Książka dotyczy obrazu jednego z najbardziej wpływowych malarzy polskich XX wieku. Obraz Targ na jarzyny stał się na początku twórczości Pankiewicza i mimo wszystkich zmian, jakie nastąpiły w późniejszych latach, pozostał ikoną dość tajemniczą, jak się okazało. Autor książki, zaintrygowany różnicami występującymi pomiędzy płótnem znajdującym się w MNP a wczesnymi fotografiami i drzeworytem ukazującymi obraz znany za życia artysty, prześledził losy poznańskiego płótna i dokonał wnikliwej analizy formalnej. W zasadzie nikt w polskiej literaturze dotyczącej historii sztuki nowoczesnej (modernistycznej) nie operował takim warsztatem badawczym, wyznacza to nową jakość w pracach naukowych. Książkę czyta się jak dobry kryminał, w całkowicie pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Jest to pionierska w Polsce monografia poświęcona wiecznym piórom, a także jedna z pierwszych pozycji w literaturze światowej odnoszących się do społecznych i kulturowych funkcji designu przyborów piśmiennych. Autor przedstawił w niej, w jaki sposób dokonujące się w XX stuleciu cywilizacyjne wpływały na rozwój tych fascynujących przedmiotów i odwrotnie – jak ewolucja wiecznych piór oddziaływała na styl i życie piszących nimi ludzi.
Książka stanowi próbę analizy różnorodnych reprezentacji kobiecości wyłaniających się przez wieki i postrzeganych przez wielu autorów jako symbole, archetypy, mity czy ikony. Interpretując materiały ikonograficzne, a także teksty literackie, medyczne, religijne czy filozoficzne, Autorka starała się przedstawić wybrane konstrukcje kobiecości. Uchwyciła także ambiwalencje i sprzeczności, zmieniające się znaczenia i dryfujące symboliki ? tak jak przejawiały się / przejawiają się one w kulturze Zachodu.
Autorka starała się także odpowiedzieć na następujące pytania: Co decyduje o tym, że pewne baśnie, mity, legendy są ponadczasowe, a ich bohaterki stają się swoistymi symbolami, archetypami czy ikonami kobiecości? Dlaczego pomimo upływu dekad i stuleci wciąż są w stanie wzbudzać zainteresowanie czytelników i stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla artystów, malarzy, kompozytorów, ale także w życiu codziennym kobiet i dziewcząt?
Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.
Książka podejmuje niezwykle ważny problem związany z funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie zdominowanym przez dynamicznie rozwijające się technologie informacyjne. Jej wartość polega na tym, że Autorka podejmuje niezwykle trudny, a jednocześnie bardzo rzadko omawiany, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i empirycznym, problem funkcjonowania w cyfrowym świecie dzieci we wczesnym wieku szkolnym.
Książka jest dedykowana Profesorowi Pawłowi Zeidlerowi. Okazją formalną są sześćdziesiąte piąte urodziny Profesora oraz przeszło czterdzieści lat pracy badawczej i dydaktycznej Jubilata na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przez 22 lata pełnił funkcję kierownika zakładu logiki i Metodologii Nauk w Instytucie filozofii. Naukowe dokonania Profesora prezentuje zamieszczony w niniejszym tomie spis publikacji. ich tytuły pozwalają łatwo zorientować się w obszarach Jego badawczych zainteresowań. Są to: metodologia nauk empirycznych, semiotyka, filozofia nauki, zwłaszcza zaś filozofia chemii. Właśnie z tym ostatnim obszarem badawczym Profesor związał się w ostatnich latach. Należy podkreślić pionierski charakter podjętych przezeń prac nie tylko na gruncie polskim, ale też światowym. z kolei, zakres pozabadawczych pasji Profesora ujawnił się w licznych z Nim rozmowach, które odsłoniły zainteresowanie historią i obserwacją ptaków. Prezentowany zbiór składa się z dziewiętnastu zróżnicowanych tematycznie opracowań. Większość z nich – bezpośrednio lub pośrednio – kontynuuje wątki badawcze podejmowane przez Profesora w różnych latach. zostały one podzielone
Książka stanowi zbiór usystematyzowanych rozważań na temat możliwości i ograniczeń rozwoju człowieka w różnych aspektach i kontekstach współczesnego świata. W pracy wyodrębniono dwa główne wymiary zamian rozwojowych: zawodowe oraz osobiste. Z kolei zmiany rozwojowe osobiste podzielono na normatywne oraz nienormatywne. Autorzy poszczególnych artykułów opisują zjawiska, procesy albo przyczyny określonych zmian rozwojowych. Ukazują różnorodność i wielopłaszczyznowość życia zawodowego i osobistego jednostek.
Czym jest moda i jakie ma współcześnie znaczenie? Powyższe pytanie stanowiło bezpośrednią inspirację dla powstania książki. Autorka przyjęła interdyscyplinarną perspektywę badawczą, odwołując się do dorobku wielu dyscyplin naukowych – od wzornictwa po socjologię – co pozwala na rozpatrzenie wieloaspektowej natury mody. Będąc jednocześnie naukowcem, projektantem i pedagogiem, autorka konfrontuje obserwacje i działania twórcze ze zmieniającą się w czasie świadomością współczesności studentów, a pochodną tego dialogu jest przyjęta retoryczna forma wywodu, w tym pytania skierowane do czytelnika. Celem takiego rozwiązania jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad dyskutowanymi zagadnieniami, ponieważ nie zawsze jesteśmy skłonni doceniać rolę mody i wpływ, jaki na nas wywiera. Może dlatego, że paradoksalnie znaczy dla nas zbyt wiele? Moda, będąc zjawiskiem wielowątkowym i wieloznacznym, jest także istotnym elementem kontaktów międzyludzkich, bo manipulując nią, możemy powiedzieć o sobie wszystko…albo nic.
Zbiór artykułów poświęconych szeroko pojętej restytucji zabytków, analizowanej z punktu widzenia prawników i historyków. Stąd też są to zarówno analizy prawnicze, jak i refleksje na temat konkretnych przypadków restytucji, a także próba oceny kwestii strategii politycznej i dyplomatycznej realizowanej w tym kontekście. Zagadnienia te były już wprawdzie przedmiotem badań, ale wciąż jest miejsce na analizy szczegółowe, jakie zawarte są w recenzowanej książce.
Tom Buntowniczki. Głosy kobiet we współczesnej literaturze katalońskiej to zbiór artykułów poświęconych najważniejszym katalońskojęzycznym pisarkom XX i XXI wieku, które zapisały się na kartach historii literatury nie tylko dzięki swoim znaczącym dziełom, ale też i nonkonformistycznej postawie wobec pozycji kobiet i ich losu zarówno na polu literackim, jak i w innych sferach życia. Książka jest próbą wprowadzenia czytelników w wielowymiarową problematykę, począwszy od zarysu tradycji kobiecego pisarstwa w Krainach Katalońskich, a skończywszy na skomplikowanym kontekście historyczno-kulturowym, zwłaszcza zaś kluczowym elemencie kreującym poczucie tożsamości, czyli języku. Utwory omawianych w tomie autorek – bohaterkami kolejnych rozdziałów są: Víctor Catala (męski przydomek Cateriny Albert), Merce Rodoreda, Maria Aurelia Capmany, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Merce Marçal oraz Montserrat Roig – ukazują ich determinację w procesie odbudowywania i jednoczenia narodu, do którego zdarzyło się im należeć. W twórczości wszystkich dostrzec można pewien wspólny cel: uwolnienie się od balastu przeszłości i wprowadzenie takich konkretnych rozwiązań, aby jutro, które nadejdzie, było lepsze.
Książka poświęcona fenomenowi filmowej kultury niezależnej w okresie, w którym pozornie film mógł istnieć tylko w ramach kultury oficjalnej, państwowej. Tymczasem było inaczej. Kluczowy temat publikacji – jak dystrybuować i propagować treści zakazane, nieoficjalne i nieocenzurowane – został przedstawiony w szkicach poruszających różne wątki związane z tym zagadnieniem. Istnienie form filmu niezależnego w Polsce okresu PRL to rozmaite zjawiska: rozpowszechnianie utworów filmowych, emigracyjne instytucje i studia produkujące filmy, zakazane i pomijane tematy, wreszcie działalność reżyserów, których autorska twórczość nie pasowała do obowiązujących norm, schematów i konwencji. Publikacja ukazuje te zagadnienia nie tylko jako wachlarz tematów i zjawisk związanych z ściśle określonym rozumieniem pojęcia niezależności w kinie i kulturze polskiej tamtego czasu, ale raczej jest małą panoramą obejmującą w skrócie to zjawisko, zachęcającą Czytelnika do dalszych, własnych poszukiwań i odkryć tego, co było niezależne i możliwe do wykreowania w polskim kinie czasów PRL.
Książka dotyczy problematyki chrystianizacji władztwa Piastów w odniesieniu do obszaru peryferyjnego, jakim były Kujawy w X-XII w. Tempo chrystianizacji tej części domeny Piastów rozpatrywano poprzez analizę przemian zachodzących w obrządku pogrzebowym na przestrzeni X-XII wieku, genezę biskupstwa na Kujawach, problem najstarszych parafii, powstanie pierwszych kościołów i tempo rozwoju sieci kościelnej. Aby porównać tempo chrystianizacji, wiele z przedstawionych kwestii zestawiono z wynikami badań z terenu Wielkopolski – centrum władztwa Piastów, co ukazuje interesujący obraz Kujaw u progu chrześcijaństwa i Kościoła.
Tematem tej publikacji jest rola artysty w społeczeństwie Majów późnego okresu klasycznego (VI–IX wiek n.e.) na podstawie zachowanych sygnatur6 rzeźbiarzy oraz skrybów. Tak wyznaczone ramy chronologiczne są skorelowane z prze-działem czasowym, w jakim występowało zjawisko sygnowania artefaktów przez majańskich artystów, które ustalono na podstawie analizy zebranego materiału źródłowego.
Rüdiger Ritter jest historykiem i muzykologiem, żywo zainteresowanym historią i kulturą naszej części Europy. Jego książka opublikowana w polskim przekładzie w Roku Moniuszkowskim, w ciekawy sposób włącza się w różnorodne inicjatywy – edytorskie, badawcze, artystyczne – poświęcone kompozytorowi.
Książka wpisuje się doskonale w dzisiejszą humanistykę, która przygotowała grunt dla wszystkich myślicieli zajmujących się antropologią światów słowno-muzycznych.
Monografia jest obszerną i zarazem nowatorską analizą dyskursu politycznego prowadzącego przez posłów polskiego Sejmu i niemieckiego Bundestagu, że szczególnym uwzględnieniem życzeń wypowiadanych przez parlamentarzystów w czasie obrad. Życzenia sa tu przez autorkę analizowane jako specyficzne akty mowy (zgodnie z teorią aktów mowy zaproponowaną przez badaczy anglosaskich: Austina i Searlea).
W monografii przedstawiono analizę aksjologicznych aspektów edukacji neoliberalnej: jej podstawowych wartości, wizji człowieka oraz skutków formowania uczniów, studentów i społeczeństwa przez ekonomizm. Ukazany jest wpływ BŚ, MFW, ŚOH, OECD i UE na systemy szkolne oraz ich reformy. Bardzo dużo miejsca adwokaci neoliberalnej edukacji poświęcają edukacji obywatelskiej. Jest to pozorny paradoks w sytuacji, gdy doktryna ta milcząco odchodzi od roli obywateli w społeczeństwie. Ich aktywność koncentruje się na polu ekonomicznym. Cywilne prawa niegdyś przysługujące tylko obywatelom przyznaje się megakorporacjom ponadnarodowym. Jednak kluczowe pojęcia związane z edukacją obywatelską są zupełnie odmiennie rozumiane w różnych dyskursach dotyczących tej problematyki: generalnie neoliberalizm zmienia język pedagogiczny na język ekonomii. Aktualnym priorytetem polityki oświatowej neoliberałów jest globalna edukacja obywatelska: "Obywatel globalny jest niezbędny jako jednostka wolna od przymusu i polityki państwa". W neoliberalnej polityce oświatowej bardzo dużo kontrowersji wzbudza przygotowywanie nauczycieli do zawodu. Światowe rozwiązania w tym zakresie są krańcowo odmienne - od szkolenia kandydatów do zawodu bezpośrednio w szkołach w Anglii i Walii, po tworzenie Szkoły Globalnej i hubu edukacyjnego w Singapurze. OECD wprowadziło tzw. "zwrot porównawczy" jako naukowe podejście do podejmowania decyzji politycznych. Stanowi on nową formę zarządzania państwami członkowskimi - zarządzanie przez liczby i standardy, także w edukacji.
Nie trzeba szeroko uzasadniać, że uwarunkowania ekspansji i konkurencyjności organizacji gospodarczych tkwią w otoczeniu makroekonomicznym oraz, dla działających na obszarze zjednoczonej Wspólnoty Europejskiej w środowisku regionalnym w rozumieniu regionu gospodarki światowej, jakim jest Unia Europejska.
Dlatego Autorzy w przedstawionych tekstach podjęli próbę zdefiniowania oraz analizy międzynarodowej konkurencyjności gospodarki i regionu UE, a ponadto zaprezentowali determinanty i metody pomiarów konkurencyjności orz działania, których celem jest jej podniesienie.
Analiza różnych obszarów oddziałujących na konkurencyjność i możliwości ekspansji organizacji gospodarczych.
Książka jest efektem projektu „Archiwum Badań nad Życiem Codziennym”, w ramach którego powstało internetowe archiwum gromadzące materiały z badań poświęconych życiu codziennemu w Polsce w ostatnich stu latach. Publikacja stanowi zapis tego, co było najważniejsze dla przedsięwzięcia: refleksję nad codziennością, nad tworzeniem archiwum i nad sposobami korzystania z niego. W pierwszej części opisano, w jaki sposób doszło do pojawienia się badań and codziennością w naszym kraju, jak rozwijały się one od PRL-u, jaki jest dzisiaj ich status oraz jaka może być ich przyszłość. W drugiej części przedstawiono, jak powstało i jak funkcjonuje ABnŻC oraz jakich informacji o polskich badaniach codzienności dostarcza już dzisiaj to ciągle powiększające się archiwum. Trzecia część prezentuje różne sposoby korzystania z Archiwum na podstawie umieszczonych tam materiałów, np. przedstawiających tematykę relacji między ludźmi a zwierzętami, czy emocji opisanych w pamiętnikach mieszkańców Ziem Zachodnich.
Książka powstała w ramach projektu „Archiwum Badań nad Życiem Codziennym”, w wyniku analizy sześćdziesięciu indywidualnych wywiadów pogłębionych, skupionych wokół praktyk gościny i jej reguł, przeprowadzonych na przełomie 2017 i 2018 roku w trzech miastach województwa lubuskiego. Powstały zbiór tekstów prezentuje w pierwszej części istotne elementy goszczenia, m.in. dużą rolę, jaką pełni stół, prowadzone w gościnie rozmowy, asymetrię w relacjach władzy między gospodarzem a gościem. Przedstawiono też reguły tradycyjnej gościnności i szereg jej alternatywnych form, napięcia wynikające z chęci jednoczesnego zaspokojenia potrzeb otwartości i prywatności oraz spontaniczności i poszanowania zasad, role i status dzieci w sytuacjach goszczenia, typologię gospodarzy na podstawie prezentowanych postaw wobec badaczy. W drugiej części książki znajdują się fragmenty zwycięskich prac nadesłanych na organizowany równolegle z badaniami konkurs pamiętnikarski „O gościach i w gościach. Oblicza gościnności”.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?