Książka powstała w ramach krakowsko-poznańskiego Humanistycznego Konsorcjum Naukowego (którego partnerami są Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) jako projekt zatytułowany „Dramaturg w teatrze, literaturze, sztuce”. Pomysłodawcą badań związanych z zawodem dramaturga był profesor Wojciech Baluch, który zainicjował współpracę między członkami Katedry Performatyki UJ oraz Zakładu Estetyki Literackiej UAM. Jest to owoc pracy międzyuczelnianego zespołu badawczego, którego przedmiotem zainteresowania stało się pojęcie dramaturgii w szeroko rozumianych ramach naukowych, artystycznych i życiowych.
Książka dotyczy obrazu jednego z najbardziej wpływowych malarzy polskich XX wieku. Obraz Targ na jarzyny stał się na początku twórczości Pankiewicza i mimo wszystkich zmian, jakie nastąpiły w późniejszych latach, pozostał ikoną dość tajemniczą, jak się okazało. Autor książki, zaintrygowany różnicami występującymi pomiędzy płótnem znajdującym się w MNP a wczesnymi fotografiami i drzeworytem ukazującymi obraz znany za życia artysty, prześledził losy poznańskiego płótna i dokonał wnikliwej analizy formalnej. W zasadzie nikt w polskiej literaturze dotyczącej historii sztuki nowoczesnej (modernistycznej) nie operował takim warsztatem badawczym, wyznacza to nową jakość w pracach naukowych. Książkę czyta się jak dobry kryminał, w całkowicie pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Jest to pionierska w Polsce monografia poświęcona wiecznym piórom, a także jedna z pierwszych pozycji w literaturze światowej odnoszących się do społecznych i kulturowych funkcji designu przyborów piśmiennych. Autor przedstawił w niej, w jaki sposób dokonujące się w XX stuleciu cywilizacyjne wpływały na rozwój tych fascynujących przedmiotów i odwrotnie – jak ewolucja wiecznych piór oddziaływała na styl i życie piszących nimi ludzi.
Książka stanowi próbę analizy różnorodnych reprezentacji kobiecości wyłaniających się przez wieki i postrzeganych przez wielu autorów jako symbole, archetypy, mity czy ikony. Interpretując materiały ikonograficzne, a także teksty literackie, medyczne, religijne czy filozoficzne, Autorka starała się przedstawić wybrane konstrukcje kobiecości. Uchwyciła także ambiwalencje i sprzeczności, zmieniające się znaczenia i dryfujące symboliki ? tak jak przejawiały się / przejawiają się one w kulturze Zachodu.
Autorka starała się także odpowiedzieć na następujące pytania: Co decyduje o tym, że pewne baśnie, mity, legendy są ponadczasowe, a ich bohaterki stają się swoistymi symbolami, archetypami czy ikonami kobiecości? Dlaczego pomimo upływu dekad i stuleci wciąż są w stanie wzbudzać zainteresowanie czytelników i stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla artystów, malarzy, kompozytorów, ale także w życiu codziennym kobiet i dziewcząt?
Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.
Książka podejmuje niezwykle ważny problem związany z funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie zdominowanym przez dynamicznie rozwijające się technologie informacyjne. Jej wartość polega na tym, że Autorka podejmuje niezwykle trudny, a jednocześnie bardzo rzadko omawiany, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i empirycznym, problem funkcjonowania w cyfrowym świecie dzieci we wczesnym wieku szkolnym.
Książka jest dedykowana Profesorowi Pawłowi Zeidlerowi. Okazją formalną są sześćdziesiąte piąte urodziny Profesora oraz przeszło czterdzieści lat pracy badawczej i dydaktycznej Jubilata na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przez 22 lata pełnił funkcję kierownika zakładu logiki i Metodologii Nauk w Instytucie filozofii. Naukowe dokonania Profesora prezentuje zamieszczony w niniejszym tomie spis publikacji. ich tytuły pozwalają łatwo zorientować się w obszarach Jego badawczych zainteresowań. Są to: metodologia nauk empirycznych, semiotyka, filozofia nauki, zwłaszcza zaś filozofia chemii. Właśnie z tym ostatnim obszarem badawczym Profesor związał się w ostatnich latach. Należy podkreślić pionierski charakter podjętych przezeń prac nie tylko na gruncie polskim, ale też światowym. z kolei, zakres pozabadawczych pasji Profesora ujawnił się w licznych z Nim rozmowach, które odsłoniły zainteresowanie historią i obserwacją ptaków. Prezentowany zbiór składa się z dziewiętnastu zróżnicowanych tematycznie opracowań. Większość z nich – bezpośrednio lub pośrednio – kontynuuje wątki badawcze podejmowane przez Profesora w różnych latach. zostały one podzielone
Książka stanowi zbiór usystematyzowanych rozważań na temat możliwości i ograniczeń rozwoju człowieka w różnych aspektach i kontekstach współczesnego świata. W pracy wyodrębniono dwa główne wymiary zamian rozwojowych: zawodowe oraz osobiste. Z kolei zmiany rozwojowe osobiste podzielono na normatywne oraz nienormatywne. Autorzy poszczególnych artykułów opisują zjawiska, procesy albo przyczyny określonych zmian rozwojowych. Ukazują różnorodność i wielopłaszczyznowość życia zawodowego i osobistego jednostek.
Czym jest moda i jakie ma współcześnie znaczenie? Powyższe pytanie stanowiło bezpośrednią inspirację dla powstania książki. Autorka przyjęła interdyscyplinarną perspektywę badawczą, odwołując się do dorobku wielu dyscyplin naukowych – od wzornictwa po socjologię – co pozwala na rozpatrzenie wieloaspektowej natury mody. Będąc jednocześnie naukowcem, projektantem i pedagogiem, autorka konfrontuje obserwacje i działania twórcze ze zmieniającą się w czasie świadomością współczesności studentów, a pochodną tego dialogu jest przyjęta retoryczna forma wywodu, w tym pytania skierowane do czytelnika. Celem takiego rozwiązania jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad dyskutowanymi zagadnieniami, ponieważ nie zawsze jesteśmy skłonni doceniać rolę mody i wpływ, jaki na nas wywiera. Może dlatego, że paradoksalnie znaczy dla nas zbyt wiele? Moda, będąc zjawiskiem wielowątkowym i wieloznacznym, jest także istotnym elementem kontaktów międzyludzkich, bo manipulując nią, możemy powiedzieć o sobie wszystko…albo nic.
Zbiór artykułów poświęconych szeroko pojętej restytucji zabytków, analizowanej z punktu widzenia prawników i historyków. Stąd też są to zarówno analizy prawnicze, jak i refleksje na temat konkretnych przypadków restytucji, a także próba oceny kwestii strategii politycznej i dyplomatycznej realizowanej w tym kontekście. Zagadnienia te były już wprawdzie przedmiotem badań, ale wciąż jest miejsce na analizy szczegółowe, jakie zawarte są w recenzowanej książce.
Tom Buntowniczki. Głosy kobiet we współczesnej literaturze katalońskiej to zbiór artykułów poświęconych najważniejszym katalońskojęzycznym pisarkom XX i XXI wieku, które zapisały się na kartach historii literatury nie tylko dzięki swoim znaczącym dziełom, ale też i nonkonformistycznej postawie wobec pozycji kobiet i ich losu zarówno na polu literackim, jak i w innych sferach życia. Książka jest próbą wprowadzenia czytelników w wielowymiarową problematykę, począwszy od zarysu tradycji kobiecego pisarstwa w Krainach Katalońskich, a skończywszy na skomplikowanym kontekście historyczno-kulturowym, zwłaszcza zaś kluczowym elemencie kreującym poczucie tożsamości, czyli języku. Utwory omawianych w tomie autorek – bohaterkami kolejnych rozdziałów są: Víctor Catala (męski przydomek Cateriny Albert), Merce Rodoreda, Maria Aurelia Capmany, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Merce Marçal oraz Montserrat Roig – ukazują ich determinację w procesie odbudowywania i jednoczenia narodu, do którego zdarzyło się im należeć. W twórczości wszystkich dostrzec można pewien wspólny cel: uwolnienie się od balastu przeszłości i wprowadzenie takich konkretnych rozwiązań, aby jutro, które nadejdzie, było lepsze.
Książka poświęcona fenomenowi filmowej kultury niezależnej w okresie, w którym pozornie film mógł istnieć tylko w ramach kultury oficjalnej, państwowej. Tymczasem było inaczej. Kluczowy temat publikacji – jak dystrybuować i propagować treści zakazane, nieoficjalne i nieocenzurowane – został przedstawiony w szkicach poruszających różne wątki związane z tym zagadnieniem. Istnienie form filmu niezależnego w Polsce okresu PRL to rozmaite zjawiska: rozpowszechnianie utworów filmowych, emigracyjne instytucje i studia produkujące filmy, zakazane i pomijane tematy, wreszcie działalność reżyserów, których autorska twórczość nie pasowała do obowiązujących norm, schematów i konwencji. Publikacja ukazuje te zagadnienia nie tylko jako wachlarz tematów i zjawisk związanych z ściśle określonym rozumieniem pojęcia niezależności w kinie i kulturze polskiej tamtego czasu, ale raczej jest małą panoramą obejmującą w skrócie to zjawisko, zachęcającą Czytelnika do dalszych, własnych poszukiwań i odkryć tego, co było niezależne i możliwe do wykreowania w polskim kinie czasów PRL.
Książka dotyczy problematyki chrystianizacji władztwa Piastów w odniesieniu do obszaru peryferyjnego, jakim były Kujawy w X-XII w. Tempo chrystianizacji tej części domeny Piastów rozpatrywano poprzez analizę przemian zachodzących w obrządku pogrzebowym na przestrzeni X-XII wieku, genezę biskupstwa na Kujawach, problem najstarszych parafii, powstanie pierwszych kościołów i tempo rozwoju sieci kościelnej. Aby porównać tempo chrystianizacji, wiele z przedstawionych kwestii zestawiono z wynikami badań z terenu Wielkopolski – centrum władztwa Piastów, co ukazuje interesujący obraz Kujaw u progu chrześcijaństwa i Kościoła.
Tematem tej publikacji jest rola artysty w społeczeństwie Majów późnego okresu klasycznego (VI–IX wiek n.e.) na podstawie zachowanych sygnatur6 rzeźbiarzy oraz skrybów. Tak wyznaczone ramy chronologiczne są skorelowane z prze-działem czasowym, w jakim występowało zjawisko sygnowania artefaktów przez majańskich artystów, które ustalono na podstawie analizy zebranego materiału źródłowego.
Rüdiger Ritter jest historykiem i muzykologiem, żywo zainteresowanym historią i kulturą naszej części Europy. Jego książka opublikowana w polskim przekładzie w Roku Moniuszkowskim, w ciekawy sposób włącza się w różnorodne inicjatywy – edytorskie, badawcze, artystyczne – poświęcone kompozytorowi.
Książka wpisuje się doskonale w dzisiejszą humanistykę, która przygotowała grunt dla wszystkich myślicieli zajmujących się antropologią światów słowno-muzycznych.
Monografia jest obszerną i zarazem nowatorską analizą dyskursu politycznego prowadzącego przez posłów polskiego Sejmu i niemieckiego Bundestagu, że szczególnym uwzględnieniem życzeń wypowiadanych przez parlamentarzystów w czasie obrad. Życzenia sa tu przez autorkę analizowane jako specyficzne akty mowy (zgodnie z teorią aktów mowy zaproponowaną przez badaczy anglosaskich: Austina i Searlea).
W monografii przedstawiono analizę aksjologicznych aspektów edukacji neoliberalnej: jej podstawowych wartości, wizji człowieka oraz skutków formowania uczniów, studentów i społeczeństwa przez ekonomizm. Ukazany jest wpływ BŚ, MFW, ŚOH, OECD i UE na systemy szkolne oraz ich reformy. Bardzo dużo miejsca adwokaci neoliberalnej edukacji poświęcają edukacji obywatelskiej. Jest to pozorny paradoks w sytuacji, gdy doktryna ta milcząco odchodzi od roli obywateli w społeczeństwie. Ich aktywność koncentruje się na polu ekonomicznym. Cywilne prawa niegdyś przysługujące tylko obywatelom przyznaje się megakorporacjom ponadnarodowym. Jednak kluczowe pojęcia związane z edukacją obywatelską są zupełnie odmiennie rozumiane w różnych dyskursach dotyczących tej problematyki: generalnie neoliberalizm zmienia język pedagogiczny na język ekonomii. Aktualnym priorytetem polityki oświatowej neoliberałów jest globalna edukacja obywatelska: "Obywatel globalny jest niezbędny jako jednostka wolna od przymusu i polityki państwa". W neoliberalnej polityce oświatowej bardzo dużo kontrowersji wzbudza przygotowywanie nauczycieli do zawodu. Światowe rozwiązania w tym zakresie są krańcowo odmienne - od szkolenia kandydatów do zawodu bezpośrednio w szkołach w Anglii i Walii, po tworzenie Szkoły Globalnej i hubu edukacyjnego w Singapurze. OECD wprowadziło tzw. "zwrot porównawczy" jako naukowe podejście do podejmowania decyzji politycznych. Stanowi on nową formę zarządzania państwami członkowskimi - zarządzanie przez liczby i standardy, także w edukacji.
Nie trzeba szeroko uzasadniać, że uwarunkowania ekspansji i konkurencyjności organizacji gospodarczych tkwią w otoczeniu makroekonomicznym oraz, dla działających na obszarze zjednoczonej Wspólnoty Europejskiej w środowisku regionalnym w rozumieniu regionu gospodarki światowej, jakim jest Unia Europejska.
Dlatego Autorzy w przedstawionych tekstach podjęli próbę zdefiniowania oraz analizy międzynarodowej konkurencyjności gospodarki i regionu UE, a ponadto zaprezentowali determinanty i metody pomiarów konkurencyjności orz działania, których celem jest jej podniesienie.
Analiza różnych obszarów oddziałujących na konkurencyjność i możliwości ekspansji organizacji gospodarczych.
Książka jest efektem projektu „Archiwum Badań nad Życiem Codziennym”, w ramach którego powstało internetowe archiwum gromadzące materiały z badań poświęconych życiu codziennemu w Polsce w ostatnich stu latach. Publikacja stanowi zapis tego, co było najważniejsze dla przedsięwzięcia: refleksję nad codziennością, nad tworzeniem archiwum i nad sposobami korzystania z niego. W pierwszej części opisano, w jaki sposób doszło do pojawienia się badań and codziennością w naszym kraju, jak rozwijały się one od PRL-u, jaki jest dzisiaj ich status oraz jaka może być ich przyszłość. W drugiej części przedstawiono, jak powstało i jak funkcjonuje ABnŻC oraz jakich informacji o polskich badaniach codzienności dostarcza już dzisiaj to ciągle powiększające się archiwum. Trzecia część prezentuje różne sposoby korzystania z Archiwum na podstawie umieszczonych tam materiałów, np. przedstawiających tematykę relacji między ludźmi a zwierzętami, czy emocji opisanych w pamiętnikach mieszkańców Ziem Zachodnich.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?