of the South Wall in the Cathedral of Saint John the Evangelist in Kwidzyn: Verification of Their Presence and State of Preservation CONTEMPORARY ART / 135 Mirosław Wachowiak / 136 Nursing, Arrangement, Care? Some Issues of the Broadened Fields of Activity of Conservators of Contemporary Art Sławomir A. Kamiński, Anna Cecylia Brzóstowicz / 156 A Painting Conservator in the Land of Fakturowce: Selected Conservation Issues Regarding the Body of Work of Bronisław Kierzkowski SCULPTURE, METAL AND CERAMIC ARTEFACTS, FURNITURE / 177 Aleksandra Jaros, Aleksandra Gralińska-Grubecka / 178 Technological Research and Conservation-Restoration of a Chinese Bodhisattva Sculpture Made of Polychromed Sun-Dried Clay (11th/12th C.) Paula Śwituszak, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Szymon Żywica / 196 Conservation of Draper Astrograph Ewa Porzyć, Aleksandra Gralińska-Grubecka / 212 Research and Conservation-Restoration of a 19th Century Boulle Cabinet TEXTILE
Okładka książki Aleksander Werner (1920-2011) Tom 1 i 2

154,00 zł 132,36 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

.
Opakowanie Studia o muzealnej pamięci na ziemiach dawnej Rzeczpospolitej do roku 1918

82,00 zł 70,48 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Muzea, kolekcje czy inicjatywy muzealne istniejące i kształtowane na ziemiach dawnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów do 1918 r. nie były dotychczas przedmiotem szerszych badań. Nieznane pozostawały skala zjawiska i sposób funkcjonowania tych zbiorów w ówczesnej wielorakiej kulturze pamięci. Niniejsza publikacja to próba wypełnienia tej luki. Punktem wyjścia do zawartych w książce studiów jest muzeum rozumiane jako instytucja publiczna, opierająca swoją działalność na prezentacji i dydaktycznym wykorzystaniu obiektów wizualnych tworzących kolekcję. Monografia jest podzielona na cztery części poświęcone wybranym zagadnieniom – w pierwszej muzeum jest ujęte jako przestrzeń edukacji, w drugiej – jako obszar symbolizacji dziejów, historii narodu, rodów, kultury, a przede wszystkim sztuki. Trzecia część odnosi się do ziemi i zamieszkującego ją ludu w sensie ojczyzny/ojczyzn, w aspekcie przyrody i cywilizacji, natomiast część czwarta obejmuje zagadnienia związane ze skomplikowanymi na ogół relacjami pomiędzy narodami żyjącymi na dawnych ziemiach Rzeczpospolitej. Publikację zamyka wykaz muzeów i placówek o charakterze muzealnym zlokalizowanych tu przed 1918 r.
Okładka książki Znak drogi Teologia pielgrzymowania z perspektywy Camino de Santiago

42,00 zł 36,10 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Pielgrzymowanie jest fenomenem o światowym zasięgu, wszechstronnie opisanym z punktu widzenia geografii, etnologii i powiązań z turystyką religijną. W literaturze teologicznej dominuje ujmowanie go jako przejawu pobożności ludowej. Autor podjął się rozwinięcia i usystematyzowania postrzegania pielgrzymowania jako znaku. Efektem jego pracy jest przekazywana w ręce Czytelników propozycja spojrzenia na pielgrzymkę przez pryzmat pojęcia sakramentalności (w szerokim rozumieniu tego terminu). Punktem wyjścia podjętej refleksji była analityczna lektura literackich świadectw przejścia Camino de Santiago, a osiągniętym celem stało się sformułowanie autorskiej definicji pielgrzymowania. Uzupełnieniem analiz jest zwrócenie uwagi na wieloaspektowość zjawiska świętych wędrówek i zaproponowanie szeregu praktycznych wniosków.
Okładka książki Cyfrowa dekada Związki sztuki i technologii w latach 1960-1975

46,00 zł 43,22 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

yfrowa dekada poświęcona jest związkom między sztuką i technologią w XX wieku, jednak przede wszystkim obejmuje lata 1965–1975, kiedy artyści po raz pierwszy zainteresowali się wykorzystaniem komputerów na gruncie sztuki. Opisane zostały tutaj przykłady artystycznego użytkowania komputerów przez inżynierów pracujących w Bell Labs oraz prace wywodzących się ze Stuttgartu artystów skupionych wokół Maxa Bensego. Tytułowa cyfrowa dekada to czas, w którym z jednej strony następuje swoista instytucjonalizacja sztuki komputerowej, ponieważ jej istnienie zaczynają dostrzegać przedstawiciele świata sztuki, z drugiej zaś stanowi moment utraty niewinności, gdyż pojawiają się artyści, którzy zaczynają otwarcie krytykować zbliżenie się sztuki i technologii. W tym kontekście przeanalizowana została działalność twórców skupionych wokół ruchu Nowe Tendencje z Zagrzebia, Art Workers Coalition, Experiments in Art and Technology oraz artystów takich jak Frieder Nake i Gustav Metzger, którzy indywidualnie wyrażali swój sprzeciw względem komputerów oraz technologii produkowanych przez firmy współpracujące z wojskiem. W książce opisane zostały również prace polskich artystów zainteresowanych rozwojem komputerów, cybernetyką oraz technologią, szczególnie środowiska związanego z Jerzym Ludwińskim. Choć Cyfrowa dekada skupia się przede wszystkim na analizie praktyk artystycznych, to sztuka komputerowa i technologiczna zostały potraktowane jako zjawiska zaangażowane politycznie, stąd też umiejscowiono je na tle społeczno-politycznym i w kontekście rozwoju technologii komputerowych.
Opakowanie Bajka ludowa i nie-ludowa w badaniach interdyscyplinarnych

34,00 zł 31,94 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Monografia zbiorowa „Bajka ludowa i nie-ludowa w badaniach interdyscyplinarnych” stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób współcześnie pojmuje się i bada bajkę ludową. To proste pytanie nie jest bezzasadne, jako że zainteresowanie bajką w ostatnich czasach wydaje się znaczne. Powstaje wiele filmów, spektakli i książek odwołujących się już w nagłówkach do tytułowej kategorii, ale niejednokrotnie trudno znaleźć między nimi jakieś bliższe związki poza daleko idącymi skojarzeniami z czarami, cudownością i niezwykłością. Być może w takim szerokim rozumieniu terminu jest zauważalny zwrot ku pierwotnemu znaczeniu słowa bajka, czyli bajać, kłamać, opowiadać nieprawdy. Pragnąc bliżej przyjrzeć się istocie tego problemu, zaproszono do zaprezentowania wyników swych badań nad bajką 18 przedstawicieli różnych dyscyplin (folklorystów, etnologów, kulturoznawców, literaturoznawców, teatrologów, filozofów, pedagogów), aby zobaczyć z ich perspektyw, czym jest bajka, co w rzeczywistości kryje się pod tym pojęciem i jakimi narzędziami można tę kategorię badać.
Okładka książki Eseje filozoficzne

28,00 zł 26,31 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Przekład i opracowanie – Adam Grzeliński i Anna Markwart Wprowadzenie – Anna Markwart Tom zawiera wybór esejów spośród tekstów opublikowanych po śmierci Adama Smitha w zbiorze Essays on Philosophical Subjects: O zmysłach zewnętrznych, O naturze imitacji, O pokrewieństwie muzyki, tańca i poezji oraz fragment Historii astronomii. Chociaż nie były one dopracowane przez filozofa tak jak Teoria uczuć moralnych czy Bogactwo narodów, które osobiście przygotowywał do druku, to jednak pozwalają zwrócić uwagę na ważne dla myśliciela zagadnienia, spojrzeć na jego rozważania z nieco innej perspektywy, a także rozwijają problematykę obecną w innych jego pracach. Smith tworzył je w różnych momentach swego życia, pozwalają więc one do pewnego stopnia prześledzić rozwój jego stylu pisania, dojrzewanie do pewnych idei oraz źródła niektórych z nich. Można dzięki nim dostrzec udział Smitha w intelektualnych dyskusjach, które zajmowały osiemnastowiecznych myślicieli.
Okładka książki Wkład powszechnych zjazdów historyków i archiwistów polskich do dorobku archiwistyki

36,00 zł 33,82 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Monografia jest pierwszym całościowym ujęciem udziału archiwistów w powszechnych zjazdach historyków, począwszy od 1880 roku, i w powszechnych zjazdach archiwistów od 1986 roku oraz ich teoretycznego wkładu do dorobku archiwistyki polskiej. Zawiera analizę 350 referatów wygłoszonych i opublikowanych w pamiętnikach zjazdowych, z której wynika, jakie problemy były ważne dla środowiska archiwalnego, co je interesowało i budziło w nim emocje, co je bulwersowało, a co przyjmowano z entuzjazmem. Można dostrzec zmiany w opisywaniu i ocenie wielu zjawisk zachodzących w archiwach i wokół nich oraz w postrzeganiu archiwów i archiwistyki, a także reakcji na nowe prawo czy nowinki technologiczne. Zaprezentowane teksty pozwalają odtworzyć rozwój oryginalnej polskiej myśli archiwalnej oraz historię współczesnej dziedziny archiwalnej wraz z jej różnorodnymi aspektami. Każdy tekst może stanowić inspirację do podejmowania kolejnych badań naukowo-archiwalnych.
Opakowanie Jesuit culture between texts and arts

34,00 zł 31,94 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

It is an essential and specific feature of so-called Jesuit art that it served evangelisation in a broad sense, both in Europe and outside Europe – basically within the entire world at that time. This unique, so to speak, global reach of Jesuit art is a striking characteristic in the context of the history of modern art and culture in the European tradition subordinated mainly to the category of national and local taste. This global reach is probably the reason why the Jesuits achieved such spectacular momentum in their artistic and cultural activities. The Order boldly adapted European cultural patterns to foreign traditions. Jesuits were not afraid of combining and crossing many styles, sometimes really distant in an aesthetical sense. Moreover, they did not feel disgusted before popular art, perceived maybe even as low art in those times, seeing in it an excellent communication tool with the recipient. from the Word of Introduction
Okładka książki Istota i miejsce kategorii wartości w teorii ekonomii Ewolucja poglądów

42,00 zł 36,10 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Wprowadzenie / 9 Rozdział 1. Rozwój kategorii wartości przed powstaniem nauki ekonomii / 19 1. Kategorie wartości wykoncypowane przez Herodota i Arystotelesa / 20 2. Ustalenia rzymskich prawników na temat wartości / 23 3. Wkład św. Tomasza z Akwinu do rozwoju koncepcji wartości / 28 4. Wartość według reprezentantów merkantylizmu oraz krytyków tej doktryny: Jeana Bodina, Williama Petty’ego, Johna Locke’a, Johna Lawa, Richarda Cantillona i Jamesa Steuarta-Denhama / 30 5. Zagadnienie wartości w rozważaniach fizjokratów – François Quesnay, Anne Robert Jacques de Turgot i Guillaume-François Le Trosne / 38 Rozdział 2. Zobiektywizowane teorie wartości jako fundament ekonomii w szkole klasycznej / 45 1. Dwie wersje teorii wartości Adama Smitha: zależnej od pracy oraz zależnej od kosztów produkcji / 48 2. Uwagi Jeremy’ego Benthama oraz Christiana von Schlözera o wartości / 60 3. System teoretyczny ekonomii Davida Ricardo oparty na udoskonalonej teorii wartości uzależnionej od pracy / 65 4. Użyteczność i koszty produkcji jako przyczyny wartości według Jeana Baptiste’a Saya / 75 5. Pogląd Frédérica Claude’a Bastiata o wartości wypływającej z usług stanowiących zaoszczędzoną pracę / 86 6. Zsyntetyzowanie nauki o wartości szkoły klasycznej przez Johna Stuarta Milla / 93 7. Rozważania Fryderyka Floriana Skarbka o przyczynach wartości / 102 Rozdział 3. Teoria wartości według twórców ekonomii heterodoksyjnej / 111 1. Pożyteczność i wartość u Adama Heinricha Müllera / 114 2. Powiązanie wartości z pracą zaoszczędzoną przez Henry’ego Charlesa Careya / 115 3. Koncepcja wartości Wilhelma Georga Friedricha Roschera jako reprezentatywne ujęcie nurtu historycznego / 117 4. Kategoria wartości oparta na teorii energii społecznej – propozycja Zygmunta Herynga / 120 5. Rozważania Stanisława Grabskiego o wartości jako zjawisku społeczno-gospodarczym/ 126 Rozdział 4. Kategoria wartości w nurcie myśli socjalistycznej / 141 1. Połączenie wartości z bogactwem przez Jeana Charles’a Léonarda Simonde’a de Sismondiego / 143 2. Koncepcja wartości dodatkowej Williama Thompsona i Thomasa Hodgskina / 147 3. Teoria proporcjonalności wartości produktu Pierre’a Josepha Proudhona / 148 4. Teorie wartości i wartości dodatkowej Karola Henryka Marksa / 158 5. Leona Winiarskiego krytyczna analiza Marksowskiej teorii wartości oraz wartości dodatkowej / 161 [...]
Okładka książki Usankcjonowanie niecnoty czy godność zawodu?

36,00 zł 30,94 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Problematyka etyczna stosunkowo rzadko podejmowana jest przez socjologów, ponieważ stanowi domenę filozofów i prawników, a ostatnio także ekonomistów, zwłaszcza tych zajmujących się kulturą pracy i zawodu, kulturą organizacyjną oraz etyką życia gospodarczego, zarządzaniem przez wartości i społeczną odpowiedzialnością biznesu. Zbliżone do terminu „etyka zawodowa” pojęcie „etyka pracy” (work ethics) oznacza „produktywny trud” i ujmuje pracę w aspekcie procesualnym, czasownikowym, jako czynność cenioną przez tych, którzy ją wykonują, a także przez ich otoczenie, głównie pracodawców. Etyka lub kultura pracy w tradycyjnym rozumieniu wiąże się zatem m.in. z niską/wysoką wydajnością pracowników oraz koncepcją wzrostu/regresu gospodarczego, wywodząc się z etyki protestanckiej, w której praca stanowiła nie tylko powinność religijną, lecz także obowiązek moralny. Jako że współcześnie problematyka etyki zawodowej wykazuje liczne, bezpośrednie lub pośrednie związki ze wspomnianą sferą CSR, etyką społeczną, etyką życia publicznego, a także socjologią moralności, socjologią pracy oraz socjologią instytucji i zrzeszeń, a ponadto poradoznawstwem, zawodoznawstwem, pracą socjalną i polityką społeczną, warto ją podjąć oraz rozwinąć. Właśnie temu ma służyć niniejsza praca, sytuująca się na styku wspomnianych gałęzi i subdyscyplin naukowych, znosząca, a przynajmniej zacierająca, rysowane często zbyt grubą kreską linie demarkacyjne między nimi. Wydaje się bowiem, że płaszczyzną porozumienia jest tu, a z pewnością powinien być, aksjologiczny, a ściślej: etyczny aspekt każdej z wymienionych dziedzin. Fragment Wstępu
Opakowanie Ewangelicy w regionie kujawsko-pomorskim na przestrzeni wieków

49,00 zł 42,16 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Przedmiotem prezentowanego zbioru studiów jest szerokie zagadnienie, które mogłoby stać się tematem monografii. Jak bowiem opisać w wyznaczonej ramami wydawniczymi pracy dzieje ewangelicyzmu w jednym z najważniejszych dla luteranizmu i kalwinizmu miejsc na mapie ziem polskich? Jest to widoczne szczególnie w Toruniu. Dość wspomnieć tylko, że od czasów reformacji aż do 1920 roku ludność protestancka przeważała wśród mieszkańców Starego i Nowego Miasta Torunia, a burmistrzowie miasta byli wyłącznie wyznania ewangelickiego. Jest to blisko 400 lat historii Torunia i warto o tym pamiętać, zwłaszcza że 100 lat temu stosunki wyznaniowe zmieniły się w sposób radykalny. Fragment Wstępu
Okładka książki The ethnography of historiography developed in the Polish People’s Republic: a historiographic and m

26,00 zł 22,35 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Translated by Barbara Komorowska The ethnography of historiography developed in communist Poland is a consequence of the ‘anthropological turn’ in historiographic and methodological studies and an aspect of the ethnography of modern thought in the field of history. This is a proposal of an anthropological view of history as a field of culture. The ethnography of modern thought in the field of history combines reflections classically preserved for the history of historiography, methodology of history and cultural anthropology. Dealing with the case of Górski and reconstructing his vision of the world and man allows for an interpretive reconstruction of the cultural ‘piece’ of historiography developed in the Polish People’s Republic and sketching a fragment of its ‘cartographic image’ and diagnosis. The diagnosis concerns the phenomenon of anthropologising history, whose local variants can be observed in historiography developed in communist Poland.
Okładka książki Nomadyczna Europa Poststrukturalistyczne granice europejskiego uniwersalizmu

38,00 zł 29,34 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

O idei Europy tradycyjnie myślano w kategoriach pokonywania granic. Tak jak mityczna księżniczka nosząca jej imię, Europa miała być nomadką – tworzyć się dzięki nieustannej wędrówce. Jednocześnie miała być ona nośnikiem uniwersalizmu – obietnicy powszechnego postępu, która stopniowo ziści się w planetarnych ramach. Zburzenie muru berlińskiego i wejście w kolejną fazę integracji kontynentu raz jeszcze zrodziły nadzieje na kosmopolityczną Europę. Po upływie 30 lat nie zostało z nich zbyt wiele. Dziś granice stanowią raczej świadectwo impasu europejskiego uniwersalizmu niż chwilową barierę na drodze do jego realizacji. Dramat uchodźców tonących w Morzu Śródziemnym, rozbudowa strzeżonej „twierdzy Europa” czy odradzające się egoizmy narodowe to tylko najbardziej jaskrawe przykłady odwrotu ku partykularyzmom. Czy zatem Europa definitywnie odstąpiła od swej misji? W kontrze do nastroju przepełnionego pesymizmem książka śledzi wyłanianie się konturów nowej Europy, a właściwie – wielu Europ na raz. Niemożliwość wypracowania formy politycznej, porowatość i niestabilność granic zostają potraktowane nie jako przejaw zmierzchu, lecz jako źródło żywotności Europy. O ile stary europejski uniwersalizm polegał na przesuwaniu horyzontów i przezwyciężaniu partykularyzmów, o tyle współcześnie granice stają się przestrzeniami spotkania z Innością, zewnętrzem, różnicą, które wzywają Europę do wymyślenia się na nowo. Książka eksploruje nowe ścieżki dla Europy w ślad za poststrukturalistycznymi myślicielami. Konfrontując się z aktualnym wyzwaniem migracji, historią idei europejskiej i współczesnymi debatami nad potrzebą odnowy uniwersalizmu, Nomadyczna Europa stawia sobie za cel odblokowanie naszej wspólnej wyobraźni politycznej.
Okładka książki Autorstwo Urynkowienie literatury i fantazmat podmiotu autorskiego

38,00 zł 32,66 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Zachodzące przemiany społeczno-kulturowe domagają się rewaloryzacji dotychczasowych ustaleń z zakresu prawa autorskiego i denaturalizacji pojęcia autorstwa, jego dyskursywizacji z uwzględnieniem kontekstów prawnych, ekonomicznych, estetycznych i teoretycznoliterackich. Autor jest nie tylko podmiotem procesu twórczego, lecz także nośnikiem określonej ideologii. Autorstwo wyłania się w XVIII wieku jako narzędzie w starciu sił politycznych, społecznych i ekonomicznych, autor staje się chwytem retorycznym w nierównej walce toczonej przez feudalny porządek z kapitalizmem. Opowieść o autorstwie to historia urynkowienia literatury i kultury. Ideologia autorstwa, maskowana wieloma metaforami i kategoriami (takimi jak oryginalność czy geniusz), podtrzymywana przez instytucje w rodzaju krytyki i teorii literatury, służy przemianie twórczości w przedmioty estetyczne, łatwe do skonsumowania towary bez kłopotów funkcjonujące na komercyjnym rynku. Jednocześnie zagadnienie autorstwa pozostaje problemem kulturowej autoidentyfikacji, określając, czyje głosy uchodzą za prawomocne i autorytatywne, a które podlegają systemowemu uciszaniu. Monografia stanowi kompleksowe omówienie historii autorstwa i jego licznych kontekstów: niekwestionowanej i niebezpiecznie anachronicznej dominacji romantycznego modelu autorstwa, represji autorstwa kobiecego, metaforycznej śmierci autora i problemu autorstwa zbiorowego.
Opakowanie Camino Polaco Teologia Sztuka Historia Teraźniejszość Tom 5

34,00 zł 29,22 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Wyjątkową inspiracją do wydania niniejszego tomu jest na pewno fakt, że od kilku miesięcy przeżywamy Rok Święty Compostelański. W tym roku grób św. Jakuba Większego w Santiago de Composteli staje się źródłem szczególnych łask dla każdego pielgrzyma wędrującego drogami św. Jakuba. Wierzymy również głęboko, że jest to wyjątkowy czas dla każdego, kto chce odnowić swoje życie, a być może nawet nadać mu sens. Bo czyż nie tego szukali wędrujący przez wieki pielgrzymi, udający się do źródła łask, które znajdowali w Composteli? [...] W prezentowanym tomie znajdują się teksty, które dotykają różnych caminowych wątków. Ich ogólną prezentację rozpoczynamy od przywołania Listu pasterskiego z okazji Roku Świętego Compostelańskiego autorstwa arcybiskupa Santiago de Compostela Juliána Barrio Barrio. To niezwykle ważny dokument, który odkrywa przed nami korzenie, mówi o teraźniejszości, a przede wszystkim inspiruje św. Jakubem Większym na przyszłość. [...] Tytuł listu Wyjdź z twojej ziemi! Apostoł Jakub na ciebie czeka! to zaproszenie do tego, aby uczynić kolejny krok wiary w naszym życiu. Oby niniejsza książka pomogła w jego podjęciu. Ze Wstępu
Opakowanie Wokół zagadnień warsztatu artysty Tom 2 Malarza rzeźbiarza architekta

120,00 zł 112,74 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Wstęp / 11 Małgorzata Nowalińska Warsztat średniowiecznego mistrza. Sposoby mechanicznego kopiowania rysunku / 13 Dorota Maria Borowska Widzimy to, co wiemy. Znaczenie geometrii w tworzeniu kompozycji obrazu Jana van Eycka Małżeństwo Arnolfinich / 31 Katarzyna Novljaković Dwustronnie malowany obraz Lippa d’Andrei di Lippo z kolekcji książąt Czartoryskich jako przykład tradycyjnego warsztatu quattrocenta / 45 Anna Forczek-Sajdak Renesansowe pomniki nagrobne rodziny Pieniążków herbu Odrowąż z Krużlowej i Skrzydlnej / 63 Alicja Saar-Kozłowska Uwagi na temat warsztatu barokowego rzeźbiarza w kamieniu. Między formą wyciętą, nieukończoną a pogłębioną polichromią / 87 Mateusz Jasiński Analiza technologiczna obrazu Sąd Midasa ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie – porównanie z warsztatem Gerrita van Honthorsta i innych caravaggionistów utrechckich / 123 Sylwia Svorová Pawełkowicz, Michał Witkowski Smalta – produkcja i handel w świetle badań archiwalnych i fizykochemicznych / 139 Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Jakub Karasiński Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza (1689–1775) / 155 Przemysław Waszak Rekonstrukcje z zakresu historii sztuki a wizja literacka warsztatu biedermeierowskiego malarza Carla Spitzwega / 181 Elżbieta Zygier, Anna Klisińska-Kopacz Sposób opracowania malarskiego obrazów o tematyce myśliwskiej Maksymiliana Gierymskiego / 193 Andrzej Laskowski Wokół warsztatu galicyjskiego urbanisty. Casus tarnowskiego architekta Adolfa Juliusza Stapfa / 211 Emilia Ziółkowska-Ganc Realia pracy architektów-urzędników Królestwa Polskiego w okresie międzypowstaniowym / 223 Szymon Jan Stenka Miedzioryty i akwaforty Jerzego Hoppena w kontekście jego nieopublikowanego rękopisu z 1941 roku / 255 Karolina Rosiejka Studio artystki jako metafora dla sztuki. Przypadek Georgii O’Keeffe / 271 Filip Pręgowski Pracownia jako przestrzeń ideologiczna. O dyskursie wokół przemian artystycznych w amerykańskiej sztuce lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku w kontekście medium i warsztatu / 285 Cátia Viegas Wesołowska Malarstwo emalią na stali w architekturze z perspektywy historycznej w kontekście wczesnych prac Stefana Knappa / 303 Anna Gut-Czerwonka Megalityczna twórczość Zygmunta Wujka (1938–2018) / 323 Szymon Piotr Owsiański Z pracowni projektanta i artysty, Yves’a Saint Laurenta. Przestrzeń twórcza i źródła inspiracji / 341 Marek Barański Badacz zabytków architektury i jego warsztat / 351 Oleh Rudenko Myśleć książką. Filozofia twórczości Fedora Łukawego / 373 Przemysław Waszak Kreślony słowami w wyobraźni świat sztuki w prozie Stanisława Lema / 391 Piotr C. Kowalski Mój warsztat pracy dawniej i dziś / 405
Okładka książki Filozofia Tom 3 Metafizyka

38,00 zł 35,70 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Filozofia Karla Jaspersa bezsprzecznie należy do dzieł ścisłej czołówki klasyki filozoficznej, które nie zostały jeszcze przełożone na język polski. Wraz z Byciem i czasem Heideggera oraz Byciem i nicością Sartre'a tworzy wielką trylogię arcydzieł filozofii egzystencjalnej. Dotychczas w języku polskim Jaspersa można było poznać tylko z lektury jego mniejszych i bardziej popularnych rozprawek, będących często zapiskami z wykładów, a nawet odczytów radiowych. Wielkiego filozofa na ogół kojarzy się więc z atrakcyjnie brzmiącymi frazami, takimi jak sytuacje graniczne, lęk egzystencjalny czy pasja nocy. W filozofii światowej za najważniejszą z prac Jaspersa uchodzi Philosophie. Cieszę się, że tłumacząc to dzieło, mogę uzupełnić istotną lukę w dziejach polskiej kultury filozoficznej. Od tłumacza
Okładka książki Filozofia Tom 2 Rozjaśnianie egzystencji

52,00 zł 48,85 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Filozofia Karla Jaspersa bezsprzecznie należy do dzieł ścisłej czołówki klasyki filozoficznej, które nie zostały jeszcze przełożone na język polski. Wraz z Byciem i czasem Heideggera oraz Byciem i nicością Sartre'a tworzy wielką trylogię arcydzieł filozofii egzystencjalnej. Dotychczas w języku polskim Jaspersa można było poznać tylko z lektury jego mniejszych i bardziej popularnych rozprawek, będących często zapiskami z wykładów, a nawet odczytów radiowych. Wielkiego filozofa na ogół kojarzy się więc z atrakcyjnie brzmiącymi frazami, takimi jak sytuacje graniczne, lęk egzystencjalny czy pasja nocy. W filozofii światowej za najważniejszą z prac Jaspersa uchodzi Philosophie. Cieszę się, że tłumacząc to dzieło, mogę uzupełnić istotną lukę w dziejach polskiej kultury filozoficznej. Od tłumacza

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj